PDA

Bekijk Volledige Versie : Veel jonge criminele allochtonen R'dam



Freesaf2
05-06-09, 12:32
Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg
Gepubliceerd op 03 juni 2009 22:48, bijgewerkt op 4 juni 2009 17:58
AMSTERDAM/UTRECHT - Van de Marokkaans-Nederlandse jongemannen in Rotterdam in de leeftijd van 18 tot 24 is bijna 55 procent met de politie in aanraking gekomen op verdenking van een delict.


Frank Bovenkerk (ANP)
Voor Antilliaanse en Surinaamse Rotterdammers in dezelfde leeftijdscategorie is dat 40 procent, voor Turks-Nederlandse mannen 36, en voor autochtone Rotterdammers 18,4.

Deze ‘absoluut schrikbarende cijfers’ heeft Frank Bovenkerk woensdag tijdens zijn afscheid als hoogleraar criminologie aan de universiteit Utrecht gepresenteerd. Tot dusver werd de koppeling tussen criminaliteit en migrantengroepen op een standaard manier gemeten. ‘Dan lijken de cijfers wel mee te vallen’, aldus Bovenkerk.

Verkeerd berekend
Volgens de criminoloog wordt misdaad al jaren verkeerd berekend. Door het koppelen van politiebestanden en cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kunnen verdachten uit de eerste en tweede generatie migrantengroepen in beeld worden gebracht.

Daaruit blijkt weliswaar dat Antilliaanse, Marokkaanse, Surinaamse en Turkse Nederlanders oververtegenwoordigd zijn in de misdaadstatistieken. Maar in absolute zin zijn de cijfers aan de lage kant, omdat per jaar wordt gemeten. Een 18-jarige die in 2006 een roofoverval pleegde, komt niet voor in de statistieken van 2007.

Bovenkerk: ‘De normale cijfers vertellen niet hoe beroerd een specifieke groep ervoor staat. De meeste criminaliteit wordt gepleegd door jongens van 12 tot 24 jaar: hoeveel daarvan komen over de hele periode gemeten, voor serieuze feiten met politie en justitie in aanraking? Of: welk percentage heeft bij het bereiken van de 24-jarige leeftijd een strafblad?’

Etnische achtergrond
Er is evenwel geen wettelijke basis voor het registreren van de etnische achtergrond van een individuele verdachte. ‘Rotterdam, en dat is revolutionair, doet dat wel’, zegt Bovenkerk. Sinds 2002 koppelt Rotterdam alle gegevens van onder andere politie, jeugdzorg en consultatiebureaus aan individuen van wie de etniciteit bekend is.

In het rapport Antilliaanse Rotterdammers 2008 (uitgevoerd door Marion van San c.s. in opdracht van de gemeente Rotterdam) kon daarom voor het eerst worden berekend hoe vaak jongens aan het einde van hun criminaliteitsgevoelige levensfase met de politie in aanraking zijn geweest.

Bovenkerk: ‘Je zou nog kunnen denken dat het per persoon niet verder is gegaan dan één contact met de politie, maar dat is niet zo: 90 procent van de jongens met een Marokkaanse achtergrond recidiveert, tegenover 60 procent van de autochtonen.’ Hij verwacht dat de Rotterdamse cijfers ook gelden in andere steden. ‘Daar horen we dezelfde geluiden.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1208793.ece/Schrikbarend_veel_jonge_criminele_allochtonen_Rdam

knuppeltje
05-06-09, 14:05
....verkeerd berekend.

Dat heeft Bovenkerk ook zegt Abou Taleb ondertussen.

cloned
05-06-09, 14:36
Van de Marokkaans-Nederlandse jongemannen in Rotterdam in de leeftijd van 18 tot 24 is bijna 55 procent met de politie in aanraking gekomen op verdenking van een delict.


