PDA

Bekijk Volledige Versie : Leiders verkopen beleid wel vaker als islamitisch



IbnRushd
03-05-09, 12:56
Leiders verkopen beleid wel vaker als islamitisch

Gepubliceerd: 1 mei 2009 14:06 | Gewijzigd: 1 mei 2009 14:58

De Talibaan zijn niet de eersten die religie misbruiken. Militaire en politieke leiders hebben vaak geprobeerd zich boven kritiek te verheffen door beleid als islamitisch te verkopen.

Door Antoinette de Jong

In de Pakistaanse politiek werkt religie als een tovermantel die men omslaat om ongrijpbaar en onkwetsbaar te worden voor politieke tegenstanders. Wanneer een beleidsmaatregel als islamitisch verantwoord wordt gepresenteerd is die nog maar moeilijk terug te draaien.

Ik wil niet de indruk wekken dat de problemen van Pakistan zijn beperkt tot de North West Frontier Provincie. Ook in andere delen van het land hebben Talibaan en andere militante groeperingen de woede en frustratie van kanslozen gebruikt om zieltjes te winnen.

Het gevaar voor instabiliteit wordt nog verergerd door de smeulende conflicten langs etnische lijnen bijvoorbeeld tussen Baluch en Pathanen in Quetta en in Karachi tussen Mohajirs, Pahathen en Sindhi’s. De militanten die baat hebben bij instabiliteit, proberen die etnische conflicten aan te wakkeren.

Het geweld in Karachi van de afgelopen dagen, is de zoveelste uitbarsting in de uit haar voegen barstende stad van een geschatte 18 miljoen inwoners. Vorig jaar, in de zomer voor de economische crisis uitbrak, verkeerde ik een dag of tien in de sloppenwijken aan de Lyari-rivier. In uiterst smerige en beroerde omstandigheden wonen en werken daar honderdduizenden armen. Criminele gangs opereren er ongestoord. Ik durf er niet aan te denken hoe nijpend de armoede momenteel moet zijn nu door de crisis veel banen in de grote havenstad verdwenen zijn. Nog meer voedingsbodem dus voor de Talibaan en andere militante groeperingen. Die maken, zoals ik al schreef, handig gebruik van de sociale achterstand van de kanslozen door zich als de verlossers te presenteren.

Vorige maand waarschuwden politieautoriteiten in Karachi dat de stad tot aan de nok vol met wapens zat en dat de spanningen hoog opliepen. De onrust tussen Pathanen (vaak weggevlucht voor armoede in de stammengebieden en het geweld in NWFP) en de Mohajirs van de MQM hoefde dus maar een beetje aangewakkerd te worden, vlammetje erbij en weer is zo een front van instabiliteit geopend.

De situatie in Pakistan is uiterst complex. Nog een ander oorzaak van spanningen: veel bewoners van Sindh, Baluchistan en NWFP vinden dat Punjab zich teveel water, belastingen en andere inkomsten toe-eigent ten koste van de andere provincies.

Baluchistan, rijk aan mineralen en gas en ook nog grenzend aan de Arabische Zee, is inmiddels al jaren afgegrendeld voor onafhankelijke waarneming. Onder Musharraf probeerde het leger in 2007 opnieuw met veel geweld een einde te maken aan de roep om grotere autonomie en meer Gas-inkomsten voor de Baluch. Tienduizenden sloegen op de vlucht voor bombardementen en artillerie-beschietingen. Vergeefs wachtten de vluchtelingen, het merendeel vrouwen en kinderen, vervolgens op hulp. Er waren honderden doden, 80 % daarvan onder de vijf jaar. Unicef stelde dat Musharraf’s leger alle pogingen om hulp te bieden systematisch ondermijnde. De beleidsmedewerker van Unicef die het naar buiten bracht, moest vervolgens het land uit.

Over de banden tussen het leger en de (extremistische) religieuze partijen heeft Heleen Saaf al nadere toelichting gegeven. Ik zou nog willen aanvullen dat Navo-generaals de afgelopen jaren herhaaldelijk en publiekelijk steen en been klaagden dat de Talibaan-Shura ongehinderd kon opereren in Quetta en over het gebrek aan optreden van Musharraf tegen de militanten.

De tientallen ‘mullah-radiozenders’ in de stammengebieden en in de ‘settled areas’ hadden eenvoudig aangepakt kunnen worden.

Verontrustend zijn ook de klachten van lokale politie en bestuurders in NWFP die melden dat wanneer zij – vaak met het verlies van agenten - erin slagen belangrijke Talibaan te arresteren, ze vervolgens ‘een telefoontje’ krijgen met de opdracht de arrestant weer vrij te laten. De bronnen van die berichten moeten anoniem blijven.

Tot slot nog enkele vervolgberichten op het eerdere verhaal. De huizen van de Sikh-gemeenschap in het Orakzai-stammengebied zijn vernield omdat ze niet tijdig 20 miljoen roepie aan de militanten betaalden en in Peshawar opende het ICRC een ziekenhuis in voor “weapon wounded”. Wellicht wordt om diplomatieke redenen het woord oorlogsslachtoffers nog vermeden, maar niemand is nu bij verhullende taal gebaat. Al een miljoen mensen is inmiddels op de vlucht geslagen.

Antoinette de Jong is journalist. Ze doet sinds 1993 verslag over de regio Afghanistan en Pakistan voor o.a. NRC Handelsblad en de VPRO. Eerder schreef De Jong het artikel 'De hoop voor Pakistan anno 2009: de Talibaan' (http://www.nrc.nl/opinie/article2229748.ece/De_hoop_voor_Pakistan_anno_2009_de_Talibaan). Zie hier de discussie (http://weblogs2.nrc.nl/discussie/2009/04/25/versterkt-onze-aanwezigheid-in-afghanistan-de-instabiliteit-van-pakistan/)die daarop volgde.

nrc.nl

tanger'73
03-05-09, 13:41
Ja dit is de kern van het probleem wat zich tegenwoordig vaak in islamitische landen zich voordoet. Het schept een verkeert beeld van de heersende religie onder de bevolking. De religie heeft in islamitische landen helemaal geen macht, louter een beetje invloed en dan ook meestal in dienst van de heersers.

tanger'73
03-05-09, 13:57
Ik moet er trouwens ook niet aan denken dat de religie wereldlijke macht zou verwerven. Een geestelijk leider vertrouw ik evenmin als een wereldlijke. Religie moet neutraal blijven. Zo komt het het beste tot haar recht.

Victory
03-05-09, 14:02
Twee grote/trieste voorbeelden hiervan zijn:
1. De koning van Saudi ziet zichzelf als de 'amir-al'momineen' van alle Moslims. Het verschil hiertussen en de andere heersers die dit ook claimen is dat dat de Saudi wahhabieten hier heilig in geloven.
2. Een van de latere toevoegingen aan de leer van de takken binnen ahl-al sunnah is dat het verboden is verzet te bieden aan de heerser van hun land, ongeacht de reden (zelfs als hij overgaat op kofr), men moet geduld hebben tot de dag des oordeels. Een andere toevoeging is dat er niet geprotesteerd mag worden, wat gezien wordt als 'corruptie in het land' wat gelijk is aan de doodstraf. Aan de andere kant beweren veel wahhabi's dat er geen protesten waren tijdens de tijd van de profeet en dat het daarom niet mag. Wat onzin is, want iedereen die zich enigszins verdiept heeft in Islamitisch geschiedenis weet dat een van de eerste publiekelijke acties van de Moslims, samen met de profeet, een publiekelijke protest was waarbij ze verklaarden Moslim te zijn en de Islam te volgen. Ze deden dit terwijl ze bekogeld werden met van alles en nog wat.

IbnRushd
03-05-09, 14:09
Twee grote/trieste voorbeelden hiervan zijn:
1. De koning van Saudi ziet zichzelf als de 'amir-al'momineen' van alle Moslims. Het verschil hiertussen en de andere heersers die dit ook claimen is dat dat de Saudi wahhabieten hier heilig in geloven.
2. Een van de latere toevoegingen aan de leer van de takken binnen ahl-al sunnah is dat het verboden is verzet te bieden aan de heerser van hun land, ongeacht de reden (zelfs als hij overgaat op kofr), men moet geduld hebben tot de dag des oordeels. Een andere toevoeging is dat er niet geprotesteerd mag worden, wat gezien wordt als 'corruptie in het land' wat gelijk is aan de doodstraf. Aan de andere kant beweren veel wahhabi's dat er geen protesten waren tijdens de tijd van de profeet en dat het daarom niet mag. Wat onzin is, want iedereen die zich enigszins verdiept heeft in Islamitisch geschiedenis weet dat een van de eerste publiekelijke acties van de Moslims, samen met de profeet, een publiekelijke protest was waarbij ze verklaarden Moslim te zijn en de Islam te volgen. Ze deden dit terwijl ze bekogeld werden met van alles en nog wat.

Deze draad gaat niet over SA en wahabieten bestaan niet. Dus gelieve on-topic reageren.

Victory
03-05-09, 14:20
Is goed, is goed.

Charlus
03-05-09, 15:29
<...>De Talibaan zijn niet de eersten die religie misbruiken. Militaire en politieke leiders hebben vaak geprobeerd zich boven kritiek te verheffen door beleid als islamitisch te verkopen.<...>
Ik heb Ait de taliban eens zien omschrijven als strenge moslims, ja een zegen voor de regio zelfs. Ze brachten orde en stabiliteit.
Deze vorm van Islam moet je dan ook in de context zien; in primitieve, instabiele omstandigheden, omringd door vijanden, is nu eenmaal weinig ruimte voor de fijnere nuance bij het praktiseren van de allesomvattende Islam. Van misbruik lijkt mij geen sprake.

Aďt Ayt
03-05-09, 17:08
Ik heb Ait de taliban eens zien omschrijven als strenge moslims, ja een zegen voor de regio zelfs. Ze brachten orde en stabiliteit.
Deze vorm van Islam moet je dan ook in de context zien; in primitieve, instabiele omstandigheden, omringd door vijanden, is nu eenmaal weinig ruimte voor de fijnere nuance bij het praktiseren van de allesomvattende Islam. Van misbruik lijkt mij geen sprake.

ho ho , niet overdrijven.. kan me niet inbeelden de taliban ooit een zegen voor de regio genoemd te hebben.. wel is het zo dat zij inderdaad orde op zaken kwamen stellen en voor stabiliteit zorgden.. het was niet ideaal maar iniedergeval was het beter dan de situatie ervoor..

ben het met je eens dat zij de islaam niet misbruikt hebben..

knuppeltje
03-05-09, 17:12
Ja dit is de kern van het probleem wat zich tegenwoordig vaak in islamitische landen zich voordoet. Het schept een verkeert beeld van de heersende religie onder de bevolking. De religie heeft in islamitische landen helemaal geen macht, louter een beetje invloed en dan ook meestal in dienst van de heersers.

Mafkees, dat hebben de eerste de beste kaliefen altijd al gedaan.

tanger'73
03-05-09, 17:34
Mafkees, dat hebben de eerste de beste kaliefen altijd al gedaan.


Het kalifaat heeft geen misbruik gemaakt van de islam, sterker het dient als voorbeeld.

knuppeltje
03-05-09, 17:38
Het kalifaat heeft geen misbruik gemaakt van de islam, sterker het dient als voorbeeld.

En wie hebben er dan tussen 632 en 713 bijvoorbeeld al die gebieden veroverd? Het waren gewoon je reinste imperialistische oorlogsmisdadigers.
Als ze zo vredelievend waren, dan hadden ze gewoon in die grote zandbak moeten blijven.

tanger'73
03-05-09, 17:42
En wie hebben er dan tussen 632 en 713 bijvoorbeeld al die gebieden veroverd? Het waren gewoon je reinste imperialistische oorlogsmisdadigers.
Als ze zo vredelievend waren, dan hadden ze gewoon in die grote zandbak moeten blijven.


De islam is onder het bewind van het kalifaat niet misbruikt. Empires komen en gaan.

knuppeltje
03-05-09, 17:44
De islam is onder het bewind van het kalifaat niet misbruikt. Empires komen en gaan.

Die gingen toch de islam verspreiden toch?

tanger'73
03-05-09, 17:44
Die gingen toch de islam verspreiden toch?


