PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone Vlamingen reageren op verkiezingsuitslag



IbnRushd
08-06-09, 00:14
Allochtone Vlamingen reageren op verkiezingsuitslag

7 juni 2009 (MO/IPS) - Auteur Rachida Lamrabet vindt het jammer dat de opiniepeilingen deze keer gelijk gekregen hebben: Vlaanderen stemt vooral rechts, conservatief en Vlaams-nationalistisch. Voor Abdelhay Ben Abdellah is de terugval van Vlaams Belang een grote opsteker.

'Ik vind het jammer dat de opiniepeilingen gelijk krijgen: Vlaanderen stemt vooral rechts, conservatief en Vlaams-nationalistisch. Uiteindelijk is het een gedrag dat ingegeven is uit onzekerheid en angst. Dan denk ik dat heel veel Vlamingen op zichzelf terugplooien. Op korte termijn is dat misschien een geruststelling, maar op lange termijn is dat een minder goeie zaak', vindt auteur Rachida Lamrabet over de eerste resultaten.

Lamrabet zegt de terugval van Vlaams Belang in eerste instantie wel te kunnen toejuichen, maar twijfelt of die terugval zo'n goede zaak is: 'Je ziet dat N-VA en Lijst Dedecker met een flink deel van de winst gaan lopen. Dat zijn allebei ook erg rechtse en conservatieve partijen, op lange termijn ziet het er niet zo best uit'.

'Je ziet een Vlaanderen dat echt terugplooit naar zichzelf en teruggrijpt naar partijen die conservatief zijn en een nationalistisch verhaal verkopen. Daar is sowieso minder plaats voor openheid, een oprecht sociaal beleid, een plek wil geven aan diversiteit. Dat stelt mij wat ongerust', zegt Lamrabet.

Een vuurwerk van stemmen

'Ik denk dat het moeilijk is om nu al een algemene conclusie te trekken. Heel duidelijk is dat Vlaanderen erg verdeeld gestemd heeft, een vuurwerk van stemmen', vindt Hassan Amaghlaou, voorzitter van de Limburgse Integratieraad, in een reactie op de voorlopige resultaten.

'Het enige lichtpunt is dat Vlaams Belang achteruitgaat, in tegenstelling tot de Europese tendens, tegelijkertijd valt op dat de centrumpartijen en centrum-rechtse partijen een monsterscore halen.'

Amaghlaou vreest dat het geen makkelijke jaren worden: 'Als je ziet dat -over de taalgrens- juist de tegenovergestelde partijen voorlopig goed scoren, de PS en Ecolo, dan denk ik dat het moeilijk regeren wordt.'

Fascisme afgeblokt

'Ik kan alleen maar toejuichen dat het fascisme in Vlaanderen afgeblokt is en dat de democratische partijen het heft in handen nemen om eindelijk eens serieus te regeren', zegt Abdelhay Ben Abdellah van het Expertisecentrum voor Islamitische Culturen in Vlaanderen.

'Voor mij is de tendens naar de redelijkheid die in Vlaanderen terug herwonnen is, een enorme opluchting. Dat is een boost voor het vertrouwen in de democratie en de toekomst van Vlaanderen.'

De opmars van Lijst Dedecker vindt hij een minder groot probleem: 'Lijst Dedecker is een populisische partij, maar voor mij zeker een valabel alternatief voor Vlaams Belang.'

'Regeerakkoord prioritair'

'Voor zover ik de resultaten heb kunnen zien kan het nog veel richtingen uit met de vorming van de volgende regering, waar wij meest naar uitkijken is wie de volgende regering wordt en wat die zal gaan doen, wij kijken dus vooral uit naar het regeerakkoord', zegt Naima Charkaoui van het Minderhedenforum.

'Wij hopen dat de partijen die in de regering stappen -welke dat ook zijn- zullen durven gaan voor evenredige deelname van minderheden in woorden en daden.'

Auteur: Bart Vanacker.

Bron: mo.be

tanger'73
08-06-09, 00:21
"fascisme afgeblokt", erg plezant hoe de zuiderburen dat letterlijk articuleren. :haha: