PDA

Bekijk Volledige Versie : Foetus van 30 weken heeft al geheugen



Joesoef
14-07-09, 17:12
Foetus van 30 weken heeft al geheugen
MAASTRICHT - Menselijke foetussen hebben een kortetermijngeheugen dat begint bij 30 weken. Tot die ontdekking kwam een groep onderzoekers van het Maastricht Universitair Medisch Centrum+ (UMC+). De resultaten van het onderzoek staan woensdag in het Amerikaanse tijdschrift Child Development.

Ongeveer 25 jaar geleden werd al ontdekt dat een foetus in de baarmoeder al menselijke trekken vertoont zoals slapen, wakker zijn en zuigen. In het verlengde daarvan gingen de Maastrichtse wetenschappers onder leiding van prof.dr. Jan Nijhuis, hoofd afdeling Obstetrie & gynaecologie, op zoek naar het bestaan van een geheugen. De onderzoekers testten de foetus door de prikkeling van een been met een trilling en een geluid. Een foetus van 30 weken bleek de prikkeling na een aantal keren te herkennen.

„Het is weer een stap voorwaarts in het inzicht krijgen in de ontwikkeling van de foetus voor de bevalling”, aldus de onderzoeksleider.

knuppeltje
15-07-09, 09:29
Foetus van 30 weken heeft al geheugen
MAASTRICHT - Menselijke foetussen hebben een kortetermijngeheugen dat begint bij 30 weken. Tot die ontdekking kwam een groep onderzoekers van het Maastricht Universitair Medisch Centrum+ (UMC+). De resultaten van het onderzoek staan woensdag in het Amerikaanse tijdschrift Child Development.

Ongeveer 25 jaar geleden werd al ontdekt dat een foetus in de baarmoeder al menselijke trekken vertoont zoals slapen, wakker zijn en zuigen. In het verlengde daarvan gingen de Maastrichtse wetenschappers onder leiding van prof.dr. Jan Nijhuis, hoofd afdeling Obstetrie & gynaecologie, op zoek naar het bestaan van een geheugen. De onderzoekers testten de foetus door de prikkeling van een been met een trilling en een geluid. Een foetus van 30 weken bleek de prikkeling na een aantal keren te herkennen.

„Het is weer een stap voorwaarts in het inzicht krijgen in de ontwikkeling van de foetus voor de bevalling”, aldus de onderzoeksleider.

25 Jaar alweer, eigenlijk hebben ze dan hierover nog lang gedaan.
Blijft wel fassinerend.

Eke
15-07-09, 17:11
OUCH :maf2:

Resultaten
De resultaten van het onderzoek Fetal Learning and Memory laten zien dat het geheugen van een foetus zich van tien minuten bij dertig weken ontwikkelt tot vier weken bij foetussen van 34 en 36 weken.
De test bestond uit een prikkeling van het been met een trilling en geluid (een vibro-akoestische stimulus). Dat wordt de eerste keer als onveilig ervaren (Het geheugen speelt een belangrijke rol in het interpreteren van signalen als ‘veilig’ of ‘onveilig’. Het tikken van de verwarming ’s nachts is veilig, maar wanneer iemand ’s nachts probeert de voordeur te forceren wordt dat als onveilig geďnterpreteerd en schrikt men wakker). Echter, na enkele keren ‘herkent’ de foetus de prikkel en reageert hij daar niet meer op als ‘onveilig.’ Bij een volgende test “herinnert” de foetus zich dat de prikkel veilig is, en reageert hij veel minder vaak. Het verschil in aantal prikkels waarop de foetus niet meer reageert is de ‘maat’ voor het geheugen.
Deze test is in dit onderzoek uitgevoerd bij foetussen van 30, 32, 34, 36 en 38 weken

bron :http://www.azm.nl/hetazm/nieuws/20090715GeheugenFoetus

Komt bij mij de vraag op : wat kan een foetus ermee : 'betekenis toekennen van veilig of onveilig' aan een prikkel ?
En ik geef al meteen een mogelijk antwoord :hihi: oefenen !!!!!
Het is heel indrukwekkend en heel leuk om te merken hoe sterk jonkies op oefenen zijn gericht.

barfly
16-07-09, 20:04
Ik heb zelfs foetussen meegemaakt die met zo'n 50 weken begonnen te klagen over het eten en drinken.

Soldim
17-07-09, 05:53
Ik heb zelfs foetussen meegemaakt die met zo'n 50 weken begonnen te klagen over het eten en drinken.

Das laat, rond een week of 38-40 heb ik er verscheidene gehoord die luidkeels hun beklag deden over niet op tijd geleverde waar. (Nachten lang :moe: )