PDA

Bekijk Volledige Versie : Speciale moslimhotels in Turkije houden niet-moslims buiten de deur.



Marsipulami
16-07-09, 14:21
Moslimhotels in Turkije houden mannen en vrouwen gescheiden

Aan Turkse rivièra hebben hoteleigenaars het gat in de markt gevonden: luxehotels waar conservatieve moslims kunnen logeren zonder dat ze de Koran met voeten treden.


In de speciale hotels worden niet-gelovigen niet getolereerd. De zeven meter hoge muur houden mannen en vrouwen er van elkaar gescheiden. De vrouwen hebben bijvoorbeeld een apart zwembad of strandje waar ze plezier kunnen maken. Alcohol is uit den boze.

De hotels zijn niet van de minste en richten zich op de rijkere moslims.

John2
16-07-09, 15:07
Moslimhotels in Turkije houden mannen en vrouwen gescheiden

Aan Turkse rivièra hebben hoteleigenaars het gat in de markt gevonden: luxehotels waar conservatieve moslims kunnen logeren zonder dat ze de Koran met voeten treden.


In de speciale hotels worden niet-gelovigen niet getolereerd. De zeven meter hoge muur houden mannen en vrouwen er van elkaar gescheiden. De vrouwen hebben bijvoorbeeld een apart zwembad of strandje waar ze plezier kunnen maken. Alcohol is uit den boze.

De hotels zijn niet van de minste en richten zich op de rijkere moslims.

Ach scheiding van Ras of geslacht hebben we al vaker meegemaakt, eerst in Amerika tussen zwart en wit, dus niets nieuws onder de zon.
Vraag me alleen af hoe de Turkse overheid hier op reageerde?

Bar
16-07-09, 16:13
Het Europese Hof maakt hier gehakt van.

StevieK
16-07-09, 16:37
Moslimhotels in Turkije houden mannen en vrouwen gescheiden

Aan Turkse rivièra hebben hoteleigenaars het gat in de markt gevonden: luxehotels waar conservatieve moslims kunnen logeren zonder dat ze de Koran met voeten treden.


In de speciale hotels worden niet-gelovigen niet getolereerd. De zeven meter hoge muur houden mannen en vrouwen er van elkaar gescheiden. De vrouwen hebben bijvoorbeeld een apart zwembad of strandje waar ze plezier kunnen maken. Alcohol is uit den boze.

De hotels zijn niet van de minste en richten zich op de rijkere moslims.

Is niets mis mee,vind ik wel prima,
laat ze maar samen hokken,



Ik heb in Thailand ook al Hotels gezien waar ze liever geen moslims willen hebben. Ook bepaalde bars zien ze de moslim liever gaan dan komen.
Vaak is dat vanwege hun luidruchtige en intimiderende gedrag.

Ho, Ho, niet mij op aanvallen, dit is wat mee opgevallen was en bij navraag blijkt het genoemde gedrag de oorzaak te zijn

barfly
16-07-09, 21:07
Nou kom ik natuurlijk nooit in Turkije, maar ik vind het wel goed dat die zeurkousen weg worden gehouden van de vakantiegangers die lekker ff willen ontpannen aan het zwembad met een drankje enzo.

Joesoef
16-07-09, 21:24
Geen Russen :cola:

John2
16-07-09, 22:13
Geen Russen :cola:

:) + 3 tekens

ronald
16-07-09, 22:13
Moslimhotels in Turkije houden mannen en vrouwen gescheiden

Aan Turkse rivièra hebben hoteleigenaars het gat in de markt gevonden: luxehotels waar conservatieve moslims kunnen logeren zonder dat ze de Koran met voeten treden.


In de speciale hotels worden niet-gelovigen niet getolereerd. De zeven meter hoge muur houden mannen en vrouwen er van elkaar gescheiden. De vrouwen hebben bijvoorbeeld een apart zwembad of strandje waar ze plezier kunnen maken. Alcohol is uit den boze.

De hotels zijn niet van de minste en richten zich op de rijkere moslims.

Nou ja niet getolereerd... reisorganisaties zullen wel een heel hotel voor een bepaalde periode hebben gehuurd en zoeken dan naar vrome Moslims die naar een vakantielokatie op zoek zijn waar ze met geloofsgenoten met dezelfde opvattingen vakantie kunnen houden. Wat is daar mis mee?

Morosian
17-07-09, 09:32
Wat is daar mis mee?

Niet-Moslims worden niet toegelaten. Als het omgekeerde zou gebeuren, zou de wereld te klein zijn.

John2
17-07-09, 09:53
Niet-Moslims worden niet toegelaten. Als het omgekeerde zou gebeuren, zou de wereld te klein zijn.

Idd, net als nu er wederom een rechtzaak loopt tegen een horeca ondernemer die uit veiligheids overwegingen een groep turkse jongeren heeft geweigerd.

Dus neem ik aan dat Moslims hier in Nederland of Europa niet zeuren als ze hier worden geweigerd op plekken omdat wij übermens ook wel eens willen feestvieren zonder gezeik en vechtpartijen. :stout:

knuppeltje
17-07-09, 10:38
Geen gezeik meer als wij schilderijtjes of fototjes ergens in een museum willen ophangen bijvoorbeeld.

knuppeltje
17-07-09, 10:40
Het Europese Hof maakt hier gehakt van.

Hoezo, zijn ze al lid van de EU dan?

knuppeltje
17-07-09, 10:43
Vraag me alleen af hoe de Turkse overheid hier op reageerde?

Die vindt dat prima.
Die probeert nu zelfs blijkbaar onder het mom van de religie het rookverbod uit te breiden naar de horeca. (Bron: Volkskrant van nadaag)

Bar
17-07-09, 10:45
Hoezo, zijn ze al lid van de EU dan?http://www.google.nl/search?hl=nl&q=turkije+europees+hof&meta=&aq=f&oq=

H.P.Pas
17-07-09, 10:46
Die probeert nu zelfs blijkbaar onder het mom van de religie het rookverbod uit te breiden naar de horeca. (Bron: Volkskrant van nadaag)

Dat is dan tenminste eerlijk. :bril:

knuppeltje
17-07-09, 10:57
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=turkije+europees+hof&meta=&aq=f&oq=

Ok, maar wat voor effect heeft die tik op de vingers opgeleverd?
Voorlopig kan een mogelijke uitspraak alleen maar van invloed zijn op de onderhandelingen over toetreding tot de EU, maar zolang daar er geen echte kijk op is wannneer dat gaat gebeuren, weet ik niet wat het effect ervan zal zijn.
Bovendien zie ik echt niet dat als ze het handig aanpakken, er ook maar een strootje in de weg wordt gelegd. Maar we zullen zien.

mark61
17-07-09, 18:36
Dat van dat verbod is onzin, schat ik. Er bestaan al jaren hotels in Turkije die voor fundi's cateren; enfin, ze schermen hun stukje strand af van de alomtegenwoordige gluurders.

Intussen heeft datzelfde Hof wel goedgekeurd dat Turkije hoofddoeken verbiedt op universiteiten. Dat vind ik nogal eh, apart.

ronald
17-07-09, 19:09
Niet-Moslims worden niet toegelaten. Als het omgekeerde zou gebeuren, zou de wereld te klein zijn.

Hoe kom je daar nou bij? Een agent huurt het gehele hotel op gedurende een periode en verhuurt de kamers verder aan vrome Moslims. Dacht je soms dat ze een mannetje aan de poort plaatsen die even gaat controleren of je wel of niet Moslim bent, of je wel of niet vroom bent? Ik zou me als niet-moslim, ja ik niet, me daar anders niet prettig voelen. Moet je vrouw aan de andere kant zonnebaden... Je hebt een andere voorstelling van zaken. En als het zo gaat wat dan nog? Op zoveel plaatsen geldt een toegangscontrole op het een of ander. Hoeveel Marokkanen worden hier niet geweigerd ergens binnen te komen?
Aan de andere kant moet je je ook realiseren, plaats menig hotel al voor de drempel een dwarsboom voor vromen. Hoor je die zeuren? Nee, die organiseren lekker hun eigen hotelletje. Prima toch?

Eke
17-07-09, 22:59
Hoe kom je daar nou bij? Een agent huurt het gehele hotel op gedurende een periode en verhuurt de kamers verder aan vrome Moslims. ?

Er is een hoge muur gebouwd als scheiding tussen mannen- en vrouwenbad. Die hoort bij de nieuwe formule.

Was Sporthuis-Centrum niet de eerste die kwam met een muur bij het zwembad :zozo:
Een knuffelmuur werd ie genoemd....

StevieK
18-07-09, 06:29
Er is een hoge muur gebouwd als scheiding tussen mannen- en vrouwenbad. Die hoort bij de nieuwe formule.

Was Sporthuis-Centrum niet de eerste die kwam met een muur bij het zwembad :zozo:
Een knuffelmuur werd ie genoemd....

Als je nu weer gelezen heb wat er weerin het zwembad in Ridderkerk gebeurt is, dan vind ik een apart jongens en meisjes bad ook geen slechte keuze.

Nu begrijp ik ook waarom het hotel een een complete gescheide vrouwen en mannen afdeling hebben, jong geleerd is oud gedaan en alleen door het scheiden wordt dit voorkomen.

Eke
18-07-09, 09:04
Als je nu weer gelezen heb wat er weerin het zwembad in Ridderkerk gebeurt is, dan vind ik een apart jongens en meisjes bad ook geen slechte keuze.

Nu begrijp ik ook waarom het hotel een een complete gescheide vrouwen en mannen afdeling hebben, jong geleerd is oud gedaan en alleen door het scheiden wordt dit voorkomen.

Stevie : opvoeding !!!!
Bij die vorming van die kuikens komen ook rolmodellen om de hoek kijken. Ik denk dat ook bv. de TV zich wel achter haar oren mag krabben..(clips)

En hoor jij ooit van grijpen en grabbelen bij Naturistenjongeren ? Die zwemmen en lopen in hun blootje. Geen problemen. Geen muur.
Opvoeding :lekpuh:

Witte78
18-07-09, 09:40
Als je nu weer gelezen heb wat er weerin het zwembad in Ridderkerk gebeurt is, dan vind ik een apart jongens en meisjes bad ook geen slechte keuze.

Nu begrijp ik ook waarom het hotel een een complete gescheide vrouwen en mannen afdeling hebben, jong geleerd is oud gedaan en alleen door het scheiden wordt dit voorkomen.

Toch komt dat gedrag vaker bij moslims voor. Het lijkt er op dat wanneer je geleerd hebt dat mannen en vrouwen gescheiden moeten zijn, en vrouwen bedekt, dat jongeren in situaties waar dit niet zo is zich veel vaker misdragen. Het laatste wat we moeten doen is zwichten voor dit soort gedrag.

Olive Yao
18-07-09, 10:15
Het Europese Hof maakt hier gehakt van.

Interessant, kun je dit motiveren? Welk artikel uit het EVRM? Non-discriminatie?





Hoezo, zijn ze al lid van de EU dan?

Turkije heeft het Europees verdrag voor de rechten van de mens ondertekend. Dat kon blijkbaar zonder EU-lid te zijn.

Bekende zaken zijn Refah Partisi tegen Turkije en Leila Şahin tegen Turkije.

Turkije verbood de Refah Partisi omdat die de sjaria zou willen invoeren. De Refah Partisi ging naar het Europees hof met een beroep op vrijheid van vereniging en vergadering. Het hof overwoog dat de wens om de sjaria in te voeren in strijd was met "het democratisch ideaal dat ten grondslag ligt aan het geheel van het Europees verdrag enz".

Vreemd genoeg, toen Donner enkele jaren geleden verkondigde dat hier met meerderheid van stemmen democratisch de sjaria ingevoerd zou kunnen worden, wees geen van de politici op dit arrest van het Europees hof. Dat kenden ze zeker niet.

knuppeltje
18-07-09, 10:23
Turkije heeft het Europees verdrag voor de rechten van de mens ondertekend. Dat kon blijkbaar zonder EU-lid te zijn.

Bekende zaken zijn Refah Partisi tegen Turkije en Leila Şahin tegen Turkije.

Turkije verbood de Refah Partisi omdat die de sjaria zou willen invoeren. De Refah Partisi ging naar het Europees hof met een beroep op vrijheid van vereniging en vergadering. Het hof overwoog dat de wens om de sjaria in te voeren in strijd was met "het democratisch ideaal dat ten grondslag ligt aan het geheel van het Europees verdrag enz".

Vreemd genoeg, toen Donner enkele jaren geleden verkondigde dat hier met meerderheid van stemmen democratisch de sjaria ingevoerd zou kunnen worden, wees geen van de politici op deze uitspraak van het Europees hof. Die kenden ze zeker niet.

Die uitspraak was me onbekend. Maar dan nog zie ik niet hoe dat hof ervoor kan zorgen dat die hotels in Turkije zich niet plooien naar dat zogenaamde gat in de markt. Desnoods maken ze er daar gesloten clubs van, moet lukken.
Ik ben dus ook beniewd hoe Bar een en ander gaat uitleggen.

Charlus
18-07-09, 11:24
Als je nu weer gelezen heb wat er weerin het zwembad in Ridderkerk gebeurt is, dan vind ik een apart jongens en meisjes bad ook geen slechte keuze.

Nu begrijp ik ook waarom het hotel een een complete gescheide vrouwen en mannen afdeling hebben, jong geleerd is oud gedaan en alleen door het scheiden wordt dit voorkomen.
Stevie : opvoeding !!!!
Bij die vorming van die kuikens komen ook rolmodellen om de hoek kijken. Ik denk dat ook bv. de TV zich wel achter haar oren mag krabben..(clips)

En hoor jij ooit van grijpen en grabbelen bij Naturistenjongeren ? Die zwemmen en lopen in hun blootje. Geen problemen. Geen muur.
Opvoeding :lekpuh:
Opvoeding? Islam: alles komt goed zolang je maar bot en zonder nadenken de regeltjes uitvoert. Het waarom van de regeltjes doet er niet toe, tenzij ze gepropageerd moeten worden bij andersdenkenden. Dan wordt me toch wat bij elkaar gefantaseerd...
De regeltjesvolgers slaan op tilt indien ze deel uitmaken van een maatschappij waarin de regeltjes geen noemenswaardige status hebben en iedereen maar voor zich moet bepalen wat goed is.
Het wil er bij StevieK niet in dat mensen zich zouden kunnen gedragen door een correcte opvoeding en goede voorbeelden van anderen. De mens is slecht en kan alleen door straffe repressie en indoctrinatie in het gareel gehouden worden.

Marsipulami
24-07-09, 11:28
Niet iedereen wil gemengd baden

vrijdag 24 juli 2009Auteur: bram vermeulen, ©NRC Handelsblad

© MUSTAFA OZER

KUMLUCA - reportage conservatieve turkse moslims winnen aan zelfvertrouwen Steeds meer Turken boeken hotels met islamitische regels. De conservatieve middenklasse wordt rijker en nestelt zich zichtbaar tussen de seculiere elite.

Ze komt uit Rot-tur-dam. Zo zegt Sevda Sukru dat. Ze werd er geboren en mat zich als kind van Turkse ouders ook het accent aan van de havenstad. Jarenlang spendeerde ze haar zomers aan de goddeloze stranden van Zandvoort en Bloemendaal. Handdoekje, bikini, zonnecrème.

Twee jaar geleden besloot ze 'dieper in de islam' te gaan. Sindsdien waren strandvakanties er niet meer bij voor Sevda Sukru. Tot ze dit vijfsterrenhotel aan de Turkse zuidkust ontdekte. Alcoholvrij. De koran ligt er op het nachtkastje, bidkleedje ernaast. Mannen en vrouwen gescheiden aan het zwembad en in de disco. 'Genieten', zoals de getrouwde Sevda Sukru zegt. In het vrouwenzwembad, dat wordt omringd door een muur van zeven meter, zijn camera's en mannen verboden. En dat vindt niet alleen Sevda Sukru prettig.

Het mag dan zo zijn dat ook de Turkse toeristensector dit jaar niet ontsnapt aan de wereldwijde crisis, deze nichemarkt van de industrie floreert. Neem het Sah Inn Paradise hotel, in Kumluca. Het had dit jaar ruim 30procent meer boekingen dan het jaar ervoor. En in 2008 had het met 125.000 bezoekers al een recordjaar.

