PDA

Bekijk Volledige Versie : In de genade van de zon

CaBoe!
12-06-02, 20:15
AbdelMajid Abou-Saad

Wij woonden met zijn tweeŽn in dat huis. Twee jonge mannen in een bescheiden woning. Een keukentje, een toilet, een douchecel en een kamer. Het huis was een deel van het schoolgebouwtje. Aanvankelijk was het als een theehuisje voor de schoolmeesters bedoeld. Huisvesting moest je elders in het dorp zoeken. Maar een huurhuis of zelfs een huurkamer, was in die streek niet te krijgen. De dorpelingen weigerden kamers aan de mannelijke lesgevers te verhuren. De spijkerbroekdragers hadden in die conservatieve streek een slechte reputatie gekregen. Niet alleen omdat ze alcohol dronken, maar ook omdat ze rokkenjagers waren. De dorpelingen waren van mening dat die casanova's de meisjes van het dorp op het slechte pad zouden brengen. het motto: 'De meester is de opbouwer van de generaties,' dat het provinciale bestuur aan veel muren hing, leverde niets op. Daarna werd beloofd dat er genoeg woningen speciaal voor leraren zouden komen. Maar tot nu toe was erniets van gekomen.

Enfin, wij hadden een dak boven het hoofd en mochten dus niet klagen. Andere collega's in omringende dorpen moesten gedurende het schooljaar in hun leslokalen overnachten.

Twee leerkrachten in ťťn slaapkamer was geen excellente ervaring. Khalid mijn kamergenoot, vond het prettig om zijn lessen uitgbreid voor te bereiden. Dat vergde veel tijd. Hij zat elke avond tot een uur of twaalf te lezen en te schrijven. Ik had mij in het begin afgevraagd waarom dat bij hem zo lang moest duren. Daarna was ik ervan overtuigd dat lezen, net als lopen of andere menselijke activiteiten, tijd kost. Sommigen deden dat op hun gemak, terwil anderen daar niet tegen konden. Ik had de gewoonte omt tijdens de pauze de bladzijden in de handleiding vluchtig door te lezen en snel wat op papier te schetsen. Klaar was Kees. Khalid vond heel gemeen. In de pauze moest je namelijk op het schoolplein surveilleren of iets leuks met je leerlingen doen. Ik vondhet ook niet aardig van hem dat hij elke avond doorwerkte terwijl ik mij in mijn bed om en omdraaide wegens het lamplicht dat recht in mijn ogen scheen. Ik lag doorgaans te zuchten tot hij zijn werk klaar had, dan pas kon ik werkelijk slapen. Uiteindelijk had hij begrip voor mijn ergernis en besloot hij, tot mijn opluchting, zijn lessen in de keuken te gaan voorbereiden. Het kleine bureau werd daarheen verplaatst, en ik sliep eindelijk zonder nachtelijke wrevel.

Het duurde helaas niet lang. Khalid bleek verliefd te zijn. Ik ontdekte bij toeval dat hij achter zijn bureau geen lessen voorbereidde maar gedichtjes en liefdesbriefjes zat te schrijven. De afvalbak werd elke avond met verkreukelend papier vol gepropt. Hij schreef over een zeker Kaltoem, over haar lange zwarte haar, betoverende lach en mooie grote ogen. Khalid wilde samen met haar over de wolken reizen en naar verre hemelen vliegen. De eerste keer las ik heimelijk het verfrommelde papier en schoot in de lach. Daarna begon ik mij ernstig zorgen te maken toen hij in het donker de woning begon uit te sluipen en pas in het holst van de nacht terugkwam. Het was duidelijk dat hij iets aan het doen was wat het daglicht niet kon velen. Ik was bang dat de dorpelingen hem zouden betrappen en hem een loer zouden draaien. Het waren zulke strenge mannen. Hun eer laten schaden zouden ze niet tolereren. Ik was ongerust. Ik had onheilspellend voorgevoel. Ik droomde dat een groep bebaarde mannen 's nachts het huis binnendrong, hem voor mijn ogen aan flarden scheurde en zijn lichaamsdelen voor de wolven in het nabijgelegen bos gooiden. Ik droomde ook dat ze achter mij aan renden met sabels en jachtgeweren. Toen ik struikelde en op de grond viel, zag ik mijzelf in knalrood bloed stikken.

*****************wordt vervolgd**********************

MySweety
12-06-02, 20:17
:duim:

Abou-Saad :maf:

larissa
12-06-02, 20:42
"Ik droomde ook dat ze achter mij aan renden met sabels en jachtgeweren. Toen ik struikelde en op de grond viel, zag ik mijzelf in knalrood bloed stikken"

:schok:

Wow goed man:duim:

SuiKeRKLoNTje
13-06-02, 20:43
Eej Aboe...

I always enjoy reading your stories....

keep up the good work... :)

Sweet kiss!!

Bye...

moenna
20-06-02, 23:07
Je weet het wel spannend te houden, zo....Wanneer kunnen we het vervolg verwachten?

Aboe
24-08-02, 12:08
:wijs: