PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitse en Franse leiders tegen Turkse toetreding



John2
11-05-09, 09:59
Duitse en Franse leiders tegen Turkse toetreding


De Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Nicolas Sarkozy hebben zondag onomwonden afstand genomen van de idee van uitbreiding van de Europese Unie met Turkije. Merkel zei de deur open te willen houden voor een bevoorrecht partnerschap, maar niet voor volledig lidmaatschap. Sarkozy betuigde haar zijn steun.


Merkel en Sarkozy legden de verklaringen af op een christen-democratische bijeenkomst in Berlijn, die in het teken stond van de verkiezingen voor het Europese Parlement van volgende maand. Merkel pleitte al eerder voor een vaag partnerschap voor Ankara in plaats van de beoogde volledige toetreding. Zij merkte op: "Wij kunnen niet iedereen in Europa als volwaardig lid opnemen." Ook zei zij: "Het heeft geen zin als er steeds meer leden komen en wij niets meer kunnen beslissen."



Turkije begon in 2005 de onderhandelingen over de toetreding tot de EU, ondanks verzet van Duitsland en Frankrijk. Geen van beide landen ging echter tot nu toe zover om de onderhandelingen te blokkeren. De andere partij in Merkels coalitie, de SDP, is voorstander van de Turkse toetreding.

Sarkozy pleitte vorige week voor een alternatief waarbij met Turkije zou worden gesproken over een speciale relatie op economisch en veiligheidsgebied. Hij merkte nu op: "Als Angela Merkel zegt dat Europa grenzen moet hebben, heeft zij het bij het rechte einde, omdat een Europa zonder grenzen een Europa zonder wil, zonder identiteit, zonder waarden zou zijn."

Sarkozy verklaarde ook steun voor de Duitse pogingen een permanente zetel in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties te veroveren. Frankrijk is een van de vijf permanente leden.

SVP bron vermelding! {Al Sawt}
Elke krant van Nederland {de plaatser}

mark61
11-05-09, 10:55
Achterlijk.

Wortel
11-05-09, 11:24
Achterlijk.

Jij zegt het en ik denk het.

knuppeltje
11-05-09, 11:31
Achterlijk.

Duurt misschien niet lang meer of ze willen daar zelf ook geen van allen meer.

Maar als ze ondertussen in Europa eens snel echt korte metten maken met de gigantische corruptie in vele huidige EEG-lidstaten en het hele orgaan zelf, dan willen die Turken tegen de tijd van de nu beoogde datum van toetreding weer wel. In ieder geval zijn wij er dan ook beter mee.
Je moet er toch niet aan denken dat al die zotte toestanden, zelfs in Italië met die maffe Berlus, gewoon blijven duren.

mark61
11-05-09, 12:45
Duurt misschien niet lang meer of ze willen daar zelf ook geen van allen meer.


Nou ja dat is dan regelmatig de reactie. Maar in werkelijkheid hebben zij ook niet veel keus. De Arabieren moeten hen niet, en wat hebben ze in Turkije aan het MO, behalve olie. Centraal-Azië en Groot-Turkse plannen, dat zit alleen in de hooffies van de 10% nazi's daar.

knuppeltje
11-05-09, 16:16
Nou ja dat is dan regelmatig de reactie. Maar in werkelijkheid hebben zij ook niet veel keus. De Arabieren moeten hen niet, en wat hebben ze in Turkije aan het MO, behalve olie. Centraal-Azië en Groot-Turkse plannen, dat zit alleen in de hooffies van de 10% nazi's daar.

Voorlopig moeten ze nog zo'n tien jaar geduld hebben, kan intussen nog veel gebeuren.

Vriend
11-05-09, 16:54
Een goed standpunt, bovendien erg slim ook. Het legt de druk bij Turkije. turkije is nu aan zet.

Turkije heeft een misvormd opvatting mbt religieuze vrijheden en persvrijheid.

Turkije dient hervormingen door te voren alvorens in aanmerking te komen voor EU lidmaatschap.

Om een lang verhaal kort te maken, zolang het leger de dienst blijft uitmaken in Turkije moeten wij de grenzen niet opengooien.

Het zou slimmer zijn om ze stap voor stap voor te bereiden op een eventueel lidmaatschap, en geen betere manier om te beginnen dan met een bevoorrecht (economisch) partnerschap.

Turkije moet bewijzen dat zij Europees (-lees Europese waarden respecteren en delen) genoeg zijn en niet vice versa.

Orakel
11-05-09, 18:21
Is Turkije 30 jaar gelee niet simpelweg beloofd dat ze toe mochten treden? Weliswaar onder voorwaarden, maar toch.
Of is dit meer een uiting van die westerse superioriteit, dat niet nakomen van afspraken?

mark61
11-05-09, 18:42
Is Turkije 30 jaar gelee niet simpelweg beloofd dat ze toe mochten treden? Weliswaar onder voorwaarden, maar toch.
Of is dit meer een uiting van die westerse superioriteit, dat niet nakomen van afspraken?

48 jaar geleden deden ze een aanvraag. Tis een uiting van westerse onbetrouwbaarheid.

tanger'73
12-05-09, 23:00
Echt triest, turkije schat ik hoger in dan de nieuwe lidstaten en zelfs sommige oude. hopelijk blijft turkije europees gericht, zo'n land met zo'n markt moet je op alle mogelijke manieren te vriend houden.

Marsipulami
12-05-09, 23:14
Ik ben ook tegen een volledige toetreding van Turkije tot de EU. Een bevoorrecht partnerschap lijkt me beter. Dat omdat noch de publieke opinie van de huidige EU er klaar voor is noch de publieke opinie in Turkije.

Ik denk dat men Turkije alle voordelen van toetreding moet gunnen behalve het vrij verkeer van personen op de arbeidsmarkt. Dat om migratiegolven af te remmen. Het is precies dat laatste waar de publieke opinie het moeilijk mee heeft. Ik vind dat de migranten die zich thans al jaren op het grondgebied bevinden van de huidige EU voorrecht hebben op een arbeids- en verblijfsvergunning alvorens nieuwe migratie te stimuleren.

Wortel
13-05-09, 06:47
Naar mijn idee spelen er wel meer sentimenten mee dan alleen de argumenten rondom de arbeidsmarkt. Hier een link naar een wat mij betreft erg onfrisse site. Die site gaat zogezegd over hondenmishandeling, maar intussen. Ik werk zelf in de hondenopvang, ook in Turkije. Mijn commentaar op wat deze site naar voren brengt kun je helemaal onderaan vinden en het commentaar van mw. Gülden Ersaka, mijn compagnon in Turkije zeg maar, ergens halverwege. Veel leesplezier...

http://turkeymassacre.wordpress.com/hellcome-to-turkey/

John2
13-05-09, 09:17
Naar mijn idee spelen er wel meer sentimenten mee dan alleen de argumenten rondom de arbeidsmarkt. Hier een link naar een wat mij betreft erg onfrisse site. Die site gaat zogezegd over hondenmishandeling, maar intussen. Ik werk zelf in de hondenopvang, ook in Turkije. Mijn commentaar op wat deze site naar voren brengt kun je helemaal onderaan vinden en het commentaar van mw. Gülden Ersaka, mijn compagnon in Turkije zeg maar, ergens halverwege. Veel leesplezier...

http://turkeymassacre.wordpress.com/hellcome-to-turkey/

Ik heb vol afschuw de stukjes en filmpjes/foto's bekeken op de link.
En natuurlijk spelen er meer factoren mee voordat het land in de europesche unie word toegelaten eigelijk te veel belangrijke factoren.
Om er enkele te noemen, mensenrechten, vrijheid van mening, vervolging van mensen, ontkenning genocide, Koerdistan, Cyprus, enz. enz.
Dit waren zo ongeveer de belangrijkste punten waar ze aan moesten werken en we eigelijk kunnen vaststellen dat juist deze punten achteruit zijn gegaan.
Het vreemde in dit alles is dat als je als tourist turkije bezoekt je deze punten niet opvallen en het land overkomt als een hyper modern land naar westerse model, wat veel vraagtekens oproepen.

Al Sawt
13-05-09, 12:37
Nou ja dat is dan regelmatig de reactie. Maar in werkelijkheid hebben zij ook niet veel keus. De Arabieren moeten hen niet, en wat hebben ze in Turkije aan het MO, behalve olie. Centraal-Azië en Groot-Turkse plannen, dat zit alleen in de hooffies van de 10% nazi's daar.

Veel! Irak was tijden lang een belangrijke handelspartner van Turkije. Turkse economie heeft keer op keer schade geleden door Westerse agressie jegens Irak.

Al Sawt
13-05-09, 12:41
Turkije was kennelijk alleen goed genoeg voor een lidmaatschap van de Navo.
De Turken mochten wel de Westerse normen en waarden als een frontliniestaat tegen de Sovjets, beschermen.

Heel hypocriet.

mark61
13-05-09, 12:42
Veel! Irak was tijden lang een belangrijke handelspartner van Turkije. Turkse economie heeft keer op keer schade geleden door Westerse agressie jegens Irak.

Ja, maar dat is wel zowat het enige land. Met Syrië hebben ze ruzie, en verder staan / stonden ze als Israëllovers bekend. In any case voelt ook Turkije zich niet thuis tussen de Arabieren. Ik denk dat zowel strategisch, praktisch als 'emotioneel' Turkije toch het beste / liefste in Europa kan zitten.

Maja who am I. Ik denk trouwens hetzelfde van de Maghreb.

Al Sawt
13-05-09, 12:47
Een goed standpunt, bovendien erg slim ook. Het legt de druk bij Turkije. turkije is nu aan zet.

Turkije heeft een misvormd opvatting mbt religieuze vrijheden en persvrijheid.

Turkije dient hervormingen door te voren alvorens in aanmerking te komen voor EU lidmaatschap.

Om een lang verhaal kort te maken, zolang het leger de dienst blijft uitmaken in Turkije moeten wij de grenzen niet opengooien.

Het zou slimmer zijn om ze stap voor stap voor te bereiden op een eventueel lidmaatschap, en geen betere manier om te beginnen dan met een bevoorrecht (economisch) partnerschap.

Turkije moet bewijzen dat zij Europees (-lees Europese waarden respecteren en delen) genoeg zijn en niet vice versa.Net alsof een rechtse politicus aan het woord is.

Wist je dat Erdogan met zijn hervormingen om de macht van het leger te breken en persvrijheid te stimuleren al zeer ver door geschoten zijn?

Dat was mede te danken omdat de Turken een lidmaatschap in het vooruitzicht is gesteld.

Juist dergelijke standpunt om Turkse lidmaatschap te blokkeren, kan leiden tot afbreuk aan democratische proces.

Al Sawt
13-05-09, 13:01
Ja, maar dat is wel zowat het enige land. Met Syrië hebben ze ruzie, en verder staan / stonden ze als Israëllovers bekend. In any case voelt ook Turkije zich niet thuis tussen de Arabieren. Ik denk dat zowel strategisch, praktisch als 'emotioneel' Turkije toch het beste / liefste in Europa kan zitten.

Maja who am I. Ik denk trouwens hetzelfde van de Maghreb.

Tuurlijk zullen de Turken bepaalde sentimenten hebben over de Arabieren en vice versa. Die hadden/hebben zij ook over de Grieken en aantal volkeren in Oost-Europa.

Maar pragmatisme is ook bij hun niet vreemd. Groot aantal Turkse politici en zakenlieden beginnen zich te richten op de Islamitische wereld. Turkse export naar de Maghreb, Egypte, Iran, Irak, SA en Golfregio begint te groeien.

Overigens heeft Erdogan met zijn uitval naar Peres, veel sympathie gewekt bij de Arabieren. Uiteraard zal dat geen gevolgen hebben voor Turkse en Israelische relatie en noch voor de Turkse uitstraling op MO.

Maar er zijn wel degelijk geopolitieke verschuivingen in MO merkbaar. Relaties met Syrie en Iran zijn aangehaald. En Turkse export naar MO en gebieden in Centraal Azie en Pakistan, is aan het groeien.

Aan Turkse export kan een einde komen als Turkije lid zal worden van EU.
Omdat handel gesloten zijn op basis van handelsverdragen met afzonderlijke landen en bij een lidmaatschap moet opzeggen.

Waardoor Turkije moet concurreren met Roemenie en Bulgarije.


EU heeft meer voordeel met Turkije dan andersom. Turkije kan veel meer winnen in gebieden ten oosten en zuiden van haar grensgebieden. Niet alleen op basis van industrie, maar ook door export van zakelijke dienstverlening. Turkse markt is veel meer ontwikkeld dan die van menig zuidelijke buurlanden.

In EU zal Turkije nauwelijks voordeel hebben met haar expertise en kennis.

mark61
13-05-09, 13:55
Tuurlijk zullen de Turken bepaalde sentimenten hebben over de Arabieren en vice versa. Die hadden/hebben zij ook over de Grieken en aantal volkeren in Oost-Europa.

Maar pragmatisme is ook bij hun niet vreemd. Groot aantal Turkse politici en zakenlieden beginnen zich te richten op de Islamitische wereld. Turkse export naar de Maghreb, Egypte, Iran, Irak, SA en Golfregio begint te groeien.

Overigens heeft Erdogan met zijn uitval naar Peres, veel sympathie gewekt bij de Arabieren. Uiteraard zal dat geen gevolgen hebben voor Turkse en Israelische relatie en noch voor de Turkse uitstraling op MO.

Maar er zijn wel degelijk geopolitieke verschuivingen in MO merkbaar. Relaties met Syrie en Iran zijn aangehaald. En Turkse export naar MO en gebieden in Centraal Azie en Pakistan, is aan het groeien.

Aan Turkse export kan een einde komen als Turkije lid zal worden van EU.
Omdat handel gesloten zijn op basis van handelsverdragen met afzonderlijke landen en bij een lidmaatschap moet opzeggen.

Waardoor Turkije moet concurreren met Roemenie en Bulgarije.

EU heeft meer voordeel met Turkije dan andersom. Turkije kan veel meer winnen in gebieden ten oosten en zuiden van haar grensgebieden. Niet alleen op basis van industrie, maar ook door export van zakelijke dienstverlening. Turkse markt is veel meer ontwikkeld dan die van menig zuidelijke buurlanden.

In EU zal Turkije nauwelijks voordeel hebben met haar expertise en kennis.

Ik ben ervan overtuigd dat de Turkse elite en de meerderheid van de middenklasse alleen al om economische redenen bij de EU wil. Maar zeker ook omdat het zich het daarmee het meest verwant voelt. De EU zou alleen moreel plezier hebben van Turkije, om te laten zien dat het niet islamofoob is. Na, dat lukt zo lekker :cheefbek:

Ik vind het dom en sneu.

Al Sawt
13-05-09, 14:43
Ik ben ervan overtuigd dat de Turkse elite en de meerderheid van de middenklasse alleen al om economische redenen bij de EU wil. Maar zeker ook omdat het zich het daarmee het meest verwant voelt. De EU zou alleen moreel plezier hebben van Turkije, om te laten zien dat het niet islamofoob is. Na, dat lukt zo lekker :cheefbek:

Ik vind het dom en sneu.

Je hebt Turkse elite en middenklasse, die helemaal niets van EU lidmaatschap willen weten. Sommige doen dat uit zeer rechtse standpunten en anderen beroepen zich op conservatief religieuze gronden.

Turkije is een complex land.

John2
13-05-09, 14:50
Turkije was kennelijk alleen goed genoeg voor een lidmaatschap van de Navo.
De Turken mochten wel de Westerse normen en waarden als een frontliniestaat tegen de Sovjets, beschermen.
Heel hypocriet.

Dus als ik het goed begrijpt is het de schuld v/d Navo dat turkije dicht bij de Sovjet Unie lag?
Verder zou ik als ik je was even de regelmenten doorlezen van de Navo want niet de Navo nodig landen uit om deel te nemen in club, maar de landen verzoeken de Navo om deel te mogen nemen, maar misschien vergis ik mij?

tanger'73
13-05-09, 16:34
Turkije was kennelijk alleen goed genoeg voor een lidmaatschap van de Navo.
De Turken mochten wel de Westerse normen en waarden als een frontliniestaat tegen de Sovjets, beschermen.

Heel hypocriet.


En als turkije zelf wordt aangevallen, kan ze lekker fluiten naar artikel 5.

tanger'73
13-05-09, 16:40
Tuurlijk zullen de Turken bepaalde sentimenten hebben over de Arabieren en vice versa. Die hadden/hebben zij ook over de Grieken en aantal volkeren in Oost-Europa.

Maar pragmatisme is ook bij hun niet vreemd. Groot aantal Turkse politici en zakenlieden beginnen zich te richten op de Islamitische wereld. Turkse export naar de Maghreb, Egypte, Iran, Irak, SA en Golfregio begint te groeien.

Overigens heeft Erdogan met zijn uitval naar Peres, veel sympathie gewekt bij de Arabieren. Uiteraard zal dat geen gevolgen hebben voor Turkse en Israelische relatie en noch voor de Turkse uitstraling op MO.

Maar er zijn wel degelijk geopolitieke verschuivingen in MO merkbaar. Relaties met Syrie en Iran zijn aangehaald. En Turkse export naar MO en gebieden in Centraal Azie en Pakistan, is aan het groeien.

Aan Turkse export kan een einde komen als Turkije lid zal worden van EU.
Omdat handel gesloten zijn op basis van handelsverdragen met afzonderlijke landen en bij een lidmaatschap moet opzeggen.

Waardoor Turkije moet concurreren met Roemenie en Bulgarije.


EU heeft meer voordeel met Turkije dan andersom. Turkije kan veel meer winnen in gebieden ten oosten en zuiden van haar grensgebieden. Niet alleen op basis van industrie, maar ook door export van zakelijke dienstverlening. Turkse markt is veel meer ontwikkeld dan die van menig zuidelijke buurlanden.

In EU zal Turkije nauwelijks voordeel hebben met haar expertise en kennis.

Die expertise en kennis passen ze zelfs toe in Marokko, waar turkse grondbedrijven aanzienlijke infrastructurele werken in Marokko gegund kregen.

tanger'73
13-05-09, 16:43
Je hebt Turkse elite en middenklasse, die helemaal niets van EU lidmaatschap willen weten. Sommige doen dat uit zeer rechtse standpunten en anderen beroepen zich op conservatief religieuze gronden.

Turkije is een complex land.


ook mooi en interessant land, met vriendelijke mensen (althans de turken die ik hier ken).

Wortel
13-05-09, 17:20
Ik heb vol afschuw de stukjes en filmpjes/foto's bekeken op de link.
En natuurlijk spelen er meer factoren mee voordat het land in de europesche unie word toegelaten eigelijk te veel belangrijke factoren.
Om er enkele te noemen, mensenrechten, vrijheid van mening, vervolging van mensen, ontkenning genocide, Koerdistan, Cyprus, enz. enz.
Dit waren zo ongeveer de belangrijkste punten waar ze aan moesten werken en we eigelijk kunnen vaststellen dat juist deze punten achteruit zijn gegaan.
Het vreemde in dit alles is dat als je als tourist turkije bezoekt je deze punten niet opvallen en het land overkomt als een hyper modern land naar westerse model, wat veel vraagtekens oproepen.

Met het posten van die site met ons commentaar erbij probeer ik juist aan te geven dat die sentimenten ONTERECHT richting Turkije gaan. Dit soort ellende met die honden gebeurt in veel meer landen, ook landen die reeds tot de EU behoren. Voor alle duidelijkheid zal ik het commentaar van mezelf en die Turkse compagnon hier nog even herhalen:

I am a member of a local street animals association in the southwest of Turkey. Me (I am a Turkish citizen) and my friends(Turkish, English, German, Italian and Dutch) are trying our best to save the lives of the street dogs and cats,
neutering + vaccinating and rehoming them. And we are getting support from our colleagues in Europe. And support from the Municipality on some terms.

Our only wish is to be spreaded around all Turkey like our organisationwise with the help of the local authorities and the government of course, and some Organisations in Europe and like repectful RSPCA in U.K. and all the others.

The education of people is the first and most important element in helping animals. I know, it will come and be successfull in my country too. All Europe had lived this transition period.

I am personally signing petitions continiously for Humane Society International and NRDC, etc. but never hearing nor
seeing this ” UNCIVIL PROTEST ” in their webs like in your website.

IT IS ONLY CONFUSING OF TOPICS. It is not ethic to attack any country with such an aggressive style without knowing the realities, the customs, social life and the people of a country.

EU should be more insisting on their proposals of Human Rights and Animals rights rather than to propose such laws to put pressure on my public to tighten their belts and making them only to think how they will survive for tomorrow or another day.

Kindly, I am suggesting all of you to come to Turkey and look around without “blinkers” and watch out, who we are the Turks, while you are suntanning and trying to taste our delicious Mediterrenean food.

We, human beings should stop fighting with each other in all terms, but should do SOLID ACTIVISIM rather than to
accuse each other with such a CHEAP and VULGAR aggression.
It is not the matter of being Turk, Greek, Canadian, Japan or Spanish and to deface or to be defaced.
We, the civil Associations are ready to discuss and settle
the problems with your cooperation upon your requests,
but you have to change your prejudice about MY COUNTRY
TURKEY.
Hoping you will appreciate my comments due not mentioning the DEFAULTS of all the other countries’ cruelty for the Animals life on our planet.

With my best regards,

en mijn commentaar op die site:

I am one of the Dutch friends of Ms. Gulden Ersaka who has responded earlier on your website and who’s comment can be read on this same page. I absolutely agree with her. Attacking a country and its people will certainly not help the animals. The same applies to some kind of boycot. If you really want to help the dogs you stay in touch with the local people, you try to support with all your might those Turkish people that do have the awareness and the heart for what is best for the dogs considering the circumstances and you certainly DO NOT blaze away on your safe self proclaimed moral high-ground.

On a quite regular basis me and my wife come to Turkey and the only suntan we get is from working in the dogshelter or otherwise aiding the local projects for helping animals as volunteers and not from a lying down on the beach. We are fully aware of the stomach churning things that can and do happen to dogs. The Turkish as well as foreign animal rescuers try their utmost to counter that.

mark61
13-05-09, 23:17
En als turkije zelf wordt aangevallen, kan ze lekker fluiten naar artikel 5.

Hoe kom je daarbij?

Slinger
13-05-09, 23:32
En als turkije zelf wordt aangevallen, kan ze lekker fluiten naar artikel 5.

Jij vindt zeker dat onze jongens voor een stuk Azië moeten sterven?

mark61
14-05-09, 00:18
Jij vindt zeker dat onze jongens voor een stuk Azië moeten sterven?

Het is een topografische conventie om ergens de grens tussen Europa en Azië te trekken; die keuze is nergens op gebaseerd. Voor het grootste deel loopt ie door Rusland; toch onderscheiden we geen Europese Russen en Aziatische Russen.

Mocht je wild willen doen over godsdienst; alles is veranderlijk. Ooit lag de grens tussen het christendom en de rest in de Sahara, de Hejaz en zo tegen Iran aan; later bij Poitiers en Wenen :hihi:, en nu is het weer anders.

Beide godsdiensten komen uit hetzelfde cultuurgebied. Op bepaalde fronten is Turkije Europeser dan Roemenië, Bulgarije, de Oekraïne of Georgië.

Tis allemaal propaganda en onderbuikgevoelens.

mark61
14-05-09, 00:21
ook mooi en interessant land, met vriendelijke mensen (althans de turken die ik hier ken).

Voor een groot deel zijn het hysterische nationalisten die zowel individueel als van staatswege minderheden zodanig discrimineren dat ze zelfs het bestaan ervan alleen al ontkennen. De minderheden in kwestie zijn dan ook nog eens autochtoon, t.o.v. de allochtone Turken ter plekke.

