PDA

Bekijk Volledige Versie : Misbruik Ierse jongensscholen was wijdverspreid



cloned
20-05-09, 18:40
bron (http://www.nrc.nl/buitenland/article2248136.ece/Misbruik_Ierse_jongensscholen_was_wijdverspreid)

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00225/151516_XPM102_730_225802a.jpg


Gepubliceerd: 20 mei 2009 17:55 | Gewijzigd: 20 mei 2009 18:04
ANP, BBC
Dublin, 20 maart. De leiding van de Ierse katholieke kerk wist dat seksueel misbruik op katholieke jongensscholen tot in de jaren '80 wijdverspreid was. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport van de Ierse overheid.

Aan het vandaag in de Ierse hoofdstad Dublin gepresenteerde rapport, dat een periode van zestig jaar beslaat, is negen jaar lang gewerkt.

De onderzoekers stelden verder dat lichamelijke en geestelijke mishandeling kenmerkend was voor de scholen. De instituten werden geleid ,,op een strenge, geordende manier die op onredelijke wijze discipline afdwong bij de leerlingen en zelfs leraren'', aldus het rapport.

Meer dan 35.000 kinderen werden tot in de jaren '80 geplaatst in de katholieke instellingen. Meer dan tweeduizend oud-leerlingen vertelden de onderzoekscommissie over het misbruik tijdens hun verblijf. Hun verklaringen maakten overduidelijk dat kinderen op de scholen behandeld werden als gevangenen en slaven in plaats van als vrije mensen, aldus de onderzoekers.

Op de scholen werd door de priesters geslagen, verkracht en vernederd. Ook werden kinderen uitgehongerd. Controleurs van de overheid slaagden er niet in de mishandelingen te stoppen. Ook geestelijk leiders grepen niet in. Op meisjesscholen was het misbruik aanzienlijk minder, maar ook daar ging volgens de commissie veel mis.

Alle onderzochte instellingen zijn inmiddels gesloten. Veel kinderen moesten naar de katholieke scholen nadat ze hadden gespijbeld of wegens kleine misdaden. Maar ook kinderen van ongetrouwde moeders en wezen werden aan de zorg van de priesters en nonnen toevertrouwd.

Het rapport zal niet gebruikt worden om priesters te vervolgen voor hun misdaden. Dat komt onder meer door een rechtszaak die een priesterorde in 2004 won. Daardoor moet de identiteit van de priesters geheim blijven, ook als ze inmiddels zijn overleden.

De onderzoekers gaven 21 suggesties om het verleden te verwerken. Het bouwen van een permanent monument is een idee. Daarnaast moet de overheid de kinderbescherming verbeteren en slachtoffers psychische hulp bieden om met het verleden in het reine te kunnen komen.

Het schandaal heeft de positie van de katholieke kerk in Ierland ernstig ondermijnd. Ierland gold voorheen als een van de meest katholieke landen ter wereld.

De media probeert onder druk van de linkse kerk onze Joods-Christelijke cultuur te beschadigen, Geert doe er wat aan!

mark61
20-05-09, 18:55
Je snapt niet dat die Ieren dat honderd jaar hebben laten aansudderen. Vreemd volk. Mja tis overal zo, maar in Ierland wel het barst.

mark61
20-05-09, 19:34
Het rapport zal niet gebruikt worden om priesters te vervolgen voor hun misdaden.

Olive Yao
20-05-09, 22:36
Begin jij nou ook al met die grote letters?

mark61
20-05-09, 23:26
Begin jij nou ook al met die grote letters?

Nou ja, zo groot zijn ze ook niet :loens:

Olive Yao
20-05-09, 23:52
:hihi: pas op, want voor je het weet ... Zo begon het bij iemand anders ook :vierkant:

mark61
21-05-09, 09:16
:hihi: pas op, want voor je het weet ... Zo begon het bij iemand anders ook :vierkant:

Oei. Straks is het besmettelijk :brrr:

Bofko
21-05-09, 11:25
Schaap is back!

cloned
21-05-09, 12:17
Nu hoor ik die protestanten al roepen dat die katholieken de leer van de anti-christ aanhangen en dat zij het ware christelijke geloof aanhangen. Feit blijft echter dat die protestanten ook geen lieverdjes zijn en het even vaak doen.

bron (http://www.trouw.nl/krantenarchief/2007/06/19/2265935/Protestanten_VS_evenaren__katholieken_bij_misbuik. html)

knuppeltje
21-05-09, 12:25
Nu hoor ik die protestanten al roepen dat die katholieken de leer van de anti-christ aanhangen en dat zij het ware christelijke geloof aanhangen. Feit blijft echter dat die protestanten ook geen lieverdjes zijn en het even vaak doen.

Moslims ook niet.

cloned
21-05-09, 12:29
Moslims ook niet.

Maar hunnie doen het ook dus hoef ik het niet af te keuren of mijn afschuw er over uit te spreken.

knuppeltje
21-05-09, 12:32
Maar hunnie doen het ook dus hoef ik het niet af te keuren of mijn afschuw er over uit te spreken.

Wie het doet, maakt geen ene moer uit om het af te keuren. Het was, is, en blijft misdadig.

cloned
21-05-09, 12:38
Wie het doet, maakt geen ene moer uit om het af te keuren. Het was, is, en blijft misdadig.

Zie je , het kan wel. Dat is een stuk zinniger dan je vorige reactie.

knuppeltje
21-05-09, 16:59
Zie je , het kan wel. Dat is een stuk zinniger dan je vorige reactie.

Die was zeker te moeilijk voor je.

mark61
21-05-09, 17:44
Nu hoor ik die protestanten al roepen dat die katholieken de leer van de anti-christ aanhangen en dat zij het ware christelijke geloof aanhangen. Feit blijft echter dat die protestanten ook geen lieverdjes zijn en het even vaak doen.

bron (http://www.trouw.nl/krantenarchief/2007/06/19/2265935/Protestanten_VS_evenaren__katholieken_bij_misbuik. html)

Ik denk het niet. Het protestantisme kent geen kloosterwezen, dus geen monniken en zusters, en dus geen 'liefdadige instellingen' als internaten en gestichten. Daar vonden de grootste misstanden plaats in Ierland.

In de kerken op zich zal het wel gelijk zijn.

fisherman1969
21-05-09, 21:23
Ik denk het niet. Het protestantisme kent geen kloosterwezen, dus geen monniken en zusters, en dus geen 'liefdadige instellingen' als internaten en gestichten. Daar vonden de grootste misstanden plaats in Ierland.

In de kerken op zich zal het wel gelijk zijn.

Niet alleen in Ierland bijna alle R.K landen hebben /hadden dergelijke instellingen ,dus....
Dat het in Zuid-Ierland mogelijk meer voorkwam ,met uitsluitend RK bevolking
ligt voor de hand ook de armoede en de uittrek van vaders die vast naar Amerika emigreerden speelde een rol denk ik .
Al met al weer een blamage voor de R.K !!!

Marsipulami
21-05-09, 21:30
Ach, ach, al dat gekanker op verdienstelijke katholieke instellingen. Men zou haast vergeten dat minder dan 0,1% van de veroordeelde daders van sexueel misbruik geestelijken betreft.

H.P.Pas
21-05-09, 21:44
Ach, ach, al dat gekanker op verdienstelijke katholieke instellingen. Men zou haast vergeten dat minder dan 0,1% van de veroordeelde daders van sexueel misbruik geestelijken betreft.

:aanwal: Count your blessings.

Marsipulami
21-05-09, 21:55
:aanwal: Count your blessings.

Zwakke repliek op de provocatie van mijnentwege.

cloned
21-05-09, 22:16
Die was zeker te moeilijk voor je.

Nee, ik was alleen even verward. Ik wist namelijk zeker dat ik op maroc.nl was beland en niet op telegraaf.nl of geenstijl.nl.
Op die site's worden bij namelijk elk bericht, ongeacht waarover het gaat, de moslims er bij de haren bijgetrokken. Of het nu gaat over Paris Hilton, K3 of LCD tv's. Tis net Gilles de la Tourette waarbij men steeds dwangmatig het woord moslim moet zeggen of typen.

mark61
21-05-09, 23:51
Ach, ach, al dat gekanker op verdienstelijke katholieke instellingen. Men zou haast vergeten dat minder dan 0,1% van de veroordeelde daders van sexueel misbruik geestelijken betreft.

Zoals je hierboven kan lezen wordt NIEMAND vervolgd. Daar komt nog bij dat de kerk kindermisbruikers uit handen van justitie houdt door ze te verstoppen en de slachtoffers om te kopen en onder zware druk te zetten geen aangifte te doen.

Afgezien daarvan gaat het ook om lichamelijke en geestelijke mishandeling zonder sexuele component, ook gepleegd door nonnen.

Dat weet jij zogenaamd allemaal niet?

Wat ben je toch een varken :kotsen:

mark61
21-05-09, 23:53
Zwakke repliek op de provocatie van mijnentwege.

Je vindt het grappig?

Marsipulami
22-05-09, 00:38
Zoals je hierboven kan lezen wordt NIEMAND vervolgd.

Dat is dan jouw interpretatie van het artikel. Je vergeet de toevoeging "op basis van het rapport". Ik begrijp daaruit dat men de normale juridische weg wil volgen alvorens mensen te veroordelen.


Daar komt nog bij dat de kerk kindermisbruikers uit handen van justitie houdt door ze te verstoppen en de slachtoffers om te kopen en onder zware druk te zetten geen aangifte te doen.

Dat is dan jouw interpretatie. Ik begrijp dat men met slachtoffers in de mate van het mogelijke een minnelijke schikking wil treffen zonder dat er processen moeten gevoerd worden. Daar is niks mis mee.


Afgezien daarvan gaat het ook om lichamelijke en geestelijke mishandeling zonder sexuele component, ook gepleegd door nonnen.

Het rapport gaat meer dan 60 jaar terug in de tijd. In die tijd waren lijfstraffen heel gewoon op scholen. Niks bijzonders dus.

knuppeltje
22-05-09, 08:31
=Marsipulami;3971893]Dat is dan jouw interpretatie van het artikel. Je vergeet de toevoeging "op basis van het rapport". Ik begrijp daaruit dat men de normale juridische weg wil volgen alvorens mensen te veroordelen.

Uit de Volkskrant van vandaag: Hoewel het misbruik nu eindelijk diepgravend in kaart is gebracht, heerst toch veel onvrede over het rapport. Door een rechtszaak die de Christian Brothers - de orde die de meeste scholen beheerde - tegen de onderzoekscommissie had aangespannen, mochten in het rapport geen namen van daders worden opgenomen. Op basis van dit rapport zal dan ook niemand worden vervolgd. (Reuters, AP, AFP)

Lekkere jongens die Christian Brothers.


Dat is dan jouw interpretatie. Ik begrijp dat men met slachtoffers in de mate van het mogelijke een minnelijke schikking wil treffen zonder dat er processen moeten gevoerd worden. Daar is niks mis mee.

Daar is alles mis mee. Mwa, niet voor smerige jezuietjes natuurlijk.


Het rapport gaat meer dan 60 jaar terug in de tijd. In die tijd waren lijfstraffen heel gewoon op scholen. Niks bijzonders dus.

Seksueel misbruik bij die katholieke instellingen ook blijkbaar als je ziet op welke schaal dat plaatsvond.

Marsipulami
22-05-09, 08:51
Uit de Volkskrant van vandaag: Hoewel het misbruik nu eindelijk diepgravend in kaart is gebracht, heerst toch veel onvrede over het rapport. Door een rechtszaak die de Christian Brothers - de orde die de meeste scholen beheerde - tegen de onderzoekscommissie had aangespannen, mochten in het rapport geen namen van daders worden opgenomen. Op basis van dit rapport zal dan ook niemand worden vervolgd. (Reuters, AP, AFP)

Lekkere jongens die Christian Brothers.

Het staat alle slachtoffers en getuigen vrij om aangifte te doen van een misdrijf bij de politie, waarna een gerechtelijk onderzoek kan plaats hebben en eventuele daders veroordeeld. Zo werkt een rechtstaat nu eenmaal, onschuldig tot bewijs van het tegendeel.



Daar is alles mis mee. Mwa, niet voor smerige jezuietjes natuurlijk.

Minnelijke schikkingen zijn een eerbaar iets. Dat betekent dat daders en slachtoffers er onderling uitraken zonder jarenlange procedures. Bovendien blijkt dat via deze weg schadeloosstellingen werden uitbetaald voor overleden daders die juridisch gezien onmogelijk nog konden veroordeeld worden.

mulan
22-05-09, 09:21
Nee, ik was alleen even verward. Ik wist namelijk zeker dat ik op maroc.nl was beland en niet op telegraaf.nl of geenstijl.nl.
Op die site's worden bij namelijk elk bericht, ongeacht waarover het gaat, de moslims er bij de haren bijgetrokken. Of het nu gaat over Paris Hilton, K3 of LCD tv's. Tis net Gilles de la Tourette waarbij men steeds dwangmatig het woord moslim moet zeggen of typen.

:hihi: Het is best obsessief. Ik zag een bericht over moorden in Mexico ivm de drugsoorlog. Reageren er van die gasten met 'dan woon ik toch liever in Mexico dan in een Islamitisch land waar je vermoord wordt voor het praten met een vrouw'. Die gasten moeten in moslim detox.

mark61
22-05-09, 09:22
Dat is dan jouw interpretatie van het artikel. Je vergeet de toevoeging "op basis van het rapport". Ik begrijp daaruit dat men de normale juridische weg wil volgen alvorens mensen te veroordelen.

Nee. Er is een speciale afspraak. Dat is op de BBC nog eens toegelicht.


Dat is dan jouw interpretatie. Ik begrijp dat men met slachtoffers in de mate van het mogelijke een minnelijke schikking wil treffen zonder dat er processen moeten gevoerd worden. Daar is niks mis mee.

Lul toch niet man, al die kinderen zijn destijds al bedreigd en geďntimideerd; de feiten waren wijd en zijd bekend in kerk en bij de overheid; heel Ierland hield zijn kaken op elkaar.

Het is niet mijn interpretatie, maar die van de slachtoffers. Tegelijkertijd met dit verslag is een boek verschenen van één van de slachtoffers

Misdaden moeten worden bestraft, wat zullen we nou krijgen? Katholieke functionarissen staan boven de wet?

Ik vraag me af of ooit één kathomisdadiger opgesloten is. In de zeldzame gevallen dat er een proces van kwam pleegt de veroordeelde zelfmoord.


Het rapport gaat meer dan 60 jaar terug in de tijd. In die tijd waren lijfstraffen heel gewoon op scholen. Niks bijzonders dus.

Verkrachtingen waren heel gewoon. Botten breken? Ondervoeden? Aan je haren worden opgetild en rondgeslingerd worden ook. Donder toch op, zwijn.

mark61
22-05-09, 09:26
Abuse 'Ireland's darkest chapter'

The Irish deputy prime minister has called the abuse of children in Catholic-run institutions as one of the "darkest chapters" in Irish history.

Tanaiste Mary Coughlan apologised on behalf of the government. There is to be a special meeting of the Dail to consider the Child Abuse Commission.

The report found that thousands of children had been abused over 60 years.

The leader of the Catholic Church in Ireland has said anyone responsible for the abuse should be held to account.

"If there is evidence that could lead to prosecution that should be brought forward," said Cardinal Sean Brady.

"Certainly people must be held responsible for their actions."

The report, nine years in the making and covering a period of six decades, also found government inspectors failed to stop beatings, rapes and humiliation.

The findings will not be used for criminal prosecutions - in part because the Christian Brothers successfully sued the commission in 2004 to keep the identities of all of its members, dead or alive, unnamed in the report.

John Walsh, of Irish Survivors of Child Abuse, said he felt "cheated and deceived" by the lack of prosecutions.

No real names, whether of victims or perpetrators, appear in the final document.

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/45802000/jpg/_45802332_007355950-1.jpg
Campaigners protested at being excluded from the news conference

Mr Walsh said: "I would have never opened my wounds if I'd known this was going to be the end result.

"It has devastated me and will devastate most victims because there are no criminal proceedings and no accountability whatsoever."

The victims were among 35,000 children who were placed in a network of reformatories, industrial schools and workhouses until the early 1990s.

More than 1,000 people had told the commission they suffered physical and sexual abuse.

'Self-serving secrecy'

The five-volume study by Child Abuse Commission concluded that church officials encouraged ritual beatings and consistently shielded their orders' paedophiles from arrest amid a "culture of self-serving secrecy".

The commission found that sexual abuse was "endemic" in boys' institutions, and church leaders knew what was going on.

READ THE INQUIRY'S SUMMARY (http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/20_05_09_abuse.pdf)
Summary of findings from the Commission to Inquire Into Child Abuse (105Kb)

Schools were run "in a severe, regimented manner that imposed unreasonable and oppressive discipline on children and even on staff".

It found the Department of Education had generally dismissed or ignored complaints of child sexual abuse and dealt inadequately with them.

As far back as the 1940s, school inspectors reported broken bones and malnourished children but no action was taken.

The report proposed 21 ways the Irish government could recognise past wrongs, including building a permanent memorial, providing counselling and education to victims, and improving current child protection services.

Cardinal Brady, said he was "profoundly sorry and deeply ashamed that children suffered in such awful ways in these institutions".

"It documents a shameful catalogue of cruelty: neglect, physical, sexual and emotional abuse, perpetrated against children," he said.

mark61
22-05-09, 09:33
I was living in a world where a priest who spoke the words of God used me for sex, and there was no-one to tell. The world where this horror happened didn’t exist for anyone else.’

As a boy in Ireland where everyone – from among his own neighbours to the powers of church and state – chose to deny that a priest could sexually assault a child, Colm O’Gorman felt only shame, guilt and fear at the regular rape and abuse he suffered.

But Colm would go on to make history, successfully suing the Roman Catholic Church, asking questions of the Pope himself and creating a watershed in history as hundreds more victims found the courage to report their abuse.

Beyond Belief is a powerful story of a young man’s shame turning to outrage, and demonstrates that – whatever our past hurts – there is hope for the future if we are prepared to stand for truth.

http://colmogorman.com/wp-content/uploads/2009/02/beyond-belief-final-cover1.jpg

In een interview zei hij nog: 'ik was grootgebracht met het idee dat een priester nooit iets fout kon doen. Dus moest het wel mijn eigen schuld zijn. Ik ging mezelf verafschuwen.'

H.P.Pas
22-05-09, 10:11
Zwakke repliek op de provocatie van mijnentwege.

En puntenoverwinning voor de moederkerk.
Voorwaarts, Christenstrijder ! :moe:

Eke
22-05-09, 10:18
Dat is dan jouw interpretatie. Ik begrijp dat men met slachtoffers in de mate van het mogelijke een minnelijke schikking wil treffen zonder dat er processen moeten gevoerd worden.


Nondejus, Mars. Je hebt geen flauw vermoeden wat jarenlang (sexueel) misbruik met een opgroeiend mens kan doen, he ?
"Een minnelijke schikking" ..

Marsipulami
22-05-09, 10:50
Nondejus, Mars. Je hebt geen flauw vermoeden wat jarenlang (sexueel) misbruik met een opgroeiend mens kan doen, he ?
"Een minnelijke schikking" ..

Een minnelijke schikking is een schikking waar het slachtoffer centraal staat en waar het slachtoffer uit vrije wil zijn instemming moet verlenen inzake schadeloosstelling. Indien zo'n akkoord bereikt wordt, dan komt er geen proces, tot verdriet van het voyeuristische publiek, dat belust op smeuďge details over kindermisbruik liever een openbaar proces zou willen.

In geval het slachtoffer niet akkoord kan de zaak voor de rechtbank gebracht worden die dan uitspraak moet doen.

mark61
22-05-09, 11:49
Een minnelijke schikking is een schikking waar het slachtoffer centraal staat en waar het slachtoffer uit vrije wil zijn instemming moet verlenen inzake schadeloosstelling. Indien zo'n akkoord bereikt wordt, dan komt er geen proces, tot verdriet van het voyeuristische publiek, dat belust op smeuďge details over kindermisbruik liever een openbaar proces zou willen.

In geval het slachtoffer niet akkoord kan de zaak voor de rechtbank gebracht worden die dan uitspraak moet doen.

Je bent een absoluut varken.

Geen enkel besef van de werking van die 'rechtsstaat' van je.

knuppeltje
22-05-09, 11:51
=Marsipulami;3971962]Het staat alle slachtoffers en getuigen vrij om aangifte te doen van een misdrijf bij de politie, waarna een gerechtelijk onderzoek kan plaats hebben en eventuele daders veroordeeld. Zo werkt een rechtstaat nu eenmaal, onschuldig tot bewijs van het tegendeel.

Ik hoop dan ook dat de slachtoffers dat doen, en dat de daders voor vele jaren achter slot gaan. Ook voor de gepleegde bedreiging van de al dan niet potentiele aangevers.


Minnelijke schikkingen zijn een eerbaar iets.

Tussen gelijkwaardige partners in civiele processen misschien, maar dat is hier zeker niet het geval. Maar dat weet jij drommels goed, smerig jezuietje!
Aanklagen en veroordelen dus.

mark61
22-05-09, 12:08
Het staat alle slachtoffers en getuigen vrij om aangifte te doen van een misdrijf bij de politie, waarna een gerechtelijk onderzoek kan plaats hebben en eventuele daders veroordeeld. Zo werkt een rechtstaat nu eenmaal, onschuldig tot bewijs van het tegendeel.




Minnelijke schikkingen zijn een eerbaar iets. Dat betekent dat daders en slachtoffers er onderling uitraken zonder jarenlange procedures. Bovendien blijkt dat via deze weg schadeloosstellingen werden uitbetaald voor overleden daders die juridisch gezien onmogelijk nog konden veroordeeld worden.

De rechtsstaat werkt zó, dat misdaden dienen te worden bestraft, ongeacht de vergiffenis van het slachtoffer. Je moet bij de shari`a wezen voor het onbestraft laten van misdaden omdat de nabestaanden / het slachtoffer vergiffenis schenken.

Die jarenlange procedures zijn er alleen omdat de daders hardnekkig ontkennen en de kerk het proces hardnekkig tegenwerkt, de daders verbergt, en de slachtoffers intimideert en onder druk zet. Er is zelfs een speciale dienst voor bij het Vaticaan :hihi:, de Congregatie voor de geloofsleer. Ratzinger was daar nog prefect van.

http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2005/detail_objectID567948_FJaar2005.html

http://newsvote.bbc.co.uk/2/hi/programmes/panorama/5389684.stm

Aďt Ayt
22-05-09, 12:24
Ik hoop dan ook dat de slachtoffers dat doen,


het hang er vanaf.. als de gang naar de rechtszaal voor de slachtoffers een te pijnlijke beproeving is dan is schikken een betere optie..
niet wraak, om de daders te willen zien hangen, staat centraal.. het gaat in de eerste plaats om het welzijn vd slachtoffers..

knuppeltje
22-05-09, 12:36
het hang er vanaf.. als de gang naar de rechtszaal voor de slachtoffers een te pijnlijke beproeving is dan is schikken een betere optie..
niet wraak, om de daders te willen zien hangen, staat centraal.. het gaat in de eerste plaats om het welzijn vd slachtoffers..

Ik zal je voor deze keer je zin geven, zolang er maar genoeg overblijven om alle daders voor jaren te laten opsluiten, en er daarnaast voor elk slachtoffer voldoende aan compensatie wordt gedaan.

Marsipulami
22-05-09, 13:30
Ik hoop dan ook dat de slachtoffers dat doen, en dat de daders voor vele jaren achter slot gaan. Ook voor de gepleegde bedreiging van de al dan niet potentiele aangevers.

Ik denk dat je in dit geval -het rapport gaat terug tot de jaren veertig van de vorige eeuw- er toch rekening moet mee houden dat de meeste vermoedelijke daders al overleden zijn. In het beste geval moeten de processen dan gevoerd worden tegen rechtpersonen die in hun hoedanigheid van 'werkgever' mogelijks wel burgerlijk maar zeker niet strafrechtelijk aansprakelijk kunnen zijn. Bovendien bestaan er in een normale rechtstaat ook verjaringstermijnen.


Tussen gelijkwaardige partners in civiele processen misschien, maar dat is hier zeker niet het geval. Maar dat weet jij drommels goed, smerig jezuietje! Aanklagen en veroordelen dus.

Ik zie niet waarom dat hier niet het geval zou zijn. Slachtoffers worden in de meeste gevallen bijgestaan door gehaaide advocatenkantoren die gezien de tijdsgeest zeker niet zullen nalaten om het onderste uit de kan te halen, iets wat bij een rechtszaak vaak niet zou lukken.

knuppeltje
22-05-09, 15:06
=Marsipulami;3972272]Ik denk dat je in dit geval -het rapport gaat terug tot de jaren veertig van de vorige eeuw- er toch rekening moet mee houden dat de meeste vermoedelijke daders al overleden zijn. In het beste geval moeten de processen dan gevoerd worden tegen rechtpersonen die in hun hoedanigheid van 'werkgever' mogelijks wel burgerlijk maar zeker niet strafrechtelijk aansprakelijk kunnen zijn. Bovendien bestaan er in een normale rechtstaat ook verjaringstermijnen.

Allemaal tot je dienst, maar laat ze er dus maar zo snel mogelijk mee beginnen voordat er nog meer verjaart.


Ik zie niet waarom dat hier niet het geval zou zijn. Slachtoffers worden in de meeste gevallen bijgestaan door gehaaide advocatenkantoren die gezien de tijdsgeest zeker niet zullen nalaten om het onderste uit de kan te halen, iets wat bij een rechtszaak vaak niet zou lukken.

Van mij mogen ze er alles uitslepen wat maar mogelijk is.

Tomas
22-05-09, 15:09
't is ook allemaal wat met die gehaaide advocaten en dat voyeuristische publiek. Gelukkig dat de katholieke kerk daar een vuist tegen maakt.

knuppeltje
22-05-09, 15:11
't is ook allemaal wat met die gehaaide advocaten en dat voyeuristische publiek. Gelukkig dat de katholieke kerk daar een vuist tegen maakt.

Ze doen hun best.

mark61
22-05-09, 15:24
In het beste geval moeten de processen dan gevoerd worden tegen rechtpersonen die in hun hoedanigheid van 'werkgever' mogelijks wel burgerlijk maar zeker niet strafrechtelijk aansprakelijk kunnen zijn.

De Congregatie vdg kan zeker wel strafrechtelijk worden aangeklaagd wegens belemmering van de rechtsgang. Medeplichtigheid achteraf. En nog zowat. Alleen durft niemand dat.


Slachtoffers worden in de meeste gevallen bijgestaan door gehaaide advocatenkantoren die gezien de tijdsgeest zeker niet zullen nalaten om het onderste uit de kan te halen, iets wat bij een rechtszaak vaak niet zou lukken.

