PDA

Bekijk Volledige Versie : Word Wilders de eerste martelaar van Nederland?



John2
20-05-09, 10:52
Wilders wordt definitief vervolgd
Gepubliceerd: woensdag 20 mei 2009 09:17 UTC
Laatst gewijzigd: woensdag 20 mei 2009 09:17 UTC
Amsterdam - Het Openbaar Ministerie moet Geert Wilders definitief vervolgen wegens haatzaaien en groepsbelediging. De Hoge Raad wil een verzoek van advocaat Bram Moszkowicz om de vervolging van Wilders te staken niet behandelen. Daardoor staat niets een proces tegen de leider van de PVV meer in de weg.

Aanvankelijk was het Openbaar Ministerie helemaal niet van plan om Wilders te vervolgen. Na klachten van onder meer advocaat Gerard Spong werd justitie door het gerechtshof in Amsterdam gedwongen om tot vervolging over te gaan.

De politicus wordt verdacht van haatzaaien en groepsbelediging, onder meer omdat Wilders de Koran vergeleek met Hitlers Mein Kampf.

Bron: wereldomroep

************************************************** ********

Ben benieuwd hoeveel stemmen winst hem dit weer opleverd in de race. :jammer:

Tomas
20-05-09, 10:56
De politicus wordt verdacht van haatzaaien en groepsbelediging, onder meer omdat Wilders de Koran vergeleek met Hitlers Mein Kampf.

Dit is heel beledigend voor de groep nazies. Waar ik uit ophaal dat het beledigen van groepen wel mag. Is er een lijst van groepen die wel en niet beledigd mogen worden, en -belangrijker- wat zijn dan eingelijk de criteria?

John2
20-05-09, 11:11
Dit is heel beledigend voor de groep nazies. Waar ik uit ophaal dat het beledigen van groepen wel mag. Is er een lijst van groepen die wel en niet beledigd mogen worden, en -belangrijker- wat zijn dan eingelijk de criteria?

Hij vergeleek twee boeken en wordt hiervoor vervolgt of zou hiermee haat zaaien.
Dus als ik dus een vergelijk trekt tussen twee boeken, zoals bijvoorbeeld World war 2 en the battle of Arnhem, loop je kans voor het gerecht te worden gedaagd?
En gegarandeerd dat hij ergens in mijn kamp en de Koran een zin vind of een uitspraak vind die hem hierin ondersteunen.

Ik zie hiervoor in Nederland nog niemand veroordelen omdat het zijn mening is.
Hooguit kun je hem laten onderzoeken op zijn geestelijke bekwaamheid en misschien onder curatele laten zetten.

Al met al zoals ik het al eerder zei, "zolang de Moslims in Nederland zich afgeven tegen personen zoals Wilders, spint hij er alleen maar garen bij".
Zouden ze daarin tegen hem de hemel inprijzen zal het snel gedaan zijn met hem.
Het is de zoveelste domme fout die de Islamitische gemeenschap maakt ten opzichte van de PVV en Wilders.

AdamRon
20-05-09, 12:04
Ik vind het eigenlijk wel een goede zaak dat het openbaar ministerie dit soort uitwasemingen gaat vervolgen.
Maar ik vind wel dat deze mensen die dit bedacht hebben consequent moeten zijn en ook mensen als Suhayb Salam vervolgen want deze heer is geen haar beter dan Wlders.

http://www.geenstijl.nl/archives/images/rarekoekwaus.html

AdamRon
20-05-09, 12:26
Al met al zoals ik het al eerder zei, "zolang de Moslims in Nederland zich afgeven tegen personen zoals Wilders, spint hij er alleen maar garen bij".
Zouden ze daarin tegen hem de hemel inprijzen zal het snel gedaan zijn met hem.
Het is de zoveelste domme fout die de Islamitische gemeenschap maakt ten opzichte van de PVV en Wilders.

Hier zit een grote kern van waarheid in.
Als onze (softe) regering eens gaat beginnen om de strafmaat voor bepaalde misdrijven op te vijzelen dan zou het er in Nederland een stuk anders uitzien en krijgen mensen als Wilders geen grond om op te staan.
Politieke partijen (met name de links georienteerde) die alles doen om de zieltjes te winnen van Allochtone bevolkingsgroepen ten koste van de Autochtone bevolking.

Ik noem dit politiek vooruit kijken.

Voer nu regeltjes in die ten gunste zijn voor de Allochtone bevolking en je krijgt op de lange duur een reactie uit de Autochtone bevolking en dat is de grond waar Wilders op groeit.
Je hoort dan de linkse partijen roepen dat het Fascisme weer de kop opsteekt, terwijl ze zelf de oorzaak zijn

Julien
20-05-09, 12:45
Al met al zoals ik het al eerder zei, "zolang de Moslims in Nederland zich afgeven tegen personen zoals Wilders, spint hij er alleen maar garen bij".
Zouden ze daarin tegen hem de hemel inprijzen zal het snel gedaan zijn met hem.
Het is de zoveelste domme fout die de Islamitische gemeenschap maakt ten opzichte van de PVV en Wilders.

Wat hebben moslims hier nou mee te maken? Dit is de zoveelste actie van autochtone Nederlanders (Nederlandse rechtbank) om Wilders het zwijgen op te leggen. 9 van de 10 keer dat er discussie is over de vrijheid van meningsuiting, is die discussie veroorzaakt door een autochtoon. Let maar eens op.

AdamRon
20-05-09, 13:19
Wat hebben moslims hier nou mee te maken? Dit is de zoveelste actie van autochtone Nederlanders (Nederlandse rechtbank) om Wilders het zwijgen op te leggen. 9 van de 10 keer dat er discussie is over de vrijheid van meningsuiting, is die discussie veroorzaakt door een autochtoon. Let maar eens op.

Moslims hebben hier helemaal niets mee te maken, het zijn enkele personen die fout zijn en het maakt niet uit welke achtergrond ze hebben.

In principe is de hele mensheid Allochtoon

Olive Yao
20-05-09, 13:32
Dit is heel beledigend voor de groep nazies. Waar ik uit ophaal dat het beledigen van groepen wel mag. Is er een lijst van groepen die wel en niet beledigd mogen worden, en -belangrijker- wat zijn dan eigelijk de criteria?

Ja, die lijsten bestaan, de groepen zelf stellen ze op, en zijzelf mogen dan niet beledigd worden, andere groepen wel. De maatstaf is dus of het de eigen groep is die beledigd wordt of een andere.

Een belangwekkende vraag is ook wat "belediging" is. Namelijk het standpunt van de groep niet als uitsluitende waarheid aannemen.

Julien
20-05-09, 13:42
Moslims hebben hier helemaal niets mee te maken, het zijn enkele personen die fout zijn en het maakt niet uit welke achtergrond ze hebben.

In principe is de hele mensheid Allochtoon

Ja maar de moslims worden er wel (onterecht dus) op aangekeken alsof zij willen tornen aan de vrijheid van meningsuiting.

Tomas
20-05-09, 13:44
Ja, die lijsten bestaan, de groepen zelf stellen ze op, en zijzelf mogen dan niet beledigd worden, andere groepen wel. De maatstaf is dus of het de eigen groep is die beledigd wordt of een andere.

Een belangwekkende vraag is ook wat "belediging" is. Namelijk het standpunt van de groep niet als uitsluitende waarheid aannemen.

En die lijst leveren ze dan in bij justitie?

Olive Yao
20-05-09, 13:57
En die lijst leveren ze dan in bij justitie?

In hun beleving zijn ze zelf justitie en proberen ze daarnaar te handelen. Hun recht is het recht.

AdamRon
20-05-09, 13:57
Ja maar de moslims worden er wel (onterecht dus) op aangekeken alsof zij willen tornen aan de vrijheid van meningsuiting.

Heb je gelijk in, het is ook een belachelijke zaak dat grote groepen worden worden aangekeken door acties van een enkeling.
Iedereen heeft het recht hier om voor zijn/haar mening uit te komen, zelfs ik die hier af en toe onzin loopt uit te kramen.
Intolerantie en haat komen vaak voort uit onwetendheid, mensen zouden elkaar als mensen moeten zien en niet (wat ik jammer genoeg hier vaak zie gebeuren) vanuit geloofs overtuiging want dat is al sinds mensheugenis een grote oorzaak van problemen, of je het nu van de ene kant bekijkt of van de andere kant..... het blijft hetzelfde.

Ikzelf ben woonachtig in een zg. allochtonenwijk in Amsterdam, ik heb totaal geen problemen met mijn buren en zij ook niet met mij.. respect is hier een key..
Uitzonderingen daargelaten, maar die heb je in elke bevolkingsgroep

John2
20-05-09, 16:55
Wat hebben moslims hier nou mee te maken? Dit is de zoveelste actie van autochtone Nederlanders (Nederlandse rechtbank) om Wilders het zwijgen op te leggen. 9 van de 10 keer dat er discussie is over de vrijheid van meningsuiting, is die discussie veroorzaakt door een autochtoon. Let maar eens op.

Het ging om de vergelijking van de Koran met Hitlers boek door Wilders, aangezien daar alleen een Moslim de gerechtige persoon is om hierover een aanklacht in te dienen, noemde ik de naam Moslims.

tanger'73
20-05-09, 18:17
Men hoeft er geen doekjes om te winden, de man zaait zwaar openlijk haat jeggens een bepaalde godsdienst en nog kwalijker een hele bevolkingsgroep. tis gewoon een haatzaaier in kannen en kruiken en het moge duidelijk zijn wat zijn haat en ongegronde angsten allemaal heeft opgeleverd aan aanhang.

John2
20-05-09, 18:36
Men hoeft er geen doekjes om te winden, de man zaait zwaar openlijk haat jeggens een bepaalde godsdienst en nog kwalijker een hele bevolkingsgroep. tis gewoon een haatzaaier in kannen en kruiken en het moge duidelijk zijn wat zijn haat en ongegronde angsten allemaal heeft opgeleverd aan aanhang.

Noem eens enkele voorbeelden van haat die hij zaait, je bedoeld die flut film, waarin hij slechts beelden laat zien die eerder op het journaal te zien waren en waar het ging om Terroristen en uitspraken van geestelijke leiders?
Of bedoel je dat hij de Koran vergelijkte met het boek van Hitler dat hier verboden is en in die zin ook de Koran volgens hem verboden moeten worden?
Of bedoel je het feit dat hij destijds het geweld van alouchtone jongeren veroordeelde en ze bij naam noemde?
Of bedoelde je dat hij wenste dat een Moskee gesloten moest worden omdat daar een Iman aanzette tot haat tegen het westen?

Nee Tanger je kunt iemand die de macht van de media gebruikt en daarmee scoort niet veroordelen tot het aanzetten van haat, immers hij toont het alleen en wijst de burgers erop.
De haat is dan al gezaaid door aanslagen die al gepleegd zijn en de woorden van haat zijn dan al gesproken.

tanger'73
20-05-09, 18:45
Noem eens enkele voorbeelden van haat die hij zaait, je bedoeld die flut film, waarin hij slechts beelden laat zien die eerder op het journaal te zien waren en waar het ging om Terroristen en uitspraken van geestelijke leiders?
Of bedoel je dat hij de Koran vergelijkte met het boek van Hitler dat hier verboden is en in die zin ook de Koran volgens hem verboden moeten worden?
Of bedoel je het feit dat hij destijds het geweld van alouchtone jongeren veroordeelde en ze bij naam noemde?
Of bedoelde je dat hij wenste dat een Moskee gesloten moest worden omdat daar een Iman aanzette tot haat tegen het westen?

Nee Tanger je kunt iemand die de macht van de media gebruikt en daarmee scoort niet veroordelen tot het aanzetten van haat, immers hij toont het alleen en wijst de burgers erop.
De haat is dan al gezaaid door aanslagen die al gepleegd zijn en de woorden van haat zijn dan al gesproken.


Doe niet zo onnozel, de vent heeft een bloedje hekel aan de islam en Marokkanen en haat deze zo intens, dat hij alle middelen inzet en zijn positie om zijn hekel en haat ook op anderen over te dragen. Over en uit!

John2
20-05-09, 19:37
Doe niet zo onnozel, de vent heeft een bloedje hekel aan de islam en Marokkanen en haat deze zo intens, dat hij alle middelen inzet en zijn positie om zijn hekel en haat ook op anderen over te dragen. Over en uit!

Dat is het onderbuik gevoel Tanger, het zelfde onderbuik gevoel waar hij op ingaat om te scoren bij zijn kiezers.
En als je eerlijk bent kun jij je dan ook afvragen hoe deze onderbuik gevoelens zijn ontstaan, zou dit komen door deze Wilders die als een Pietje Bell uit de Herenstraat door de Nederlandse politiek struint of zou dit onderbuik gevoel komen door de dag in dag uit negative berichten in de diverse media?
Als je alleen al kijkt naar het negative beeld wat er de laatste 5 jaar is ontstaan over de Marokkaanse gemeenschap.
Of na het eeuwige gezeur rondom de feestdagen over de zwarte pieten en het kerstfeest op school.
Ook bij mij staan dan de haren overeind al ik weer leest in een krant dat scholen komen met gekleurde pieten omdat anders de gekleurde medemens er last van zou hebben.
Kerstviering wordt op scholen afgeschaft, omdat kinderen met Moslim achtergronden daar problemen mee zouden hebben.
Tradities die al eeuwen gaande is, die oorlogen hebben overleefd, zouden nu moeten wijken omdat we "moeten" leven in een multiculturele samenleving.
Net zoals de Moslims vinden dat wij ons niet moeten bemoeien met hun Islamitische traditie's binnen hun gemeenschap, is dit gevoel er ook voor Christenen, Joden, Hindoes en zelfs voor heidenen.

Dus nogmaals, waarom niet een win/win situatie waarbij wij gelovigen elkaar niet beconcureren maar de diverse feesten samen vieren.
Dring aan bij de overheden voor 5 extra vrije dagen per jaar die 50.000 extra arbeidsplaatsen opleveren, om zo het slachtfeest, suikerfeest kunnen vieren.

En misschien mag ik jou een vraag stellen, heb jij ooit een Christenen of Jood uitgenodigd om met jou mee te gaan naar de Moskee, om daar samen het Suikerfeest te vieren?
Denk het niet en dat is dan een gemiste kans.

tanger'73
20-05-09, 20:05
Dat is het onderbuik gevoel Tanger, het zelfde onderbuik gevoel waar hij op ingaat om te scoren bij zijn kiezers.
En als je eerlijk bent kun jij je dan ook afvragen hoe deze onderbuik gevoelens zijn ontstaan, zou dit komen door deze Wilders die als een Pietje Bell uit de Herenstraat door de Nederlandse politiek struint of zou dit onderbuik gevoel komen door de dag in dag uit negative berichten in de diverse media?
Als je alleen al kijkt naar het negative beeld wat er de laatste 5 jaar is ontstaan over de Marokkaanse gemeenschap.
Of na het eeuwige gezeur rondom de feestdagen over de zwarte pieten en het kerstfeest op school.
Ook bij mij staan dan de haren overeind al ik weer leest in een krant dat scholen komen met gekleurde pieten omdat anders de gekleurde medemens er last van zou hebben.
Kerstviering wordt op scholen afgeschaft, omdat kinderen met Moslim achtergronden daar problemen mee zouden hebben.
Tradities die al eeuwen gaande is, die oorlogen hebben overleefd, zouden nu moeten wijken omdat we "moeten" leven in een multiculturele samenleving.
Net zoals de Moslims vinden dat wij ons niet moeten bemoeien met hun Islamitische traditie's binnen hun gemeenschap, is dit gevoel er ook voor Christenen, Joden, Hindoes en zelfs voor heidenen.

Dus nogmaals, waarom niet een win/win situatie waarbij wij gelovigen elkaar niet beconcureren maar de diverse feesten samen vieren.
Dring aan bij de overheden voor 5 extra vrije dagen per jaar die 50.000 extra arbeidsplaatsen opleveren, om zo het slachtfeest, suikerfeest kunnen vieren.

En misschien mag ik jou een vraag stellen, heb jij ooit een Christenen of Jood uitgenodigd om met jou mee te gaan naar de Moskee, om daar samen het Suikerfeest te vieren?
Denk het niet en dat is dan een gemiste kans.


Ja prachtig voor boven je bed, maar ik volg het standpunt van het hof te Amsterdam, dat kennelijk aanzienlijke gronden ziet om de heer Wilders ten aanzien van het zaaien van haat te vervolgen en zwaarwegende gronden van het Verenigd Koninkrijk om de heer Wilders de toegang tot het land te weigeren. Dat standpunt alleen volg ik en kan ik zeer goed begrijpen.

John2
20-05-09, 22:55
Ja prachtig voor boven je bed, maar ik volg het standpunt van het hof te Amsterdam, dat kennelijk aanzienlijke gronden ziet om de heer Wilders ten aanzien van het zaaien van haat te vervolgen en zwaarwegende gronden van het Verenigd Koninkrijk om de heer Wilders de toegang tot het land te weigeren. Dat standpunt alleen volg ik en kan ik zeer goed begrijpen.

Dit antwoord die jij geeft is nu precies wat ik bedoel, de alochtoon zoekt naar fouten binnen de samenleving en de autochtoon naar oplossingen.

En dan kun je er rustig vanuit gaan dat alles van een kant komt en de oplossing voor problemen zoals wilders alleen juist worden aangewakkerd door antwoorden zoals deze door gebrek aan inzicht en gemakzucht van onze medelanders.
Soms gaat het zover, dat ik me net als nu mijzelf afvraagt waarom ik en velen met mij zich nog inzetten voor draagzaamheid binnen de Nederlandse samenleving.
Maar gelukkig heb ik dan nog vrienden en kennissen die mij het gevoel blijven geven te moeten strijden.
En dan maak jij je er wel heel gemakkelijk ervan af met je antwoord te gemakkelijk Tanger, te gemakkelijk !

tanger'73
21-05-09, 00:58
Dit antwoord die jij geeft is nu precies wat ik bedoel, de alochtoon zoekt naar fouten binnen de samenleving en de autochtoon naar oplossingen.

En dan kun je er rustig vanuit gaan dat alles van een kant komt en de oplossing voor problemen zoals wilders alleen juist worden aangewakkerd door antwoorden zoals deze door gebrek aan inzicht en gemakzucht van onze medelanders.
Soms gaat het zover, dat ik me net als nu mijzelf afvraagt waarom ik en velen met mij zich nog inzetten voor draagzaamheid binnen de Nederlandse samenleving.
Maar gelukkig heb ik dan nog vrienden en kennissen die mij het gevoel blijven geven te moeten strijden.
En dan maak jij je er wel heel gemakkelijk ervan af met je antwoord te gemakkelijk Tanger, te gemakkelijk !

Gemak dient de mens, maar een rechtscollege en een hele staat die ook mijn mening over de persoon in kwestie is toegedaan zijn niet de minste. Bovendien wordt alles gewikt en gewogen alvorens tot rechtsvervolging wordt overgegaan. Ik heb de Nederlandse rechtsspraak altijd al hoog zitten (zie de keuze van het internationaal tribunaal voor Den Haag). Laat het denken maar aan deze gasten over en niet aan simpele Wildersidolaten. Overigens heeft iedereen die een beetje over intelect beschikt een grote afkeer tegen Wilders en zijn beweging. Waar het duidelijk is dat hij polariseerd en groepen tegenover elkaar zet. We hebben vlak na de oorlog met elkaar afgesproken dat we nooit meer een soortgelijk verleden zullen tolereren. Daarvoor hebben we dan ook bepaalde instanties en organen die daarover waken en laten we het niet over aan simplistische zielen die gevoelig zijn voor demagogie.

Marsipulami
21-05-09, 08:32
Wordt Wilders de eerste martelaar van Nederland ?



Dat zal maar moeilijk kunnen. Hij kan onmogelijk nog de eerste worden.

Zie bv: De Martelaren van Gorcum

Het twistgesprek

Op 8 juli besloten de geuzen, in een poging de leiders van de groep gevangenen te bewegen hun katholieke geloof te verzaken, een verhoor te organiseren. Deelnemers waren twee protestantse predikanten, enkele vooraanstaande geuzen en de belangrijkste Gorcumse geestelijken. Gardiaan Claes Pieck werd als eerste gevraagd de paus en de roomse afgoderij te verzaken. D. de Lange, eveneens een katholiek, die zich voor zijn boek 'De Martelaren van Gorcum' baseerde op de overlevering van tijdgenoten van de martelaren, omschrijft Piecks antwoord:

"'Moet ik dan ter wille van dit armzalige leven mijn waar katholiek geloof verzaken om uw valse en ketterse leer aan te nemen? Dat is toch al te dwaas! De dood zal mij toch eens verrassen, dat kan nu zijn, of binnenkort, een lang leven ligt niet meer voor mij. En zelfs als ik nog lang te leven had, sterven moet ik toch. Dan wil ik dit onvermijdelijk noodlot van de menselijke natuur graag doorstaan ter wille van mijn ware godsdienst, en wil ik met de dood bevestigen wat ik immer gepredikt heb.”’[4]

Ook pastoor Lenaert weigert het Heilig Misoffer, het pausschap en de zeven sacramenten te verloochenen. Hij vraagt om een eerlijk apologetisch dispuut in een neutrale omgeving. Als de predikanten erin slagen hem te overtuigen, zal hij zijn katholieke geloof afzweren. Iedereen stemt hiermee in, Lenaert en Claes Pieck worden uitgekozen om eraan deel te nemen. Deze twee katholieken werden voor het dispuut gekoppeld aan twee protestantse predikanten, onder wie Andries Cornelissen.

"'Andries Cornelissen: 'Ik stel u (als onderwerp van het dispuut) voor het zuiver Woord Gods, dat tot nu toe door de onware prediking en de bedorven uitleg van de papisten vervalst is.'
Lenaert Veghel: "En wat is dan het zuivere Woord Gods?"
Andries Cornelissen: "Het Oude en Nieuwe Testament."
Lenaert Veghel: "Wat verstaat gij onder het Oude en Nieuwe Testament? Zijn dat de geschriften van het Oude en Nieuwe Testament?"
Andries Cornelissen knikt.
Lenaert Veghel: "Van wie hebt gij de leer en de zekerheid ontvangen dat de Schriften der beide Testamenten het Woord Gods zijn? Wie heeft u dit overgeleverd, en welk bewijs kunt gij hiervoor aanvoeren?"
Claes Pieck legt hun het vuur nog nader aan de schenen: "Neemt gij het Evangelie aan? Van wie hebt gij dat ontvangen? Wie hebben u geleerd dat het ene evangelie door de apostel Mattheus, het andere door Johannes geschreven is?"
Andries Cornelissen, in verwarring gebracht, en heel goed begrijpend waar dit op uit zal lopen, blijft het antwoord schuldig.”’ [5]
Het dispuut duurt hierna nog heel kort. De omstanders hebben door dat Veghel en Pieck in het dispuut op z'n minst de gelijken zijn van de protestantse predikanten en barsten uit in luid rumoer. Lenaert en Claes werden de zaal uitgedreven. Vervolgens ging het verhoor verder. Jeroen van Weert, ondergardiaan, moest zich verantwoorden en ook hij bleef trouw aan de gehele rooms-katholieke geloofsleer. Wel werd hij geconfronteerd met een vijand: in de zaal zat een geus die enkele jaren eerder door hem uit Bergen op Zoom was verbannen wegens ketterij. Pastoor Claes Poppel en de Norbertijnse priesters Adriaan van Hilvarenbeek en Jacques Lacops werden vooral opgeroepen om het Heilig Misoffer en de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in de Eucharistie te verloochenen. Ook zij weigerden dit standvastig. Lacops werd tot slot nog door Lumey zelf toegesproken, zelfs bedreigd, maar bleef zijn geloof trouw.


De laatste dag: de turfschuur in Te Rugge

Na dat verhoor liepen de emoties zo hoog op, dat laat in de avond spontaan werd besloten de gevangenen zo snel mogelijk te verhangen. In de nacht van 8 op 9 juli werden ze meegevoerd in een stoet naar Te Rugge, even buiten Den Briel. Ook een lekenbroeder Hendrik, die eerder zijn geloof had verzaakt en in vrijheid was gesteld, voegde zich in het geheim bij hen, na te hebben gebiecht bij Jeroen van Weert. Ze kwamen aan in een turfschuur, waar al enkele stroppen aan de dakbalken waren opgehangen.

Claes Pieck werd als eerste uitgekozen. Het doel was de leiders als eerste te doden om zo de rest te ontmoedigen. Pieck hield echter stand en werd dus als eerste geëxecuteerd. Als nieuwe leiders van de groep wierpen zich nu Jeroen van Weert, de ingetogen Nicasius van Heeze en de pastoors Lenaert Veghel en Claes Poppel op. Vooral Nicasius wist met groot gezag de rust in de groep te herstellen. Jeroen van Weert werd als tweede gehangen — maar, naar het verhaal gaat, niet nadat de tatoeages die getuigden van zijn deelname aan een Jeruzalemvaart waren weggesneden. Kruisvaarders werden door de protestanten extra gehaat, omdat uiteraard juist zij symbool stonden voor het actief propageren van het katholicisme. Daarna volgden Lenaert, Claes Poppel en Nicasius. Ook deze drie gaven volgens de overlevering geen krimp, om de overgebleven, zwakkere, broeders niet te ontmoedigen. Nicasius kreeg volgens De Lange als straf voor zijn leidersrol de strop door de mond aangelegd. Govaert van Mervel, een van de oudste der martelaren, stierf volgens de overlevering biddend dat de Heer zijn beulen zou vergeven: “Heer vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen”. Hiermee werd hij voor de katholieken later een van de meest inspirerende martelaren. Alleen Hendrik, een jongen van achttien, liet zich door de predikanten bepraten en gaf een valse leeftijd op: zestien. Als gevolg hiervan werd hij vrijgelaten en moest hij toekijken hoe al zijn negentien broeders de dood vonden. Govaert van Duynen, een zeer oude monnik, zag er zelfs naar uit: hij wilde naar zijn broeders toe en zag de hemelpoort reeds mystiek geopend. Stralend beklom hij de ladder en tot slot vroeg hij zijn beulen nog hem te vergeven als hij tegenover hen iets kwetsends had gezegd.


Na hun dood

De stoffelijke resten van de martelaren werden eerst nog onteerd en verminkt, maar uiteindelijk slaagden enkele invloedrijke Gorcummers erin Lumey te bewegen de martelaren een begrafenis te gunnen, in de turfschuur. Al direct na hun dood gingen er onder het katholieke volk in Zuid-Holland en andere landsdelen geruchten over hun heiligheid. Zo zouden ze zijn verschenen aan een plaatsgenoot en zouden op voorspraak van de martelaren veel mensen genezen zijn van ziekten. De broers Willem en Rutger van Est uit Gorcum, van wie de laatste in de eerste dagen een medegevangene van de martelaren was geweest, beschreven de lijdensweg in het belangrijke werk Historiae Martyrum Gorcomiensium. Daarnaast was de Historiae Martyrum Batavicorum van Petrus Opmeer uit 1595 een belangrijke bron over de martelaren. Ook de lekenbroeder Hendrik heeft zijn medewerking verleend aan het op schrift stellen van de geschiedenis van de martelaren. Zodoende zijn er veel directe ooggetuigenverklaringen beschikbaar. Uiteraard zijn al deze bronnen, inclusief de erop gebaseerde boeken van De Lange en Blijswijk, katholiek getint. Het gaat om hagiografieën. Dat neemt niet weg dat de belangstellende, met de katholieke herkomst van de bronnen als kritische noot in het achterhoofd, een goed historisch beeld kan krijgen van de gevangenschap en dood van de martelaren. Slechts van weinig katholieke martelaren zijn zulke directe getuigenissen beschikbaar.

In 1593 werd de turfschuur afgebroken. De beenderen van de martelaren werden in 1615 onder geheimhouding door Jezuïeten opgegraven en verspreidden zich vervolgens over grote delen van de Zuidelijke Nederlanden. Zestig jaar later, in 1675, volgde op basis van de getuigenverklaringen en wonderen de zaligverklaring door paus Clemens X onder de titel ‘Martelaren van Gorcum’. Vanwege de protestantse overheersing in het missiegebied van de Noordelijke Nederlanden duurde het vervolgens bijna twee eeuwen, tot 1867, voordat de heiligverklaring een feit was. Juist de katholieke bisschoppen in Nederland hebben omwille van de lieve vrede de heiligverklaring van de martelaren geprobeerd tegen te houden.

Bedevaarten waren in de Nederlanden verboden, maar na de heiligverklaring kwam de devotie naar de Martelaren in een stroomversnelling. Nabij de locatie van de turfschuur werd een heiligdom gebouwd, waar ook tegenwoordig nog jaarlijks rond 9 juli de nationale bedevaart ter ere van de Martelaren van Gorcum wordt gehouden.


De martelaren

Onder de martelaren bevonden zich elf Franciscanen ofwel minderbroeders, één Dominicaan of predikheer, twee Norbertijnen ofwel witheren en vijf wereldheren (seculiere priesters, werkzaam in bisdommen). Hieronder volgen de namen met telkens hun geboortedatum.

