PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanslag met brandbom op moskee



IbnRushd
11-05-09, 11:15
Aanslag met brandbom op moskee

ZOETERMEER - Met een molotovcocktail hebben onbekenden vrijdagnacht een aanslag gepleegd op de Zoetermeerse Al Qibla-moskee. De brand bleef beperkt doordat een getuige meteen het alarmnummer belde.

De daders, mannen in donkere kleding, hadden voorafgaand aan het brandende projectiel een steen door het raam van de gebedsruimte gegooid. De molotovcocktail zelf bestond uit een bierflesje gevuld met benzine. In de hals zat een prop papier. De schade in het gebouw aan het Kerkenbos bleef beperkt tot een aantal tafels en een groot vloerkleed. De gebedsruimte liep rookschade op.

Volgens bestuurslid Abdelkader Moussaten worden er op korte termijn extra veiligheidsmaatregelen genomen rond het pand. ,,We denken aan toezichtscamera’s of rolluiken voor de ramen. We hebben geen idee in welke hoek we de daders moeten zoeken. Anderhalf jaar geleden is er bij ons een steen door een raam gegooid, maar verder hebben we hier nooit problemen gehad. Moussaten verwacht dat de moskee deze week weer in gebruik kan worden genomen.

Al Qibla is de enige moskee van Zoetermeer en werd in april 2005 in gebruik genomen.

ad.nl

IbnRushd
11-05-09, 11:31
Bizar dat het topic-artikel nergens anders vermeld staat behalve ad.nl. Van de twee uiterst rechtse kranten als Telegraaf.nl en depers.nl heb ik ook geen verwachtingen, want die zijn druk bezig met het ophemelen van Wilders en de islam in een kwaad daglicht te stellen.

Tomas
11-05-09, 11:45
AD is nou ook niet bepaald een linkse krant.

IbnRushd
11-05-09, 11:53
AD is nou ook niet bepaald een linkse krant.

AD staat ook niet echt bekend als een rechtse krant. Hoe dan ook, het nieuwsbericht is opeens verdwenen. Je kan 'm pas vinden mbv de zoekfunctie.

Tomas
11-05-09, 12:55
AD staat ook niet echt bekend als een rechtse krant. Hoe dan ook, het nieuwsbericht is opeens verdwenen. Je kan 'm pas vinden mbv de zoekfunctie.

Je moet het AD wel dubbel checken. Die heeft sinds een paar weken een hele slechte reputatie qua betrouwbaarheid.

ronald
11-05-09, 13:08
Bizar dat het topic-artikel nergens anders vermeld staat behalve ad.nl. Van de twee uiterst rechtse kranten als Telegraaf.nl en depers.nl heb ik ook geen verwachtingen, want die zijn druk bezig met het ophemelen van Wilders en de islam in een kwaad daglicht te stellen.

Ach...kop op. Toen er een molotovcocktail tegen de synagogedeur aangeslingerd werd moest je dat ook in het nieuws zoeken....beetje zielige opmerking hoor, sorry. Dat naast dat de daad afkeurenswaardig is natuurlijk.

IbnRushd
11-05-09, 13:18
Je moet het AD wel dubbel checken. Die heeft sinds een paar weken een hele slechte reputatie qua betrouwbaarheid.

Ik heb het drie keer gecheckt. Dat zou wel voldoende moeten zijn.

Tomas
11-05-09, 13:19
Ik heb het drie keer gecheckt. Dat zou wel voldoende moeten zijn.

Ik bedoel dan een andere bron, dan het AD alleen. En ik dacht juist dat je die niet kon vinden.

IbnRushd
11-05-09, 13:23
Ach...kop op. Toen er een molotovcocktail tegen de synagogedeur aangeslingerd werd moest je dat ook in het nieuws zoeken....beetje zielige opmerking hoor, sorry. Dat naast dat de daad afkeurenswaardig is natuurlijk.

Synagogen worden sowieso extra beschermd. Dat kunnen we niet zeggen van moskeeen.

Mijn kritiek en bevreemding gaan om het feit dat alleen AD (naar mijn weten) het bericht. Terwijl andere nieuwssites druk bezig zijn om citaten van een oude fatwa te zoeken en te plaatsen om dientengevolge de islam in een wilderskwaad daglicht te stellen.

IbnRushd
11-05-09, 13:24
Ik bedoel dan een andere bron, dan het AD alleen. En ik dacht juist dat je die niet kon vinden.

Ik zie ook geen andere bronnen die het tegenspreken.

ronald
11-05-09, 13:38
Synagogen worden sowieso extra beschermd. Dat kunnen we niet zeggen van moskeeen.

Mijn kritiek en bevreemding gaan om het feit dat alleen AD (naar mijn weten) het bericht. Terwijl andere nieuwssites druk bezig zijn om citaten van een oude fatwa te zoeken en te plaatsen om dientengevolge de islam in een wilderskwaad daglicht te stellen.