Die arme kerk toch en die gemene advocaten :jammer:

Marsipulami
22-05-09, 16:23
De Congregatie vdg kan zeker wel strafrechtelijk worden aangeklaagd wegens belemmering van de rechtsgang.

Een rechtspersoon kan nooit strafrechtelijk vervolgd worden. Enkel natuurlijke personen kunnen strafrechtelijk vervolgd. Iets anders is de burgerlijke aansprakelijkheid. Hoeveel congregaties heb jij al weten opsluiten.

mark61
22-05-09, 17:03
Een rechtspersoon kan nooit strafrechtelijk vervolgd worden. Enkel natuurlijke personen kunnen strafrechtelijk vervolgd. Iets anders is de burgerlijke aansprakelijkheid. Hoeveel congregaties heb jij al weten opsluiten.

Hoe kom je daar nou weer bij, kronkelende jezuďet?

Strafbaarheid van rechtspersonen

Het strafrecht geldt ook voor rechtspersonen. Dit is bepaald in artikel 51 van het Wetboek van Strafrecht.

wiki

Geen land of rechter durft het aan een christelijke instelling aan te pakken.

Marsipulami
22-05-09, 17:27
Geen land of rechter durft het aan een christelijke instelling aan te pakken.

Waarom zou men dat niet durven ? Het gebeurt trouwens aan de lopende band.

mark61
22-05-09, 17:45
Waarom zou men dat niet durven ? Het gebeurt trouwens aan de lopende band.

Net beweerde je nog dat het niet kon. Godallemachtig. Je bent hard op weg een John2 te worden.

Eke
22-05-09, 17:54
Een minnelijke schikking is een schikking waar het slachtoffer centraal staat en waar het slachtoffer uit vrije wil zijn instemming moet verlenen inzake schadeloosstelling. Indien zo'n akkoord bereikt wordt, dan komt er geen proces, tot verdriet van het voyeuristische publiek, dat belust op smeuďge details over kindermisbruik liever een openbaar proces zou willen.

In geval het slachtoffer niet akkoord kan de zaak voor de rechtbank gebracht worden die dan uitspraak moet doen.




"[I]De bevindingen van het rapport mogen niet worden gebruikt voor strafvervolging. De Christian Brothers wisten in 2004 via een gerechtelijke procedure tegen de Commissie te bedingen dat de identiteit van al hun leden, overleden of niet, buiten het rapport wordt gehouden."(uit het ref.dagblad)

Ik was onaangenaam getroffen om in jouw tekst het woord minnelijk tegen te komen.Het ging me niet om een definitie.
Draait je hart niet om ?
Trouwens, niet alleen de kinderen, maar ook jonge religieuzen die het opnamen voor de kinderen werden geintimideerd.


Ik stop deze diskussie.

Marsipulami
22-05-09, 17:55
Net beweerde je nog dat het niet kon. Godallemachtig. Je bent hard op weg een John2 te worden.

Je kan ook geen rechtspersoon opsluiten in een cel. Dat kan alleen voor natuurlijke personen. Maar je hebt gelijk dat ook rechtspersonen strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

Bij mijn weten is er echter nog nooit iemand uit de kerkelijke hierarchie opgesloten voor het niet verlenen van hulp aan personen in nood, obstructie van de rechtsgang of iets dergelijks. Wat op zich dan weer bewijst dat de katholieke kerk zich op dat vlak weinig te verwijten heeft.

Marsipulami
22-05-09, 17:59
Ik stop deze diskussie.

Dat lijkt me dan ook de beste bijdrage die jij aan deze discussie kunt leveren.

Marsipulami
22-05-09, 19:56
Miljoenen voor slachtoffers misbruik Ierland

Hilversum (ANP/AFP) 12 november 2008 - Ieren die als kind zijn misbruikt in Ierse instellingen als weeshuizen en scholen, hebben bijna 825 miljoen euro aan schadevergoeding ontvangen. Dat heeft de raad die voor de toekenning van de vergoedingen verantwoordelijk is, gisteren laten weten.

Ordes en congregaties

Van de 14.541 mensen die een aanvraag voor een uitkering wegens fysiek, seksueel en emotioneel misbruik hebben ingediend, hebben er 10.796 inmiddels een positieve reactie op hun verzoek ontvangen. De staat financierde de meeste instellingen waar het misbruik sinds de jaren dertig van de vorige eeuw plaatshad, maar de leiding was meestal in handen van rooms-katholieke ordes en congregaties. Het betreft scholen, weeshuizen, ziekenhuizen en kindertehuizen.

Schadevergoeding

De raad, die in december 2002 werd opgericht, hoopt zijn werkzaamheden eind volgend jaar te hebben afgerond. Elke maand worden ongeveer 220 dossiers afgehandeld. 25 personen hebben de maximale schadevergoeding, een bedrag tussen 200.000 en 300.000 euro ontvangen. De gemiddelde uitkering is ruim 65.000 euro.

Toezegging

Zes jaar geleden zegden achttien religieuze ordes en congregaties de staat 128 miljoen euro toe als onderdeel van een overeenkomst waarbij hun werd beloofd dat zij niet voor het misbruik zouden worden vervolgd.

mark61
22-05-09, 20:38
Bij mijn weten is er echter nog nooit iemand uit de kerkelijke hierarchie opgesloten voor het niet verlenen van hulp aan personen in nood, obstructie van de rechtsgang of iets dergelijks. Wat op zich dan weer bewijst dat de katholieke kerk zich op dat vlak weinig te verwijten heeft.

