PDA

Bekijk Volledige Versie : Gematigde islam wint aan invloed



Olive Yao
05-07-09, 22:39
De gematigde islam bestaat niet alleen, maar wint ook aan invloed

Nasr Abu-Zayd, de Volkskrant


Sommige mensen in Nederland, zowel politici als leden van de elite, ontkennen met klem dat er een andere vorm van islam bestaat dan de meest letterlijke en radicale islam. Maar ontkennen dat iets bestaat, wil nog niet zeggen dat het ook werkelijk niet bestaat. Ik zal het bestaan van een radicale islam niet tegenspreken; die is immers overal. Maar daarmee is niet gezegd dat andere opvattingen van de islam, die ‘gematigd’ of ‘liberaal’ worden genoemd, niet bestaan. Die opvattingen zijn óók overal, al sinds de 9de eeuw – de 2de eeuw van de islamitische tijdrekening. Hier beperk ik mijn bespreking van die gematigde islam tot het thema van de Koran.

Aanvankelijk ging het theologische debat vooral over wat de Koran precies was – het woord van God – en over hoe het boek moest worden geïnterpreteerd. Centraal stond de vraag of de Koran op een bepaald moment in de geschiedenis is ontstaan of eeuwig is en een deel vormt van het wezen Gods. De rationeel denkende Moetazilieten, trokken het idee in twijfel dat de Koran het ‘eeuwige’ woord van God is. Zij stelden dat de Koran een taalhandeling is, wat het bestaan veronderstelt van een toehoorder die de boodschap moet begrijpen. De taal van de Koran, het Arabisch, is de menselijke taal waarvan God zich heeft bediend om Zijn boodschap aan de Arabieren te openbaren. En die kan alleen worden begrepen door logisch na te denken aan de hand van een linguïstieke interpretatie van de tekst.

In de klassieke tijd (van de 9de tot de 12de eeuw) bestond er een groot aantal interpretatiescholen: filologische, theologische, filosofische, maar ook mystieke en rechtskundige. Sindsdien zijn er in de geschiedenis van de islam voortdurend nieuwe interpretaties bijgekomen, al werden die soms veroordeeld door de autoriteiten. Dat proces gaat tot op de dag van vandaag door, zij het moeizaam.

De dominantie van de meest radicale geloofsleer inzake de Koran houdt verband met het verval van de islamitische beschaving na de Mongoolse verovering van Bagdad (1258) en de kruistochten. De politieke macht kwam toen in handen van militaire groepen die niets van intellectueel onderzoek moesten hebben. In de meeste islamitische staten werd de orthodoxe theologie de gangbare politieke ideologie vanwege de nadruk op ‘gehoorzaamheid’ als religieuze plicht. De geestelijken, die op één lijn zaten met de politieke macht, sloten ‘de poort van het rationele denken’ (ijtihad) voor de gewone mensen en eisten het op als privilege voor de religieuze elite.

In het begin van de 19de eeuw, toen de islamitische wereld door westerse landen werd gekoloniseerd, ontstond een nieuwe golf van exegese, waarin men op twee manieren de moderne tijd het hoofd probeerde te bieden: door op zoek te gaan naar nieuwe betekenissen of juist door trouw te blijven aan de tradities.

Nu behandel ik enkele kwesties die verband houden met de betekenis van de Koran. Wat ik daarover ga zeggen, is niet alleen mijn persoonlijke visie, maar die van de meeste moderne islamgeleerden – zowel mannen als vrouwen – overal ter wereld. Ze gebruiken soms andere analysemethoden of een andere terminologie, maar hun zienswijze is in wezen hetzelfde.

Ten eerste vinden alle liberale islamitische intellectuelen dat het in de islam moet gaan om rationeel denken en handelen in plaats van het blindelings volgen van tradities en nabootsen van het verleden, een praktijk die in de Koran jahiliyya (heidendom of onwetendheid) wordt genoemd.

Ten tweede toont een historisch-kritische benadering in de analyse van de Koran aan hoe rijk en complex het boek is als tekst en als verhandeling, terwijl het voor de oelama’s die pretenderen de Koran letterlijk te volgen niet meer is dan een ‘wetboek’ of een ‘wetenschappelijk’ boek. Maar als alles wat in de Koran staat letterlijk moet worden uitgelegd als een wet van God, dan zouden de moslims ook de slavernij weer moeten invoeren als sociaal-economisch stelsel. Want dat staat immers in de Koran?

En hoe zit het met de eis om de sharia direct in te voeren? Bij een wetenschappelijke benadering blijkt de sharia een menselijk product te zijn, dat voortkomt uit een bepaalde interpretatie van de bronnen naar de ideeën van die tijd en dat nu naar de huidige context moet worden vertaald. Bovendien zijn veel straffen pas na de dood van de profeet door rechtsgeleerden ingesteld en niet afkomstig uit het Heilige Boek. Zo komt nergens in het Heilige Boek een directe, aardse straf op afvalligheid voor. Vervolging of terechtstelling wegens afvalligheid is door rechtsgeleerden ingevoerd en heeft daarna een plaats in het geloof gekregen. Volgens de Koran wordt afvalligheid pas bestraft in het hiernamaals (zie de soera’s 18:29, 5:4, 3:90, en 4:137). Datzelfde geldt voor het verbod op alcoholgebruik. De Koran rept nergens over een straf daarop; die is pas later ingevoerd door de metgezellen van de profeet. Volgens de liberale zienswijze is zo’n straf onlogisch en in strijd met de goddelijke gerechtigheid die vrijheid toestaat.

De positie van de vrouw zoals die in de Koran wordt beschreven, is in historisch perspectief verhoudingsgewijs een stap vooruit. Het principe van gelijkheid is een van de wezenlijkste leerstellingen van de islam. In de Koran staat duidelijk, aan het begin van het hoofdstuk ‘Vrouwen’, dat God alle mensen schiep ‘uit een enkele ziel en uit dezelfde ziel een gezellin schiep en uit hen beiden vele mannen en vrouwen deed voortkomen’ (4:1). Deze gelijkheid is dus geen kwestie van keuze, maar vloeit voort uit de goddelijke eer die de mens geschonken is.

Laten we eens naar polygamie kijken. Historisch gezien was dat een veel voorkomende praktijk in de samenlevingen die vóór de islam bestonden. Het is dus een misvatting dat polygamie onderdeel is van de openbaring die is vastgelegd in de Koran. Datzelfde argument geldt voor het strafrecht. Lijfstraffen, zoals het afhakken van handen en geseling, zijn overgenomen omdat die in de 7de eeuw nu eenmaal de enige straffen waren. Die moeten niet worden opgevat als een onderdeel van de islam, maar als sporen van de geschiedenis in de goddelijke boodschap.

Het is waar dat polygamie in de Koran wordt genoemd. Maar als je de Koran in een wetenschappelijke context wilt plaatsen, moet je de islamitische opvattingen daarover vergelijken met de pre-islamitische. Het Koranvers waarin polygamie verankerd zou liggen, gaat in feite over het daarmee samenhangende probleem van de wezen, die bescherming en toezicht nodig hadden nadat ze hun ouder(s) hadden verloren in de slag bij Oehoed (625), toen de moslims een zware nederlaag leden en 10 procent van de strijders sneuvelde en kinderen achterliet. Zowel die historische context als de tekstuele context maakt duidelijk dat er alleen toestemming werd gegeven om met een weduwe of met een weesmeisje te trouwen om te voorkomen dat zij anders onvoldoende bescherming genoten, zeker als ze een fortuin hadden geërfd.

Laat ik me hier beperken tot de recente controverse rond de hijab (hoofddoek) en de kwestie van de nikab (die het hele lichaam verhult, inclusief het gezicht en de handen) onbesproken laten, omdat ik denk dat die geen grondslag heeft in de Koran. De Koran stelt het dragen van de hijab niet verplicht, maar raadt het alleen aan. Het moet worden beschermd als individueel mensenrecht. Daarmee bedoel ik dat we vrouwen net zo min mogen verplichten om een hoofddoek te dragen als hem af te leggen. Voor de positie van de vrouw geldt hetzelfde als voor de sharia: dat het belangrijk is oog te hebben voor de dynamiek, voor de geest van de openbaring van de Koran.

Het klinkt misschien verrassend, maar ook al lijkt de kritische zienswijze nog zo gemarginaliseerd, zij weet niet alleen door te dringen tot de nieuwe generatie, maar slaagt er ook in de orthodoxe manier van denken te beïnvloeden. Zo is het historische karakter van de Koran impliciet aangevoerd bij het oplossen van urgente problemen die zijn opgeworpen door aanhangers van de politieke islam, zoals de kwestie van de jizya, de traditionele extra belasting die niet-islamitische mannen zouden moeten betalen om door moslims te worden beschermd. Die wordt weliswaar genoemd in de Koran, maar de rector van de Al Azhar-universiteit in Egypte heeft toegegeven dat dat een historisch gebruik is dat nu niet meer moet worden toegepast. Het was trouwens al anderhalve eeuw geleden afgeschaft.

Veranderingen zijn dus onvermijdelijk, maar het is noodzakelijk dat er overal ruimte is voor vrije dialoog en vrije discussie.



Nasr Abu-Zayd is islamitisch geleerde. Hij studeerde en werkte aan de Al-Azhar Universiteit in Caïro en bekleedt nu de Ibn Rushd-leerstoel voor humanisme en islam aan de Universiteit van Humanistiek te Utrecht

Charlus
06-07-09, 07:53
<...>Laten we eens naar polygamie kijken.
Yeah, let's.

Historisch gezien was dat een veel voorkomende praktijk in de samenlevingen die vóór de islam bestonden. Het is dus een misvatting dat polygamie onderdeel is van de openbaring die is vastgelegd in de Koran.
Listig.

Datzelfde argument geldt voor het strafrecht. Lijfstraffen, zoals het afhakken van handen en geseling, zijn overgenomen omdat die in de 7de eeuw nu eenmaal de enige straffen waren. Die moeten niet worden opgevat als een onderdeel van de islam, maar als sporen van de geschiedenis in de goddelijke boodschap.
Zelfs allah conformeert zich aan de menselijke geschiedenis. Ik mis nog even het meermillenniaplan (cop. Tomas) ter uitbanning van amputatie en geseling, zo van: het zou een te grote ontwrichting van de toenmalige maatschappij zijn geweest indien slavernij, pardon, lijfstraffen en amputaties zonder omhaal werden afgeschaft.

Het is waar dat polygamie in de Koran wordt genoemd.
Shit. How can we make this go away?

Maar als je de Koran in een wetenschappelijke context wilt plaatsen, moet je de islamitische opvattingen daarover vergelijken met de pre-islamitische. Het Koranvers waarin polygamie verankerd zou liggen, gaat in feite over het daarmee samenhangende probleem van de wezen, die bescherming en toezicht nodig hadden nadat ze hun ouder(s) hadden verloren in de slag bij Oehoed (625), toen de moslims een zware nederlaag leden en 10 procent van de strijders sneuvelde en kinderen achterliet. Zowel die historische context als de tekstuele context maakt duidelijk dat er alleen toestemming werd gegeven om met een weduwe of met een weesmeisje te trouwen om te voorkomen dat zij anders onvoldoende bescherming genoten, zeker als ze een fortuin hadden geërfd.
Wie deze analyse (en die mbt. lijfstraffen, amputaties en slavernij) van toepassing verklaart, dient mi. ook B te zeggen en de koran opvatten als uitsluitend van toepassing in de toenmalige situatie.
Vanzelfsprekend worden delen van de koran gekoppeld aan de situatie van toen wanneer ze nu niet zo goed uitkomen. Zijn ze aanvaardbaar, dan geldt de koppeling aan de situatie van toen even vanzelfsprekend niet. Dit selectieve wegrelativeren ervaar ik als ondoorgrondelijk.

Laat ik me hier beperken tot de recente controverse rond de hijab (hoofddoek) en de kwestie van de nikab (die het hele lichaam verhult, inclusief het gezicht en de handen) onbesproken laten, omdat ik denk dat die geen grondslag heeft in de Koran. De Koran stelt het dragen van de hijab niet verplicht, maar raadt het alleen aan.<...>
:zozo:

<...>Nasr Abu-Zayd is islamitisch geleerde. Hij studeerde en werkte aan de Al-Azhar Universiteit in Caïro en bekleedt nu de Ibn Rushd-leerstoel voor humanisme en islam aan de Universiteit van Humanistiek te Utrecht
Nou, dan zal het wel zo zijn dat de Islam de hoofddoek niet verplicht stelt.

Wortel
06-07-09, 08:14
Heel goed artikel dat de ontwikkelingen mijns inziens goed weergeeft. Het gros van de jongeren is dat hele integratiedebat gewoon zat. Een heel ander verhaal is het gebeuren in -wat is gaan heten- achterstandswijken. Daar zijn heel andere zaken aan de orde.

mark61
06-07-09, 09:27
Nou, dan zal het wel zo zijn dat de Islam de hoofddoek niet verplicht stelt.

Hij is officieel getakfierd = geëxcommuniceerd door een Egyptische rechtbank, op aangifte / instigatie van ik dacht personeel van al-Azhar. Zijn vrouw werd gedwongen van hem te scheiden omdat, zoals bekend, moslima's niet met ongelovigen mogen trouwen. En blijkbaar ook getrouwd blijven in geval van religion change. Das nieuw voor mij, maar daar passen de Geleerden wel een mouw aan.

Charlus
06-07-09, 09:39
<...>Hij is officieel getakfierd = geëxcommuniceerd door een Egyptische rechtbank, op aangifte / instigatie van ik dacht personeel van al-Azhar. Zijn vrouw werd gedwongen van hem te scheiden omdat, zoals bekend, moslima's niet met ongelovigen mogen trouwen. En blijkbaar ook getrouwd blijven in geval van religion change. Das nieuw voor mij, maar daar passen de Geleerden wel een mouw aan.
Gek hoor, dat takfieren. Het impliceert een hiërarchie zoals bij het katholicisme.

sjaen
06-07-09, 10:10
Dat gaat de goede kant uit!

H.P.Pas
06-07-09, 10:30
niet. Dit selectieve wegrelativeren ervaar ik als ondoorgrondelijk.



Dat moet ook. Waar had je anders nog Geleerden voor nodig.

mark61
06-07-09, 11:06
Gek hoor, dat takfieren. Het impliceert een hiërarchie zoals bij het katholicisme.

Dit is uitzonderlijk, en ik denk inderdaad naar voorbeeld van christenfundi's. Zoals ook de strijd tegen de ET etc. iets zeer recents en eigenlijk volkomen onislamitisch is.

De al-Azhar is ook het enige instituut dat op algemeen respect kan rekenen in de soennitische wereld. Maar het is daarmee absoluut geen Vaticaan. Het vonnis wil ook niet zeggen dat Aboe Zayd nu overal als euh heiden geldt ofzo.

Tis gewoon een fundi-stunt, met een overheid die bang is destabilisatie en in dit geval de fundi's laat begaan wegens onschuldige uitlaatklep. Zodra ze de macht zouden bedreigen grijpt die keihard in. De helft van de fundi's zit al gemarteld en wel in de gevangenis.

mark61
06-07-09, 11:14
Wie deze analyse (en die mbt. lijfstraffen, amputaties en slavernij) van toepassing verklaart, dient mi. ook B te zeggen en de koran opvatten als uitsluitend van toepassing in de toenmalige situatie.

Dat is natuurlijk onzin. Dat vindt men van de bijbel toch ook niet? Gewoon nare passages wegdenken en de 'geest' van het verhaal behouden.

Ongeveer zoals Wortel die terreurterechtstellingen wegredeneert. Hoe heette ie, Ananas nog wat.

reallife
06-07-09, 11:21
Hoe heette ie, Ananas nog wat.

Ananias

mark61
06-07-09, 11:44
Ananias

Pardon Madame :nerveus:

DNA
06-07-09, 11:51
De gematigde islam bestaat niet alleen, maar wint ook aan invloed

Nasr Abu-Zayd, de Volkskrant


Sommige mensen in Nederland, zowel politici als leden van de elite, ontkennen met klem dat er een andere vorm van islam bestaat dan de meest letterlijke en radicale islam. Maar ontkennen dat iets bestaat, wil nog niet zeggen dat het ook werkelijk niet bestaat. Ik zal het bestaan van een radicale islam niet tegenspreken; die is immers overal. Maar daarmee is niet gezegd dat andere opvattingen van de islam, die ‘gematigd’ of ‘liberaal’ worden genoemd, niet bestaan. Die opvattingen zijn óók overal, al sinds de 9de eeuw – de 2de eeuw van de islamitische tijdrekening. Hier beperk ik mijn bespreking van die gematigde islam tot het thema van de Koran.

Aanvankelijk ging het theologische debat vooral over wat de Koran precies was – het woord van God – en over hoe het boek moest worden geïnterpreteerd. Centraal stond de vraag of de Koran op een bepaald moment in de geschiedenis is ontstaan of eeuwig is en een deel vormt van het wezen Gods. De rationeel denkende Moetazilieten, trokken het idee in twijfel dat de Koran het ‘eeuwige’ woord van God is. Zij stelden dat de Koran een taalhandeling is, wat het bestaan veronderstelt van een toehoorder die de boodschap moet begrijpen. De taal van de Koran, het Arabisch, is de menselijke taal waarvan God zich heeft bediend om Zijn boodschap aan de Arabieren te openbaren. En die kan alleen worden begrepen door logisch na te denken aan de hand van een linguïstieke interpretatie van de tekst.

In de klassieke tijd (van de 9de tot de 12de eeuw) bestond er een groot aantal interpretatiescholen: filologische, theologische, filosofische, maar ook mystieke en rechtskundige. Sindsdien zijn er in de geschiedenis van de islam voortdurend nieuwe interpretaties bijgekomen, al werden die soms veroordeeld door de autoriteiten. Dat proces gaat tot op de dag van vandaag door, zij het moeizaam.

De dominantie van de meest radicale geloofsleer inzake de Koran houdt verband met het verval van de islamitische beschaving na de Mongoolse verovering van Bagdad (1258) en de kruistochten. De politieke macht kwam toen in handen van militaire groepen die niets van intellectueel onderzoek moesten hebben. In de meeste islamitische staten werd de orthodoxe theologie de gangbare politieke ideologie vanwege de nadruk op ‘gehoorzaamheid’ als religieuze plicht. De geestelijken, die op één lijn zaten met de politieke macht, sloten ‘de poort van het rationele denken’ (ijtihad) voor de gewone mensen en eisten het op als privilege voor de religieuze elite.

In het begin van de 19de eeuw, toen de islamitische wereld door westerse landen werd gekoloniseerd, ontstond een nieuwe golf van exegese, waarin men op twee manieren de moderne tijd het hoofd probeerde te bieden: door op zoek te gaan naar nieuwe betekenissen of juist door trouw te blijven aan de tradities.

Nu behandel ik enkele kwesties die verband houden met de betekenis van de Koran. Wat ik daarover ga zeggen, is niet alleen mijn persoonlijke visie, maar die van de meeste moderne islamgeleerden – zowel mannen als vrouwen – overal ter wereld. Ze gebruiken soms andere analysemethoden of een andere terminologie, maar hun zienswijze is in wezen hetzelfde.

Ten eerste vinden alle liberale islamitische intellectuelen dat het in de islam moet gaan om rationeel denken en handelen in plaats van het blindelings volgen van tradities en nabootsen van het verleden, een praktijk die in de Koran jahiliyya (heidendom of onwetendheid) wordt genoemd.

Ten tweede toont een historisch-kritische benadering in de analyse van de Koran aan hoe rijk en complex het boek is als tekst en als verhandeling, terwijl het voor de oelama’s die pretenderen de Koran letterlijk te volgen niet meer is dan een ‘wetboek’ of een ‘wetenschappelijk’ boek. Maar als alles wat in de Koran staat letterlijk moet worden uitgelegd als een wet van God, dan zouden de moslims ook de slavernij weer moeten invoeren als sociaal-economisch stelsel. Want dat staat immers in de Koran?

En hoe zit het met de eis om de sharia direct in te voeren? Bij een wetenschappelijke benadering blijkt de sharia een menselijk product te zijn, dat voortkomt uit een bepaalde interpretatie van de bronnen naar de ideeën van die tijd en dat nu naar de huidige context moet worden vertaald. Bovendien zijn veel straffen pas na de dood van de profeet door rechtsgeleerden ingesteld en niet afkomstig uit het Heilige Boek. Zo komt nergens in het Heilige Boek een directe, aardse straf op afvalligheid voor. Vervolging of terechtstelling wegens afvalligheid is door rechtsgeleerden ingevoerd en heeft daarna een plaats in het geloof gekregen. Volgens de Koran wordt afvalligheid pas bestraft in het hiernamaals (zie de soera’s 18:29, 5:4, 3:90, en 4:137). Datzelfde geldt voor het verbod op alcoholgebruik. De Koran rept nergens over een straf daarop; die is pas later ingevoerd door de metgezellen van de profeet. Volgens de liberale zienswijze is zo’n straf onlogisch en in strijd met de goddelijke gerechtigheid die vrijheid toestaat.

De positie van de vrouw zoals die in de Koran wordt beschreven, is in historisch perspectief verhoudingsgewijs een stap vooruit. Het principe van gelijkheid is een van de wezenlijkste leerstellingen van de islam. In de Koran staat duidelijk, aan het begin van het hoofdstuk ‘Vrouwen’, dat God alle mensen schiep ‘uit een enkele ziel en uit dezelfde ziel een gezellin schiep en uit hen beiden vele mannen en vrouwen deed voortkomen’ (4:1). Deze gelijkheid is dus geen kwestie van keuze, maar vloeit voort uit de goddelijke eer die de mens geschonken is.

Laten we eens naar polygamie kijken. Historisch gezien was dat een veel voorkomende praktijk in de samenlevingen die vóór de islam bestonden. Het is dus een misvatting dat polygamie onderdeel is van de openbaring die is vastgelegd in de Koran. Datzelfde argument geldt voor het strafrecht. Lijfstraffen, zoals het afhakken van handen en geseling, zijn overgenomen omdat die in de 7de eeuw nu eenmaal de enige straffen waren. Die moeten niet worden opgevat als een onderdeel van de islam, maar als sporen van de geschiedenis in de goddelijke boodschap.

Het is waar dat polygamie in de Koran wordt genoemd. Maar als je de Koran in een wetenschappelijke context wilt plaatsen, moet je de islamitische opvattingen daarover vergelijken met de pre-islamitische. Het Koranvers waarin polygamie verankerd zou liggen, gaat in feite over het daarmee samenhangende probleem van de wezen, die bescherming en toezicht nodig hadden nadat ze hun ouder(s) hadden verloren in de slag bij Oehoed (625), toen de moslims een zware nederlaag leden en 10 procent van de strijders sneuvelde en kinderen achterliet. Zowel die historische context als de tekstuele context maakt duidelijk dat er alleen toestemming werd gegeven om met een weduwe of met een weesmeisje te trouwen om te voorkomen dat zij anders onvoldoende bescherming genoten, zeker als ze een fortuin hadden geërfd.

Laat ik me hier beperken tot de recente controverse rond de hijab (hoofddoek) en de kwestie van de nikab (die het hele lichaam verhult, inclusief het gezicht en de handen) onbesproken laten, omdat ik denk dat die geen grondslag heeft in de Koran. De Koran stelt het dragen van de hijab niet verplicht, maar raadt het alleen aan. Het moet worden beschermd als individueel mensenrecht. Daarmee bedoel ik dat we vrouwen net zo min mogen verplichten om een hoofddoek te dragen als hem af te leggen. Voor de positie van de vrouw geldt hetzelfde als voor de sharia: dat het belangrijk is oog te hebben voor de dynamiek, voor de geest van de openbaring van de Koran.

Het klinkt misschien verrassend, maar ook al lijkt de kritische zienswijze nog zo gemarginaliseerd, zij weet niet alleen door te dringen tot de nieuwe generatie, maar slaagt er ook in de orthodoxe manier van denken te beïnvloeden. Zo is het historische karakter van de Koran impliciet aangevoerd bij het oplossen van urgente problemen die zijn opgeworpen door aanhangers van de politieke islam, zoals de kwestie van de jizya, de traditionele extra belasting die niet-islamitische mannen zouden moeten betalen om door moslims te worden beschermd. Die wordt weliswaar genoemd in de Koran, maar de rector van de Al Azhar-universiteit in Egypte heeft toegegeven dat dat een historisch gebruik is dat nu niet meer moet worden toegepast. Het was trouwens al anderhalve eeuw geleden afgeschaft.

Veranderingen zijn dus onvermijdelijk, maar het is noodzakelijk dat er overal ruimte is voor vrije dialoog en vrije discussie.



Nasr Abu-Zayd is islamitisch geleerde. Hij studeerde en werkte aan de Al-Azhar Universiteit in Caïro en bekleedt nu de Ibn Rushd-leerstoel voor humanisme en islam aan de Universiteit van Humanistiek te Utrecht


:lol:

nasr Abu zaid :lol: : natuurlijk :


wie zou luisteren naar deze idioot ???

Jullie willen gewoon een soort Islam op maat , stelletje onwetende achterlijk imperialisten paternalisten .... :



daar komt het op neer :

hoef je je niet te verbergen achter labels zoals gematigde ....


er bestaat er maar 1 Islam :

de bronen van Islam zijn de enig echt autoriteit , al zouden er verschillende denkstromingnen binnen deze Islam bestaan = en teken van gezondheid & kracht !



Keep on dreaming !


P.S.: ideological Olive :


Does attacking Islam turn u on ????


question urself 'bout ur real motives for doing just that : fetishist hypocrit lunatic !

Look at the mirror first 'fore u pretend to change the world !

:zwaai:

reallife
06-07-09, 12:00
Pardon Madame :nerveus:

:zozo:

Soldim
06-07-09, 14:12
er bestaat er maar 1 Islam :
de bronen van Islam zijn de enig echt autoriteit , al zouden er verschillende denkstromingnen binnen deze Islam bestaan = en teken van gezondheid & kracht!

Ach er is één Islam, maar wel met verschillende denkstromen. Klinkt lekker politiek ;)

Charlus
06-07-09, 14:50
Wie deze analyse (en die mbt. lijfstraffen, amputaties en slavernij) van toepassing verklaart, dient mi. ook B te zeggen en de koran opvatten als uitsluitend van toepassing in de toenmalige situatie.
Dat is natuurlijk onzin.
Nee hoor. Neem for the sake of argument eens aan dat de koran de hoofddoek inderdaad verplicht stelt.
Met terugwerkende kracht worden lijfstraffen weggerelativeerd door ze te linken aan toenmalige omstandigheden. Dat kan men doen, maar vervolgens is er geen reden aanwijsbaar waarom dezelfde behandeling niet van toepassing is voor welk ander element van de koran dan ook, bv. euh, hmm, de hoofddoekverplichting. Ten tijde van de openbaring was de samenleving zodanig masculien en patriarchaal dat mannen niet verboden kon worden onzedelijke blikken op vrouwen te werpen, vandaar de hoofddoek. Nu kunnen vrouwen vervelende mannen gewoon voor de rechter slepen. De hoofddoek kan dus komen te vervallen. Zomaar even uit mijn mouw geschud. Of zonder meer: de hoofddoekverplichting werd geopenbaard in een 6e eeuwse Arabische samenleving en geldt nu niet meer, conform veelwijverij.

Dat vindt men van de bijbel toch ook niet? Gewoon nare passages wegdenken en de 'geest' van het verhaal behouden.

Ongeveer zoals Wortel die terreurterechtstellingen wegredeneert.<...>
Of een letterlijk brandende hel. Ik lees en hoor tav. de bijbel weinig tot nooit waarom praktische regelgeving (handen afhakken, veelwijverij, hoofddoek, ongelovigen afmaken) al dan niet in zijn tijd moet worden gezien.

reallife
06-07-09, 16:49
Of een letterlijk brandende hel. Ik lees en hoor tav. de bijbel weinig tot nooit waarom praktische regelgeving (handen afhakken, veelwijverij, hoofddoek, ongelovigen afmaken) al dan niet in zijn tijd moet worden gezien.

Dat is ook wat lastig. Er zit een verschil in de OT wetgeving en de NT wetgeving.

De wetgeving in het OT omvat in wezen ook richtlijnen voor het besturen van een volk. Gericht op de belofte van het beloofde land.

De regelgeving in het NT is specifiek gericht op gelovigen onderling. De omgang met elkaar. De onderlinge gezagsverhoudingen etc. Er staat nergens iets in over een evt christelijke bestuursvorm waaronder ook ongelovigen zouden kunnen vallen. Het was niet gericht op investeren in aardse macht en politiek maar op het investeren in het hiernamaals. Je ziet ook vaak dat het juist mis gaat als christenen ook gezags of machtfuncties gaan uitoefenen. Zie de geschiedenisboeken...

Er staat zeker wel veel in het NT over de omgang tussen man en vrouw, gepaste kleding ed. Bedekte hoofden in de samenkomsten enz.

Wat de hel betreft. De opvattingen daarover zijn onder christenen zeer divers.

Julien
06-07-09, 17:08
P.S.: ideological Olive :


Does attacking Islam turn u on ????


question urself 'bout ur real motives for doing just that : fetishist hypocrit lunatic !

Look at the mirror first 'fore u pretend to change the world !

:zwaai:[/COLOR][/SIZE]

Don't shoot the messenger..
Reageer eens een keer inhoudelijk.

mark61
06-07-09, 17:17
Nee hoor. Neem for the sake of argument eens aan dat de koran de hoofddoek inderdaad verplicht stelt.
Met terugwerkende kracht worden lijfstraffen weggerelativeerd door ze te linken aan toenmalige omstandigheden. Dat kan men doen, maar vervolgens is er geen reden aanwijsbaar waarom dezelfde behandeling niet van toepassing is voor welk ander element van de koran dan ook, bv. euh, hmm, de hoofddoekverplichting. Ten tijde van de openbaring was de samenleving zodanig masculien en patriarchaal dat mannen niet verboden kon worden onzedelijke blikken op vrouwen te werpen, vandaar de hoofddoek. Nu kunnen vrouwen vervelende mannen gewoon voor de rechter slepen. De hoofddoek kan dus komen te vervallen. Zomaar even uit mijn mouw geschud. Of zonder meer: de hoofddoekverplichting werd geopenbaard in een 6e eeuwse Arabische samenleving en geldt nu niet meer, conform veelwijverij.

Of een letterlijk brandende hel. Ik lees en hoor tav. de bijbel weinig tot nooit waarom praktische regelgeving (handen afhakken, veelwijverij, hoofddoek, ongelovigen afmaken) al dan niet in zijn tijd moet worden gezien.

Probleem met jou is dat je zelf zo wettisch bent dat je niet eens begrijpt wat ik bedoel. Eigenlijk is fundi-islam of oudtestamentisch christendom net iets voor jou :hihi:

Het leek me toch wel duidelijk wat ik bedoelde. Je kan godsdienst opvatten als een voertuig voor waarden en spiritualiteit. Snie vergezocht mag ik aannemen. Zelfs niet voor ongelovigen. Je kan de detaillistische folklore dan de detaillistische folklore laten. Zoals alle christenen in meerdere of mindere mate doen. Er staan namelijk zulke absurde regeltjes in het OT, heb ik me door Maarten 't Hart laten vertellen, dat werkelijk geen christen die letterlijk opvolgt.

DNA
06-07-09, 19:13
Ach er is één Islam, maar wel met verschillende denkstromen. Klinkt lekker politiek ;)


nee, heeft juist er niets mee te maken met politiek :

Islam is per definitie een gematigde geloof , het geloof van het midden :

God zelf waarschuwt tegen religieus extremisme ...

Qu'ran interpretatie ...hebben ook te maken met wat wordt genoemd Al Ijtihad deur = creatieve theologisch & ander denk tank , die eeuwen lan werd dichtgetimmerd :

vandaar de ondergang van moslims , onder ander :

Islam heeft niet gefaald : het waren /zijn moslims die hadden gefaald :

Al Ijtihad moet ook rekening houden met de ontwikkeling van de mens, kennis , ervaring .......




Qu'ran uitleg heeft ook te maken met uiterst geraffineerd "religieuze wetenschappen" die hun weerga absoluut niet kenen in andere religies :

vandaar ook dat er verschillende scholen, denkstromingnen binnen de Islam bestaan = gezond normaal zaak, maar alle scholen & denkstromingnen erkenen de fundamenten , beginselen, grote lijnen & bronen van Islam als zodanig = ze functioneren binnen de richtlijnen van Islam = soort Islamitisch religieus democratie , want niemand kan de interpretatie van het woord van God monopoliseren met de bronen van Islam als de enig echt autoriteit : Qu'ran & hadiths :

de laatsten die soms fungeren als uitleg voor sommige Qu'ran verzen :


deze hadiths die werden geinspireerd van God door Mohammed, de Qu'ran die werd geopenbaard door God aan Mohammed :

hebben dus absoluut niets te maken met de ego, humeuren, passies , gevoelens ...van de mens Mohammed :


zo zie je maar weer , het is geen eenvouidg zaak om het over de bronen van Islam te hebben :

ik ben juist tegen het feit dat ideologie of politiek worden gebruikt als achterliggend drijfveren om Islam neer te zetten :

da's wat doet het westen meestaal, da's wat doet Olive & anderen zonder enig of zonder genoeg kennis van Islam , diens natuur, geest, beginselen , dynamiek , geschiedenis ....

da's wat doen sommige "seculaire" verwesterd "moslims " of atheisten van moslim origine die worden beinvloed door die westerse materialistisch ideologisch ongenuanceerd flauwekul met betrekking tot Islam ....

dat allemaal om een soort westerse ideologisch imperialistisch paternalistisch "verlichtingsmoraal_mechanismen_processen " af te dwingen bij moslims & die te ontketenen :

alsof westerse zgn verlichting , kijk op de dingen , materialistisch maatstaffen universeel zouden zijn , wat niet het geval is = niet in de absoluut zin althans, niet voor ons althans = westerse_Euro_centrisme & egocentrisme ....


moslims hebben geen behoefte aan die zgn westerse materialistisch verlichting die bovendien op fundamenteel losse schroeven staat met betrekking tot Islam althans :

moslims hebben meer behoefte aan het heropenen van Al Ijtihad deur ....gecombineerd met werk, geloof, ervaring, praktijk, wetenschap, constant zoektocht .....

want Islam is tijdloos & in_de_tijd tegelijkertijd :

deze Islam die rekening houdt met de menselijk natuur, menselijk vrijheid, vrij wil, kennis, ontwikkeling ....

in de zin van : hoe meer geloof, kennis, ontwikkeling , ervaring, constant zoektocht ...hoe dichter bij Islam & God :

Islam als religie, als bestuursvisie _politiek, als econmisch visie , psychologisch visie die rekening houdt met de dualistisch dimenties van de mens, van het leven , in tegenstelling tot al die materialistisch 1zijdig , 1dimentioneel kijk op de dingen , Islam als bron van wetgeving, jurisdictie, als ideologie in de positief zin van het woord , als bron van moraal_ethiek .....& nog meer ...

niet voor niets dus :werd het gebruik van rede , het vergaren van kennis in het algemeen , het bedrijven van de wetenschap in het breedste zin
..niet alleen hoog geprezen in Islam maar die worden bovendien tiot religieuze plichten verheven :

het gebruik van rede, kennis ...zelfs met betrekking tot de Qu'ran , Hadiths , ......

nuance : menselijk rede , wetenschap ...staan nooit boven de bronen van Islam :

vandaar ook dat er eigenlijk absoluut geen conflict bestaat tussen Islam & wetenschap :

vergeet ook niet dat de modern wetenschap zelf was een moslim produkt juist vanwege & dankzij die experimentatie , praktijk , ervaring ....natuur van Islam :


vandaar dat Islam is an experience even on the individual level which last a life time :

the only way to really know it is to live it , go through it .....

vandaar dat buitenstaanders van Islam die deze laatste in hun leven niet hadden gekend nooit tot objectieve ideologie_vrij oordellen met betrekking tot Islam kunnen komen ...

vergeet ook niet dat ideologisch materialisme sinds Descartes althans overheerst in de modern wetenschap , in human sciences, inclusief in de modern filosofie , psychologie, sociologie, economie, politiek & elders ...dus ....




zie hoe die materialistisch rede nooit echt vrij van ego, ideologie , psychologie zou zijn ...



Veels te veelzijdig issues !



www.1001inventions.com

www.muslimheritage.com

www.islamicity.com


Thanks !

:zwaai:

[/B]

DNA
06-07-09, 19:27
Don't shoot the messenger..
Reageer eens een keer inhoudelijk.

:lol:


nee, Olive is ideologisch bezig : haalt elk keer weer wat in haar kortzichtig achterlijk materialistisch ideologisch straatje zou passen, meer niet :

Zie mijn reactie op Soldim althans !

DNA
06-07-09, 20:25
Polygamie bijv. staat vermeld in de Qu'ran = toegestaan onder bepaalde omstandighden & voorwaarden :

polygamie maakt wel deel uit van de openbaring die wordt vastgesteld in de Qu'ran :

er is er een heel bekend vers voor in de Qu'ran : dus ....

een moslim mag dus wel met 4 vrouwen trouwen volgens de Qu'ran als die aan de vereiste voorwaarden zou kunnen voldoen tenminste, in tegenstelling tot wat die Abu zaid zei : shame on him :

I can go on & on ....

but i see no public interest here on the matter ,

so! :zwaai: !

Marsipulami
06-07-09, 20:27
De gematigde islam bestaat niet alleen, maar wint ook aan invloed

[/I]

Pff een gematigde islam ? Dat klinkt zo zoutloos en smakeloos. Geef mij maar een islam waar wat meer pit in zit.

DNA
06-07-09, 20:31
Pff een gematigde islam ? Dat klinkt zo zoutloos en smakeloos. Geef mij maar een islam waar wat meer pit in zit.

:lol:

Islam is per definitie een gematigde geloof , moet ik je "teleurstellen" helaas :lol: , maar die is al pittig , smaakvol , dynamisch , sterk, krachtig , inspirerend , verassend , veelzijdig , ...genoeg , neem het van mij aan ! :

a huge "ocean" of inspirations, nuances, perspectives, dynamic , innovations, creativity, insights , guidance ....

moslims hadden die creatieve theologisch & ander denk tank Al Ijtihad deur al lang dichtgetimmerd , vandaar hun ondergang, niet dat van Islam :

Islam gaat nooit ten onder : moslims wel :

see how these kindda "muslim" slaves to the west have been betraying this great religion , unfortunately enough : their problem , not Islam's !

Islam is always here equal to himself ...


ach ...dat weet je trouwens, by the way !

:zwaai:

sjaen
06-07-09, 20:38
Pff een gematigde islam ? Dat klinkt zo zoutloos en smakeloos. Geef mij maar een islam waar wat meer pit in zit.

dan verhuis je toch naar de UK.
polygamie, shari'a familie rechtspraak, kan niet op daar!!

Julien
06-07-09, 20:47
dan verhuis je toch naar de UK.
polygamie, shari'a familie rechtspraak, kan niet op daar!!

en eindstand worden ze door ongeveer het meest islamitische land ter wereld (Iran) 'De Satan' genoemd.. :hihi:

H.P.Pas
06-07-09, 20:51
Pff een gematigde islam ? Dat klinkt zo zoutloos en smakeloos. Geef mij maar een islam waar wat meer pit in zit.

Verlate puberteit, ook gij Mars ?


J'ay veu tel grand, blesser la reputation de sa religion, pour se montrer religieux outre tout exemple des hommes de sa sorte.


--Montaigne/ De la Moderation (http://www.bribes.org/trismegiste/es1ch29.htm)

Nog eentje, omdat het zo lekker weg leest:


La sagesse a ses excès et n'a pas moins besoin de la modération que la folie. ...
:)

Joesoef
06-07-09, 21:21
er bestaat er maar 1 Islam :


natuurlijk, kijk maar naar het nieuws, niet alleen de politiek van islamitische landen is het zelfde, zelfs de ramadan beginnen alle moslims op de hele wereld de zelfde dag met vasten. Wist je niet he!

Charlus
07-07-09, 09:56
Wie deze analyse (en die mbt. lijfstraffen, amputaties en slavernij) van toepassing verklaart, dient mi. ook B te zeggen en de koran opvatten als uitsluitend van toepassing in de toenmalige situatie.
Dat is natuurlijk onzin.
Nee hoor. Neem for the sake of argument eens aan dat de koran de hoofddoek inderdaad verplicht stelt.
Met terugwerkende kracht worden lijfstraffen weggerelativeerd door ze te linken aan toenmalige omstandigheden. Dat kan men doen, maar vervolgens is er geen reden aanwijsbaar waarom dezelfde behandeling niet van toepassing is voor welk ander element van de koran dan ook, bv. euh, hmm, de hoofddoekverplichting. Ten tijde van de openbaring was de samenleving zodanig masculien en patriarchaal dat mannen niet verboden kon worden onzedelijke blikken op vrouwen te werpen, vandaar de hoofddoek. Nu kunnen vrouwen vervelende mannen gewoon voor de rechter slepen. De hoofddoek kan dus komen te vervallen. Zomaar even uit mijn mouw geschud. Of zonder meer: de hoofddoekverplichting werd geopenbaard in een 6e eeuwse Arabische samenleving en geldt nu niet meer, conform veelwijverij.

Dat vindt men van de bijbel toch ook niet? Gewoon nare passages wegdenken en de 'geest' van het verhaal behouden.

Ongeveer zoals Wortel die terreurterechtstellingen wegredeneert.<...>
Of een letterlijk brandende hel. Ik lees en hoor tav. de bijbel weinig tot nooit waarom praktische regelgeving (handen afhakken, veelwijverij, hoofddoek, ongelovigen afmaken) al dan niet in zijn tijd moet worden gezien.
Probleem met jou is dat je zelf zo wettisch bent dat je niet eens begrijpt wat ik bedoel. Eigenlijk is fundi-islam of oudtestamentisch christendom net iets voor jou :hihi:

Het leek me toch wel duidelijk wat ik bedoelde. Je kan godsdienst opvatten als een voertuig voor waarden en spiritualiteit. Snie vergezocht mag ik aannemen. Zelfs niet voor ongelovigen. Je kan de detaillistische folklore dan de detaillistische folklore laten. Zoals alle christenen in meerdere of mindere mate doen. Er staan namelijk zulke absurde regeltjes in het OT, heb ik me door Maarten 't Hart laten vertellen, dat werkelijk geen christen die letterlijk opvolgt.
Zoals alle Christenen in meerdere of mindere mate doen ja. Kun jij een Christelijke pendant van de hoofddoek noemen of een Christelijke spagaat conform die van Ibn Rushd in dat ander topic? Moslims zijn maf, althans vanaf het moment dat ze bewust een hoofddoek opplempen en/of maffe praat gaan uitslaan over dit-en-dat in de context moeten zien maar zus-en-zo niet, slaan vertalen met wegsturen in 4:34 - problem solved!:duim: Ja, óók die hippe huppelkutjes en macho-mennekes ("Ik zit bij het kamp juristen dat rekening houdt met de specifieke eigenschappen van vrouwen" oid.: hoe krijgt-ie het uit zijn toetsenbord?) van WSDB. En dan ging ik daar arrogant in de weer volgens jou? We zullen dat halfbegaafde Islambashertje wel eens even zijn vet geven. In de kern allemaal naargeestige fundi's.
De tekst die Dehya in Female Imams aanhaalde over wegsturen als correcte vertaling ipv. slaan was mij daarvoor al eens voorgelegd. Driemaal raden door wie.

Snowwhite
07-07-09, 10:40
Snowwhite herrijst heel even vanuit haar catacombe, ik ben er niet, want ik ben aan het denken.....

Het is waar dat polygamie in de Koran wordt genoemd.


Shit. How can we make this go away?

Even voor de goede orde, Allah heeft de man het recht gegeven om met 4 vrouwen te trouwen.

Nergens staat dat ik dit weg wil redeneren, noch heb ik gezegd dat 'daraba' wegsturen betekent.

Je hebt je mond vol over behandeling van vrouwen, maar ondertussen gebruik je de NL variant van het F-woord waar vrouwen bij zijn.

Ook geef je me te denken, dat je steeds wegloopt als ik jou vraag je uit te spreken tegen raamprostitutie = vrouwenhaat.

Dus haal dat woord weg, dan kunnen we die discussie afmaken (man zit vast voor besnijdenis dochter).

OF ZWIJG met je leugens. Snowwhite ontkent geen polygamie.

Verder ben ik voorlopig niet in staat om te reageren.

DNA
07-07-09, 10:52
natuurlijk, kijk maar naar het nieuws, niet alleen de politiek van islamitische landen is het zelfde, zelfs de ramadan beginnen alle moslims op de hele wereld de zelfde dag met vasten. Wist je niet he!

:lol:

je bent echt komisch , jongen !:

onrealistisch ook wel:

Islam als zodanig , als allesomvattend geheel bestaat niet echt tegenwoordig , komt wel terug , bestaat wel een beetje in Iran, SA ....& elders , niets meer , niet echt helemaal & bijna alle zgn "moslim" landen worden geregeerd door dictaturen die door het zgn "democratisch " westen actief worden gesteund juist om de terug keer van deze Islam te verhinderen:

deze dictaturen die Islam zelf misbruiken voor politiek & ander down to earth doeleinden ook nog ...

....met Turkije als "DE" westerse "toekomstig" voorbeeld voor moslims !!!! :lol: :

Turkije die een soort gemilitariseerd "democratie" is = het leger heeft daar het laatst woord , ironisch_gek genoeg :

secularisme werd daar opgelegd aan het Turkse volk door te doen van die crimineel vals_held pro_westen collaborator Ataturk :

Turken zullen's die vreemd indringer = secularisme, afwijzen & zich laten verzoenen met hun waar Islamitisch identiteit & wortels ....

zodra al die dictaturen ten val zouden gebracht worden & Islam als zodanig wordt her_installeerd , dan kan je pas jou mond erover open doen, niet eerder ...

ach...+ veel andere nuances , perspectieven, inzichten..... .
..:

je kan helaas alleen in zwart_wit termen denken , dus ... :zwaai:



:zwaai:

DNA
07-07-09, 11:01
Verlate puberteit, ook gij Mars ?



--Montaigne/ De la Moderation (http://www.bribes.org/trismegiste/es1ch29.htm)

Nog eentje, omdat het zo lekker weg leest:

:)


:lol:

Tut tut tut ...


Pretentie & arrogantie zijn geen tekenen van wijsheid & intelligentie !

klakkeloos & uit context anderen citeren is geen synoniem van creativiteit, wisjheid, intelligentie ....

pobeer's jezelf te citeren als synthese & conclusie van wat anderen te zeggen hebben aan het "licht" van jou eigen "denken" dan !

of stuur maar gewoon een bundel vol citaten : makkelijk zat !


& nog's af & toe willen imponerenmet met dat Frans & Duits ! :lol:


Pourqoi vous aveze l'impression d'avoir ce besoin urgent de vouloir vous distinguer au dessus des autres ????

nevrose ou quoi ??? : sentiment d'inferiorité , d'incertitude, de confusion , d'embarras , de perte de soi ....quoi ???? :lol:




:zwaai:

DNA
07-07-09, 11:07
Snowwhite herrijst heel even vanuit haar catacombe, ik ben er niet, want ik ben aan het denken.....

Het is waar dat polygamie in de Koran wordt genoemd.



Even voor de goede orde, Allah heeft de man het recht gegeven om met 4 vrouwen te trouwen.

Nergens staat dat ik dit weg wil redeneren, noch heb ik gezegd dat 'daraba' wegsturen betekent.

Je hebt je mond vol over behandeling van vrouwen, maar ondertussen gebruik je de NL variant van het F-woord waar vrouwen bij zijn.

Ook geef je me te denken, dat je steeds wegloopt als ik jou vraag je uit te spreken tegen raamprostitutie = vrouwenhaat.

Dus haal dat woord weg, dan kunnen we die discussie afmaken (man zit vast voor besnijdenis dochter).

OF ZWIJG met je leugens. Snowwhite ontkent geen polygamie.

Verder ben ik voorlopig niet in staat om te reageren.

salam snow :

great respect for ur determination, patience, knowledge , generosity , forgiveness , wisdom.... this makes me shy really , lady : :fpetaf:

ur knowledge 'bout Islam surpasses even mine :

u're wasting ur valuable time on Charlus :

tell me 'bout it indeed !

my own extensive experience with the guy tells me he's really not serious, not that intelligent , not worth spending anytime on , to be completely honest :

geldt voor velen hier trouwens :

wees kieskeurig qua gesprekspartners :

je moet het zelf weten dan natuurlijk , soory :

Thanks !


have a nice day, life & summer !

Ik verheug me er op de komst van Ramadan om lichaam & geest te reinigen :

deze publiek is niet bepaald inspirerend verheven....& haalt zeker niet het beste uit mensen :

vandaar dat ik binnenkort definitief van hier weg zal gaan :

ik suggeer niks : ik praat even gewoon over mijn lang ervaring hier : sinds december 2002 onder de nick : Sallahddin !


salam , sis ! :respect !

:zwaai:

DNA
07-07-09, 11:15
Zoals alle Christenen in meerdere of mindere mate doen ja. Kun jij een Christelijke pendant van de hoofddoek noemen of een Christelijke spagaat conform die van Ibn rushd in dat ander topic? Moslims zijn maf, althans vanaf het moment dat ze bewust een hoofddoek opplempen en/of maffe praat gaan uitslaan over dit-en-dat in de context moeten zien maar zus-en-zo niet, slaan vertalen met wegsturen in 4:34 - problem solved!:duim: Ja, óók die hippe huppelkutjes en macho-mennekes ("Ik zit bij het kamp juristen dat rekening houdt met de specifieke eigenschappen van vrouwen" oid.: hoe krijgt-ie het uit zijn toetsenbord?) van WSDB. En dan ging ik daar arrogant in de weer volgens jou? We zullen dat halfbegaafde Islambashertje wel eens even zijn vet geven. In de kern allemaal naargeestige fundi's.
De tekst die Dehya in Female Imams aanhaalde over wegsturen als correcte vertaling ipv. slaan was mij daarvoor al eens voorgelegd. Driemaal raden door wie.

:lol:

tragi_hilarisch idioot Donkeychotte :

weet ik niet of ik om je moet lachen of huilen :



alleen valt er ontzettend mee te lachen met de fictief Don Quichotte & is die bovendien een eindloos bron van inspiratie :

kan ik absoluut niet van je zeggen, hersenloos ordinair gek !


:zwaai:

Ron Haleber
07-07-09, 11:29
Abu-Zayed schreef weer eens een prachtig artikel met historische achtergrond!

Je mag hopen dat zijn gefundeerde opvattingen van islam in de toekomst door meer moslims worden gedeeld!

Maar in realiteit gaat het vooralsnog om een schone utopische droom. Het zijn uitzonderingen bij moslims die die weg durven te gaan... Kuddegedrag is de regel...

Er zal eerst bij moslims een gedrag van ZELF nadenken en van historisch relativerend begrip van godsdienst moeten komen! Dat zal nog generaties lang duren!

Kijk maar eens hoe de moslims op deze site op hem reageren. Alle zweem van verandering en originaliteit loopt vast tegen een muur van orthodox beton!:fpotver:

Snowwhite
07-07-09, 11:50
Assalamoe 3aleikoem wa Rahmatoellahi brother Sallah,

Ja ik begrijp wat je bedoelt, wat betreft je tijd goed besteden. Er moet natuurlijk een beetje een evenwicht zijn tussen het schrijven op het forum en zelf weer lezen en kennis op doen, vandaar dat ik me weer eventjes heb terug getrokken in wat ik dan noem mijn 'catacombe'.

Wat Charles betreft, jouw woorden zitten wel in mijn achterhoofd. Het is niet dat ik helemaal niet luister. Allahoe 3alem of ooit bij hem het kwartje valt. Moge Allah SWT hem en zijn gezinnetje leiden op het pad van de Islam. Amien.

Het is wel zo, dat met de discussie, heel veel andere mensen meeluisteren, mensen waar wij het niet van weten en die zich bijvoorbeeld helemaal niet mengen in de discussie.

Charles, kan in iedergeval niet zeggen, dat hij niet uitgenodigd is tot de islam.

Mijn grootste bezwaar voor het meedoen aan dit forum is naast dat het tijdrovend is mijn gebrek aan kennis.

May Allah increase our knowledge AMEEN.

Barakalahoefiek

Wa salaam

SIS SNOW

DNA
07-07-09, 11:57
Abu-Zayed schreef weer eens een prachtig artikel met historische achtergrond!

Je mag hopen dat zijn gefundeerde opvattingen van islam in de toekomst door meer moslims worden gedeeld!

Maar in realiteit gaat het vooralsnog om een schone utopische droom. Het zijn uitzonderingen bij moslims die die weg durven te gaan... Kuddegedrag is de regel...

Er zal eerst bij moslims een gedrag van ZELF nadenken en van historisch relativerend begrip van godsdienst moeten komen! Dat zal nog generaties lang duren!

Kijk maar eens hoe de moslims op deze site op hem reageren. Alle zweem van verandering en originaliteit loopt vast tegen een muur van orthodox beton!:fpotver:


:lol:

what een schijnheilig misleidend onrealistisch ongenuanceerd flauwekul , zeg

Amen!

keep on dreaming :

je wilt een verwesterde Islam op maat & die zal je nooit krijgen , dus ...


die Abu zaid van je is makkelijk te weerleggen & die maakt bovendien talloze blunders & grove fouten ....

die historisch achtergronden & gebeurtenissen van Al Moaatazila tot en met ...zijn ons bekend :

de man probeert dat allemaal te verdraaien voor eigen gewin...


ach....


wie houd je voor de gek dan , jij & hij dan ???

wat weet je van Islam dan ??? van diens geschiedenis, natuur, geest, beginselen, dynamiek ...behalve uit de monden van veel westerse leugenachtig ideologisch materialistisch propaganda zgn Islamologen orientalisten ......

wil je Islam echt kenen , moet je terecht bij de originele authentieke & enig echt bronen van Islam : Qu'ran & hadiths :

of van binneuit kenen , want Islam is an experience which lasts a life time , a life time journey :

the only way to know it really is to live it, go through it , experience it ....

Jou kennis van Islam nadert de nul , jongen :

tell me 'bout it :

i 've been closely monitoring & watching ur activities here :

u're just a silly copycat _monkey_propagandist & hate vampire :

shame on u :

taking ur info_data 'bout Islam from dubious western & other propaganda ...


but Islam self, its history .... : u know nothing 'bout that all , i can assure u !



so, cut the crap & be honest 'bout it & try to question ur real motivations & motives of being here then !

or not , who cares :

u really wanna make muslims here believe u care for them & for Islam that much ??? u're kidding me , right ???

what do u care , hypocrit fascist ???

:zwaai:

Bar
07-07-09, 12:09
vandaar dat ik binnenkort definitief van hier weg zal gaan :



Jammer zeg.
Ik zal jou en je eloquente, islamitisch-beschaafde taalgebruik missen....

Maar ja, zal wel weer een dooie mus zijn.

John2
07-07-09, 12:25
:lol:
nasr Abu zaid :lol: : natuurlijk :
wie zou luisteren naar deze idioot ???


Dus we kunnen ervan uit gaan dat de mensen die in Cairo hebben gestudeerd niet capabel zijn?
En hebben de oude gekken zoals in Iran die inderdaad idioot zijn meer invloed op je dan een geleerde.
:maf2:

Charlus
07-07-09, 12:32
<...>
:lol:

tragi_hilarisch idioot Donkeychotte :

weet ik niet of ik om je moet lachen of huilen :



alleen valt er ontzettend mee te lachen met de fictief Don Quichotte & is die bovendien een eindloos bron van inspiratie :

kan ik absoluut niet van je zeggen, hersenloos ordinair gek !


:zwaai:
Sodemieter op, imbeciele Flappie de Clown. Met alle respect.

Charlus
07-07-09, 12:45
<...>wil je Islam echt kenen , moet je terecht bij de originele authentieke & enig echt bronen van Islam : Qu'ran & hadiths<...>
Zo zo. Lijfstraffen, handen afhakken, ongelovigen ombrengen als ze geen berouw tonen, zweepslagen voor overspeligen, polygamie, slavernij, toestemming tot vrouwenmeppen en wat dies meer zij zijn onderdelen van de echte Islam. Reeds nu alweer een leerzaam dagje op maroc.nl.

H.P.Pas
07-07-09, 12:57
Sodemieter op, imbeciele Flappie de Clown. Met alle respect.

:jammer: Tsk. Hovaardig tot het bittere einde.


Charles, kan in iedergeval niet zeggen, dat hij niet uitgenodigd is tot de islam.

Charlus
07-07-09, 13:51
:jammer: Tsk. Hovaardig tot het bittere einde.
Hoovaardig :ego:

Bar
07-07-09, 14:03
Hoovaardig :ego:

Ehhhhh......

H.P.Pas
07-07-09, 14:05
Hoovaardig :ego:


I see.


Hoogmoedig — fier — grootsch — hooghartig — hoovaardig — ijdel — laatdunkend — opgeblazen — prat — trotsch — verwaand. Met eene hooge mate van zelfgevoel bedeeld. Trotsch wordt zoowel in een goeden als in kwaden zin gebruikt, èn voor een betamelijk gevoel van eigenwaarde èn voor dwaze zelfverheffing. Gij moogt op dat werk trotsch zijn. Hooghartig, eigenlijk eene deugd, kan bij overdrijving, evenals trotsch, eene ondeugd worden; niet alzoo fier, dat het bezit van een regelmatigen trots of een, soms wel zeer sterk maar toch nooit ongepast, gevoel van eigenwaarde uitdrukt. De verwaande heeft een belachelijken dunk van eigen kunde en voortreffelijkheid; de hoogmoedige ziet in het besef zijner meerderheid met verachting op anderen neer; de hoovaardige is hiermede niet tevreden, maar tracht zich voor te doen als iemand die meer is of rijker is, en toont ingebeelde meerderheid; de opgeblazene toont zijne hoovaardij in overdreven gebaren en handeling; hij blaast zich als 't ware op om grooter te schijnen dan hij werkelijk is; de ijdele ziet zich gaarne bewonderd, geprezen, gevleid. De ijdelheid kijkt door de gaten van uw mantel heen, zeide Plato tot den schijnbaar nederigen Antisthenus. Grootsch kan in eene goede beteekenis voorkonmen n.l. die van edel, prachtig, vol majesteit; het wordt in dezen zin meest van zaken, doch ook soms van personen gebruikt; als synoniem van hoogmoedig geeft het, alleen van personen gebruikt, te kennen dat men gevoel van eigen grootheid en meerderheid heeft. Laatdunkend is hij, die een hoogen dunk van eigen voortreffelijkheid heeft, en daarbij door woord of gebaar toont, dat hij met geringschatting neerziet op anderen. Bij prat wordt altijd een beweeggrond voor den trots aangevoerd: Prat op kennis, prat op zijn geld. In de taal van het dagelijksch leven is het nagenoeg in onbruik gekomen.

fisherman1969
07-07-09, 23:12
Don't shoot the messenger..
Reageer eens een keer inhoudelijk.

Hij luisterd echt wel af en toe ,kijk maar hij heeft op mijn verzoek(in andere topic) nu de groene kleur gekozen !
:)

fisherman1969
07-07-09, 23:30
Heel goed artikel dat de ontwikkelingen mijns inziens goed weergeeft. Het gros van de jongeren is dat hele integratiedebat gewoon zat. Een heel ander verhaal is het gebeuren in -wat is gaan heten- achterstandswijken. Daar zijn heel andere zaken aan de orde.

Ben het volkomen met je eens ,ik hoor zelfs steeds vaker de term
moderne Moslims , en dan bedoelen ze gelukkig niet de achterstandswijken.
Kijk maar eens bij de universiteiten waar veel moderne Moslims studeren zowel jongens en opvallend veel meisjes , de laatse die naar gelang het hun uitkomt hun hoofd doekje dragen.

Ron Haleber
08-07-09, 09:24
Dus we kunnen ervan uit gaan dat de mensen die in Cairo hebben gestudeerd niet capabel zijn?
En hebben de oude gekken zoals in Iran die inderdaad idioot zijn meer invloed op je dan een geleerde.
:maf2:

Hij heeft daar niet enkel gestudeerd maar ook gedoceerd. Aan de Uni waar de in NL ook bekende Hassan Hanafi les gaf cq geeft...

Nasr Hamed Abu Zayd is former Professor of Arabic literature at Cairo University. In 1995 a Cairo appeals court ordered Abu Zaid divorced from his wife on the ground of his alleged apostasy. With his wife he has been living in The Netherlands since.

John2
08-07-09, 10:35
Hij heeft daar niet enkel gestudeerd maar ook gedoceerd. Aan de Uni waar de in NL ook bekende Hassan Hanafi les gaf cq geeft...

Nasr Hamed Abu Zayd is former Professor of Arabic literature at Cairo University. In 1995 a Cairo appeals court ordered Abu Zaid divorced from his wife on the ground of his alleged apostasy. With his wife he has been living in The Netherlands since.

Idd en ondanks alles wat deze man heeft meegemaakt blijft hij nog geloven in de Islam en zoeken naar oplossingen.


Nasr (Hamid) Abu Zayd (Tanta, Egypte, 7 oktober 1943) Arabisch: نصر حامد ابو زيد, is een Egyptisch hoogleraar in de islam die woont en werkt in Nederland.

Nasr Abu Zayd is een specialist in de studie van de Koran en de mystieke filosofie. Door zijn kritiek op de sharia kwam hij in aanvaring met islamitische fundamentalisten in Egypte. Hij werd bestempeld tot geloofsafvallige en moest in 1995 uitwijken.

In 1981 had hij zijn doctoraat in Arabisch en islamitische studies met de vermelding 'cum laude' van de Al-Azhar Universiteit in Caïro behaald. Hier bleef hij werken tot 1995.

In dat jaar werd hij vervolgd door de Egyptische (religieuze) autoriteiten vanwege zijn visie op de Koran als een religieus, mythisch literair werk. Hij werd tot afvallige verklaard. Hij moest van zijn vrouw, een hoogleraar Romaanse talen, scheiden maar omdat hij en zijn vrouw dat beiden weigerden werd hij door fundamentalistische groeperingen met de dood bedreigd, reden voor het echtpaar om te vluchten. Omdat Abu Zayd al enkele gastcolleges in Nederland had gegeven lag het voor de hand om politiek asiel in Nederland aan te vragen.

In 2000-2001 bekleedde Abu Zayd de Cleveringa-leerstoel aan de Universiteit Leiden. In 2004 aanvaardde hij de Ibn Rushd-leerstoel voor humanisme en islam aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht. Hij is verder verbonden aan de Universiteit Leiden en het Wissenschaftskolleg in Berlijn.

Abu Zayd geldt als groot kenner van de islamitische stromingen in de islamitische wetenschappen en stelt zich tot doel een theologie te ontwikkelen die moslims in staat stelt hun eigen tradities te verbinden met de moderne wereld van vrijheid, gelijkheid, mensenrechten en democratie. Op basis van kritisch onderzoek van de Koran en de hadiethliteratuur komt Abu Zayd onder meer tot de conclusie dat de juridische positie van de vrouw gelijk dient te zijn aan die van de man.


Ben eigelijk wel benieuwd wie van de Moslims hier ooit college heeft gehad van deze man of ooit een discussie heeft aangedurft over zijn kennis.

Charlus
08-07-09, 10:49
Abu Zayd geldt als groot kenner van de islamitische stromingen in de islamitische wetenschappen en stelt zich tot doel een theologie te ontwikkelen die moslims in staat stelt hun eigen tradities te verbinden met de moderne wereld van vrijheid, gelijkheid, mensenrechten en democratie. Op basis van kritisch onderzoek van de Koran en de hadiethliteratuur komt Abu Zayd onder meer tot de conclusie dat de juridische positie van de vrouw gelijk dient te zijn aan die van de man.
Overduidelijk iemand die gevaarlijke onzin over de Islam uitkraamt en dan ook terecht getakfierd is.

DNA
08-07-09, 12:12
Jammer zeg.
Ik zal jou en je eloquente, islamitisch-beschaafde taalgebruik missen....

Maar ja, zal wel weer een dooie mus zijn.

:lol:

public is king , they say, right ???

this public gets what it deserves , sorry :

give me another & better public as i do have elsewhere & u w'd see the better version of me :

u w'd be enormously surprised ....i can assure u :


deze "verheven , intelligent , inspirerend , beschaafd ..." mensen hier halen ook "het beste" uit mensen ... :lol:


Leave Islam out of it .....

DNA
08-07-09, 12:20
Dus we kunnen ervan uit gaan dat de mensen die in Cairo hebben gestudeerd niet capabel zijn?
En hebben de oude gekken zoals in Iran die inderdaad idioot zijn meer invloed op je dan een geleerde.
:maf2:

:lol:

well; that's not the point :

Karen Armstrong as a hypocrit ideological imperialist paternalist under the guise of compassion in order to make muslims "evolve" through the one & only right path = the western path , by secularising Islam as she had put it !!! :lol had studied in Oxford ...i do despise the bitch too despite all her fancy knowledge , misleading hypocrit beautiful rhetorics .....


heeft niets te maken met cairo of washington of ...Mars , bro :


even some nobel prize winners are not that wise or right :

let's not sacrilise places, universities, persons .... :

ik doe niet aan "helden vereering of person's cults ..." à la Nietzsche of anderen ...



i don't care where u had studied , there are indeed some places better than others where u can study this or that , i judge u on ur acts & words ...

Snowwhite
08-07-09, 12:21
Salaam Sallah,


give me another & better public as i do have elsewhere & u w'd see the better version of me :

Waar ga je naar toe dan, oh Prince of Light?

DNA
08-07-09, 12:30
Sodemieter op, imbeciele Flappie de Clown. Met alle respect.


:lol: Bingo :

i know, i know , darling , i know it hurts : the truth almost always does , what can i say :

I should have been kind to u , but it w'd have done u no good , & i w'd be a kindda hypocrit :

no way !


i w'd rather tell people the truth than be kind _hypocrit 'bout it :

well, it depends also on the situations & the peoples themselves : if the latters can or cannot take it , handle it ....


u just didn't have to show i was right : where's ur dignity ?; 'cause i was : i should know :

considering my relatively extensive experience with ur higness brightness .....




I don't like public lynching à la KKK or à la church either , i do despise them too, , but sometimes u have to see ur own face in the mirror : not a pretty sight , i guess , considering ur great intelligence , education, personality, mentality, rhetorics ...


ach.... u'll learn to be a better boy: life will take care of just that , i can assure u , or not !

Charlus
08-07-09, 12:38
<...>
:lol:

tragi_hilarisch idioot Donkeychotte :

weet ik niet of ik om je moet lachen of huilen :



alleen valt er ontzettend mee te lachen met de fictief Don Quichotte & is die bovendien een eindloos bron van inspiratie :

kan ik absoluut niet van je zeggen, hersenloos ordinair gek !


:zwaai:
Sodemieter op, imbeciele Flappie de Clown. Met alle respect.
:lol: Bingo :

i know, i know , darling , i know it hurts : the truth almost always does , what can i say :

I should have been kind to u , but it w'd have done u no good , & i w'd be a kindda hypocrit :

no way !


i w'd rather tell people the truth than be kind _hypocrit 'bout it :

well, it depends also on the situations & the peoples themselves : if the latters can or cannot take it , handle it ....


u just didn't have to show i was right : where's ur dignity ?; 'cause i was : i should know :

considering my relatively extensive experience with ur higness brightness .....




I don't like public lynching à la KKK or à la church either , i do despise them too, , but sometimes u have to see ur own face in the mirror : not a pretty sight , i guess , considering ur great intelligence , education, personality, mentality, rhetorics ...


ach.... u'll learn to be a better boy: life will take care of just that , i can assure u , or not !
Malle Flappie.

DNA
08-07-09, 12:44
Zo zo. Lijfstraffen, handen afhakken, ongelovigen ombrengen als ze geen berouw tonen, zweepslagen voor overspeligen, polygamie, slavernij, toestemming tot vrouwenmeppen en wat dies meer zij zijn onderdelen van de echte Islam. Reeds nu alweer een leerzaam dagje op maroc.nl.

:lol:

so, "I told u so!" doesn't quite seem to say it enough :

so :


u w'dn't be able to differenciate between propagnda , lies , brain wash , indoctrination & between the truth as it is , even if it hits u in the eye , laboratery rat , no offense !

those rats do have a certain purpose in life , u haven't :

so, i've been offending those rats , right ??? :lol:


I've got more respect for those kindda rats than for guys like u who choose to be mislead , choose to play the rol of a copycat_monkey, of a bloody brainless sheep & Pavlov's dog ..........


Analysis = no insults !

u're just a silly stupid doll in the hands of ur materialistic masters' marketing, media, brain wash, indoctrinations, mentaal conditionering ....

so, have fun with that : even ur kindda fun, thinking , clothing, eating ...are determined by ur masters ...so ....


Ciao : very predictable silly machine with no free will , no originality, no identity, no personality ....


Pity for this world "lying between ur masters ' hands" :

u're the "jewels & juices " of "all civilizations= la créme de la créme " :tover: :lol: :cola:

pfff.......

DNA
08-07-09, 12:46
Malle Flappie.


:zwaai: humanity's "pride, glory, hope, ..." ! :lol:

DNA
08-07-09, 12:50
Hij luisterd echt wel af en toe ,kijk maar hij heeft op mijn verzoek(in andere topic) nu de groene kleur gekozen !
:)



:lol:


klopt....bijna dan !

but i'm not ur dog to listen to u , buddy , don't u think ???

when RU gonna get rid of that silly stupid criminal western paternalistic imperialistic slavery mentality 'cause of which so many peoples in the world hate ur very guts for ???

why do u think people should listen to u then ??? :lol:





who the hell RU then ???

who do u think UR then ??? :lol:


well, ....the times of western imperialism paternalism slavery ...are gone , boy, don't u think ??? !

here is the color i have choosen : the color of life .....u might have had ur say in it , who knows :

well, have fun & get a life :

i'm really fed up with this site :












:zwaai:

DNA
08-07-09, 13:02
Salaam Sallah,



Waar ga je naar toe dan, oh Prince of Light?

:lol:

Prince of light ??? oh yeah : i had used many other nicks indeed :

is that ironic from u , lady ???

i'll go far away from this very "inspiring , creme de la creme ...jewel & juices of all civilizations " to much better places where the people are really human.....simply enough !

see ya !

Salam, sis !

:zwaai:

DNA
08-07-09, 13:05
:jammer: Tsk. Hovaardig tot het bittere einde.


:lol:

het is maar de vraag of je het verdient om Islam aan je bekend te maken ..........





:zwaai:

H.P.Pas
08-07-09, 13:10
het is maar de vraag of je het verdient om Islam aan je bekend te maken ..........


Door jou ?
Dat heeft mijn ergste vijand niet verdiend.

Charlus
08-07-09, 13:44
<...>wil je Islam echt kenen , moet je terecht bij de originele authentieke & enig echt bronen van Islam : Qu'ran & hadiths<...>
Zo zo. Lijfstraffen, handen afhakken, ongelovigen ombrengen als ze geen berouw tonen, zweepslagen voor overspeligen, polygamie, slavernij, toestemming tot vrouwenmeppen en wat dies meer zij zijn onderdelen van de echte Islam. Reeds nu alweer een leerzaam dagje op maroc.nl.

:lol:

so, "I told u so!" doesn't quite seem to say it enough :

so :


u w'dn't be able to differenciate between propagnda , lies , brain wash , indoctrination & between the truth as it is , even if it hits u in the eye , laboratery rat , no offense !

those rats do have a certain purpose in life , u haven't :

so, i've been offending those rats , right ??? :lol:


I've got more respect for those kindda rats than for guys like u who choose to be mislead , choose to play the rol of a copycat_monkey, of a bloody brainless sheep & Pavlov's dog ..........


Analysis = no insults !

u're just a silly stupid doll in the hands of ur materialistic masters' marketing, media, brain wash, indoctrinations, mentaal conditionering ....

so, have fun with that : even ur kindda fun, thinking , clothing, eating ...are determined by ur masters ...so ....


Ciao : very predictable silly machine with no free will , no originality, no identity, no personality ....


Pity for this world "lying between ur masters ' hands" :

u're the "jewels & juices " of "all civilizations= la créme de la créme " :tover: :lol: :cola:

pfff.......


Mijn constatering tav. koran en ahadith voorzien van willekeurig gesnater jouwerzijds zet geen zoden aan de dijk. Klopt het dat lijfstraffen, handen afhakken, ongelovigen ombrengen als ze geen berouw tonen, zweepslagen voor overspeligen, polygamie, slavernij en toestemming tot vrouwenmeppen onderdelen zijn van de echte Islam? Je schreef immers:

<...>wil je Islam echt kenen , moet je terecht bij de originele authentieke & enig echt bronen van Islam : Qu'ran & hadiths<...>

DNA
08-07-09, 13:54
Door jou ?
Dat heeft mijn ergste vijand niet verdiend.

:lol:

achterlijk schijnheilig moraal van 2 cent à la Hume ! :kotsen2:


I'm relieved to hear that from an anti-religion fascist such as urself indeed :

that's a great compliment indeed :

i w'd question myself very seriously if u had talked differentely : metaphorically then :

not that whatever u say matters to me in anyway :

u're just a silly copycat monkey repeating what ur masters had thought u :

u think u do produce ur own ideas ...

well, keep on dreaming ...

very predictable belly silly basic instincts Pavlov's dog talk :


u preach diversity, pluralism & all u want is ....uniformity, domination through western secular materialistic eyes :


u want a tamed Islam : een Islam op maat die je kan onderwerpen aan jou seculaire materialistisch "& atheistisch religie" & "pragmatisch utilitair " maken voor eigen verder westerse dominatie & macht over de rest & over moslims .....


well, keep on dreaming:

Islam is not to be tamed by much inferior visions ...western or not :


Islam is surrender only to...God :

we surrender & bow only to ...God : u should know that , bloody silly stupid paternalistic ideological , cultural moral...imperialistic arrogant pretentious fool :

The western way is not THE way , THE only way : not even universal for the most part at least :

so ""My way or the highway" western paternalistic imperialistic mentality is no bloody argument , mr.human disgrace & shame !


"How dare u enslave free born peoples ???? " :

moral, ideological, mental, intellectual, psychological, spiritual , economical, social, political.....slavery :

the worst of its kind = even much worse than that physical black slavery u were "so great " in "achieveing" : shame on u , on ur ancestors ....

take a look back at ur bloody western history , starting from christian crusades, the bloody history of the church....western barbaric imperialism world wide in Africa, US, S.America & the rest ...


see the "glorious" products of materialism & atheism :

nazism, fascism, communism, marxism , socialism, ...neo_liberalism, capitalism .....


bloody human disgrace & shame :

see the western neo_imperialism , the western unconditional support for israeli evil ....see that global financial _economic system , the political one which privilege the strong & rich at the expense od the poor & weak nations ....

where even the UN, international law, Geneva convention & the rest are just toys in the hands of the strong boys ....= where Might is right :

where justice, truth...are the main victims ....


see the bloody criminally eloquent western silence when Gaza has been slaughetered live on TV for everybody to see ....


Who's gonna believe in those western materialistisc hypocrit utilitarian "pragmatic " =machiavellistic so _called values:


who's gonna believe in these western so_called democracies as second products of the markets ...


ach....Go go fishing & get a life :

u're far below the level of humans in those regards at least ... :kotsen2:



So, dare to take a look at the mirror first 'fore u dare lecture anyone 'bout anything !


or not , who cares :



"Nobody can make u feel inferior without ur consent indeed" : but u're already consentual to being brought far below the level of animals by ur materialistic atheistic "spiritual" historic or modern masters ....


so , so long , slave :


i certainly don't wanna make part of ur enslaving world ....

I'm a free man , God had made me free via my free will , freedom ...

so, do u think temporary materialistic "human" visions of Man; life, universe ....w'd enslave me while God had made me free ???

keep on dreaming , plastic artificial materialistic robots freaks with no souls , with no originality, personality, identity .................




I do pity u !


The old Roman slaves were "more free , much better off" than u ever could be 'cause they were only physically enslaved , they kept their souls ....... even though that was not humans worthy ....!

Snowwhite
08-07-09, 15:03
:lol:

Prince of light ??? oh yeah : i had used many other nicks indeed :

is that ironic from u , lady ???

Nee Zwaard van Damocles, ik was niet ironisch...........

Olive Yao
09-07-09, 00:24
uit de topic Imam roept op om niet naar school te gaan (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=274787)





Een moslim(a) mag best een mening vormen over de lijfstraffen e.d., echter hij/zij moet oppassen dat ie/ze niet beter denkt te weten dan Allah (swt). En dat is geloof.


Ja, dit lijkt me juist. De toevoeging “en dat is geloof” is zeer juist. Er staat dus: als geloof kan men dit aannemen, en dat klopt.

Verder:

Dit kunnen we op twee manieren uitwerken, lijkt me.

a. Allah’s positie is er. Die kennen, begrijpen, doorgronden wij. Niet kan het geval zich voordoen dat we Allah’s positie misvatten. De inhoud van deze positie is gegeven, en die inhoud moeten we aannemen.

b. Allah’s positie is er. We moeten ons kritisch afvragen of we die kennen, begrijpen, doorgronden. De geleerden weten er veel van, maar ze moeten oog hebben voor wat ze niet weten; zijn er skeptische geleerden die zich hierover uitspreken?

IbnRushd schrijft dat we niet moeten denken dat we het beter weten dan Allah. Ik ga verder: we moeten niet denken dat we het even goed weten als Allah. Zeker heeft Allah garanties verschaft voor het wel verstaan van zijn leer. Maar daarmee wordt dat wel verstaan ons nog niet in de schoot geworpen. Stel dat Allah’s plan is dat het generaties duurt. Daar komt bij wat Sallahddin vaak schreef, iets in de trant van islam is werken, een idee dat me wel aanspreekt. Dat moet je zelf doen, en iedere generatie moet het opnieuw doen. En zolang we nog leren weten we niet alles.

Dan is de vaste inhoud van (a) er niet. Dan kunnen we denken:

“Wij denken nu dat het zo is, maar we kunnen tot ander inzicht komen. Dat laat zich nu al denken.

“We denken nu dat we moeten geselen, hakken en stenigen, maar een visie laat zich denken die dat afkeurt en streng verbiedt, en die visie zou orthodox kunnen zijn.”

DNA
09-07-09, 11:12
Nee Zwaard van Damocles, ik was niet ironisch...........

:lol:

Goed, dank u , ik ben opgelucht :

oh ja, had ik die ander nick van mij al heel lang niet meer gebruikt : weet ik al de code of e-mail ervan niet meer, dus ....


Have fun , lady !


see ya !

Take care !

:zwaai:

DNA
09-07-09, 11:18
[QUOTE=Olive Yao;4017697]uit de topic Imam roept op om niet naar school te gaan (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=274787)

:lol:














ik vraag me af : waar bemoei je je er mee, atheistisch meisje ???

vreemd ,zeg : de wereld op z'n kop :


gek atheisten die ons de les denken of pretenderen te kunnen geven over onze eigen geloof notabene waar ze bijna niks van weten & die juist hekelen ....


Ik zou weer kunnen zeggen :

take a look at the mirror first :


why do u feel the need to judge or accuse others instead ????

ask urself 'bout just that then !

talking to atheists 'bout religion is like talking to nazis 'bout jews ! :lol:

zinloos !

:zwaai:

:lol:

DNA
09-07-09, 11:22
nee, heeft juist er niets mee te maken met politiek :

Islam is per definitie een gematigde geloof , het geloof van het midden :

God zelf waarschuwt tegen religieus extremisme ...

Qu'ran interpretatie ...hebben ook te maken met wat wordt genoemd Al Ijtihad deur = creatieve theologisch & ander denk tank , die eeuwen lan werd dichtgetimmerd :

vandaar de ondergang van moslims , onder ander :

Islam heeft niet gefaald : het waren /zijn moslims die hadden gefaald :

Al Ijtihad moet ook rekening houden met de ontwikkeling van de mens, kennis , ervaring .......




Qu'ran uitleg heeft ook te maken met uiterst geraffineerd "religieuze wetenschappen" die hun weerga absoluut niet kenen in andere religies :

vandaar ook dat er verschillende scholen, denkstromingnen binnen de Islam bestaan = gezond normaal zaak, maar alle scholen & denkstromingnen erkenen de fundamenten , beginselen, grote lijnen & bronen van Islam als zodanig = ze functioneren binnen de richtlijnen van Islam = soort Islamitisch religieus democratie , want niemand kan de interpretatie van het woord van God monopoliseren met de bronen van Islam als de enig echt autoriteit : Qu'ran & hadiths :

de laatsten die soms fungeren als uitleg voor sommige Qu'ran verzen :


deze hadiths die werden geinspireerd van God door Mohammed, de Qu'ran die werd geopenbaard door God aan Mohammed :

hebben dus absoluut niets te maken met de ego, humeuren, passies , gevoelens ...van de mens Mohammed :


zo zie je maar weer , het is geen eenvouidg zaak om het over de bronen van Islam te hebben :

ik ben juist tegen het feit dat ideologie of politiek worden gebruikt als achterliggend drijfveren om Islam neer te zetten :

da's wat doet het westen meestaal, da's wat doet Olive & anderen zonder enig of zonder genoeg kennis van Islam , diens natuur, geest, beginselen , dynamiek , geschiedenis ....

da's wat doen sommige "seculaire" verwesterd "moslims " of atheisten van moslim origine die worden beinvloed door die westerse materialistisch ideologisch ongenuanceerd flauwekul met betrekking tot Islam ....

dat allemaal om een soort westerse ideologisch imperialistisch paternalistisch "verlichtingsmoraal_mechanismen_processen " af te dwingen bij moslims & die te ontketenen :

alsof westerse zgn verlichting , kijk op de dingen , materialistisch maatstaffen universeel zouden zijn , wat niet het geval is = niet in de absoluut zin althans, niet voor ons althans = westerse_Euro_centrisme & egocentrisme ....


moslims hebben geen behoefte aan die zgn westerse materialistisch verlichting die bovendien op fundamenteel losse schroeven staat met betrekking tot Islam althans :

moslims hebben meer behoefte aan het heropenen van Al Ijtihad deur ....gecombineerd met werk, geloof, ervaring, praktijk, wetenschap, constant zoektocht .....

want Islam is tijdloos & in_de_tijd tegelijkertijd :

deze Islam die rekening houdt met de menselijk natuur, menselijk vrijheid, vrij wil, kennis, ontwikkeling ....

in de zin van : hoe meer geloof, kennis, ontwikkeling , ervaring, constant zoektocht ...hoe dichter bij Islam & God :

Islam als religie, als bestuursvisie _politiek, als econmisch visie , psychologisch visie die rekening houdt met de dualistisch dimenties van de mens, van het leven , in tegenstelling tot al die materialistisch 1zijdig , 1dimentioneel kijk op de dingen , Islam als bron van wetgeving, jurisdictie, als ideologie in de positief zin van het woord , als bron van moraal_ethiek .....& nog meer ...

niet voor niets dus :werd het gebruik van rede , het vergaren van kennis in het algemeen , het bedrijven van de wetenschap in het breedste zin
..niet alleen hoog geprezen in Islam maar die worden bovendien tiot religieuze plichten verheven :

het gebruik van rede, kennis ...zelfs met betrekking tot de Qu'ran , Hadiths , ......

nuance : menselijk rede , wetenschap ...staan nooit boven de bronen van Islam :

vandaar ook dat er eigenlijk absoluut geen conflict bestaat tussen Islam & wetenschap :

vergeet ook niet dat de modern wetenschap zelf was een moslim produkt juist vanwege & dankzij die experimentatie , praktijk , ervaring ....natuur van Islam :


vandaar dat Islam is an experience even on the individual level which last a life time :

the only way to really know it is to live it , go through it .....

vandaar dat buitenstaanders van Islam die deze laatste in hun leven niet hadden gekend nooit tot objectieve ideologie_vrij oordellen met betrekking tot Islam kunnen komen ...

vergeet ook niet dat ideologisch materialisme sinds Descartes althans overheerst in de modern wetenschap , in human sciences, inclusief in de modern filosofie , psychologie, sociologie, economie, politiek & elders ...dus ....




zie hoe die materialistisch rede nooit echt vrij van ego, ideologie , psychologie zou zijn ...



Veels te veelzijdig issues !



www.1001inventions.com

www.muslimheritage.com

www.islamicity.com


Thanks !

:zwaai:

[/B]

T.A.V. Balkend ezel :lol: Charlus !

tanger'73
09-07-09, 11:41
T.A.V. Balkend ezel :lol: Charlus !


Hé achi, alles goed? Ben je nog hier bij het achtergebleven zielige groepje van Maroc.nl prikkers die hun vakantie achter de pc gaan vieren? Ben zelf morgen eindelijk pleite, voor nu en later mijn vriendelijke groeten en fijne vakantie bro.

knuppeltje
09-07-09, 12:00
=DNA;4017891take a look at the mirror first :

why do u feel the need to judge or accuse others instead ????

ask urself 'bout just that then!


Ik zou zeggen: verbeter de wereld en begin met jezelf!

DNA
09-07-09, 12:18
Ik zou zeggen: verbeter de wereld en begin met jezelf!

way to go, buddy : :fpetaf:



wise words :


we should play that Michael Jackson's single more often :


"the man in the mirror " ; don't u think ???

may God have mercy on his soul : great singer : i did enjoy his carriere & songs !

:zwaai:

DNA
09-07-09, 12:21
Hé achi, alles goed? Ben je nog hier bij het achtergebleven zielige groepje van Maroc.nl prikkers die hun vakantie achter de pc gaan vieren? Ben zelf morgen eindelijk pleite, voor nu en later mijn vriendelijke groeten en fijne vakantie bro.


:lol:


goed opgemerkt , ja :


je hebt geen idee waar ik nou zit : te midden van en prachtig strand & natuur landschap ergens in onze mooi Marokko :

met mijn lap top even open om deze achtergebleven zielige zieltjes hier te pesten ... af & toe :lol:


Fijne vakantie, achi, geniet ervan !


see ya !

:zwaai:

knuppeltje
09-07-09, 12:23
way to go, buddy

Nu nog wel gaan doen.

DNA
09-07-09, 12:27
Nu nog wel gaan doen.

doe ik ook al lang :


dat zou ook voor je moeten gelden !

knuppeltje
09-07-09, 12:31
doe ik ook al lang : dat zou ook voor je moeten gelden !

Van ons beide weet ik wel hoe dat zit, of jij dat wel weet?

Witte78
09-07-09, 12:35
Van ons beide weet ik wel hoe dat zit, of jij dat wel weet?

Onbewust onbekwaam.

Ron Haleber
09-07-09, 12:44
Mijn goed advies van vanochtend aan DNA verdween weer...

Dus ik probeer het nog maar een keer!

Ron Haleber Islamoloog



Geslacht: Man
Berichten: 6.324
Geregistreerd: 26 november 2002
Locatie: Paravion
Credits: 65.379 Vandaag, 12:16


Citaat:


Oorspronkelijk geplaatst door Charlus:

Mij is op maroc.nl door verschillende mensen
voorgehouden dat allah mensen en djinns uitsluitend
geschapen heeft opdat ze hem aanbidden.
[zin van het leven] Zeker, maar daarvoor hoef je
helemaal niet in god te geloven zoals Westerse
wetenschappers en filosofen afdoende hebben bewezen. Leg
eens uit waarom wij god/allah of zelfs de Islam nodig
hebben. Aub. niet wéér over de middeleeuwen beginnen of
op de automatische piloot van die vage klets genereren
over dat wij in het Westen gedoemd zijn wanneer we niet
als de sodemieter de Islam omarmen. Daarmee zet je
werkelijk niemand aan het denken, terwijl mensen aan het
denken zetten me toch je doel of 1 van je doelen lijkt.


Grote lettertypen en knallende kleuren hebben een
afstotend effect. Heel onaangenaam wanneer iemand in je
gezicht staat te schreeuwen. Bovendien maak je een
geflipte indruk.



Ook ik wil het laatste nog eens benadrukken. Schreeuwen maakt
duidelijk dat je echt niet weet waar je het over hebt!

Verder ben jij, Salah en/of DNA heel gewoon van materie
gemaakt cq geschapen. Dus je bent materialistisch gemaakt.
Schelden op materialisme is dus schelden op jouw eigen god. Lijkt me
voor jou dus inconsequent en een dwaasheid..
.
Als zodanig moet je je gezonde verstand gebruiken - dus je materiële hersens!
Dat je dat niet kunt, bewijst dat heel jouw op internet bij
elkaar gesprokkeld geloof en geschreeuw - dat voor 'islam'
moet doorgaan - in feite puur gefantaseer en onzin is.

DNA
09-07-09, 13:08
Mijn goed advies van vanochtend aan DNA verdween weer...

Dus ik probeer het nog maar een keer!

Ron Haleber Islamoloog



Geslacht: Man
Berichten: 6.324
Geregistreerd: 26 november 2002
Locatie: Paravion
Credits: 65.379 Vandaag, 12:16


Citaat:



Ook ik wil het laatste nog eens benadrukken. Schreeuwen maakt
duidelijk dat je echt niet weet waar je het over hebt!

Verder ben jij, Salah en/of DNA heel gewoon van materie
gemaakt cq geschapen. Dus je bent materialistisch gemaakt.
Schelden op materialisme is dus schelden op jouw eigen god. Lijkt me
voor jou dus inconsequent en een dwaasheid..
.
Als zodanig moet je je gezonde verstand gebruiken - dus je materiële hersens!
Dat je dat niet kunt, bewijst dat heel jouw op internet bij
elkaar gesprokkeld geloof en geschreeuw - dat voor 'islam'
moet doorgaan - in feite puur gefantaseer en onzin is.

:lol:



je weet niet waar je het over hebt :


Islamoloog ??? : laat me niet lachen :

te ordinair mensen zijn jullie om echt op Islamitisch issues met jullie daarop in te gaan , dus :


maar herlees wat ik zei hier op deze topic althans :


zie mijn reactie op jou gek idioot gelul hier & daar op die topic over Richard Dawkins' "River out of Eden" 's extract = God's utility function !


je hebt niet's geen benul van de idelogisch materialistisch westerse achtergronden van jou eigen geschiedenis van westerse denken, dus ....die al jou opvattingnen van de waarheid, vrijheid, individueel vrijheid, tolerantie ; gelijkheid_gelijkwaardigheid , mensen rechten, Godsdienst verdraagzaamheid, vrijheid van geloof ...hadden bepaald_gedetermineerd :

deze normen & waarden die waren Islamitisch van oorsprong, werden "gejat" door het westen & verder materialistisch seculaire getransformeerd , dus :

het westen heeft juist absoluut niets origineels gepresteerd op het niveau van normen & waarden , allen op het niveau van de materie ....

zie hoe zelfs de christelijk Reformatie, de Renaissance & zgn westerse velirchting , Frans Revolutie ...waren beinvloed door de Islamitisch inspiraties:




so, how dare u lecture us 'bout values , human rights ....????

see ya : no hard feeligns , right ???

have fun !


:zwaai:

Ron Haleber
09-07-09, 13:27
:lol:



deze normen & waarden die waren Islamitisch van oorsprong, werden "gejat" door het westen & verder materialistisch seculaire getransformeerd , dus :



:zwaai:

HET WARE TE WENSEN DAT JIJ EENS EEN KEER HET GEZONDE VERSTAND VAN HET WESTEN ZOU JATTEN!

MAAR HET IS DUIDELIJK DAT IS NIET MOGELIJK!

Jammer dat je enkel maar reclame maakt voor de heer WILDERS!

tanger'73
09-07-09, 16:42
:lol:


goed opgemerkt , ja :


je hebt geen idee waar ik nou zit : te midden van en prachtig strand & natuur landschap ergens in onze mooi Marokko :

met mijn lap top even open om deze achtergebleven zielige zieltjes hier te pesten ... af & toe :lol:


Fijne vakantie, achi, geniet ervan !


see ya !

:zwaai:


Juist, er is overal wel een pctje te vinden en dan gaan je vingers best jeuken als je die op je vakantieadres tot je beschikking hebt. Maar neem het landschap om je heen goed in je op, want daar heb je tenminste wat aan dan hier onder islamhaters.

sidi bibi
09-07-09, 23:53
:lol:


te midden van en prachtig strand & natuur landschap ergens in onze mooi Marokko :



Waro, ik zie hier alleen maar hopen plastic, lege bierblikken, kapotgegooide wijnflessen, roestige sardineblikken en nog van dat gerei.

tanger'73
10-07-09, 00:00
Waro, ik zie hier alleen maar hopen plastic, lege bierblikken, kapotgegooide wijnflessen, roestige sardineblikken en nog van dat gerei.


De Marokkaanse kust houdt op bij dat gehucht waar jij bent neergestreken, voor het geval je dat nog niet wist.

sidi bibi
10-07-09, 00:09
De Marokkaanse kust houdt op bij dat gehucht waar jij bent neergestreken, voor het geval je dat nog niet wist.

DNA zit gewoon ergens een een grote toeristiche stad op een terrasje een plantsoenetje te bekijken, denkt dat dat de natuur is. De enigste plantengroei in Marokko wat over is is wat de geiten niet lusten.

tanger'73
10-07-09, 00:12
DNA zit gewoon ergens een een grote toeristiche stad op een terrasje een plantsoenetje te bekijken, denkt dat dat de natuur is. De enigste plantengroei in Marokko wat over is is wat de geiten niet lusten.


Gelijk heeft tie, want meer dan een terrasje en een plantsoenetje heb je in Marokko niet nodig. Of denk je dat er in Marokko wat te genieten valt?

sidi bibi
10-07-09, 00:25
Gelijk heeft tie, want meer dan een terrasje en een plantsoenetje heb je in Marokko niet nodig. Of denk je dat er in Marokko wat te genieten valt?

Het klimaat, zou alleen daarvoor al niet terug willen, die afschuwelijke grauwe en miezerige winter.

tanger'73
10-07-09, 00:38
Het klimaat, zou alleen daarvoor al niet terug willen, die afschuwelijke grauwe en miezerige winter.


Daar heb je gelijk in, als ik daar ben knap ik altijd gelijk op dat is een teken van dat het klimaat goed bij me past. Maar dat is niet zo verwonderlijk als Marokkaan.

Charlus
10-07-09, 07:57
<...>wil je Islam echt kenen , moet je terecht bij de originele authentieke & enig echt bronen van Islam : Qu'ran & hadiths<...>
Zo zo. Lijfstraffen, handen afhakken, ongelovigen ombrengen als ze geen berouw tonen, zweepslagen voor overspeligen, polygamie, slavernij, toestemming tot vrouwenmeppen en wat dies meer zij zijn onderdelen van de echte Islam. Reeds nu alweer een leerzaam dagje op maroc.nl.
Islam is per definitie een gematigde geloof , het geloof van het midden<...>
Per definitie een gematigd geloof? Jouw definitie van de Islam:

<...>wil je Islam echt kenen , moet je terecht bij de originele authentieke & enig echt bronen van Islam : Qu'ran & hadiths<...>
Zaken als lijfstraffen, handen afhakken, ongelovigen ombrengen als ze geen berouw tonen, zweepslagen voor overspeligen, polygamie, slavernij, de doodstraf op geloofsafval en toestemming tot vrouwenmeppen zijn voor mij allesbehalve kenmerkend voor een gematigd geloof.

Ron Haleber
10-07-09, 09:15
DNA: te midden van en prachtig strand & natuur landschap ergens in onze mooi Marokko :



Waro, ik zie hier alleen maar hopen plastic, lege bierblikken, kapotgegooide wijnflessen, roestige sardineblikken en nog van dat gerei.

DNA droomt nog steeds over Slotervaart! Over het prachtig strand & natuur landschap van de schone Sloterplas!

Nu moet hij gaan "zwemmem" in de open riolen vol drollen die in zee leegstromen...

Ik denk aan 'het strand' in Tanger... Of de drollen waar je je in de zogenaamd 'blauwe zee' in Larache doorploetert.

Allemaal plekken waar niet enkel in de Maroc-media maar zelfs al in NL over wordt gewaarschuwd...!

Ik hoop dat DNA en Tanger 1973 geen cholera of meningitis zullen oplopen. En weer gezond in NL thuis zullen komen... :cola::)

Snowwhite
10-07-09, 13:36
Hallo Ron,

Heb net even gesnuffeld op je website. Het is vrij uitgebreid. Vele artikelen, vele foto's.

Ik heb je interview met van Bommel gelezen. Ik heb ook zijn boek "Kom tot het gebed", wat toentertijd inderdaad het boek in de Nederlandse taal was, om het gebed te leren.

De franse stukken op je website kan ik niet verhapstukken.

Naar aanleiding van je artikel "a Zaouwja in Marrakech", wil ik je uitnodigen, om wat van je ervaringen te plaatsen in de topic "The world of the jinn" op islam en meer (ik ben het overigens niet met die methodes eens.....).

Groetjes Snowwhite

Snowwhite
10-07-09, 13:40
Gelijk heeft tie, want meer dan een terrasje en een plantsoenetje heb je in Marokko niet nodig. Of denk je dat er in Marokko wat te genieten valt?

Wat dacht je van 5 keer per dag de adhaan te horen?

sidi bibi
10-07-09, 23:23
Wat dacht je van 5 keer per dag de adhaan te horen?

Vooral de eerste is een genot, die begint bij mij steeds met een krijsent gepiep om het maximale geluidsnivo eruit te persen.

DNA
11-07-09, 11:03
DNA zit gewoon ergens een een grote toeristiche stad op een terrasje een plantsoenetje te bekijken, denkt dat dat de natuur is. De enigste plantengroei in Marokko wat over is is wat de geiten niet lusten.

:lol:

nee, je zit er totaal naast :

je hebt de mooiste plekken , stranden & landschapen van Marokko nooit bezocht blijkbaar , anders had je anders gezongen , vriend :

niet voor niets is tourisme in Marokko in is :



ik stel voor dat je naar het zuiden gaat : zul je jou ogen niet geloven , in het noorden heb je ook mooie plekken ....


de AIVD zit me op de hielen , ik ga dus niet verklappen waar ik precies ben :

ik schetset het even :


lekker mooi gelegen strandje aan het eind van een mooie stukje natuur , met watervallen ...........een klein paradijsje op aarde !

DNA
11-07-09, 11:36
Hallo Ron,

Heb net even gesnuffeld op je website. Het is vrij uitgebreid. Vele artikelen, vele foto's.

Ik heb je interview met van Bommel gelezen. Ik heb ook zijn boek "Kom tot het gebed", wat toentertijd inderdaad het boek in de Nederlandse taal was, om het gebed te leren.

De franse stukken op je website kan ik niet verhapstukken.

Naar aanleiding van je artikel "a Zaouwja in Marrakech", wil ik je uitnodigen, om wat van je ervaringen te plaatsen in de topic "The world of the jinn" op islam en meer (ik ben het overigens niet met die methodes eens.....).

Groetjes Snowwhite

:lol:


als ik jou was , zou ik die site van die gek Ron met handschoenen behandelen :

zo onrein , propagandistisch ... :lol: vol flauwekul ....


een gefrustreerd onbekwaam incapabel haatvol homo die pretendeert een Islamoloog te zijn ! :lol:


Ron is een Islamoleugenaar : :lol:

haalt zijn info over Islam van vooraal dubieus westerse zgn Islamologen , Orientalisten ....


ken ik bijna alle technieken , propaganda & leugens van de laatsten:

I've learned that from them : their works had a devastating effect on muslims _Islam for the most part at least :


for imperialistic , domination , racist & other down-to-earth reasons !


I've got a book here that had debatted 'bout Edouard said's "Orientalists " great book .....Orientalists , Germans for the most part , had even links to nazis , fascists ....had used their work for ideological racist reasons to 'prove" the purity & superiority of the Arian race ... ! :lol:


western Orientalists were/Are ideology driven for the benefit of western imperialism mostly, despite some honest scientific works here & there from this or that orientalist ...

they had falsified our history .....that's why many muslim thinkers have been calling for the re_writing of our history & that of Islam :

i had bought some very interesting books here : very cheap too :

'bout Orientalists : west & east relationships, imperialism, thoughts exchange ....


'bout languages, linguistics through the lenses of identity, ethnics & religion ...


'bout Islamic science & engineering....

'bout the ethics of science ...


'bout the feminine science ...= women's input & unique look at science ....

'bout Quantum philosophy ...

'bout ethics of wellfare & state care ....

'bout "Are we really unique " ??? : i have been reading this very interesting amazing book 'bout the human brain , artificial intelligence , evolution .......fascinating : couldn't put it down : still reading it !

that book was trying to answer that question : are humans really unique ??? what does it mean to be a human ???




'bout the psychology of art ....

'bout culture,, anthropology ....

'bout Brain gender : very nice book 'bout the differences between Man & woman at the brains & biology levels .....

differences wich confirm the equality between the sexes though ...


some Shakespeare plays ...


+ some other books 'bout the history of science ...


science & philosophy ....


'bout 15 books : very cheap : had cost me 'bout ..... 75 DHs = less then 7,5 Euros !!!!!

can u believe it ??? on the old market in old casablanca markets ....


.....






Ik had ook die interview met v.Bommel gelezen ! :kotsen2:

die Bommel is nog niet af van diens schijnheilig seculaire paulinisme :

blijft diens eigen christelijke fantasieen op Islam projecteren !

een voorstander van de secularisatie van Islam ...terwijl Islam geen scheiding tussen kerk & staat kent juist !


who the hell does he think he's ????


Just 'cause he has become a muslim , he thinks he's some kindda Islamic authority ???

what a silly moron !

de enig echt autoriteit in Islam zijn de bronen van Islam nogmaals : Qu'ran & hadiths ...


Bommel is een bekeerling die de geest, natuur , dynamiek, beginselen van Islam niet goed had begrepen , neem ik aan ....die nog niet bevrijd zou zijn van zijn eigen seculaire paulinisme helaas ...



well, his problem , not ours !

May God show him the right path !



take care , lady !

I'm almost gone from here !

just wanted to take a final look at u guys here !

:zwaai:

Ron Haleber
11-07-09, 11:54
Hallo Ron,

Heb net even gesnuffeld op je website. Het is vrij uitgebreid. Vele artikelen, vele foto's.

Ik heb je interview met van Bommel gelezen. Ik heb ook zijn boek "Kom tot het gebed", wat toentertijd inderdaad het boek in de Nederlandse taal was, om het gebed te leren.

De franse stukken op je website kan ik niet verhapstukken.

Naar aanleiding van je artikel "a Zaouwja in Marrakech", wil ik je uitnodigen, om wat van je ervaringen te plaatsen in de topic "The world of the jinn" op islam en meer (ik ben het overigens niet met die methodes eens.....).

Groetjes Snowwhite

Beste moslima dat lijkt me een goed idee...

Jammer dat je blijkbaar geen frans spreekt en/of schrijft want dat is de courante taal waarin ontwikkelde NLers zich met intelectuele Marokkanen goed kunnen doen verstaan...Ook met orthodoxe lieden als rond sjeich Yassine waarmee ik kennismaakte... :love:

Fusha of deirizja dat zijn er maar erg weinigen..

Ik moet er even tijd voor vrij maken. Het beste is om contact met elkaar te leggen en een plan te maken wat we aan de orde willen stellen.

Kan ik contact met je leggen via je pb-mail?

DNA
11-07-09, 12:02
Beste moslima dat lijkt me een goed idee...

Jammer dat je blijkbaar geen frans spreekt en/of schrijft want dat is de courante taal waarin ontwikkelde NLers zich met intelectuele Marokkanen goed kunnen doen verstaan...Ook met orthodoxe lieden als rond sjeich Yassine waarmee ik kennismaakte... :love:

Fusha of deirizja dat zijn er maar erg weinigen..

Ik moet er even tijd voor vrij maken. Het beste is om contact met elkaar te leggen en een plan te maken wat we aan de orde willen stellen.

Kan ik contact met je leggen via je pb-mail?

:lol:


een wolf in schaapskleren, zeg ! :lol:

een homo "religie specialist " :lol: : contradictio in termo ! :lol:


:zwaai:

sidi bibi
11-07-09, 19:36
:lol:

nee, je zit er totaal naast :

je hebt de mooiste plekken , stranden & landschapen van Marokko nooit bezocht blijkbaar , anders had je anders gezongen , vriend :

niet voor niets is tourisme in Marokko in is :



ik stel voor dat je naar het zuiden gaat : zul je jou ogen niet geloven , in het noorden heb je ook mooie plekken ....


de AIVD zit me op de hielen , ik ga dus niet verklappen waar ik precies ben :

ik schetset het even :


lekker mooi gelegen strandje aan het eind van een mooie stukje natuur , met watervallen ...........een klein paradijsje op aarde !

Ouzoud, de AIVD is al onderweg.

Snowwhite
11-07-09, 22:17
Assalamoe 3aleikoem,


als ik jou was , zou ik die site van die gek Ron met handschoenen behandelen :

zo onrein , propagandistisch ... vol flauwekul ....


een gefrustreerd onbekwaam incapabel haatvol homo die pretendeert een Islamoloog te zijn !


Ron is een Islamoleugenaar :

haalt zijn info over Islam van vooraal dubieus westerse zgn Islamologen , Orientalisten ....

Het gaat mij vooral om de foto's van zijn website, en zijn persoonlijke ervaringen met bezetenen en deze soefies. Ik ben het uiteraard niet met deze uitdrijvingsmethode eens, omdat het niet conform de koran en soenna is. Maar ook dat zal dan besproken worden. Waarom het shirk is om via een andere djinn, die hoger in rang is, de djinn bij de bezetene uit te drijven.


ken ik bijna alle technieken , propaganda & leugens van de laatsten:

I've learned that from them : their works had a devastating effect on muslims _Islam for the most part at least :


for imperialistic , domination , racist & other down-to-earth reasons !


I've got a book here that had debatted 'bout Edouard said's "Orientalists " great book .....Orientalists , Germans for the most part , had even links to nazis , fascists ....had used their work for ideological racist reasons to 'prove" the purity & superiority of the Arian race ... !


western Orientalists were/Are ideology driven for the benefit of western imperialism mostly, despite some honest scientific works here & there from this or that orientalist ...

they had falsified our history .....that's why many muslim thinkers have been calling for the re_writing of our history & that of Islam :

Ik lees nooit iets van Orientalisten.


i had bought some very interesting books here : very cheap too :

'bout Orientalists : west & east relationships, imperialism, thoughts exchange ....


'bout languages, linguistics through the lenses of identity, ethnics & religion ...


'bout Islamic science & engineering....

'bout the ethics of science ...


'bout the feminine science ...= women's input & unique look at science ....

'bout Quantum philosophy ...

'bout ethics of wellfare & state care ....

'bout "Are we really unique " ??? : i have been reading this very interesting amazing book 'bout the human brain , artificial intelligence , evolution .......fascinating : couldn't put it down : still reading it !

that book was trying to answer that question : are humans really unique ??? what does it mean to be a human ???




'bout the psychology of art ....

'bout culture,, anthropology ....

'bout Brain gender : very nice book 'bout the differences between Man & woman at the brains & biology levels .....

differences wich confirm the equality between the sexes though ...


some Shakespeare plays ...


+ some other books 'bout the history of science ...


science & philosophy ....


'bout 15 books : very cheap : had cost me 'bout ..... 75 DHs = less then 7,5 Euros !!!!!

can u believe it ??? on the old market in old casablanca markets ....

Ha ha, koopjes jager!
Lijken me zeer interessante boeken, vooral over de hersenen van de man en de vrouw.


Ik had ook die interview met v.Bommel gelezen !

die Bommel is nog niet af van diens schijnheilig seculaire paulinisme :

blijft diens eigen christelijke fantasieen op Islam projecteren !

een voorstander van de secularisatie van Islam ...terwijl Islam geen scheiding tussen kerk & staat kent juist !


who the hell does he think he's ????


Just 'cause he has become a muslim , he thinks he's some kindda Islamic authority ???

what a silly moron !

de enig echt autoriteit in Islam zijn de bronen van Islam nogmaals : Qu'ran & hadiths ...


Bommel is een bekeerling die de geest, natuur , dynamiek, beginselen van Islam niet goed had begrepen , neem ik aan ....die nog niet bevrijd zou zijn van zijn eigen seculaire paulinisme helaas ...



well, his problem , not ours !

May God show him the right path !

Amien


take care , lady !

I'm almost gone from here !

just wanted to take a final look at u guys here !



Have a nice trip, may Allah SWT protect you and your family Ameen.

Wa salaam
Snowwhite

Snowwhite
11-07-09, 22:24
Beste moslima dat lijkt me een goed idee...

Jammer dat je blijkbaar geen frans spreekt en/of schrijft want dat is de courante taal waarin ontwikkelde NLers zich met intelectuele Marokkanen goed kunnen doen verstaan...Ook met orthodoxe lieden als rond sjeich Yassine waarmee ik kennismaakte... :love:

Fusha of deirizja dat zijn er maar erg weinigen..

Ik moet er even tijd voor vrij maken. Het beste is om contact met elkaar te leggen en een plan te maken wat we aan de orde willen stellen.

Kan ik contact met je leggen via je pb-mail?

Hallo Ron,

Het is echt wel leuk er komt van alles aan bod, over bezetenheid, eigenschappen van de djinn, martial art, sjamanisme, wat is tawhied, een discussie over wel of geen medicijn gebruik bij schizofrenie, vermeend taboe bij Marokkanen over psychiatrie, christelijke bronnen.

Ik verzoek je wel bij het begin te beginnen Ron, en ik ben reuze blij als jij dan wat ervaringen zou kunnen plaatsen die je op hebt gedaan in de diverse landen.

Hier is de link:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=266491

Ron Haleber
12-07-09, 09:22
Hallo Ron,

Het is echt wel leuk er komt van alles aan bod, over bezetenheid, eigenschappen van de djinn, martial art, sjamanisme, wat is tawhied, een discussie over wel of geen medicijn gebruik bij schizofrenie, vermeend taboe bij Marokkanen over psychiatrie, christelijke bronnen.

Ik verzoek je wel bij het begin te beginnen Ron, en ik ben reuze blij als jij dan wat ervaringen zou kunnen plaatsen die je op hebt gedaan in de diverse landen.

Hier is de link:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=266491


Hallo Snowwhite, allereerst ben ik diep onder de indruk van je uitgebreide kennis van de wereld van de djenoun! Ik erken het: jij lijkt me een specialiste waar ik niet aan kan tippen!:fpotver:

Ik heb maar snel een paar van de 40 pagina''s kunnen doornemen om een eerste indruk te krijgen... Ik zal me enige dagen in die teksten moeten verdiepen!

Zo gezien zal ik slechts enige vragen terzijde kunnen stellen... En wellicht iets toevoegen vanuit de wetenschappelijke studies van serieuze anthropologen...

Frappant is dat je je niet door op zichzelf gefixeerde dwaalzwervers als Salah laat leiden. Dus niet als hij oude dogma's in groene koeienletters gaat herkauwen!:kalasniko

Maar origineel je eigen weg zoekt in die moeilijke materie..! :love:


Rourchid lijkt me een goede partner voor je zoals hij al bewees...:)

De doos van Pandora - die de door velen verachte oriëntalisten zouden kunnen openen - dat te doen hoef ik dus niet! :cola:

Gelukkig zie ik bij je teksten ook al kritische vragen van velen als Reallife, Joesoef, Tomas e.a.

En natuurlijk vragen van het Gezonde Verstand - namelijk Mark61...! Met hem ben ik het meestal eens1

En het antwoord erop schort nogwel eens als Mark ballonnen lek schiet!

Snowwhite
12-07-09, 10:39
Ron,


Hallo Snowwhite, allereerst ben ik diep onder de indruk van je uitgebreide kennis van de wereld van de djenoun! Ik erken het: jij lijkt me een specialiste waar ik niet aan kan tippen!

Nou valt wel mee hoor met die expertise. Het is wel zo dat ik mij het liefst gepassioneerd op 1 onderwerp 'stort'.


Ik heb maar snel een paar van de 40 pagina''s kunnen doornemen om een eerste indruk te krijgen... Ik zal me enige dagen in die teksten moeten verdiepen!

Ja, doe maar rustig aan.


Zo gezien zal ik slechts enige vragen terzijde kunnen stellen... En wellicht iets toevoegen vanuit de wetenschappelijke studies van serieuze anthropologen...

Ja dat zou geweldig zijn.


Frappant is dat je je niet door op zichzelf gefixeerde dwaalzwervers als Salah laat leiden. Dus niet als hij oude dogma's in groene koeienletters gaat herkauwen!

Maar origineel je eigen weg zoekt in die moeilijke materie..!

Sallah heeft zich niet bemoeid met de topic "The world of the jinn", dus ik kan geen oordeel over iets vellen wat nog nooit aan de orde is geweest, dat zou speculatie zijn.


Rourchid lijkt me een goede partner voor je zoals hij al bewees...

Sallah, Ayt, Rourchid, IbnRushd hebben allen hun eigen stijl en degene die met het beste bewijs komt, of met goede informatie, dat is degene naar wie ik luister. Ook andersgelovigen kunnen waardevolle informatie inbrengen. En dat is waarom ik jou heb uitgenodigd. Of je dan wel of geen orientalist bent, dat doet niets af aan de waardevolle bijdrage die je kunt leveren.


De doos van Pandora - die de door velen verachte oriëntalisten zouden kunnen openen - dat te doen hoef ik dus niet!

I am looking forward to your contributions,

Sincerely yours,

Snowwhite