PDA

Bekijk Volledige Versie : Een aubergine moet er uitzien als de ideale Marokkaan



Joesoef
02-07-09, 07:20
Groente is ook een mens
Uitgegeven: 2 juli 2009 07:20
Laatst gewijzigd: 2 juli 2009 07:53
Goed nieuws. Lelijke groente mag weer worden verkocht. Het werd een keertje tijd. We leefden tot voor kort in een fascistische groente- en fruit heilstaat. Door Nico Dijkshoorn.

Typisch Nederlands, om onder het juk van deze regering, wel verplicht hard na te moeten denken of je een kindje met zes oren en een mond op zijn achterhoofd op de wereld moet zetten, en tegelijkertijd alleen maar Germaanse groente mag kweken en verkopen.

Wij zien onze groente blijkbaar graag zoals onszelf: volmaakt. Paprika's met een glad huidje genieten de voorkeur. Bananen moeten er uit zien als de ideale banaan. Een aubergine moet er uitzien als de ideale Marokkaan, een beetje donker gekleurd met een heel klein hoedje op.

Het is als met vlees. We eten het wel, maar dan liever zonder herkenbare dode oogjes. Zodra we het glimlachende smoeltje van een pasgeboren kalfje voor ons zien, of als we het vlees rechtstreeks van het kleine kopje moeten kluiven, dan vinden we vlees opeens veel minder leuk.

Handen wassen

Bij groente hetzelfde verhaal. We zien groente het liefst als een zichzelf plukkende intelligente levensvorm, die zichzelf sorteert en daarna naar de supermarkten en de groentewinkels laat vervoeren. Groente in de grond, er uitgetrokken door een Pool, dat is een vervelend idee. Heeft die zijn handen wel gewassen na het behangen?

Toch is er hoop. Door Michael Jackson. Hij stierf vorige week met het uiterlijk van een kort op de huid gebakken courgette, een op de grill langzaam gegaarde schorseneer en kijk wat er gebeurt: toch houden we van hem.

Bambi-ogen

Een maand geleden zaten we nog te griezelen. Neusgaten als in elkaar gestorte vleesbomen, de kin van een damhert, een door Walt Disney in zijn hoofd getatoeëerd paar Bambi-ogen en het haar van een bronstige wisent, we kregen er maar geen genoeg van. We griezelden.

Nu Michael dood is kennen we opeens geen mooier mens. Hij was niet wit, hij was alleen anders. Bouvries komt binnenkort met een nieuwe verf in zijn lijn Couleur Locale, Jackson White. Leuk voor de kinderkamer!!

Gemuteerde freaks

Michael wordt, vanuit een mondiaal schuldbesef, opeens beleefd als een schitterend mens. Het was eigenlijk helemaal niet gek, dat hij in een huis vol opgezette skeletten van gemuteerde freaks met 15 kinderen om zich heen nadeed hoe een bang konijntje in zijn hol kruipt. Moet kunnen.

Ik verwacht die vergevingsgezinde houding ook bij lelijke groente. Koolraap met een enorme woekerende hondenanus van biologische materie op de huid, ik vind dat we die in al zijn kwetsbaarheid moeten omarmen. Koolraap is ook een mens.

Heteroseksuele rucola

En het is ook helemaal niet moeilijk. Een paprika met een raar steeltje, daar kan ik om huilen. Of van die kleine witte schuurpapier-achtige vlekjes op het vruchtvlees. Hartverscheurend. Homoseksuele groente krijgt nu ook een eerlijke kans. Ik noem de Madame Jeanette peper en de heteroseksuele rucola, met zijn verwijfde notensmaakje.

En zeg niet dat ik nu pas een lans breek voor de lelijke groente. Dit gedicht schreef ik al twee jaar geleden en staat in mijn laatste bundel.

VERGETEN GROENTE

kuipbongert
dauwlip
vloerschaduw
raapkuiken
en
natuurlijk
aardschoudertjes

Vooral raapkuiken is op het eerste gezicht luguber. Een spinazie-soort in de vorm van jonge kuikentjes. Zo klinkt hij ook als je hem eet, alsof je het karkas van een eendagskuiken vermaalt. Maar wel een eerlijke groente.

Een groente met een eigen smoel. Een groente met een hele down to earth attitude. Goed dat die nu weer volop gegeten kan worden, net zoals de speciale groente voor christenen, mariascheuten. Leg die in een hoek en ze huilen bloed.
© NU.nl/Nico Dijkshoorn

http://www.nu.nl/column/2033970/groente-is-ook-een-mens.html