PDA

Bekijk Volledige Versie : 1984 en Fahrenheit 451



Orakel
15-06-09, 21:05
Twee oude speelfilms

Tijdens het schrijven over de invloed van de media, en met name de rol die de TV daarin speelt, kwam ik op internet twee oude speelfilms tegen. De eerste is een verfilming van de roman 1984 van George Orwell. Het boek werd geschreven in 1948 en het staat volledig online. De film werd in 1956 gemaakt door Michael Anderson, met in de hoofdrollen Edmond O’Brien, Michael Redgrave en Jan Sterling.

In 1984 werd het boek nogmaals verfilmd, ditmaal door Michael Radfort, met in de hoofdrollen John Hurt, Richard Burton en Suzanna Hamilton. Deze versie staat online.

De term “1984″ staat tegenwoordig voor de volledig controle die de overheid wil uitoefenen op de burgers. De film is gruwelijk, maar helaas zeer herkenbaar.

Nineteen eighty-four duurt een uur en 50 minuten.


De volgende is een verfilming van de roman Fahrenheit 451 van Ray Bradbury. De roman is geschreven in 1953 en werd in 1966 verfilmd door François Truffault, met Oscar Werner en Julie Christie in de hoofdrollen. Het script volgt het boek niet helemaal, vooral het einde van de film wijkt af van het boek. In essentie gaat het echter om een maatschappij waarin boeken verboden zijn: “The only way to be happy is for everybody to be equal. We must burn the books!” In die goed geordende wereld is vrijwel iedereen verslaafd aan de TV.

De term “Fahrenheit 451″ staat tegenwoordig voor volledige censuur. Michael More noemde zijn documentaire over 11 september daarom “Fahrenheit 9/11″. De uitzending van PR met de “bekentenis” van Joran en de daaropvolgende volksoploop in Drachten, deden me denken aan de slotscène uit het boek van Bradbury. Helaas komt juist dat slot in de film niet helemaal tot zijn recht, al laat de film wel zien wat ik bedoel.

Fahrenheit 451 duurt een uur en 50 minuten.


http://www.boublog.nl/2008/02/08/twee-oude-speelfilms/

TonH
19-06-09, 00:32
"War is Peace; Freedom is Slavery; Ignorance is Strength."

Een betere samenvatting van anno nu is er niet.