De bescherming gebeurt door mensen van de synagoge zelf. Gooi ook eens een balletje op.
Ik vind het zoeken naar enig balans binnen de journalistiek vergeefse moeite. Eenzijdigheid? Daar leven ze van. Je bereikt pas echt iets als je naar de autoriteiten stapt.

Tomas
11-05-09, 13:59
Ik zie ook geen andere bronnen die het tegenspreken.

Nou en? Wat is daar zo interessant aan?

IbnRushd
11-05-09, 14:04
Nou en? Wat is daar zo interessant aan?

Het interessante daarvan is is het feit dat AD blijkbaar onder je ogen onbetrouwbaar is omdat een andere hoogbetrouwbare krant Telegraaf berichtte dat AD een verkeerde foto plaatste van Karst, T.

Zolang het bericht niet wordt tegengesproken ga ik er vanuit dat het waar is, tot het tegendeel bewezen wordt. Pfff vermoeiend is dit.

Tomas
11-05-09, 14:19
Het interessante daarvan is is het feit dat AD blijkbaar onder je ogen onbetrouwbaar is omdat een andere hoogbetrouwbare krant Telegraaf berichtte dat AD een verkeerde foto plaatste van Karst, T.

Zolang het bericht niet wordt tegengesproken ga ik er vanuit dat het waar is, tot het tegendeel bewezen wordt. Pfff vermoeiend is dit.

Ah op die manier. De foute kop van Karst op de voorpagina was echter van een geheel andere orde dan een kort berichtje dat al weer verdwenen is van de website. Die foute kop was namelijk van een hele boze meneer die reageerde op de fout. Ik zie zoiets dergelijks in dit geval niet zo snel gebeuren. Zoiets van: De Neonazi die boos belt dat ie een brandbom in een hele andere moskee had geflikkerd?

Je zou de bewust moskeem moeten bellen voor meer info.

IbnRushd
11-05-09, 14:24
Je zou de bewust moskeem moeten bellen voor meer info.

Oh, nu moet ik ze ook bellen. Jeetje zeg. Maar aan de andere kant heb je ook weer gelijk. Ik bedoel, het is bijna onmogelijk dat een keurige hollandse man/vrouw een barbaarse daad begaat. Alleen moslims doen dat. Dus ik zou ze wel moeten bellen en als ze het bericht bevestigen dan moet ik net zo lang doorgaan met kritische vragen stellen tot het hun schuld wordt. :cheefbek:

Tomas
11-05-09, 14:26
Oh, nu moet ik ze ook bellen. Jeetje zeg. Maar aan de andere kant heb je ook weer gelijk. Ik bedoel, het is bijna onmogelijk dat een keurige hollandse man/vrouw een barbaarse daad begaat. Alleen moslims doen dat. Dus ik zou ze wel moeten bellen en als ze het bericht bevestigen dan moet ik net zo lang doorgaan met kritische vragen stellen tot het hun schuld wordt. :cheefbek:

Bedoel je nou dat ik het niet erg vind wat er gebeurd is ofzo?

Aït Ayt
11-05-09, 14:29
hier een kort radio interview met een woordvoerder van politie haaglanden over de brandbom in de al-qibla moskee :

mms://live-wm.residentie.net/rtvwest/audio//2009/1105-moltovcocktailmoskee.mp3

tanger'73
12-05-09, 21:06
Ja inderdaad, dit moet ik hier pas lezen van Ibn. Maar zoals Ibn al heeft aangegeven, wordt hier niet naar omgekeken maar stilletjes geaccepteerd en zelfs aangemoedigd.

Witte78
12-05-09, 21:13
Ja inderdaad, dit moet ik hier pas lezen van Ibn. Maar zoals Ibn al heeft aangegeven, wordt hier niet naar omgekeken maar stilletjes geaccepteerd en zelfs aangemoedigd.

Het krijgt ongeveer dezelfde aandacht als een synagoge. En de politie gaat de moskee onder toezicht houden. Ik moet wel zeggen dat de reacties die ik zoal op internet las, zoals op Fok, inderdaad nogal triest zijn.

tanger'73
12-05-09, 21:33
Het krijgt ongeveer dezelfde aandacht als een synagoge. En de politie gaat de moskee onder toezicht houden. Ik moet wel zeggen dat de reacties die ik zoal op internet las, zoals op Fok, inderdaad nogal triest zijn.


Dan was het gelukkig nog op een vrijdagnacht en niet overdag tijdens het middaggebed, waarzich nogal wat mensen in de moskee ophouden. Gelukkig hebben de daders voor hun pesterijen een onbevolkte tijdstip uitgekozen, met alleen wat brandschade als gevolg.