PDA

Bekijk Volledige Versie : India woedend over 'racistische' aanvallen op studenten in Australië



IbnRushd
05-06-09, 15:59
India woedend over aanvallen op studenten in Australië

NEW DELHI, 5 juni 2009 (IPS) - Een reeks bloedige aanvallen op Indiase studenten in Australië, heeft tot woedende reacties geleid in India. Velen zijn ervan overtuigd dat de aanvallen ingegeven zijn door racisme.

Volgens mediaberichten zijn er vorig jaar alleen al zeventig Indiase studenten aangevallen in Australië. De voorbije twee weken waren er weer vier incidenten.

Vooral de aanval op Sravan Kumar Theerthala, die met een schroevendraaier werd neergestoken in Melbourne, leidde tot woedende reacties in India. Over de aanval werd uitvoerig bericht in de Indiase pers.

“Het is nog moeilijk vol te houden dat de aanvallen op Indiase studenten geïsoleerde feiten zijn”, schreef de Times of India, een gerespecteerde krant, deze week in een commentaarstuk. “Het verontrustende is dat deze incidenten een racistische ondertoon blijken te hebben. Ze maken blijkbaar deel uit van een nieuwe rage – 'curry bashing' – een term die gebruikt worden voor aanvallen op Indiase studenten met de bedoeling te stelen.”

Veilig voor de meeste studenten

De Indiase premier Manmohan Singh besprak de zaak vorige vrijdag al met zijn Australische collega Kevin Rudd, toen die hem belde om hem te feliciteren met zijn verkiezingsoverwinning. “Voor een overweldigende meerderheid van Indiase studenten was het veilig in Australië”, zei Rudd volgens een communiqué van Singhs kabinet.

“Ik zei aan eerste minister Singh dat de meer dan 90.000 Indiase studenten welkom zijn in ons land… en de meer dan 200.000 Australiërs van Indiase afkomst zijn welgekomen leden van de Australische familie”, zei Rudd later aan het Australische parlement. “De Australische regering engageert zich ertoe een sterkere, nauwere band op te bouwen met India.”

De Australische onderwijssector verdient jaarlijks 2 miljard dollar aan de Indiase studenten, volgens cijfers van het Australische ministerie van Buitenlandse Zaken. Vorig waren de 430.000 buitenlandse studenten – waarvan 96,739 uit India – goed voor 15,5 miljard dollar inkomsten.

Eredoctoraat geweigerd

De populaire Indiase filmacteur Amitabh Bachchan weigerde vorige week het eredoctoraat dat hem was aangeboden door de Queensland University of Technology. “Onder de huidige omstandigheden vind ik het ongepast om deze onderscheiding te aanvaarden”, schreef Bachchan in een brief aan de universiteit.

Bachchan had de beslissing genomen nadat hij via zijn blog aan zijn fans had gevraagd wat hij moest doen. Het aantal negatieve reacties was overweldigend, zei de Bollywood-acteur.

Schrik

Indiase studenten die naar huis zijn teruggekeerd, zeggen de schrik bij de studenten er goed in zit in steden zoals Melbourne, of de aanvallen nu racistisch zijn of niet. Bovendien zijn er ook klachten over subtiel racisme op het werk.

“Ik had in Australië kunnen blijven na het behalen van mijn diploma business management, maar ik was niet zeker van mijn toekomst daar als buitenlander”, zegt Saurabh Anand, die nu voor een televisiestation werkt.

Anand verwijst ook naar een recent interview met de Amerikaanse ceo Sol Trujillo, die onlangs naar de VS is teruggekeerd na een succesvol verblijf aan het hoofd van de Australische telecomgigant Telstra. Trujillo zei aan de BBC dat zijn vier jaar in Australië “een stap terug in de tijd” hadden geleken als gevolg van het racisme.

Auteur: Ranjit Devraj.

Bron: mo.be

mark61
05-06-09, 16:31
Ja bizar verhaal. Maar het lijkt nog steeds niet duidelijk dat het om Indiërs of racisme gaat. Waar komen die andere buitenlandse studenten dan vandaan? Worden die niet aangevallen? Wat zeggen de daders? Er moet er toch wel eentje zijn opgepakt.

Ik weet niet eens of in pakweg NL ook niet 1 op de 1000 studenten aangevallen wordt, dat zou best kunnen, al lijkt het me veel. Als het rijke studenten zijn kunnen het ook gewoon roofovervallen zijn.

Maar Australië en racisme, ja, dat gaat prima samen. Zie die veldslagen met wat was het, Libanezen?

Mark
06-06-09, 16:20
romper stomper

Flupke.
06-06-09, 17:11
Russel Crow.

mark61
06-06-09, 18:09
Russel Crow.

Mel Gibson de neonazi. Vrij naar Ibn Rushd :hihi: