PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nederland heeft meer Marokkanen nodig'



IbnRushd
19-05-09, 17:59
'Nederland heeft meer Marokkanen nodig'

19-05-2009 | Gepubliceerd 16:13
19-05-2009 | Laatst bijgewerkt 17:26

Nederland heeft niet te veel Marokkanen binnen de landsgrenzen, maar juist te weinig. Sterker, voor heel de Europese Unie geldt dat de poorten voor Noord-Afrikaanse arbeiders wijd open moeten.

Dat zegt directeur Hans Martens van het European Policy Center, een invloedrijke denktank in Brussel die gevraagd en ongevraagd onder meer de Europese Commissie van advies voorziet.

Zijn raad aan Europese en nationale politici: "stop met de struisvogelpolitiek, wees moedig en zeg heel eerlijk tegen kiezers dat het halen van bijvoorbeeld Marokkaanse arbeiders een noodzaak is als men de privileges van de verzorgingsstaat wil blijven behouden."

Onzin
"De politieke terughoudendheid moet men laten varen, en snel ook. De klok tikt", aldus Martens.

Volgens hem moet er meer gebeuren dan alleen Turkije toelaten - iets wat volgens hem al "gewoon onvermijdelijk" is. "Turkije niet toelaten is het domste wat we kunnen doen." Dat is nodig om de Europese welvaartsstaat in stand te houden - maar alleen Turkije en de Turkse arbeiders toelaten is niet genoeg, stelt hij.

Ook in Noord-Afrika bevinden zich veel werklozen die graag in Europa willen werken.

Tijdens een PowerPoint-presentatie over de toekomstige sociaal-economische uitdagingen voor de Europese Unie, tovert hij een kaart van Europa, de Middellandse Zee en Noord-Afrika te voorschijn.

Landen Noord-Afrika
Rondom de landen die grenzen aan de Middellandse Zee heeft hij een grote ovale cirkel getekend. Binnen de cirkel bevinden zich Marokko, Algerije, Libië, Tunesië, Egypte, Libanon en Turkije.

"Europa heeft een tekort aan arbeidskrachten die de rekening van onze verzorgingsstaten kunnen betalen. In de nabije toekomst hebben we sowieso een tekort aan arbeidskrachten, omdat iedereen ouder wordt."

Veruit de meeste West-Europeanen willen op of rond hun 65ste levensjaar met pensioen. Door de vergrijzing en de kosten van de verzorgingsstaat wordt dat in de toekomst zo goed als onmogelijk. Daarom moeten er meer handen aan de machines, stelt Martens - handen uit Noord-Afrika.

Tekort aan premiebetalers
Binnen twintig jaar, zo voorspellen economen en statistici, zijn er dankzij de vergrijzing zoveel gepensioneerden dat het voor de jongere generaties en werkgevers extreem duur wordt om de kosten nog te dragen via sociale premies.

Er moeten nieuwe werknemers aangetrokken worden die de statistieken doen kantelen, willen West-Europeanen nog voor hun 70ste een goed pensioen kunnen krijgen. Hij wijst op de op zijn kop staande piramide die het demografische toekomstbeeld van de Europese Unie is.

Spiegelbeeld van Europa
In de Noord-Afrikaanse landen is de situatie precies omgekeerd, zegt hij. Daar ligt het geboortepercentage vele malen hoger.

"Noord-Afrika is het spiegelbeeld van Europa. De jeugdwerkloosheid is er enorm en de jongeren staan te trappelen om hier te komen werken."

Martens is zelf Deens, en met de zogenoemde cartoonrellen in het achterhoofd weet hij maar al te goed hoe gevoelig zijn voorstellen zijn. Hij weet ook hoe gevoelig zaken nu liggen in Nederland. "Jullie hebben daar die Wilders, hé?"

'Marshall-plan' nodig
Toch moet er een keuze gemaakt worden, en die zal uit moeten vallen in het voordeel van zijn voorstellen, meent Martens.

"Ja, er zijn culturele en politieke problemen. Wat nodig is, is een Marshall-plan voor Noord-Afrika. Er moet veel geld heen om landen als Marokko, Algerije en Libië te democratiseren, en de jongeren daar op te leiden, om ze vervolgens hier te laten werken."

Waarna Noord-Afrikaanse jongeren dus massaal naar Europa gehaald kunnen worden. Martens: "Want als de Turken en zij ons niet uit de problemen komen halen als wij in onze rolstoelen zitten, wie dan wel?"

Dit was het laatste deel van een tweeluik over politiek gevoelige beslissingen waar de Europese Unie voor staat, met het oog op de Europese Verkiezingen van 4 juni. De titel van het vorige artikel luidde: 'Werken tot je 80ste - of Turkije erbij' (http://www.z24.nl/economie/nederland/artikel_71603.z24/_Werken_tot_je_80ste_-_of_Turkije_erbij_.html).

Kaj Leers

Bron: z24.nl (http://www.z24.nl/economie/nederland/artikel_71698.z24/_Nederland_heeft_meer_Marokkanen_nodig_.html)

Spoetnik
19-05-09, 18:05
"stop met de struisvogelpolitiek, wees moedig en zeg heel eerlijk tegen kiezers dat het halen van bijvoorbeeld Marokkaanse arbeiders een noodzaak is als men de privileges van de verzorgingsstaat wil blijven behouden."


Daarmee geeft die dus toe dat de verzorgingsstaat (met name pensioenen) een grote ponzi scheme is dat altijd meer instromers nodig heeft dan dat er uitstromers zijn.

mark61
19-05-09, 18:26
Dom verhaal, dat in feite zegt: bevolkingsgroei aanjagen. Terwijl de wereld al ten onder gaat aan overbevolking. Oude relipraat in nieuwe zakken. Doorfokken tot de wereld erbij neer valt.

Niks tegen T en M, maar waarom moeten het speciaal T en M zijn? Omdat ie dan lekker veel media-aandacht krijgt?

Ja, er is vergrijzing. Na, dan hebben we even een piek. Na de babyboomers nam het geboortecijfer af, dus zal de vergrijzing ook minder toenemen. Als je langer leeft, moet je gewoon langer werken.

Besides, pensioenen e.d. moeten niet door premies op arbeid worden betaald, maar door premies op produktie.

tanger'73
19-05-09, 20:02
Ja Nederland heeft meer Marokkanen nodig in Roterdam, waar hun burgervader Marokkaans is.

Slinger
19-05-09, 20:32
We hebben er genoeg.

Witte78
19-05-09, 20:47
Net nu de meeste mensen het er wel over eens zijn dat een massale instroom van een bevolkingsgroep met totaal andere gewoontes en cultuur niet het meest bevorderlijk is voor een harmonische samenleving komen ze hiermee. Waar is dat grootschalige gesleep met mensen nou toch voor nodig?

John2
19-05-09, 21:06
We hebben er genoeg.

We hebben er eentje te veel en met meerderheid van stemmen besloten om Tanger terug te sturen :D

Grapje Tanger niet slaan aub :hihi:
Het was een schot voor open doel.

Mark
19-05-09, 21:30
Als je puur naar arbeidsplaatsen en bevolkingspyramiden kijkt zal hij ongetwijfeld gelijk hebben. Maar het is nogal naif om de sociale gevolgen van het aanmoedigen van massale emigratie uit landen met totaal andere culturen/talen etc zomaar te verwaarlozen.

Deze meneer mag zelf emigreren. Naar de jaren 70.

tanger'73
19-05-09, 21:51
We hebben er eentje te veel en met meerderheid van stemmen besloten om Tanger terug te sturen :D

Grapje Tanger niet slaan aub :hihi:
Het was een schot voor open doel.

Dat gaat moeilijk worden bij iemand die zowel Nederlands als Marokkaans staatsburger is.

Slinger
19-05-09, 21:52
Dat gaat moeilijk worden bij iemand die zowel Nederlands als Marokkaans staatsburger is.

Op den duur zul je toch moeten kiezen.

tanger'73
19-05-09, 21:55
Op den duur zul je toch moeten kiezen.

Wat zou ik daaraan hebben dan?

Slinger
19-05-09, 22:02
Wat zou ik daaraan hebben dan?

Don't ask......

tanger'73
19-05-09, 22:05
Don't ask......


Als je hier je best blijft doen de zionhulpeling uit te hangen, kom je misschien in aanmerking voor het israëlische staatsburgerschap?

Olive Yao
19-05-09, 22:09
‘Immigratie lost vergrijzing niet op’

NRC 13 april 2007, Ben Vollaard


Een grote groep komt volgens het CBS niet naar Nederland om te werken.

Het misverstand dat met immigranten de tekorten op de arbeidsmarkt zijn aan te vullen is hardnekkig. ,,De Chinezen maken ons speelgoed, daarvoor hoeven ze niet naar Nederland te komen.’’

Van de 101.489 immigranten die vorig jaar naar Nederland kwamen, is binnenkort één op de drie achter de toonbank, plaatwerkmachine of het beeldscherm te vinden. Dit is tenminste de ervaring met de groep (niet-Nederlandse) immigranten uit 2003, het meest recente jaar waarover cijfers beschikbaar zijn. Van de rest ontvangt 6 procent een uitkering en is ruim de helft – vrouwen, kinderen, studenten – niet actief op de arbeidsmarkt.
Ondanks het feit dat maar een klein deel van de immigranten werkt, stelde onderzoeksinstituut SEO van de Universiteit van Amsterdam vorige maand dat meer immigratie ,,absoluut nodig’’ is wegens een ,,tekort van een kwart miljoen werknemers in 2050’’.

De roep om meer immigratie is ook te horen uit politieke hoek. ,,We hebben creatieve, hardwerkende migranten dringend nodig, anders roepen we grote problemen over ons af’’, zei Gerd Leers, burgemeester van Maastricht, vorig jaar bij zijn kritiek op het strenge immigratiebeleid van Nederland.

Immigratie is een noodzaak wegens de vergrijzing, zo is de gedachte. Een ongekend grote groep gaat nu met pensioen. Immigranten moeten de lege plekken opvullen.

Immigranten moeten ook de uitkeringen betaalbaar houden. Een slinkende groep werkenden moet de premies opbrengen voor 2,6 miljoen AOW-uitkeringen, 600.000 WAO-uitkeringen en 190.000 WW-uitkeringen van vaak langdurig werkloze 50-plusers. Vooral het aantal AOW´ers blijft sterk stijgen, tot 4,3 miljoen in 2021, verwacht de Sociale Verzekeringsbank.

Niet alleen blijkt uiteindelijk maar een klein deel van de immigranten te werken, een eenvoudige rekensom laat ook zien dat immigratie de vergrijzing nooit kan compenseren. In 2050 zijn er 1,6 miljoen meer 65-plussers dan nu. Om het aandeel jonger dan 65 jaar in de bevolking (nu 85 procent) in de tussentijd niet te doen slinken zouden rekenkundig 11 miljoen jonge mensen extra nodig zijn. ,,Dit geeft aan hoe krankzinnig de gedacht is dat immigratie de vergrijzing kan oplossen”, zegt Harry van Dalen, econoom bij het Nederlands Interdisciplinair Demografisch instituut.

Ter vergelijking: in totaal kwamen de afgelopen veertig jaar een kleine 4 miljoen immigranten binnen, van wie de helft inmiddels weer is vertrokken.

De vergrijzing oplossen met immigratie is ook een raar idee, omdat de wereld vergrijst, zegt Van Dalen. ,,Overal daalt het kindertal en stijgt de levensverwachting, uiteindelijk vertraagt het binnenhalen van immigranten de Nederlandse vergrijzing niet.”

Slinger
19-05-09, 22:10
Als je hier je best blijft doen de zionhulpeling uit te hangen, kom je misschien in aanmerking voor het israëlische staatsburgerschap?

Zou niet zo gek zijn, maar dan zou ik er ook gaan wonen.

tanger'73
19-05-09, 22:11
Zou niet zo gek zijn, maar dan zou ik er ook gaan wonen.


Hahahaha, vraag het eens aan Ronald en tig andere Nederlanders van joodse afkomst?

Witte78
19-05-09, 22:11
Als je puur naar arbeidsplaatsen en bevolkingspyramiden kijkt zal hij ongetwijfeld gelijk hebben. Maar het is nogal naif om de sociale gevolgen van het aanmoedigen van massale emigratie uit landen met totaal andere culturen/talen etc zomaar te verwaarlozen.

Deze meneer mag zelf emigreren. Naar de jaren 70.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Ambtenaren die eigenlijk toch al nooit iets productiefs deden zullen we alvast niets van merken. En als we dan de huidige ambtenaren wel nuttig werk laten doen, dan hebben we het vergrijzingsprobleem opgelost.

Slinger
19-05-09, 22:15
Hahahaha, vraag het eens aan Ronald en tig andere Nederlanders van joodse afkomst?

Ik zou me er wel vermaken. Geschiedenis, archeologie, politiek, natuur. Uitstapjes naar Jordanië en Egypte.

tanger'73
19-05-09, 22:17
Ik zou me er wel vermaken. Geschiedenis, archeologie, politiek, natuur. Uitstapjes naar Jordanië en Egypte.


ja net wat ik al dacht.

barfly
19-05-09, 23:05
We zouden het natuurlijk ook eens met onze nieuwe oost-euopese medelanders kunnen proberen...

Armoede zat in de EU.

tanger'73
19-05-09, 23:11
We zouden het natuurlijk ook eens met onze nieuwe oost-euopese medelanders kunnen proberen...

Armoede zat in de EU.


Die zijn al massaal aanwezig, let vooral op je zakken in drukke winkelstraten. :wink:

barfly
19-05-09, 23:20
Die zijn al massaal aanwezig, let vooral op je zakken in drukke winkelstraten. :wink:

Als je, je knip in een andere zak stopt. Kan je ze inhuren voor prima stuc, metsel en timmerwerk.

Kom daar nog maar eens om, tegenwoordig. Voor een paar tientjes.

mark61
19-05-09, 23:28
We zouden het natuurlijk ook eens met onze nieuwe oost-euopese medelanders kunnen proberen...

Armoede zat in de EU.

Long long time :hihi:

tanger'73
19-05-09, 23:30
Als je, je knip in een andere zak stopt. Kan je ze inhuren voor prima stuc, metsel en timmerwerk.

Kom daar nog maar eens om, tegenwoordig. Voor een paar tientjes.

Ik weet niet of het seizoen ernaar is, maar wat dacht je van het steken van asperges?

barfly
19-05-09, 23:44
Long long time :hihi:

:)

Soms kan ik 't niet laten.

mark61
19-05-09, 23:46
:)

Soms kan ik 't niet laten.

Je bent sterk.

barfly
19-05-09, 23:46
Ik weet niet of het seizoen ernaar is, maar wat dacht je van het steken van asperges?

Kan jij metselen?

John2
20-05-09, 00:42
Dat gaat moeilijk worden bij iemand die zowel Nederlands als Marokkaans staatsburger is.
Inleveren die paspoorten...........:D
:denk: Wil jij je marokkaans paspoort niet ruilen voor een Russisch, ik spaar ze namelijk en heb er al twee :hihi:


Op den duur zul je toch moeten kiezen.
Nee hoor wat is er mis met twee paspoorten?


Wat zou ik daaraan hebben dan?
Extra kosten om de vijf jaar als je een nieuwe moet aanvragen.


Don't ask......

He ask, he ask..............TELL HIM..................

Joesoef
20-05-09, 00:49
Kan jij metselen?


Wat kan jij? Beetje ruilhandel kan geen kwaad.

John2
20-05-09, 00:53
Wat kan jij? Beetje ruilhandel kan geen kwaad.

:hihi:

barfly
20-05-09, 01:19
Wat kan jij? Beetje ruilhandel kan geen kwaad.

Nou zoiets als, als jij goed kan stuc, metselen of timmeren dan betaal ik je salaris?

tanger'73
20-05-09, 01:26
Kan jij metselen?


heb twee linkerhanden, maar weet wel genoeg Marokkanen en turken die dat wel kunnen. Heb laatst mijn nieuwe woning nog flink onder handen laten nemen door een dergelijke klusjesman. Hollanders zijn namelijk zo duur.

AdamRon
20-05-09, 02:26
Ik kan auto's openbreken, ben een expert in Taxi's,
Hier een dakligt, daar een meter en nummerborden, zodat iemand illegaal taxi kan gaan rijden in Amsterdam om de niets vemoedende toerist een poot uit te draaien.

Ik zoek timmerlieden en metselaars

mark61
20-05-09, 07:52
Ik kan auto's openbreken, ben een expert in Taxi's,
Hier een dakligt, daar een meter en nummerborden, zodat iemand illegaal taxi kan gaan rijden in Amsterdam om de niets vemoedende toerist een poot uit te draaien.

Huh? Het zijn de 'legale' taxichauffeurs die een semi-crimineel kartel vormen en de klant een poot uitdraaien. Snorders zijn juist extreem goedkoop.

knuppeltje
20-05-09, 09:20
Alle gelul op een stokje, maar we zitten ondertussen wel met zo'n 8 miljoen mensen teveel in dit landje. Deporteren iedereen die er voor zorgt dat we hier met nog meer mensen komen zitten.

mark61
20-05-09, 09:34
Alle gelul op een stokje, maar we zitten ondertussen wel met zo'n 8 miljoen mensen teveel in dit landje. Deporteren iedereen die er voor zorgt dat we hier met nog meer mensen komen zitten.

Bejaarden dumpen in een warm goedkoop land. Minder kosten voor de zorg, goed voor de locale werkgelegenheid :hihi:

knuppeltje
20-05-09, 09:42
Bejaarden dumpen in een warm goedkoop land. Minder kosten voor de zorg, goed voor de locale werkgelegenheid :hihi:

Ach, arme oudjes toch. En die kunnen niet eens nog meer inwoners produceren. Maar als straf voor wat ze al hebben gedaan, gun ik ze dat wel. Laat ze maar eens onder een warm zonnetje in hun laatse dagen de kans krijgen on na te nadenken wat ze met hun gefok hebben veroorzaakt. Goed voor die ouwe verstokte zondaars. :student:

tanger'73
20-05-09, 19:25
Ach, arme oudjes toch. En die kunnen niet eens nog meer inwoners produceren. Maar als straf voor wat ze al hebben gedaan, gun ik ze dat wel. Laat ze maar eens onder een warm zonnetje in hun laatse dagen de kans krijgen on na te nadenken wat ze met hun gefok hebben veroorzaakt. Goed voor die ouwe verstokte zondaars. :student:

Je bent duidelijk nooit vaders liefste geweest?

sidi bibi
21-05-09, 02:11
heb twee linkerhanden, maar weet wel genoeg Marokkanen en turken die dat wel kunnen. Heb laatst mijn nieuwe woning nog flink onder handen laten nemen door een dergelijke klusjesman. Hollanders zijn namelijk zo duur.

Die Hollanders leveren anders wel kwaliteit, van een loodlijn, haakse hoek of horizontaliteit hebben die klusjesmannen van hier nooit van gehoord. Laat je een kozijn schilderen, doen ze gratis minstens 10 cm muur en een vierkante meter vloer erbij.

tanger'73
21-05-09, 02:17
Die Hollanders leveren anders wel kwaliteit, van een loodlijn, haakse hoek of horizontaliteit hebben die klusjesmannen van hier nooit van gehoord. Laat je een kozijn schilderen, doen ze gratis minstens 10 cm muur en een vierkante meter vloer erbij.


Vertel mij wat, het is een ware ergennis om die gasten überhaupt aan het werk te krijgen en houden. Als ik hetzelf deed was ik eerder klaar. :aanwal:

sidi bibi
21-05-09, 09:54
Vertel mij wat, het is een ware ergennis om die gasten überhaupt aan het werk te krijgen en houden. Als ik hetzelf deed was ik eerder klaar. :aanwal:

Wat dacht je van traptredes, halverwege eentje die ineens 10 cm lager is. Een douche waar het laagste punt niet het afvoerputje is, resonerende en lekkende waterleidingen. Lichtschakelaars op de meest onmogelijke plaatsen, zekeringen die met een koperdraadje hersteld worden. T'is best lachen hier.
Heb je weleens zo'n Marokkaanse geautoriseerde cur.vit. gelezen ? Degenen waar erbij staat dat ervaring is opgedaan in het hotelwezen niet nemen.
Geef mij die Hollandse vakman maar.

tanger'73
21-05-09, 14:55
Wat dacht je van traptredes, halverwege eentje die ineens 10 cm lager is. Een douche waar het laagste punt niet het afvoerputje is, resonerende en lekkende waterleidingen. Lichtschakelaars op de meest onmogelijke plaatsen, zekeringen die met een koperdraadje hersteld worden. T'is best lachen hier.
Heb je weleens zo'n Marokkaanse geautoriseerde cur.vit. gelezen ? Degenen waar erbij staat dat ervaring is opgedaan in het hotelwezen niet nemen.
Geef mij die Hollandse vakman maar.

Met uitzondering van de sardinnes in blik, is alles van Marokkaanse bodem geproduceert gewoon troep.

barfly
21-05-09, 17:28
Met uitzondering van de sardinnes in blik, is alles van Marokkaanse bodem geproduceert gewoon troep.

Niet zo negatief hoor. Marokkaanse hash is geweldig!

tanger'73
21-05-09, 17:30
Niet zo negatief hoor. Marokkaanse hash is geweldig!


Als jij het zegt. :D

mark61
21-05-09, 18:58
De koffie is ook fantastisch.

tanger'73
21-05-09, 22:37
De koffie is ook fantastisch.


Goh, daar heeft een muntthee slurpende Marokko heel wat aan?

mark61
22-05-09, 00:56
Goh, daar heeft een muntthee slurpende Marokko heel wat aan?

Ik had het over Marokkaanse koffie gedronken door Marokkanen. Tis inderdaad verbluffend dat je in NL geen Marokkaan ooit mhersa ziet drinken. Jij weet blijkbaar helemaal niet van die traditie af? Bizar. Ben je wel es in Marokko geweest? :hihi:

Maryama_Me
22-05-09, 03:14
Met uitzondering van de sardinnes in blik, is alles van Marokkaanse bodem geproduceert gewoon troep.

Tjee Tanger, dat meen je toch niet?

Marokko heeft prachtige kunst.Denk aan de mooie lampen, handgeknoopte tapijten, houtsnijwerk, aardewerk, potterie, prachtige tegels (die hier een vermogen kosten)en nog veel meer.

tanger'73
22-05-09, 15:36
Ik had het over Marokkaanse koffie gedronken door Marokkanen. Tis inderdaad verbluffend dat je in NL geen Marokkaan ooit mhersa ziet drinken. Jij weet blijkbaar helemaal niet van die traditie af? Bizar. Ben je wel es in Marokko geweest? :hihi:


In die salons waar jij komt zeker niet, maar als je bedoelt dat op iedere straathoek koffie aangevult met warme melk te verkrijgen is, hoef je mij dat niet te vertellen. Je kunt daar zelfs koffie met pepper krijgen, maar wat heeft dat stinkkoffie met Marokko te maken? Is Marokko koffiebonenproducent of zo?

mark61
22-05-09, 15:40
In die salons waar jij komt zeker niet, maar als je bedoelt dat op iedere straathoek koffie aangevult met warme melk te verkrijgen is, hoef je mij dat niet te vertellen. Je kunt daar zelfs koffie met pepper krijgen, maar wat heeft dat stinkkoffie met Marokko te maken? Is Marokko koffiebonenproducent of zo?

Is Marokko producent van groene thee? Bietsuiker? Ik wist niet dat we het nu opeens over de Marokkaanse landbouw hadden. Die sardines komen ook niet van Marokkaanse bodem.

Stinkkoffie :confused:

tanger'73
22-05-09, 15:49
Tjee Tanger, dat meen je toch niet?

Marokko heeft prachtige kunst.Denk aan de mooie lampen, handgeknoopte tapijten, houtsnijwerk, aardewerk, potterie, prachtige tegels (die hier een vermogen kosten)en nog veel meer.


Ook daar heb je troep tussen, maar troep op Marokkaanse marktplaatsen staat bovenaan. Marktkooplieden zweren daar bij Allah dat ze kwaliteit verkopen. Mijn schoonvader heeft daar ooit eens zulke gele traditionele sloffen aangeschaft en meteen aangetrokken. Hij was de markt nog niet uit en zijn rechter slof begaf het compleet. Zo is dat niks anders met de rest van al dat prularia. Heb zelf ooit een handbewerkte dienblad uit Fez aangekocht en naar Nederland meegenomen. Eenmaal uit de verpakking hier, trof ik een kleurverschil aan van jewelste. Ik denken dat het aan de verandering van het klimaat lag en het een kwestie van aclimatiseren was. Het is daar allemaal natte vinger werk. Best knap dat daar de meeste huizen nog enigszins overeind staan.

tanger'73
22-05-09, 15:51
Is Marokko producent van groene thee? Bietsuiker? Ik wist niet dat we het nu opeens over de Marokkaanse landbouw hadden. Die sardines komen ook niet van Marokkaanse bodem.

Stinkkoffie :confused:


Marokkaanse landbouw is tegenwoordig toppie en de sardines komen uit Marokkaanse visgronden.

mark61
22-05-09, 17:03
Marokkaanse landbouw is tegenwoordig toppie en de sardines komen uit Marokkaanse visgronden.

:hihi: Ze kwamen toevallig langs en werden wreed ontvoerd. Van welke boot ze kwamen kan je niet meer proeven.

Tot mijn grote verdriet is de Marokkaanse landbouw dezelfde toer op aan het gaan als de NLse en produceren ze nu ook grote waterige tomaten zonder smaak. Binnenkort kan je nergens op de wereld meer smakelijke tomaten eten.

Bofko
22-05-09, 17:11
Binnenkort kan je nergens op de wereld meer smakelijke tomaten eten.

Uh. Net terug uit Kreta. Heerlijke trostomaten met een gezond Hollands uiterlijk.En fantastische sinaasappelen.

mark61
22-05-09, 17:24
Uh. Net terug uit Kreta. Heerlijke trostomaten met een gezond Hollands uiterlijk.En fantastische sinaasappelen.

Mooi. Je hebt genoten dus? Op naar Kreta voor een tomatenvakantie :hihi:

Bofko
22-05-09, 17:29
Mooi. Je hebt genoten dus? Op naar Kreta voor een tomatenvakantie :hihi:

Yep. Ben inmiddels een aardige kloven-kenner.

