PDA

Bekijk Volledige Versie : Nixon vond abortus nodig bij mix blanke en zwarte ouders



Marsipulami
25-06-09, 15:52
Nixon vond abortus nodig bij mix blanke en zwarte ouders



De voormalige Amerikaanse president Richard Nixon was een tegenstander van abortus, maar in sommige omstandigheden keurde hij de stopzetting van de zwangerschap toch goed. Zo vond hij abortus noodzakelijk als een baby een blanke en zwarte ouder zou hebben. Dat blijkt uit pas openbaar gemaakte bandopnames.

Blank en zwart
"Soms is abortus wel nodig", zei Nixon. "Dat weet ik wel. Als je een zwarte en een blanke hebt." Ook in geval van verkrachting was Nixon geneigd abortus toe te laten. De opname werd deze week openbaar gemaakt door presidentiële bibliotheek van Nixon, een deel van de archieven van de Verenigde Staten. De opname gebeurde met geheime microfoons in de zogenaamde 'Oval Office'.

Vrouwen
Hoewel werd aangenomen dat Nixon tegen abortus was, heeft de president altijd geweigerd om zijn mening openbaar te maken. De opnames bevatten nog meer opvallende uitspraken. Zo had Nixon ooit een gesprek met George W. Bush, die in 1988 zelf president zou worden. Hij zei dat een bezoekje aan South Carolina hem overtuigd had dat vrouwelijke politici een nuttige aanwinst zijn voor zijn partij.

"Ik heb er een paar heel aantrekkelijke vrouwen gezien, allemaal Republikeinen. God, laat er ons een paar zoeken. Pas op, ik doe dit niet omdat ik voor vrouwen ben. Ik denk dat ze misschien op bepaalde plaatsen kunnen winnen waar een man dat niet kan."

Joden
Ook over Joodse gemeenschap had Nixon een duidelijke mening. Zo zei hij tijdens een ander telefoongesprek: "Ik denk dat ze een doodswens hebben. Dat is al eeuwen het probleem met onze Joodse vrienden." (gb)


25/06/09 13u50