PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA-ideoloog zegt lidmaatschap op



Marsipulami
26-04-09, 23:02
CDA-ideoloog zegt lidmaatschap op


Hilversum (ANP) 27 april 2009 - CDA-prominent en emeritus hoogleraar sociologie Anton Zijderveld heeft afgelopen maand het lidmaatschap van zijn partij opgezegd. Dat zei hij vanochtend in het programma De Andere Wereld van de IKON op Radio 1.

Wilders
Zijderveld is teleurgesteld in de koers van het CDA en vindt dat zijn voormalige partijgenoten te weinig afstand nemen van het populisme van Geert Wilders. Hij vindt onder andere de uitspraak van partijvoorzitter Peter van Heeswijk "griezelig" dat het CDA bij de volgende verkiezingen openstaat voor een mogelijke samenwerking met de PVV van Wilders.

Toenadering tot islam
Zijderveld pleitte onlangs nog voor een toenadering tot de islam en voor het afstand nemen van de "islamofobie" van Wilders. Het CDA laat volgens hem de oren te veel hangen naar Wilders. Dat leidt tot populisme die "niet past bij het CDA". Dat de CDA-fractie in de Tweede Kamer deze week tegen een legerimam bij Defensie stemde is volgens Zijderveld een bewijs van de krampachtigheid waarmee zijn vroegere partij met de islam omgaat.

mark61
26-04-09, 23:34
Zo is dat. Begrijp niet dat hij er zoveel tijd voor nodig had.

tanger'73
26-04-09, 23:57
openstaan voor een mogelijke samenwerking met het PVV? Niets is kennelijk meer heilig bij het CDA, dan maar net als België ballen hebben en geen regering formeren. terechte beslissing.

IbnRushd
27-04-09, 20:40
Zijderveld: 'Opkomst Wilders lijkt op die van de NSB'

27 april 2009

De Rotterdamse socioloog Anton Zijderveld ziet gelijkenissen tussen de opkomst van Geert Wilders en die van de NSB in de jaren dertig. Zijderveld zegt dat in een gesprek met RTV Rijnmond.

'De Partij voor de Vrijheid en de NSB zijn allebei geen democratische partijen, maar een beweging' en 'sympathisanten kunnen geen lid worden of invloed uitoefenen op het partijprogramma', aldus Zijderveld. Hij vindt dit 'een gevaarlijke ontwikkeling'.

Zijderveld heeft onlangs zijn lidmaatschap van het CDA opgezegd, waaraan hij sinds 1988 verbonden was. Hij doet dat, omdat de partij verkrampt zou reageren op de islam in de Nederlandse samenleving. Hij viel vooral over het feit dat de partijvoorzitter van het CDA niet uitsloot na de verkiezingen samen te willen werken met Geert Wilders.

Bron: rijnmond.nl

tanger'73
27-04-09, 20:45
Zijderveld: 'Opkomst Wilders lijkt op die van de NSB'

27 april 2009

De Rotterdamse socioloog Anton Zijderveld ziet gelijkenissen tussen de opkomst van Geert Wilders en die van de NSB in de jaren dertig. Zijderveld zegt dat in een gesprek met RTV Rijnmond.

'De Partij voor de Vrijheid en de NSB zijn allebei geen democratische partijen, maar een beweging' en 'sympathisanten kunnen geen lid worden of invloed uitoefenen op het partijprogramma', aldus Zijderveld. Hij vindt dit 'een gevaarlijke ontwikkeling'.

Zijderveld heeft onlangs zijn lidmaatschap van het CDA opgezegd, waaraan hij sinds 1988 verbonden was. Hij doet dat, omdat de partij verkrampt zou reageren op de islam in de Nederlandse samenleving. Hij viel vooral over het feit dat de partijvoorzitter van het CDA niet uitsloot na de verkiezingen samen te willen werken met Geert Wilders.

Bron: rijnmond.nl

Blijkbaar is hij niet de enige die dat is opgevallen. Zo zie ik al geruime tijd overeenkomsten met nazisentimenten, zoals die van Der Ewige Jude met als mikpunt een andere groep. De partij in kwestie is zo blasé.

tanger'73
28-04-09, 00:34
Hij was overigens vandaag bij netwerk en P&W en heeft zich uitstekend uitgedrukt en verwoord.

Slinger
28-04-09, 05:49
Het wilde niet echt lukken met de carrière van deze man binnen het CDA.

knuppeltje
28-04-09, 09:58
Het wilde niet echt lukken met de carrière van deze man binnen het CDA.