Ja is dat misbruik maken dan?

knuppeltje
03-05-09, 18:01
Ja is dat misbruik maken dan?

Door met hele legers ervoor op grote schaal oorlog te voeren wel toch?
Gewoon imperialistische oorlogsmisdadigers dus.

tanger'73
03-05-09, 18:06
Door met hele legers ervoor op grote schaal oorlog te voeren wel toch?
Gewoon imperialistische oorlogsmisdadigers dus.


Wat ze deden is gewoon verwantschap opzoeken in de regio. Maar tijdens het kalifaat is geen enkele destijds geldende oorlogsrecht overtreden. Dat er wel eens ergens onvoorzien een kromzwaard of speer verkeert viel, zal ik niet ontkennen en was ook niet te voorkomen. Maar als die verwantschap niet zo groot was, dan hadden ze hun nalatenschap niet tot op de dag van vandaag kunnen behouden.

mark61
03-05-09, 18:07
Of zoals een columnist het omschreef in de Pakistaanse krant The News : „In some ways, we are holding a begging bowl in one hand, and a raised middle finger in the other. If we had a third hand, it would be holding a gun to our head. In fact, this is now our preferred negotiation mode

:hihi:

:cheefbek:

knuppeltje
03-05-09, 18:38
Wat ze deden is gewoon verwantschap opzoeken in de regio. Maar tijdens het kalifaat is geen enkele destijds geldende oorlogsrecht overtreden. Dat er wel eens ergens onvoorzien een kromzwaard of speer verkeert viel, zal ik niet ontkennen en was ook niet te voorkomen. Maar als die verwantschap niet zo groot was, dan hadden ze hun nalatenschap niet tot op de dag van vandaag kunnen behouden.

Verwantschap zoeken, al moordend veroverende?

Das altijd makkelijk als er geen oorlogswetten zijn zijn natuurlijk, hoef je je daar ook niet aan te houden. Overegens- papier om die wetten op te schrijven was buiten China toen nog niet bekend. Pas aan het einde van de achtste eeuw zagen Arabische handelaren hoe ze in China papier maakten.

Als ze in die zandbak waren gebleven inplaats al moordend op veroveringstocht te gaan, dan was er geen kromzwaard nodig geweest.

Welke verwantschap?
En wat hebben ze eigenlijk behouden?
In de meeste islamitische landen rond de middellandse zee zitten door het westen in het zadel geholpen of gehouden diktators die hun eigen volk totaal onderdrukken en massaal uitbuiten.

Ga geschiedenis leren voordat je weer van die onzin uitkraamt.

tanger'73
03-05-09, 18:48
Verwantschap zoeken, al moordend veroverende?

Das altijd makkelijk als er geen oorlogswetten zijn zijn natuurlijk, hoef je je daar ook niet aan te houden. Overegens- papier om die wetten op te schrijven was buiten China toen nog niet bekend. Pas aan het einde van de achtste eeuw zagen Arabische handelaren hoe ze in China papier maakten.

Als ze in die zandbak waren gebleven inplaats al moordend op veroveringstocht te gaan, dan was er geen kromzwaard nodig geweest.

Welke verwantschap?
En wat hebben ze eigenlijk behouden?
In de meeste islamitische landen rond de middellandse zee zitten door het westen in het zadel geholpen of gehouden diktators die hun eigen volk totaal onderdrukken en massaal uitbuiten.

Ga geschiedenis leren voordat je weer van die onzin uitkraamt.

Ga je kont in het vervolg niet meer openbaar ten toon stellen, met je flikerpraatjes homo! Het kalifaat werd in grote delen als bevrijders binnengehaald. Hoe verklaar je vandaag de dag de invloed van de islam in dat gebied dan? Die geschiedenis van jou bestaat alleen maar geil uit Adam, waarbij Eva door jou al lang bij het afval is gezet.

knuppeltje
03-05-09, 19:16
Ga je kont in het vervolg niet meer openbaar ten toon stellen, met je flikerpraatjes homo! Het kalifaat werd in grote delen als bevrijders binnengehaald. Hoe verklaar je vandaag de dag de invloed van de islam in dat gebied dan? Die geschiedenis van jou bestaat alleen maar geil uit Adam, waarbij Eva door jou al lang bij het afval is gezet.

Als ik het niet dacht. Als de argumenten op zijn dan begint het onsmakelijk gescheld van een roddeltante weer.

Maar over dat als bevrijders binnenhalen weet ik nog wel een hele mooie.

In krap 25 jaren stichtte de Inca dinasty een rijk zo groot als Peru, Equador, Columbia, Chilie en een groot stuk van Argentinië bij elkaar, en dat allemaal in de Andes, waar ze geen paarden of kamelen konden. De truc was het volgende: het leger van de Inca omsingelde een indianenstam en nodigde de leider ervan (de Cachic) uit voor een copieus maal. Die kreeg dan onder al dat goddelijk eten alle zaligheden van het aansluiten bij het rijk van de Inca voorgeschoteld. Ging die daarmee accoord, dan werd hij zetbaas en mocht veel van zijn privileges houden. Zoniet, dan werd ie levend gevild, en hield het leger van de Inca gruwelijk huis onder de stam van die onzalige weigeraar. Zo sloten zich na een tijdje verschillende stammen zich zogenaamd vrijwillig aan. Anderen werden gewoon bruut veroverd. De Colla's lukten het bijna twee keer de Inca dinasty ten val te brengen, maar dat lukte alleen de Spanjaarden.

Die invloed van de Islam? OP het bestuur van die landen, als dat islamitisch is....
Maar ook hier was in de tijd dat het vorstendom en zijn vazalen de dienst uitmaakten, en het volk op groete schaal onderdrukt werden, de religie een houwvast voor velen, en vorst en priester gingen hand in hand bij die onderdrukking. Dat religie in die islamitische landen, waar de bevolking massaal wordt onderdrukt en uitgebuit door hun heersers, voor de bevolking religie een houvast is, weten ook de de geestelijk leiders daar, en maken dankbaar gruik daarvan.
What's new?

Witte78
03-05-09, 19:22
Ga je kont in het vervolg niet meer openbaar ten toon stellen, met je flikerpraatjes homo! Het kalifaat werd in grote delen als bevrijders binnengehaald. Hoe verklaar je vandaag de dag de invloed van de islam in dat gebied dan? Die geschiedenis van jou bestaat alleen maar geil uit Adam, waarbij Eva door jou al lang bij het afval is gezet.

Ik vraag me af of je nog wel eens aan iets anders denkt dan konten en homos.

Bar
03-05-09, 19:28
Wat ze deden is gewoon verwantschap opzoeken in de regio. Maar tijdens het kalifaat is geen enkele destijds geldende oorlogsrecht overtreden. Dat er wel eens ergens onvoorzien een kromzwaard of speer verkeert viel, zal ik niet ontkennen en was ook niet te voorkomen. Maar als die verwantschap niet zo groot was, dan hadden ze hun nalatenschap niet tot op de dag van vandaag kunnen behouden.

Wij, VS en Europa, zoeken ook verwantschap met democraten en niet-moslims in Irak etc Ook niks mis mee dus

mark61
03-05-09, 19:35
De feitelijke geschiedenis van de islam levert altijd weer de uitzinnigste verhalen op. Ik vraag me af waar die verhalen vandaan komen. In ieder geval niet van het NL geschiedenisonderwijs, zie slingert. Van het Marokkaanse geschiedenisonderwijs?

tanger'73
03-05-09, 19:36
Als ik het niet dacht. Als de argumenten op zijn dan begint het onsmakelijk gescheld van een roddeltante weer.

Maar over dat als bevrijders binnenhalen weet ik nog wel een hele mooie.

In krap 25 jaren stichtte de Inca dinasty een rijk zo groot als Peru, Equador, Columbia, Chilie en een groot stuk van Argentinië bij elkaar, en dat allemaal in de Andes, waar ze geen paarden of kamelen konden. De truc was het volgende: het leger van de Inca omsingelde een indianenstam en nodigde de leider ervan (de Cachic) uit voor een copieus maal. Die kreeg dan onder al dat goddelijk eten alle zaligheden van het aansluiten bij het rijk van de Inca voorgeschoteld. Ging die daarmee accoord, dan werd hij zetbaas en mocht veel van zijn privileges houden. Zoniet, dan werd ie levend gevild, en hield het leger van de Inca gruwelijk huis onder de stam van die onzalige weigeraar. Zo sloten zich na een tijdje verschillende stammen zich zogenaamd vrijwillig aan. Anderen werden gewoon bruut veroverd. De Colla's lukten het bijna twee keer de Inca dinasty ten val te brengen, maar dat lukte alleen de Spanjaarden.

