PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhagen boos op Aboutaleb



knuppeltje
02-07-09, 12:00
Verhagen boos om bezoek Aboutaleb aan Marokko

(Novum) Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) is miet blij met het bezoek dat de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb (PvdA) heeft gebracht aan de minister van buitenlandse zaken van Marokko. Verhagen vindt dit 'buitengewoon ongepast en onverstandig' en heeft minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) gevraagd om Aboutaleb hierop aan te spreken.

Aboutaleb was onlangs in zijn geboorteland. Voorafgaand aan deze reis heeft Verhagen het de burgemeester ontraden om met die Marokkaanse minister te praten. 'Het is belangrijk dat Nederland met een mond spreekt', zegt een woordvoerder van Verhagen hierover. 'Vooral over precaire onderwerpen als de dubbele nationaliteit en de omstreden Marokkaanse namenlijst.'

Nu blijkt dat Aboutaleb dit nadrukkelijke advies in de wind heeft geslagen is Verhagen 'not amused'. Volgens zijn woordvoerder is het al abnormaal dat een burgermeester zo'n gesprek voert, 'maar dit had dan toch tenminste gecoördineerd moeten plaatsvinden, in aanwezigheid van ambtenaren van Buitenlandse Zaken of diplomaten. (Nieuws.nl)

Verhagen mag daar dan niet blij mee zijn, ik ben weer niet blij met Verhagen.

Olive Yao
02-07-09, 13:00
Verhagen mag daar dan niet blij mee zijn, ik ben weer niet blij met Verhagen.

En ik wel met Aboutaleb. Al was het alleen maar omdat hij Verhagen niet de baas laat spelen.

Witte78
02-07-09, 13:29
En ik wel met Aboutaleb. Al was het alleen maar omdat hij Verhagen niet de baas laat spelen.

Niet echt een democratische instelling.

Soldim
02-07-09, 13:45
Niet echt een democratische instelling.

Democracy is over rated ;)

Olive Yao
02-07-09, 14:07
Bestaat er een positieve, geldende regel in het Nederlandse staatsrecht die luidt: de functionaris Nederlandse burgemeester mag op een reis in een buitenland niet praten met de functionaris minister van buitenlandse zaken van dat land?

De rijksoverheid en de gemeentelijke overheid zijn gescheiden overheden. Een minister en een burgemeester zijn functionarissen van verschillende uitvoerende machten. Een minister is niet in het algemeen de baas over een burgemeester. Uiteindelijk bepaalt de nationale wetgevende macht het wel, en geeft die de minister van binnenlandse zaken bevoegdheden over de burgemeester.

Verhagens woordvoerder weet het niet. Die maakt alleen een domme opmerking:


Volgens zijn woordvoerder is het al abnormaal dat een burgermeester zo'n gesprek voert, (...)

De vraag is niet of het "normaal" is, maar of een staatsrechtelijke regel het verbiedt.

Verhagens woordvoerder maakt nog een opmerking die te denken geeft:


'Het is belangrijk dat Nederland met een mond spreekt', zegt een woordvoerder van Verhagen hierover.

Akkoord. Nu pleit het CDA zoals bekend voor Europa; Nederlanders moesten in het referendum van een paar jaar geleden voor de europese grondwet stemmen. Je zou verwachten dat Verhagen het dan ook belangrijk vindt dat Europa met één mond spreekt. Maar dat geldt dan opeens weer niet: Europa vindt dat economische samenwerking met Israël verbonden moet zijn aan staking van annexatie van de West Bank, maar Verhagen vindt dat niet.

Julien
02-07-09, 19:59
Niet echt een democratische instelling.

Volgens de democratie zijn er verkiezingen geweest, waaruit een kabinet is voortgekomen, met een minister van buitenlandse zaken, en dat is niet meneer Aboutaleb.

Ondanks dat ik Aboutaleb een erg goede politicus vind, kan ik Verhagen wel goed begrijpen in dit geval..

tanger'73
02-07-09, 22:40
Die Marokkaanse minister stelt geen ruk voor, tis net een kamerplant. Waar maakt Maximiliaantje zich nou zo'n zorgen om?

knuppeltje
03-07-09, 08:18
Die Marokkaanse minister stelt geen ruk voor, tis net een kamerplant.

Volgens mij wel een die ze vergeten hebben op tijd water te geven, wat een droogstoppel is die vent.