Hoewel in naam een seculier land worden de autochtone christenen gediscrimineerd.

tanger'73
14-05-09, 00:44
Hoe kom je daarbij?


Vraag het maar aan slinger?

tanger'73
14-05-09, 00:45
Jij vindt zeker dat onze jongens voor een stuk Azië moeten sterven?


Duidelijk.

mark61
14-05-09, 00:46
Vraag het maar aan slinger?

Nope, ik vraag het aan jou. Overigens is de territoriale integriteit van de Republiek Turkije nog nooit bedreigd geweest, en het zit er ook niet in komende tijd. Het grenst niet meer aan Rusland en Griekenland, Bulgarije noch Syrië of Irak zijn momenteel in staat Turkije te verslaan. Iran houdt niet van zulke avonturen. Over Georgië hoef ik het denk ik niet te hebben.

tanger'73
14-05-09, 00:49
Voor een groot deel zijn het hysterische nationalisten die zowel individueel als van staatswege minderheden zodanig discrimineren dat ze zelfs het bestaan ervan alleen al ontkennen. De minderheden in kwestie zijn dan ook nog eens autochtoon, t.o.v. de allochtone Turken ter plekke.

Hoewel in naam een seculier land worden de autochtone christenen gediscrimineerd.

De turken die ik tref zijn in de omgang zeer vriendelijk en attent. Deels ligt het natuurlijk aan mij, omdat ik gevoelsmatig turken goed aanvoel.

mark61
14-05-09, 00:50
De turken die ik tref zijn in de omgang zeer vriendelijk en attent. Deels ligt het natuurlijk aan mij, omdat ik gevoelsmatig turken goed aanvoel.

En ze niet lastigvalt over onderwerpen als de Koerden of de Armeniërs.

tanger'73
14-05-09, 00:53
Nope, ik vraag het aan jou. Overigens is de territoriale integriteit van de Republiek Turkije nog nooit bedreigd geweest, en het zit er ook niet in komende tijd. Het grenst niet meer aan Rusland en Griekenland, Bulgarije noch Syrië of Irak zijn momenteel in staat Turkije te verslaan. Iran houdt niet van zulke avonturen. Over Georgië hoef ik het denk ik niet te hebben.


Ja ik wist wel dat zijn extremistische denkwijze in de minderheid was, maar over het algemeen zal men niet warm lopen om turkije bij te staan. Maar turkije heeft deze hulp zowiezo niet nodig, doordat zoals je terecht aangaf het turkse legermacht en het moreel hoog is.

tanger'73
14-05-09, 00:55
En ze niet lastigvalt over onderwerpen als de Koerden of de Armeniërs.


liever niet nee, tenzij je het van hun kant bekijkt en altijd neutraal blijft. Maar dat is zowiezo een onderwerp dat niet goed ligt, net zoals West Sahara bij nationalistische Marokkanen.

mark61
14-05-09, 00:57
Ja ik wist wel dat zijn extremistische denkwijze in de minderheid was, maar over het algemeen zal men niet warm lopen om turkije bij te staan. Maar turkije heeft deze hulp zowiezo niet nodig, doordat zoals je terecht aangaf het turkse legermacht en het moreel hoog is.

Dat komt doordat Amerika ze heeft volgepropt met wapens. Had de Sovjet-Unie ooit Turkije aangevallen, dan had de NAVO het zeker geholpen. Dat was het hele doel van Turkije's NAVO-lidmaatschap. Mocht Iran morgen aanvallen, idem dito. Of twijfel jij daaraan. was mijn vraag dus. Waarom zou de NAVO niet warmlopen voor zijn eigen doelstellingen?

tanger'73
14-05-09, 01:09
Dat komt doordat Amerika ze heeft volgepropt met wapens. Had de Sovjet-Unie ooit Turkije aangevallen, dan had de NAVO het zeker geholpen. Dat was het hele doel van Turkije's NAVO-lidmaatschap. Mocht Iran morgen aanvallen, idem dito. Of twijfel jij daaraan. was mijn vraag dus. Waarom zou de NAVO niet warmlopen voor zijn eigen doelstellingen?