Archie Bunker
22-05-09, 18:05
Marokkaanse landbouw is tegenwoordig toppie en de sardines komen uit Marokkaanse visgronden.

Vergeten we de Olijven niet. Ook erg lekker.

tanger'73
22-05-09, 18:53
:hihi: Ze kwamen toevallig langs en werden wreed ontvoerd. Van welke boot ze kwamen kan je niet meer proeven.

Tot mijn grote verdriet is de Marokkaanse landbouw dezelfde toer op aan het gaan als de NLse en produceren ze nu ook grote waterige tomaten zonder smaak. Binnenkort kan je nergens op de wereld meer smakelijke tomaten eten.


Hoe kom je daar nu bij, Marokko kent meer zonuren dan in Nederland. Kassencultuur kennen ze daar totaal niet. De agriculturele ontwikkelingen in Marokko heeft een spurt gemaakt. Marokkaanse groenten is beter dan die van Spanje. Verder worden sardines ingeblikt op Marokkaanse bodem. Ook met wijdgebreide toepassing van granen is Marokko op de goede weg.

tanger'73
22-05-09, 18:55
Vergeten we de Olijven niet. Ook erg lekker.


Ja, massaal op naar Marokko voor de olijven en niet vergeten de gebroken koffie.

H.P.Pas
22-05-09, 19:04
Hoe kom je daar nu bij, Marokko kent meer zonuren dan in Nederland.

Dat heeft er niet zoveel mee te maken.
Smakelijke tomatensoorten laten zich slecht opslaan en transporteren en zijn dus ongeschikt voor de handel.

tanger'73
22-05-09, 19:10
Dat heeft er niet zoveel mee te maken.
Smakelijke tomatensoorten laten zich slecht opslaan en transporteren en zijn dus ongeschikt voor de handel.


Je wilt niet weten hoe smakelijk getransporteerde Marokkaanse trostomaten hier smaken, geldt evenwel voor de mandarijntjes uit Berkan, die regelmatig hier opduiken.

H.P.Pas
22-05-09, 19:12
Je wilt niet weten hoe smakelijk getransporteerde Marokkaanse trostomaten hier smaken,

Ga ik proberen. :)

sidi bibi
22-05-09, 21:11
Dat heeft er niet zoveel mee te maken.
Smakelijke tomatensoorten laten zich slecht opslaan en transporteren en zijn dus ongeschikt voor de handel.

Dat klopt.
Tomaten, komkommers, bananen enz worden praktisch allemaal in kassen geteeld. Tanger leutert maar wat aan over Marokko, weet misschien iets over die noordelijke regio rondom Tanger waar je op wat zomermaanden na het hele jaar door de grond in regent.

tanger'73
22-05-09, 21:14
Dat klopt.
Tomaten, komkommers, bananen enz worden praktisch allemaal in kassen geteeld. Tanger leutert maar wat aan over Marokko, weet misschien iets over die noordelijke regio rondom Tanger waar je op wat zomermaanden na het hele jaar door de grond in regent.


Je bent waarschijnlijk in de war met je kasplantjes zandneger!

tanger'73
22-05-09, 21:21
Naast Marokkanen hebben ze ook geen Marokkaanse tomaten nodig. Het enige wat ze hier kunnen is klagen en protesteren over Marokkaanse tomatenteelt en partnerverdragen.

mark61
22-05-09, 21:42
Knetter. Tis weer wekelijks doorbranduurtje.

tanger'73
22-05-09, 21:48
Knetter. Tis weer wekelijks doorbranduurtje.


Maak dat je dan als de wiedeweerga wegkomt.

Maryama_Me
23-05-09, 09:28
Ook daar heb je troep tussen, maar troep op Marokkaanse marktplaatsen staat bovenaan. Marktkooplieden zweren daar bij Allah dat ze kwaliteit verkopen. Mijn schoonvader heeft daar ooit eens zulke gele traditionele sloffen aangeschaft en meteen aangetrokken. Hij was de markt nog niet uit en zijn rechter slof begaf het compleet. Zo is dat niks anders met de rest van al dat prularia. Heb zelf ooit een handbewerkte dienblad uit Fez aangekocht en naar Nederland meegenomen. Eenmaal uit de verpakking hier, trof ik een kleurverschil aan van jewelste. Ik denken dat het aan de verandering van het klimaat lag en het een kwestie van aclimatiseren was. Het is daar allemaal natte vinger werk. Best knap dat daar de meeste huizen nog enigszins overeind staan.

Ja, iedereen doet weleens een miskoop.Dat gebeurt overal.

Ik denk dat je in Tanger wel goed de weg weet, probeer Bazaar Fes, Boulevard Mohamed V vlakbij de grote postkantoor.Aan de buitenkant lijkt het een hele dure zaak, maar echt waar, hij is goedkoper dan de markt en heeft prachtige spullen van Top kwaliteit.De eigenaar heet Aziz, je zal geen spijt krijgen van de aankoop daar.(Hij is geen familie waar ik reclame voor maak hoor, zie het als een tip en niet meer.):)

sidi bibi
23-05-09, 09:50
Je bent waarschijnlijk in de war met je kasplantjes zandneger!

Ik schat in dat je hoogstens een toeristisch rondje door Marokko gemaakt hebt, 10 daags, met wat Nederlanders in zo'n couveusebus, die wilden uit veiligheidsoverwegingen alleen georganiseerd.

mark61
23-05-09, 10:53
Maak dat je dan als de wiedeweerga wegkomt.

Wrom? :haha:

Weet jij eigenlijk iets over Marokko?

tanger'73
23-05-09, 17:10
Ik schat in dat je hoogstens een toeristisch rondje door Marokko gemaakt hebt, 10 daags, met wat Nederlanders in zo'n couveusebus, die wilden uit veiligheidsoverwegingen alleen georganiseerd.


Ik wist zo snel niet om als de bliksem weer naar het noorden te vertrekken, blijf vooral uit de buurt van de Rif en ga lekker in je zandbak verder spelen met je zonnesteek.

tanger'73
23-05-09, 17:11
Wrom? :haha:

Weet jij eigenlijk iets over Marokko?


Ja dat ik daar geboren ben en wij gasten als jij als kiespijn missen kunnen.

tanger'73
23-05-09, 17:13
Ja, iedereen doet weleens een miskoop.Dat gebeurt overal.

Ik denk dat je in Tanger wel goed de weg weet, probeer Bazaar Fes, Boulevard Mohamed V vlakbij de grote postkantoor.Aan de buitenkant lijkt het een hele dure zaak, maar echt waar, hij is goedkoper dan de markt en heeft prachtige spullen van Top kwaliteit.De eigenaar heet Aziz, je zal geen spijt krijgen van de aankoop daar.(Hij is geen familie waar ik reclame voor maak hoor, zie het als een tip en niet meer.):)


Voor kwaliteit moet je in de Marzan en souk salaam wezen, de rest is behelpen.

sidi bibi
24-05-09, 09:30
Ik wist zo snel niet om als de bliksem weer naar het noorden te vertrekken, blijf vooral uit de buurt van de Rif en ga lekker in je zandbak verder spelen met je zonnesteek.

Dacht ik al, nooit wat gezien. Wat zou ik in die Rif moeten doen, die bestaat zo wie zo niet eens in het dagelijkse Marokkaanse leven. Het enigste wat aan bod komt is die haven in het noorden, wat drugvangsten, verder eigenlijk niks.

tanger'73
24-05-09, 14:17
Dacht ik al, nooit wat gezien. Wat zou ik in die Rif moeten doen, die bestaat zo wie zo niet eens in het dagelijkse Marokkaanse leven. Het enigste wat aan bod komt is die haven in het noorden, wat drugvangsten, verder eigenlijk niks.

Kijk je was hier in Nederland al een boerenhufter en dat ben je ook daar, in dat gehucht waar je bent neergestreken. Je hebt daar niet eens fatsoenlijk energie. Je bent gewoon een plattelandsbewoner, je stinkt inmiddels al naar de schapenkoppen en orgaanvlees en niet te vergeten de gle3. Je denkt ook net als al die zandnegers dat tanger buitenland is. Je spreekt de taal niet, maar bovenal is er maar een wetenswaardigheidje aan Marokko en dat is elwattan, elmalik! In dat gehucht waar jij bent opgeborgen is inderdaad niemand geweest.

mark61
24-05-09, 14:20
Kijk je was hier in Nederland al een boerenhufter en dat ben je ook daar, in dat gehucht waar je bent neergestreken. Je hebt daar niet eens fatsoenlijk energie. Je bent gewoon een plattelandsbewoner, je stinkt inmiddels al naar de schapenkoppen en orgaanvlees en niet te vergeten de gle3. Je denkt ook net als al die zandnegers dat tanger buitenland is. Je spreekt de taal niet, maar bovenal is er maar een wetenswaardigheidje aan Marokko en dat is elwattan, elmalik! In dat gehucht waar jij bent opgeborgen is inderdaad niemand geweest.

Zeg, dat respect hebben voor ouderen, dat geldt alleen voor Marokkaanse ouderen? Racist :jammer:

Tegelijk zeik je Marokko ongenadig af. Bizar.

El-watan is met 1 ta.

tanger'73
24-05-09, 14:24
Zeg, dat respect hebben voor ouderen, dat geldt alleen voor Marokkaanse ouderen? Racist :jammer:

Tegelijk zeik je Marokko ongenadig af. Bizar.

El-watan is met 1 ta.


Nee jullie denken dat Marokko net als het hollandse Westland is en kwaliteit levert. Vandaar dat de meeste Marokkanen zich laten omsingelen door hoogwaardige Europese goederen en auto's. Vandaar dat hordes Marokkanen hun leven wagen om Europese goederen uit de Spaanse enclave Ceuta te smokkelen.

John2
24-05-09, 14:44
Kijk je was hier in Nederland al een boerenhufter en dat ben je ook daar, in dat gehucht waar je bent neergestreken. Je hebt daar niet eens fatsoenlijk energie. Je bent gewoon een plattelandsbewoner, je stinkt inmiddels al naar de schapenkoppen en orgaanvlees en niet te vergeten de gle3. Je denkt ook net als al die zandnegers dat tanger buitenland is. Je spreekt de taal niet, maar bovenal is er maar een wetenswaardigheidje aan Marokko en dat is elwattan, elmalik! In dat gehucht waar jij bent opgeborgen is inderdaad niemand geweest.

Zit eigelijk nog te wachten dat jij het woordje neger vervangt voor nikker en dat wil ons dan dag in dag uit beschuldigen van discriminatie.

tanger'73
24-05-09, 14:54
Zit eigelijk nog te wachten dat jij het woordje neger vervangt voor nikker en dat wil ons dan dag in dag uit beschuldigen van discriminatie.


Mij zullen jullie daar niet op betrappen, want ik kies bewust mijn woorden. Vandaar neger, net zoals blanke doodgewoon is te vermelden.

mark61
24-05-09, 14:56
Nee jullie denken dat Marokko net als het hollandse Westland is en kwaliteit levert. Vandaar dat de meeste Marokkanen zich laten omsingelen door hoogwaardige Europese goederen en auto's. Vandaar dat hordes Marokkanen hun leven wagen om Europese goederen uit de Spaanse enclave Ceuta te smokkelen.

Huh? Ik beweerde juist dat Marokko al net zulke slechte tomaten produceert als het Westland; dat ontkende jij vervolgens. Je bent echt totaal in de war.

Het is inderdaad een bekend fenomeen dat men buiten Europa denkt dat wat je van ver haalt lekkerder is dan wat je gewoon thuis koopt. Smokkelen maakt producten goedkoper, dat heeft er verder niet zoveel mee te maken.

Ik weet dat Marokko geen consumentenelectronica produceert. Witgoed wel, dacht ik. Ik weet niet of dat slechter is. Ik dacht tevens dat er een Renault assemblagelijn staat ergens in Marokko. Er zijn inderdaad weinig niet-westerse landen die zelf auto's produceren, maar ik begrijp niet precies het probleem.

Je hebt een soort verwrongen haat-liefdeverhouding met Marokko en leeft dat vervolgens uit op mensen die Marokko leuk vinden en een warm hart toedragen.

Echt, je bent heel vreemd.

tanger'73
24-05-09, 15:11
Huh? Ik beweerde juist dat Marokko al net zulke slechte tomaten produceert als het Westland; dat ontkende jij vervolgens. Je bent echt totaal in de war.

Het is inderdaad een bekend fenomeen dat men buiten Europa denkt dat wat je van ver haalt lekkerder is dan wat je gewoon thuis koopt. Smokkelen maakt producten goedkoper, dat heeft er verder niet zoveel mee te maken.

Ik weet dat Marokko geen consumentenelectronica produceert. Witgoed wel, dacht ik. Ik weet niet of dat slechter is. Ik dacht tevens dat er een Renault assemblagelijn staat ergens in Marokko. Er zijn inderdaad weinig niet-westerse landen die zelf auto's produceren, maar ik begrijp niet precies het probleem.

Je hebt een soort verwrongen haat-liefdeverhouding met Marokko en leeft dat vervolgens uit op mensen die Marokko leuk vinden en een warm hart toedragen.

Echt, je bent heel vreemd.

Je weet net als mijnheer kalkoen weinig van kritische Marokkanen af, dat neem ik je niet kwalijk omdat Marokkanen bekend staan als gedwee, handenkussend en volgzame lui. Nogmaals, iedereen in Marokko laten zich omringen door Europese goederen. Voor wat betreft witgoed ook, want Fagor is een Spaanse producent, net als alle andere. Waarom denk je dat de invoerrechten voor Europese auto's in Marokko de spuigaten uitstromen? Wat tomaten betreft zijn die daar beter, mooi zongerijpt.

sidi bibi
25-05-09, 16:14
en leeft dat vervolgens uit op mensen die Marokko leuk vinden en een warm hart toedragen.



Da's allang over.
Nooit geweten dat ik zo'n rechtse rotzak ben of kon verworden tot dat.

naam
25-05-09, 16:29
Om de pensioendruk te verlagen stel ik voor een rookpremie, op elk pakje sigaretten 10 cent krijgen, de helmplicht op motoren af te schaffen, gordels uit auto's te verwijderen, wapenverbod afschaffen en de verkeersregels onduidelijker maken. Oh ja, vet eten belastingvrij maken.
We worden te oud in NL..............

naam
25-05-09, 16:31
Om de pensioendruk te verlagen stel ik voor een rookpremie, op elk pakje sigaretten 10 cent krijgen, de helmplicht op motoren af te schaffen, gordels uit auto's te verwijderen, wapenverbod afschaffen en de verkeersregels onduidelijker maken. Oh ja, vet eten belastingvrij maken.
We worden te oud in NL..............
Iedere Nederlander die voor 65 jaar overlijd is meegenomen.

tanger'73
25-05-09, 16:50
Da's allang over.
Nooit geweten dat ik zo'n rechtse rotzak ben of kon verworden tot dat.

Nee je bent serieus een aanwinst en dat meen ik echt, want de hele plaatselijke economie van dat gehucht waar je bent neergestreken en daar aan het planten bent geslagen, draait enkel en alleen door jou.

John2
25-05-09, 17:57
Je weet net als mijnheer kalkoen weinig van kritische Marokkanen af, dat neem ik je niet kwalijk omdat Marokkanen bekend staan als gedwee, handenkussend en volgzame lui. Nogmaals, iedereen in Marokko laten zich omringen door Europese goederen. Voor wat betreft witgoed ook, want Fagor is een Spaanse producent, net als alle andere. Waarom denk je dat de invoerrechten voor Europese auto's in Marokko de spuigaten uitstromen? Wat tomaten betreft zijn die daar beter, mooi zongerijpt.

Dus jij bent geen marokkaan? :loens:

tanger'73
25-05-09, 19:49
Dus jij bent geen marokkaan? :loens:

Zeker geen handenkussend en neerbuigend type nee.