PDA

Bekijk Volledige Versie : Gescheiden inburgen, graag



IbnRushd
06-07-09, 14:15
Gescheiden inburgen, graag
Vrouwen durven niets te zeggen met mannen erbij

Gepubliceerd: 6 juli 2009 14:21 | Gewijzigd: 6 juli 2009 14:21

De Kamer wil een einde aan aparte inburgeringsklassen voor mannen en vrouwen. Dat gescheiden klassen veel effectiever zijn, is kennelijk onbelangrijk.

Door Rogier van 't Rood

Minister Van der Laan (PvdA, Integratie) wil dat gemeenten per 1 januari geen gescheiden inburgeringscursussen meer aanbieden. Hij wacht de uitkomsten van een onderzoek daarnaar niet af en geeft daarmee toe aan een Kamermeerderheid die afwil van „sekse-apartheid”. Deze omslag getuigt van gebrek aan kennis van zaken.

Van der Laans argumenten maken het allemaal nog erger. Gescheiden inburgering ligt gevoelig in de Kamer. Daarnaast zouden gescheiden inburgeringsklassen het maatschappelijk draagvlak onder inburgering ondermijnen. En ten slotte twijfelt Van der Laan eraan of er inderdaad veel vrouwen wegblijven bij gemengde cursussen. Dit laatste zonder te beschikken over harde cijfers: hij baseert zich op zijn eigen indruk. Hij wil een onderzoek niet eens afwachten. Met deze onbezonnen flinkheid ondermijnt hij de effectiviteit van inburgering.

Het basisidee is dat mannen en vrouwen in Nederland gelijkwaardig zijn en gelijke rechten hebben. En vervolgens dat inburgering bijdraagt aan het naleven hiervan. Dat is uitstekend, want inburgering gaat immers niet om taal alleen. Maar gelijkwaardigheid bereik je juist niet door gemengde groepen af te dwingen.

Ik kom voor mijn werk nogal eens over de grens. In Kenia is het tamelijk gebruikelijk dat mannen hun echtgenotes slaan. (Dat geldt overigens niet alleen voor Kenia.) Een door een Nederlandse donor ondersteunde lokale organisatie ontwikkelde een cursus voor volwassenen om basisscholing te bieden en om huiselijk geweld tegen te gaan, geweld dat voortkomt uit het idee dat de vrouw onderhorig is aan de man. Het resultaat was, dat echtparen veel vriendschappelijker en dus gelijkwaardiger met elkaar omgingen en dat er (bijna) niet meer werd geslagen.

Dit resultaat werd geboekt in gescheiden groepen, want alleen onder seksegenoten voelden vrouwen zich voldoende veilig om hun problemen te bespreken en oplossingsstrategieën te ontwikkelen. Daarbij kwam ook seksueel geweld veelvuldig aan de orde. Het behoeft geen verder betoog dat je dat niet openlijk bespreekt met mannen erbij. De oplossingen werden gevonden in de wijze van communiceren, volgens het idee ‘wie niet sterk is moet slim zijn’. Ook de door mij geïnterviewde mannen gaven zelf aan dat ze erg blij waren met de resultaten. Er was nu thuis veel meer vrede. In de vele niet-westerse landen die ik heb bezocht, zie ik in gemengde groepen altijd dat de vrouwen hun mond houden en dat de mannen het hoogste woord voeren.

Het tweede voorbeeld komt van dichtbij huis. Veel mensen van boven de vijftig zullen nog weten dat de huidige gelijkheid en vooral gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen is afgedwongen door de tweede feministische golf van de jaren zestig en zeventig. Dat is nog niet erg lang geleden. Die verworvenheden komen beslist niet voort uit gemengde praatgroepen. Het lukte juist omdat vrouwen zichzelf organiseerden en hun problemen en oplossingsmogelijkheden bespraken. Dat was niet gelukt met mannen erbij.

Vooruit, nog een metafoor voor wie het argument nog niet duidelijk genoeg is: in Nederland vinden we het belangrijk dat iedereen kan zwemmen. Maar dan gooien we toch niet iedereen zomaar meteen in het diepe onder het uitroepen van ‘zwem!’. Bij veel inburgeraars, zowel mannen als vrouwen, is het gelijkheidsbeginsel volledig vreemd. Als het er bij inburgering om gaat dat inburgeraars, veelal van niet-westerse komaf, zich een werkelijk inzicht verwerven in het basisprincipe van gelijkheid tussen man en vrouw, dan helpt het niet om ze vanaf het begin bij elkaar te zetten en daarmee te zeggen: jullie zijn gelijk. Dan gaan ze juist kopje onder en bereik je feitelijk niets. Aan zo’n inzicht gaat namelijk een bewustwordingsproces vooraf. En bewustwording vindt alleen plaats in een veilige setting. Een gemengde groep is voor veel vrouwen niet veilig.

Of je het nu leuk vindt of niet en of het nu ideologisch gezien ongewenst is of niet, alleen een pragmatische opstelling helpt de inburgeraars en daarmee de samenleving. Iedere onderwijsprofessional weet dat het bij leren gaat om kennis, vaardigheden en houdingen. Kennis overdragen is niet zo moeilijk. Maar voor vaardigheden en houdingen is veel meer nodig. Inzichten daarover zijn binnen Nederland nog steeds aanwezig, en wie bereid is over de grens te kijken, kan nog veel meer opsteken over effectief leren.

Het is te hopen dat de minister zich bezint en dat hij alleen op basis van feiten zijn beleid uitstippelt. En niet op basis van meningen en indrukken, want dat leidt tot heilloos populisme.

Dr. Rogier van ’t Rood is docent internationale pedagogische vraagstukken aan de Universiteit Utrecht.

Bron: nrc.nl

Soldim
06-07-09, 14:47
Ik vind dat hele inburger gedoe onzin. En als het dan al moet, zou je het echt op een cursus leren....? :zozo:

ronald
06-07-09, 16:02
Huiselijk geweld - inburgeringscursus?? Lijkt me nogal verschillend. Er is voor beiden iets te zeggen. Een beetje toekomen aan de ego van die mannelijke cursusleden en een vrijer gevoel om zich te uiten bij de vrouwen. Aan de andere kant "dit is toch Nederland" en het hoort zeker gezien de aard van de cursus gemengd te zijn. Wat is echter praktischer en niet per se volgens Nederlands rechtlijnig denken. Ik denk, omdat we niet te maken hebben met kinderen maar met volwassenen dat de gescheiden vorm te prefereren is. Anekdote: als ik de klachten van mijn schoondochter (getrouwde vrouw dus) hoor over een aantal mannelijke cursusleden bij de cursus NT2 aan de VU dan denk ik ook: scheiden die hap. Misschien is er dan meer aandacht voor de les. Zo'n inburgeringscursus? Als het gratis is, nou ja, dan krijgen die mensen nog eens iets voor al het geld dat zij moeten betalen voor allerlei pasjes en papieren en het is wel leuk, want waar anders zou je die onzin allemaal moeten horen?

mark61
06-07-09, 18:39
Zo leren immigrerende Argentijnen, Basotho en Thai dat NL aan segregatie doet :duim:

Alle mannelijke immigranten slaan blijkbaar hun vrouwen, als ik dr. van 't Rood mag geloven.

Ik stel voor dat we ongelovigen en moslims ook maar in gescheiden klassen doen, homo's een eigen klasje, en negers ook maar, want dat is allemaal zo ongemakkelijk, die lui bij elkaar.

Als de eerste boodschap van je nieuwe land is dat we toegeven aan segregatie weet je niet hoe gauw je weer weg moet wezen.

Julien
06-07-09, 18:53
Ik weet nog dat m'n moeder verplicht een half uur langer moest reizen naar Nederlandse les omdat een aantal (lees: 2 of 3!) ouderwetse mannen weigerden samen met vrouwen les te krijgen. Mijn moeder vond dit vanzelfsprekend belachelijk. Maar de directie luisterde natuurlijk gelijk naar de wens van deze minderheid primitievelingen.

Nu is het opeens een big issue in Nederland?

Echt een raar land.

Good Kahuna
06-07-09, 18:59
Als je met een inburgeringscursus niet alleen wat loze praatjes wilt lozen maar ook graag de nieuwe mensen wil laten wennen aan het land, dan lijkt gemengd me wel zo normaal. Zo gaat dat hier immers. Als je daar als nieuwkomer al problemen mee hebt is het einde misschien een beetje zoek.

mark61
06-07-09, 19:06
Ik weet nog dat m'n moeder verplicht een half uur langer moest reizen naar Nederlandse les omdat een aantal (lees: 2 of 3!) ouderwetse mannen weigerden samen met vrouwen les te krijgen. Mijn moeder vond dit vanzelfsprekend belachelijk. Maar de directie luisterde natuurlijk gelijk naar de wens van deze minderheid primitievelingen.

Nu is het opeens een big issue in Nederland?

Echt een raar land.

De directie heeft je moeder niet verzocht een boerka aan te trekken? Wat inconsiderate van ze :jammer:

Julien
06-07-09, 19:23
De directie heeft je moeder niet verzocht een boerka aan te trekken? Wat inconsiderate van ze :jammer:

Ach je kent die types wel.. zogenaamd tolerant en ruimdenkend, maar eigenlijk zijn ze best xenofoob als je er over nadenkt; omdat een othordoxe moslim iets vraagt, worden deze mensen gelijk bang en haasten ze zich om alles aan te passen zodat ze die 'othordoxe mensen' maar tevreden stellen. Alsof die othordoxe moslims gehandicapte kinderen zijn. In normale gevallen zou gewoon naar de meerderheid geluisterd worden. Tenminste als je gelooft in gelijkwaardigheid.