Dat is dan voor het CDA misschien niet best denk.

H.P.Pas
28-04-09, 10:00
Het wilde niet echt lukken met de carrière van deze man binnen het CDA.


De honden blaffen, de karavaan trekt verder.
Met één kameel minder.
Copyright Marcus Bakker

Slinger
28-04-09, 10:03
De honden blaffen, de karavaan trekt verder.
Met één kameel minder.
Copyright Marcus Bakker

Volgens mij was het Piet Steenkamp.

H.P.Pas
28-04-09, 10:07
Volgens mij was het Piet Steenkamp.

Piet vond zichzelf geen kameel.

knuppeltje
28-04-09, 10:14
Volgens mij was het Piet Steenkamp.

Het is al een heel oud Turks gezegde, en het was onder andere Marijnissen die die spreuk eens in een toespraak aanhaalde.

mark61
28-04-09, 10:54
İt ürür kervan yürür :student:

Slinger
28-04-09, 11:12
Piet vond zichzelf geen kameel.

Ik heb het hem zelf horen zeggen.

Slinger
28-04-09, 11:14
Het is al een heel oud Turks gezegde, en het was onder andere Marijnissen die die spreuk eens in een toespraak aanhaalde.

Toen Piet Steenkamp dit zei met betrekking tot het CDA was Marijnissen nog niet droog achter zijn oren.

H.P.Pas
28-04-09, 11:16
Ik heb het hem zelf horen zeggen.

Niet met de toevoeging: 'met één kameel minder.' Die was van Bakker. Ik heb het hem zelf horen zeggen. :ego:

Slinger
28-04-09, 11:19
Niet met de toevoeging: 'met één kameel minder.' Die was van Bakker. Ik heb het hem zelf horen zeggen. :ego:

Dan moet het wel waar zijn...

Slinger
28-04-09, 11:21
Dat is dan voor het CDA misschien niet best denk.

Och, een opportunist minder. Lees ook de column van Ephimenco, vandaag in Trouw.

mulan
28-04-09, 13:37
Hij was overigens vandaag bij netwerk en P&W en heeft zich uitstekend uitgedrukt en verwoord.

Ja zag hem bij P&W. Dat de PVV geen politieke partij is heeft niemand het over. Iedereen doet maar alsof die gast met zijn partij doodnormaal zijn.

tanger'73
28-04-09, 15:30
Ja zag hem bij P&W. Dat de PVV geen politieke partij is heeft niemand het over. Iedereen doet maar alsof die gast met zijn partij doodnormaal zijn.

Zijderveld heeft totaal geen politieke ambities en nooit gehad. Bovendien heeft Zijderveld al een carrière achter de rug waar menigeen politici van dromen kan. Volgens mij is de PVV wel een politieke partij, maar aangestuurd door een vergelijkbare ideologie als destijds bij de oprichting van de NSB het geval was.

knuppeltje
28-04-09, 15:34
Toen Piet Steenkamp dit zei met betrekking tot het CDA was Marijnissen nog niet droog achter zijn oren.

En?
Ik zei 'onder andere Marijnissen', niet dat die Piet dat niet gezegd zou hebben.

tr_imparator
28-04-09, 15:41
Ik krijg steeds meer het gevoel, dat Nederland onvoldoende draagkracht zal hebben of heeft om straks de ideeen van Wilders te verdragen en/of een evt. onrechtheid tegenover moslims te voorkomen.

tanger'73
28-04-09, 15:49
Ik krijg steeds meer het gevoel, dat Nederland onvoldoende draagkracht zal hebben of heeft om straks de ideeen van Wilders te verdragen en/of een evt. onrechtheid tegenover moslims te voorkomen.


De beweging is net als de NSB duidelijk anti-parlementair en streeft naar ongedeelde macht. Wat er nog aan ontbreekt, is de oprichting van een particuliere PVV weerkorps in uniform.

Julien
28-04-09, 16:08
Vergelijkingen met WO2 zijn behoorlijke dooddoeners en Jeroen Pauw maakte op het eind een prachtige opmerking "Is het vergelijken van de PVV met de NSB eigenlijk ook populistisch?"

tanger'73
28-04-09, 16:16
De PVV staat daarin op zichzelf. Het heeft geen democratische lichaam en het is feitelijk aantoonbaar dat het een racistische beweging is. Door in haar partijvisie onderscheid in wet voor uitsluitend Marokkanen en turken te maken. Ook het symbool van de meeuw is haast direct overgenomen van het NSB logo destijds en de leider gedraagt zich net als een Anton Mussert