PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands cellentekort blijkbaar omgeslagen in overschot



Marsipulami
29-04-09, 11:10
Nederlands cellentekort blijkbaar omgeslagen in overschot

Lang deed men ons geloven dat er in ons land een cellentekort is en dat daarom zoveel veroordeelde criminelen hier nog vrij rondlopen.

Niets is minder waar: leegstaande Nederlandse cellen worden mogelijk binnenkort gevuld met Belgische gevangenen. Onze zuiderburen kampen namelijk met een groot cellentekort.

Belgische en Nederlandse autoriteiten zijn sinds kort weer daarover in gesprek. Eerdere gesprekken leverden niets op.

Volgens de nieuwe Belgische minister van Justitie, Stefaan De Clerck, is het verzoek dit keer uit Nederland gekomen. Hij zei dat vandaag op de Vlaamse omroep VRT. Er zouden enkele honderden gevangenen hier naartoe kunnen komen.

Vikingdread zegt: laat de Belgen fijn hun eigen cellen bouwen en gebruik ons verrassende cellenoverschot voor al dat marokkaanse tuig dat onze steden en dorpen terroriseert!

http://naar.deknoppen.nl/2009/04/nederlands-cellentekort-blijkbaar.html

mark61
29-04-09, 11:57
België met zijn brakke 19e eeuwse / derdewereldbenadering van het gevangeniswezen.

Nederland met zijn waanvandedaghysterie.

Somewhere the twain will meet.

Soldim
29-04-09, 12:03
http://naar.deknoppen.nl/

Frisse sites bezoek je, Mars....

Marsipulami
29-04-09, 13:06
Frisse sites bezoek je, Mars....


Ik weet niet wat voor site dit is. Ik kwam er toevallig op terecht toen ik info aan het zoeken was over dat cellenprobleem. Ik meen me ook te herinneren dat er in de tijd van Fortuyn ook veel gesproken werd over cellentekort en dat men meerdere gedetineerden op één cel zou moeten plaatsen. Waar komt dat overschot nou plots vandaan. Bovendien blijkt Nederland ook nog twee ongebruikte bajesboten in reserve te hebben.

Marsipulami
29-04-09, 13:16
België met zijn brakke 19e eeuwse / derdewereldbenadering van het gevangeniswezen.

Nederland met zijn waanvandedaghysterie.

Somewhere the twain will meet.


Het Belgische gevangenisbeleid was zeer vooruitstrevend in de 19e eeuw.

knuppeltje
29-04-09, 17:24
Het Belgische gevangenisbeleid was zeer vooruitstrevend in de 19e eeuw.

Toen was er ook al geen echt België. Allen Vlamingen en Walen toch? :D

Maar ze zijn bij jullie toch niet veel crimineler dan bij ons zeker dat jullie gevangenissen al jaren overvol zijn. En dan breken er af en toe nog wel hele bendes uit, en dan nog. :stout:

mark61
29-04-09, 18:22
Ik weet niet wat voor site dit is. Ik kwam er toevallig op terecht toen ik info aan het zoeken was over dat cellenprobleem. Ik meen me ook te herinneren dat er in de tijd van Fortuyn ook veel gesproken werd over cellentekort en dat men meerdere gedetineerden op één cel zou moeten plaatsen. Waar komt dat overschot nou plots vandaan. Bovendien blijkt Nederland ook nog twee ongebruikte bajesboten in reserve te hebben.

Intussen bestaat 40% van de straffen alhier uit taakstraffen, hoorde ik gisteren. Golfbeweging, nieuw flink rechts ging ff hard straffen, opbergen die lui, gevolgd door, hmm, het slaat ook eigenlijk nergens op ook.

mark61
29-04-09, 18:22
Het Belgische gevangenisbeleid was zeer vooruitstrevend in de 19e eeuw.

Zo ist maar net :hihi:

Marsipulami
29-04-09, 23:19
Intussen bestaat 40% van de straffen alhier uit taakstraffen, hoorde ik gisteren. Golfbeweging, nieuw flink rechts ging ff hard straffen, opbergen die lui, gevolgd door, hmm, het slaat ook eigenlijk nergens op ook.

Als ik goed geïnformeerd ben dan heeft België zo'n 10 000 gedetineerden op een bevolking van 10 000 000 en Nederland zo'n 16 000 gedetineerden op 16 000 000 inwoners. Dus wat dat betreft is NL en BE te vergelijken.

De capaciteit van Belgische gevangenissen is ongeveer 8400 gedetineerden. Men zit met een gemiddelde overbevolking van naar ik vermoed zo'n kleine 2000 mensen.

Het cellentekort in België heeft weinig met progressief of conservatief gevangenisbeleid te maken, maar alles met de budgetten die de overheid wil besteden. Het opsluiten van een gedetineerde kost ongeveer 105 euro per dag in België.

Om de overbevolking te beperken en omwille van budgettaire redenen (soms verdoezelt met beschouwingen over herstelgerichte detentie, en ander academisch gezwam) werden in België de voorbije jaren volgende maatregelen genomen.

- Electronisch toezicht. Op dit moment zo'n 700 gedetineerden als ik me niet vergis. Dat is goedkoper dan mensen opsluiten. Bovendien in sommige gevallen zinvoller ook.

- Allerlei alternatieve straffen (werkstraffen). Dit heeft weinig invloed op het aantal gedetineerden omdat deze vooral worden toegepast in situaties waar zaken vroeger geseponeerd werden. Hoewel de strafuitvoeringsrechtbanken tegenwoordig ook effectieve gevangenisstraffen kunnen omzetten in werkstraffen. Maar tot een vermindering van celstraffen heeft dit in België zeker niet geleid. Op zijn minst de laatste 20 jaar was er een constante stijging van het aantal opgesloten medeburgers in ons land.

- Het niet uitvoeren van effectieve celstraffen (opgeteld) onder de 6 maanden. (Dat is volgens mij oliedom en terecht zeer omstreden).

- De plaatsvervangende gevangenisstraffen voor niet-betaalde boetes worden niet meer uitgevoerd (terwijl dit vroeger wel gebeurde). Dat is volgens mij ook een slechte werkwijze.

- Een eerste veroordeling betekent in België dat men 1/3 van de opgelegde tijd moet uitzitten (Dat is een maatregel uit de 19e eeuw en ongezien in die tijd cfr. supra). Recedivisten moeten 2/3 zitten. Sinds enkele jaren moeten ook recidivisten maar 1/3 van hun straf uitzitten indien het totaal van hun (in uitvoering gebrachte gevangenisstraffen minder is dan 3 jaar).

Conclusie: België heeft de afgelopen decennia minder geïnvesteerd in criminelen dan Nederland. Voor zover geïnformeerd lijkt Nederland niet veiliger te zijn voor de gewone burger dan België.
-

mark61
30-04-09, 01:03
Het cellentekort in België heeft weinig met progressief of conservatief gevangenisbeleid te maken, maar alles met de budgetten die de overheid wil besteden. Het opsluiten van een gedetineerde kost ongeveer 105 euro per dag in België.

Ik beschouw dat als ongeveer hetzelfde. Ergens wel of geen geld aan willen uitgeven stoelt op een motivatie. Tis maar wat prioriteit heeft.

België heeft dacht ik wel vaker gevangenisoproer dan NL, maar waar dat aan ligt weet ik niet. Ook de cipiers zijn niet zo happy begrijp ik. In NL handelen ze dan weer in drugs en gsm's enzo, die bijverdienste houdt ze gelukkig I guess :hihi:

Maar wij hebben natuurlijk cellen grand confort :ego:


- Electronisch toezicht. Op dit moment zo'n 700 gedetineerden als ik me niet vergis. Dat is goedkoper dan mensen opsluiten. Bovendien in sommige gevallen zinvoller ook.

Ja dat gaat hier nog niet zo hard. TBSers vnl. geloof ik. Die dan prompt zoekraken omdat niemand achter die monitor zit die aangeeft dat ze er vandoor zijn.


- Allerlei alternatieve straffen (werkstraffen). Dit heeft weinig invloed op het aantal gedetineerden omdat deze vooral worden toegepast in situaties waar zaken vroeger geseponeerd werden.

Oh hier niet dacht ik, het zijn echte straffen die vroeger cel opleverden. Vooral voor jongeren. Maar daar is protest tegen nu.


Conclusie: België heeft de afgelopen decennia minder geïnvesteerd in criminelen dan Nederland. Voor zover geïnformeerd lijkt Nederland niet veiliger te zijn voor de gewone burger dan België.-

Neuh, volgens mij is B veel veiliger dan NL. Ik vrees overigens sowieso dat er weinig correlatie zit tussen misdaad en straf. Maja, je moet wat.

Marsipulami
30-04-09, 01:44
Ik beschouw dat als ongeveer hetzelfde. Ergens wel of geen geld aan willen uitgeven stoelt op een motivatie. Tis maar wat prioriteit heeft.

Nah, niks prioriteiten en filosofie. Waar het overheidsgeld naartoe gaat is een kwestie van lobbywerk.


België heeft dacht ik wel vaker gevangenisoproer dan NL, maar waar dat aan ligt weet ik niet. Ook de cipiers zijn niet zo happy begrijp ik.

Dat valt reuze mee. Cipiers verdienen in België een pak geld navanant hun opleiding en de inzet die hun werk vraagt. Probleem is dat de vakbonden te machtig zijn. Een staking van cipiers zorgt voor veel meer problemen dan een staking van het onderwijspersoneel bv. Cipiers moeten vervangen worden door politiemensen tijdens de staking terwijl onderwijspersoneel niet vervangen wordt, maar dat ouders maar voor opvang moeten zorgen voor hun kind. Politiemensen hebben in België geen stakingsrecht maar cipiers wel. Indien een paar gedetineerden een beetje amok maken dan wordt dat meteen door de cipiersvakbonden aan alle persorganen gemeld om hun eisen kracht bij te zetten en een volgende staking te legitimeren. De overheid kan niet anders doen dan betalen om de cipiers tevreden te stellen. In ben voorstander van het beperken van het stakingsrecht van cipiers.


In NL handelen ze dan weer in drugs en gsm's enzo, die bijverdienste houdt ze gelukkig I guess :hihi:

Dat wordt ook in België verteld, maar dat is niet waar.


Neuh, volgens mij is B veel veiliger dan NL.

Zou kunnen, maar is moeilijk te becijferen. Behalve aan gevangenissen besteed België ook minder geld aan drugsbeleid. Of het aantal problematische gebruikers in België hoger ligt dan in NL weet ik ook niet.


Ik vrees overigens sowieso dat er weinig correlatie zit tussen misdaad en straf. Maja, je moet wat

Gedetineerden die de gevangenis verlaten zijn tijdens hun detentieperiode zelden een beter mens geworden. Bovendien fungeren gevangenissen als universiteiten inzake het doorgeven van misdaad know how.

Ik denk dat (eenheids-) cultuur, opvoeding en bijhorende sociale controle het belangrijkste wapen is tegen criminaliteit. Maar we leven nu eenmaal de facto in een multiculturele samenleving die ofwel gedomineerd wordt door cultuurrelativisme ofwel door een cultuurstrijd. Beiden bevorderen criminaliteit.