PDA

Bekijk Volledige Versie : Frankrijk start registratie allochtonen



mark61
09-05-09, 16:30
PARIJS - Frankrijk gaat zijn allochtonen tellen. Onderzoek moet duidelijk maken hoeveel Fransen een buitenlandse achtergrond hebben, hoe ze leven en welke problemen ze hebben. Tot op heden was het in Frankrijk verboden om gegevens te verzamelen op basis van etniciteit, omdat dit stigmatiserend kan werken.

President Sarkozy wil met de gegevens discriminatie juist aanpakken. Yazid Sabeg, commissaris voor diversiteit en gelijkheid, kwam gisteren met 76 maatregelen om de achterstand van allochtonen terug te dringen.

Bedrijven worden verplicht om in hun jaarverslag te vermelden wat ze doen om meer gekleurd personeel aan te nemen. Ondernemers die een kwaliteitsmerk 'diversiteit' krijgen, kunnen op voorrang rekenen bij aanbestedingen of bij het toekennen van subsidies.

Onderwijsinstellingen moeten hun deuren openen voor jongeren uit achterstandswijken en laag opgeleiden. Tot slot verdwijnt de verplichting dat kinderen in hun eigen wijk naar school moeten. Kinderen in probleemwijken moeten elders een betere school kunnen zoeken.

Bron: AD.nl / Beeld: redactie Maroc.NL

mark61
09-05-09, 16:32
Nou is dit nou geen alleraardigst discussie-onderwerpje?

Nee Juul, je hoeft niet te reageren, we weten al dat je het fantastisch vindt.

Ik wil wel graag een uitspraak van ons locale moefti-college over het paulinistisch-materialistische gehalte van de voorgestelde maatregelen.

Witte78
09-05-09, 16:40
Bedrijven worden verplicht om in hun jaarverslag te vermelden wat ze doen om meer gekleurd personeel aan te nemen. Ondernemers die een kwaliteitsmerk 'diversiteit' krijgen, kunnen op voorrang rekenen bij aanbestedingen of bij het toekennen van subsidies.


Positieve discriminatie dus. Mensen aannemen enkel en alleen omdat ze zwart zijn, met als resultaat ongekwalificeerd personeel dat wanprestaties levert. Volgens mij absoluut niet de oplossing.

tanger'73
09-05-09, 16:45
Zat hooggekwalificeerde allochtonen, die ondanks dat bij menig werkgever en op de arbeidsmarkt in het algemeen bot vangen. De huidige arbeidsmarkt is van hoog tot laag totaal geen afspiegeling van de maatschappij.

mark61
09-05-09, 17:00
Positieve discriminatie dus. Mensen aannemen enkel en alleen omdat ze zwart zijn, met als resultaat ongekwalificeerd personeel dat wanprestaties levert. Volgens mij absoluut niet de oplossing.

Ik denk niet dat bedrijven dat gaan doen, alibiAlis aannemen. Dat werkt niet.

Het systeem bestaat al jaren in de VS, overigens, her en der.

mark61
09-05-09, 17:01
Zat hooggekwalificeerde allochtonen, die ondanks dat bij menig werkgever en op de arbeidsmarkt in het algemeen bot vangen. De huidige arbeidsmarkt is van hoog tot laag totaal geen afspiegeling van de maatschappij.

Dus je vindt het wel een goed idee van Sarko?

Witte78
09-05-09, 17:04
Ik denk niet dat bedrijven dat gaan doen, alibiAlis aannemen. Dat werkt niet.


Hangt van de hoogte van die subsidies af. Toch vind ik het een verkeerd signaal.



Het systeem bestaat al jaren in de VS, overigens, her en der.

Is er ook een onderzoek naar het effect geweest?

tanger'73
09-05-09, 17:05
Dus je vindt het wel een goed idee van Sarko?


Fantastisch, het immense probleem van uitsluiting en daarbij behorende segregatie mag wel eens stevig onder de aandacht gebracht worden. Hele volksstammen hebben niet voor niets van Marseille tot Parijs gelopen.

mark61
09-05-09, 17:09
Hangt van de hoogte van die subsidies af. Toch vind ik het een verkeerd signaal.

Oh ik dacht eigenlijk aan het gunnen van opdrachten. Dat is wat indirecter. Ik neem aan dat een bedrijf zo wel geneigd is goed allo personeel te zoeken. Doen ze in NL trouwens al, de grote dan. De kleinere vinden allo's eng.


Is er ook een onderzoek naar het effect geweest?

Vast wel, maar ik ben geen expert. Ik denk dat statistische conclusies moeilijk te trekken zijn bij voort-durende immigratie, een permanente 'aanvoer' van 1e generatie-immigranten dus.

Misschien dat dit helpt: http://en.wikipedia.org/wiki/Affirmative_action_in_the_United_States#Positions_ against_affirmative_action

Ik heb het nog niet gelezen.

tanger'73
09-05-09, 17:26
Oh ik dacht eigenlijk aan het gunnen van opdrachten. Dat is wat indirecter. Ik neem aan dat een bedrijf zo wel geneigd is goed allo personeel te zoeken. Doen ze in NL trouwens al, de grote dan. De kleinere vinden allo's eng.



Vast wel, maar ik ben geen expert. Ik denk dat statistische conclusies moeilijk te trekken zijn bij voort-durende immigratie, een permanente 'aanvoer' van 1e generatie-immigranten dus.

Misschien dat dit helpt: http://en.wikipedia.org/wiki/Affirmative_action_in_the_United_States#Positions_ against_affirmative_action

Ik heb het nog niet gelezen.

Heeft vast wel geholpen, zoals je kunt zien met de eerste allochtoon, zwart en uit een moslimnest afkomstige 44ste president.