PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Sri Lanka bevrijd van Tamil Tijgers'



mark61
19-05-09, 09:15
Uitgegeven: 19 mei 2009 07:00
Laatst gewijzigd: 19 mei 2009 08:40

COLOMBO - Het Sri Lankaanse leger heeft het land bevrijd van de separatistische rebellenbeweging Tamil Tijgers (LTTE). Dat heeft de Sri Lankaanse president Mahinda Rajapaksa dinsdag gezegd in een toespraak voor het parlement.

Rajapaksa zei dat de Tamil Tijgers ''volledig zijn verslagen'' en dat de regering inmiddels elke stukje land op Sri Lanka controleert.

Hij noemde de overwinning op de rebellen van groot belang voor de hele wereld.

''We zijn in staat gebleken een van gruwelijkste terreurgroepen in de wereld te verslaan'', aldus Rajapaksa. De president riep het buitenland op te investeren in de voormalige oorlogszone in Sri Lanka.

Nationale eenheid

Verder pleitte de president voor nationale eenheid. Hij benadrukte dat het om een overwinning ging voor het hele land. Dat de LTTE is verslagen, moet niet worden gezien als een nederlaag van de Tamil-minderheid, benadrukte het staatshoofd.

Rajapaksa zei daarnaast dat hij internationale hulp gaat zoeken om de verwoeste gebieden weer op te bouwen. Buitenlands advies heeft hij daarbij niet nodig: ''We hebben laten zien dat we onze problemen kunnen oplossen en we komen zelf met een politieke oplossing.''

Onafhankelijkheid

De Tijgers streefden sinds de jaren zeventig naar een onafhankelijke staat voor de Tamil-bevolkingsgroep in het noorden en oosten van Sri Lanka. De burgeroorlog tussen de regering en de opstandelingen begon in 1983.

De Tamil Tijgers legden zondag de wapens neer. Sri Lankaanse militairen trokken daarop het laatste gebied binnen dat nog in hun handen was.

--------------------------

Toch een eind van een tijdperk. Nou loop ik de hele dag met Velupillai Prabhakaram in mijn hoofd. Velupillai :cheefbek: Tis nu een soort verborgen imam, hij is welniet dood.

http://media.nu.nl/m/m1dz83xavxsq.jpg

knuppeltje
19-05-09, 10:42
Toch een eind van een tijdperk. Nou loop ik de hele dag met Velupillai Prabhakaram in mijn hoofd.

Zet hem er maar weer uit. Het schijnt dat ie met enkele medewerkers in een ambulance wilde vluchten en dat het leger die met een granaat heeft opgeblazen. Zijn lijk zou door middel van DNA zijn geïdentificeerd. (Voklskrant van vandaag)
Maar het is een legerbericht, dus misschien kun je hem toch beter nog even in je hoofd laten zitten.

mark61
19-05-09, 12:36
Zet hem er maar weer uit. Het schijnt dat ie met enkele medewerkers in een ambulance wilde vluchten en dat het leger die met een granaat heeft opgeblazen. Zijn lijk zou door middel van DNA zijn geïdentificeerd. (Voklskrant van vandaag)
Maar het is een legerbericht, dus misschien kun je hem toch beter nog even in je hoofd laten zitten.

Nou ja, ik zat er niet mee of ie misschien over een half jaar opduikt op een braderie in Gilze-Rijen, maar tis meer euh taalkundig. Velupillai :alien:

knuppeltje
19-05-09, 14:24
Nou ja, ik zat er niet mee of ie misschien over een half jaar opduikt op een braderie in Gilze-Rijen, maar tis meer euh taalkundig. Velupillai :alien:

Gilze-Rijen is te dichbij voor me, en op de Velu zitten al zoveel engerds, laattum maar mooi in Sri Lanka liggen. :schreeuw:

Olive Yao
19-05-09, 20:41
(...) de Tamil-minderheid (...)

(...) een onafhankelijke staat voor de Tamil-bevolkingsgroep in het noorden en oosten van Sri Lanka.

Waarin onderscheiden Tamils zich eigenlijk van de andere bewoners van het eiland?

H.P.Pas
19-05-09, 21:55
Waarin onderscheiden Tamils zich eigenlijk van de andere bewoners van het eiland?


Taal (Singalees <-> Tamil)
Godsdienst (Boeddhistisch <-> Hindoe)
Verleden (Autochtoon <-> Arbeidsmigranten)
Sociale status (Kleinburgers <-> Arbeiders)

Tamelijk veel dus.

Olive Yao
19-05-09, 22:33
Taal (Singalees <-> Tamil)
Godsdienst (Boeddhistisch <-> Hindoe)
Verleden (Autochtoon <-> Arbeidsmigranten)
Sociale status (Kleinburgers <-> Arbeiders)

Tamelijk veel dus.

Ja ja ... en inderdaad vaker voorkomende redenen om zich te willen afscheiden.

DNA
19-05-09, 22:36
why hadn't the so_called "free" :lol: world condemned those Sri lankese' army atrocities against the Tamils ???

or israeli war crimes against palestinians in Gaza ???

or Russian atrocities against Chechens ???

or chinese oppressions against chinese muslims ???

just had condemned the chinese oppression against Tibet :


just Sudanese alleged crimes against DarFur , Russian's against Goergia ...
...................

= selective "justice " of the hypocrit disgusting "free democratic" world : :kotsen2:

who's gonna believe in all those western materialistic hypocrit values anymore ??? :lol:

mark61
19-05-09, 23:22
Ja ja ... en inderdaad vaker voorkomende redenen om zich te willen afscheiden.

De essentie van het conflict zit erin dat de Tamils in de koloniale tijd door de Britten werden 'gebruikt' om als koloniale ambtenaren. Dat zette nogal kwaad bloed bij de Singalezen. Met als gevolg dat na de onafhankelijkheid de Tamils werden gediscrimineerd, berufsverbote kregen, etc. Ietwat zwart-wit, maar dat is het idee, heb ik altijd begrepen.

Altijd handig om een onderscheiden minderheid te gebruiken om de meerderheid eronder te houden.

mark61
19-05-09, 23:24
why hadn't the so_called "free" :lol: world condemned those Sri lankese' army atrocities against the Tamils ???

Dat hebben ze ook. Dat dat jou ontgaan is, daar kan ik niks aan doen. Je lult teveel en weet te weinig.