turkije was altijd al militair een vette kluif en die Amerikaanse wapens is gewoon een keuze van de regering en de militaire staf. Daar betaalt men dan ook netjes voor, net zoals ieder land dat wapens kan veroorloven. Russische wapenarsenaal is net zo goed als die van Amerika.

mark61
14-05-09, 01:15
turkije was altijd al militair een vette kluif en die Amerikaanse wapens is gewoon een keuze van de regering en de militaire staf. Daar betaalt men dan ook netjes voor, net zoals ieder land dat wapens kan veroorloven. Russische wapenarsenaal is net zo goed als die van Amerika.

Ze kregen wezenloos veel kado, zachte leningen, you name it. Van de kwaliteiten van beide leveranciers weet ik niet genoeg. Turkije wist wel heel zeker dat ze niks met communisten te maken wouden hebben :hihi: Beter een verre vriend dan een goed buur, als het ware.

Magoed, ik stelde je dus ooit een vraag :cheefbek:

tanger'73
14-05-09, 01:29
Ze kregen wezenloos veel kado, zachte leningen, you name it. Van de kwaliteiten van beide leveranciers weet ik niet genoeg. Turkije wist wel heel zeker dat ze niks met communisten te maken wouden hebben :hihi: Beter een verre vriend dan een goed buur, als het ware.

Magoed, ik stelde je dus ooit een vraag :cheefbek:


Ik heb je daar al antwoord op gegeven, dat men zeker niet staat te popelen om turkije te hulp te schieten. Verder is de AK47 's werelds beste aanvalsgeweer.

Slinger
16-05-09, 00:00
Het is een topografische conventie om ergens de grens tussen Europa en Azië te trekken; die keuze is nergens op gebaseerd. Voor het grootste deel loopt ie door Rusland; toch onderscheiden we geen Europese Russen en Aziatische Russen.

Mocht je wild willen doen over godsdienst; alles is veranderlijk. Ooit lag de grens tussen het christendom en de rest in de Sahara, de Hejaz en zo tegen Iran aan; later bij Poitiers en Wenen :hihi:, en nu is het weer anders.

Beide godsdiensten komen uit hetzelfde cultuurgebied. Op bepaalde fronten is Turkije Europeser dan Roemenië, Bulgarije, de Oekraïne of Georgië.

Tis allemaal propaganda en onderbuikgevoelens.


Koerdistan is Azië, daar hoef je niet aan te twijfelen. Persoonlijk vind ik overigens dat Israël bij Europa hoort.

H.P.Pas
16-05-09, 00:10
. Persoonlijk vind ik overigens dat Israël bij Europa hoort.

Dan zit je bijna op één lijn met Ahmadinejad.
Die vindt, dat het in Europa hoort.

Slinger
16-05-09, 00:13
Dan zit je bijna op één lijn met Ahmadinejad.
Die vindt, dat het in Europa hoort.

Ik zou zeggen, zoek de verschillen...

H.P.Pas
16-05-09, 00:15
Ik zou zeggen, zoek de verschillen...

De overeenkomst is in dit geval interessanter.

mark61
16-05-09, 00:19
Koerdistan is Azië, daar hoef je niet aan te twijfelen. Persoonlijk vind ik overigens dat Israël bij Europa hoort.

Oh, dus je doet niet aan topografische indelingen met verstrekkkende consequenties. Maar je hebt wel een concept 'Azië'. Wat is er 'Aziatisch' aan Koerden? Hoe kom je überhaupt op Koerden? Je bent weer lekker racistisch aan het trippen.

Slinger
16-05-09, 00:27
Oh, dus je doet niet aan topografische indelingen met verstrekkkende consequenties. Maar je hebt wel een concept 'Azië'. Wat is er 'Aziatisch' aan Koerden? Hoe kom je überhaupt op Koerden? Je bent weer lekker racistisch aan het trippen.

Wie heeft het over Koerden?