PDA

Bekijk Volledige Versie : Gsm gejat? Been eraf!



Joesoef
24-06-09, 08:43
Gsm gejat? Been eraf!
door Van onze correspondent
MOGADISHU - Vier Somalische tieners zijn eergisteren in de hoofdstad Mogadishu veroordeeld wegens diefstal van onder meer mobiele telefoons. De straf is niet mals: hun rechterhanden en linkerbenen zullen in het openbaar worden afgehakt. Het is voor het eerst sinds lange tijd dat in de hoofdstad zo'n strenge, op de moslimwetten van de sharia gebaseerde lijfstraf wordt afgekondigd.
Hoewel de wankele, door het Westen gesteunde Somalische regering van president Sjeik Sjarif Amhed officieel ook de sharia hanteert, gaat het er in de door het officiële leger gecontroleerde gebieden wat geciviliseerder aan toe. De extreme, islamistische rebellen van Al Shahaab hebben de afgelopen maanden echter een enorme opmars gemaakt en beheersen nu hele wijken van Mogadishu.

Het is onduidelijk wanneer de vier jongens hun handen en benen zullen kwijtraken. Volgens betrokkenen ging de amputatie maandag niet door omdat het te warm was en de vrees bestond dat de jongens dood zouden bloeden.

Al Shahaab wil een einde maken aan alle buitenlandse bemoeienis met Somalië, zoals de troepen van de Afrikaanse Unie (AU). Hoewel de meeste Somaliërs moslim zijn, gruwen velen van de keiharde wetten die het aan de rechtbanken voorschrijft. Toch krijgen de strijders, die volgens de VS verwant zijn aan Al-Qaeda, ook sympathie. Zij lijken de enigen die rust kunnen brengen en een einde kunnen maken aan de bandeloosheid, moordpartijen en criminaliteit.

mark61
24-06-09, 08:55
Een geheel nieuwe interpretatie van de sjari'a.

Ik vraag me af hoe in een land dat niet bestaat er wel telefoonmaatschappijen masten kunnen neerzetten etc. Heel apart.

Charlus
24-06-09, 09:54
Een geheel nieuwe interpretatie van de sjari'a.<...>
Is er consensus over de juiste strafmaat voor diefstal? Meer iha.: kent de Islam naar de letter amputatiestraffen? Ik mag graag internetmoslims vragen wat ze ervan vinden dat volgens hun grote voorbeeld overspel met als sanctie zweepslagen in het strafrecht hoort (niets! oh nee wacht, moet je in de context zien! Islambasher!). Amputatiestraffen zijn in dit verband ook noemenswaardig.
In Islam&meer eens iets in de geest gelezen van dat de Islam, zo helemaal van deze tijd als die nu eenmaal is, zich sterk maakt voor succesvolle maatschappelijke reïntegratie van criminelen. Hoe dit streven te rijmen valt met amputatie van lichaamsdelen was en is me niet helemaal duidelijk, maar misschien is amputatie helemaal geen onderdeel van de sjaria.

Joesoef
24-06-09, 10:30
Een geheel nieuwe interpretatie van de sjari'a.

:argwaan:

http://www.iiu.edu.my/deed/hadith/malik/041_mmt.html

Charlus
24-06-09, 10:57
<...>:argwaan:

http://www.iiu.edu.my/deed/hadith/malik/041_mmt.html

Malik related to me from Yaqub ibn Zayd ibn Talha from his father Zayd ibn Talha that Abdullah ibn Abi Mulayka informed him that a woman came to the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, and informed him that she had committed adultery and was pregnant. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said to her, "Go away until you give birth." When she had given birth, she came to him. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said to her, "Go away until you have suckled and weaned the baby." When she had weaned the baby, she came to him. He said, "Go and entrust the baby to someone." She entrusted the baby to someone and then came to him. He gave the order and she was stoned.
Hartverwarmend. Magoed, 't is maar een hadith. Griezelverhaaltjes voor het slapen gaan.

mark61
24-06-09, 12:20
:argwaan:

http://www.iiu.edu.my/deed/hadith/malik/041_mmt.html

Ik ziet geen been, jij wel?

Joesoef
24-06-09, 17:28
Ik ziet geen been, jij wel?


http://www.break.com/usercontent/2009/1/amn-645139.html niet voor jeugdige kijkers.

naam
24-06-09, 17:37
http://www.break.com/usercontent/2009/1/amn-645139.html niet voor jeugdige kijkers.

Sick. :zegniets:

IbnRushd
24-06-09, 17:53
http://www.break.com/usercontent/2009/1/amn-645139.html niet voor jeugdige kijkers.

Hij had over het amputeren van een 'been' dat nergens in de shari'ah voorkomt. En daar heeft ie gelijk in.

Ik blijf verbazen dat je een filmpje toont die ergens in Somalië (?) is gefilmd en kennelijk tracht te tonen dat het wel een vorm van islam moet zijn. Het is al sowieso niet een vorm van islam in een land waar orde noch welvaart is om handen te amputeren, laat staan benen.

Joesoef
24-06-09, 17:54
Hij had over het amputeren van een 'been' dat nergens in de shari'ah voorkomt. En daar heeft ie gelijk in.

Ik blijf verbazen dat je een filmpje toont die ergens in Somalië (?) is gefilmd en kennelijk tracht te tonen dat het wel een vorm van islam moet zijn. Het is al sowieso niet een vorm van islam in een land waar orde noch welvaart is om handen te amputeren, laat staan benen.


Het gebeurd en ze noemen zich zelf Moslim. Dus het zijn geen moslims?

Aït Ayt
24-06-09, 18:31
Het gebeurd en ze noemen zich zelf Moslim. Dus het zijn geen moslims?

je kunt beter de fout zoeken bij de vertaler van het stuk die 'voet' vertaald heeft als 'been'..

mark61
24-06-09, 19:16
http://www.break.com/usercontent/2009/1/amn-645139.html niet voor jeugdige kijkers.

Ik vroeg naar euh dalil. In je eerste link zag ik zo gauw niks.

Wat heb jij vandaag? :hihi:

mark61
24-06-09, 19:19
Het gebeurd en ze noemen zich zelf Moslim. Dus het zijn geen moslims?

Jah das de eeuwige vraag. Het zijn Slechte moslims, of geen moslims, who cares?

mark61
24-06-09, 19:22
Hij had over het amputeren van een 'been' dat nergens in de shari'ah voorkomt. En daar heeft ie gelijk in.

Ik blijf verbazen dat je een filmpje toont die ergens in Somalië (?) is gefilmd en kennelijk tracht te tonen dat het wel een vorm van islam moet zijn. Het is al sowieso niet een vorm van islam in een land waar orde noch welvaart is om handen te amputeren, laat staan benen.

Ik denk dat het juist vnl. arme landen zijn waar het gebeurt.

Is een voet amputeren wel volgens de Sjari`a? Dat zou ik dan nog bizarder vinden dan een hand.

Stel je voor, stelen is slecht, je moet werken voor je brood. Oplossing islam: je verdiencapaciteit reduceren tot 0 :duim:

Je krijgt in feite levenslang; je straf is nooit afgelopen; je zal nu nog meer dan daarvoor afhankelijk zijn van diefstal om te overleven.

Spoetnik
24-06-09, 19:22
door Van onze correspondent


Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar ik vertrouw er niet op dat ze een correspondent in Somalie hebben.

Joesoef
24-06-09, 19:25
je kunt beter de fout zoeken bij de vertaler van het stuk die 'voet' vertaald heeft als 'been'..


Je hebt gelijk. Gelukkig maar, was al bang.

mark61
24-06-09, 19:27
Je hebt gelijk. Gelukkig maar, was al bang.

Ja Ait is inderdaad heel opgewekt. Zo'n stomp van een meter doet inderdaad veel beter dan geen stomp.

mark61
24-06-09, 19:28
Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar ik vertrouw er niet op dat ze een correspondent in Somalie hebben.

Na, dan zal het wel niet waar zijn toch?

Aït Ayt
24-06-09, 19:51
Je hebt gelijk. Gelukkig maar, was al bang.

ja je was natuurlijk al ongerust dat die 'wahabietjes' geen echte moslims zouden zijn..

IbnRushd
24-06-09, 20:03
Stel je voor, stelen is slecht, je moet werken voor je brood. Oplossing islam: je verdiencapaciteit reduceren tot 0 :duim:

Je krijgt in feite levenslang; je straf is nooit afgelopen; je zal nu nog meer dan daarvoor afhankelijk zijn van diefstal om te overleven.

Ik weet niet of je het weet, maar er is geen amputatie (hadd) voor het stelen van primaire behoeften, e.g. voedsel en brandhout. Daarnaast heb je nog tal meningsverschillen over welke goederen (staatskist (bayt al-maal)) of personen vrijgesteld zijn van amputatie.

Een voorbeeld: De wetschool van Malik zegt dat er geen amputatie bestaat indien de dief financieel in staat is om de gestolen goederen te compenseren of terug te geven.

Het gaat vaak om gewelddadige roofovervallen of ordinaire dieven die het al goed hebben maar meer willen.

In ieder geval, waar ik naar toe wil gaan, is dat het niet zo zwart-wit is, zoals velen denken.

IbnRushd
24-06-09, 20:08
Het gebeurd en ze noemen zich zelf Moslim. Dus het zijn geen moslims?

Tuurlijk gebeurt dat. Er gebeuren veel ergere dingen. Echter, zij vertegenwoordigen de islam niet. Dat het moslims zijn maakt de dingen die zij doen niet tot een onderdeel van de shari'ah.

Tomas
24-06-09, 20:11
In ieder geval, waar ik naar toe wil gaan, is dat het niet zo zwart-wit is, zoals velen denken.

Ach, zwart wit. Tja. Je hebt gewoon geen flauw idee hoe weerzinwekkend dit aspektje van de islam is.

Tomas
24-06-09, 20:12
...de shari'ah.

Die bestaat dan ook niet. En daarmee proberen fundi's iedere keer weer dit aspektje zo verwarrend mogelijk te houden.

Charlus
24-06-09, 20:24
<...>Ik weet niet of je het weet, maar er is geen amputatie (hadd) voor het stelen van primaire behoeften, e.g. voedsel en brandhout. Daarnaast heb je nog tal meningsverschillen over welke goederen (staatskist (bayt al-maal)) of personen vrijgesteld zijn van amputatie.

Een voorbeeld: De wetschool van Malik zegt dat er geen amputatie bestaat indien de dief financieel in staat is om de gestolen goederen te compenseren of terug te geven.

Het gaat vaak om gewelddadige roofovervallen of ordinaire dieven die het al goed hebben maar meer willen.

In ieder geval, waar ik naar toe wil gaan, is dat het niet zo zwart-wit is, zoals velen denken.
Beetje wollig verhaal.
Amputatie van lichaamsdelen maakt hoe dan ook deel uit van het Islamitische strafrecht en jij vindt amputatie ihgv. ordinaire dieven een goede zaak.

Een voorbeeld: De wetschool van Malik zegt dat er geen amputatie bestaat indien de dief financieel in staat is om de gestolen goederen te compenseren of terug te geven.
Een rijke mafioso is vrijgesteld van amputatie maar een arme straatdief is het haasje? Of begrijp ik je voorbeeld verkeerd?

Spoetnik
24-06-09, 20:25
Na, dan zal het wel niet waar zijn toch?

Dat zei ik niet.

:)

IbnRushd
24-06-09, 20:29
Ach, zwart wit. Tja. Je hebt gewoon geen flauw idee hoe weerzinwekkend dit aspektje van de islam is.

Het is weerzinwekkend als je het ziet. Dat geef ik toe.

Voor de ene groep is het 'de' en voor de buitenstaanders is het 'een'. Maar verder een non-issue.

mark61
24-06-09, 20:36
Ik weet niet of je het weet, maar er is geen amputatie (hadd) voor het stelen van primaire behoeften, e.g. voedsel en brandhout. Daarnaast heb je nog tal meningsverschillen over welke goederen (staatskist (bayt al-maal)) of personen vrijgesteld zijn van amputatie.

Ja, dat weet ik. Maar in de praktijk zijn dat nou net het soort vergrijpen waarvoor het in sommige landen wordt uitgevoerd. Nigeria bijvoorbeeld. Ik kan zo gauw geen redelijk rijk, of niet arm, land bedenken waar ze dat wel doen. Zoals ik al zei, het zijn typisch arme landen met amputatiepraktijken. Er valt daar ook weinig anders te stelen dan eerste levensbehoeften. Je kan moeilijk iemand's auto jatten, en sophisticated crime zal je er nauwelijks hebben.

Je tweede zin begrijp ik niet zo.


Het gaat vaak om gewelddadige roofovervallen of ordinaire dieven die het al goed hebben maar meer willen.

Waar vinden die dan plaats? Juist in Somalië of Afghanistan zou ik zeggen, die warlords onder elkaar. Die hebben geen sjari`a nodig om elkaar aan mootjes te hakken. In Pakistan doet de overheid er dacht ik ook niet aan, hoewel dat nu misschien gaat veranderen. SA misschien wel es.

In de meeste islamitische landen, zou ik zeggen, is de overheid zelf de grootste dief / misdadiger. Corruptie is de meest wijdverspreide misdaad. Daar zie je nou nooit iemand voor gestraft worden :)


In ieder geval, waar ik naar toe wil gaan, is dat het niet zo zwart-wit is, zoals velen denken.

Blijft staan dat een sukkelaar, of anderszins, die wat steelt, na amputatie helemaal niet meer legaal in zijn levensonderhoud kan voorzien. Eens of eens?

Rehabilitatie zit er in de sjari`a niet in. Dat vind ik zeer kwalijk.

En hoe zit het nou met die voeten? Want dat is nieuws voor mij. Leek me meer wat voor weggelopen slaven :hihi:

Er is dus een theorie, die bijna nergens wordt toegepast, en een praktijk, die daardoor niet conform de regels is. Tel uit je winst.

IbnRushd
24-06-09, 20:36
Rijke dieven zijn vrijgesteld van amputatie maar arme dieven zijn het haasje? Of begrijp ik je voorbeeld verkeerd?

Vaak gaat het om het stelen van waardevolle spullen, gepaard met geweld of zonder. Zolang de persoon, rijk of arm, het terug kan geven dan is het probleem opgelost. Een arme dief loopt inderdaad meer het risico om zijn hand kwijt te raken.

mark61
24-06-09, 20:37
Een rijke mafioso is vrijgesteld van amputatie maar een arme straatdief is het haasje? Of begrijp ik je voorbeeld verkeerd?

Geìnstitutionaliseerde klassejustitie :duim:

Tomas
24-06-09, 20:45
Het is weerzinwekkend als je het ziet. Dat geef ik toe.

Voor de ene groep is het 'de' en voor de buitenstaanders is het 'een'. Maar verder een non-issue.

Zoals ik al zei, je hebt geen flauw idee hoe weerzinwekken dit is. En dan bedoel ik, zonder ook maar iets te zien. Het idee. En dat er overal mensen zijn, dichtbij, die daar begrip voor hebben. Die er over nadenken met hun beperkte verstandelijke vermogentjes, wanneer je wel en wanneer je niet welk lichaamsdeel moet afhakken.

Joesoef
24-06-09, 20:46
Tuurlijk gebeurt dat. Er gebeuren veel ergere dingen. Echter, zij vertegenwoordigen de islam niet. Dat het moslims zijn maakt de dingen die zij doen niet tot een onderdeel van de shari'ah.


Gelukkig leef ik in het westen alwaar men dankzij het Paulinisme dit soort straffen uit de donkere-middeleeuwen heeft afgeschaft.

Waar die drie goden wel niet goed voor zijn.

Tomas
24-06-09, 20:49
Gelukkig leef ik in het westen alwaar men dankzij het Paulinisme dit soort straffen uit de donkere-middeleeuwen heeft afgeschaft.

Waar die drie goden wel niet goed voor zijn.

Huh? Wat mankeer jou? Paulus heeft niks afgeschaft. En het christendom was geen haar beter in haar glorieperiode. 't is hier en nu pas het westen waar jij woont sinds die joods-christelijke cultuur flink is teruggedrongen.

mark61
24-06-09, 21:00
Zoals ik al zei, je hebt geen flauw idee hoe weerzinwekken dit is. En dan bedoel ik, zonder ook maar iets te zien. Het idee. En dat er overal mensen zijn, dichtbij, die daar begrip voor hebben. Die er over nadenken met hun beperkte verstandelijke vermogentjes, wanneer je wel en wanneer je niet welk lichaamsdeel moet afhakken.

Met name de 'nuancering' is doodeng, inderdaad.

Joesoef
24-06-09, 21:02
't is hier en nu pas het westen waar jij woont sinds die joods-christelijke cultuur flink is teruggedrongen.


Hoe vaak ik die zin ook in stukken hak, snappen doe ik um nie.

IbnRushd
24-06-09, 21:05
Ja, dat weet ik. Maar in de praktijk zijn dat nou net het soort vergrijpen waarvoor het in sommige landen wordt uitgevoerd. Nigeria bijvoorbeeld. Ik kan zo gauw geen redelijk rijk, of niet arm, land bedenken waar ze dat wel doen. Zoals ik al zei, het zijn typisch arme landen met amputatiepraktijken. Er valt daar ook weinig anders te stelen dan eerste levensbehoeften. Je kan moeilijk iemand's auto jatten, en sophisticated crime zal je er nauwelijks hebben.

Dat weet ik, maar dat is niet conform de islam. Er gebeuren zoveel dingen. We moeten alleen opletten om niet alles op een hoop te gooien. De regels omtrent deze zaak is duidelijk.

Verder kun je in arme landen een moratorium op zulke straffen zetten. Dat deed de tweede Kalief ook in een moeilijke periode.



Je tweede zin begrijp ik niet zo.

Nou, dat er geen consensus bestaat over elk aspect van desbetreffende hadd.



Waar vinden die dan plaats? Juist in Somalië of Afghanistan zou ik zeggen, die warlords onder elkaar. Die hebben geen sjari`a nodig om elkaar aan mootjes te hakken. In Pakistan doet de overheid er dacht ik ook niet aan, hoewel dat nu misschien gaat veranderen. SA misschien wel es.

In de meeste islamitische landen, zou ik zeggen, is de overheid zelf de grootste dief / misdadiger. Corruptie is de meest wijdverspreide misdaad. Daar zie je nou nooit iemand voor gestraft worden :)

Is altijd al geweest. Dat sinds al Yazied ibn Mu'awiyyah de troon besteeg.



Blijft staan dat een sukkelaar, of anderszins, die wat steelt, na amputatie helemaal niet meer legaal in zijn levensonderhoud kan voorzien. Eens of eens?

Dat is mogelijk. Maar dat is de risico die men loopt. Gelukkig kennen wij nog de zakaat als het helemaal uit de hand loopt.



Rehabilitatie zit er in de sjari`a niet in. Dat vind ik zeer kwalijk.

Alleen mensen die niet aan eoa psychische stoornis lijdt krijgen die straf. Dus geen gek.



En hoe zit het nou met die voeten? Want dat is nieuws voor mij. Leek me meer wat voor weggelopen slaven :hihi:

Ook nieuw voor mij. In de Quran wordt alleen over de hand gerept.



Er is dus een theorie, die bijna nergens wordt toegepast, en een praktijk, die daardoor niet conform de regels is. Tel uit je winst.

Ik dacht in SA wel. En tuurlijk zijn er daar mensen die nog steeds vrij lopen vanwege vriendjespolitiek o.i.d.

mark61
24-06-09, 21:08
Overigens doen al die godsdiensten er in de praktijk, je weet wel, het echte leven dat mensen leven, waarin ze worden gemolesteerd, er geen fuck toe.

Geen godsdienst levert in de praktijk ook maar een greintje rechtvaardigheid op, whatever de intentie. Want de gelovigen zijn niet goed, of van de verkeerde afdeling, of in de war, of ingefluisterd door het boze westen, of whatever. Maar ze doen het gewoon niet, wat god wil.

Een godsdienst die in theorie al in gruwelijke lijfstraffen voorziet is helemaal bar en boos. Ik snap gewoon niet dat mensen kunnen 'nuanceren'. Dat is dat fundi-gedoe, van geen enkel aspect van een geloof kan afstand worden gedaan wegens veranderde inzichten, nee, alles is het letterlijke woord van god en moet letterlijk zo uitgevoerd worden. Dus staat er: hak een lichaamsdeel af, dan doen we dat.

In Sierra Leone, Liberia zijn ws. meer lichaamsdelen gekapt de laatste jaren. Al dan niet door moslims.

Tomas
24-06-09, 21:09
Met name de 'nuancering' is doodeng, inderdaad.

Ja, ik heb dat heel erg. Zo'n berichtje gaat nog wel. Van tja, dat is ver weg, en dan moet je ook maar niet zo ver weg gaan wonen en stelen. Pech. Maar dat "genuanceer" brengt het opeens zo dichtbij.

tanger'73
24-06-09, 21:09
Dit soort lijfstraffen is weerzinwekkend, we moeten niet heen naar het creeeren van een grote groep onderklasse van kreupelen en invaliden.

IbnRushd
24-06-09, 21:12
Zoals ik al zei, je hebt geen flauw idee hoe weerzinwekken dit is. En dan bedoel ik, zonder ook maar iets te zien. Het idee. En dat er overal mensen zijn, dichtbij, die daar begrip voor hebben. Die er over nadenken met hun beperkte verstandelijke vermogentjes, wanneer je wel en wanneer je niet welk lichaamsdeel moet afhakken.

Inderdaad, het is een uiterst pijnlijke straf. Maar goed, als ze van te voren weten dat bij roven/inbreken je hand kwijt kan raken dan is het hun eigen schuld. Stelen is verwerpelijk en daar moeten mensen mee oppassen.

Tomas
24-06-09, 21:14
Dit soort lijfstraffen is weerzinwekkend, we moeten niet heen naar het creeeren van een grote groep onderklasse van kreupelen en invaliden.

Blij toe dat jij hier dan nog wel wat zinnigs bijdraagt.

tanger'73
24-06-09, 21:18
Wie weet hoe hoog de criminaliteitscijfers zijn in saoedi Arabië, waar lijfstraffen kunnen worden opgelegd en of de vrees voor lijfstraffen de criminaliteit drastisch terugdringt?

Tomas
24-06-09, 21:19
Hoe vaak ik die zin ook in stukken hak, snappen doe ik um nie.

Ik probeer zo compact mogelijk te schrijven. Als ik daarin misluk ga ik het dan ook niet uitgebreid uitleggen. Dat is niet consequent. Dus gevalletje jammerdan.

En sinds wanneer worden al mijn woorden onderstreept door van die rode krullijntjes? Dat was nooit zo.

IbnRushd
24-06-09, 21:19
Ik snap gewoon niet dat mensen kunnen 'nuanceren'. Dat is dat fundi-gedoe, van geen enkel aspect van een geloof kan afstand worden gedaan wegens veranderde inzichten, nee, alles is het letterlijke woord van god en moet letterlijk zo uitgevoerd worden. Dus staat er: hak een lichaamsdeel af, dan doen we dat.


Neuh, dat is geen fundi-gedoe - wat het ook moge betekenen. Het is een onderdeel van de islam. Daar kan je simpel geen afstand van nemen. Je mag wel een mening vormen wat je er van vindt. Persoonlijk zou ik nooit iemand hand afhakken of bij zulke plekken aanwezig zijn.

Aan de andere kant zal het slachtoffer dat van zijn (meest) waardevolle bezit ontrooft is wellicht heel anders er over denken.

Tomas
24-06-09, 21:19
Wie weet hoe hoog de criminaliteitscijfers zijn in saoedi Arabië, waar lijfstraffen kunnen worden opgelegd en of de vrees voor lijfstraffen de criminaliteit drastisch terugdringt?

Niemand weet ook maar iets over SA. Dat is onderdeel van het beleid.

tanger'73
24-06-09, 21:20
Blij toe dat jij hier dan nog wel wat zinnigs bijdraagt.

Ik zou echt niet weten wat er met lijfstraffen gewonnen wordt en of daarmee recht wordt gedaan?

tanger'73
24-06-09, 21:23
Niemand weet ook maar iets over SA. Dat is onderdeel van het beleid.


Misschien is het een traditie daar, maar ze moeten eens denken aan alternatieve straffenpakket, zoals de meeste islamitische landen zoals Marokko?

tanger'73
24-06-09, 21:32
Het principe van het recht, is toch om lijfstraffen tegen te gaan en het lynchen bij het gepeupel heeft weggehaalt?

tanger'73
24-06-09, 21:45
Misschien ben ik wel oubollig of iets dergelijks, maar er wordt hier gewoon met een zaag een ledemaat verwijdert? Wat voor een vertoning is dat nou!!!??? Als een overheid dat toestaat, is ze eigenlijk gewoon medeplichtig aan strafbare feiten, zowiezo al die van de universele mensenrechten. Of ben ik nou helemaal gek?

Aït Ayt
24-06-09, 21:50
Wie weet hoe hoog de criminaliteitscijfers zijn in saoedi Arabië, waar lijfstraffen kunnen worden opgelegd en of de vrees voor lijfstraffen de criminaliteit drastisch terugdringt?

hoe het nu is weet ik niet maar dit dateert uit de jaren 80:

"Saudi Arabia has long been recognized to have an extremely low crime rate. A criminologist has attempted to compare crime rates in the US state Ohio with those in Saudi Arabia. He found that the ratio between them in the occurrence of serious crimes was in excess of 33:1."
(Islamic Law and Crime)

tanger'73
24-06-09, 21:54
hoe het nu is weet ik niet maar dit dateert uit de jaren 80:

"Saudi Arabia has long been recognized to have an extremely low crime rate. A criminologist has attempted to compare crime rates in the US state Ohio with those in Saudi Arabia. He found that the ratio between them in the occurrence of serious crimes was in excess of 33:1."
(Islamic Law and Crime)


Ok, maar zijn er geen andere alternatieven die voor afschikking kunnen zorgen, zonder het letterlijk verminken van personen?

Aït Ayt
24-06-09, 21:54
Niemand weet ook maar iets over SA. Dat is onderdeel van het beleid.

ware het niet dat de uitvoering van de lijfstraffen publiekelijk gebeurt en dag erna de details van het misdrijf en de strafoplegging in de krant staan vermeld..

Tomas
24-06-09, 22:00
ware het niet dat de uitvoering van de lijfstraffen publiekelijk gebeurt en dag erna de details van het misdrijf en de strafoplegging in de krant staan vermeld..

Allemaal onderdeel van de staatspropaganda zoals je behoort te weten. Er is niks openbaars aan SA. Helemaal niks. Het is een prima functionerende dictatuur. En dankzij de enorme rijkdom hebben de meeste mensen niet eens te klagen.

Aït Ayt
24-06-09, 22:02
Ok, maar zijn er geen andere alternatieven die voor afschikking kunnen zorgen, zonder het letterlijk verminken van personen?

zo te zien niet in saudi-arabië.. daar hebben ze de strafmaat flink aangescherpt sinds de jaren 80..
overigens wil ik saudi-arabië niet vergelijken met gangland somalië..
zeker en vast is er geen enkele sprake geweest van procesrecht bij deze kwestie in somalië terwijl rechters in saudi-arabië nauwkeurig te werk gaan bij hedd overtredingen..

tanger'73
24-06-09, 22:07
zo te zien niet in saudi-arabië.. daar hebben ze de strafmaat flink aangescherpt sinds de jaren 80..
overigens wil ik saudi-arabië niet vergelijken met gangland somalië..
zeker en vast is er geen enkele sprake geweest van procesrecht bij deze kwestie in somalië terwijl rechters in saudi-arabië nauwkeurig te werk gaan bij hedd overtredingen..


Ik kan me tot op zekere hoogte bijvoorbeeld bij een pedofiel, die stel je kinderen heeft verkracht en daarna vermoord (voor zover jezelf nog geen kogel door z'n harses hebt gejaagd), iets dergelijks wel voorstellen. Maar bij het stelen van een appeltje of iets in die zin.....?

tanger'73
24-06-09, 22:25
Je hebt ook gevallen die wel eens iets stoms doen, onder invloed van drugs, medicijnen of gewoon pure noodzaak. Moeten die dan allemaal na sommige gevallen die hun roes hebben uitgeslapen, opeens tot hun grote schrik geconfronteerd worden met lijfstraffen?

Julien
24-06-09, 22:40
Aan de andere kant zal het slachtoffer dat van zijn (meest) waardevolle bezit ontrooft is wellicht heel anders er over denken.

Dan zit er een steekje bij die persoon los. In een beschaafd land kent men beschaafde/humane straffen. Als dít de shari'a inhoudt, is deze rechtspraak dus onbeschaafd en inhumaan en ben ik er zwaar op tegen.

Met een shari'a ga je terug naar de Europese Middeleeuwen (of nog erger zelfs)

Good Kahuna
24-06-09, 22:52
Misschien ben ik wel oubollig of iets dergelijks, maar er wordt hier gewoon met een zaag een ledemaat verwijdert? Wat voor een vertoning is dat nou!!!??? Als een overheid dat toestaat, is ze eigenlijk gewoon medeplichtig aan strafbare feiten, zowiezo al die van de universele mensenrechten. Of ben ik nou helemaal gek?

De keuze van die zaag zal wel puur pragmatisch zijn. Maar ook al was de zaak steriel en kreeg de dief plaatselijke verdoving, het maakt het er niks beter op.

Ik neem aan dat zo'n extreme straf vooral ter afschrikking dient, maar als ze dan perse willen hakken, waarom dan geen in vredesnaam geen vingers? Dat doet ook pijn. En dan heb je nog een paar kansen voordat ze je echt arbeidsongeschikt maken.

Aït Ayt
24-06-09, 22:56
Je hebt ook gevallen die wel eens iets stoms doen, onder invloed van drugs, medicijnen of gewoon pure noodzaak. Moeten die dan allemaal na sommige gevallen die hun roes hebben uitgeslapen, opeens tot hun grote schrik geconfronteerd worden met lijfstraffen?

nee want bij een correcte uitvoering van het procesrecht hangt de veroordeling af van een vrijwillige bekentenis vd dader omdat diefstal (en andere hedd overtredingen) feitelijk niet te bewijzen zijn.. zelfs al wordt je 's nachts gezien dat je een gsm winkel uitloopt met een tas vol telefoons dan nog is dat geen enkel bewijs..
alleen via een vrijwillige bekentenis vd dader is het te bewijzen.. en onder invloed van drugs of alcohol kun je geen vrijwillige bekentenis afleggen..

Aït Ayt
24-06-09, 22:58
maar als ze dan perse willen hakken, waarom dan geen in vredesnaam geen vingers?

dat doen ze volgens mij in iran.. daar hakken ze als strafmaat 4 vingers eraf..

Good Kahuna
24-06-09, 23:13
dat doen ze volgens mij in iran.. daar hakken ze als strafmaat 4 vingers eraf..

Een belangrijke stap voorwaards :wijs:

tanger'73
24-06-09, 23:24
De keuze van die zaag zal wel puur pragmatisch zijn. Maar ook al was de zaak steriel en kreeg de dief plaatselijke verdoving, het maakt het er niks beter op.

Ik neem aan dat zo'n extreme straf vooral ter afschrikking dient, maar als ze dan perse willen hakken, waarom dan geen in vredesnaam geen vingers? Dat doet ook pijn. En dan heb je nog een paar kansen voordat ze je echt arbeidsongeschikt maken.


Dat doet me dan denken aan Amerika, waar ze ter dood veroordeelden eerst met alcohol afvegen (ter ontsmetting), alvorens ze de dodelijke injectie inbrengen. Maar wat ik maar niet kan bevatten, is dat het vooral openbaar gebeurt. Een "creepshow", in het zicht van iedereen, ook van minderjarigen.

tanger'73
24-06-09, 23:27
nee want bij een correcte uitvoering van het procesrecht hangt de veroordeling af van een vrijwillige bekentenis vd dader omdat diefstal (en andere hedd overtredingen) feitelijk niet te bewijzen zijn.. zelfs al wordt je 's nachts gezien dat je een gsm winkel uitloopt met een tas vol telefoons dan nog is dat geen enkel bewijs..
alleen via een vrijwillige bekentenis vd dader is het te bewijzen.. en onder invloed van drugs of alcohol kun je geen vrijwillige bekentenis afleggen..

Er heeft hier 20 jaar geleden een vrouw 6 jaar onterecht in de gevangenis gezeten, omdat ze uiteindelijk een "vrijwillige bekentenis" heeft afgelegd onder nogal zeer dubieuze omstandigheden. De Hoge Raad heeft inmiddels haar zaak weer heropend.

tanger'73
24-06-09, 23:30
dat doen ze volgens mij in iran.. daar hakken ze als strafmaat 4 vingers eraf..


In irak onder het regime van Saddam Hoessein, werd je tong letterlijk eruit gesneden als je commentaar had op het regime.

mark61
25-06-09, 00:04
Hoe vaak ik die zin ook in stukken hak, snappen doe ik um nie.

Tis toch tamelijk simpel. Geen enkele godsdienst, althans niet de 3, heeft ooit bijgedragen aan humanere straffen. Integendeel. Het terugdringen van de invloed van godsdienst maakte pas humanere straffen mogelijk.

Maar uiteindelijk doet godsdienst er niet toe. Hoewel een godsdienst die strak lijfstraffen voorschrijft niet echt helpt.

tanger'73
25-06-09, 00:38
Godsdienst is niet waterdicht, maar de godsdienst leert ons ook dat getuigenverklaringen een doorslaggevende rol spelen bij de veroordeling.

tanger'73
25-06-09, 00:43
Hij heeft wel gelijk.

Nog worden er op scholen in Amerika regematig lijfstraffen toegepast. Niet te vergelijken met een amputatie natuurlijk maar Somalië is dan ook een heel ander land met zijn krijgsheren. In Amerika zijn het voornamelijk de zwarte leerlingen die kans lopen op lijfstraffen. Vooral de meisjes :moe: Zal wel te maken hebben met de kwaliteit van de scholen en de docenten.

De houding van veel westerse landen in de voormalige koloniën is gruwelijk. Daar liepen ze wat achter in de afschaffing van lijfstraffen naar de slaven toe, of vonden ze dat de oorspronkelijke bevolking alleen maar naar een harde hand wilde luisteren. En die mensen zaten zondags vaak braaf in de kerk!!!!

Gooi het niet op religie. Eén en ander heeft denk ik weinig te maken met religie maar met macht. Er zijn mensen die walgen van dit soort praktijken, maakt niet uit of ze gelovig zijn of ongelovig. En je hebt mensen die bij ieder sprankje macht wat ze in handen krijgen misbruik maken en in staat zijn om te verminken en te doden of hier opdracht toe geven.

Dit komt toevallig in het nieuws. Heb boeken gelezen over het werken in fabrieken in bepaalde landen waar ik misselijk van werd. Kinderen die halfdood geslagen worden omdat ze in slaap vallen tijden het werk. Met die landen drijven we gewoon handel.

Dit zal wel niet meer helder overkomen, wat ik schrijf... vind het moeilijk om over dit soort onderwerpen nuchter te schrijven :o


Men heeft in Amerika een onderzoek verricht naar gedetineerden en daaruit is gebleken dat zeker ongeveer 30% van de zwarte gevangenispopulatie en death row gedetineerden, onterecht vastzit.

Julien
25-06-09, 00:53
Maar uiteindelijk doet godsdienst er niet toe. Hoewel een godsdienst die strak lijfstraffen voorschrijft niet echt helpt.

Inderdaad. Kijk maar naar anti-religieuze landen als Noord-Korea en Birma..

Een beschaafd land hoort zich gewoon te houden aan de Rechten van de Mens. Dan kunnen cultuurrelativisten wel gaan roepen dat dit een westers iets is en elke cultuur een eigen ontwikkeling kent, ik vind dat ieder mens (ook criminelen) recht heeft op een menselijke behandeling. Lijfstraffen en doodstraffen passen daar niet bij.

mark61
25-06-09, 01:57
Men heeft in Amerika een onderzoek verricht naar gedetineerden en daaruit is gebleken dat zeker ongeveer 30% van de zwarte gevangenispopulatie en death row gedetineerden, onterecht vastzit.

Dat was ik dacht 22% en niet speciaal zwart. Wel zijn zwarten oververtegenwoordigd, in gevangenissen en op death row. En worden ze zwaarder bestraft voor hetzelfde vergrijp.

In NL durven we nog niet na te denken over hoeveel mensen ten onrecht veroordeeld zijn. We hebben al een hele collectie.

naam
25-06-09, 08:21
Inderdaad, het is een uiterst pijnlijke straf. Maar goed, als ze van te voren weten dat bij roven/inbreken je hand kwijt kan raken dan is het hun eigen schuld. Stelen is verwerpelijk en daar moeten mensen mee oppassen.


Tjesus wat ben jij eng. Dat mensen dit uberhaupt goedvinden als straf is een hele enge gedachte.

Aït Ayt
25-06-09, 11:14
In irak onder het regime van Saddam Hoessein, werd je tong letterlijk eruit gesneden als je commentaar had op het regime.

wreed

Charlus
25-06-09, 11:50
dat doen ze volgens mij in iran.. daar hakken ze als strafmaat 4 vingers eraf..
In irak onder het regime van Saddam Hoessein, werd je tong letterlijk eruit gesneden als je commentaar had op het regime.
wreed

synoniemen van wreed (http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=wreed)
trefwoord: gaaf
synoniemen: cool, hartstikke leuk, keigoed, kicken, retegoed, snel, steengoed, te gek, tof, uit de kunst, wreed

Aït Ayt
25-06-09, 12:49
synoniemen van wreed (http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=wreed)
trefwoord: gaaf
synoniemen: cool, hartstikke leuk, keigoed, kicken, retegoed, snel, steengoed, te gek, tof, uit de kunst, wreed

wreed dat je het gaaf vindt dat tongen eruit gesneden werden..

tanger'73
25-06-09, 16:26
Dat was ik dacht 22% en niet speciaal zwart. Wel zijn zwarten oververtegenwoordigd, in gevangenissen en op death row. En worden ze zwaarder bestraft voor hetzelfde vergrijp.

In NL durven we nog niet na te denken over hoeveel mensen ten onrecht veroordeeld zijn. We hebben al een hele collectie.


22% is een gigantisch percentage en geeft aan hoe verrot het juridisch systeem daar wel niet is. bovendien gaat het hier in Nederland om een percentage om en nabij de 5%, aldus advocaat en hoogleraar strafrecht Geert-jan Knoops.

tanger'73
25-06-09, 16:33
wreed


Eigenlijk net zo wreed als de aankondiging van een plaatselijke bijltjesdag op het grote plein, in sommige sharialanden. Aldus mijn persoonlijke mening over het nut van lijfstraffen.

tanger'73
25-06-09, 17:01
Verder is mij bijgebleven dat in sommige Afrikaanse sharialanden een veroordeling conform de sharia, vaak een symbolische uitspraak betreft en de straf opzich niet als zodanig wordt uitgevoerd. Gek genoeg is dat sommige mensen zelf willen dat de straf conform de sharia daadwerkelijk wordt uitgevoerd, want "God heeft dat immers zo voor me gewild", gaat de gedachte. En God moet je niet teleurstellen, door je straf op een andere wijze te ontlopen. Het is gek maar waar, dat sommige mensen voortdurend de deur bij de shariarechter platlopen om de straf alsnog conform de sharia uit te laten voeren.

tanger'73
25-06-09, 17:50
Dat ontsmetten is voor het effekt. :moe: Daar lijkt het iig wel op.

Maar dat terzijde. Dat het nog steeds plaats vindt in sommige staten... Bizar.


Ze zijn blijkbaar bang dat de ter dood veroordeelde een infectie oploopt en daaraan zal overlijden?

mark61
25-06-09, 22:43
22% is een gigantisch percentage en geeft aan hoe verrot het juridisch systeem daar wel niet is. bovendien gaat het hier in Nederland om een percentage om en nabij de 5%, aldus advocaat en hoogleraar strafrecht Geert-jan Knoops.

Ik denk nog wel meer, als ze hier ook zo'n studiegroep zouden instellen. Maar dat doen ze liever niet.

mark61
25-06-09, 22:46
Verder is mij bijgebleven dat in sommige Afrikaanse sharialanden een veroordeling conform de sharia, vaak een symbolische uitspraak betreft en de straf opzich niet als zodanig wordt uitgevoerd. Gek genoeg is dat sommige mensen zelf willen dat de straf conform de sharia daadwerkelijk wordt uitgevoerd, want "God heeft dat immers zo voor me gewild", gaat de gedachte. En God moet je niet teleurstellen, door je straf op een andere wijze te ontlopen. Het is gek maar waar, dat sommige mensen voortdurend de deur bij de shariarechter platlopen om de straf alsnog conform de sharia uit te laten voeren.

Ik heb wel es een docu over Noord-Nigeria gezien, daar konden ze zelf kiezen hoe ze berecht wilden worden. In hoger beroep eindig je trouwens bij het Nigeriaanse Hooggerechtshof, dat de shari`a niet toepast.

Anyhow, daar was ook een man die stokslagen of amputatie zelfs verkoos, alleen weet ik niet meer waarom. Was sowieso een warrige gang van zaken. Ik denk dat ie liever niet de gevangenis inging. Daar word je vaak vergeten, en het overleven is geen zekerheid.

naam
26-06-09, 08:46
22% is een gigantisch percentage en geeft aan hoe verrot het juridisch systeem daar wel niet is. bovendien gaat het hier in Nederland om een percentage om en nabij de 5%, aldus advocaat en hoogleraar strafrecht Geert-jan Knoops.


Ik dacht dat iedereen in de gevangenis onschuldig was? Dat beweren ze immers zelf.

tanger'73
26-06-09, 10:14
Ik dacht dat iedereen in de gevangenis onschuldig was? Dat beweren ze immers zelf.


Ah ik wist niet dat je in de onfeilbaarheid van het juridische systeem geloofde, aangezien je zo goedgelovig bent verbaast het me dat je nog steeds atheïst bent?

Olive Yao
26-06-09, 23:25
Inderdaad. Kijk maar naar anti-religieuze landen als Noord-Korea en Birma..

Een beschaafd land hoort zich gewoon te houden aan de Rechten van de Mens. Dan kunnen cultuurrelativisten wel gaan roepen dat dit een westers iets is en elke cultuur een eigen ontwikkeling kent, ik vind dat ieder mens (ook criminelen) recht heeft op een menselijke behandeling. Lijfstraffen en doodstraffen passen daar niet bij.

:duim:

De cultuurrelativisten zijn zelf geen slachtoffers van schending van hun mensenrechten. En slachtoffers uit landen/culturen waar ze niet erkend worden doen er vaak juist wel een beroep op.

Olive Yao
18-07-09, 16:42
:argwaan:

http://www.iiu.edu.my/deed/hadith/malik/041_mmt.html

Vraagje, er staat:

"Malik related to me from Yahya ibn Said from Said ibn al-Musayyab that a man from the Aslam tribe came to Abu Bakr as-Siddiq and said to him (...)"

En in de daaraan voorafgaande hadith staat:

"Malik related to me from Nafi that Abdullah ibn Umar said (...)"

Wie is die me in die texten? De Muwatta zijn verzameld door Malik.