Die invloed van de Islam? OP het bestuur van die landen, als dat islamitisch is....
Maar ook hier was in de tijd dat het vorstendom en zijn vazalen de dienst uitmaakten, en het volk op groete schaal onderdrukt werden, de religie een houwvast voor velen, en vorst en priester gingen hand in hand bij die onderdrukking. Dat religie in die islamitische landen, waar de bevolking massaal wordt onderdrukt en uitgebuit door hun heersers, voor de bevolking religie een houvast is, weten ook de de geestelijk leiders daar, en maken dankbaar gruik daarvan.
What's new?

Ja wat jij denkt dat weet ik onderhand wel, dus ga je smerige homopraat elders promoten.

tanger'73
03-05-09, 19:37
Ik vraag me af of je nog wel eens aan iets anders denkt dan konten en homos.

Ik vraag me af hoe het komt dat jij je steeds bij dit onderwerp voelt aangesproken?

tanger'73
03-05-09, 19:39
Wij, VS en Europa, zoeken ook verwantschap met democraten en niet-moslims in Irak etc Ook niks mis mee dus

Veel succes dan met een Amerikaanse president met de naam Mubarak Hoessein Obama. Die verwantschap is zo helder als kristal. Hij draagt zelfs ineens de naam van de huidige Egyptische en de voormalige iraakse president.

Witte78
03-05-09, 23:16
Ik vraag me af hoe het komt dat jij je steeds bij dit onderwerp voelt aangesproken?

Je fantasie is wel levendig.

knuppeltje
04-05-09, 08:08
Ja wat jij denkt dat weet ik onderhand wel, dus ga je smerige homopraat elders promoten.

Als het niet teveel gevraagd is, leg dan eens uit waaarom het homopraat is?

Het was niet meer dan om aan te geven hoe vrijwillig vrijwillig kan zijn.

knuppeltje
04-05-09, 08:12
Veel succes dan met een Amerikaanse president met de naam Mubarak Hoessein Obama. Die verwantschap is zo helder als kristal. Hij draagt zelfs ineens de naam van de huidige Egyptische en de voormalige iraakse president.

Zou dat ineens zijn, of al vanaf zijn geboorte?

tanger'73
04-05-09, 16:51
Zou dat ineens zijn, of al vanaf zijn geboorte?


Niet opeens, maar gelijktijdig ineen. De kans dat je daarmee de machtigste man van de wereld kunt worden is net zo groot als een lot in de loterij.

tanger'73
04-05-09, 16:56
Als het niet teveel gevraagd is, leg dan eens uit waaarom het homopraat is?

Het was niet meer dan om aan te geven hoe vrijwillig vrijwillig kan zijn.


je denkt eendimensionaal vanuit het homodom, alles daarbuiten is uitgesloten.

knuppeltje
04-05-09, 17:01
je denkt eendimensionaal vanuit het homodom, alles daarbuiten is uitgesloten.

Je bedoelt natuurlijk dat begrijpend lezen duidelijk veel te moeilijk voor jou is.

tanger'73
04-05-09, 17:04
Je bedoelt natuurlijk dat begrijpend lezen duidelijk veel te moeilijk voor jou is.


Je hebt zowiezo niks aan lezen als je niet denken kunt. :jammer:

knuppeltje
04-05-09, 17:05
Je hebt zowiezo niks aan lezen als je niet denken kunt. :jammer:

Het inzicht breekt toch nog door, halleluja.

tanger'73
04-05-09, 17:07
Het inzicht breekt toch nog door, halleluja.

Maak geen vergissing, want dit is precies wat ik bedoel met dat je niet lezen kunt, als je toch niet denken kunt.

knuppeltje
04-05-09, 17:10
Maak geen vergissing, want dit is precies wat ik bedoel met dat je niet lezen kunt, als je toch niet denken kunt.

Tis goed met je tante roddel.

tanger'73
04-05-09, 17:17
Tis goed met je tante roddel.


Ik zeg hier aanwezig dingen recht in je kanis, dat kun je geen roddelen meer noemen hoor. :haha:

knuppeltje
04-05-09, 17:20
Ik zeg hier aanwezig dingen recht in je kanis, dat kun je geen roddelen meer noemen hoor. :haha:

Je kunt wel dom lachen, maar beter zou zijn als je wist wat het woord betekent.

tanger'73
04-05-09, 17:25
Je kunt wel dom lachen, maar beter zou zijn als je wist wat het woord betekent.


Welk woord, kanis? Wat roddelen betreft is met iemand anders dan betrokken persoon over de persoon praten.

knuppeltje
04-05-09, 17:31
Welk woord, kanis? Wat roddelen betreft is met iemand anders dan betrokken persoon over de persoon praten.

Dikke Van Dale, roddel: kwaadsprekerij, achterklap, kletspraat, roddelpraat, gekonkel, gekonkelfoes.

tanger'73
04-05-09, 17:33
Dikke Van Dale, roddel: kwaadsprekerij, achterklap, kletspraat, roddelpraat, gekonkel, gekonkelfoes.

Volksmond: Roddel (ook: achterklap) is een menselijke activiteit waarbij over iemand wordt gesproken - met name in ongunstige zin - zonder dat de persoon in kwestie bij het gesprek aanwezig is.

knuppeltje
04-05-09, 17:36
Volksmond: Roddel (ook: achterklap) is een menselijke activiteit waarbij over iemand wordt gesproken - met name in ongunstige zin - zonder dat de persoon in kwestie bij het gesprek aanwezig is.

Je lult maar een eind weg hoor.

tanger'73
04-05-09, 17:38
Je lult maar een eind weg hoor.

Ik wist wel dat je dingen las, maar het vervolgens niet kan verwerken. Je leest woorden, vervolgens denk je niet na over de toepassing.

tanger'73
04-05-09, 17:56
Het Kalifaat onder het bewind van de metgezellen en directe naasten van de profeet (v.z.m.h.) strekt vandaag de dag nog steeds als voorbeeld. De blijde boodschap werd met open armen ontvangen en die boodschap is tot op de dag van vandaag nog steeds van kracht. De gebieden die belasting aan andere vazallen en leenheren moesten afdragen, droegen die toen over aan het Kalifaat, die dat toen verstandig en conform de nieuwe boodschap beheerden. De verwantschap is zo groot, dat zelfs Al Sawt het pan-arabische gedachtengoed ondersteund.

Olive Yao
04-05-09, 23:22
Ik moet er trouwens ook niet aan denken dat de religie wereldlijke macht zou verwerven. Een geestelijk leider vertrouw ik evenmin als een wereldlijke. Religie moet neutraal blijven. Zo komt het het beste tot haar recht.

Goeie opmerking, man. Beheersing van macht - dat is mijn stokpaardje.

knuppeltje
05-05-09, 10:14
Het Kalifaat onder het bewind van de metgezellen en directe naasten van de profeet (v.z.m.h.) strekt vandaag de dag nog steeds als voorbeeld. De blijde boodschap werd met open armen ontvangen en die boodschap is tot op de dag van vandaag nog steeds van kracht. De gebieden die belasting aan andere vazallen en leenheren moesten afdragen, droegen die toen over aan het Kalifaat, die dat toen verstandig en conform de nieuwe boodschap beheerden. De verwantschap is zo groot, dat zelfs Al Sawt het pan-arabische gedachtengoed ondersteund.

Heerlijk om van te dromen, sprookjes van duizend en een nacht.

Soldim
05-05-09, 11:38
Militaire en politieke leiders hebben vaak geprobeerd zich boven kritiek te verheffen door beleid als islamitisch te verkopen.

Hoe vaak worden negatieve aspecten van religie als politiek verkocht?

tanger'73
05-05-09, 12:50
Heerlijk om van te dromen, sprookjes van duizend en een nacht.

Het pan-arabisme is daarentegen geen sprookje.