Je bent volkomen ziek. Niemand durft, zelfs in 2009, de katholieke kerk ter verantwoording te roepen. Benny XVI leidt een criminele organisatie die tot doel heeft misdaden te verbergen en misdadigers aan het gerecht te onttrekken. Waarbij alle middelen short of murder zijn geoorloofd.

Het enige wat hiermee bewezen is is dat jij een zieke geest hebt.

Ik heb mijn bekomst.

tanger'73
22-05-09, 20:51
Mark61 en knuppeltje spannen de kroon in deze topic, hoe zou dat toch komen?

H.P.Pas
22-05-09, 21:17
Mark61 en knuppeltje spannen de kroon in deze topic, hoe zou dat toch komen?

Mars is veel spectaculairder.
Wel gemakkelijk te duiden natuurlijk:


In een interview zei hij nog: 'ik was grootgebracht met het idee dat een priester nooit iets fout kon doen.

Marsipulami
22-05-09, 21:37
Uit het bedrag van de minnelijke schikkingen dat de Ierse kerk betaalde leid ik af dat men ongeveer 10 x meer betaalt dan de Nederlandse rechtbanken opleggen in vergelijkbare situaties van (sexueel) misbruik.

Dit bovendien zonder dat de verdenkingen lastens kerkelijke functionarissen via de normale gerechtelijke procedures bewezen hoeven te worden.

Tenslotte merken we op dat degenen die nu betalen zelf part noch deel hebben gehad aan het misdrijf in kwestie. Me dunkt dat de kerk terzake dus zeker haar verantwoordelijkheid heeft genomen.

tanger'73
22-05-09, 21:48
Mars is veel spectaculairder.
Wel gemakkelijk te duiden natuurlijk:


Kom het misschien door een trauma ergens opgelopen, goh da's een hele opluchting?

H.P.Pas
22-05-09, 22:18
Uit het bedrag van de minnelijke schikkingen dat de Ierse kerk betaalde leid ik af dat men ongeveer 10 x meer betaalt dan de Nederlandse rechtbanken opleggen in vergelijkbare situaties van (sexueel) misbruik.



Volgens de NZZ wordt er in totaal 1 miljard uitgekeerd aan 15.000 slachtoffers. Die 128 miljoen van de kerk zijn dus een koopje.

H.P.Pas
22-05-09, 22:21
Kom het misschien door een trauma ergens opgelopen, goh da's een hele opluchting?

Jij bent nog gemakkelijker te duiden; dat laten we er dus maar bij zitten.

tanger'73
22-05-09, 22:24
Jij bent nog gemakkelijker te duiden; dat laten we er dus maar bij zitten.


Wie jou nog kan volgen moet uit een klooster afkomstig zijn, dat staat vast.

Marsipulami
22-05-09, 22:40
Volgens de NZZ wordt er in totaal 1 miljard uitgekeerd aan 15.000 slachtoffers. Die 128 miljoen van de kerk zijn dus een koopje.

Wat is NZZ ?

tanger'73
22-05-09, 22:43
Wat is NZZ ?


:haha:

tanger'73
22-05-09, 22:48
Wat is NZZ ?


Misschien is het een busmaatschappij? :D

H.P.Pas
22-05-09, 23:02
Wat is NZZ ?

Neue Zürcher Zeitung (http://www.nzz.ch/nachrichten/panorama/katholische_schulen_missbrauchten_tausende_kinder_ _1.2596390.html).
Solide krant.

Marsipulami
22-05-09, 23:10
Volgens de NZZ wordt er in totaal 1 miljard uitgekeerd aan 15.000 slachtoffers. Die 128 miljoen van de kerk zijn dus een koopje.

Ja, maar het verhaal is nog wat ingewikkelder. Het betrof staatsinstellingen gefinancierd en onder toezicht van de staat wat betekent dat de overheid mede verantwoordelijk is.

De uitgekeerde bedragen betreft in Ierland tot 300 000 euro per slachtoffer. Terwijl men in Nederland niet hoger gaat dan 25 000 euro voor de ernstigste gevallen.

Zie bv.

Ten aanzien van het smartengeld (r.o. 2.14.) oordeelt de Bossche rechtbank aldus:

Mede gelet op de bedragen die door Nederlandse rechters in vergelijkbare gevallen zijn toegekend met inachtneming van de opgetreden geldontwaarding, begroot de rechtbank het smartengeld op EUR 25.000.

Daarbij is rekening gehouden met alle omstandigheden van het geval, waaronder enerzijds de aard van de aansprakelijkheid en anderzijds de aard, de duur en de intensiteit van de pijn, het verdriet en de gederfde levensvreugde die voor het slachtoffer het gevolg zijn van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust.

Met name houdt de rechtbank rekening met de omstandigheden dat eiseres psychisch letsel heeft opgelopen dat dermate ernstig dat zij daarvoor zij al enkele malen in een psychiatrische inrichting is opgenomen en op dit moment slechts in een wankel evenwicht verkeert, dat zij daardoor volledig arbeidsongeschikt is en haar daardoor een keuzevrijheid is ontnomen, en dat er geen zicht is op verbetering van de psychische toestand van eiseres in de toekomst.

LJN: AV1219, Rechtbank 's-Hertogenbosch, 75918 HA ZA 02-105

H.P.Pas
22-05-09, 23:21
Ja, maar het verhaal is nog wat ingewikkelder. Het betrof staatsinstellingen gefinancierd en onder toezicht van de staat wat betekent dat de overheid mede verantwoordelijk is.


Dat is juist.



De uitgekeerde bedragen betreft in Ierland tot 300 000 euro per slachtoffer. Terwijl men in Nederland niet hoger gaat dan 25 000 euro voor de ernstigste gevallen.
Zie bv.


Krentenwegen doen we boven de Moerdijk.
Jij bent van het warmkloppende hart en de brede medemenselijkheid. Toch ?
In ernst: Wat jij hier presteert had ik niet voor mogelijk gehouden.

Marsipulami
22-05-09, 23:25
In ernst: Wat jij hier presteert had ik niet voor mogelijk gehouden.

We zijn blij dat u onze poging om een wat meer genuanceerde kijk op het probleem te formuleren op dit forum, kan waarderen.

H.P.Pas
22-05-09, 23:48
We zijn blij dat u onze poging om een wat meer genuanceerde kijk op het probleem te formuleren op dit forum, kan waarderen.

Take it or leave it.

15.000..

Marsipulami
23-05-09, 00:05
Krentenwegen doen we boven de Moerdijk.



Het gaat dan om een krent ter waarde van 275 000 euro

Marsipulami
23-05-09, 00:14
Jij bent van het warmkloppende hart en de brede medemenselijkheid. Toch ?


Ja, daarom vind ik het wel sympathiek van de Ierse kerk dat ze zich verantwoordelijk voelt voor fouten die leden van de katholieke gemeenschap hebben begaan in vroegere tijden. Dat de kerkleden van vandaag bereid zijn om te betalen voor misdaden van anderen waarvoor de thans betalende katholieken onmogelijk verantwoordelijk konden zijn.

In schril contrast daarmee de duizenden meldingen per jaar van seksueel misbruik in Nederland, maar waarvoor (in de liberaal individualistische) Nederlandse samenleving niemand zich meer verantwoordelijk voelt als de dader zelf niet kan betalen.

H.P.Pas
23-05-09, 00:25
Het gaat dan om een krent ter waarde van 275 000 euro

Het gaat om minstens 15,000 verziekte levens. In een landje met 4 mio inwoners.
Er bestaat gerede aanleiding om de 'Christian Brothers', bisschoppelijk toezicht incluis, als misdadige organisatie te bestempelen en collectief te vervolgen. Dit is met zalf en zwatel niet meer gedaan, het spijt me.

Marsipulami
23-05-09, 00:37
Het gaat om minstens 15,000 verziekte levens. In een landje met 4 mio inwoners.

Het rapport beschrijft een periode vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw tot heden.

Alle verhoudingen in acht genomen liggen die cijfers een stuk lager dan het aantal meldingen van seksueel misbruik in het huidige Nederland van 2009. Jammer genoeg kunnen daarvoor geen katholieke geestelijken meer verantwoordelijk gesteld worden, want die zijn zo ongeveer uitgestorven.

Bovendien zegt het cijfer 15000 niets over de ernst van de individuele casussen. In slechts 25 gevallen werd tot dusver het hoogste bedrag inzake schadeloosstelling uitgekeerd.

H.P.Pas
23-05-09, 01:25
Het rapport beschrijft een periode vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw tot heden.

Alle verhoudingen in acht genomen liggen die cijfers een stuk lager dan het aantal meldingen van seksueel misbruik in het huidige Nederland van 2009. Jammer genoeg kunnen daarvoor geen katholieke geestelijken meer verantwoordelijk gesteld worden, want die zijn zo ongeveer uitgestorven.

Bovendien zegt het cijfer 15000 niets over de ernst van de individuele casussen. In slechts 25 gevallen werd tot dusver het hoogste bedrag inzake schadeloosstelling uitgekeerd.

:moe: Je vergeet het getal 1 Mia Euro.
Heb je dat NZZ artikel gelezen ?
Het gaat niet om individuele casussen, die christenbroeders bedreven een mini-goelag.

Alleen in de diocese Dublin waren 6000 religieuzen en priesters betroffen.
Werkers voor het heil.
Hou nou eens poosje op met hacken en vendelzwaaien en denk eens rustig na over de verhoudingen. Hier is iets heel grondig mis.
Met de Ierse Kerk, Romes trouwste dochter.

knuppeltje
23-05-09, 09:39
Je kan ook geen rechtspersoon opsluiten in een cel. Dat kan alleen voor natuurlijke personen. Maar je hebt gelijk dat ook rechtspersonen strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

Bij mijn weten is er echter nog nooit iemand uit de kerkelijke hierarchie opgesloten voor het niet verlenen van hulp aan personen in nood, obstructie van de rechtsgang of iets dergelijks. Wat op zich dan weer bewijst dat de katholieke kerk zich op dat vlak weinig te verwijten heeft.

Belgen zijn dol op woordspelletjes, daarom winnen ze zo vaak dat dictee.

Dat je een rechtspersoon niet kunt opsluiten betekent niet dat je die geen straf kunt opleggen.

Het weer weer een sterk staaltje Jezuďtische redeneerkunst.
Dat er zo weinig uit die hiërarchie zijn opgesloten zegt alleen maar veel over de macht van het instituut door de eeuwen heen.

Het was de oprichter van de Jezuďeten die zei: wij moeten tegen zwart wit zeggen als de heilige kerk ons dat zo definieert.

mark61
23-05-09, 09:51
Ondertiteling: NZZ = Neue Zürcher Zeitung, ene kwaliteitskrant.

Het misbruik was massaal, en duurt nog steeds voort, geven alle partijen toe.