Die groeicijfers hangt de manager van dit hotel liever niet aan de grote klok in het seculiere Turkije. Hij wil geen olie op het vuur gooien van de nationalisten die beweren dat de fundamentalisten langzaam dit land overnemen. Dus als je Yusuf Yucel vraagt naar 'de groeiende belangstelling voor islamitische hotels' haalt hij nuchter zijn schouders op. Dan zegt hij dat er niet zozeer sprake is van een groeiende vraag van een groeiende conservatieve clientèle, als wel van 'meer jaloerse echtgenoten'. Zijn gasten bevestigen dat ook, zonder schromen: 'Ik ben jaloers op mijn vrouw en wil niet dat andere mannen naar haar loeren als ze plezier heeft', zegt Mehmet Zalim. Zijn vrouw staat er knikkend naast. Zij heeft het ook liever zo.

Het aanzicht van de Turkse kust verandert snel. De stranden waren voorheen het domein van topless Duitsers, Russen en Hollanders. In de baai van Antalya alleen al zijn nu tenminste zes hotels actief die cateren voor orthodoxe moslims. Tien jaar geleden kwamen op die hotels voornamelijk welvarende gasten uit de Golfstaten af. Inmiddels is 85procent van de gasten afkomstig uit Turkije zelf.

'Conservatieve moslims in Turkije gingen voorheen hooguit op vakantie bij hun familie. Op een plastic stoel, achterin de tuin. Maar nu hebben ze ook het geld voor langere vakanties en eisen ze een vijfsterrenbehandeling', zegt hotelmanager Yucel. Hij is zelf een product van die opwaartse beweging van de conservatieve middenklasse. Hij komt uit een van de stadjes in Centraal-Anatolië die economen de afgelopen tien jaar beschreven als 'de Anatolische Tijgers'.

Daar wonen de diepgelovige en hardwerkende meubelmakers en metaalwerkers die in korte tijd hun eenmanswerkplaatsen veranderden in fabrieken voor massaproductie. De Anatolische Tijgers lieten zien dat welvaart in dit land niet alleen is voorbehouden aan de seculiere elite in de grote steden en aan de westkust. Zo snel als de Anatolische Tijgers kwamen, zo snel groeide ook de aanhang voor de huidige conservatieve AK-partij van premier Erdogan en president Gül. Gül komt zelf uit een van de Anatolische Tijgers.

In plaats van groeiend conservatisme in Turkije is er eerder sprake van 'gedrang in het centrum van de samenleving', zoals onderzoek laat zien. Een onderzoeksbureau keek naar het gebruik van mobiele telefoons, filmbezoek, en het gebruik van parfum en lippenstift onder seculiere en gelovige Turken. Resultaat: de consumptiepatronen lijken steeds meer op elkaar. Geholpen door de conservatieve AK-partij, nu zeven jaar aan de macht, winnen conservatieve moslims in Turkije aan zelfvertrouwen en worden ze zichtbaarder, zelfs aan het strand. De hotelmanager is ervan overtuigd dat daarmee de levensstijl van zijn clientèle juist liberaler wordt: 'Veel van mijn klanten zouden er tien jaar geleden niet eens aan denken om naar het strand te gaan. Nu doen ze het wel. Bedekt in een boerkini, maar toch.'

Het hotelmanagement is echter verwikkeld in een voortdurende strijd met zijn eigen gasten, die strikte naleving van de koran eisen. De Turkse vertaalster die in een shirt met korte mouwen toekijkt bij een interview langs het mannenzwembad, wordt dringend verzocht te vertrekken. Dat geldt ook voor de blonde directeursassistente, die geen hoofddoek draagt.

©NRC Handelsblad

Witte78
24-07-09, 11:35
Jezelf opsluiten tussen muren van 7 meter hoog. Het is maar wat je leuk vindt.

mark61
24-07-09, 12:18
Jezelf opsluiten tussen muren van 7 meter hoog. Het is maar wat je leuk vindt.

Sommige mensen zijn bang. Anderen vinden het heerlijk zichzelf beperkingen op te leggen voor een hoger doel. Soort ascese ofzo. Je kan het ook dwangneurose noemen :hihi:

Max Stirner
24-07-09, 13:34
Moslimhotels in Turkije houden mannen en vrouwen gescheiden

Aan Turkse rivièra hebben hoteleigenaars het gat in de markt gevonden: luxehotels waar conservatieve moslims kunnen logeren zonder dat ze de Koran met voeten treden.


