PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Christelijke scholen mogen homoseksuele docenten weren'



Marsipulami
09-06-09, 10:39
'Christelijke scholen mogen homoseksuele docenten weren'

Hilversum (ANP) 9 juni 2009 - Christelijke scholen mogen homoseksuele docenten nog steeds weren als die zich duidelijk in strijd met de grondslag van de onderwijsinstelling gedragen. Dat staat in een nog vertrouwelijk advies van de Raad van State aan het kabinet, waarop het Nederlands Dagblad de hand wist te leggen.

Beroepsvereisten
Volgens de Raad heeft het bijzonder onderwijs een grote vrijheid om 'beroepsvereisten' te stellen, al mogen die niet leiden tot discriminatie. Eisen ten aanzien van gedrag in of buiten de school zijn daarom slechts toegestaan wanneer die hun basis heel helder hebben hebben in de godsdienstige en levenbeschouwelijke aard van de school. Ze moeten wezenlijk, legitiem en gerechtvaardigd zijn met het oog op een houding van goede trouw en loyaliteit aan de godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag.

'Enkele-feit-constructie'
Volgens de Raad van State kan de zogenoemde 'enkele-feit-constructie' nu vervallen. In de bestaande Algemene Wet Gelijke Behandeling staat ook al dat scholen voor bijzonder onderwijs geen medewerkers mogen ontslaan vanwege het enkele feit van homoseksuele gerichtheid of een homseksuele relatie, maar in bepaalde gevallen wel onderscheid mogen maken op grond van 'bijkomende omstandigheden'. Nooit is helemaal duidelijk geworden waar de grens ligt.

sjaen
09-06-09, 12:03
Terug naar ieder z'n eigen bekrompen zuiltje, getver

mark61
09-06-09, 12:20
En dan leuteren over geen handen geven. Dit is 10x zo ernstig; kraait geen haan naar.

Witte78
09-06-09, 12:46
En dan leuteren over geen handen geven. Dit is 10x zo ernstig; kraait geen haan naar.

Dit staat gelijk aan: omdat je in je privéleven geen hand geeft, wordt je ontslagen. Het is inderdaad volslagen idioot. Achterlijk land is het soms.

Welke partijen zijn trouwens tegen bijzonder onderwijs?

mark61
09-06-09, 13:12
Dit staat gelijk aan: omdat je in je privéleven geen hand geeft, wordt je ontslagen. Het is inderdaad volslagen idioot. Achterlijk land is het soms.

Welke partijen zijn trouwens tegen bijzonder onderwijs?

Ik begrijp uit bovenstaande tekst dat nichterig gedrag verboden is. E.e.a. ter beoordeling van de schoolleiding, ofzo. Werkelijk zeldzaam.

VVD, maar die heeft dat laatst weer schielijk ingeslikt. De schoolstrijd, dat was opgelost, maar islamitische scholen, nee, dat was iets heel anders. Of zoiets. Ik kan Rutte nooit volgen.

Witte78
09-06-09, 13:30
Ik begrijp uit bovenstaande tekst dat nichterig gedrag verboden is. E.e.a. ter beoordeling van de schoolleiding, ofzo. Werkelijk zeldzaam.

Volgens mij moeten we hier "gedrag" opvatten als keuze van partner, niet hoe iemand zich in het dagelijks leven gedraagt.

mark61
09-06-09, 13:40
Volgens mij moeten we hier "gedrag" opvatten als keuze van partner, niet hoe iemand zich in het dagelijks leven gedraagt.

Ow ik dacht alleen binnen het schoolhek :hihi: :

als die zich duidelijk in strijd met de grondslag van de onderwijsinstelling gedragen

Maar het kan heel goed dat je gelijk hebt. Stiekem in het nichtenbos wel, samenwonen of godbetert trouwen is uitgesloten.

Lang leve de refomoraal!

