PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël noemt griep Mexicaans, want varkens zijn niet kosjer



John2
28-04-09, 10:02
Israël noemt griep Mexicaans, want varkens zijn niet kosjer


Van onze correspondent, Alex Burghoorn
gepubliceerd op 28 april 2009 08:45, bijgewerkt op 28 april 2009 09:00

JERUZALEM - De Israëlische autoriteiten spreken niet langer van de ‘varkensgriep’ om zo min mogelijk de aandacht te vestigen op het varken, dat volgens de joodse spijswetten geen kosjer dier is. De staatssecretaris van Gezondheidszorg, Yakov Litzman, heeft maandag de term ‘Mexicaanse griep’ ingevoerd, met een verwijzing naar het land waar het virus het eerst is geconstateerd.

Het omzeilen van het woord varkensgriep illustreert hoe religieuze gevoeligheden steeds weer doordringen tot de Israëlische politiek. Eerder viel op dat ultraorthodoxe kranten het groepsportret van het nieuwe kabinet van premier Benjamin Netanyahu afdrukten met weglating van de vrouwelijke bewindslieden.

Twee uit Mexico teruggekeerde reizigers met symptomen van de varkensgriep zijn in het weekeinde opgenomen in Israëlische ziekenhuizen. Maar artsen achten het onwaarschijnlijk dat ze daadwerkelijk zijn besmet met het potentieel dodelijke virus. Israël heeft voldoende medicijnen om in geval van een uitbraak van ‘Mexicaanse griep’ 18 procent van de bevolking te behandelen, zei Litzman maandag.

De Israëlische regering heeft reizen naar Mexico niet officieel ontraden, maar ‘de ogen van de wijze zitten in zijn hoofd’, zei Litzman met een citaat uit het bijbelboek Prediker.

fisherman1969
28-04-09, 10:14
Israël noemt griep Mexicaans, want varkens zijn niet kosjer


Van onze correspondent, Alex Burghoorn
gepubliceerd op 28 april 2009 08:45, bijgewerkt op 28 april 2009 09:00

JERUZALEM - De Israëlische autoriteiten spreken niet langer van de ‘varkensgriep’ om zo min mogelijk de aandacht te vestigen op het varken, dat volgens de joodse spijswetten geen kosjer dier is. De staatssecretaris van Gezondheidszorg, Yakov Litzman, heeft maandag de term ‘Mexicaanse griep’ ingevoerd, met een verwijzing naar het land waar het virus het eerst is geconstateerd.

Het omzeilen van het woord varkensgriep illustreert hoe religieuze gevoeligheden steeds weer doordringen tot de Israëlische politiek. Eerder viel op dat ultraorthodoxe kranten het groepsportret van het nieuwe kabinet van premier Benjamin Netanyahu afdrukten met weglating van de vrouwelijke bewindslieden.

Twee uit Mexico teruggekeerde reizigers met symptomen van de varkensgriep zijn in het weekeinde opgenomen in Israëlische ziekenhuizen. Maar artsen achten het onwaarschijnlijk dat ze daadwerkelijk zijn besmet met het potentieel dodelijke virus. Israël heeft voldoende medicijnen om in geval van een uitbraak van ‘Mexicaanse griep’ 18 procent van de bevolking te behandelen, zei Litzman maandag.

De Israëlische regering heeft reizen naar Mexico niet officieel ontraden, maar ‘de ogen van de wijze zitten in zijn hoofd’, zei Litzman met een citaat uit het bijbelboek Prediker.

Om een naam te veranderen omdat het woord varken er in voorkomt.

Te zot voor woorden !

Wat een malloten !

Spoetnik
28-04-09, 15:04
Hmm, dus mexicanen zijn wel kosher?

'84
28-04-09, 15:45
Hoe ze het ook willen noemen, de dodelijke ziekte heeft z'n bestemming bereikt.

'84
28-04-09, 15:46
Hoe ze het ook willen noemen, de dodelijke ziekte heeft z'n bestemming bereikt.


-Ohno, you didn't!

Ohyes, I did.

John2
28-04-09, 15:54
Hmm, dus mexicanen zijn wel kosher?

:hihi:


Hoe ze het ook willen noemen, de dodelijke ziekte heeft z'n bestemming bereikt.
Dodelijke ziekte :schrik:

Ik wou dat alle dodelijke ziektes zo simpel te bestrijden zijn.

Het is een simpele varkens griep waar in Nederland niet eens meer een varken dood aan gaat, laat staan in Israel een mens.
Alleen oude mensen en mensen met een zwakke weerstand kunnen hieraan overlijden.

Witte78
28-04-09, 15:56
Hoe ze het ook willen noemen, de dodelijke ziekte heeft z'n bestemming bereikt.

Nu snap ik wel dat je een semi grapje maakt, maar het risico op besmetting is het grootst in gebieden waar men zeer dicht op elkaar woont en waar de medische zorg slecht is. Je kan zelf wel bedenken wie er in die regio het hardste getroffen zou worden.

'84
28-04-09, 15:58
:hihi:


Dodelijke ziekte :schrik:

Ik wou dat alle dodelijke ziektes zo simpel te bestrijden zijn.

Het is een simpele varkens griep waar in Nederland niet eens meer een varken dood aan gaat, laat staan in Israel een mens.
Alleen oude mensen en mensen met een zwakke weerstand kunnen hieraan overlijden.

Zou je aids als een dodelijke ziekte (kunnen) beschrijven?

'84
28-04-09, 15:59
Nu snap ik wel dat je een semi grapje maakt, maar het risico op besmetting is het grootst in gebieden waar men zeer dicht op elkaar woont en waar de medische zorg slecht is. Je kan zelf wel bedenken wie er in die regio het hardste getroffen zou worden.

Ben je nou serieus? Zij die niks te verliezen hebben, zullen dus niets verliezen.

John2
28-04-09, 18:32
Zou je aids als een dodelijke ziekte (kunnen) beschrijven?
Ligt eraan waar je woont, woon je in afrika is de kans dat je sterft 90%, hier in Nederland 7%.



Ben je nou serieus? Zij die niks te verliezen hebben, zullen dus niets verliezen.

Neem jij deze beslissing voor deze mensen???:cheefbek:

'84
28-04-09, 18:43
Een heel continent zonder hoofdletter en een klein landje met, hmm, nee ik zoek er niets achter.

Antwoord had veel korter moeten zijn, hoe leuk dansen met woorden ook is.

Ik neem geen enkele beslissing over en voor 'deze mensen', maar het is al wel besloten.

Julien
28-04-09, 19:05
Om een naam te veranderen omdat het woord varken er in voorkomt.

Te zot voor woorden !

Wat een malloten !

Ik snap niet wat daar raar aan is. Varkens zijn daar onreine dieren. Hoe zouden Nederlanders reageren als hier de kakkerlakkenpest uitbreekt? Toch liever een andere naam?

'84
28-04-09, 19:09
Wat een domme vergelijking Julien. Het is wel lomp.

Julien
28-04-09, 19:43
Wat een domme vergelijking Julien. Het is wel lomp.

Wat is er nu lomp aan? Ben ik nu de enige hier die zich kan inleven in een andere cultuur/ godsdienst?

Deze griep heeft overigens ook niks meer met varkens te maken, het wordt nu overgedragen van mens tot mens.

ronald
29-04-09, 00:06
Wat is er nu lomp aan? Ben ik nu de enige hier die zich kan inleven in een andere cultuur/ godsdienst?

Deze griep heeft overigens ook niks meer met varkens te maken, het wordt nu overgedragen van mens tot mens.

Varkensgriep, Spaansegriep, Mexicaansegriep, Pig flu, Swineflu... Het is mi belangrijk om het virus een internationale naam te geven. Mede omdat The World Organization for Animal Health zei dat de naam Swine Flu een verkeerde benaming is omdat de dodelijke griep zijn oorsprong onder vogels, mensen alsmede varkens kan hebben. Maar goed. De volksmond is al gevuld.
Voor mij is een varken niet minder kosher dan een konijn dus wat boeit 't mij om het Swine flu te noemen of niet? Beetje ver gezocht. Aan de andere kant, waarom heet het hier opeens varkensgriep en niet zwijnengriep als men toch al aan het mierenneuken is? De bron en reden om een naamsverandering door te voeren zal wel de actualiteitsfactor hebben beinvloed.

ronald
29-04-09, 23:22
Om een naam te veranderen omdat het woord varken er in voorkomt.

Te zot voor woorden !

Wat een malloten !

Zou het volgende nou ook zijn gebeurd wanneer ze het de Mexicaansegriep zouden hebben genoemd?

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1190592.ece/Egypte_laat_al_zijn_varkens_slachten

Egypte laat al zijn varkens slachten




ANP, Reuters
gepubliceerd op 29 april 2009 15:37, bijgewerkt op 29 april 2009 17:09

CAIRO - Egypte gaat alle varkens in het land slachten uit vrees voor de varkensgriep. De minister van Volksgezondheid heeft daartoe opdracht gegeven, meldde het Egyptische staatspersbureau Mena woensdag. Egypte is het eerste land dat een dergelijke rigoureuze maatregel neemt.
In Egypte worden alle varkens geslacht
In Egypte worden alle varkens geslacht (EPA)

De massaslachting begint deze woensdag al. Het is onbekend hoe lang het duurt om de klus te klaren.

Egypte telt 300.000 tot 400.000 varkens, die door de christelijke minderheid worden gehouden en gegeten. De moslimmeerderheid in het land beschouwt varkens als onreine beesten.

Een regeringswoordvoerder zei eerder dat ook zonder varkensgriep de massaslachting een goede maatregel zou zijn. ‘Onze varkensboerderijen zijn niet schoon en vormen een gevaar op zichzelf. Daarom zijn de mensen bang’, aldus de zegsman.

Mengsel
De varkensgriep die de gemoederen wereldwijd bezighoudt, heeft overigens weinig met varkens te maken, menen deskundigden. Het lijkt te gaan om een menselijk griepvirus, dat bestaat uit een mengsel van het ‘gewone’ griepvirus, het vogelgriepvirus en het varkensgriepvirus.

Stichting Varkens in Nood heeft woensdagmiddag protest aangetekend bij de ambassade van Egypte in Den Haag. ‘Met de barbaarse beslissing om 300.000 tot 400.000 varkens te laten afmaken, bewijst de Egyptische regering dat productiedieren worden gezien als waardeloze objecten. Het ombrengen van deze dieren dient geen enkel doel.’ Bovendien maakt Stichting Varkens in Nood zich zorgen over de wijze waarop de varkens om het leven zullen worden gebracht. ‘Egypte is berucht om de wijze waarop in het land vee wordt geslacht.’

tanger'73
29-04-09, 23:30
Ronald@, heeft israël trouwens ook varkens in huis?

ronald
29-04-09, 23:46
Ronald@, heeft israël trouwens ook varkens in huis?

Er was ooit een wet dat Joden verbood varkens op Israelische bodem te fokken. Een stelletje chochemerds bedachten ze dan maar groot te brengen op vlonders ipv op de aarde :auw2:
Na de komst van vele Russen die niet-joods bleken te zijn is de consumptie en dus de vraag naar varkens erg vergroot. Zo'n twee jaar geleden wilden ze afdwingen dat supermarkten ook maar varkensvlees "basar lawan" (wit vlees) moeten verkopen. Dit vond men te gek en ging toen niet door. Naast hen zijn er ook genoeg joodse Israeliers zie zich niet aan de spijswetten houden en het varken "lief hebben" (eigenlijk de pest aan varkens hebben). In Israel leven ook vele Christenen, waaronder vele Arabische, die eveneens varkensvlees nuttigen.

tanger'73
30-04-09, 00:09
Er was ooit een wet dat Joden verbood varkens op Israelische bodem te fokken. Een stelletje chochemerds bedachten ze dan maar groot te brengen op vlonders ipv op de aarde :auw2:
Na de komst van vele Russen die niet-joods bleken te zijn is de consumptie en dus de vraag naar varkens erg vergroot. Zo'n twee jaar geleden wilden ze afdwingen dat supermarkten ook maar varkensvlees "basar lawan" (wit vlees) moeten verkopen. Dit vond men te gek en ging toen niet door. Naast hen zijn er ook genoeg joodse Israeliers zie zich niet aan de spijswetten houden en het varken "lief hebben" (eigenlijk de pest aan varkens hebben). In Israel leven ook vele Christenen, waaronder vele Arabische, die eveneens varkensvlees nuttigen.

Ronald, kunnen varkens er wat aan doen dat ze zo smerig zijn en tot de hoeveel hoevigen behoren ze?

ronald
30-04-09, 00:16
Ronald, kunnen varkens er wat aan doen dat ze zo smerig zijn en tot de hoeveel hoevigen behoren ze?

Het is maar wat je vies noemt. Varkens zijn hele intelligente beesten die door Gd zijn geschapen en die zich dierlijk gedragen. Mogen zij?
Dat ze niet in de categorie dieren vallen die herkauwers zijn èn gespleten hoeven hebben in hen niet aan te rekenen. Dat is de enige reden voor mij ze niet te nuttigen.

H.P.Pas
30-04-09, 00:20
Dat ze niet in de categorie dieren vallen die herkauwers zijn èn gespleten hoeven hebben in hen niet aan te rekenen. Dat is de enige reden voor mmij ze niet te nuttigen.

Een als gevolg van genetische manipulatie herkauwend varken.
Iets voor een goochemerd ?

tanger'73
30-04-09, 00:21
Het is maar wat je vies noemt. Varkens zijn hele intelligente beesten die door Gd zijn en die zich dierlijk gedragen. Mogen zij?
Dat ze niet in de categorie dieren vallen die herkauwers zijn èn gespleten hoeven hebben in hen niet aan te rekenen. Dat is de enige reden voor mmij ze niet te nuttigen.


Hoe ze doen, worden gehouden en nuttigen is volgens mij vies. Maar ik smacht graag van je te willen weten wat de spijswetten ten aanzien van het varken bepalen en wat bedoel je met herkauwers in relatie met deze wetten?

mark61
30-04-09, 00:24
Hoe ze doen, worden gehouden en nuttigen is volgens mij vies.

Wat is vies in dit verband precies? Weet jij hoe die kippen worden gehouden die jij eet? Er is niets bijzonders aan de varkensfokkerij of aan varkens zelf. Wat is er met het 'nuttigen'? Ik vind ballen en hersenen eten dan weer vies. Om over pens nog maar te zwijgen. :)

tanger'73
30-04-09, 00:28
Wat is vies in dit verband precies? Weet jij hoe die kippen worden gehouden die jij eet? Er is niets bijzonders aan de varkensfokkerij of aan varkens zelf. Wat is er met het 'nuttigen'? Ik vind ballen en hersenen eten dan weer vies. Om over pens nog maar te zwijgen. :)


Ik heb het beeld van een varken dat zich in modder en in z'n eigen zeik omwenteld, verder het nuttigen van wat hij van zijn houder te vreten krijgt. Wacht eerst maar eens de nabeschouwing van de spijswetten af?

ronald
30-04-09, 00:29
Een als gevolg van genetische manipulatie herkauwend varken.
Iets voor een goochemerd ?

Ik denk dat ze niet veel verder zullen komen dan het varken een vijfde poot te geven en schubben:loog: Indien wel, dan moeten ze als proef natuurlijk wel een periode van 3500 jaar gegarandeerd zo blijven.

ronald
30-04-09, 00:35
Ik heb het beeld van een varken dat zich in modder en in z'n eigen zeik omwenteld, verder het nuttigen van wat hij van zijn houder te vreten krijgt. Wacht eerst maar eens de nabeschouwing van de spijswetten af?

Er is veel verzameld waarom het varken "het" zinnebeeld van niet-kosher zou zijn: rolt in en eet zijn eigen uitwerpselen, een allesvreter, toont van buiten een kosher dier te zijn maar innerlijk klopt het niet..... Het heikel punt is dat het dier nier een herkauwer is èn gespleten hoeven heeft.
Wat houders hun dieren allemaal niet te eten geven? Ja die maken van vele dieren kannibalen. Geen wonder dat zo'n koe gek wordt.

H.P.Pas
30-04-09, 00:39
Indien wel, dan moeten ze als proef natuurlijk wel een periode van 3500 jaar gegarandeerd zo blijven.

Moeilijk te garanderen; ook het huidige varken bestaat nog maar 200 jaar.

ronald
30-04-09, 00:41
Wat is vies in dit verband precies? Weet jij hoe die kippen worden gehouden die jij eet? Er is niets bijzonders aan de varkensfokkerij of aan varkens zelf. Wat is er met het 'nuttigen'? Ik vind ballen en hersenen eten dan weer vies. Om over pens nog maar te zwijgen. :)

Mmmmm,..... gevulde pens met gebraden hersenen....:boer: ....ook al is t kosher, laat mij dan ook maar een boer zijn.

tanger'73
30-04-09, 00:42
Er is veel verzameld waarom het varken "het" zinnebeeld van niet-kosher zou zijn: rolt in en eet zijn eigen uitwerpselen, een allesvreter, toont van buiten een kosher dier te zijn maar innerlijk klopt het niet..... Het heikel punt is dat het dier nier een herkauwer is èn gespleten hoeven heeft.
Wat houders hun dieren allemaal niet te eten geven? Ja die maken van vele dieren kannibalen. Geen wonder dat zo'n koe gek wordt.


Je eigen uitwerpselen eten is voor mij een indicatie van vies, verder ben ik het helemaal eens met je beschouwing van het dier in relatie met de spijswetten. Kun je mij misschien in dit kader ook iets vertellen over een wild zwijn?

ronald
30-04-09, 00:46
Moeilijk te garanderen; ook het huidige varken bestaat nog maar 200 jaar.

T is niet zoals met die Swine flu...die ze hier varkensgriep noemen. Het gaat om het oude chazer hè.....:strik:

ronald
30-04-09, 00:51
Je eigen uitwerpselen eten is voor mij een indicatie van vies, verder ben ik het helemaal eens met je beschouwing van het dier in relatie met de spijswetten. Kun je mij misschien in dit kader ook iets vertellen over een wild zwijn?

Zoals H.P.Pas al aangaf.... het oerzwijn he. Miss Piggy is niet zo oud. Nou ja oer...ik reken vanaf het tijdstip dat de spijswetten werden gegeven. Chazar , חֲזִיר

tanger'73
30-04-09, 00:58
Zoals H.P.Pas al aangaf.... het oerzwijn he. Miss Piggy is niet zo oud. Nou ja oer...ik reken vanaf het tijdstip dat de spijswetten werden gegeven. Chazar , חֲזִיר


En ik respecteer wat Mozes voor niet en wel eetbaar aanbevool. Overigens de profeet die bij Mohammed tijdens zijn hemelreis een grote cruciale rol speelde bij de ontvangst van het islamitisch gebed.

John2
30-04-09, 01:22
Je eigen uitwerpselen eten is voor mij een indicatie van vies, verder ben ik het helemaal eens met je beschouwing van het dier in relatie met de spijswetten. Kun je mij misschien in dit kader ook iets vertellen over een wild zwijn?

En jij denkt dat andere dieren dit niet doen?

Het eten of rollen in hun eigen uitwerpselen is niet meer en niet minder een indicatie dat het beest een te kort heeft aan bepaalde voedings stoffen of lijden aan een erge vorm van stress.

Koeien varkens, schapen, geiten, paarden hebben allen last van dit probleem en kippen in een legbatterij en mesterij hebben hiervan het meeste last.
Maar maak je niet druk de stront zit niet in het vlees want de afdeling waar het naar binnen gaat is net zo afgesloten als de afdeling waar het naar buiten komt.
:schrik:

ronald
30-04-09, 01:45
En ik respecteer wat Mozes voor niet en wel eetbaar aanbevool. Overigens de profeet die bij Mohammed tijdens zijn hemelreis een grote cruciale rol speelde bij de ontvangst van het islamitisch gebed.

Het is wat Gd tot Mozes zei. Hij was "slechts" boodschapper.

tanger'73
30-04-09, 02:42
Het is wat Gd tot Mozes zei. Hij was "slechts" boodschapper.


Ja dat profeten een bepaalde relatie met God hebben, wordt van ons verwacht daarin te geloven.

Victory
30-04-09, 08:27
RTL is ook kosher bezig.

ronald
30-04-09, 13:08
Onze geliefde Guardian is ook al besmet....

http://www.guardian.co.uk/world/2009/apr/26/flu-pandemic-mexico

... niet door vertellen....tijdens de Oosterwind heb ik even m'n bestralingsmogelijkheden in gezet .... Nou ja, 't is niet helemaal gelukt. Een of andere duffe meeuw vloog er tussen.

Julien
01-05-09, 21:56
Overigens heeft iedereen het nu over de 'Mexicaanse griep'..
'84 where are you? :hihi:

fisherman1969
01-05-09, 22:11
Ik heb het beeld van een varken dat zich in modder en in z'n eigen zeik omwenteld, verder het nuttigen van wat hij van zijn houder te vreten krijgt. Wacht eerst maar eens de nabeschouwing van de spijswetten af?

Dat beeld van jou is verkeerd , zo als jij het ziet is de situatie die door mensen is ge-creeerd .als een varken voldoende ruimte heeft is het al een stuk anders , van nature rolt hij zich in de modder (liefst zonder zeik )om zich te beschermen(lichte huid ) en te ontdoen van ongedierte zoals vele dieren doen.
Verder scharrelt hij zijn kostje op dat normaal gesproken uit wortels ,knollen enz bestaat ,vandaar dat GOD hem heeft uitgerust met twee hoeven om goed te krabben denk ik:-).

arifi
02-05-09, 04:00
Ronald@, heeft israël trouwens ook varkens in huis?


Ja,een miljoen of 5.

'84
02-05-09, 13:11
Overigens heeft iedereen het nu over de 'Mexicaanse griep'..
'84 where are you? :hihi:

Die gast die het zelf voorstelde heeft zelf later gezegd dat het een grap was, dus wat moet ik er van maken?

ronald
03-05-09, 06:32
Ja,een miljoen of 5.

Ik neem dan aan dat jij ze alle 5 miljoen heb zitten oormerken...varkensfokker.

ronald
03-05-09, 06:34
Die gast die het zelf voorstelde heeft zelf later gezegd dat het een grap was, dus wat moet ik er van maken?

Wanneer zou hij dit hebben medegedeeld? En waar...? In jouw oor...nadat jij in zijn grap was getuind? Hij zette je wel op het verkeerde been he?

'84
03-05-09, 11:25
Ik hoorde het op de Nederlandse televisie, wat jouw probleem verder is wil ik niet eens weten.

arifi
03-05-09, 16:52
Ik neem dan aan dat jij ze alle 5 miljoen heb zitten oormerken...varkensfokker.


En de meesten hebben ook nog es een keppeltje op.

ronald
03-05-09, 20:32
Ik hoorde het op de Nederlandse televisie, wat jouw probleem verder is wil ik niet eens weten.

Wat hoorde jij op de tv? Dat Lizman het Mexicaansegriep is gaan noemen ivm het item zwijn als niet-kosher dier? Zal wel maar daar heb ik het nu niet over. Waar hoorde jij dat hij meldde dat hij een grapje maakte? Wil je even bij de les blijven? Welke televisie-uitzending? Kun je wat exact zijn?
Mijn probleem ben jij in dit topic en je hebt er of je wilt of niet alles mee te maken en je zult het weten ook.

ronald
03-05-09, 20:36
En de meesten hebben ook nog es een keppeltje op.

Ach...60 jaar geleden was er ook zo'n groep die Joden varkens noemde...wel of geen keppel-dragers. Is niet nieuw onder de zon zo'n opmerking. Het maakt jou echter ook tot een gore antisemiet. Maar dat wist je waarschijnlijk ook al.

ronald
24-05-09, 20:35
Moeilijk te garanderen; ook het huidige varken bestaat nog maar 200 jaar.

Toch is kennis over zwijnen en ziektes mbt de mens al duizenden jaren bekend.

TAANIS 21...JPG (1738,2 kB)javascript:;
http://groups.google.com/group/bdmesq/browse_thread/thread/ab3f621605fabfd3?hl=en

tanger'73
24-05-09, 21:26
Toch is kennis over zwijnen en ziektes mbt de mens al duizenden jaren bekend.

TAANIS 21...JPG (1738,2 kB)javascript:;
http://groups.google.com/group/bdmesq/browse_thread/thread/ab3f621605fabfd3?hl=en


interessant, kun je misschien in het kort de relatie aangeven?

ronald
24-05-09, 23:08
interessant, kun je misschien in het kort de relatie aangeven?

Dit stukje bevindt zich n het Talmoeddeel over Vasten. De vraag komt bij rabbi Jehoeda of vanwege een plaag onder de varkens voor de gehele gemeente ook gevast moet worden om Gd te verzoeken dat de plaag moge eindigen. Hij antwoordt positief. Kennelijk heeft deze plaag onder de varkens ook zijn invloed op de gezondheid van de mens.
Dan vragen de geleerden: "Moeten we hieruit opmaken dat een plaag welke onder één diersoort heerst, deze op andere dieren kan overslaan? Dus dat de plaag ook op vee dat kosher is kan overslaan? 'Dan antwoordt de Talmoed: Nee. Bij varkens is het echter anders. Hun spijsverteringskanalen lijkt op dat van de mens. Een plaag onder de varkens op een bepaalde plaats heeft gevolgen voor de gezondheid van de mens van die plaats en dat is waarom rabbi Jehoeda een vastendag instelde.

Dan wordt een commentaar bijgevoegd: Varkens, net als mensen, hebben geen pens zoals ander vee. Mensen zijn daarom meer ontvankelijk voor epidemieen die varkens treffen dan ander vee.
H1N1 Flu is een meer specifiek verhaal.

tanger'73
24-05-09, 23:17
Dit stukje bevindt zich n het Talmoeddeel over Vasten. De vraag komt bij rabbi Jehoeda of vanwege een plaag onder de varkens voor de gehele gemeente ook gevast moet worden om Gd te verzoeken dat de plaag moge eindigen. Hij antwoordt positief. Kennelijk heeft deze plaag onder de varkens ook zijn invloed op de gezondheid van de mens.
Dan vragen de geleerden: "Moeten we hieruit opmaken dat een plaag welke onder één diersoort heerst, deze op andere dieren kan overslaan? Dus dat de plaag ook op vee dat kosher is kan overslaan? 'Dan antwoordt de Talmoed: Nee. Bij varkens is het echter anders. Hun spijsverteringskanalen lijkt op dat van de mens. Een plaag onder de varkens op een bepaalde plaats heeft gevolgen voor de gezondheid van de mens van die plaats en dat is waarom rabbi Jehoeda een vastendag instelde.

Dan wordt een commentaar bijgevoegd: Varkens, net als mensen, hebben geen pens zoals ander vee. Mensen zijn daarom meer ontvankelijk voor epidemieen die varkens treffen dan ander vee.
H1N1 Flu is een meer specifiek verhaal.


Sodeju, de talmoed is er nog eens vroeg bij. Zo zie je maar. Hartelijk dank voor je beknopte uiteenzetting Ronald.

John2
25-05-09, 20:39
Toch is kennis over zwijnen en ziektes mbt de mens al duizenden jaren bekend.

Klopt idd, maar daar is een varken geen uitzondering op, zo kan een mens longontstekking krijgen van een hond koe schaap etc. etc. en kunnen veel virussen (zoog)dieren gebruiken als overbrenger van virussen.


Dit stukje bevindt zich n het Talmoeddeel over Vasten. De vraag komt bij rabbi Jehoeda of vanwege een plaag onder de varkens voor de gehele gemeente ook gevast moet worden om Gd te verzoeken dat de plaag moge eindigen. Hij antwoordt positief. Kennelijk heeft deze plaag onder de varkens ook zijn invloed op de gezondheid van de mens.
Dan vragen de geleerden: "Moeten we hieruit opmaken dat een plaag welke onder één diersoort heerst, deze op andere dieren kan overslaan? Dus dat de plaag ook op vee dat kosher is kan overslaan? 'Dan antwoordt de Talmoed: Nee. Bij varkens is het echter anders. Hun spijsverteringskanalen lijkt op dat van de mens. Een plaag onder de varkens op een bepaalde plaats heeft gevolgen voor de gezondheid van de mens van die plaats en dat is waarom rabbi Jehoeda een vastendag instelde.

Dan wordt een commentaar bijgevoegd: Varkens, net als mensen, hebben geen pens zoals ander vee. Mensen zijn daarom meer ontvankelijk voor epidemieen die varkens treffen dan ander vee.
H1N1 Flu is een meer specifiek verhaal.
Vol verbazing heb ik dit stukje gelezen alleen een klein minpuntje is dat er wordt vergeten te vertellen dat deze virussen hun oorsprong hebben bij vogels en hierdoor zeer snel over de wereld kan worden verspreid.
Maar zeker de moeite waard om het eens te onderzoeken?