In de speciale hotels worden niet-gelovigen niet getolereerd. De zeven meter hoge muur houden mannen en vrouwen er van elkaar gescheiden. De vrouwen hebben bijvoorbeeld een apart zwembad of strandje waar ze plezier kunnen maken. Alcohol is uit den boze.

De hotels zijn niet van de minste en richten zich op de rijkere moslims.


Eigenlijk begrijp ik deze mensen wel ..... het verschil met de moddervette, overgetatoueerde, roodverbrande, schreeuwende en zuipende Engelse, Russische en Nederlandse Turkije-gangers is wel erg groot.

Repentance
25-07-09, 00:00
Waar kan ik precies teruglezen dat dit verbod een feit is? Misschien heb ik eroverheen gelezen...

Ik kan me niet voorstellen dat als er niet-Moslims zijn die zo eager zijn om gescheiden van de andere sekse te genieten van hun vakantie, dat dit niet zou kunnen en ze zullen worden geweerd door deze hotels. Voor zover er natuurlijk niet-Moslims bestaan die zo een soort vakantie prefereren, he.

Maar oh ja, ik vergat even dat het bij dit soort zaken altijd gaat om het principe en het een goede manier is om even luidkeels je verontwaardiging te uiten over Moslims die niet-Moslims buitensluiten. Ondanks het gegeven dat je tegerlijkertijd neerkijkt op Moslims die op deze manier hun vakantie willen doorbrengen...

Witte78
25-07-09, 00:18
Al die moeite om die vervelende hoofddoek maar niet te hoeven dragen.

knuppeltje
25-07-09, 10:16
Al die moeite om die vervelende hoofddoek maar niet te hoeven dragen.

Je mot er wel wat voor over hebben toch als ware gelovige. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

StevieK
25-07-09, 18:00
Opvoeding? Islam: alles komt goed zolang je maar bot en zonder nadenken de regeltjes uitvoert. Het waarom van de regeltjes doet er niet toe, tenzij ze gepropageerd moeten worden bij andersdenkenden. Dan wordt me toch wat bij elkaar gefantaseerd...
De regeltjesvolgers slaan op tilt indien ze deel uitmaken van een maatschappij waarin de regeltjes geen noemenswaardige status hebben en iedereen maar voor zich moet bepalen wat goed is.
Het wil er bij StevieK niet in dat mensen zich zouden kunnen gedragen door een correcte opvoeding en goede voorbeelden van anderen. De mens is slecht en kan alleen door straffe repressie en indoctrinatie in het gareel gehouden worden.

Mijn opmerking was ook was sarcastisch bedoelt, natuurlijk weet ik dat aan de aan de opvoeding ligt. Ik heb zulke dingen in mijn jeugd jaren ook niet gedaan, net zoals zinloos geweld en al dat soort dingen, Ik ben vandaag tot de dag dat mjn ouder me een zeer goede opvoedng gegeven hebben.
In mijn jeugdjaren hadden we het thuis ook niet breed.
Maar na schooltijd was wel mijn moeder altijd thuis die ons opving. Ik mocht ook vriendjes meenemen en thuis spelen,
Ik ben met de goede normen en waarden grootgebracht, door deze opvoeding en normen en waarden heb goede baan kunnen krijgen.
vandaag aan de dag wordt je als kind op straat gestuurd om daar maar te gaan spelen want het huisje moet van binnen een paleisje zijn. Veel jeugd klagen dat ze geen werk kunnen vinden, neen dat is het probleem net, werk vinden is meestal niet het probleem, maar werk houden omdat disipline en afspraken vaak niet in hun woordenboek staan.
Een goede opvoeding zal veel meer bedragen tot het success in je verdere leven

Julien
26-07-09, 16:06
waarom zou een niet-moslim in godsnaam nou naar een moslimhotel willen??

rikky
26-07-09, 18:28
Ik snap de discussie niet.

Leef en laat leven, als er een markt voor is... laat die hotels dan maar bestaan.

Er zijn ook homo-ressorts, speciaal voor de homoseksuele medemens. Daar geldt hetzelfde voor.

mark61
26-07-09, 18:37
waarom zou een niet-moslim in godsnaam nou naar een moslimhotel willen??

Geen glurende mannen. Meer strand. Minder drank en herrie. I dunno.