Leonardus van Veghel (1527), woordvoerder, wereldheer en sinds 1566 pastoor van Gorcum
Petrus van Assche (1530), Franciscaner broeder
Andreas Wouters (1542), wereldheer, pastoor in Heinenoord op Oud-Beijerland
Nicasius van Heeze (1522), Franciscaner theoloog en pater
Hieronymus van Weert (1522), Franciscaner priester, pastoor te Goirle
Antonius van Hoornaar (onbekend), Franciscaner priester
Godfried van Duynen (1502), wereldheer, voorheen pastoor in Noord-Frankrijk
Willehad van Denemarken (1482), Franciscaner priester
Jacobus Lacobs (1541), Norbertijn
Francisus de Roye (1549), Franciscaner priester
Joannes van Hoornaar (ook: Joannes van Keulen) (onbekend), Dominicaner priester, pastoor te Hoornaar bij Gorcum
Antonius van Weert (1523), Franciscaner priester
Theodorus van der Eem (tussen 1499–1502), Franciscaner priester, rector van de Zusters Tertiarissen in Gorcum
Cornelius van Wijk bij Duurstede (1548), Franciscaner lekenbroeder
Adrianus van Hilvarenbeek (1528), Norbertijn en pastoor in Monster
Godfried van Mervel (1512), Franciscaner priester, koster van het minderbroederklooster te Gorcum
Joannes van Oisterwijk (1504), regulier kanunnik van het Regularissenklooster van het Oud-Begijnhof te Gorcum
Nicolaas Poppel (1532), wereldheer, kapelaan te Gorcum
Nicolaas Pieck (1534), Franciscaner priester, theoloog en omstreeks 1568 benoemd tot gardiaan van het minderbroederklooster van Gorcum

http://nl.wikipedia.org/wiki/Martelaren_van_Gorcum

knuppeltje
21-05-09, 09:10
Dat zal maar moeilijk kunnen. Hij kan onmogelijk nog de eerste worden.

Zie bv: De Martelaren van Gorcum



Al was ie dan niet van eigen bodem, maar op 5 juni 754 hebben wij bij Dokkum al de Engelse monnik Bonifatius (geboren Wynfreth/Winfried), die hier al een tijdje verdacht rondsnuffelde, opgegeten. Niet dat die te vreten was- dat viel bitter tegen, maar dat kwam waarschijnlijk omdat er toen nog geen Croma was om hem in te braden. Het kan ook zijn dat het in 755 was- dat weten we niet meer zeker, maar kalenders om het op te schrijven hadden wij thuis toen nog niet.

mark61
21-05-09, 09:15
Al was ie dan niet van eigen bodem, maar op 5 juni 754 hebben wij bij Dokkum al de Engelse monnik Bonifatius (geboren Wynfreth/Winfried), die hier al een tijdje verdacht rondsnuffelde, opgegeten. Niet dat die te vreten was- dat viel bitter tegen, maar dat kwam waarschijnlijk omdat er toen nog geen Croma was om hem in te braden. Het kan ook zijn dat het in 755 was- dat weten we niet meer zeker, maar kalenders om het op te schrijven hadden wij thuis toen nog niet.

Zal hem leren heiligdommen te verwoesten. Die christenen hebben nooit manieren gehad.

StevieK
22-05-09, 14:16
Al was ie dan niet van eigen bodem, maar op 5 juni 754 hebben wij bij Dokkum al de Engelse monnik Bonifatius (geboren Wynfreth/Winfried), die hier al een tijdje verdacht rondsnuffelde, opgegeten. Niet dat die te vreten was- dat viel bitter tegen, maar dat kwam waarschijnlijk omdat er toen nog geen Croma was om hem in te braden. Het kan ook zijn dat het in 755 was- dat weten we niet meer zeker, maar kalenders om het op te schrijven hadden wij thuis toen nog niet.

Weet je wat de werkelijke reden nu was waarom ze heb gedoord hebben, hij merkt op dat fries een spraakgebrek was ipv een taal....

knuppeltje
22-05-09, 14:49
Weet je wat de werkelijke reden nu was waarom ze heb gedoord hebben, hij merkt op dat fries een spraakgebrek was ipv een taal....

Foei Stevie, die arme Friezen hebben al een groot trauma opgelopen nu er sinds een tijdje bekend is dat ze helemaal niet van die eens zo echt roemruchte Friezen afstammen, maar van die akelige Angelen en Saksen. En nu ga jij even bij hen zout in de wonden strooien. Das niet bepaald netjes m'n beste. :)

Bofko
22-05-09, 16:16
Weet je wat de werkelijke reden nu was waarom ze heb gedoord hebben, hij merkt op dat fries een spraakgebrek was ipv een taal....

White beans is neuken-op-zijn-fries i.p.v. witte bonen.