PDA

Bekijk Volledige Versie : Thousands flee Pakistan fighting



mark61
08-05-09, 11:24
A Pakistani offensive against militants in the Swat Valley has displaced some 200,000 people recently, the UN says.

A spokesman for the UN's refugee agency UNHCR said another 300,000 were already on the move or about to flee.

Added to the more than 550,000 who had already fled, this threatened to create one of the world's biggest displacement crises, the UN says.

Pakistani spokesman Gen Athar Abbas said the government had taken measures to provide for the civilians fleeing.

But reports suggest some civilians are being prevented from leaving militant-held areas.


See a map of the region

Pakistani Prime Minister Yusuf Raza Gilani vowed on Thursday to "eliminate militants and terrorists" from Swat, a bastion of Taleban rule.

A full-scale offensive had begun on Friday, with helicopter gunships blasting militant strongholds from the air and troops conducting operations on the ground.

Despite now abandoned attempts to secure a peace deal in and around Swat, the area - close to the border with Afghanistan - has long been riven with tensions.

The UN estimates that before the current crisis, some 550,000 people had been displaced since last August, said UNHCR spokesman Ron Redmond, according to Associated Press news agency.

Militants 'entrenched'

Those displaced over recent days have been forced to flee with very little preparation, aid workers say.

They say families were often separated as they fled, and doctors in displaced camps report many are suffering psychological trauma.

Speaking to the BBC, Gen Abbas confirmed that the military's objective in this now fully fledged offensive was to eliminate militants from the Swat Valley and some surrounding districts.

"It will be a drawn-out affair," he warned, "because the militants in Swat have had time to entrench themselves in the area, mix with the people, and through coercion, fear and using terror as a weapon, eliminate all those who supported the government."

He said militants were "making best use of the terrain, which is ideal country for any guerrilla warfare".

The BBC's Mark Dummett in Islamabad says that the government's superiority in terms of military hardware would ensure it easy victory in a pitched battle.

But this is not a pitched battle, he says: the terrain allows the Taleban to disperse and regroup. The militants are well-motivated, he adds.

At present, our correspondent says, the government is confident it has public support for its military campaign - but this could easily be eroded if civilian casualties mount.

mark61
08-05-09, 11:34
Heeft iemand eigenlijk een idee wat nou het echte verhaal van Pakistan is?

Ik vraag me altijd af hoe dat zit met steun voor de 'Taliban' vanuit de Pakistaanse overheid, de ISI, etc.

Ik hoorde gisteren dat het Pakistaanse leger dat gedoe eigenlijk niet belangrijk vindt, omdat India het grootste gevaar zou zijn voor Pakistan. De troepen die tegen de Taliban vechten zijn dan ook tweede keus, 80% van het leger staat aan de Indiase grens.

Ik begrijp dat de ISI altijd de Taliban en anderen hebben gesteund in Afghanistan, maar is dat omdat ze sympathiseren met de radicale islam, of omdat ze de radicale elementen willen laten focussen op Afghanistan, zodat het in Pakistan rustig blijft, of nog wat anders?

Ik vind het altijd vreemd waarom niemand zich afvraagt waarom de Taliban aanhang hebben, want dat is een feit, al weet niemand hoeveel precies. In Afgh. niet meer dan ca. 20% van de bevolking, dacht ik.

Als ik pakweg president van de VS was ofzo, zou ik willen weten waarom zo'n club bestaat.

Ik zou zeggen dat je moet kijken naar het leven van de boeren. Ik begrijp dat een elite van nog geen 10.000 man 90% van de landbouwgrond bezit, of iets dergelijks. Zodat de rest horige is, of keuterboer. De macht van de zamindars, grootgrondbezitters, is onbegrensd.

Zardari, die intussen 'burgemeester van Islamabad' wordt genoemd :hihi: maakt natuurlijk deel uit van die elite, en het 'gewone volk' interesseert hem geen ruk, als ik het goed begrijp. Dat geldt denk ik voor alle Pakistaans politici, allemaal uit de elite, a la Zuid-Amerika vroeger.

Verder kan of wil de overheid geen gratis openbaar onderwijs voor alle Pakistani's leveren, waardoor arme ouders bijna gedwongen zijn hun kinderen naar gratis Koranscholen te sturen, dan krijgen ze tenminste nog wat onderwijs.

Wie heeft hier wat over te melden? Vooral in de ISI ben ik geïnteresseerd. Al-Sawt? Ik word nl. van de BBC etc. ook niet wijzer.

Als je een conflict zonder geweld wilt oplossen lijkt het me handig uit te zoeken wat er echt aan de hand is.

Wat doet Iran tegenwoordig? Ik begrijp dat ze eigenlijk niks op hebben met Afghanistan, welke groepering dan ook, maar in het verleden wel (soennitische) warlords hebben gesteund, ws. om het evenwicht te bewaren en gedoe in Iran zelf te voorkomen. Tenslotte zitten er 2 miljoen Afghaanse vluchtelingen ofzo, en wordt het land ontwricht door de handel in heroïne en 1 miljoen verslaafde mannen, van wie een groot deel hun vrouwen terroriseert en dwingt zich te prostitueren om hun verslaving te financieren.
De relatie tussen Iran en Pakistan is wel goed, dacht ik. Vicky?

knuppeltje
08-05-09, 12:33
Heeft iemand eigenlijk een idee wat nou het echte verhaal van Pakistan is?

De vele miljoenen die de Amerikanen weer verstrekken. Zardiri krijgt die als ie ook de talies aanpakt, niet dat ie dat echt serieus wilt- en die miljoenen verdwijnen weer in de pockets, en misschien vindt ie India ook belangrijker, maar voor het oog lijkt het er zo op. Musharaf was een ware artiest in dat spel, en dat legde hem geen windeieren.
Zo legden ze dat gisteravond op tv uit, aan de hand van de ontmoeting van Obama met Karzai en Zardiri.
Ook Zardiri en zijn club zal een stel burgerslachtoffers niet veel uitmaken denk, ik denk niet dat ze er wakker van zullen liggen, zolang de Amerikaanse miljoenen maar binnenkomen. Doen corrupte machthebbers zelden toch?

Zelfs hier op dit forum hebben die talies aanhangers, wie er het zotst is? De aanhangers hier denk, die kun je in ieder geval verwijten dat ze niet beter willen weten. Ze zijn misschien net zo zot geboren, maar hebben ondertussen niet veel willen bijleren blijkbaar. Maar voor mij is het ook onbegrijpbaar, dat de ene helft van de bevolking de ander helft wilt uitsluiten van onderwijs en medische verzorging bijvoorbeeld.

Misschien dat Obama zich wel afvraagt wat voor een club het is, een handjeschudden kon er voor die twee niet af aan het eind van de pers ontmoeting, hij keek ze nauwelijks aan aan en liep zonder meer weg. Karzai lachte niet veel, maar Zardiri van oor tot oor. Kon ie ook want de miljoenen waren weer toegezegd. Hopelijk nu voor de laatste keer wat mij betreft.

Ondanks dat 'ayatollah' teken van god betekend, zijn hun wegen tamelijk duister. Dus wat ze in deze uitvreten?

mark61
08-05-09, 12:57
De vele miljoenen die de Amerikanen weer verstrekken. Zardiri krijgt die als ie ook de talies aanpakt, niet dat ie dat echt serieus wilt- en die miljoenen verdwijnen weer in de pockets, en misschien vindt ie India ook belangrijker, maar voor het oog lijkt het er zo op. Musharaf was een ware artiest in dat spel, en dat legde hem geen windeieren.
Zo legden ze dat gisteravond op tv uit, aan de hand van de ontmoeting van Obama met Karzai en Zardiri.

Maar de taliban zijn nu toch echt een bedreiging voor de macht? Ik zou me toch zorgen maken als ik een Pako-elitelid was.


Ondanks dat 'ayatollah' teken van god betekend, zijn hun wegen tamelijk duister. Dus wat ze in deze uitvreten?

Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat ellende in het buurland overslaat naar je eigen land. Zoals ik al noemde: vluchtelingen en drugs.

knuppeltje
08-05-09, 14:11
=mark61;3961358]Maar de taliban zijn nu toch echt een bedreiging voor de macht? Ik zou me toch zorgen maken als ik een Pako-elitelid was.


Dat valt mee denk zover het om die vallei gaat. Het lijkt me niet moeilijk als je niet aan de burgers denkt- en dat doen ze niet, om die ene vallei op te schonen, daar moet dat leger toch sterk genoeg voor zijn. Als die talies in heel Pakistan de dienst konden uitmaken, dan zou het wat anders zijn. Maar dan was Zardiri in zijn club niet aan het bewind. De elite in Pakistan zal dat zover niet willen laten komen denk.
Maar eerlijkheidshalve denk ik dat ze liever die dollars aanpakken en tegelijkertijd de Amerikanen een hoop van het vuile werk willen laten doen, kwesty van zwarte pieten voor hun achterban als dat misgaat.


Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat ellende in het buurland overslaat naar je eigen land. Zoals ik al noemde: vluchtelingen en drugs.

Dat zou ik ook denken, en misschien zijn ze dat ook heel erg. Maar van de tronies van die tekens van god zul je dat niet aflezen. Die houden dat alla mahdi voor het oog van het kerkvolk, en spelen ze liever tussen de coulisen.
Tevens hebben ze daar een veel feller anti-drugbeleid dan die Paki's denk ik.

Spoetnik
08-05-09, 14:13
Maar de taliban zijn nu toch echt een bedreiging voor de macht?

Echt geen bedreiging. Taliban zijn misschien 10.000 licht bewapende strijders en dat tegen een zwaar bewapend leger van 700.000 die voornamelijk worden gerecruteerd uit regios waar de taliban niet bestaat en jij denkt dat de taliban een bedreiging vormt? no way, tis een grote hype.

mark61
08-05-09, 15:11
Echt geen bedreiging. Taliban zijn misschien 10.000 licht bewapende strijders en dat tegen een zwaar bewapend leger van 700.000 die voornamelijk worden gerecruteerd uit regios waar de taliban niet bestaat en jij denkt dat de taliban een bedreiging vormt? no way, tis een grote hype.

Ik denk dat ze de boel flink kunnen destabiliseren. Als ze vrolijk knallend door een stad op 100 km van Islamabad kunnen trekken heb je als staat natuurlijk geen gezag meer.

Guerilla-oorlogen zijn niet te winnen, zoals je weet.

Verder denk ik dat ze het zich niet kunnen veroorloven er keihard tegenaan te gaan omdat de reguliere soldaten dan gaan muiten (daar is regelmatig sprake van), en een deel van de bevolking zich tegen de regering gaat keren.

Volgens mij is de regering doodsbang voor de talibi's en proberen ze de eenheid te bewaren door India als de grote boeman voor te stellen.

Heb jij niets te melden over de motivatie van de ISI?

knuppeltje
08-05-09, 16:01
Echt geen bedreiging. Taliban zijn misschien 10.000 licht bewapende strijders en dat tegen een zwaar bewapend leger van 700.000 die voornamelijk worden gerecruteerd uit regios waar de taliban niet bestaat en jij denkt dat de taliban een bedreiging vormt? no way, tis een grote hype.

Niet zo pedant doen jij. :stout:

mark61
08-05-09, 16:17
Niet zo pedant doen jij. :stout:

Hij vindt mij een verlengstuk van de Ami oorlogspropaganda :ego:

Munier
08-05-09, 18:44
Verder kan of wil de overheid geen gratis openbaar onderwijs voor alle Pakistani's leveren, waardoor arme ouders bijna gedwongen zijn hun kinderen naar gratis Koranscholen te sturen, dan krijgen ze tenminste nog wat onderwijs.
Zag afgelopen zondag een documentaire bij Panorama op VRT1 over de talibs in Pakstan. Daarin wordt vermeld dat nu zo'n 25% van de jeugd naar madrassa's gaan. Het enige dat ze daar leren is de Qur'an in het Arabisch, wat de schatten niet begrijpen, te reciteren. De betekenis van wat ze uit het hoofd hebben reciteren komt van de leraar en dat bestaat, als je een van de geInterviewde leerlingen mag geloven, uit de meest abjecte anti-ongelovigen propaganda. De leerling, niet ouder dan 12 jaar had al het ideaal om als martelaar "in het buitenland" te sterven en zo een plaats in de hemel te bemachtigen.

Iets anders dan dat leren ze er niet. Geen rekenen, grammatica, of zelfstandig denken. De grootste vrees is wat dat voor bevolkingssamenstelling zal geven over, pak 'm beet, 10 jaar. Een bevolking die voor 25% uit geradicaliseerde volwassenen bestaat?

mark61
09-05-09, 00:10
Iets anders dan dat leren ze er niet. Geen rekenen, grammatica, of zelfstandig denken. De grootste vrees is wat dat voor bevolkingssamenstelling zal geven over, pak 'm beet, 10 jaar. Een bevolking die voor 25% uit geradicaliseerde volwassenen bestaat?

Ze leren schrijven.

Aangezien aldaar altijd al 1% van de bevolking 99% heeft onderdrukt vinden ze dat waarschijnlijk wel feasible. Alleen schieten de sloebers tegenwoordig terug :)