PDA

Bekijk Volledige Versie : vraag voor imam Bommel

kasima
11-06-02, 15:08
hallo

ik heb een vraag aan de imam

onlangs heb ik aan mijn collega´s verteld dat ik het vervelend vind om sávond de gebeden van de hele dag in te halen. ik heb ze ook uitgelegd hoe moslims bidden. daar willen ze nu iets aan doen. bijvoorbeeld een apart kamer regelen.

Nu hebben ze aan mij gevraagd hoe ze het moeten inrichten en of er bepaalde regels bestaan over een bidplaats voor moslims. bij mijn weten hoeft er niks ingericht te worden, toch wil ik het voor de zekerheid weten.
ze hebben wel bij gezegd dat ze dat kamer ook voor andere niet moslimse werknemer willen gebruiken. bijvoorbeeld als rustkamer!!

wat is uw mening hierover en zijn er bepaalde regels voor een bidplaats!!

alvast bedankt

ahmedmaskin
11-06-02, 15:47
Aleikum asallaam,

Het kan wel even duren voor Bommel reageert, daarom mijn antwoord.

Een kamer om te bidden voor jouw is toegestaan zolang het gaan badkamer is en niet gelegen aan een graf van een dode.

Hadith: Al-Salaah heeft overgeleverd dat Mohammed (saws) heeft gezegd "De gehele wereld is een moskee op badkamers en graven na" Al-Salaah 291

Jouw streefdoel moet zijn om de plaats alleen voor jezelf te krijgen en te maken tot een soort kleine moskee. Wanneer mogelijk probeer om er geen ongelovigen of niet-moslims in toe te laten. Want, Allah swt zegt in de heilige koran:

72:18. En zeg: "Alle bedehuizen behoren aan Allah; roept daarom niemand naast Allah aan."

In de moskee is het verboden om over verloren winsten te praten, of handel te drijven. Maar wanneer ze jouw niet toestaan om de plek voor jezelf en andere moslims te nemen. Dan is het of de plek een openbare ruimte is waar jij mag bidden maar die geen verdere betekenis heeft. Het is als een park of weg waar moslims bidden terwijl ook niet-moslims er komen.

Belangrijk voor de inrichting van de kamer is dat er geen enkele afbeelding van een levend iets aanwezig iets. Er mogen dus geen beeldjes of foto's of schilderijen aanwezig zijn wat een levend iets symboliseert. Er mag ook geen levende hond in de kamer komen.

Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd: "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: 'Djibriel kwam naar me en zei: 'Ik ben gisteren naar je gekomen maar ik werd verhinderd om binnen te komen, door beelden die aan de deur hingen, en in het huis waren er beelden bedekt, en in het huis was er een hond. Ga naar de deur en knip het hoofd eraf dan zal het de vorm krijgen als een boom. En ga langs de bedekte beelden, knip het en maak er kussens van waarover geleund wordt. En breng de hond naar buiten.' De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) deed wat hem bevolen was" (Soenan Aboe Dawoed, Tiermiedie en Ahmed)

Wa'sallaam

4free
11-06-02, 21:48
Kasima,

Broeder Ahmedmaskin heeft de belangrijkste punten aan gegeven waaraan een gebedsruimte moet voldoen.

Als aanvulling hierop wil ik je melden dat onze Profeet(saw) en zijn Sahaba´s tijdens een reis op ieder willekeurige plek hebben gebeden.
By the way. Hun eerste Moskee hadden ze van Daadeltakken en bladeren gebouwd. m.a.w een Moskee hoeft niet op een feestzaal te lijken zoals de Turken, Soefiësten en TAIBAH dat doen.

P.S broeder Ahmedmaskin, waar haal je die Nederlandstalige Hadith vandaan ?

Wassalaam

kasima
12-06-02, 10:00
hartstikke bedankt!!!

ik weet niet precies hoe ze het willen doen, maar ik ben allang blij dat ze een kamer voor mij beschikbaar willen stellen. het is echt vermoeiend om alles in een keer in te halen. na mijn stage heb ik nog een avondbaantje. meestal ben ik half negen thuis!

nogmaals bedankt

A. Haselhoef
12-06-02, 11:26
Geplaatst door kasima

Wat goed van je dat je dit open met je college's heb besproken.

Nu hebben ze aan mij gevraagd hoe ze het moeten inrichten en of er bepaalde regels bestaan over een bidplaats voor moslims. bij mijn weten hoeft er niks ingericht te worden, toch wil ik het voor de zekerheid weten.

Voor jou als vrouw? zou het handig zijn om een kamerscherm achter je te hebben waarnaast/ waarachter je kan bidden. Zodat wanneer je bidt en buigt je wat vrijer bent.

ze hebben wel bij gezegd dat ze dat kamer ook voor andere niet moslimse werknemer willen gebruiken. bijvoorbeeld als rustkamer!!

Let op het is geen moskee! Maar zelfs in de moskee in de tijd van de profeet vzmh hebben Christenen hun gebeden gedaan. En woonde er zelfs een zwarte vrouw in haar tentje in de moskee!

Het concept waar zij aan denken is een STILTECENTUM, een plek binnen een bedrijf waar ieder zich kan terugtrekken om te mediteren o.i.d.

Als je werkt met je bidkleedje en je zorgt dat de richting waar je naar toe bidt is vrij is van beelden en je hebt je kamerscherm/ gordijn dan kunnen zij voor de rest de kamer in richten hoe zij willen.

Pas op om niet over te komen als : geef ze 1 vinger dan....

Veel bedrijven willen helemaal niet beginnen aan een gebedsruimte/ stilteruimte. Dus het is een persoonlijk succes dat zij hierop willen ingaan.

Veel succes en Baraka toegewenst,

Abdullah Haselhoef

wat is uw mening hierover en zijn er bepaalde regels voor een bidplaats!!

alvast bedankt

Ridouan
12-06-02, 13:36
Bismillah.....ama ba3d,

Assalam 3alaikom Kasima,

Moge Allah s.w.t je gebeden accepteren.
Je iman versterken.
Je du3as accepteren.

TbarakAllah, echt prachtig hoe je dit gedaan hebt!!!!!!!!!!!!!!

3anakAllah :duim:

Assalam 3alaikom

:lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole:

geron
22-06-02, 00:18
Asslaam alaikum,

Ik hab een vraag wat zijn de creteria's voor een imam? kan iemand zo maar zich een imam noemen? maak de media soms van iemand een Imam, ik weet de Imam geen bescheremd titel is,

De laatste tijd iedereen noemt zich imam, wij hebben nu ook (alhamdulilah) ook cybers Imam, en ze geven ook fatwa,
mijn advies aan iedereen, maar in het bijzonder aan ons jongeren, stel je vraag aan een geleerde er zijn verschillende sites waar je vraagen in het engels kan stellen maar dan weet je dat je een goede antwoord krijgt, niet een eigen mening!

een fatwa moet gesteund kunnen worden met een verse uit de heilige koran, en- of een hadith, cq uitspraak door geleerde,
maar helaas wij merken dat mensen geven hun eigen mening wat zij vinden, en hoe dat moet, (in het westen) op maat gesneden fatwa,

graag uw reactie

magden_david
25-06-02, 01:01
Geplaatst door ahmedmaskin
Aleikum asallaam,
[/I]

Jouw streefdoel moet zijn om de plaats alleen voor jezelf te krijgen en te maken tot een soort kleine moskee. Wanneer mogelijk probeer om er geen ongelovigen of niet-moslims in toe te laten. Want, Allah swt zegt in de heilige koran:

72:18. En zeg: "Alle bedehuizen behoren aan Allah; roept daarom niemand naast Allah aan."

[/I]

Wa'sallaam
ja , dankbaarheid heet zoiets, o nee wat stom de correcte uitdrukking is een vinger aangeboden krijgen een hand pakken. dit is gewoon ridicuul, en onbeschoft.

Amarosh
28-06-02, 11:16
Geplaatst door magden_david

ja , dankbaarheid heet zoiets, o nee wat stom de correcte uitdrukking is een vinger aangeboden krijgen een hand pakken. dit is gewoon ridicuul, en onbeschoft.

Jouw reactie is pas onbeschoft, heb je dan geen begrip voor wat onze godsdienst ons opdraagt? Zijn de moslims soms te min om "één simpele kamer" te krijgen om hun gebed te verrichten of moeten ze oftewel joods of iets anders zijn om van dergelijke privileges te kunnen genieten?

Als je daadwerkelijk een jood bent, wil ik dat je de vertaling geeft van volgende woorden:
- Gamoeda
- Oggell begginam
- stirot
- makara

(Ik ken de betekenis wel, maar ik twijfel aan je jood zijn)
See ya

:belgie: