PDA

Bekijk Volledige Versie : Italië staat niet langer te boek als land met vrije pers



knuppeltje
02-05-09, 09:24
Amsterdam Italië, Israël en Hongkong kunnen volgens de Amerikaanse organisatie Freedom House niet langer worden beschouwd als landen met een vrije pers. De drie landen zijn in het jaarrapport Freedom of the Press 2009 afgezakt naar de status 'gedeeltelijk vrij', tussen de catogorieën 'vrij en niet vrij' in, en scoren slechter dan onder meer Zuid Afrika, Suriname, Chana en Mali.
In Italië worden journalisten volgens het rapport regelmatig geintemideerd door criminelen en extreemrechtse groeperingen. De vrijheid van journalisten worden verder ingeperkt door rechters. Bovendien zijn Italiaanse mediabedrijven in handen van een paar ondernemers, zakenman/premier Silvio Berlusconi, wwaardoor de pluriformiteit zwaar onder druk staat.
Freedom House wordt gefinancieerd door de Amerikaanse overheid en beoordeelt sinds 1980 wereldwijd de mate van persvrijheid.
In Hongkong, dat in juli 1997 door de Britten aan Peking werd teruggegeven, censureert de Chinese regering in toenemende mate. In Israël worden journalisten beperkt in hun mogelijkheden verslag te doen van de oorlog in de Gazastrook. De israëlische autoriteiten proberen de verslaggevers ook te beinvloeden.
Werreldwijd zijn journalisten in steeds meer landen niet vrij om te schrijven of uit te zenden wat ze willen, volgens Freedom House. Die trend is al zeven jaar bezig, maar in 2008 was voor het eerst in alle regio's ter wereld sprake van een verslechtering van de persvrijheid.
In de landen die vroeger tot de Sovjet-Unie behoorden verslechterde de situatie aanzienlijk. Regeringen perken het vrije woord in om daarmee sociale onrust of de uitbraak van 'revoluties' (zoals de Oranjerevolutie in Oekraine) te voorkomen en de grip op het volk te vergroten. Hetzelfde geldt voor landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
Van de 195 beoordeelde landen staan er 70 te boek als 'vrij'. Een groep van 61 landen is 'gedeeltelijk vrij' en de overige lande zitten in de catogorie 'niet vrij'. Het slechts scoren onder meer China, Cuba, Iran, Birma en Zimbabwe.
Nederland heeft volgens het rapport een zee hoge mate van persvrijheid. (Volkskrant van vandaag)

Ze kunnen op veel plaatsen wat dat betreft nog veel van ons leren dus.

Wat ik me wel eens eerder heb afgevraagd is of onze eigen dappere Neelie daar in Brussel niet iets meer aan die monopolie positie van die gekke Italiaan had kunnen doen.

tanger'73
02-05-09, 12:43
Mussolini en het facisme is weer in aantocht.

knuppeltje
02-05-09, 18:19
Mussolini en het facisme is weer in aantocht.

Betekenissen van woorden zijn jou niet altijd goed duidelijk geloof ik.

tanger'73
02-05-09, 18:21
Betekenissen van woorden zijn jou niet altijd goed duidelijk geloof ik.


Het gaat mij om de vertaling naar de werkelijkheid en daar komt de betekenis aardig tot z'n recht. Voor de rest moet je haast stekeblind zijn als je bepaalde tendensen niet kunt zien voordoen. Maar dat is duidelijk niet jouw terrein.

knuppeltje
02-05-09, 18:25
Het gaat mij om de vertaling naar de werkelijkheid en daar komt de betekenis aardig tot z'n recht. Voor de rest moet je haast stekeblind zijn als je bepaalde tendensen niet kunt zien voordoen. Maar dat is duidelijk niet jouw terrein.

Dom met termen smijten wel het jouwe dus.

tanger'73
02-05-09, 18:29
Dom met termen smijten wel het jouwe dus.


Geef mij de definitie van facisme dan eens en kijk of er gelijkenissen zijn in de praktijk? Dat je dingen niet kunt overzien is duidelijk bij jou een deficentië.

knuppeltje
02-05-09, 18:38
Geef mij de definitie van facisme dan eens en kijk of er gelijkenissen zijn in de praktijk? Dat je dingen niet kunt overzien is duidelijk bij jou een deficentië.

Heb jij al gehoord dat de aanhangers van die Silvio om ideologische redenen dood en verderf zaaien onder de bevolking- of daartoe planen smeden, zoals de aanhangers van il Duce destijds, of dat Silvio dat ook maar zou wensen?

tanger'73
02-05-09, 18:40
Heb jij al gehoord dat de aanhangers van die Silvio om ideologische redenen dood en verderf zaaien onder de bevolking- of daartoe planen smeden, zoals de aanhangers van il Duce destijds, of dat Silvio dat ook maar zou wensen?


is dat de definitie van facisme? in dat geval betekent het zeker niks.

knuppeltje
02-05-09, 18:47
is dat de definitie van facisme? in dat geval betekent het zeker niks.


Dat zei ik niet, ik liet je alleen maar zien dat de facisten totaal andere ideeën hadden en er heel ander methoden op nahielden dan de huidige Italiaanse regering, en dus dag en nacht van elkaar verschillen.
Je was dus weer heel dom met termen aan het smijten.

tanger'73
02-05-09, 18:51
Dat zei ik niet, ik liet je alleen maar zien dat de facisten totaal andere ideeën hadden en er heel ander methoden op nahielden dan de huidige Italiaanse regering, en dus dag en nacht van elkaar verschillen.
Je was dus weer heel dom met termen aan het smijten.


Bij het fascisme streeft men naar ongedeelde macht en dat is met Berlusconi in feite al zo. Want als mediamagnaat en politicus controleert hij alles. Ook heb je daar een fascistische partij, met een fascistische ideologie. Verder herhaalt de geschiedenis zich telkens weer, keer op keer. Maar naïevelingen als jij kunnen dat niet bevatten of staan er niet bij stil.

knuppeltje
02-05-09, 18:58
Bij het fascisme streeft men naar ongedeelde macht

Ongedeelde macht is de wens van elke politieke partij. Zijn ze daarom automatisch facistisch? Stel dat hier het CDA zoveel stemmen haalt dat ze makkelijk zelf een hele regering kunnen samenstellen- en dat ook doen, is het CDA dan ook automatisch facistisch?

tanger'73
02-05-09, 19:01
Ongedeelde macht is de wens van elke politieke partij. Zijn ze daarom automatisch facistisch? Stel dat hier het CDA zoveel stemmen haalt dat ze makkelijk zelf een hele regering kunnen samenstellen- en dat ook doen, is het CDA dan ook automatisch facistisch?

Ja alleenheerschappij is verre van democratisch en is dus fascistisch. Verder heb je ook hier fascistoïde bewegingen, zoals een Wilders met een duidelijk ideologie waarin xenofobie centraal staat.

knuppeltje
02-05-09, 19:07
Ja alleenheerschappij is verre van democratisch en is dus fascistisch. Verder heb je ook hier fascistoïde bewegingen, zoals een Wilders met een duidelijk ideologie waarin xenofobie centraal staat.

Indien gekozen volgens democratische spelregels, en zich houdend aan de grondwet niet per definitie. Zo werk de democratie. In Amerika is er ook maar een partij die regeert, ook onder Obama, en zijn partij heeft nu in beide kamers genoeg zetels, is die partij nu ook facistisch?

tanger'73
02-05-09, 19:10
Indien gekozen volgens democratische spelregels, en zich houdend aan de grondwet niet per definitie. Zo werk de democratie. In Amerika is er ook maar een partij die regeert, ook onder Obama, en zijn partij heeft nu in beide kamers genoeg zetels, is die partij nu ook facistisch?


Dus jij hoopt en tolereert eigenlijk fascistoïde gemeengoed. Zo werkt immers de democratie? Waar schaar jij inperken van vrije pers eigenlijk onder? Verder is het voorbeeld van Amerika inderdaad fascistoïde.

knuppeltje
02-05-09, 19:13
Dus jij hoopt en tolereert eigenlijk fascistoïde gemeengoed. Zo werkt immers de democratie? Waar schaar jij inperken van vrije pers eigenlijk onder?


Je kunt dus duidelijk niet begrijpend lezen, en lult dus weer uit je nek.
Als je mijn commentaar onder de topicopening had gelezen- en begrepen dan had je ook de laatste vraag niet gesteld.

tanger'73
02-05-09, 19:15
Je kunt dus duidelijk niet begrijpend lezen, en lult dus weer uit je nek.
Als je mijn commentaar onder de topicopening had gelezen- en begrepen dan had je ook de laatste vraag niet gesteld.


Ja wat is er met je laatste vraag, denk je zeker dat Nellie, Berlusconi de fascist tot de orde kan roepen?

knuppeltje
02-05-09, 19:27
Ja wat is er met je laatste vraag, denk je zeker dat Nellie, Berlusconi de fascist tot de orde kan roepen?

Dat andere niet gezien zeker- namelijk dat ze van hier nog heel wat kunnen leren. Dat ging over de persvrijheid.

Brussel doet ook iets tegen de corrutie in ander landen zoals Bulgarije bijvoorbeeld, die zijn zo vele miljoenen euro's van de EEG misgelopen.

Maar beantwoordt eindelijk eens mijn vraag of jij de regering van Obama ook facistisch vindt.

tanger'73
02-05-09, 23:15
Dat andere niet gezien zeker- namelijk dat ze van hier nog heel wat kunnen leren. Dat ging over de persvrijheid.

Brussel doet ook iets tegen de corrutie in ander landen zoals Bulgarije bijvoorbeeld, die zijn zo vele miljoenen euro's van de EEG misgelopen.

Maar beantwoordt eindelijk eens mijn vraag of jij de regering van Obama ook facistisch vindt.

In zekere zin wel, the democrats and the republic zijn een pot nat. Kijk maar naar waar ze de wereld in hebben gestort. Als dat niet fascistisch is, dan is het wel erger dan dat.