PDA

Bekijk Volledige Versie : Migrant Marokko somberst in Nederland



Ron Haleber
18-07-09, 12:42
Migrant Marokko somberst in Nederland

Gepubliceerd: 18 juli 2009 09:42 | Gewijzigd: 18 juli 2009 09:46

Door onze correspondent Steven Adolf - nrc

Madrid, 18 juli. Marokkaanse migranten in Nederland voelen zich vaker afgewezen dan migranten in andere Europese landen. De onvrede groeit vooral bij de kinderen van de migranten.

<STYLE type=text/css> .article_related_box table { width: 225px; } </STYLE>

Dat blijkt uit een enquête die is uitgevoerd in opdracht van de Adviesraad voor de Marokkaanse Gemeenschap in het buitenland (CCME). Het onderzoek, dat plaatsvond in Spanje, Frankrijk, België, Duitsland en Italië, is deze week in Casablanca gepresenteerd.

De (Franse) onderzoekers concluderen dat de kinderen van Marokkaanse migranten vaak met elkaar gemeen hebben dat ze zeer hechten aan de Marokkaanse tradities van hun ouders. De verhoudingen met de tweede generatie in Nederland worden echter als „aanzienlijk meer gespannen” gekenschetst dan in andere landen.

Van de ondervraagde migranten en hun kinderen in Nederland had 64 procent het gevoel afgewezen te worden, 14 procentpunt meer dan het Europese gemiddelde. Ook zeiden migranten in Nederland het vaakst moeilijkheden te hebben bij de toegang tot de sociale zorg en het vinden van werk.

De onderzoekers vinden het „alarmerend” dat die problemen onder de tweede generatie lijken toe te nemen ten opzichte van de eerste generatie.

De meeste Marokkanen in Europa (78 procent) menen dat Marokko in het land waar ze wonen een positief imago heeft. Het beeld van de Marokkanen zelf is beduidend slechter, zegt de helft van de ondervraagden.
Vooral bij de tweede generatie heerst deze overtuiging, met name in Nederland, gevolgd door Italië en Spanje. In Duitsland en Frankrijk hebben de meeste tweedegeneratie-Marokkanen wel het gevoel dat zij gunstig worden beoordeeld.

Terwijl Marokkanen van de tweede generatie in Europa minder vaak de moskee bezoeken dan de eerste generatie, is dat in Nederland juist andersom. Van de tweedegeneratiemigranten gaat de helft naar de moskee; 4 procent meer dan de eerste generatie.

De sociale omstandigheden van de Marokkanen zijn volgens de onderzoekers in het algemeen ongunstig. Veertig procent van de ondervraagden zegt in de afgelopen drie jaar een periode werkloos te zijn geweest. De Marokkaanse gemeenschap wordt het hardst door werkloosheid getroffen in Spanje (61 procent), Italië (41 procent) en Nederland (38 procent).

mark61
18-07-09, 13:01
De meeste Marokkanen in Europa (78 procent) menen dat Marokko in het land waar ze wonen een positief imago heeft. Het beeld van de Marokkanen zelf is beduidend slechter, zegt de helft van de ondervraagden.
Vooral bij de tweede generatie heerst deze overtuiging, met name in Nederland, gevolgd door Italië en Spanje. In Duitsland en Frankrijk hebben de meeste tweedegeneratie-Marokkanen wel het gevoel dat zij gunstig worden beoordeeld.

Interessant. Ik zou wel willen weten hoe dat onderzoek precies is uitgevoerd. Hoe zijn de respondenten geselecteerd, hoe groot was de steekproef etc.

NL-Marokkanen denken dus wel dat Nederlanders positief tegenover Marokko staan? Dat is tenminste wat. Met 'Marokkanen zelf' worden de Marokkanen in Europa bedoeld? Of wat?

Ik denk dat de mening van Marokkanen ook wordt beïnvloed door het land waar ze wonen, in de zin dat ze de mentaliteit van het land gedeeltelijk overnemen. Nederland is euh wat extraverter misschien, en mag graag erg kritisch zijn.

Als ik het goed begrijp gaat de stemming gelijk op met de socec positie, als je ziet dat NL, I en Spanje eruit springen in negatieve zin.

Heeft die Adviesraad een eigen website? Ik kan niks vinden, alleen secundaire bronnen.

Ron Haleber
18-07-09, 13:14
Interessant. Ik zou wel willen weten hoe dat onderzoek precies is uitgevoerd. Hoe zijn de respondenten geselecteerd, hoe groot was de steekproef etc.



Heeft die Adviesraad een eigen website? Ik kan niks vinden, alleen secundaire bronnen.

