PDA

Bekijk Volledige Versie : Krijgt Michael Jackson een islamitische begrafenis?



Marsipulami
28-06-09, 08:30
Krijgt Michael Jackson een islamitische begrafenis?

Als het aan broer Jermaine 'Muhammed Abdul Aziz' Jackson ligt, wordt popster Michael Jackson begraven als 'Mikaeel' en met een islamitische ceremonie. Of dat een beslissing is die gedragen wordt door de hele familie, is geheel onduidelijk. Ze houden alles de lippen stijf op elkaar als het gaat over de begrafenis van de donderdag overleden zanger. Dat schrijft de Nederlandse krant De Telegraaf.

Woordvoerder
Jermaine bekeerde zich in 1989 tot de islam en nam toen de naam 'Muhammad Abdul Aziz' aan. Als woordvoeder van de familie, sprak hij ook de wens uit voor zijn overleden broer. "Moge Allah met je zijn", klonk het toen.

Teken
De Amerikaanse pers ziet daarin het teken dat Jermain zijn broer voor de islam heeft gewonnen. Eerder liet hij zich al eens ontvallen dat Michael een grote belangstelling had voor de islam. De kinderen Jackson zijn allen opgevoed als Jehova's getuigen, een leer waarvan Michael Jackson zelf al lang geleden afstand nam.

Geruchten
De popster heeft evenwel nooit bevestigd dat hij tot het islamitische geloof was bekeerd, al bleken de verhalen daarrond hardnekking. Dat verbeterde niet toen hij zijn tijdelijke woonplaats Bahrein woonde een moskee wilde schenken. In 2008 ging in Los Angeles het gerucht dat de popster daar na lang reizen en peinzen in Arabië tot het islamitische geloof was gekomen.

Vriendschap
Michael of Mikaeel Jackson woonde enige tijd in Bahrein, te gast bij de koninklijke familie, nadat hij in Californië van kindermisbruik was vrijgesproken en zich diep vernederd voelde in de VS. Hij heeft ook door de Emiraten gereisd en was bevriend met leden van koninklijke families in de Golf, onder wie de Saoedische prins en miljardair Walid bin Talal. (edp)
28/06/09 00u06

tanger'73
28-06-09, 12:23
Wat maakt het allemaal uit, hoe de arme man uiteindelijk begraven wordt. Heb trouwens mooit de indruk opgedaan dat hij bij leven praktiserend moslim is geweest en of ooit bijvoorbeeld Mekka heeft aangedaan, laat staan dat ik bij zijn laatste uurtjes voor z'n dood aanwezig ben geweest? Het interesseerd me niet, net als het me niet interesseerd of ze hem in een vleesmolen werpen en van hem ballen gaan draaien.

Slinger
28-06-09, 12:47
Wat maakt het allemaal uit, hoe de arme man uiteindelijk begraven wordt. Heb trouwens mooit de indruk opgedaan dat hij bij leven praktiserend moslim is geweest en of ooit bijvoorbeeld Mekka heeft aangedaan, laat staan dat ik bij zijn laatste uurtjes voor z'n dood aanwezig ben geweest? Het interesseerd me niet, net als het me niet interesseerd of ze hem in een vleesmolen werpen en van hem ballen gaan draaien.

Dat het jou niet interesseert, dat kan, maar het maakt wel wat uit.

Joesoef
28-06-09, 12:50
maar het maakt wel wat uit.


:argwaan:


Dat wij "ons" nog meer moeten schamen?

Slinger
28-06-09, 12:52
:argwaan:


Dat wij "ons" nog meer moeten schamen?

Pardon? Ik nie begrijp nie.

Joesoef
28-06-09, 12:55
Pardon? Ik nie begrijp nie.


"wij" moslims :vreemd:

tanger'73
28-06-09, 12:56
Dat het jou niet interesseert, dat kan, maar het maakt wel wat uit.


Wat maakt het uit, verwacht je dat hij uit de dood komt staan? :haha:

Slinger
28-06-09, 12:59
"wij" moslims :vreemd:

Waarom zouden moslims zich moeten schamen? Zijn zij soms verantwoordelijk voor de fouten die Michael gemaakt heeft?

Ik doel er op dat elk mens recht heeft op een waardige behandeling na zijn dood. Of dat nu volgens christelijke of islamitische regels gebeurt doet helemaal niet ter zake.

Slinger
28-06-09, 13:01
Wat maakt het uit, verwacht je dat hij uit de dood komt staan? :haha:


Ik vind het niet netjes hoe jij over een dode spreekt.

Joesoef
28-06-09, 13:05
Ik doel er op dat elk mens recht heeft op een waardige behandeling na zijn dood. Of dat nu volgens christelijke of islamitische regels gebeurt doet helemaal niet ter zake.


:duim:

tanger'73
28-06-09, 13:10
Ik vind het niet netjes hoe jij over een dode spreekt.


Wat moet dat dan uitmaken volgens jou, dat expliciet onderscheidt maakt tussen "islamitische en niet- islamitische doden?

Slinger
28-06-09, 13:25
Wat moet dat dan uitmaken volgens jou, dat expliciet onderscheidt maakt tussen "islamitische en niet- islamitische doden?

Dat maakt helemaal niets uit.

ronald
28-06-09, 14:07
ALS hij een islamitische begrafenis zou krijgen, dan zou hij nu al onder de groene zoden hebben moeten liggen. Zelfs nu wordt er een show gemaakt.

tanger'73
28-06-09, 14:21
ALS hij een islamitische begrafenis zou krijgen, dan zou hij nu al onder de groene zoden hebben moeten liggen. Zelfs nu wordt er een show gemaakt.

in dienst van het amusement is niks heilig meer, getuige bovenstaande telegraaf artikel weer.

Eke
28-06-09, 20:45
Zelfs uit zijn dood proberen mensen een slaatje te slaan . Want reken maar dat het goed is voor de verkoopcijfers.Duizenden leven namelijk nog mee (rare uitdrukking voor een overledene, tsss...).
Ik vind het geen stijl !

tanger'73
28-06-09, 21:03
Zelfs uit zijn dood proberen mensen een slaatje te slaan . Want reken maar dat het goed is voor de verkoopcijfers.Duizenden leven namelijk nog mee (rare uitdrukking voor een overledene, tsss...).
Ik vind het geen stijl !


tis echt de waanzin nabij, onlangs was het teheran en iran dat de klok sloeg, waar nu deze arme ziel het weer heeft overgenomen. Vooral CNN is om niet aan te zien.

Slinger
28-06-09, 21:06
tis echt de waanzin nabij, onlangs was het teheran en iran dat de klok sloeg, waar nu deze arme ziel het weer heeft overgenomen. Vooral CNN is om niet aan te zien.

Ik begrijp wel dat jij als aanhanger van de Iraanse ayatollah's niet blij was met de berichtgeving in de afgelopen weken.

tanger'73
28-06-09, 21:11
Ik begrijp wel dat jij als aanhanger van de Iraanse ayatollah's niet blij was met de berichtgeving in de afgelopen weken.

Nou ik zal je verklappen dat ik noch van Ayatollah's, noch van jackson, warm of koud wordt.

Eke
28-06-09, 21:38
tis echt de waanzin nabij, onlangs was het teheran en iran dat de klok sloeg, waar nu deze arme ziel het weer heeft overgenomen. Vooral CNN is om niet aan te zien.

En dan te bedenken dat er nog veeeeel meer nieuws is.

De aandacht voor de verkiezingen in Iran begrijp ik. Iran is een groot rijk en het zou geweldig zijn als dat land bij kan dragen aan de vrede in de hele regio, wat zeg ik, de halve wereld !

Ook de aandacht voor Teheran begrijp ik.

Maarre...de volledige aandacht voor 1 persoon ! Al die zenders. Over de hele wereld. Hij heeft echt meer aandacht dan wie dan ook gekregen. Dat is dan wel ons tijdperk.Iedereen kende hem, leek het.

Maar goed. Hij is overleden. Ik wens hem een liefdevolle begrafenis in kleine kring toe.Zodat z'n kinderen en echte vrienden afscheid kunnen nemen.Hij heeft genoeg media-aandacht op z'n bordje gehad.

Tanger, eerlijk gezegd kijk ik steeds minder TV. Komt van de winter wel weer. Ja, of niet....Is CNN erg opgewonden over de dood van MJ ?:knipoog:

tanger'73
28-06-09, 21:44
En dan te bedenken dat er nog veeeeel meer nieuws is.

De aandacht voor de verkiezingen in Iran begrijp ik. Iran is een groot rijk en het zou geweldig zijn als dat land bij kan dragen aan de vrede in de hele regio, wat zeg ik, de halve wereld !

Ook de aandacht voor Teheran begrijp ik.

Maarre...de volledige aandacht voor 1 persoon ! Al die zenders. Over de hele wereld. Hij heeft echt meer aandacht dan wie dan ook gekregen. Dat is dan wel ons tijdperk.Iedereen kende hem, leek het.

Maar goed. Hij is overleden. Ik wens hem een liefdevolle begrafenis in kleine kring toe.Zodat z'n kinderen en echte vrienden afscheid kunnen nemen.Hij heeft genoeg media-aandacht op z'n bordje gehad.

Tanger, eerlijk gezegd kijk ik steeds minder TV. Komt van de winter wel weer. Ja, of niet....Is CNN erg opgewonden over de dood van MJ ?:knipoog:


Ik wens hem een begravenis in een erg kleine en nauwe besloten kring toe, zonder al die paparazzi's die zelfs over lijken gaan.

Slinger
28-06-09, 21:53
Nou ik zal je verklappen dat ik noch van Ayatollah's, noch van jackson, warm of koud wordt.

Maar CNN was niet om aan te zien?

tanger'73
28-06-09, 21:57
Maar CNN was niet om aan te zien?

Juist, als je wel eens zapt via de kabel kom je hem wel eens tegen. Maar ik begrijp dat cnn de enige zender is op je supersonische flatscreen beeldbuis, naast uiteraard likoed today en God tv.

Slinger
28-06-09, 22:01
Juist, als je wel eens zapt via de kabel kom je hem wel eens tegen. Maar ik begrijp dat cnn de enige zender is op je supersonische flatscreen beeldbuis, naast uiteraard likoed today en God tv.

Mjn flatscreen heeft het dit weekend opgegeven. 4,5 jaar oud. De rechter helft van het scherm valt helemaal uit. Nu ben ik aangewezen op mijn ouderwetse Philips breedbeeld met beeldbuis die we nog in de woonkamer hebben staan.

tanger'73
28-06-09, 22:09
Mjn flatscreen heeft het dit weekend opgegeven. 4,5 jaar oud. De rechter helft van het scherm valt helemaal uit. Nu ben ik aangewezen op mijn ouderwetse Philips breedbeeld met beeldbuis die we nog in de woonkamer hebben staan.


Ja Philips is een prima merk, daar kun je op vertrouwen.

fisherman1969
28-06-09, 22:28
Wat maakt het allemaal uit, hoe de arme man uiteindelijk begraven wordt. Heb trouwens mooit de indruk opgedaan dat hij bij leven praktiserend moslim is geweest en of ooit bijvoorbeeld Mekka heeft aangedaan, laat staan dat ik bij zijn laatste uurtjes voor z'n dood aanwezig ben geweest? Het interesseerd me niet, net als het me niet interesseerd of ze hem in een vleesmolen werpen en van hem ballen gaan draaien.

Hier spreekt een echte MOSLIM :knipoog:
Als echte Moslim had hij M.J toch op z,n minst dat moeten laten blijken .
maar gehaktballen ?? nee dat gun ik niemand

tanger'73
28-06-09, 22:48
Hier spreekt een echte MOSLIM :knipoog:
Als echte Moslim had hij M.J toch op z,n minst dat moeten laten blijken .
maar gehaktballen ?? nee dat gun ik niemand


Wees voortaan voorzichtig als je bij de chinees dineert? :D

Eke
28-06-09, 22:53
Ik wens hem een begravenis in een erg kleine en nauwe besloten kring toe,



zonder al die paparazzi's die zelfs over lijken gaan.

:hihi: je mag hem niet, he ?

en zonder fans. die zijn alleen voor optredens, toch ?



trusten !

tanger'73
28-06-09, 22:55
:hihi: je mag hem niet, he ?

en zonder fans. die zijn alleen voor optredens, toch ?



trusten !


Hij heeft mij niks aangedaan, dus waarom zou ik hem niet mogen? Ja over zijn moslimgehalte hoef ik het denk ik niet te hebben.

Eke
29-06-09, 10:27
Hij heeft mij niks aangedaan, dus waarom zou ik hem niet mogen? .

citaat Tanger :"Ik wens hem een begravenis in een erg kleine en nauwe besloten kring toe "

...dan denk ik aan : met z'n allen in een telefooncel ! :zwaai:

tanger'73
29-06-09, 14:33
citaat Tanger :"Ik wens hem een begravenis in een erg kleine en nauwe besloten kring toe "

...dan denk ik aan : met z'n allen in een telefooncel ! :zwaai:


Dan denk je verkeert, want ik wens hem een ter aarde bestelling in erg kleine en nauwe besloten kring toe, buiten het zicht van paparazzis en mediageilheid om die over lijken gaan. Bovendien is de plek waar hij in terecht komt zowiezo al klein en nauw van stuk.

Joesoef
29-06-09, 14:48
Mjn flatscreen heeft het dit weekend opgegeven. 4,5 jaar oud. De rechter helft van het scherm valt helemaal uit. Nu ben ik aangewezen op mijn ouderwetse Philips breedbeeld met beeldbuis die we nog in de woonkamer hebben staan.


Welk type? Boven/ onder of links/ rechts, en helemaal niets of de niet werkende helft een beetje beeld?

Met een rubber hamer of gebalde vuist wat tikken/ klapjes geven op de zij- bovenkant. Lijkt op een losse connector of voedingsprobleem (meestal uitgedroogde/ te warm geworden condensators).

Eke
30-06-09, 09:48
Dan denk je verkeert, want ik wens hem een ter aarde bestelling in erg kleine en nauwe besloten kring toe, buiten het zicht van paparazzis en mediageilheid om die over lijken gaan. Bovendien is de plek waar hij in terecht komt zowiezo al klein en nauw van stuk.


OK, dus je wenst hem iets goeds toe ! Dat had ik verkeerd begrepen, ik dacht aan nauw op elkaar zittende mensen ...ik ken die hele uitdrukking niet, joh !

Helaas Tanger..het wordt morgen een spektakel van jewelste....duhhhhh.

tanger'73
30-06-09, 16:14
OK, dus je wenst hem iets goeds toe ! Dat had ik verkeerd begrepen, ik dacht aan nauw op elkaar zittende mensen ...ik ken die hele uitdrukking niet, joh !

Helaas Tanger..het wordt morgen een spektakel van jewelste....duhhhhh.


Ergens is het wel triest, want ik wens iedereen wanneer zijn tijd is aangebroken een zo snel mogelijke ter aarde bestelling toe.

H.P.Pas
30-06-09, 16:27
want ik wens iedereen wanneer zijn tijd is aangebroken een zo snel mogelijke ter aarde bestelling toe.

Mijn begrafenis laat mij persoonlijk koud. :bril:

tanger'73
30-06-09, 16:55
Mijn begrafenis laat mij persoonlijk koud. :bril:

Als het goed is zul je op dat moment lichamelijk toch ijskoud wezen en voor wat betreft je persoon, dat moet nog worden bezien.

mark61
30-06-09, 18:04
Ergens is het wel triest, want ik wens iedereen wanneer zijn tijd is aangebroken een zo snel mogelijke ter aarde bestelling toe.

Waarom is dat belangrijk?

tanger'73
30-06-09, 18:15
Waarom is dat belangrijk?


Daar heb je gelijk in, het is eigenlijk alleen belangrijk voor iemand die als moslim overlijdt.

mark61
30-06-09, 18:29
Daar heb je gelijk in, het is eigenlijk alleen belangrijk voor iemand die als moslim overlijdt.

Waarom is het voor een moslim belangrijk? Gewone vraag hoor.

tanger'73
30-06-09, 18:55
Waarom is het voor een moslim belangrijk? Gewone vraag hoor.



Omdat ik net zo bang ben als onze profeet (v.z.m.h.) is geweest i.v.m. de dood. Na de dood leven de zielen verder in een tussenstadium, de barzakh. In het graf zal men ondervraagd worden met betrekking tot het geloof, achteraf zul je je levenswandel volledig uit vrije keuzes of in je rechterhand of in je linkerhand gedrukt krijgen. Moge Allah (s.w.t) ons bijstaan in Genade in het uur van de waarheid.

Eke
01-07-09, 14:22
[QUOTE=tanger'73;4010962] Na de dood leven de zielen verder in een tussenstadium, de barzakh. In het graf zal men ondervraagd worden met betrekking tot het geloof, achteraf zul je je levenswandel volledig uit vrije keuzes of in je rechterhand of in je linkerhand gedrukt krijgen[ QUOTE]

Hoezo in het graf, Tanger ?


Er wordt vanuitgegaan dat de zielen los van het lichaam zijn geraakt , want ze leven verder in een tussenstadium. Is dat op het moment dat je je laatste adem uitblaast , die losmaking?
En is er een periode voor het sterven dat de ziel zich wat begint los te maken van het lichaam (ongelukken uitgezonderd ?) ?

mark61
01-07-09, 19:11
Omdat ik net zo bang ben als onze profeet (v.z.m.h.) is geweest i.v.m. de dood. Na de dood leven de zielen verder in een tussenstadium, de barzakh.

Oh dat wist ik niet. Maar wat is daar het bezwaar van? Ik dacht overigens dat de doden pas gewekt worden op Yom al-Qiyama.


In het graf zal men ondervraagd worden met betrekking tot het geloof, achteraf zul je je levenswandel volledig uit vrije keuzes of in je rechterhand of in je linkerhand gedrukt krijgen. Moge Allah (s.w.t) ons bijstaan in Genade in het uur van de waarheid

Wat heeft dat met snelle of uitgestelde begrafenis te maken?

Ik vraag het rustig en in alle ernst en interesse hoor, voor de zekerheid.

mark61
01-07-09, 19:14
Er wordt vanuitgegaan dat de zielen los van het lichaam zijn geraakt , want ze leven verder in een tussenstadium. Is dat op het moment dat je je laatste adem uitblaast , die losmaking?
En is er een periode voor het sterven dat de ziel zich wat begint los te maken van het lichaam (ongelukken uitgezonderd ?) ?

Om mij onduidelijke redenen stellen de islam en vooral het jodendom er prijs op dat mensen in one piece, met een 'compleet lichaam' begraven worden. Alsof je anders incompleet in het paradijs zou verschijnen, ik weet het niet.

In Israël zie je ze na bomaanslagen dan ook altijd elk fiezeltje verzamelen.

Het komt op mij voor zulke zichzelf verheven achtende godsdiensten altijd wat eh heidens over.

Joesoef
01-07-09, 19:24
In Israël zie je ze na bomaanslagen dan ook altijd elk fiezeltje verzamelen.

Het komt op mij voor zulke zichzelf verheven achtende godsdiensten altijd wat eh heidens over.

Moet opeens denken aan Jeff Goldblum in die ene film "The Fly" :argwaan:

mark61
01-07-09, 19:26
Moet opeens denken aan Jeff Goldblum in die ene film "The Fly" :argwaan:

Hou op man sicko :hihi:

tanger'73
01-07-09, 21:58
Oh dat wist ik niet. Maar wat is daar het bezwaar van? Ik dacht overigens dat de doden pas gewekt worden op Yom al-Qiyama.



Wat heeft dat met snelle of uitgestelde begrafenis te maken?

Ik vraag het rustig en in alle ernst en interesse hoor, voor de zekerheid.

Het is een kwestie van geloof dat bij moslims het noodzakelijk is dat een dode zo snel mogelijk ter aarde besteld wordt. Allah zal de Dag der Opstanding als getuige roepen, de mensen zullen inderdaad op die Dag worden verenigd. Pas dan zal de hel worden ontstoken en het paradijs nabij worden gebracht. Op die Dag zullen de mensen in verschillende groepen te voorschijn komen opdat hun hun werken getoond zullen worden.

Maar voordat het zover is, zullen alle zielen in staat van barzakh verkeren, een staat waarin geen uitvlucht is en mensen vragen worden gesteld met betrekking tot het geloof en daar al geconfronteerd worden met de situatie die ze bij leven hebben achtergelaten en voorheen gezonden. Kortom, de ziel herenigt zich weer met het stoffelijke* in een staat van barzakh tot de Dag des Opstanding aanbreekt. Vandaar dat de moslim spoedig begraven dient te worden om datgene mogelijk te maken.

Verder ken ik je op dit forum al goed genoeg om rustig op je vragen te reageren, zonder het gevoel te hebben dat ik door jou op mijn overtuiging onheus aangevallen wordt.

* De geleerden verschillen over de staat waarin deze "slaaptoestand" zich voltrekt, nog van mening.

tanger'73
01-07-09, 22:07
Om mij onduidelijke redenen stellen de islam en vooral het jodendom er prijs op dat mensen in one piece, met een 'compleet lichaam' begraven worden. Alsof je anders incompleet in het paradijs zou verschijnen, ik weet het niet.

In Israël zie je ze na bomaanslagen dan ook altijd elk fiezeltje verzamelen.

Het komt op mij voor zulke zichzelf verheven achtende godsdiensten altijd wat eh heidens over.


Daar zegt Allah (s.w.t) op: "Denkt de mens dat Wij zijn beenderen niet kunnen verzamelen?" (K 75.3)

H.P.Pas
02-07-09, 08:58
Daar zegt Allah (s.w.t) op: "Denkt de mens dat Wij zijn beenderen niet kunnen verzamelen?" (K 75.3)

Ibn Rushd, de echte, was één van de mensen, die dat dacht.
Zijn redenering: Leven is een kringloopproces. Dezelfde substantie (materie zeggen we nu) wordt keer op keer opnieuw gebruikt om menselijke lichamen op te bouwen. 'Hereniging van de ziel met het stoffelijke' ('wederopstandig des vlezes' voor de christenen') is dus onmogelijk; hij noemt het zelfs 'absurd'. Elke eigentijdse chemicus zal hem onmiddelijk gelijk geven.

mark61
02-07-09, 09:41
Het is een kwestie van geloof dat bij moslims het noodzakelijk is dat een dode zo snel mogelijk ter aarde besteld wordt. Allah zal de Dag der Opstanding als getuige roepen, de mensen zullen inderdaad op die Dag worden verenigd. Pas dan zal de hel worden ontstoken en het paradijs nabij worden gebracht. Op die Dag zullen de mensen in verschillende groepen te voorschijn komen opdat hun hun werken getoond zullen worden.

Maar voordat het zover is, zullen alle zielen in staat van barzakh verkeren, een staat waarin geen uitvlucht is en mensen vragen worden gesteld met betrekking tot het geloof en daar al geconfronteerd worden met de situatie die ze bij leven hebben achtergelaten en voorheen gezonden. Kortom, de ziel herenigt zich weer met het stoffelijke* in een staat van barzakh tot de Dag des Opstanding aanbreekt. Vandaar dat de moslim spoedig begraven dient te worden om datgene mogelijk te maken.

Verder ken ik je op dit forum al goed genoeg om rustig op je vragen te reageren, zonder het gevoel te hebben dat ik door jou op mijn overtuiging onheus aangevallen wordt.

* De geleerden verschillen over de staat waarin deze "slaaptoestand" zich voltrekt, nog van mening.

Ah, het gaat dus om het het gevaar van dolende zielen, als ik het goed begrijp? Die zouden anders hun lichaam kunnen kwijtraken?

Oh gelukkig, ik dacht dat ik voor jou de onverbeterlijke besjert was zonder neutrale interesse in hoe iets zit :)

mark61
02-07-09, 09:57
Daar zegt Allah (s.w.t) op: "Denkt de mens dat Wij zijn beenderen niet kunnen verzamelen?" (K 75.3)

Een compleet lichaam is dus niet nodig.

tanger'73
02-07-09, 15:48
Ibn Rushd, de echte, was één van de mensen, die dat dacht.
Zijn redenering: Leven is een kringloopproces. Dezelfde substantie (materie zeggen we nu) wordt keer op keer opnieuw gebruikt om menselijke lichamen op te bouwen. 'Hereniging van de ziel met het stoffelijke' ('wederopstandig des vlezes' voor de christenen') is dus onmogelijk; hij noemt het zelfs 'absurd'. Elke eigentijdse chemicus zal hem onmiddelijk gelijk geven.


Ik heb duidelijk benadrukt dat het bovenal een kwestie van geloof betreft. Dat geloof heeft ook betrekking op bijvoorbeeld het gegeven dat Allah de mens en djin uitsluitend voor maar een doel heeft geschapen en dat is die van aanbidding. Ga dat maar ook lekker wetenschappelijk bewijzen?

tanger'73
02-07-09, 16:07
Ah, het gaat dus om het het gevaar van dolende zielen, als ik het goed begrijp? Die zouden anders hun lichaam kunnen kwijtraken?

Oh gelukkig, ik dacht dat ik voor jou de onverbeterlijke besjert was zonder neutrale interesse in hoe iets zit :)

Nogmaals, de dood is in de islam geen eindpunt. Na de dood gaat de ziel naar een tussenwereld waar ze wacht. Hoe deze toestand er precies uitziet, weet natuurlijk geen enkele levende, daar verschillen de meningen van de geleerden nog over. Vast staat is dat deze toestand niet te vergelijken is met die van leven voor de dood. Op de Dag des Oordeels zullen alle zielen terugkeren naar het lichaam in het graf.

tanger'73
02-07-09, 16:09
Een compleet lichaam is dus niet nodig.


Kijk als je hand er bijvoorbeeld is afgehakt of je mist een ledemaat, ben je zowiezo al niet compleet hoor? Een prothese helpt niet.

H.P.Pas
02-07-09, 16:13
Ik heb duidelijk benadrukt dat het bovenal een kwestie van geloof betreft. Dat geloof heeft ook betrekking op bijvoorbeeld het gegeven dat Allah de mens en djin uitsluitend voor maar een doel heeft geschapen en dat is die van aanbidding. Ga dat maar ook lekker wetenschappelijk bewijzen?

Het is één ding iets te geloven, dat niet te bewijzen is.
Het is een ander ding iets te geloven, terwijl het tegendeel te bewijzen is.

Ibn Rushd geloofde wel in een hiernamaals maar niet in een lichamelijke wederopstanding.

tanger'73
02-07-09, 16:43
Het is één ding iets te geloven, dat niet te bewijzen is.
Het is een ander ding iets te geloven, terwijl het tegendeel te bewijzen is.

Ibn Rushd geloofde wel in een hiernamaals maar niet in een lichamelijke wederopstanding.


Op de Dag des Oordeels is de lichamelijke wederopstanding een feit en wat Ibn Rushd gelooft is zijn verdienste.

"O, gij die gelooft, neemt niet degenen tot vrienden die een spotterij en een spel maken van uw godsdienst, uit de kring dergenen wie het Boek was gegeven vóór u, noch van de ongelovigen. En vreest Allah als gij gelovigen zijt." (K. 5,57)

tanger'73
02-07-09, 18:04
"Voorzeker het Uur nadert, daarvan is geen twijfel; Allah zal al degenen die in de graven zijn, opwekken." (K. 22,7)

"Hij is het, Die u leven schonk. Hij zal u doen sterven, daarna zal Hij u wederom tot leven opwekken. Waarlijk de mens is uiterst ondankbaar." (K. 22,66

"En op de Dag der Verrijzenis zult gij worden opgewekt." (K. 23,16)

Zij zeggen: "Zullen wij, wanneer wij dood zijn en tot beenderen en stof geworden, dan inderdaad weer worden opgewekt?" (K. 23,82)

"Voorzeker, Wij zijn het Die de doden doen herleven, en wat zij doen optekenen evenals de sporen die zij nalaten en Wij hebben alle dingen in een duidelijk boek geschreven." (K 36,12)

"Dacht gij, dat Wij u tevergeefs schiepen en dat gij niet tot ons zult worden teruggebracht." (K 23,115)

tanger'73
02-07-09, 19:05
Zeg: "Het is Allah, Die u leven geeft en u daarna doet sterven, daarna zal Hij u tezamen verzamelen op de Dag der Opstanding waarover geen twijfel is. Maar de meeste mensen begrijpen het niet." (K 45,26)