PDA

Bekijk Volledige Versie : Een monocultureel drama



mark61
10-05-09, 04:12
Elsbeth Etty, NRC, dinsdag 5 mei 2009

Nederland wankelt bij voortduring op de rand van de hysterie. „De dader is geen allochtoon”, was het eerste wat ik op 30 april te horen kreeg over de aanslag op Koninginnedag. Het tweede wat ik opving: „Gelukkig geen allochtoon, dat had Wilders tien zetels extra bezorgd.” Dit was op een terras in het oude Umbrische stadje Norcia, waar we beland waren na een bergwandeling door een pittige sneeuwstorm. Zoals veel Nederlanders ga ik in de voorjaarsvakantie een weekje weg, ook om als bewoner van de Amsterdamse binnenstad het Carnaval van het Noorden te kunnen ontvluchten. Geen allochtoon, dat was de enige troost na het schokkende voorval, want stel je toch eens voor…
Wat is er met Nederland gebeurd na de proclamatie van het multiculturele drama? In welk ander land wordt de identiteit van de dader in negatieve termen omschreven? Ik denk in Israël (geen Palestijn), misschien in Spanje (geen Bask), in Rwanda (geen Tutsi of geen Hutu of omgekeerd). Zover is het nu met ons gekomen. Het is wat iedereen direct wil weten. Daarom is het terecht dat politie en justitie hier terstond uitsluitsel over gaven.
Het erge is dat zij daar in het huidige maatschappelijke klimaat inderdaad toe genoodzaakt zijn. Met haastige spoed moest een lont uit het kruitvat worden getrokken. Politie en justitie omschreven dan ook in de eerste berichten de dader als ‘een 38-jarige Nederlander van autochtone afkomst’. Nu mankeerde het er alleen nog maar aan dat van autochtone manlijke dertigers werd gevraagd zich individueel en collectief publiekelijk van de aanslag te distantiëren.
De combinatie van diepe geschoktheid over de gebeurtenis en opluchting dat de dader ‘geen allochtoon’ bleek, was er al na de moord op Pim Fortuyn, maar er is ook een belangrijk verschil: daar was een politiek motief bij in het geding. En de moordenaar van Theo van Gogh werd gedreven door religieus-ideologische motieven. De dader van ‘Apeldoorn’ was, naar men aanneemt, een doorgedraaide krankzinnige, maar als hij een doorgedraaide krankzinnige allochtoon was geweest, waren hem automatisch ideologische (anti-Nederlandse, anti-westerse) motieven toegeschreven.
We zijn inmiddels tot het stadium gevorderd waarin alle vormen van criminaliteit door allochtonen – van overlast tot geweldsmisdrijven – kunnen worden bestempeld als aanslagen op de nationale identiteit van Nederland. In politieberichten kan niet langer worden volstaan met ‘de identiteit van de dader is bekend’, nu heet het noodgedwongen: ‘de nationale identiteit van de dader is bekend’.
Tel uit je winst, zou ik willen zeggen tot de alarmisten die de problematiek van immigratie en integratie hebben uitgeroepen tot ‘het multiculturele drama’. Dat is uitgemond in een bizarre worsteling om het behoud van de nationale, monocultureel gedefinieerde identiteit. Het ‘nationaliseren’ van de integratieproblemen heeft ons zover gebracht. Het drama is pas echt begonnen met de dramatisering van de immigratieperikelen. Daarmee hebben de dramaturgen een zware verantwoordelijkheid op zich geladen voor het ontstaan van een steeds dieper in zichzelf verdeelde samenleving. De dader was een autochtoon, pffft.
Gisteren schreef de Volkskrant in een commentaar: „Of men zich nu wel of niet verbonden voelt met het Huis van Oranje, op Koninginnedag overstijgt Nederland voor een moment zijn verdeeldheid.” Vergeet het maar. De Oranjes worden vanouds door nationalisten geclaimd, maar zodra diezelfde Oranjes voorzichtige pogingen doen om de nationale verdeeldheid te bezweren, ontmoeten zij de scherpste vijandigheid. Pogingen van het Koninklijk Huis om een bindende rol te spelen verkeren in hun tegendeel, zij stuiten op woede. Oproepen tot tolerantie jegens immigranten, pleidooien voor gematigdheid en beschaving, zijn namelijk uit den boze. Hetze en drama moeten er zijn!
Na de aanslag op Koninginnedag liet het staatshoofd zich opnieuw van haar beste kant zien. Omdat de dader autochtoon was, hebben wij Wilders daar nu eens niet over gehoord. Maar toen de koningin in een kerstrede opmerkte dat „grofheid in woord en daad de verdraagzaamheid aantast”, veroordeelde de PVV-leider dit als „een politieke toespraak waarin het multiculti-ideaal wordt opgehemeld”.
Een eerdere poging om het populairste lid van het Koninklijk Huis de nationalistische hysterie te laten bezweren, werkte als een boemerang. Prinses Máxima constateerde een notoir feit toen zij opmerkte: „Dé Nederlandse identiteit bestaat niet. Nederland is te veelzijdig om in één cliché te vatten.”
Helaas, daarmee had de prinses volgens Rita Verdonk de Nederlander „tekortgedaan” en zich volgens PvdA-ideoloog Paul Scheffer „hooghartig” betoond.
Zo werd zelfs het Koninklijk Huis deel van de desintegratie. Iedere poging om de dramaturgen van de nationale identiteit, het ‘Trots op Nederland-gevoel’, ‘de VOC-mentaliteit’ en wat dies meer zij tot bedaren te brengen, leidt tot meer hysterische reacties. Wie kan er nog olie op de golven gooien als het staatshoofd en de prinses al tot vijanden van de nationale identiteit zijn verklaard?
Niet alleen de relativering van de integratieproblematiek, ook het zoeken naar geleidelijke oplossingen ervan, stuit op een muur van wantrouwen. Als gevolg van de au fond stigmatiserende en discriminatoire aanbidding van ‘onze nationale identiteit’ zitten we nu behalve met de problemen rond de integratie ook nog eens met de vraag hoe het land op enigerlei wijze kan worden ont-dramatiseerd en ont-hysteriseerd.
Dát is het monoculturele drama, waar de apostelen van de nationale identiteit ons mee hebben opgezadeld. Want zoals het er nu voorstaat, wordt Nederland, als een allochtone gek een aanslag pleegt, wat God en de veiligheidsdiensten mogen verhoeden, een land van pogroms. Dat moet op 4 en 5 mei nog maar eens gezegd worden.
Wie kan ons van de hysterie bevrijden?

Slinger
10-05-09, 09:38
Elsbeth Etty, NRC, dinsdag 5 mei 2009


Wie kan ons van de hysterie bevrijden?

Als de politici eindelijk gaan luisteren luisteren naar de mensen, in plaats van hun multiculti-agenda er door te drukken, dan zijn we tenminste van die hysterie bevrijd.

knuppeltje
10-05-09, 09:51
Als de politici eindelijk gaan luisteren luisteren naar de mensen, in plaats van hun multiculti-agenda er door te drukken, dan zijn we tenminste van die hysterie bevrijd.

Kan ook zomaar dat dan de klopjachten beginnen.
Polititie horen wel naar de heffe des volks te luisteren, maar zeker niet zich door het gebral ervan laten meeslepen, maar hun werk te doen. En dat is zorgen voor goede wetgeving op alle terreinen van de samenleving. Dat dient allemaal- net zoals zij zelf, ook een duidelijk herkenbaar gezicht te hebben.
Als de populisten ala Wilders en of Verdonk aan de macht komen wordt het tijd om te gaan emigreren naar zonniger oorden.

Witte78
10-05-09, 10:12
Volgens mij is dit het gevolg van jaren politieke correctheid, en slaat men nu door, met Wilders als uitwas.

Slinger
10-05-09, 10:15
Kan ook zomaar dat dan de klopjachten beginnen.
Polititie horen wel naar de heffe des volks te luisteren, maar zeker niet zich door het gebral ervan laten meeslepen, maar hun werk te doen. En dat is zorgen voor goede wetgeving op alle terreinen van de samenleving. Dat dient allemaal- net zoals zij zelf, ook een duidelijk herkenbaar gezicht te hebben.
Als de populisten ala Wilders en of Verdonk aan de macht komen wordt het tijd om te gaan emigreren naar zonniger oorden.

Wilders en Verdonck worden gecreëerd door de traditionele partijen. Die populisten krijgen hun kans omdat het met de democratie in Nederland maar heel matig gesteld is. Wat je ook stemt, je krijgt steeds weer de zelfde politici uit drie of vier traditionele partijen aan de macht. Oude politiek viert nog steeds hoogtij. Dit gebeurt zowel op nationaal lokaal niveau. De mensen zijn het al jaren zat. Geen wonder dat de stemming dan doorslaat naar populisten.

Slinger
10-05-09, 10:16
Volgens mij is dit het gevolg van jaren politieke correctheid, en slaat men nu door, met Wilders als uitwas.

Juist.

H.P.Pas
10-05-09, 10:22
Want zoals het er nu voorstaat, wordt Nederland, als een allochtone gek een aanslag pleegt, wat God en de veiligheidsdiensten mogen verhoeden, een land van pogroms.
Pogroms nog wel, nou, nou.


Wie kan ons van de hysterie bevrijden?

Elsbeth Etty niet, goede bedoelingen ten spijt. Ze gooit er van haar kant nog een schepje bovenop.

Slinger
10-05-09, 10:26
Pogroms nog wel, nou, nou.

Elsbeth Etty niet, goede bedoelingen ten spijt. Ze gooit er van haar kant nog een schepje bovenop.

Dat bedoel ik.

knuppeltje
10-05-09, 11:51
Wilders en Verdonck worden gecreëerd door de traditionele partijen.

Welnee, mafketels zijn er altijd al geweest, en die zullen er blijven komen ook.

mark61
10-05-09, 12:07
Als de politici eindelijk gaan luisteren luisteren naar de mensen, in plaats van hun multiculti-agenda er door te drukken, dan zijn we tenminste van die hysterie bevrijd.

Zo'n uitspraak maakt deel uit van de hysterie; de enige partijen die niet voor het gepeupel door het stof gaan zijn Groen Links en D'66. En dan nog.

Welke multiculti-agenda precies?

mark61
10-05-09, 12:10
Volgens mij is dit het gevolg van jaren politieke correctheid, en slaat men nu door, met Wilders als uitwas.

Dat is gedeeltelijk waar; verklaart dat volgens jou ook dat nationale identiteitsgedoe opeens?

Ik vond dat de koningin en Maxima destijds volledig gelijk hadden.

Al dat gevuilbek van fok en geenstijl tot de 'elite' aan toe, ik sta er nog steeds met open mond naar te kijken.

mulan
10-05-09, 12:10
Als de politici eindelijk gaan luisteren luisteren naar de mensen, in plaats van hun multiculti-agenda er door te drukken, dan zijn we tenminste van die hysterie bevrijd.

'De mensen'? Is dat zoiets als 'het volk'? Is dat hetzelfde gebla als die Palin in de VS tijdens de verkiezingscampagne liep te roepen 'Real America versus elite America'. Die scheiding die wordt gemaakt door de mensen er baat bij hebben die scheiding te maken. Echt concreet kun je die scheiding niet noemen. Dat jij het vervolgens gebruikt betekent dat je er wel een beeld bij hebt dus naar wie moeten de politici nu eigenlijk luisteren? Wie zijn 'de mensen'?

mark61
10-05-09, 12:14
Pogroms nog wel, nou, nou.

Elsbeth Etty niet, goede bedoelingen ten spijt. Ze gooit er van haar kant nog een schepje bovenop.

Ze is zelf ook wat opgewonden :hihi: Tis wellicht de joodse inbreng.

Toch zijn er moskeeën in brand gestoken destijds, een redelijk unicum, en bibberde iedereen op 30 april. Tis het gevoel zullen we maar zeggen.

mark61
10-05-09, 12:23
Kijk even naar Buitenhof nu. Vergelijking VB, LDD en NL.

knuppeltje
10-05-09, 12:42
Ik vond dat de koningin en Maxima destijds volledig gelijk hadden.

:student: Juist, een koekje bij de thee, en max vijftig- en niet meer auto's in die stad. :stout:

Maja, de rattenkooi is misschien toch te vol om het beschaafd te houden voor iedereen.
Maar zelfs de huidige hufterigheid is niet nieuw onder de zon. Ook de problemen met de opgroeiende jeugd niet. Volgens Emiel Eyben (ooit bevoegd verklaard navorser bij het Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek en verbonden aan de Katholieke Universiteit in Leuven en docent Klassieke Studies, afdeling Latijnse Fiologie) die het boek De Onstuimigen schreef, kun je de Britse hooligans proombleemloos vergelijken met de jongelui die in de Oudheid het circus onveilig maakten. En volgens hem kun je met een beetje verbeelding gemakkelijk een Romeinse Westside story of een Clockwork Orange schrijven.

Stel je voor dat ook die gasten destijds internet hadden gehad. Met sites als fok en geen stijl, of nog erger- Marok.nl. gatver!! :schreeuw:

mark61
10-05-09, 12:56
:student: Juist, een koekje bij de thee, en max vijftig- en niet meer auto's in die stad. :stout:

Maja, de rattenkooi is misschien toch te vol om het beschaafd te houden voor iedereen.
Maar zelfs de huidige hufterigheid is niet nieuw onder de zon. Ook de problemen met de opgroeiende jeugd niet. Volgens Emiel Eyben (ooit bevoegd verklaard navorser bij het Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek en verbonden aan de Katholieke Universiteit in Leuven en docent Klassieke Studies, afdeling Latijnse Fiologie) die het boek De Onstuimigen schreef, kun je de Britse hooligans proombleemloos vergelijken met de jongelui die in de Oudheid het circus onveilig maakten. En volgens hem kun je met een beetje verbeelding gemakkelijk een Romeinse Westside story of een Clockwork Orange schrijven.

Stel je voor dat ook die gasten destijds internet hadden gehad. Met sites als fok en geen stijl, of nog erger- Marok.nl. gatver!! :schreeuw:

Na Máxima zei dat er geen 'nationale identiteit' is en ze had groot gelijk. En dan komt ze nog wel uit Latijns-Amerika.

Dat is van alle tijden. Maar het gebral van politici en types als Paul Scheffer, Hans Philipse, Hans Jansen, Leon de Winter is wat nieuws. Salonfähig hooliganisme is dat.

knuppeltje
10-05-09, 13:17
Na Máxima zei dat er geen 'nationale identiteit' is en ze had groot gelijk. En dan komt ze nog wel uit Latijns-Amerika.

Dat is van alle tijden. Maar het gebral van politici en types als Paul Scheffer, Hans Philipse, Hans Jansen, Leon de Winter is wat nieuws. Salonfähig hooliganisme is dat.

Ook daar komen verstandige mensen vandaan.

Hoe zijn dan in het verleden veel van de volksmenners aan de verkeerde zijde van de streep aan de macht gekomen? Toch door te beginnen met gebral wat velen aansprak, en waar ze veel succes mee hadden zelfs zonder internet en tv?
Hooliganisme is inderdaad niet erg salonfäig, ben ik helemaal met je eens. Maar is het niet een onderdeel wat bij een bepaalde maatschappelijke toestand past?
Met een bepaalde cultuur heeft het allemaal niets te doen denk. Voor mij heeft het er alles mee te doen met veel te veel mensen met veel te veel vrije tijd en veel te veel geld, en veel te weinig hersens, en die veel te dicht op elkaars lip zitten. Daar profiteren de populisten als Phillipsen, Jansen, de Winter en vele anderen weer van om zo als zogenaamde grote intellectuelen bij de domme massa de show te stelen. Succes verzekert.

Witte78
10-05-09, 13:47
Ook daar komen verstandige mensen vandaan.

Hoe zijn dan in het verleden veel van de volksmenners aan de verkeerde zijde van de streep aan de macht gekomen? Toch door te beginnen met gebral wat velen aansprak, en waar ze veel succes mee hadden zelfs zonder internet en tv?
Hooliganisme is inderdaad niet erg salonfäig, ben ik helemaal met je eens. Maar is het niet een onderdeel wat bij een bepaalde maatschappelijke toestand past?
Met een bepaalde cultuur heeft het allemaal niets te doen denk. Voor mij heeft het er alles mee te doen met veel te veel mensen met veel te veel vrije tijd en veel te veel geld, en veel te weinig hersens, en die veel te dicht op elkaars lip zitten. Daar profiteren de populisten als Phillipsen, Jansen, de Winter en vele anderen weer van om zo als zogenaamde grote intellectuelen bij de domme massa de show te stelen. Succes verzekert.

Ik denk eerder dat een hoge bevolkingsdichtheid dit instinct bloodlegt dan dat het de oorzaak er van is.

mark61
10-05-09, 13:58
Ik denk eerder dat een hoge bevolkingsdichtheid dit instinct bloodlegt dan dat het de oorzaak er van is.

Ja, dat geloof ik zo. Maar zou dat de verklaring zijn? Dat andere Europese landen minder dichtbevolkt zijn? Londen is niet dichtbevolkt?

knuppeltje
10-05-09, 17:54
Ik denk eerder dat een hoge bevolkingsdichtheid dit instinct bloodlegt dan dat het de oorzaak er van is.

Ook denk ik. Daarom zei ik eerder ook dat misschien de rattenkooi te vol is om het voor iedereen beschaafd te houden.

knuppeltje
10-05-09, 18:22
Ja, dat geloof ik zo. Maar zou dat de verklaring zijn? Dat andere Europese landen minder dichtbevolkt zijn? Londen is niet dichtbevolkt?

Is dat laatste zo? Maar in okt 2008 schijnt Londen een inwoneraantal van 4761/km2 te hebben gehad, tegen Amsterdam op 31 dec 2008 van 4557/km2.
Ze kunnen er ook heel hufterig zijn volgens mij- vooral voor buitenlanders, ondanks die stiff upperlip die we kennen.

Witte78
10-05-09, 18:26
Ook denk ik. Daarom zei ik eerder ook dat misschien de rattenkooi te vol is om het voor iedereen beschaafd te houden.

Ik bedoel meer te zeggen dat dit gedrag net zo vaak voorkomt in dun bevolkte gebieden, maar dan valt het niet zo op. 1 aso met 100 nabije buren zal veel meer overlast veroorzaken dan 1 aso met 1 nabije buur en 99 verre buren.

knuppeltje
10-05-09, 18:42
Ik bedoel meer te zeggen dat dit gedrag net zo vaak voorkomt in dun bevolkte gebieden, maar dan valt het niet zo op. 1 aso met 100 buren zal veel meer overlast veroorzaken dan 1 aso met 1 buur.

Dat zonder meer, daarbij hebben de meeste aso's duidelijk een absurde grote behoefte aan groepsvorming, buiten de groep kunnen ze zich moeilijker staande houden. Of ze nu echt zieliger zijn binnen de groep of erbuiten? Maakt in werkelijkheid eigenlijk geen verschil uit denk.
Maar veel gevaarlijker zijn hun menners- de kwaadwillenden met hun semi-intellectueel gezwets.