<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><TBODY><TR style="MARGIN-TOP: 0px"><TD class=tblSearchResultsHeaderShort noWrap><TD width="100%"></TD></TR><TR><TD></TD></TR><!-- Q --><TR><TD><TABLE><TBODY><TR><TD class=tdSearchResult>CCME Churches'Commission for Migrants in Europe (http://www.ccme.be/)

CCME is an ecumenical organisation that serves the European churches in their
commitment to strangers, responding to the message of the Bible which insists

</TD></TR></TBODY></TABLE>Ik kan er ook niet veel concreets in vinden. Jammer dat Adolf niet duidelijker is tav zijn bronnen...</TD></TR></TBODY></TABLE>

mark61
18-07-09, 13:18
<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><TBODY><TR style="MARGIN-TOP: 0px"><TD class=tblSearchResultsHeaderShort noWrap> <TD width="100%"> </TD></TR><TR><TD></TD></TR><!-- Q --><TR><TD><TABLE><TBODY><TR><TD class=tdSearchResult>CCME Churches'Commission for Migrants in Europe (http://www.ccme.be/)

CCME is an ecumenical organisation that serves the European churches in their
commitment to strangers, responding to the message of the Bible which insists
</TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR></TBODY></TABLE>

:hihi:

Eh, of was je serieus? COME staat voor Conseil de la COmmunauté Marocaine à l'Étranger, al is het acroniem wat vaag. http://www.lematin.ma/Actualite/Journal/Article.asp?idr=110&id=96479

Ron Haleber
18-07-09, 14:01
:hihi:

Eh, of was je serieus? COME staat voor Conseil de la COmmunauté Marocaine à l'Étranger, al is het acroniem wat vaag. http://www.lematin.ma/Actualite/Journal/Article.asp?idr=110&id=96479

Ik houd het toch bij die kerkelijke grabbelton CCME - en dus geen COME...!

Proef op de som - ***wel je leesbril opzetten!: copy - paste maar!

Ook in jouw referentie uit LE MATIN staat die club - zelfs onze bloedeigen Menebhi van EMCEMO (ex KMAN) wordt er genoemd als rapporteur:

en tant que président du groupe "Citoyenneté et participation politique" et Abdou Menebhi (Pays-Bas), rapporteur. Dans son communiqué, le CCME soutient par ailleurs la publication du numéro 12 de la revue "Bled Mag".

*** Mark je blijft natuurkijk jonger dan ik! Maar ook voor jou gaan de jaren blijkbaar tellen...!
Tussen haakjes: wel leuk hoe je die hoofdredacteur van Trouw tzt tav Israel op zijn kop gaf...

P.S. Je blijkt via een andere afkorting toch gelijk te hebben. Zo via het Commun. blad: Ajerray, président de «Identité, éducation et cultures» au CCME : Faire luire l’image des immigrés

Dus het is: Le Conseil consultatif des Marocains de l’étranger

Vicks
18-07-09, 14:09
Dit valt niet te onderzoeken kan me niet voor 100% erin herkennen.

mark61
18-07-09, 14:24
Ik houd het toch bij die kerkelijke grabbelton CCME - en dus geen COME...!

Proef op de som - ***wel je leesbril opzetten!: copy - paste maar!

Ook in jouw referentie uit LE MATIN staat die club - zelfs onze bloedeigen Menebhi van EMCEMO (ex KMAN) wordt er genoemd als rapporteur:

en tant que président du groupe "Citoyenneté et participation politique" et Abdou Menebhi (Pays-Bas), rapporteur. Dans son communiqué, le CCME soutient par ailleurs la publication du numéro 12 de la revue "Bled Mag".

*** Mark je blijft natuurkijk jonger dan ik! Maar ook voor jou gaan de jaren blijkbaar tellen...!

Ik begrijp geen ruk van deze post. Wel is het zo dat ik zonder lenzen zit te prikken, maar de relevantie ontgaat me.

mark61
18-07-09, 14:26
Dit valt niet te onderzoeken kan me niet voor 100% erin herkennen.

Waarom valt het niet te onderzoeken? Tsja, iedereen heeft een andere mening. Het bericht is zo kort en vaag dat niet duidelijk wordt wat de resultaten precies zijn. Dan moet je de vragen kennen, en de antwoorden waar mensen uit mogen kiezen (vrijwel altijd zijn die dingen multiple choice, zonder open vragen), etc.

Vandaar dat ik dat onderzoek wel zou willen zien, en weten hoeveel mensen er aan meededen, en hoe ze die hebben geselecteerd etc... Ze doen maar wat tegenwoordig, als het maar sensatie oplevert.

Julien
19-07-09, 20:05
Net terug uit Parijs en kan me wel wat voorstellen van deze onderzoeksuitkomsten. Natuurlijk is het niet alleen positiviteit in Frankrijk (Parijs), maar de Noord-Afrikanen zijn daar, bijna zonder uitzondering, erg ingeburgerd en doen volkomen mee aan de maatschappij.

In Nederland ben je gelijk 'verkaast' als je dit doet. En andersom worden Marokkanen/allochtonen door veel autochtonen als 'overlast' gezien..