Charlus
09-06-09, 14:07
Ik heb prompt een mailtje gestuurd naar [email protected]:

"DEN HAAG - Christelijke scholen mogen homoseksuele docenten nog steeds weren als die zich duidelijk in strijd met de grondslag van de onderwijsinstelling gedragen. Dat staat in een nog vertrouwelijk advies van de Raad van State aan het kabinet, waarop het Nederlands Dagblad de hand wist te leggen."
http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/5087616/Scholen-mogen-homoseksuele-docenten-weren.ece

Ik mag toch hopen dat de PVV niet mis te verstane kamervragen gaat stellen over deze knieval voor homofobe, discriminerende fundamentalisten.

Koala64
09-06-09, 16:52
En dan leuteren over geen handen geven. Dit is 10x zo ernstig; kraait geen haan naar.

Dit krijgt nog wel een maatschappelijk staartje.

Koala64
09-06-09, 16:54
Ik heb prompt een mailtje gestuurd naar [email protected]:

Ik denk dat ik de PvdA even een mailtje ga sturen.

Joesoef
09-06-09, 17:04
Interessante jurisprudentie.

sjaen
09-06-09, 18:14
Interessante jurisprudentie.

inderdaad; vergeet weigeren mannelijke collega's / ouder de hand te geven. Hoofddoekje; Christelijke school: inpakken en wegwezen. School met de bijbel, wie wil er nu bij zo 'n strakke ezels clubje horen.

tanger'73
09-06-09, 18:21
En dan leuteren over geen handen geven. Dit is 10x zo ernstig; kraait geen haan naar.


Dit is afschuwelijk en inderdaad geen haan die er naar kraait. Hier wordt discriminatie bij volmacht bedreven. Diep triest, iemand beoordelen op zijn geaardheid en niet op z'n capaciteiten. Zijn ze bang dat homofiele docenten hun geaardheid voor de klas gaan staan etaleren?

tanger'73
09-06-09, 18:25
Dit staat gelijk aan: omdat je in je privéleven geen hand geeft, wordt je ontslagen. Het is inderdaad volslagen idioot. Achterlijk land is het soms.

Welke partijen zijn trouwens tegen bijzonder onderwijs?


En het wordt er steeds achterlijker op, men hoeft niemand met een dubbele nationaliteit iets kwalijk te nemen.

tanger'73
09-06-09, 18:57
Bovendien vind ik het eerlijk als iemand zijn geaardheid prijsgeeft, dan kan je daar mee rekening houden. Ook al is dat bij een sollicitatie verboden om naar iemands geaardheid te vragen. Als men iemand direct confronteerd met wat je daadwerkelijk bent, ben je meteen van al dat gezeik achteraf verlost. iemand die deze verborgenheid niet meer wenst, die moet men juist waarderen, aanmoedigen en stimuleren. Het zal me een rotzorg wezen als iemand naast hetzelfde geslacht wakker wordt, als ik hem maar niet onder de heilige hostie in de school kapel met een koorknaap aantref.

Witte78
09-06-09, 19:00
Bovendien vind ik het eerlijk als iemand zijn geaardheid prijsgeeft, dan kan je daar mee rekening houden. Ook al is dat bij een sollicitatie verboden om naar iemands geaardheid te vragen. Als men iemand direct confronteerd met wat je daadwerkelijk bent, ben je meteen van al dat gezeik achteraf verlost. iemand die deze verborgenheid niet meer wenst, die moet men juist waarderen, aanmoedigen en stimuleren. Het zal me een rotzorg wezen als iemand naast hetzelfde geslacht wakker wordt, als ik hem maar niet onder de heilige hostie in de school kapel met een koorknaap aantref.

Waar kan je dan rekening mee houden en van welk gezeik ben je dan verlost?

tanger'73
09-06-09, 19:11
Waar kan je dan rekening mee houden en van welk gezeik ben je dan verlost?


Je kan er dan mee rekening houden dat de kandidaat een bepaalde relationele opvatting vertegenwoordigt en dat je achteraf niet raar moet staan opkijken als opeens z'n partner de kandidaat na aangenomen te zijn buiten de school op de openbare weg met een bos bloemen in de armen sluit.

Witte78
09-06-09, 19:15
Je kan er dan mee rekening houden dat de kandidaat een bepaalde relationele opvatting vertegenwoordigt en dat je achteraf niet raar moet staan opkijken als opeens z'n partner de kandidaat na aangenomen te zijn buiten de school op de openbare weg met een bos bloemen in de armen sluit.

Het is dus handig om te weten om te voorkomen dat je geshockeerd raakt wanneer je er op een andere manier achter komt?

tanger'73
09-06-09, 19:18
Het is dus handig om te weten om te voorkomen dat je geshockeerd raakt wanneer je er op een andere manier achter komt?


En aangezien je op een bijzondere school met tamelijk conservatieve collega's te maken hebt, is dat nog niet zo gek. Any case zal het een lijdensweg voor je worden.

Witte78
09-06-09, 19:30
En aangezien je op een bijzondere school met tamelijk conservatieve collega's te maken hebt, is dat nog niet zo gek. Any case zal het een lijdensweg voor je worden.

Wat dat betreft snap ik ook niet waarom een homofiel voor een werkgever wil werken met zulke achterlijke ideeën. Sterker nog, afhankelijk van zijn vakgebied hij doet zelfs aan mee het overbrengen van de doctrine op kinderen.

tanger'73
09-06-09, 19:37
Wat dat betreft snap ik ook niet waarom een homofiel voor een werkgever wil werken met zulke achterlijke ideeën. Sterker nog, afhankelijk van zijn vakgebied hij doet zelfs aan mee het overbrengen van de doctrine op kinderen.


Zo zie je maar weer dat je onder homo's net zulke achterlijke debielen hebt.

mark61
09-06-09, 19:50
Uit betrouwbare bron :hihi: weet ik dat ze bij de Shell daarom altijd hun personeel plus 'spouse' uitnodigen voor feestjes. Kan van alles zijn, van elk geslacht.

cloned
10-06-09, 09:12
Ik heb prompt een mailtje gestuurd naar [email protected]:

Je had dat christelijke moeten vervangen door islamitische in de tekst.
Was je kans van slagen met 500% gestegen.

knuppeltje
10-06-09, 09:38
En dan maar denken dat er in Nederland geen beroepsverbod is.
Zijn vast allemaal refo's bij de Hooge Raad, gatver!
Leve de Nederlands cristelijke joodse cultuur, ik moet er wel spontaan van vomeren.

sjaen
10-06-09, 09:47
En dan maar denken dat er in Nederland geen beroepsverbod is.
Zijn vast allemaal refo's bij de Hooge Raad, gatver!
Leve de Nederlands cristelijke joodse cultuur, ik moet er wel spontaan van vomeren.

Tja, dat krijg je als je de ene orthodox een vinger geeft wil de andere op z'n minst 2 vingers.

John2
10-06-09, 11:22
Ze mogen trouwen voor de wet en in de kerk, maar geen les geven op Christelijke scholen?

Als jullie het nu nog snappen, ik niet in dit geval?

En dan hebben we het nog maar niet over de juridische kant van de zaak?

knuppeltje
10-06-09, 12:41
En dan hebben we het nog maar niet over de juridische kant van de zaak?

Kun jij ook beter niet doen Sjonny. :stout:

John2
10-06-09, 18:15
Kun jij ook beter niet doen Sjonny. :stout:

Op welke gronden ben jij op de scholen geweigerd :hihi:

knuppeltje
11-06-09, 13:29
Op welke gronden ben jij op de scholen geweigerd :hihi:

Ik was te goed Sjonny. :ego:

John2
11-06-09, 20:48
Ik was te goed Sjonny. :ego:

:hihi: