PDA

Bekijk Volledige Versie : Wilders, wat kletst u toch?



IbnRushd
18-05-09, 12:29
Wilders, wat kletst u toch?

Willem van der Does , 16-05-2009 09:06

Waarom de PVV-leider psychologisch zo'n succes heeft

Als Nederland mee had mogen stemmen, zou Obama hier 90 procent hebben gehaald. Toch leidt de PVV in de peilingen. Op grond van een inhoudelijke vergelijking is dat onbegrijpelijk. Verreweg de meeste mensen verwerpen discriminatie – ook PVV-stemmers, blijkt uit enquêtes.

Onbewaakt

Dat minderheden toch discriminatie ondervinden, komt doordat er ook impliciete opvattingen bestaan. Een impliciete opvatting kan blijken uit gedrag op onbewaakte momenten, of gemeten worden in het psychologisch laboratorium. Bijvoorbeeld: een proefpersoon ziet op een beeldscherm gezichten voorbijkomen, afgewisseld met woorden.

De taak is om te reageren op elk negatief woord. Hoe sterker het impliciete racisme, hoe sneller de reactie op negatieve woorden waaraan een niet-westers gezicht voorafging – in de hersenen is dan namelijk een ‘negatief netwerk’ geactiveerd.

Stemhokje

Veel mensen die niet racistisch willen zijn, laten toch een reactietijdversnelling zien. En wat dan in het stemhokje: zullen expliciete, rationele (‘racisme is slecht’) of impliciete, emotionele opvattingen (‘moslims zijn gevaarlijk’) prevaleren? Als niet geappelleerd wordt aan expliciete opvattingen, bepalen impliciete opvattingen het gedrag.
Wilders’ generalisaties over de islam versterken op angst gebaseerde impliciete opvattingen.

Wie dat wil bestrijden, kan die opvattingen beter niet verketteren – ze zijn immers gerelateerd aan reële problemen. Dit is wat politici ook ruimschoots doen: problemen benoemen. Daarbij wordt racisme afgekeurd, maar indirecte racistische insinuaties blijven geregeld onbelicht en onweersproken. Het gevaar is dat die, onder de radar van de ratio door, in het ‘emotionele brein’ kunnen landen en stemgedrag beïnvloeden.

Soft

Ook het bevorderen van een ‘positief netwerk’ gebeurt te weinig. Kiezers wordt nauwelijks nog een alternatief beeld voor Wilders’ schrikbeeld voorgehouden. Zo riskant is dat niet – ook autochtonen die bang zijn voor islamisering waarderen het als allochtonen maatschappelijk succes hebben. Veel politici zijn zo beducht om als soft afgeschilderd te worden, dat ze alleen problemen benoemen, of zelfs overschakelen op PVV-light om kiezers terug te winnen. Deze strategie voedt het ‘negatieve netwerk’ en werkt dus averechts.

Wat de PVV ook in de kaart speelt, is dat politici maar niet begrijpen wat ze met Wilders aanmoeten. De crux is dat Wilders niet geïnteresseerd is in discussie – hij voert permanent campagne. Andere politici laten zich door hem ‘laf’, ‘knettergek’ of ‘intolerant’ noemen en reageren schouderophalend.

Onderzoek laat echter zien dat negatieve campagnes aankomen.

Tweezijdig

Ze kunnen zelfs een tweezijdig effect sorteren. ‘Kerry liegt over Vietnam’ beschadigde niet alleen Kerry, maar versterkte ook Bush’ patriottistisch imago.
Wilders zelf snapt prima het effect van negatieve campagnes: als iemand zijn motieven in twijfel trekt (‘stop de verwildering’), eist hij op hoge toon excuses. Wie door Wilders een etiket krijgt opgeplakt, kan erop wijzen dat hij ‘linkse’ journalisten mijdt, dat zijn partijorganisatie dictatoriale trekjes vertoont en dat zijn debatstijl stoer oogt, maar ontwijkend is.

Zijn tegenstanders laten hem echter makkelijk wegkomen. ‘Mevrouw Kant, het is niet zo dat hoe zuurder u erbij kijkt, uw argumenten sterker worden’, zei Wilders tegen de SP-fractieleider in een Kamerdebat. Kant had Wilders tuk, maar verzuimde het hem in te peperen en verloor het in de beeldvorming.

Onbewogen

De beste reactie is om onbewogen het spelletje te benoemen: ‘U verandert van onderwerp. Krijg ik nog antwoord of staat u met de mond vol tanden?’
Vuil spel wordt ook niet geschuwd. Een voorbeeld: in de Kamer voegde Wilders premier Balkenende toe dat hij Nederland naar de afgrond brengt door de Koran niet te verbieden.

In zijn repliek wees de premier op de risico’s van het uitsluiten van mensen en oogstte daarmee bijval van de Kamer. Maar de repliek was koren op de molen van Wilders. De associatie ‘Nederland-islam-afgrond’ was weer eens gelegd zonder duidelijke tegenspraak. Aangemoedigd door het zwakke tegenspel ging Wilders in de overdrive: ‘U bent een bangerik (...) een religie die wil dat andersdenkenden worden vermoord (...) we kunnen dagelijks zien in Nederland waar dat toe leidt.’ De premier deed er verder het zwijgen toe.

De consensus in Den Haag lijkt dat men op moddergevechten moet reageren met superieur stilzwijgen. Als Obama zo campagne had gevoerd, zaten we nu met McCain.

Offensief

Er was in eerste aanleg al alle reden voor een offensief: ‘Afgrond? Wat kletst u nu! Moslims vertegenwoordigen ons land in het parlement, het leger, en het Nederlands elftal. Onze problemen zijn groot maar oplosbaar. Er zijn landen waar de godsdienstvrijheid is beknot, dat wilt u hier ook?’ De persoonlijke aanval in de tweede tirade had beter beantwoord kunnen worden (‘Bangerik? 5 procent van de bevolking is moslim, en ú bent bang voor een overname’) en de inhoud benoemd voor wat het was: schaamteloze demagogie.

Onder de indruk van het mislukken van het cordon sanitaire in België blijft men hier discussie zoeken met een partij die niet deugt. Geïntimideerd door peilingen poogt men kiezers niet voor het hoofd te stoten. et werkt averechts en maakt extreme politici salonfähig. Politici die het tij willen keren, hebben nog hooguit twee jaar.

Willem van der Does is bijzonder hoogleraar experimentele klinische psychologie, Universiteit Leiden.

Bron: volkskrant.nl

knuppeltje
18-05-09, 12:51
(‘Bangerik? 5 procent van de bevolking is moslim, en ú bent bang voor een overname’) : schaamteloze demagogie.



Oeps, je leest hier wel eens wat anders. De Islam zal ook hier zegevieren lees ik hier nog al eens, maar dan van moslims.
Moeten dus wel arme verdwaasde stakkers zijn.

Aït Ayt
18-05-09, 13:27
vanavond bij tegenlicht :
Een partijtje vrijheid
maandag 18 mei 2009 20:55 Ned 2
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/41873373/

DNA
18-05-09, 13:37
why do u give such importance to that silly dumb intellectual-nul , spirit -poor , morally_ nul..... politically silly ....machiavellistic tragic_hilarious fascist , Folks ???

that's exactely what he wants, needs .... !

he's not worth all that attention really ! : he's not worth any attention for that matter really !

come on !

& dat "u" toch , Ibn Rushd ???

je zegt toch geen "u" tegen belachelijk trai_hilarisch facisten , je bestrijdt die of je maakt die belachelijk door die uit te lachen .... :lol: maar je zegt zeker geen "u" tegen ze , of niet soms ???

tanger'73
18-05-09, 15:14
vanavond bij tegenlicht :
Een partijtje vrijheid
maandag 18 mei 2009 20:55 Ned 2
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/41873373/

Ja precies Berlusconi als neo-fascist samen met de Alleanza Nazionale.

Aït Ayt
18-05-09, 15:27
Ja precies Berlusconi als neo-fascist samen met de Alleanza Nazionale.

als ze daar in italië steeds weer voor die griezel kiezen dan geeft dat weinig hoop voor de situatie in nederland..

tanger'73
18-05-09, 15:30
als ze daar in italië steeds weer voor die griezel kiezen dan geeft dat weinig hoop voor de situatie in nederland..


Ja Wilders weerspiegeld zich aan het fascisme, vreemd dat mensen dat niet doorzien.

Slinger
18-05-09, 15:38
Ja Wilders weerspiegeld zich aan het fascisme, vreemd dat mensen dat niet doorzien.

Maak je geen zorgen, mensen in Nederland weten heel goed waar het echte fascisme zit. Check het anti-Wildersfilmpje met de doodsbedreigingen. Niemand is er van onder de indruk door een stel islamofascisten voor fascist te worden uitgemaakt.

mark61
18-05-09, 17:42
als ze daar in italië steeds weer voor die griezel kiezen dan geeft dat weinig hoop voor de situatie in nederland..

Want?

Tomas
18-05-09, 17:47
Interessant onderzoekje.

mark61
18-05-09, 18:33
De beste reactie is om onbewogen het spelletje te benoemen: ‘U verandert van onderwerp. Krijg ik nog antwoord of staat u met de mond vol tanden?’

Na, dat pas ik altijd toe bij de kleine wildersjes hier, maar dat werkt niet, die veranderen gewoon nog een keer van onderwerp, of beginnen te schelden.


Onder de indruk van het mislukken van het cordon sanitaire in België blijft men hier discussie zoeken met een partij die niet deugt.

Hoezo is dat mislukt? Zit het VB in de regering?

Na, de man heeft grotendeels gelijk.

tanger'73
18-05-09, 20:02
Maak je geen zorgen, mensen in Nederland weten heel goed waar het echte fascisme zit. Check het anti-Wildersfilmpje met de doodsbedreigingen. Niemand is er van onder de indruk door een stel islamofascisten voor fascist te worden uitgemaakt.

Ik wijs nadrukkelijk naar zijn fascistische partijvisie, dat jij gedwee volgt. Dus voor wat dat betreft fuck de fascisten en zionnazilakeien to.

John2
18-05-09, 20:53
Ja Wilders weerspiegeld zich aan het fascisme, vreemd dat mensen dat niet doorzien.
Waarom gebruiken jullie toch altijd woorden waarvan je de betekenis niet weet steeds weer op het verkeerde moment op de verkeerde plaatsen.


Maak je geen zorgen, mensen in Nederland weten heel goed waar het echte fascisme zit. Check het anti-Wildersfilmpje met de doodsbedreigingen. Niemand is er van onder de indruk door een stel islamofascisten voor fascist te worden uitgemaakt.
Idd, en ik kan het nog sterker maken Slinger, want zou ik zeker weten dat mensen zoals in dit filmpje en de makers hiervan direct het land werden uitgeschopt stemde ik morgen nog op Wilders en zou zelfs een gedeelte van mijn geld gebruiken om stemmen te kopen voor hem.
Maar helaas zal dit nooit gebeuren.


Ik wijs nadrukkelijk naar zijn fascistische partijvisie, dat jij gedwee volgt. Dus voor wat dat betreft fuck de fascisten en zionnazilakeien to.
Wederom gebruik van woorden waarvan jij zoals hier blijkt de betekenis niet kent, want facsisten en zionnisten zouden nooit samen kunnen gaan gezien het verleden.

tanger'73
19-05-09, 18:43
Waarom gebruiken jullie toch altijd woorden waarvan je de betekenis niet weet steeds weer op het verkeerde moment op de verkeerde plaatsen.


Idd, en ik kan het nog sterker maken Slinger, want zou ik zeker weten dat mensen zoals in dit filmpje en de makers hiervan direct het land werden uitgeschopt stemde ik morgen nog op Wilders en zou zelfs een gedeelte van mijn geld gebruiken om stemmen te kopen voor hem.
Maar helaas zal dit nooit gebeuren.


Wederom gebruik van woorden waarvan jij zoals hier blijkt de betekenis niet kent, want facsisten en zionnisten zouden nooit samen kunnen gaan gezien het verleden.

Ga iemand anders hier de les lezen, met je betekenissen.

John2
19-05-09, 20:13
Ga iemand anders hier de les lezen, met je betekenissen.

Hoezo de les lezen als het een bekentenis is, hem de les lezen heb ik al gedaan op zijn eigen topic

AdamRon
20-05-09, 01:38
Je kan het ook eens anders bekijken.
Wilders is een rare vogel en word uitgemaakt voor fascist, een persoon zoals hij krijgt houvast omdat hij meer en meer grond onder de voeten krjgt om op te staan.

Men zou wijzer kunnen zijn en de oorzaak aan pakken en niet het gevolg want dan krijgen gasten zoals hij geen kans..

Misschien iets om over na te denken ???

tanger'73
20-05-09, 02:24
Je kan het ook eens anders bekijken.
Wilders is een rare vogel en word uitgemaakt voor fascist, een persoon zoals hij krijgt houvast omdat hij meer en meer grond onder de voeten krjgt om op te staan.

Men zou wijzer kunnen zijn en de oorzaak aan pakken en niet het gevolg want dan krijgen gasten zoals hij geen kans..

Misschien iets om over na te denken ???


iedereen heeft recht op een kans, ook hij ondanks het feit dat hij er toch niks van zal bakken. De vent hoort thuis in een museum.