Dat is niet echt interresant. Met die zin kan je alle kanten op. Ik wil cijfers zien van berechtingen.

mark61
05-06-09, 14:38
Dat is niet echt interresant. Met die zin kan je alle kanten op. Ik wil cijfers zien van berechtingen.

Ja dat verbaast me ook altijd. Die zorgvuldig geformuleerde 'in aanraking met'. Dat kan net zo goed betekenen dat de politie biased is. Kom maar op met veroordelingen. Dan nog kan er bias in veroordelingen en lengte straf zitten.

Ik geloof best wel dat Marokkaanse jongens 12-24 meer uithalen dan andere, maar wat is daar eigenlijk boeiend aan? Leidt dat inzicht naar een oplossing? Blijkbaar niet.

The_Grand_Wazoo
05-06-09, 14:41
Ja dat verbaast me ook altijd. Die zorgvuldig geformuleerde 'in aanraking met'. Dat kan net zo goed betekenen dat de politie biased is. Kom maar op met veroordelingen. Dan nog kan er bias in veroordelingen en lengte straf zitten.

Ik geloof best wel dat Marokkaanse jongens 12-24 meer uithalen dan andere, maar wat is daar eigenlijk boeiend aan? Leidt dat inzicht naar een oplossing? Blijkbaar niet.

Hm, ben het wel met je eens, maar muggezifterig klopt het niet wat je zegt: het 'inzicht' in de cijfers voedt de gedachte dat er wellicht een probleem is. Zonder probleem uberhaupt geen oplossing.

Witte78
05-06-09, 14:52
Ik geloof best wel dat Marokkaanse jongens 12-24 meer uithalen dan andere, maar wat is daar eigenlijk boeiend aan? Leidt dat inzicht naar een oplossing? Blijkbaar niet.

Het leidt tot het inzicht dat een massale toestroom van arbeidsmigranten voor problemen op lange termein kan zorgen.

Verder is het inderdaad niet zo boeiend.

Witte78
05-06-09, 14:56
Hm, ben het wel met je eens, maar muggezifterig klopt het niet wat je zegt: het 'inzicht' in de cijfers voedt de gedachte dat er wellicht een probleem is. Zonder probleem uberhaupt geen oplossing.

Maar maakt het voor dit probleem uit of de relschoppers of delinquenten van Marokkaanse afkomst zijn? Lijkt me niet zo heel relevant, ook niet voor de erkenning van het probleem.

tanger'73
05-06-09, 14:58
Het leidt tot het inzicht dat een massale toestroom van arbeidsmigranten voor problemen op lange termein kan zorgen.

Verder is het inderdaad niet zo boeiend.


Kinderen van 12 tot 24 jaar hebben al lang niet meer met arbeidsmigratie te maken.

Witte78
05-06-09, 15:01
Kinderen van 12 tot 24 jaar hebben al lang niet meer met arbeidsmigratie te maken.

Even bot gezegd, die kinderen zijn "de problemen op lange termijn"

cloned
05-06-09, 15:04
bron (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1209529.ece/Aboutaleb_kan_cijfers_Bovenkerk_niet_plaatsen)


ROTTERDAM - Dat negen op de tien criminele Marokkanen in Rotterdam in herhaling zouden vallen, is volgens burgemeester Ahmed Aboutaleb (PvdA) onjuist. ‘Ik kan dat cijfer niet plaatsen’, zei Aboutaleb donderdag in de zogeheten actualiteitenraad, het ‘vragenuurtje’ van de gemeenteraad.

Hij gaat er vanuit dat de criminoloog Frank Bovenkerk een ruimere definitie hanteert van recidive dan Rotterdamse onderzoekers. ‘Wij gaan uit van een gedetineerde die opnieuw in de fout gaat en komen dan op lagere cijfers uit.’

Aboutaleb constateerde dat de aandacht op het gebied van criminaliteit recentelijk is verschoven naar Antillianen, die gewelddadiger zijn dan Marokkanen die met de politie in aanraking komen.

Door persoonlijke gesprekken met groepen Antillianen wil hij meer greep krijgen op deze jongeren. ‘We hebben woensdag de eerste van een reeks gesprekken gevoerd. Er volgen er nog vier, daarna zal worden gesproken met Marokkanen.’


In de Volkskrant van vandaag staat een genuanceerder verhaal.

tanger'73
05-06-09, 15:05
Even bot gezegd, die kinderen zijn "de problemen op lange termijn"


Waarom, er zijn zat mensen (auto en allo) die na hun 24ste zich opeens voorbeeldig gedragen.

mark61
05-06-09, 15:09
Het leidt tot het inzicht dat een massale toestroom van arbeidsmigranten voor problemen op lange termein kan zorgen.

Verder is het inderdaad niet zo boeiend.

Is dat zo, als je niks van Turken en Suri's hoort? In any case is het nu al gebeurd, er gaat niemand teruggestuurd worden. Ook is het niet gezegd dat veel Polen etc. hetzelfde probleem gaan opleveren.

Dat massale immigratie nooit zonder gevolgen blijft hadden we kunnen weten. Maar niemand die er destijds over na wilde denken. Gewoon ff tijdelijk wat arbeidskrachten importeren, en ze er dan weer uitgooien was dacht ik het idee.

Witte78
05-06-09, 15:09
Waarom, er zijn zat mensen (auto en allo) die na hun 24ste zich opeens voorbeeldig gedragen.

Op het moment dat de een 24 wordt, wordt de ander net 12. Maar ik denk wel dat op nog langere termijn het "probleem" zich vanzelf oplost.

tanger'73
05-06-09, 15:14
Op het moment dat de een 24 wordt, wordt de ander net 12. Maar ik denk wel dat op nog langere termijn het "probleem" zich vanzelf oplost.


Het is gewoon een tijdelijke zaak, uiteindelijk komt men toch tot bezinning. Het justitieel circuit is geen leven.

mark61
05-06-09, 15:14
Kinderen van 12 tot 24 jaar hebben al lang niet meer met arbeidsmigratie te maken.

Ze kampen met de gevolgen, dat lijkt me wel duidelijk. Je bent immigrant, al is het 2e generatie. Dat zien ze zelf vaak zo, dat ziet de rest vaak zo. Niet?

Ik weet niet wanneer immigranten ophouden immigrant te zijn. In ieder geval als ze zich vermengen met de locale bevolking. Daar is geloof ik met name bij met name islamitische immigranten zelf nog maar weinig animo voor. Zelfs voor vermenging met andere islamitische immigranten. Wat dat betreft een redelijk discriminerend, om niet te zeggen racistisch zooitje :hihi:

Waarschijnlijk verder in de 3e generatie. Het zal wel iets zijn dat langzaam slijt. Hugenoten zijn geen immigranten meer, Spaanse en Portugese joden niet, Indo's ook niet meer schat ik, en aan Suri's is iedereen onderhand wel gewend. Tegelijkertijd denken die groepen ook over zichzelf niet meer in termen van immigranten en loyaliteit aan een ander land of samenleving. Zodra ze hebben besloten dat terugkeer niet meer mogelijk is of de band met het land van herkomst zwakker dan het land van euh aankomst.

Zulke dingen duren generaties, denk ik.

mark61
05-06-09, 15:16
Het is gewoon een tijdelijke zaak, uiteindelijk komt men toch tot bezinning. Het justitieel circuit is geen leven.

Neuh, de meeste mannen willen op den duur een rustig gezinsleven. De meeste vrouwen altijd al :)

tanger'73
05-06-09, 15:16
Ze kampen met de gevolgen, dat lijkt me wel duidelijk. Je bent immigrant, al is het 2e generatie. Dat zien ze zelf vaak zo, dat ziet de rest vaak zo. Niet?

Ik weet niet wanneer immigranten ophouden immigrant te zijn. In ieder geval als ze zich vermengen met de locale bevolking. Daar is geloof ik met name bij met name islamitische immigranten zelf nog maar weinig animo voor. Zelfs voor vermenging met andere islamitische immigranten. Wat dat betreft een redelijk discriminerend, om niet te zeggen racistisch zooitje :hihi:

Waarschijnlijk verder in de 3e generatie. Het zal wel iets zijn dat langzaam slijt. Hugenoten zijn geen immigranten meer, Spaanse en Portugese joden niet, Indo's ook niet meer schat ik, en aan Suri's is iedereen onderhand wel gewend. Tegelijkertijd denken die groepen ook over zichzelf niet meer in termen van immigranten en loyaliteit aan een ander land of samenleving. Zodra ze hebben besloten dat terugkeer niet meer mogelijk is of de band met het land van herkomst zwakker dan het land van euh aankomst.

Zulke dingen duren generaties, denk ik.

Wat zijn de gevolgen dan, dat kinderen tussen de 12 en 24 worden aangemoedigt om in aanraking met justitie te komen?

tanger'73
05-06-09, 15:17
Neuh, de meeste mannen willen op den duur een rustig gezinsleven. De meeste vrouwen altijd al :)


Nou dat geldt voor iedereen, zo staat het ook iedereen vrij om justitie te tarten.

Witte78
05-06-09, 15:17
Is dat zo, als je niks van Turken en Suri's hoort? In any case is het nu al gebeurd, er gaat niemand teruggestuurd worden. Ook is het niet gezegd dat veel Polen etc. hetzelfde probleem gaan opleveren.

Dat massale immigratie nooit zonder gevolgen blijft hadden we kunnen weten. Maar niemand die er destijds over na wilde denken. Gewoon ff tijdelijk wat arbeidskrachten importeren, en ze er dan weer uitgooien was dacht ik het idee.

Er is inderdaad geen garantie dat het mis gaat, maar het is wel enigszins vragen om problemen. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van al dat gesleep met mensen.

Freesaf2
05-06-09, 15:26
Dat massale immigratie nooit zonder gevolgen blijft hadden we kunnen weten. Maar niemand die er destijds over na wilde denken. Gewoon ff tijdelijk wat arbeidskrachten importeren, en ze er dan weer uitgooien was dacht ik het idee.

Maar gebeurt nu niet precies hetzelfde met de Polen?

mark61
05-06-09, 15:35
Maar gebeurt nu niet precies hetzelfde met de Polen?

Passief wel. Ik zag een keer een reportage van de EO over vreselijke Polen in een durp in Brabant ergens. Opgeklopte bende over anderhalve Pool die wel es dronken was geweest. En oh ja ergens in de bosjes van het locale bungalowpark hadden er twee liggen vrijen. Oeh. En eentje was verzopen toen ie met zijn dronken kop in de sloot viel, ofzo.

Uiteindelijk ging het erom dat de permanente bewoners van dat park last hadden van soms wat uitgelaten jongeren. Ietwat opgeklopt.

Verder is mij niks bekend over massaal stelende en vechtende etc. Polen, jou wel? De samenstelling is al anders, het gaat meest om jonge mannen en vrouwen, redelijk hoog opgeleid.

Maar als jij boeiende statistische info heb houd ik me aanbevolen. In GB en Ierland zijn relatief nog veel meer Polen en dat levert nauwelijks problemen op. Wel wat locals die vinden dat ze hun banen inpikken, maar geen speciale klachten over wangedrag. Wat ook wel moelijk is, de dronken autochtonen maken er zelf al een zooitje van op Friday en Sa'urday nght :hihi:

AdamRon
05-06-09, 17:41
Ik ben nooit dronken.... Hik

mark61
05-06-09, 23:58
Wat zijn de gevolgen dan, dat kinderen tussen de 12 en 24 worden aangemoedigt om in aanraking met justitie te komen?

Een gevolg kan zijn dat kinderen tussen twee culturen verdwalen. Hun ouders hebben geen zicht op wat hun zoontjes doen, en doen ook niet veel moeite zich in zijn wereld te verdiepen. Kind moet doen wat ouders zeggen, en anders niet. Enfin, lees de literatuur.

Ik geloof wel dat eigenlijk niemand weet waarom het met Marokkaanse jongens zoveel vaker fout gaat dan met Turkse, de verder meest gelijksoortige 2e generatie. Ik denk dan maar dat de afstand tussen de TR en NL maatschappij kleiner is dan die tussen de MA en NL. Maar dat is vage sjit.

tanger'73
06-06-09, 00:36
Een gevolg kan zijn dat kinderen tussen twee culturen verdwalen. Hun ouders hebben geen zicht op wat hun zoontjes doen, en doen ook niet veel moeite zich in zijn wereld te verdiepen. Kind moet doen wat ouders zeggen, en anders niet. Enfin, lees de literatuur.

Ik geloof wel dat eigenlijk niemand weet waarom het met Marokkaanse jongens zoveel vaker fout gaat dan met Turkse, de verder meest gelijksoortige 2e generatie. Ik denk dan maar dat de afstand tussen de TR en NL maatschappij kleiner is dan die tussen de MA en NL. Maar dat is vage sjit.


De turkse cultuur kent meer dan Marokkaanse dat "kind moet doen wat ouders zeggen", daar staat zelfs doodstraf en eerwraak op. Naast het feit dat een grote indicatie van de afstand tussen de maatschappij, die van taal betreft waar Marokkanen minder moeite mee hebben dan de nationalistische turken. Fout is dat de pakkans bij Marokkanen groter is dan bij turken die weten de dans te ontspringen.

Orandajin
07-06-09, 13:26
Ja dat verbaast me ook altijd. Die zorgvuldig geformuleerde 'in aanraking met'. Dat kan net zo goed betekenen dat de politie biased is. Kom maar op met veroordelingen. Dan nog kan er bias in veroordelingen en lengte straf zitten.

Ik geloof best wel dat Marokkaanse jongens 12-24 meer uithalen dan andere, maar wat is daar eigenlijk boeiend aan? Leidt dat inzicht naar een oplossing? Blijkbaar niet.Het ontkennen van de realiteit, dan wel het bagetaliseren, mariginaliseren en goedpraten in ieder geval niet. Dat is geen deel van de oplossing, maar deel van het probleem. En al die softe rechtspraak en al die horden overgesubsidieerde zieligheidsmaffiosi hier in dit land blijkt hier gewoon een vrijbrief om er mee weg te komen zijn. De boodschap "Nee!" tegen deze gekkigheid gaat er in ieder geval niet van uit. Parasieten, criminelen en ander vuilnis zijn over het algemeen zeer calculerende burgers die kosten/baten tegen elkaar afgewogen keuzes maken. Criminaliteit is immers een keuze.

Als wij die bestuurlijke lafheid achter ons laten en een snel en duidelijk lik op stuk invoeren voor diegenen die willens en wetens foute keuzes maken, lost dat wel degelijk veel op.

Max Stirner
07-06-09, 13:42
Fout is dat de pakkans bij Marokkanen groter is dan bij turken die weten de dans te ontspringen.


Nee.

Marokkanen - jongens/mannen - zorgen in NL simpelweg voor veel meer problemen dan andere bevolkingsgroepen.

Max Stirner
07-06-09, 13:58
Hm, ben het wel met je eens, maar muggezifterig klopt het niet wat je zegt: het 'inzicht' in de cijfers voedt de gedachte dat er wellicht een probleem is. Zonder probleem uberhaupt geen oplossing.


Dat 'wellicht' kan je wel weglaten.

De mythe dat het hier een zeer kleine minderheid betreft die het voor het overgrote deel verziekt, is dus ook weer ns onjuist gebleken:

90% van 55% die minimaal twee keer 'in aanraking' is gekomen met de politie ... ondanks alle mitsen en maren die je ongetwijfeld bij deze cijfers/definities etc. kan plaatsen ... :


... tis wel een beetje veel.

mark61
07-06-09, 14:13
De turkse cultuur kent meer dan Marokkaanse dat "kind moet doen wat ouders zeggen", daar staat zelfs doodstraf en eerwraak op. Naast het feit dat een grote indicatie van de afstand tussen de maatschappij, die van taal betreft waar Marokkanen minder moeite mee hebben dan de nationalistische turken. Fout is dat de pakkans bij Marokkanen groter is dan bij turken die weten de dans te ontspringen.

Is dat zo? Ik had eerder de indruk dat Marokkaanse ouders zich soms minder verantwoordelijk voelen voor, of überhaupt geïnteresseerd zijn in, wat hun kinderen uitspoken. Opvoeden als collectief ding, en buiten zicht moeten anderen hun kinderen maar corrigeren.

Kweenie waar je doodstraf en eerwraak vandaan haalt, het gaat hier over jongens.

Wat bedoel je met taal?

Beweer je nou dat Turkse jongens net zulke etters zijn als Marokkaanse maar ze worden toevallig minder vaak gepakt? Ga fietsen :hihi:

Flupke.
07-06-09, 14:16
De mensen die in een land voor de meeste problemen zorgen, zijn de mensen die het slechtst zijn behandeld door dat land.

mark61
07-06-09, 14:17
Het ontkennen van de realiteit, dan wel het bagetaliseren, mariginaliseren en goedpraten in ieder geval niet.

Wie doet dat?


En al die softe rechtspraak

Harde helpt al helemaal niet, zie o.a. de VS.


en al die horden overgesubsidieerde zieligheidsmaffiosi

Het rendement is geloof ik niet groot, nee.


Parasieten, criminelen en ander vuilnis zijn over het algemeen zeer calculerende burgers die kosten/baten tegen elkaar afgewogen keuzes maken. Criminaliteit is immers een keuze.

De conclusie is denk ik dat niemand precies weet wat ertegen te doen. Er is overigens geen samenleving zonder misdaad. Zit het niet in het openbare leven op straat, dan is de overheid wel crimineel.


Als wij die bestuurlijke lafheid achter ons laten en een snel en duidelijk lik op stuk invoeren voor diegenen die willens en wetens foute keuzes maken, lost dat wel degelijk veel op.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat tegenwoordig gaat in Amsterdam. Krijg wel de indruk dat ze niet durven in te grijpen.

We hebben de Glenn Millsaanpak gehad; die beweerde fantastische resultaten te hebben, maar dat was gelogen en ze zijn opgeheven.

mark61
07-06-09, 14:20
Hm, ben het wel met je eens, maar muggezifterig klopt het niet wat je zegt: het 'inzicht' in de cijfers voedt de gedachte dat er wellicht een probleem is. Zonder probleem uberhaupt geen oplossing.

Het probleem is toch 'jeugdcriminaliteit'? Ik ontken niet dat er een probleem is; ik vraag me af hoeveel zin het heeft daar een etno-culturele analyse op los te laten.

Dit is Nederland. We zoeken een Nederlandse oplossing voor een Nederlands probleem. Of gaan we cultureel gedifferentieerd straffen? Lijkt me niet de way to go.

mark61
07-06-09, 14:26
De mensen die in een land voor de meeste problemen zorgen, zijn de mensen die het slechtst zijn behandeld door dat land.

Welnee, dat is ideologie. Een slecht excuus voor het wangedrag van verwende, luie jochies die hun huiswerk niet maken want dat is niet stoer. En heel vermoeiend natuurlijk.

De mensen die in NL het slechtst behandeld worden zijn de illegalen. Toch zijn die Koerden en Ghanezen etc. helemaal niet crimineel. Ze kijken wel uit ook.

In welke zin worden Marokkaanse jongens slecht behandeld? Ze krijgen extra onderwijskansen (dubbel budget) (met wat domme schooladviezen, maar dat leidt hoogstens tot vertraging, niet tot minder kans op hoger onderwijs), dezelfde gezondheidszorg, dezelfde alles.
Meisjes grijpen die kansen, jongens gaan rondhangen, zieken, stelen en roven.

mark61
07-06-09, 14:36
Het probleem dat ik kan bedenken is dat de cultuur thuis niet aansluit op die van de samenleving. NL is een land met een laag geweldsniveau (staat > burgers, burgers onderling, ouders > kinderen). Ik denk dat de gemiddelde Marokkaanse jongen de NL politie etc. niet serieus kan nemen omdat die in hun ogen te soft is. Als ze niet slaan, menen ze het niet. Mietjes zijn het.

Datzelfde geldt weliswaar voor Turken, maar die hebben denk ik wat meer zicht op, besef van de kansen die de samenleving biedt. Of waarderen die hoger. Marokkanen zijn een bende anarchisten :strik: Er is misschien wel een groepsbewustzijn en een groepsmoraal, maar geen groepsdiscipline.

Turken nemen veel meer collectieve initiatieven. De organisaties zijn groter, houden zich met meer dingen bezig, het contact met de overheid van herkomst is beter. In Rotterdam hebben Turken zelf een internaat opgezet voor ontspoorde jongens; dat zie ik Marokkanen niet doen. Die hebben een sterk locaal bewustzijn, zie je hier ook altijd. Stammen, clans, die van het volgende dorp zijn gek. Dan heeft Turkije een langere traditie van nationalisme, van een eenheidsstreven, een streven naar homogeniteit van de bevolking. De Marokkaanse collectieve identiteit lijkt me dan ook veel zwakker dan de Turkse. Turkije moest zichzelf bewust opnieuw uitvinden na de ineenstorting van het Osmaanse rijk, ze moesten van scratch beginnen met het bewust creëren van een nieuwe eenheid. Marokko is al 1500 jaar ofzo een onafhankelijk land waar in feite weinig veranderd is, hoefde te veranderen.

My 5 cents, wie het beter weet mag het zeggen.

Ik vind de vergelijking tussen die twee groepen het interessantst, omdat die het dichtst bij elkaar liggen. Toch zijn de uitkomsten heel verschillend.

Misschien zijn de verschillen gradueel, niet intrinsiek. Ik weet het niet, uiteindelijk. Niemand, blijkbaar.

tanger'73
07-06-09, 15:59
Is dat zo? Ik had eerder de indruk dat Marokkaanse ouders zich soms minder verantwoordelijk voelen voor, of überhaupt geïnteresseerd zijn in, wat hun kinderen uitspoken. Opvoeden als collectief ding, en buiten zicht moeten anderen hun kinderen maar corrigeren.

Kweenie waar je doodstraf en eerwraak vandaan haalt, het gaat hier over jongens.

Wat bedoel je met taal?

Beweer je nou dat Turkse jongens net zulke etters zijn als Marokkaanse maar ze worden toevallig minder vaak gepakt? Ga fietsen :hihi:


iedereen weet dat de cohesie onder de turken beter is dan zelfs onder de Nederlanders, ze voelen zich ook superieurder aan de Nederlanders en hebben daar ook de geschiedenis voor. Verder heeft het Centraal Planbureau laats onderzoek gedaan naar de taalbeheersing onder allochtonen, dat uitwees dat Marokkanen die beter dan turken beheersen. Verder is het geen geheim dat de turkse mafia net zo goed is georganiseerd als bijvoorbeeld die van italië. De pakkans zit hem erin dat Marokkaanse criminelen graag breed uitpakken met hun buit. Een gedeelde tweede plaats voor turken samen met Surinamers en Antilianen zegt al genoeg over diens uitbundigheid. Ga er maar vanuit dat in de turkse cultuur schande brengen wordt bestraft met bloed.

mark61
07-06-09, 16:34
iedereen weet dat de cohesie onder de turken beter is dan zelfs onder de Nederlanders, ze voelen zich ook superieurder aan de Nederlanders en hebben daar ook de geschiedenis voor.

Er is helemaal geen cohesie onder Nederlanders, dat is misschien juist deel van het probleem. Nog nooit was NL zo onzeker over zichzelf. Iedereen brult er maar op los.


Verder heeft het Centraal Planbureau laats onderzoek gedaan naar de taalbeheersing onder allochtonen, dat uitwees dat Marokkanen die beter dan turken beheersen.

Dat weet ik, maar wat dat voor consequenties heeft weet ik niet.


Verder is het geen geheim dat de turkse mafia net zo goed is georganiseerd als bijvoorbeeld die van italië.

Yep, dan hebben we het ook over een heel ander soort criminaliteit dan ivm Marokkanen. Onzichtbaar en professioneel. Ook daar alweer :hihi:


De pakkans zit hem erin dat Marokkaanse criminelen graag breed uitpakken met hun buit.

Het gros gaat om gedonder op straat en kleine, amateuristische criminaliteit. Dan word je ook eerder gepakt natuurlijk. Van die drugshandel van die Koerden heeft eigenlijk niemand last.


Ga er maar vanuit dat in de turkse cultuur schande brengen wordt bestraft met bloed.

Alleen dat van vrouwen :(

tanger'73
07-06-09, 17:31
Er is helemaal geen cohesie onder Nederlanders, dat is misschien juist deel van het probleem. Nog nooit was NL zo onzeker over zichzelf. Iedereen brult er maar op los.



Dat weet ik, maar wat dat voor consequenties heeft weet ik niet.



Yep, dan hebben we het ook over een heel ander soort criminaliteit dan ivm Marokkanen. Onzichtbaar en professioneel. Ook daar alweer :hihi:



Het gros gaat om gedonder op straat en kleine, amateuristische criminaliteit. Dan word je ook eerder gepakt natuurlijk. Van die drugshandel van die Koerden heeft eigenlijk niemand last.



Alleen dat van vrouwen :(

En juist door dat kleine, amateuristische criminaliteit waar de pakkans groot is, kom je in de statistieken terecht. Want welk cijfer dan ook vereist eerst dat je gepakt wordt, ongeacht de misdrijf. Ondertussen weet iedereen dat voor wat misdaad betreft, Marokkanen niet kunnen tippen aan autochtonen en diens concurentie.

Orandajin
14-06-09, 19:21
De mensen die in een land voor de meeste problemen zorgen, zijn de mensen die het slechtst zijn behandeld door dat land.Noem me één land waar ze dat parasitaire vuilnis belonen voor een opgehouden handje of met een aai over de bol door die gesubsidieerde zieligheidsmaffia. In het door hun o zo geprezen Iran van Asjemetietjat hoeven ze niet aan te komen met hun opgehouden handje en hun criminele gedrag.

Julien
14-06-09, 19:50
Noem me één land waar ze dat parasitaire vuilnis belonen voor een opgehouden handje of met een aai over de bol door die gesubsidieerde zieligheidsmaffia. In het door hun o zo geprezen Iran van Asjemetietjat hoeven ze niet aan te komen met hun opgehouden handje en hun criminele gedrag.

Bovendien kent elk land z'n eigen zondebok. Wat hier de Marokkanen zijn , zijn in DL Turken, Engeland Pakistanen, Italië Roemenen, Spanje Latino's, Frankrijk Algerijnen, Griekenland Albanezen, Marokko Malinezen, Turkije Koerden, Iran Afghanen, S-A Filipino's. Etcetera.

Dit is dus geen 'Nederlands', laat staan 'Rotterdams' probleem. Maar een menselijk probleem.

Trouwens ik woon in Rotterdam en het is hier één grote nieuwbouwwijk met heel veel autochtonen in vergelijking met een echte stad, zoals Parijs, waar ik gewoond heb.