PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Twee miljoen betogers in Teheran'



Marsipulami
15-06-09, 21:27
'2 miljoen betogers in Teheran'

Volgens AFP nemen tot 2 miljoen Iraniërs deel aan een verboden betoging tegen de herverkiezing van Ahmadinejad. De hoogste Iraanse leider Khamenei heeft onverwacht een onderzoek gelast naar mogelijke verkiezingsfraude.

Marsipulami
15-06-09, 21:48
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/8101570.stm

YouTube - Iran election video reports cellphone

Marsipulami
15-06-09, 21:52
Bypassing Iran's firewalls

Mobile 'phone footage of the Tehran rally sent to BBC Persian by a viewer

Despite widespread blocks on mobile phones, internet sites and satellite TV stations, people in Iran have managed to tell the BBC's Persian and English interactive services what is happening in their country in their own words and pictures.

Several Iranians spoke to BBC Persian TV's live interactive programme "Your Turn" on Monday, before the channel became blocked to viewers in London. The programme's producers say they repeatedly invited supporters of Mahmoud Ahmadinejad to get in touch, but none has contacted them so far.

Mojgan was one of hundreds of thousands of people who attended the rally in Tehran on Monday afternoon to hear the opposition candidate, Mir-Hossein Mousavi.

She told the Farsi-language programme the numbers on Monday "were huge and the crowd kept growing". She said there was "no comparison" with the number who turned out for President Ahmadinejad's official rally the day before.

Mojgan estimated that more than one in 20 in the pro-reformist crowd were uniformed police.

Maryan, a civil servant in Tehran, went on air to say that she saw 20 busloads of people being driven into the capital on Sunday for the president's victory rally.

"But at work today, they weren't letting people leave the office to attend Mousavi's demonstration. It would have been even bigger if everyone who wanted to go had been allowed to."

Rumours

Government jamming of 'phone systems and the web encouraged rumours to grow and left many Iranians feeling uncertain.

Golrokh, an Iranian student in the Netherlands told the BBC news website she had become the main news source for some of her friends in Tehran, who had "no media of their own. Nobody can trust each other because they are not connected".

Tweets revealed some of people's fears. A few hours ahead of the big rally in Tehran, Change_for_Iran tweeted: "There are now rumours of Mousavi's site being hacked and the whole rally is IRG's [Iranian Revolutionary Guards] trap. Gun placements at Azadi Square confirmed".

A few minutes later he signed off: "It's worth taking the risk, we're going."


Thousands of pro-reform supporters gathered in Tehran on Monday
A couple of callers to BBC Persian TV suggested that the size of the crowd in Tehran made the police wary of going in too hard, but they were more heavy-handed in smaller cities.

Ahmed is an unemployed graduate in Shiraz who has joined a pro-Mousavi rally every day since the results came out. He told the BBC the authorities were shipping in guards from outside the city to deal with the protests.

"The Basijis [volunteer militia] are very organised, armed with batons and sticks and they basically attack without warning".

He said the mood of the crowd had been volatile: like "Sparks of fire under the dust".

Ali, also from Shiraz, emailed the BBC Have Your Say to describe his experiences at Monday's rally in his city.

There were lots of police on motorcycles attacking people

Ladan, Shiraz
He said tear gas was fired and then "Police on motorcycles attacked the protesters". He described taking refuge in someone's house but police broke windows to follow them in.

"They also arrested three young men and attacked another two. They started to hit them with batons ruthlessly. We could see blood running down their heads".

Ladan got in touch with BBC Persian TV: "My sister and her friends went to the famous Molla Sadra Street in Shiraz. There were lots of guards and police on motorcycles attacking people."

Azarnoush in Shiraz tweeted: "Students are being surrounded in Shiraz University, civil police is in fight with people".

People have emailed the BBC from across Iran, in Yazd, Rasht, Esfahan and Tabriz to describe pro-Mousavi rallies.

The Iranian government views the BBC as a symbol of western corruption, so few supporters of President Ahmadinejad get in touch. Khalid Tehrani is one of them and emailed his dissatisfaction with the reformist protesters:

"This election was as fair and independent as it could be in any western country. The people who claim vote rigging should look first into the election of George W Bush in 2000 and how it was stolen from Al Gore. The West is a sore loser when it comes to the result of a democracy which is against its wishes."

Sallahddin
15-06-09, 21:55
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/8101570.stm


Fuck off , man !

what the fuck is going on ?



A re_run of the overthrowing attempt of secular Fatah against religious Hamas ;supported sponsored & encouraged trained by the US ???

see my link below !

Slinger
15-06-09, 22:42
Fuck off , man !

what the fuck is going on ?


Valt je niet mee hè?

Dat is het lot van jouw islamitische heilstaat.

De mensen willen hem niet.

Mark
15-06-09, 23:01
ik heb begrepen dat het om 2 miljoen zionistische acteurs gaat.

die verdome bilderbergers ook!!!

Slinger
15-06-09, 23:04
ik heb begrepen dat het om 2 miljoen zionistische acteurs gaat.

die verdome bilderbergers ook!!!

Waar halen ze al die Joden toch opeens vandaan?

Marsipulami
15-06-09, 23:25
YouTube - Clash between election protesters and police in Tehran

YouTube - Clash between election protesters and police in Tehran

YouTube - Clash between election protesters and police in Tehran

YouTube - Clash between election protesters and police in Tehran

fisherman1969
15-06-09, 23:41
YouTube - Clash between election protesters and police in Tehran (http://www.youtube.com/watch?v=pgFmP5kXoik)

YouTube - Clash between election protesters and police in Tehran (http://www.youtube.com/watch?v=Lp0KRMF78IY)

YouTube - Clash between election protesters and police in Tehran (http://www.youtube.com/watch?v=ROWuYet-_Yk)

YouTube - Clash between election protesters and police in Tehran (http://www.youtube.com/watch?v=CCwrqBpbqjA)

Kan maar een ding zeggen vreselijk ! hoop dat ze het gauw eens worden en het niet op een burgeroorlog komt .

Ongelovelijk
16-06-09, 00:16
Fuck off , man !

what the fuck is going on ?



A re_run of the overthrowing attempt of secular Fatah against religious Hamas ;supported sponsored & encouraged trained by the US ???

see my link below !

Die vuile westerse wereld heeft zakken met wortellen, i.p.v. aardappelen gestuurt. Een materialistisch_ trukje :-)

Marsipulami
16-06-09, 00:19
YouTube - 15th June 2009 millions protest in iran against election fraud in Iran

Max Stirner
16-06-09, 00:21
Kan maar een ding zeggen vreselijk ! hoop dat ze het gauw eens worden en het niet op een burgeroorlog komt .


YouTube - yung Girl gets shot in Tehran 15 of june شلیک گلوله به یک دختر جوان


YouTube - dead people during the protests 15 of june

Marsipulami
16-06-09, 00:26
YouTube - Huge crowd protest in vali asr Tehran - Iran 13 or 14 June 2009

fisherman1969
16-06-09, 00:27
ik heb begrepen dat het om 2 miljoen zionistische acteurs gaat.

die verdome bilderbergers ook!!!

Inmiddels hebben ze er nog een paar miljoen bijgehaalt , HET VOLK HAALT ZE MET VAG EN WIMPEL BINNEN !!:zozo:

tanger'73
16-06-09, 01:17
YouTube - Huge crowd protest in vali asr Tehran - Iran 13 or 14 June 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=RwqIJebK02E)


Waar tel jij miljoenen betogers?

Julien
16-06-09, 01:21
Fuck off , man !

what the fuck is going on ?



A re_run of the overthrowing attempt of secular Fatah against religious Hamas ;supported sponsored & encouraged trained by the US ???

see my link below !

Ahmadinejad is een Neocon. Ik neem aan dat jij ook liever Obama dan McCain/Palin zag winnen in de VS. Als je consequent bent, steun je nu dus ook Moussavi in plaats van de neocon Ahmadinejad.

Bofko
16-06-09, 01:33
Waar tel jij miljoenen betogers?

Hoe kun je miljoenen betogers te zien krijgen op een amateur-filmpje van 2 minuten ?

tanger'73
16-06-09, 01:34
Hoe kun je miljoenen betogers te zien krijgen op een amateur-filmpje van 2 minuten ?


Dat bedoel ik nou.

Julien
16-06-09, 01:37
Als mensen uit Iran zelf het over 2 miljoen betogers hebben, geloof ik hen meer dan een aantal Nederlanders die niet verder kijken dan youtube of maroc.nl

Bofko
16-06-09, 01:37
Dat bedoel ik nou.
Dus dat persbericht van die 2 miljoen betogers berust dan ook niet op dat filmpje.

tanger'73
16-06-09, 01:41
Dus dat persbericht van die 2 miljoen betogers berust dan ook niet op dat filmpje.

Ik ben al heel lang opgehouden dergelijke persberichten te geloven, zoals een aantal Nederlanders die niet verder dan youtube en Maroc.nl komen en onder meer alle berichtgeving rondom Wilders terstond geloven en dan vinden dat hun blik is verruimd.

Bofko
16-06-09, 01:47
Ik ben al heel lang opgehouden dergelijke persberichten te geloven, zoals een aantal Nederlanders die niet verder dan youtube en Maroc.nl komen en onder meer alle berichtgeving rondom Wilders terstond geloven en dan vinden dat hun blik is verruimd.

De persberichten rond Wilders kloppen gewoon. Zijn stomme uitspraken worden breed uitgemeten in het nieuws en niemands blik wordt verruimd.Maar Wilders is hier offtopic.

tanger'73
16-06-09, 01:49
De persberichten rond Wilders kloppen gewoon. Zijn stomme uitspraken worden breed uitgemeten in het nieuws en niemands blik wordt verruimd.Maar Wilders is hier offtopic.


Ja wat hij zegt in zijn persberichten en wat de koppen brengen rondom Wilders, dat is hetgene wat een aantal Nederlanders met verruimde blik terstond geloven.

Julien
16-06-09, 01:50
Met z'n honderdduizenden tegen Ahmadinejad

In de Iraanse hoofdstad Teheran betogen vandaag honderdduizenden Iraniërs tegen de uitslag van de presidentsverkiezingen, ondanks een demonstratieverbod van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het is de derde dag op rij dat er gedemonstreerd wordt. Een politieman die de demonstratie in goede banen moet leiden sprak zelfs van anderhalf tot twee miljoen demonstranten.

Ooggetuigen meldden dat de politie op demonstranten heeft geschoten. Daarbij zou een dode zijn gevallen. De schoten zouden zijn afgevuurd op een plein in de Iraanse hoofdstad waar honderdduizenden mensen zich hadden verzameld. Mensen zouden in paniek proberen te vluchten. Ook hangt een rookpluim boven het plein.

Bij de bijeenkomst zijn ook de verslagen hervormingsgezinde presidentskandidaten Mir Hossein Mousavi en Mehdi Karoubi. Ook oud-president Mahammed Khatami voegt zich bij de protesterende massa, verklaarde de broer van het voormalige staatshoofd.

De verkiezingen van vrijdag werden gewonnen door de ultraconservatieve Mahmoud Ahmadinejad. Volgens Mousavi is er fraude gepleegd. Hij wil dat de verkiezingen geannuleerd worden. Ook Khatami is voorstander van nieuwe verkiezingen.

----

Tangaoui heb jij betere bronnen dan?

tanger'73
16-06-09, 01:54
Met z'n honderdduizenden tegen Ahmadinejad

In de Iraanse hoofdstad Teheran betogen vandaag honderdduizenden Iraniërs tegen de uitslag van de presidentsverkiezingen, ondanks een demonstratieverbod van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het is de derde dag op rij dat er gedemonstreerd wordt. Een politieman die de demonstratie in goede banen moet leiden sprak zelfs van anderhalf tot twee miljoen demonstranten.

Ooggetuigen meldden dat de politie op demonstranten heeft geschoten. Daarbij zou een dode zijn gevallen. De schoten zouden zijn afgevuurd op een plein in de Iraanse hoofdstad waar honderdduizenden mensen zich hadden verzameld. Mensen zouden in paniek proberen te vluchten. Ook hangt een rookpluim boven het plein.

Bij de bijeenkomst zijn ook de verslagen hervormingsgezinde presidentskandidaten Mir Hossein Mousavi en Mehdi Karoubi. Ook oud-president Mahammed Khatami voegt zich bij de protesterende massa, verklaarde de broer van het voormalige staatshoofd.

De verkiezingen van vrijdag werden gewonnen door de ultraconservatieve Mahmoud Ahmadinejad. Volgens Mousavi is er fraude gepleegd. Hij wil dat de verkiezingen geannuleerd worden. Ook Khatami is voorstander van nieuwe verkiezingen.

----

Tangaoui heb jij betere bronnen dan?

Toe maar, een iraanse politieman nog wel, die snel 2 miljoen betogers heeft geteld, zat politiemannen die van alles en nog wat beweren.

Bofko
16-06-09, 01:55
Ja wat hij zegt in zijn persberichten en wat de koppen brengen rondom Wilders, dat is hetgene wat een aantal Nederlanders met verruimde blik terstond geloven.

Hij heeft gezegd dat miljoenen moslims Europa uitmoeten. En ik geloof dat hij dat gezegd heeft.Denk jij dan dat hij dat niet gezegd heeft ?

tanger'73
16-06-09, 01:57
Hij heeft gezegd dat miljoenen moslims Europa uitmoeten. En ik geloof dat hij dat gezegd heeft.Denk jij dan dat hij dat niet gezegd heeft ?

Dat hij dat heeft gezegd verbaasd me niet, gezien zijn reputatie. Maar ik geloof hem niet, zoals een aantal verruimde Nederlanders graag wel doen.

Julien
16-06-09, 01:58
Hij heeft gezegd dat miljoenen moslims Europa uitmoeten. En ik geloof dat hij dat gezegd heeft.Denk jij dan dat hij dat niet gezegd heeft ?

Het zal me niet verbazen als Tanger een sympathie heeft voor Wilders. Hij steunt namelijk ook de Wilders van Iran.

Geef mij maar hervormers die de mensenrechten willen verbeteren!

Julien
16-06-09, 02:00
Toe maar, een iraanse politieman nog wel, die snel 2 miljoen betogers heeft geteld, zat politiemannen die van alles en nog wat beweren.

Jij hebt nooit in je leven een schatting gemaakt ofzo?? :maf2:

Bofko
16-06-09, 02:02
Dat hij dat heeft gezegd verbaasd me niet, gezien zijn reputatie. Maar ik geloof hem niet, zoals een aantal verruimde Nederlanders graag wel doen.

:zozo: Zou hij dan misschien: 'duizenden moslims moeten Europa uit' gezegd hebben ?

tanger'73
16-06-09, 02:09
Jij hebt nooit in je leven een schatting gemaakt ofzo?? :maf2:

Ja geen overdreven schatting van 2 miljoen.

tanger'73
16-06-09, 02:11
:zozo: Zou hij dan misschien: 'duizenden moslims moeten Europa uit' gezegd hebben ?

Al heeft hij zijn zinnen op 1 moslim uit Europa gezet, een aantal Nederlanders van verruimde blik zullen hem spontaan volgen.

Julien
16-06-09, 02:13
Ja geen overdreven schatting van 2 miljoen.

Hij had het over 1,5 tot 2 miljoen..

Maar jij vindt dat hij iedere persoon had moeten tellen :maf2: en je gelooft het pas tot het op de persoon nauwkeurig is? :moe:

Het is zeker wel mogelijk een schatting te maken van 1,5 tot 2 miljoen mensen. We hebben het over een politieagent die Teheran als z'n broekzak kent.

tanger'73
16-06-09, 02:17
Hij had het over 1,5 tot 2 miljoen..

Maar jij vindt dat hij iedere persoon had moeten tellen :maf2: en je gelooft het pas tot het op de persoon nauwkeurig is? :moe:

Het is zeker wel mogelijk een schatting te maken van 1,5 tot 2 miljoen mensen. We hebben het over een politieagent die Teheran als z'n broekzak kent.


Nou, dat jij hem gelooft moet je vooral doen, ik ga niet af op een iraanse politieman met een schatting.

Bofko
16-06-09, 02:18
Al heeft hij zijn zinnen op 1 moslim uit Europa gezet, een aantal Nederlanders van verruimde blik zullen hem spontaan volgen.

En: ben jij een 'Nederlander van verruimde blik' ?

tanger'73
16-06-09, 02:19
Vergeet men vooral niet de meerderheid van de iraanse bevolking niet?


YouTube - Supporters of Ahmadinejad in Tehran

Bofko
16-06-09, 02:20
Vergeet men vooral niet de meerderheid van de iraanse bevolking niet?


YouTube - Supporters of Ahmadinejad in Tehran (http://www.youtube.com/watch?v=twP-S0iE5ws&feature=feature)

Ik zie er maar een stuk of 20

tanger'73
16-06-09, 02:20
En: ben jij een 'Nederlander van verruimde blik' ?

Dat is een retorische vraag.

tanger'73
16-06-09, 02:21
Ik zie er maar een stuk of 20


Hoe wil je de rest zien in amateurbeelden van 2 minuten?

Bofko
16-06-09, 02:22
Dat is een retorische vraag.

Nee dat is het niet. Het is een gewone vraag aan jou.

tanger'73
16-06-09, 02:22
Nee dat is het niet. Het is een gewone vraag aan jou.


Voor mij is dat het wel, want je krijgt er geen antwoord op.

Bofko
16-06-09, 02:23
Hoe wil je de rest zien in amateurbeelden van 2 minuten?

Je maakt me niet wijs dat dit de meerderheid van de Iraniers is.

tanger'73
16-06-09, 02:24
Je maakt me niet wijs dat dit de meerderheid van de Iraniers is.


Het zijn bovenal iraniërs en volgens de iraanse verkiezingen maken die deel uit van de meerderheid.

Bofko
16-06-09, 02:26
Het zijn bovenal iraniërs en volgens de iraanse verkiezingen maken die deel uit van de meerderheid.

Leve de democratie !!! Toch ?

tanger'73
16-06-09, 02:27
Leve de democratie !!! Toch ?


iran is geen democratie, maar een islamitische republiek.

Bofko
16-06-09, 02:30
iran is geen democratie, maar een islamitische republiek.

Waarom doen ze dan die verkiezingen ?

Bofko
16-06-09, 02:31
Voor mij is dat het wel, want je krijgt er geen antwoord op.
Angsthaas.

tanger'73
16-06-09, 02:31
Waarom doen ze dan die verkiezingen ?


Weet ik veel, misschien wel een competitie wie de beste moslim is?

tanger'73
16-06-09, 02:32
Angsthaas.

Het is een lastige vraag die je stelt.

Julien
16-06-09, 02:33
Voor mij is dat het wel, want je krijgt er geen antwoord op.

Maar jij steunt toch neocons en rechtse conservatieve mensen?

Wilders past goed in dat plaatje.

tanger'73
16-06-09, 02:34
Maar jij steunt toch neocons en rechtse conservatieve mensen?

Wilders past goed in dat plaatje.


Ik steun alle moslims die de islam en de soena van de profeet (v.z.m.h.) oprecht volgen, universeel. Dacht dat Wilders niet in het profiel past?

Julien
16-06-09, 02:40
Ik steun alle moslims die de islam en de soena van de profeet (v.z.m.h.) oprecht volgen, universeel. Dacht dat Wilders niet in het profiel past?

Sinds wanneer volgt de sji'iet Ahmadinejad de soena??

Wilders, Netanyahu en Bush zijn christelijke/joodse neocons, Ahmadinejad is een islamitische neocon. Behalve hun heilige boeken, zijn er weinig verschillen tussen deze politici. Als je tegen Wilders bent, moet je ook tegen Ahmadinejad zijn. Of je bent inconsequent.

tanger'73
16-06-09, 02:43
Sinds wanneer volgt de sji'iet Ahmadinejad de soena??

Wilders, Netanyahu en Bush zijn christelijke/joodse neocons, Ahmadinejad is een islamitische neocon. Behalve hun heilige boeken, zijn er weinig verschillen tussen deze politici. Als je tegen Wilders bent, moet je ook tegen Ahmadinejad zijn. Of je bent inconsequent.


Weet ik veel, ken jij Ahmedinejad zijn geloofsleven? Verder heeft het sjiisme met Ali te maken, niet met de geliefde profeet onder alle moslims Mohammed (v.z.m.h.)

Marsipulami
16-06-09, 03:20
Ik heb wel sympathie voor de Iraanse bevolking. Iran heeft een hooggeschoolde bevolking en in vergelijking met andere landen in de regio doet Iran het lang niet slecht. Iran voert geen oorlogen, streeft naar welvaart en vrede. Ahmadinijad vind ik ook wel een sympathieke gast. Hij is het levende bewijs van het zelfrespect van moslims voor hun godsdienst en cultuur. Maar goed, ik denk toch dat er meer aan de hand is in Iran. Het volk komt in opstand. Dat is op zichzelf al een bewijs dat het democratisch denken aan de winnende hand is in Iran. Ahmadinijad heeft Iran binnengeleid in het universum van het moderne denken. Ook al is hij daar mogelijks zelf het eerste slachtoffer van.

Julien
16-06-09, 03:25
Ahmadinijad heeft Iran binnengeleid in het universum van het moderne denken. Ook al is hij daar mogelijks zelf het eerste slachtoffer van.

Huh? Ahmadinejad is een van de meest rechtse en conservatiefste presidenten van de laatste decennia in Iran geweest. Je hebt wel gelijk dat er een zekere moderniseringsproces gaande is binnen Iran. Maar zeker niet dankzij Ahmedinejad hoor.
Het Iraanse volk (meederheid is jonger dan 30!) is veel moderner, toleranter en opener dan de meeste mensen denken. Hoogste tijd dat de politieke elite zich ook aanpast aan de nieuwe tijd, de 21e eeuw, dat is ook wat de jeugd in Iran wil.

tanger'73
16-06-09, 03:31
Ik heb wel sympathie voor de Iraanse bevolking. Iran heeft een hooggeschoolde bevolking en in vergelijking met andere landen in de regio doet Iran het lang niet slecht. Iran voert geen oorlogen, streeft naar welvaart en vrede. Ahmadinijad vind ik ook wel een sympathieke gast. Hij is het levende bewijs van het zelfrespect van moslims voor hun godsdienst en cultuur. Maar goed, ik denk toch dat er meer aan de hand is in Iran. Het volk komt in opstand. Dat is op zichzelf al een bewijs dat het democratisch denken aan de winnende hand is in Iran. Ahmadinijad heeft Iran binnengeleid in het universum van het moderne denken. Ook al is hij daar mogelijks zelf het eerste slachtoffer van.


...:D

tanger'73
16-06-09, 03:34
Ahmadinejad heeft er alles mee te maken, hij is namelijk geen gehate persoon in iran.

Julien
16-06-09, 03:53
Ahmadinejad heeft er alles mee te maken, hij is namelijk geen gehate persoon in iran.

Nee joh. Hij wordt niet gehaat in Iran hoor :zozo: die 2 miljoen demonstranten worden voor hun lol in elkaar geslagen

Joesoef
16-06-09, 06:03
Weet ik veel, ken jij Ahmedinejad zijn geloofsleven? Verder heeft het sjiisme met Ali te maken, niet met de geliefde profeet onder alle moslims Mohammed (v.z.m.h.)


Je kletst maar een eind weg, je weet er helemaal niets van.

Joesoef
16-06-09, 06:07
Hij had het over 1,5 tot 2 miljoen..

Maar jij vindt dat hij iedere persoon had moeten tellen :maf2: en je gelooft het pas tot het op de persoon nauwkeurig is? :moe:

Het is zeker wel mogelijk een schatting te maken van 1,5 tot 2 miljoen mensen. We hebben het over een politieagent die Teheran als z'n broekzak kent.


De verslaggevers uit Theran van zowel BNR als BBC world service hebben het over bijna een miljoen demonstranten.

Marsipulami
16-06-09, 12:21
Hertelling stemmen op komst in Iran

dinsdag 16 juni 2009
Bron: AFP Auteur: dsl, jbs


TEHERAN - De machtige Iraanse Raad van Hoeders is naar eigen zeggen bereid om betwiste stemmen, uitgebracht tijdens de presidentsverkiezingen van afgelopen vrijdag, te hertellen. Of daarmee de rust terugkeert in het land, is heel twijfelachtig. Tijdens een betoging tegen de herverkiezing van president Ahmadinejad vielen maandag zeven burgerdoden. Ook dinsdag zal er betoogd worden.

Volgens zijn woordvoerder is de Raad van Hoeders, de constitutionele waakhond in Iran, bereid tot een hertelling van de stemmen in de 'gecontesteerde stembussen'. Volgens de BBC bestaat de mogelijkheid dat er uiteindelijk een volledige hertelling komt.

De gematigde, hervormingsgezinde presidentskandidaat Mir Hossein Mousavi, die het vrijdag moest afleggen tegen Ahmadinejad, gewaagde van grootschalige fraude, waardoor zittend president Mahmoud Ahmadinejad herkozen raakte.

Mousavi schreef zondag een bezwaarschrift aan de Raad van Hoeders en had een ontmoeting met de hoogste geestelijke leider van Iran, ayatollah Khamenei. Die had de officiële uitslag zaterdag een 'goddelijke beschikking' genoemd en de Iraniërs opgeroepen zich erbij neer te leggen.

Volgens sommige waarnemers probeert de Raad met zijn koerswijziging vooral om tijd te rekken, in de hoop dat de volkswoede zal gaan liggen. Het is zeer de vraag of dat ook meteen zal gebeuren.

Betogingen

Bij een betoging van aanhangers van Mousavi zijn maandag in Teheran zeven burgers doodgeschoten door een militaire eenheid.

Aanhangers van Mousavi plannen dinsdag opnieuw een protestmars. De aanhang van president Ahmadinejad plant een tegenbetoging. Die zal plaatsvinden op dezelfde plaats als die van de pro-Mousavi-beweging, maar wel twee uur eerder.

De schietpartij deed zich maandag voor aan het eind van de betoging, waarin vele tienduizenden lucht gaven aan hun verontwaardiging over de herverkiezing van president Mahmoud Ahmadinejad.

Ooggetuigen hadden al gemeld dat er minstens een dode en verscheidene zwaargewonden waren gevallen toen er op demonstranten werd geschoten vanuit het gebouw van de vrijwillige militie, die verbonden is met de Iraanse Revolutionaire Garde.

Beide kampen op straat

Dinsdag wordt er in Teheran opnieuw betoogd door aanhangers van Mousavi, die oproept tot 'kalm en vreedzaam' protest. Intussen plannen de aanhangers van president Ahmadinejad een tegenbetoging. Die zal dinsdag plaatsvinden op dezelfde plaats als die van de pro-Mousavi-beweging, maar wel twee uur eerder.

Zaterdag maakten de autoriteiten bekend dat Ahmadinejad 62,6 procent van de stemmen had gekregen en zijn hervormingsgezinde uitdager Mir Hossein Mousavi slechts 33,75 procent.

Volgens Mousavi en zijn aanhangers is er echter op grote schaal gefraudeerd. De geestelijk leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, heeft inmiddels opdracht gegeven de klacht van Mousavi te onderzoeken.

De oppositieleider sloot zich maandag persoonlijk aan bij de betogers, van wie velen de kleur groen van zijn verkiezingscampagne droegen. Hij sprak de negen kilometer lange rij betogers toe op het Vrijheidsplein, waar Ahmadinejad eerder zijn verkiezingsoverwinning opeiste.

Joesoef
16-06-09, 12:38
Mousavi zou hervormer zijn, waaruit blijkt dit, iemand al eens het verleden van Mousavi nagelopen?

Max Stirner
16-06-09, 12:46
Mousavi zou hervormer zijn, waaruit blijkt dit, iemand al eens het verleden van Mousavi nagelopen?


Ja. Ook een moordenaar.

Logisch, anders was ie natuurlijk niet eens door de ballotage-commissie gekomen.

Marsipulami
16-06-09, 13:32
Pijn om Iran

Kader Abdolah, 15-06-2009 16:11

Het verlies van Mousavi en zijn aanhangers veroorzaakt fysieke pijn

Deze Mirza schrijf ik om de grote teleurstelling en het verdriet van het vaderland te trotseren.

Eigenlijk schrijf ik namens miljoenen landgenoten die van pijn tranen in hun ogen kregen toen de uitslag van de presidentsverkiezingen officieel bekend werd gemaakt. Woedend waren ze.

Ik wil mijn eigen woede onder woorden brengen. Ik had niet verwacht dat het verlies zo’n fysieke pijn zou kunnen veroorzaken. Heel mijn lichaam doet pijn. Het lijkt alsof een zwart gemaskerde politieagent van de Islamitische Revolutionaire Garde mij met een stok tegen mijn rug, mijn armen, mijn benen, mijn borstkast en mijn hoofd heeft geslagen.

Mijn nek is zo stijf dat ik met moeite bewegen kan. Het is een bijwerking van de nationale ontgoocheling.

Alles duidde erop dat Mousavi met een denderende triomf zou gaan winnen. Het was de bedoeling om Ahmadinedjad met een vernedering terug naar huis te sturen, maar hij haalde 24 miljoen stemmen, 10 miljoen meer dan de favoriet Mousavi. Dat kon niet, het was een onmogelijke uitslag, het was gegoochel van de hoogste orde!

Mousavi, de goedgekeurde presidentskandidaat, was even buiten zichzelf van de schrik.

Hij zei: ‘Het is verbijsterend. Dit mogen we de mensen niet aandoen. Dit is een vals, gevaarlijk spel. Ik wil weten hoe en door wie dit geregisseerd is. Een duidelijk teken dat de leugen regeert. Ik zal niet zwichten, en de mensen zullen niet toegeven. Ik zal de geheimen van dit vernederende spel aan het volk vertellen.’

Maar ik corrigeer hem meteen. Hij zal niets doen, hij durft niet, ook hij is een van hen, men kent hem, ze hebben allemaal hun handen op een buik, het zijn foute en corrupte politici. Allemaal van top tot teen.

Het was niet toevallig dat afgelopen weekeinde duizenden woedende demonstranten met gebalde vuisten riepen: ‘Mousavi! Mousavi! Geef onze stemmen terug!’

Zelfs de machtige ayatollah Rafsandjani, die duidelijk tegen Ahmadinedjad was, zal geen woord van protest uitten. Hij is zo corrupt dat hij bang is dat zijn tegenstanders hem voor de rechter zullen slepen en hem vragen: ‘Hoe kom je aan die miljarden?’

Iedereen kent elkaar, verder zal er niets gebeuren.

Toch waren deze verkiezingen een bijzondere onvergetelijke gebeurtenis in het vaderland. Miljoenen jongeren en voornamelijk vrouwen hebben met hun persoonlijke protest aan de wereld laten zien dat ze dit regime niet willen.

Het was een mooie korte lente, hun feest is omgetoverd tot een van nationale rouw.
De bevolking van omringende islamitische landen hebben met bewondering en verbazing het unieke protest gezien. Ongetwijfeld zullen we de invloed van deze beweging in de toekomst van deze Arabische landen zien.

Afgelopen weekeinde zijn er duizenden protesteerders geslagen door de agenten van de Revolutionaire Garde en honderden zijn gearresteerd. Wat een moed, het zijn dappere mensen die hun leven in gevaar brengen om hun stem te laten horen. Al drieduizend jaar wordt het Iraanse volk door ontelbare vijanden tot aan de grond kapot gemaakt, maar er is iets moois in dat geheimzinnige land aan de hand. Men komt telkens weer met miljoenen in opstand.

Tranen van trots springen in mijn ogen, ik recht mijn rug. Het doet pijn.

tanger'73
16-06-09, 13:45
Nee joh. Hij wordt niet gehaat in Iran hoor :zozo: die 2 miljoen demonstranten worden voor hun lol in elkaar geslagen


Nee joh, ruim 66 miljoen iraniërs hebben hun steun aan Mousavi betuigd? Houdt je bij de feiten, in iran hebben verkiezingen plaatsgevonden en Mousavi was net als Ahmedinejad een kandidaat voor de titel. Heeft Mousavi de iraanse verkiezingen gewonnen? Je hebt totaal geen oog voor de meerderheid van het iraanse volk!

tanger'73
16-06-09, 13:47
Ja. Ook een moordenaar.

Logisch, anders was ie natuurlijk niet eens door de ballotage-commissie gekomen.

Mousavi is net als Ahmedinejad anti-imperialistisch en bovenal islamiet, and you can take that to the bank.

tanger'73
16-06-09, 13:50
Je kletst maar een eind weg, je weet er helemaal niets van.


Uit jouw reactie zal niemand ooit wat wijzer worden, dus waar uit blijkt dat sjieten de profeet Mohammed (v.z.m.h.) ontkennen? Als sjieten in plaats van de profeet (v.z.m.h) Ayatolah Khomeini vereren, deugen sjieten inderdaad voor geen enkele meter!

Max Stirner
16-06-09, 13:51
Mousavi is net als Ahmedinejad anti-imperialistisch en bovenal islamiet, and you can take that to the bank.


Get a life

tanger'73
16-06-09, 13:53
Get a life


Wablief, hoor wie dat zegt, onze achterlijke koos Albert poot!

tanger'73
16-06-09, 13:57
Get a life


Godallemachtig, wat een leven moet je wel hebben achterlijke geestelijke gehandicapte. :haha:


YouTube - Koos Alberts 1984 ik verscheurde je foto

Max Stirner
16-06-09, 14:00
Godallemachtig, wat een leven moet je wel hebben achterlijke geestelijke gehandicapte. :haha:


YouTube - Koos Alberts 1984 ik verscheurde je foto (http://www.youtube.com/watch?v=dYKIkUnErxI)



:hihi:

Spoetnik
16-06-09, 14:03
Mousavi zou hervormer zijn, waaruit blijkt dit, iemand al eens het verleden van Mousavi nagelopen?

Zo ver ik het heb begrepen is dit hele gebeuren is een ordinaire machtstrijd tussen Khamenei en Rafsanjani.

http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/KF16Ak02.html

tanger'73
16-06-09, 14:07
Mousavi zou hervormer zijn, waaruit blijkt dit, iemand al eens het verleden van Mousavi nagelopen?


Mousavi is absoluut een hervormer, zo luidt de nieuwe iraanse geloofsbelijdenis: "Ik betuig dat er geen God is dan Allah en Ayatolah Komeini is zijn boodschapper." Als dat geen hervorming is, dan weet ik het niet meer?

Joesoef
16-06-09, 14:19
Uit jouw reactie zal niemand ooit wat wijzer worden, dus waar uit blijkt dat sjieten de profeet Mohammed (v.z.m.h.) ontkennen?


Sjia de profeet ontkennen? Waarom zit jij zo te provoceren.

mark61
16-06-09, 14:22
Waarom zijn hier eigenlijk 3 topics over?

tanger'73
16-06-09, 14:27
Sjia de profeet ontkennen? Waarom zit jij zo te provoceren.

Ik had eerder beweerd dat het sjiisme met Ali te maken heeft i.v.m. de perikkelen rond de opvolging van de profeet Mohammed (v.z.m.h.). Dat in antwoord op reactie dat men het sjiisme en de soena van de profeet niet kon voorstellen en dat daarmee wordt geimpliceert dat de profeet Mohammed (v.z.m.h.) buiten het sjiisme wordt gesloten.

Joesoef
16-06-09, 15:04
Ik had eerder beweerd dat het sjiisme met Ali te maken heeft i.v.m. de perikkelen rond de opvolging van de profeet Mohammed (v.z.m.h.). Dat in antwoord op reactie dat men het sjiisme en de soena van de profeet niet kon voorstellen en dat daarmee wordt geimpliceert dat de profeet Mohammed (v.z.m.h.) buiten het sjiisme wordt gesloten.



http://www.journobiz.com/forums/images/smilies/troll2.gif

Bar
16-06-09, 15:10
iran is geen democratie, maar een islamitische republiek.

Geniet er maar van (nog eventjes dan)

tanger'73
16-06-09, 16:16
http://www.journobiz.com/forums/images/smilies/troll2.gif


Wist niet dat je in sprookjes, goblins en Narnia geloofde?

tanger'73
16-06-09, 16:20
Geniet er maar van (nog eventjes dan)

Ben geen iraniër, evenmin utilitarist, voor wat betreft genieten doe ik zowiezo al. :haha:

Julien
16-06-09, 17:02
Nee joh, ruim 66 miljoen iraniërs hebben hun steun aan Mousavi betuigd? Houdt je bij de feiten, in iran hebben verkiezingen plaatsgevonden en Mousavi was net als Ahmedinejad een kandidaat voor de titel. Heeft Mousavi de iraanse verkiezingen gewonnen? Je hebt totaal geen oog voor de meerderheid van het iraanse volk!

Hou JIJ je bij de feiten. Het is helemaal niet zeker dat Ahmadinejad heeft gewonnen. De kans is juist erg groot dat er gefraudeerd is.

tanger'73
16-06-09, 17:09
Hou JIJ je bij de feiten. Het is helemaal niet zeker dat Ahmadinejad heeft gewonnen. De kans is juist erg groot dat er gefraudeerd is.


Dat er gefraudeerd zou zijn, dat is pas geen feit. Dus laat het iraanse volk zelf haar toekomst bepalen en niet door hier jouw voorkeur botvieren.

Joesoef
16-06-09, 17:09
Hou JIJ je bij de feiten. Het is helemaal niet zeker dat Ahmadinejad heeft gewonnen. De kans is juist erg groot dat er gefraudeerd is.


Het een sluit het ander niet uit.

Joesoef
16-06-09, 17:10
http://www.nrc.nl/buitenland/iran/article2273401.ece/Komt_er_een_revolutie_in_Iran



NRC Handelsblad...

Komt er een revolutie in Iran?
en vijf andere vragen over de protesten na de verkiezingen
Gepubliceerd: 16 juni 2009 16:36 | Gewijzigd: 16 juni 2009 16:43
Door onze redacteuren
Rotterdam/Teheran, 16 juni. De presidentsverkiezingen van vrijdag 12 juni zijn met een ruime meerderheid gewonnen door de zittende president Ahmadinejad. Volgens zijn rivaal Mir Hossein Mousavi is er gefraudeerd.

1. Wie zijn de hoofdrolspelers?

De conservatief en huidige president Mahmoud Ahmadinejad heeft volgens de officiële uitslag de presidentsverkiezingen gewonnen met 63 procent. Civiel ingenieur, ex-burgemeester van Teheran, populist, conservatief, wil terug naar de zuivere waarden van de islamitische revolutie. Werd in 2005 gekozen op basis van zijn belofte te strijden tegen de corruptie van de elite en de olie-inkomsten bij de bevolking te bezorgen. Zijn machtsbasis zijn de armen en de conservatieve geestelijkheid, en met name de machtige Leider, ayatollah Ali Khamenei. De corruptie tiert nog welig en zijn economische politiek, die heeft geleid tot hoge inflatie, is nu zijn zwakke punt.

Mousavi.
Zijn rivaal, hervormer Mir Hossein Mousavi, kreeg 34 procent van de stemmen. Bouwkundig ingenieur, amateur-kunstschilder. Premier van 1981 tot 1989, tijdens de oorlog tegen Irak. Favoriet van ayatollah Khomeiny, oprichter van de islamitische republiek. Als premier voorstander van een centraal geleide economie. Later adviseur van president Khatami, die sociale liberalisering bepleitte. Belooft „gerechtigheid en vrijheid”. Wil het „extremistische” imago van Iran veranderen, maar houdt net als alle kandidaten vast aan het omstreden nucleaire programma. Steunt op de stedelijke middenklasse.

Iran is een democratie binnen een dictatuur. Bij algemeen kiesrecht worden onder andere een president, een parlement en gemeenteraden gekozen. Maar de benoemde Leider van de natie, sinds 1989 ayatollah Ali Khamenei, heeft de oppermacht.De Leider heeft de strijdkrachten, de inlichtingendiensten, de rechterlijke macht en de staatsomroep in zijn portefeuille. Hij bepaalt de koers van de buitenlandse politiek. De president heeft de dagelijkse leiding. Als hij de steun heeft van de Leider kan hij daarin ver gaan.

2. Wat zijn de inhoudelijke verschillen tussen de rivalen?

Ahmadinejads belangrijkste rivaal, ex-premier Mousavi, wordt gesteund door de immens populaire ex-president Mohammad Khatami. Hij zet zich neer als een middenfiguur die met alle facties kan opschieten. Hij heeft opgeroepen tot stopzetting van de impopulaire controles op kleding door de moraliteitspolitie, maar zegt ook – net als Ahmadinejad – dat er meer aandacht moet komen voor de armen.

Ahmadinejad presenteert zichzelf als een man van het volk. Zijn politiek van materialistische voorspoed heeft wellicht geleid tot hoge inflatie, maar ook tot een stijging van lonen, pensioenen en projecten in economisch achtergestelde gebieden. Hij wordt gesteund door een invloedrijke groep fanatieke geestelijken en militaire commandanten die een grotere rol voor de islam in de samenleving bepleiten. Daarnaast vinden ze dat het land ten koste van alles – ook democratie – moet worden beschermd tegen buitenlandse dreigingen.

3. Komt er een revolutie in Iran?

De Iraanse autoriteiten slagen er waarschijnlijk in de straatrellen die ontstonden na de herverkiezing van Mahmoud Ahmadinejad de kop in te drukken. De oproerpolitie greep daags na de verkiezingen massaal en hardhandig in tegen betogers. Behalve op de oproerpolitie kunnen de autoriteiten rekenen op de onvoorwaardelijke steun van de Baseej, de revolutionaire straatvechters die bijvoorbeeld bij de studentenprotesten van juli 1999 hebben helpen neerslaan. Tegen hun geweld hebben gewone burgers weinig in te brengen.

Een veel groter probleem is de aanzienlijke verdeeldheid binnen de Iraanse top die rond de verkiezingen van vrijdag onverbloemd aan het daglicht is gekomen. Alle kandidaten maken deel uit van het establishment van de islamitische republiek. Geen van hen betwist het systeem van het opperste leiderschap van een geselecteerde geestelijke, dat ayatollah Ruhollah Khomeiny heeft uitgedacht en met de islamitische revolutie in 1979 heeft doorgevoerd. Niemand is in die zin oppositie. Een overwinning voor Mousavi zou niet tot een democratische omwenteling hebben geleid.

Maar doordat Ahmadinejad in de rechtstreeks uitgezonden televisiedebatten met zijn uitdagers de schijn niet meer ophield en belangrijke machthebbers met naam en toenaam van corruptie beschuldigde, nam niemand meer een blad voor de mond. (zie vraag 6) Niet alleen het hervormingsgezinde kamp beschuldigt nu Ahmadinejad van fraude, en bij implicatie ook de Leider, die immers de herverkiezing van de president „een feest” noemde, ook de conservatief Rezaie deed dat. De door de Leider gesteunde radicale factie van Ahmadinejad heeft nu de overhand, maar daarmee is de strijd om de macht niet gestreden. Díe geest is niet zo makkelijk in de fles terug te krijgen. (meer over deze vraag in de nieuwsanalyse van redacteur Carolien Roelants)

4. Wat is de rol van internet?

Sociale-netwerksites als Facebook en Twitter kunnen een grote rol spelen bij het organiseren van protest. Door hun vermogen om snel grote groepen te bereiken, kunnen demonstranten naar bepaalde plekken worden gestuurd. Maar sinds de regering in Iran de pagina’s heeft geblokkeerd, is hun invloed veel minder.

Twitteraars uit Iran hebben veel ‘volgers’, mensen die zich abonneren op hun berichten. Maar de meesten komen uit het buitenland en zijn toehoorders, geen lokale organisatoren van demonstraties. Facebook en Twitter worden gepresenteerd als motoren achter het protest in Iran, maar hun echte informatie krijgen Iraniërs via mond-tot-mond. (meer over deze vraag in een reportage van correspondent Thomas Erdbrink)

5. Zou een Iran met Mousavi aan de macht een andere internationale koers varen?

Het buitenlandbeleid wordt niet door de president uitgezet maar door de Leider, ayatollah Ali Khamenei. Daarom zijn er slechts cosmetische verschillen tussen Ahmadinejad en Mousavi als het gaat over het nucleaire programma en erkenning van Israël.

Mousavi benadrukt dat hij de toon maar niet de inhoud van het buitenlandbeleid zal veranderen. De hervormers zullen Iran niet laten stoppen met het verrijken van uranium, zoals de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties eist. Evenals Ahmadinejad zijn ze bereid om met de Verenigde Staten te praten, mits dat land zijn politiek verandert. Evenmin als alle andere Iraanse politieke leiders erkennen ze de staat Israël. Mousavi is van plan „garanties” aan de wereld te geven om te bewijzen dat Iran geen plannen heeft om een atoombom te bouwen.

6. Hoe verliep de verkiezingscampagne?

Op 3 juni zagen veertig miljoen Iraniërs het ene taboe na het andere sneuvelen tijdens een verkiezingsdebat op de staatstelevisie tussen Ahmadinejad en zijn belangrijkste rivaal, Mousavi. Ahmadinejad zette zijn hervormingsgezinde tegenstander weg als een pion van een corrupte elite die buigt voor westerse druk. Mousavi omschreef de president als iemand die Iran richting dictatuur duwt. Mousavi zei dat de president met zijn „extremistische buitenlandpolitiek” Iran had vernederd; kandidaat Rezaie beschuldigde Ahmadinejad van leugens over zijn economische politiek.

Julien
16-06-09, 17:13
Dat er gefraudeerd zou zijn, dat is pas geen feit. Dus laat het iraanse volk zelf haar toekomst bepalen en niet door hier jouw voorkeur botvieren.

Hou jij je daar dan ook aan. In plaats van steeds je middelvinger uit te steken naar die mijoenen Iraniërs die opkomen voor hun rechten.

tanger'73
16-06-09, 17:18
Hou jij je daar dan ook aan. In plaats van steeds je middelvinger uit te steken naar die mijoenen Iraniërs die opkomen voor hun rechten.


Jij bent partijdig, ik sta in het midden. Mijn voorkeur gaat noch naar Ahmedinejad, noch naar Mousavi, noch naar shareaza. Ik bedien me met uitsluitend feiten en die zijn: dat er in iran verkiezingen hebben plaatsgevonden en dat Ahmedinejad die heeft gewonnen. Dat er vierkiezingen hebben plaatsgehad en dat Ahmedinejad als grootste uit de bus is gekomen, dat is totdat het tegendeel wordt bewezen een feit. Ik beperk me tot de feiten en niet tot hysterie, zoals wat jij doet.

mark61
16-06-09, 17:35
dat is totdat het tegendeel wordt bewezen een feit.

Dan is het geen feit. Een feit heeft geen tegendeel.

tanger'73
16-06-09, 17:37
Dan is het geen feit. Een feit heeft geen tegendeel.


Wat ik zojuist heb geschetst is een feit, het is voor de betogersaanhang om het tegendeel te bewijzen en verder hoef je niet met woordspelletjes te komen. Want je begrijpt precies wat ik ermee bedoel.

Julien
16-06-09, 17:42
Jij bent partijdig, ik sta in het midden. Mijn voorkeur gaat noch naar Ahmedinejad, noch naar Mousavi, noch naar shareaza. Ik bedien me met uitsluitend feiten en die zijn: dat er in iran verkiezingen hebben plaatsgevonden en dat Ahmedinejad die heeft gewonnen. Dat er vierkiezingen hebben plaatsgehad en dat Ahmedinejad als grootste uit de bus is gekomen, dat is totdat het tegendeel wordt bewezen een feit. Ik beperk me tot de feiten en niet tot hysterie, zoals wat jij doet.

Dus als Noord-Korea in een persbericht verklaard dat Kim-Jong Il de democratisch herkozen president van het land is, noem jij dat ook een feit?? :maf2:

mark61
16-06-09, 17:43
Wat ik zojuist heb geschetst is een feit, het is voor de betogersaanhang om het tegendeel te bewijzen en verder hoef je niet met woordspelletjes te komen. Want je begrijpt precies wat ik ermee bedoel.

Zoek de betekenis van het woord 'feit' een keer op.

Feit is, dat vrijwel niemand op aarde weet wat de echte verkiezingsuitslag was. Ik schat hooguit een man of 100. Max.

Het is ook heel goed mogelijk dat niemand de echte uitslag weet.

Degene die hier met woordspelletjes komt, of eigenlijk gewoon met een bewust foutieve uitspraak, ben jij.

Max Stirner
16-06-09, 17:44
Dat er vierkiezingen hebben plaatsgehad en dat Ahmedinejad als grootste uit de bus is gekomen, dat is totdat het tegendeel wordt bewezen een feit. Ik beperk me tot de feiten en niet tot hysterie, zoals wat jij doet.


Tis wel heel knap om, handmatig, binnen 12 uur 40.000.000 stemmen te tellen en in de computer in te voeren, vind je niet ??


De machthebbers zijn zo wereldvreemd en arrogant dat ze niet eens de moeite hebben genomen om op een geloofwaardige manier te frauderen.

Foutje.

tanger'73
16-06-09, 17:45
Dus als Noord-Korea in een persbericht verklaard dat Kim-Jong Il de democratisch herkozen president van het land is, noem jij dat ook een feit?? :maf2:


Als dat de uitkomst zou zijn in Noord-Korea en Kim-Jong il zit nog stevig in z'n zadel, is dat een feit waar de hele wereld mee rekening moet houden.

Max Stirner
16-06-09, 17:45
Zoek de betekenis van het woord 'feit' een keer op.

Feit is, dat vrijwel niemand op aarde weet wat de echte verkiezingsuitslag was. Ik schat hooguit een man of 100. Max.

Het is ook heel goed mogelijk dat niemand de echte uitslag weet.


Zelfs Max niet.

tanger'73
16-06-09, 17:48
Zoek de betekenis van het woord 'feit' een keer op.

Feit is, dat vrijwel niemand op aarde weet wat de echte verkiezingsuitslag was. Ik schat hooguit een man of 100. Max.

Het is ook heel goed mogelijk dat niemand de echte uitslag weet.

Degene die hier met woordspelletjes komt, of eigenlijk gewoon met een bewust foutieve uitspraak, ben jij.


Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid, waarvan de werkelijkheid vaststaat! Die werkelijkheid is dat er in iran verkiezingen hebben plaatsgevonden en dat Ahmedinejad als grootste uit de bus is gekomen. Dat jij dat ontkent is typerend aan je.

mark61
16-06-09, 17:48
Tis wel heel knap om, handmatig, binnen 12 uur 40.000.000 stemmen te tellen en in de computer in te voeren, vind je niet ??


De machthebbers zijn zo wereldvreemd en arrogant dat ze niet eens de moeite hebben genomen om op een geloofwaardige manier te frauderen.

Foutje.

Ze hebben duidelijk nog niet veel ervaring. Ze hadden beter wat Russische adviseurs kunnen aanslepen. Of elders. Er zijn zoveel deskundigen die dat zoveel eleganter kunnen.

Eerst roepen dat A. 69,zoveel % van de stemmen had. Dan toch maar weer 62,zoveel. Mensen oproepen om te bidden voor winst van de ene kandidaat, vanuit je neutrale :hihi: positie. Mensen hebben dus geen vrije wil, want god bepaalt de uitslag? Waarom houden ze dan verkiezingen?

Eerst roepen dat er niks aan de hand is, dan toch maar opdracht geven tot het hertellen van een deel van de stemmen. Een deel dat zo klein is, dat van zijn levensdagen de uitslag niet onder de 50% kan zakken.

En waar gaat het allemaal over? De joker die de komende 5 jaar ofzo gekke bekken mag trekken naar de VS.

tanger'73
16-06-09, 17:48
Tis wel heel knap om, handmatig, binnen 12 uur 40.000.000 stemmen te tellen en in de computer in te voeren, vind je niet ??


De machthebbers zijn zo wereldvreemd en arrogant dat ze niet eens de moeite hebben genomen om op een geloofwaardige manier te frauderen.

Foutje.

Ja daar weten ze in de grootste democratie op aarde alles van af hè?

Max Stirner
16-06-09, 17:50
Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid, waarvan de werkelijkheid vaststaat! Die werkelijkheid is dat er in iran verkiezingen hebben plaatsgevonden en dat Ahmedinejad als grootste uit de bus is gekomen. Dat jij dat ontkent is typerend aan je.



Feit is ook dat ze opnieuw gaan tellen, omdat ze misschien een klein telfoutje (of tien miljoen :)) hebben gemaakt.

Max Stirner
16-06-09, 17:50
Ja daar weten ze in de grootste democratie op aarde alles van af hè?



In India ?

mark61
16-06-09, 17:50
Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid, waarvan de werkelijkheid vaststaat! Die werkelijkheid is dat er in iran verkiezingen hebben plaatsgevonden

Dat lijkt een feit. Althans, uiterlijk.


en dat Ahmedinejad als grootste uit de bus is gekomen.

Dat is in het geheel geen feit. Wat ben jij opeens goedgelovig. Waarom geloofde je Bush nooit? Die zei ook altijd heel plechtig dat iets waar was. Khamenei schijnt het intussen allemaal niet meer zeker te weten. Dus op wie of wat beroep jij je eigenlijk? Je hebt die stemmen zelf geteld?

tanger'73
16-06-09, 17:50
Feit is ook dat ze opnieuw gaan tellen, omdat ze misschien een klein telfoutje (of tien miljoen :)) hebben gemaakt.

Dat is inderdaad dan ook weer een feit, dat ze opnieuw gaan tellen.

Max Stirner
16-06-09, 17:52
En waar gaat het allemaal over? De joker die de komende 5 jaar ofzo gekke bekken mag trekken naar de VS.


Daar gíng het over. Nu niet meer. Inshallah.

tanger'73
16-06-09, 17:53
Dat lijkt een feit. Althans, uiterlijk.



Dat is in het geheel geen feit. Wat ben jij opeens goedgelovig. Waarom geloofde je Bush nooit? Die zei ook altijd heel plechtig dat iets waar was. Khamenei schijnt het intussen allemaal niet meer zeker te weten. Dus op wie of wat beroep jij je eigenlijk? Je hebt die stemmen zelf geteld?


Wat is geschiedt is een feit, verder als de iraanse regering komt met de uitslag van de verkiezingen, dient iedereen daar rekening mee te houden. Wie ben jij om dat als buitenstaander niet te doen. Verder zie ik dat dit onderwerp je toch boeit, zal even goeg voor je gaan zitten.

tanger'73
16-06-09, 17:57
Verder is het ook een feit geweest dat Bush de Amerikaanse verkeizingen heeft gewonnen, ondanks aanwijzingen voor fraude. Daar is onderzoek voor en dat heeft in feiten niks uitgewezen. Dus Bush was legitiem president van de Verenigde Staten destijds.

mark61
16-06-09, 18:34
Daar gíng het over. Nu niet meer. Inshallah.

Waar gaat het nu over? Je ziet die mollahs al met wapperende baarden naar Parijs vluchten?

mark61
16-06-09, 18:36
Wat is geschiedt is een feit, verder als de iraanse regering komt met de uitslag van de verkiezingen, dient iedereen daar rekening mee te houden.

'rekening houden met' is iets compleet anders dan een 'feit'.


Wie ben jij om dat als buitenstaander niet te doen.

Wat doe ik niet?


Verder zie ik dat dit onderwerp je toch boeit, zal even goeg voor je gaan zitten.

Het onderwerp 'bewust verkeerde termen gebruiken' danwel 'betekenissen van woorden veranderen' heeft altijd mijn warme belangstelling.

tanger'73
16-06-09, 18:42
'rekening houden met' is iets compleet anders dan een 'feit'.



Wat doe ik niet?



Het onderwerp 'bewust verkeerde termen gebruiken' danwel 'betekenissen van woorden veranderen' heeft altijd mijn warme belangstelling.


Rekening houden met een feit dat zich na een gebeurtenis in de werkelijkheid zich heeft voorgedaan. Dat je debiel bent en dat niet snapt en ik al weet waar het aan ligt (je lever) is mijn warme aanbeveling.

John2
16-06-09, 18:48
Mensen oproepen om te bidden voor winst van de ene kandidaat, vanuit je neutrale :hihi: positie. Mensen hebben dus geen vrije wil, want god bepaalt de uitslag? Waarom houden ze dan verkiezingen?


A. Omdat God misschien zelf een kruisje wilde zetten.

B. Omdat de rellen na de verkiezingen weer voldoende arbeid opleverd.

C. Omdat ze baden om zodoende God zelf zien te komen stemmen, maar is weggebleven om de rellen.

The_Grand_Wazoo
16-06-09, 21:38
Rekening houden met een feit dat zich na een gebeurtenis in de werkelijkheid zich heeft voorgedaan. Dat je debiel bent en dat niet snapt en ik al weet waar het aan ligt (je lever) is mijn warme aanbeveling.

Dit is een heel fraai exemplaar uit de collectie 'onnavolgbare zinnen'. Deze zou een beschermde status moeten krijgen.

tanger'73
16-06-09, 21:44
Dit is een heel fraai exemplaar uit de collectie 'onnavolgbare zinnen'. Deze zou een beschermde status moeten krijgen.


Welke bedoel je, die van het op je lever hebben en ik er niet verder op ingaan warm aanbeveel? Dat andere is inderdaad tamelijk filosofisch.

Julien
16-06-09, 21:56
En waar gaat het allemaal over? De joker die de komende 5 jaar ofzo gekke bekken mag trekken naar de VS.

Ik ben minder pessimistisch. Ten tijde van Ahmadinejad's voorganger, Khatami, verbeterden de relaties tussen Iran en het Westen en was er een vooruitgang geboekt wat betreft de rechten van vrouwen, jongeren en (christelijke en soennietische) minderheden in Iran. En last but no least, de economie zag er toen veel beter uit. Ahmadinejad is een ramp voor de Iranezen (mensenrechten) en de positie van Iran in de wereld en de Iraanse economie.

Massavi schijnt een type Khatami te zijn. Of zelfs nog liberaler. Het maakt dus wel degelijk uit wie van de 2 president wordt.

In tegenstelling tot anderen hier gun ik het Iranese volk wel (economische en sociale) vooruitgang.

Julien
16-06-09, 21:58
Ja daar weten ze in de grootste democratie op aarde alles van af hè?

Je bedoelt zeker de VS?

Daar ben je opeens wel kritisch altijd over de conservatieve politiek. Last van een dubbele moraal?

tanger'73
16-06-09, 22:02
Je bedoelt zeker de VS?

Daar ben je opeens wel kritisch altijd over de conservatieve politiek. Last van een dubbele moraal?


Nee hoor, ik heb helemaal geen enkele politieke voorkeur. Stem zelf al jaren blanco, heb als Marokkaan in het buitenland ook geen stemrecht in Marokko of heb dat nooit aangevraagd, waar ik ook geen behoefte aan heb. Verder houd ik van ordentelijkheid, mocht er ergens twijfel over zijn dat men dan bijvoorbeeld een onderzoek overweegt, of waarheidsvinding na ontstane feiten.

Max Stirner
16-06-09, 23:15
Waar gaat het nu over? Je ziet die mollahs al met wapperende baarden naar Parijs vluchten?



Als dat zou kunnen ... maar terug naar de moskee is ook goed.

Gewoon lekker de hele dag bidden en normale mensen met rust laten.

Julien
16-06-09, 23:34
Je ziet die mollahs al met wapperende baarden naar Parijs vluchten?

:hihi: ik zie het al voor me.. de franse banlieue jongeren maken gehakt van hen :p

mark61
17-06-09, 08:05
Als dat zou kunnen ... maar terug naar de moskee is ook goed.

Gewoon lekker de hele dag bidden en normale mensen met rust laten.

Dat zal niet snel gebeuren, en Moesavi gaat dat zeker niet doen. Ik zie eigenlijk geen enkele aansprekende Iraniër. De kandidaten daarvoor zijn vermoord.

Slinger
17-06-09, 08:14
:hihi: ik zie het al voor me.. de franse banlieue jongeren maken gehakt van hen :p

Ik weet het niet.

Het kan ook nog zijn dat die maghrebjongeren achter ze aan gaan hollen.

Julien
17-06-09, 11:12
Ik weet het niet.

Het kan ook nog zijn dat die maghrebjongeren achter ze aan gaan hollen.

De meeste Frans-Algerijnse/Marokkaanse moslimjongeren zijn net zo moslim als de autochtone Fransman katholiek is. Dat is niet zo radicaal dus. De straatcultuur is verder veel meer gericht op de Amerikaanse cultuur dan op enig islamitisch land. De mullahs zullen daar nooit geaccepteerd worden. Vaak botst het al met hun eigen ouders. Het generatieconflict dat in NL in de jaren '60 speelde, speelt zich bij moslimjongeren in Frankrijk nu af..

John2
17-06-09, 11:29
De meeste Frans-Algerijnse/Marokkaanse moslimjongeren zijn net zo moslim als de autochtone Fransman katholiek is. Dat is niet zo radicaal dus. De straatcultuur is verder veel meer gericht op de Amerikaanse cultuur dan op enig islamitisch land. De mullahs zullen daar nooit geaccepteerd worden. Vaak botst het al met hun eigen ouders. Het generatieconflict dat in NL in de jaren '60 speelde, speelt zich bij moslimjongeren in Frankrijk nu af..

Niet alleen in Frankrijk maar in heel Europa en zeker in de grote steden speelt dit mee en de laatste 10 jaar in de rest van Nederland.
Het zien van hun neven in de grote steden die uitgingen was de eerste aanzet voor de jonge mannen om ook vrijheden op te eisen.
De laatste 3 jaar zie ik hier ook de jonge vrouwen steeds meer de vrijheden opzoeken.
Zo kennen wij in Hengelo twee horeca bedrijven Samsam (Aziz) en Toppertje (Jozeph) beiden Turkse ondernemers waar nu ook wekelijks het vrouwelijk geslacht aanwezig is, iets wat jaren terug niet voorkwam en eigelijk ondenkbaar was, maar in plaatsen zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, enz. al jaren gebeurde.

Max Stirner
17-06-09, 11:50
De meeste Frans-Algerijnse/Marokkaanse moslimjongeren zijn net zo moslim als de autochtone Fransman katholiek is. Dat is niet zo radicaal dus. De straatcultuur is verder veel meer gericht op de Amerikaanse cultuur dan op enig islamitisch land. De mullahs zullen daar nooit geaccepteerd worden. Vaak botst het al met hun eigen ouders. Het generatieconflict dat in NL in de jaren '60 speelde, speelt zich bij moslimjongeren in Frankrijk nu af..



Tegelijkertijd zie je hier juist dat veel jongeren hier (en in Frankrijk zal dat niet anders zijn) juist wel hun identiteit in het geloof zoeken ... en daardoor veel 'vromer' zijn dan hun leeftijdsgenoten in islamitische landen en soms zelfs vromer dan hun eigen ouders.

Tis natuurlijk vaak maar een dun vernislaagje vroomheid en het is vanuit het vrije Westen bovendien vrij simpel - want gratuit en tot niets verplichtend - om de maatschappij in Saudi Arabie, Iran of zelfs Talibanistan te idealiseren.

Julien
17-06-09, 12:10
Niet alleen in Frankrijk maar in heel Europa en zeker in de grote steden speelt dit mee en de laatste 10 jaar in de rest van Nederland.
Het zien van hun neven in de grote steden die uitgingen was de eerste aanzet voor de jonge mannen om ook vrijheden op te eisen.
De laatste 3 jaar zie ik hier ook de jonge vrouwen steeds meer de vrijheden opzoeken.
Zo kennen wij in Hengelo twee horeca bedrijven Samsam (Aziz) en Toppertje (Jozeph) beiden Turkse ondernemers waar nu ook wekelijks het vrouwelijk geslacht aanwezig is, iets wat jaren terug niet voorkwam en eigelijk ondenkbaar was, maar in plaatsen zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, enz. al jaren gebeurde.

Nederland loopt echt ontzettend achter wat dat betreft in vergelijking met Frankrijk. Die hele toestand die Nederland nu meemaakt, speelde in Frankrijk al in de jaren '80 en '90 (inclusief bomaanslagen). Franse moslimjongeren zijn over het algemeen veel meer 'verfranst'. Maar dat is ook begrijpelijk omdat er al veel langer moslims wonen in Frankrijk en Algerije tot 60 jaar geleden een provincie was van Frankrijk, net zoals Bretagne een provincie is van Frankrijk.


Tegelijkertijd zie je hier juist dat veel jongeren hier (en in Frankrijk zal dat niet anders zijn) juist wel hun identiteit in het geloof zoeken ... en daardoor veel 'vromer' zijn dan hun leeftijdsgenoten in islamitische landen en soms zelfs vromer dan hun eigen ouders.

Tis natuurlijk vaak maar een dun vernislaagje vroomheid en het is vanuit het vrije Westen bovendien vrij simpel - want gratuit en tot niets verplichtend - om de maatschappij in Saudi Arabie, Iran of zelfs Talibanistan te idealiseren.

Klopt dat je die trend ziet bij een aantal jongeren. Ik heb alleen het idee dat de Franse moslimjongere meer die identiteit zoekt in zijn roots (Marokko/Algerije/Tunesië), terwijl de Nederlandse moslimjongere die identiteit meer zoekt in zijn geloof (de islam).

Eigenlijk is dat wel grappig, want die jongeren passen zich wat dat betreft ook aan aan de cultuur van hun land. In Frankrijk is nationaliteit altijd veel belangrijker geweest dan geloof, Fransen voelen zich eerst 'frans' en dan pas 'katholiek'. Terwijl Nederlanders van oudsher een hekel hebben aan vaderlandsliefde en de reputatie hadden strenge calvinistisch te zijn.

John2
17-06-09, 12:36
=Julien;3996609]Nederland loopt echt ontzettend achter wat dat betreft in vergelijking met Frankrijk. Die hele toestand die Nederland nu meemaakt, speelde in Frankrijk al in de jaren '80 en '90 (inclusief bomaanslagen). Franse moslimjongeren zijn over het algemeen veel meer 'verfranst'. Maar dat is ook begrijpelijk omdat er al veel langer moslims wonen in Frankrijk en Algerije tot 60 jaar geleden een provincie was van Frankrijk, net zoals Bretagne een provincie is van Frankrijk.
Ok maar dan kun je de vraag stellen wat is verfranst of vernederlands, want zijn wij de kenmerken die die uniek waren voor ons land kende al niet jaren kwijt, de klompen zijn ingeruild voor drugs, de molens voor fabrieken en de landerijen verstedelijkt, zo is het ook voor Frankrijk en diverse andere landen.
De enige cultuur wat we nog duidelijk hebben zijn de feestdagen die we al eeuwenlang vieren op een gelijke manier, zoals verjaardagen, bruiloften, oud en nieuw, kerst, sinterklaas, etc. etc. en dit zijn juist de zaken waarin je een Moslim niet terug vindt al moet ik zeggen dat de feesten die de Moslim viert niet onderdoen voor onze feesten en meerdere raakvlakken hebben, zoals familiebanden, gezelligheid en tollerantie tijdens deze feesten.
Misschien moeten we dan ook eens overstappen van ons huidige denken (multicutureel) naar een nieuw denken (wereldcultureel) waar we net zoals ik binnen mijn kennissen en vrienden kring elkaar uitnodigen om hun feesten in hun traditie's mee te maken zodat we met zijn allen kunnen genieten van de weelde die de aarde ons geeft i.p.v. vreemd te kijken naar deze feesten.
Organisatie's laten hier een duidelijke steek vallen als je dit vergelijkt met de jaren 60-70 tot de indische en mollukse gemeenschap kwam met hun Pasamalams.
Het zou direct of indirect veel vragen oplossen omtrend cultuur en bekendheid hieraan.

Ongelovelijk
20-06-09, 19:24
Dus als Noord-Korea in een persbericht verklaard dat Kim-Jong Il de democratisch herkozen president van het land is, noem jij dat ook een feit?? :maf2:

Jouw vergelijking slaat nergens op, het heeft niets met de echte Islam te maken!

Joesoef
20-06-09, 22:59
Nee hoor, niemand leest Twitter in Teheran
{ Gepost op 18-06-2009 door Bardamu }
Tags : Almere, Iran, NRC, Twitter


http://www.wegmetinternet.nl/2009/06/18/nee-hoor-niemand-leest-twitter-in-teheran/

bonnevie_perroquetsEr is iets raars met dat overal gepapegaaide bericht over het uitgestelde onderhoud aan Twitter, om de Iraanse opstand/revolutie/protesten van het ’kan niet koken, ben zo moe’-fenomeen te blijven voorzien. Volgens het bericht, overal geciteerd maar nergens gecheckt, zijn veel websites in Iran afgesloten, en is Twitter vaak de enige bron van communicatie. O ja? En waarom is Twoetter dan niet afgesloten - zou een kritische journalist moeten denken. Gelukkig heeft NRC er iemand zitten, en die prikt de mythe door. Ja, er worden dingen op Twitter gemeld, maar de mensen die het lezen, zijn buitenlanders, niet de direct betrokkenen. De mensen in Teheran kunnen Twitter helemaal niet zien.

Ga trouwens eens een minuutje lezen, in de Teheranse Twitts. Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen. Mensen twutteren dat er ambulances naar een square met onmogelijke naam moeten - kennelijk lezen alle Iraniers Engels - ze zeggen dat hier wat gebeurt, ze zeggen dat daar wat gebeurt, er wordt gevochten, er wordt geschoten, er rijden tanks, en mensen verbranden ayatollahpoppen, allicht.

In feite, aldus de man ter plaatse van NRC, kunnen de Iraniers helemaal geen websites meer lezen, omdat de regering ze geblokkeerd heeft, of ze alleen nog maar te achterhalen zijn met een soort superfilter, en men mag vermoeden dat Teheran daar niet vol mee zit.

Berichtjes versturen lukt nog wel, maar niet naar de mensen die je zou willen activeren voor een demonstratie, of iets vergelijkbaars.

Waar is dat er een heleboel mensen op los twetteren, in een soort volslagen ondoordringbaarheid, waarbij meteen volledig onduidelijk is, wie wie is. Als pakweg Bas Taart op zijn zolderkamer in Almere-Muziekwijk klaar is met de dagelijkse obligaatjes tegen christenen en zijn uitermate inspannende rechterhandarbeid, kan hij zo intikken dat er tanks aan komen rijden vanuit de richting van het monument voor de revolutie van 1979.

Tel uit je winst.

Wie kwaad denkt, en waarom zouden we niet, kan zo vermoeden dat het regime de informatie naar het buitenland ook kan beinvloeden, zo goed als de oppositie - of hoe we ze ook moeten noemen - dat kan, door melding te maken van doden of brute repressie.

Ironisch is trouwens vooral dat de correspondent duidelijk maakt dat de ordinaire roddel en het ouderwetse gerucht te Teheran leidend zijn.

Goed beschouwd ook een soort Twitter, he.

Met als voordeel, dat je de verspreider ervan dan nog in de ogen kunt kijken, en je een wat beter oordeel over diens betrouwbaarheid krijgt.

Veel erger nog, is dat je dit verder nergens terugleest.

Twitter schept zo zijn eigen mythes.

En zijn eigen marktaandeel, over de rug van een deel van een volk dat voor zijn rechten opkomt, met gevaar voor eigen leven.

Bij wie daarover nadenkt, schiet ineens het woord pervers door het hoofd.

Joesoef
20-06-09, 23:01
Niet Twitter maar de 'mondkrant' is de bron in Iran
Gepubliceerd: 16 juni 2009 14:55 | Gewijzigd: 16 juni 2009 16:44
Facebook en Twitter worden gepresenteerd als motoren achter het protest in Iran, maar hun echte informatie krijgen Iraniërs van de oude ‘mondkrant’.
Door onze correspondent Thomas Erdbrink


www.nrc.nl


Teheran, 16 juni. Twitter uit Iran heeft in korte tijd een grote schare volgelingen gekregen. @Keyvan en @Mahdi houden in het Engels in berichten (tweets) van 140 tekens de wereld op de hoogte van de ontwikkelingen.

„Er zijn tanks in de stad”, schreef @Keyvan, wiens identiteit bekend is bij de redactie, zondag in het Engels. „Ik sta stemmen, mijn hele familie komt in het groen”, schreef @Mahdi vrijdag op verkiezingsdag over kandidaat Mir Hossein Mousavi, die als campagnekleur groen gebruikt.

Sociale-netwerksites als Facebook en Twitter kunnen een grote rol spelen bij het organiseren van protest. Door hun vermogen om snel grote groepen te bereiken, kunnen demonstranten naar bepaalde plekken worden gestuurd. Maar sinds de regering in Iran de pagina’s heeft geblokkeerd, is hun invloed veel minder.

Slechts met speciale software kunnen de filters (geleverd door westerse bedrijven als Nokia en Siemens) worden omzeild. De programma’s maken het toch al langzame internet in Iran onbereikbaar. Nog maar een fractie van de circa 22 miljoen Iraanse internetgebruikers heeft toegang tot de gesloten webpagina’s.

Twitteraars uit Iran hebben veel ‘volgers’, mensen die zich abonneren op hun berichten. Maar de meesten komen uit het buitenland en zijn toehoorders, geen lokale organisatoren van demonstraties.

Facebook was voorheen een verzamelpunt voor aanhangers van Mousavi, omdat de staatsmedia in handen zijn van de regering van president Ahmadinejad. Ze gebruikten de site voor het plannen van bijeenkomsten en het aankondigen van plekken waar hun kandidaat zou spreken.

„Dit waren de meest digitale verkiezingen ooit”, zegt Reza Badamchi, webbeheerder van Sepidedam.com, een pagina waar de toespraken van Mousavi live te zien waren. Hij zit nu werkeloos thuis, de pagina werd zaterdag zonder opgaaf van redenen gesloten. „Het was gratis en een enorm krachtig gereedschap om onze boodschap uit te dragen. Maar nu is het weggevallen.”

Nu mobiele telefooncommunicatie wordt geblokkeerd, kranten zijn gesloten, webpagina’s gefilterd en satellietzenders geblokkeerd, zijn Iraniërs weer afhankelijk van de oudste manier van berichtgeving: de geruchtenmachine.

Iedereen, van brommerkoerier tot Mercedesrijder, deelt het laatste nieuws. „De politieposten op de Jomhuristraat zijn in brand gestoken”, zegt de pizzabezorger. „In mijn wijk is geschoten”, vertelt iemand in de taxi. „In Sa’adat Abad maken de jongeren vuurwerkbommen”, vertelt een tiener in de lobby van een flatgebouw aan zijn buren.

De staatstelevisie is gestopt met het negeren van de onlusten en meldt nu ook dat het fout zit in Teheran en sommige andere steden. Gisteren was er een gerucht (een van de vele) dat demonstranten van plan zijn om het gebouw van de staatsomroep te bezetten. Voor de deur staan permanent pro-regeringsjongeren met knuppels.

Voor vanmiddag is er een bijeenkomst van Ahmadinejad-aanhangers belegd op een plein waar ook de Mousavi-supporters twee uur later willen gaan demonstreren. „Alle echte Iraniërs zullen zich om 3 uur verzamelen”, zegt een omroeper op de televisie. „Zal onze bijeenkomst nu doorgaan?”, vraagt een Mousavi-supporter. Niemand die het weet, maar dan begint de telefoon (landlijn) al te rinkelen. Het gaat door.

fisherman1969
21-06-09, 00:05
Niet Twitter maar de 'mondkrant' is de bron in Iran
Gepubliceerd: 16 juni 2009 14:55 | Gewijzigd: 16 juni 2009 16:44
Facebook en Twitter worden gepresenteerd als motoren achter het protest in Iran, maar hun echte informatie krijgen Iraniërs van de oude ‘mondkrant’.
Door onze correspondent Thomas Erdbrink


www.nrc.nl


Teheran, 16 juni. Twitter uit Iran heeft in korte tijd een grote schare volgelingen gekregen. @Keyvan en @Mahdi houden in het Engels in berichten (tweets) van 140 tekens de wereld op de hoogte van de ontwikkelingen.

„Er zijn tanks in de stad”, schreef @Keyvan, wiens identiteit bekend is bij de redactie, zondag in het Engels. „Ik sta stemmen, mijn hele familie komt in het groen”, schreef @Mahdi vrijdag op verkiezingsdag over kandidaat Mir Hossein Mousavi, die als campagnekleur groen gebruikt.

Sociale-netwerksites als Facebook en Twitter kunnen een grote rol spelen bij het organiseren van protest. Door hun vermogen om snel grote groepen te bereiken, kunnen demonstranten naar bepaalde plekken worden gestuurd. Maar sinds de regering in Iran de pagina’s heeft geblokkeerd, is hun invloed veel minder.

Slechts met speciale software kunnen de filters (geleverd door westerse bedrijven als Nokia en Siemens) worden omzeild. De programma’s maken het toch al langzame internet in Iran onbereikbaar. Nog maar een fractie van de circa 22 miljoen Iraanse internetgebruikers heeft toegang tot de gesloten webpagina’s.

Twitteraars uit Iran hebben veel ‘volgers’, mensen die zich abonneren op hun berichten. Maar de meesten komen uit het buitenland en zijn toehoorders, geen lokale organisatoren van demonstraties.

Facebook was voorheen een verzamelpunt voor aanhangers van Mousavi, omdat de staatsmedia in handen zijn van de regering van president Ahmadinejad. Ze gebruikten de site voor het plannen van bijeenkomsten en het aankondigen van plekken waar hun kandidaat zou spreken.

„Dit waren de meest digitale verkiezingen ooit”, zegt Reza Badamchi, webbeheerder van Sepidedam.com, een pagina waar de toespraken van Mousavi live te zien waren. Hij zit nu werkeloos thuis, de pagina werd zaterdag zonder opgaaf van redenen gesloten. „Het was gratis en een enorm krachtig gereedschap om onze boodschap uit te dragen. Maar nu is het weggevallen.”

Nu mobiele telefooncommunicatie wordt geblokkeerd, kranten zijn gesloten, webpagina’s gefilterd en satellietzenders geblokkeerd, zijn Iraniërs weer afhankelijk van de oudste manier van berichtgeving: de geruchtenmachine.

Iedereen, van brommerkoerier tot Mercedesrijder, deelt het laatste nieuws. „De politieposten op de Jomhuristraat zijn in brand gestoken”, zegt de pizzabezorger. „In mijn wijk is geschoten”, vertelt iemand in de taxi. „In Sa’adat Abad maken de jongeren vuurwerkbommen”, vertelt een tiener in de lobby van een flatgebouw aan zijn buren.

De staatstelevisie is gestopt met het negeren van de onlusten en meldt nu ook dat het fout zit in Teheran en sommige andere steden. Gisteren was er een gerucht (een van de vele) dat demonstranten van plan zijn om het gebouw van de staatsomroep te bezetten. Voor de deur staan permanent pro-regeringsjongeren met knuppels.

Voor vanmiddag is er een bijeenkomst van Ahmadinejad-aanhangers belegd op een plein waar ook de Mousavi-supporters twee uur later willen gaan demonstreren. „Alle echte Iraniërs zullen zich om 3 uur verzamelen”, zegt een omroeper op de televisie. „Zal onze bijeenkomst nu doorgaan?”, vraagt een Mousavi-supporter. Niemand die het weet, maar dan begint de telefoon (landlijn) al te rinkelen. Het gaat door.

Wat er ook door mag gaan : feit is dat het zgn machtsblok van (hoeders) en hun opperhoofd de almachtige hoe durven ze zich zo te noemen :fpotver:, opdracht heeft gegeven om elke demonstratie tegen te gaan op de alom bekende manier (moord en doodslag).

fisherman1969
21-06-09, 00:31
Wat er ook door mag gaan : feit is dat het zgn machtsblok van (hoeders) en hun opperhoofd de almachtige hoe durven ze zich zo te noemen :fpotver:, opdracht heeft gegeven om elke demonstratie tegen te gaan op de alom bekende manier (moord en doodslag).


http://www.irannieuws.com/mensen-rechten/organisaties/51/1057-ncri-schendingen-van-mensenrechten-in-2007-in-iran.html

Julien
21-06-09, 19:38
Jouw vergelijking slaat nergens op, het heeft niets met de echte Islam te maken!

Waar heb jij het over? :maf2:

Siah
21-06-09, 22:38
i don't like mousavi. but:
YouTube - Weapon X- Time for a Change (music video)
YouTube - bahram inja irane

fisherman1969
22-06-09, 14:07
i don't like mousavi. but:
YouTube - Weapon X- Time for a Change (music video) (http://www.youtube.com/watch?v=va5fmth9gJA)
warning
YouTube - Broadcast Yourself. (http://www.youtube.com/watch?v=ys6ly_odOZw)
YouTube - bahram inja irane (http://www.youtube.com/watch?v=LL-XN7EqEKo)

Wat wou je hiermee zeggen? het zijn volgens de ,,volkshoeders ,, allemaal door het WESTEN geleide en gehuurde infiltranten toch ??:wohaa: kapitalen verdiennen ze er mee ja anders laat je ,je toch niet verrot slaan , vermoorden of voor je raap laten schieten en opgepakt worden en daarna in de gevangenis nog eens extra vertroeteld worden ??
:slaap: lekker :meneer de President :slaap: zacht.

Koala64
22-06-09, 19:38
http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/1/2/8/album_large_165548.jpg

fisherman1969
22-06-09, 23:23
http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/1/2/8/album_large_165548.jpg

Grappig maar helaas niet de juiste weergave, vervang de (president) door het merendeel van de bevolking.