PDA

Bekijk Volledige Versie : Extra betalen voor normaal bioscoop avondje.



Joesoef
22-07-09, 05:45
Extra betalen voor rustige filmavond


Door ANTON SLOTBOOM
ROTTERDAM - Pathé laat bezoekers die in alle rust naar een film willen kijken extra betalen. De grootste bioscoopketen van Nederland biedt voor een paar euro meer een ‘luxe’ filmvertoning, alleen voor dertig-plussers, in een zaal waar een medewerker aanwezig is om de orde te bewaken.
afbeelding vergroten In Rotterdam zijn nu speciale stille 30+ filmvoorstellingen.



Jongeren die overlast veroorzaken, kunnen zo worden geweigerd.

De zogenaamde 30+ Vip Movie, inclusief popcorn en garderobe, vindt vooralsnog alleen plaats in de vestiging op het Rotterdamse Schouwburgplein. De nieuwe avond is er nu al een succesnummer: zondag was de zaal met vijfhonderd bezoekers en Harry Potter op het witte doek uitverkocht.

,,En het was absoluut stil in de zaal,’’ zegt theatermanager Rob van de Meer. ,,Mensen komen hier weer echt om naar de film te kijken.’’

De Rotterdamse ordebewaking wekt verbazing. ,,Iedereen moet gewoon z’n mond houden in de bioscoop,’’ zegt filmkenner René Mioch. ,,Daar hoef je als klant toch niet meer geld voor te betalen? Dat is belachelijk, zelfs al krijg je er voor dat extra geld popcorn bij.

Het signaal van deze formule is heel erg. Blijkbaar moeten er speciaal werknemers worden ingezet om de vrede in de bioscoop te bewaren.’’

Bioscoopje moet weer leuk worden

Zomaar een avond in de bioscoop. Popcorn vliegt door de lucht, iemand neemt luidkeels zijn mobieltje op en achterin wordt hard gelachen om een emotionele sterfscène.
De overlast in de bioscoopzalen loopt de spuigaten uit. Filmketen Pathé introduceert steeds meer maatregelen om de herrieschopper te weren.

De terreur van de rondvliegende popcorn heeft lang genoeg geduurd, zegt manager Rob van der Meer van Pathé Schouwburgplein, één van de twee bioscopen van het concern in Rotterdam. Hij zucht diep: ,,We lopen altijd al door de zalen te rennen, maar we willen helemaal geen politieagenten zijn.’’

Pathé is het beu. De overlast kost het concern ook heel wat bezoekers, vermoedt Van der Meer. ,,Ik denk dat de oudere generatie is afgehaakt en voor de televisie blijft zitten. Die kijkt tegenwoordig liever een dvd’tje. Wij willen die nu terugwinnen. Bij ons moeten klanten weer ongestoord naar een film kunnen kijken.’’
Volgens Pathé is de nieuwe formule 30+ Vip Movie gegarandeerd herrieschoppervrij. ,,Je betaalt wat meer. Die hogere prijs is voor veel overlastgevers een drempel. Het heeft ook geen zin meer om herrie te schoppen: ze worden er nu direct uitgevist door onze medewerker.’’

De leeftijdsgrens ligt niet heel nauw, zegt Van de Meer. ,,Naar paspoorten gaan we niet vragen, maar als een groep 15-jarigen zich meldt zullen we wijzen op het bordje 30+. Zij zoeken maar een andere film uit. Er is genoeg ander aanbod.’’
Filmkenner René Mioch is verbaasd over de extra betaling voor ordebewaking. ,, Dat moet natuurijk service van de zaak blijven, dat hoort nu eenmaal bij het risico van het vak. Mensen die overlast veroorzaken moeten steevast worden aangesproken op hun gedrag, het moet de bezoeker geen extra geld kosten. Net als vroeger op schoolreisjes moet een herriemaker weer het idee krijgen: zulke geintjes moet ik hier niet flikken.’’

Pathé zet nog andere middelen in om de ‘normale’ bezoeker weer de ruimte te geven. De keten wil de SMS Alert, die al gebruikt wordt in vestigingen in Amsterdam, ook op andere plaatsen introduceren. Bezoekers die last hebben van anderen kunnen dat per sms laten weten, waarna een medewerker ingrijpt.
En ook dat is niet alles. Bioscoopverboden zijn ook al geïntroduceerd. Wie overlast bezorgt, wordt de toegang voor langere tijd geweigerd. Pathé Schouwburgplein deelde naar eigen zeggen al vier à vijf van zulke verboden uit. Marcel uit Rotterdam (33), die in de bioscoop op zijn vriendin staat te wachten en niet met zijn achternaam in de krant wil, vindt het allemaal maar overdreven.

Extra betalen voor bewaking in de zaal? ,,Je hoort wel eens geouwehoer als de film al is begonnen, maar wat maakt dat uit? Mensen zijn toch sociale wezens? Nederland verandert zo in een NSB-land, en dat is niet best.’’
Veel andere bioscoopbezoekers vinden het idee dat ze beschermd naar de bios kunnen juist zéér aantrekkelijk. Zondag was de zaal vol dertigplussers voor het eerst uitverkocht. Jeugdige overlastgevers? Die waren in geen velden of wegen te bekennen.

Olive Yao
27-07-09, 20:55
Zoiets dacht ik onlangs in de supermarkt.

Tomaten zijn vaak onrijpe smakeloze koolrapen, duitsers noemen onze tomaten "Wasserbomben". Er zijn ook roma's en trostomaten. Veel lekkerder, ook veel duurder. Waarom zijn gewone tomaten niet veel beter?

Charlus
27-07-09, 21:56
Zoiets dacht ik onlangs in de supermarkt.

Tomaten zijn vaak onrijpe smakeloze koolrapen, duitsers noemen onze tomaten "Wasserbomben". Er zijn ook roma's en trostomaten. Veel lekkerder, ook veel duurder. Waarom zijn gewone tomaten niet veel beter?
Bij verschillende gelegenheden vernomen dat Nederlanders vooral willen dat groente er goed uitziet. Groente voor de Nederlandse markt ziet er dus altijd prachtig uit maar smaakt nergens naar. Of het nu niet mogelijk is om groente te kweken die er goed uitziet én goed smaakt óf dat Nederlanders bovendien prijs stellen op groente zonder smaak is mij nooit uitgelegd.
Eens een Italiaanse kok gezien die Nederlands tomaten alleen ter garnering gebruikte ("smaken nergens naar maar zien er prachtig uit"), in het gerecht zelf deed hij andere tomaten.

sjaen
28-07-09, 00:15
Zoiets dacht ik onlangs in de supermarkt.

Tomaten zijn vaak onrijpe smakeloze koolrapen, duitsers noemen onze tomaten "Wasserbomben". Er zijn ook roma's en trostomaten. Veel lekkerder, ook veel duurder. Waarom zijn gewone tomaten niet veel beter?

de lekkerste tomaat: Tasty Tom's

Ik wordt gek hier van al die verkeers-drempels, en maar remmen, gas geven, remmen............ pff lekker voor het milieu!! :aanwal:

Joesoef
28-07-09, 05:30
Koop mn groente (brood en vlees trouwens ook) zoveel mogelijk bij de turkse en marokkaanse super. Het is goedkoper, smaakt vele malen beter (groente komt vaak van buiten NL) en je steunt een kleine middenstander. Ze helpen je daar ook beter en zijn vriendelijker dan in de supermarkt. Ik betaal voor al die plusjes trouwens minder, niets extra's. Niet dat ik het daarom doe.

Opmerkelijk dat dingen die normaal zijn dat die dat niet zijn. Stille bioscoop, smaakvolle groente.

Julien
28-07-09, 14:58
lol ik pas blijkbaar in dat plaatje van 'overlastgever' maar ik vind het wel meevallen. Naar de bios is toch gewoon een uitje met vrienden? Als ik gewoon door een film heen praat en m'n telefoon opneem, mis je echt niet de film hoor. Of je bent wel heel erg snel afgeleid..

Joesoef
28-07-09, 16:06
lol ik pas blijkbaar in dat plaatje van 'overlastgever' maar ik vind het wel meevallen. Naar de bios is toch gewoon een uitje met vrienden? Als ik gewoon door een film heen praat en m'n telefoon opneem, mis je echt niet de film hoor. Of je bent wel heel erg snel afgeleid..


Wat jij als niet storend ervaart is voor een ander zeer hinderlijk. Het zijn normale normen en waarden dat je de telefoon uit zet en even je tater dicht houd. Gewoon een kwestie van normen en waarden, rekening houden met een ander.

sjaen
28-07-09, 17:13
lol ik pas blijkbaar in dat plaatje van 'overlastgever' maar ik vind het wel meevallen. Naar de bios is toch gewoon een uitje met vrienden? Als ik gewoon door een film heen praat en m'n telefoon opneem, mis je echt niet de film hoor. Of je bent wel heel erg snel afgeleid..

Aso:fuckit2:

Good Kahuna
28-07-09, 19:33
lol ik pas blijkbaar in dat plaatje van 'overlastgever' maar ik vind het wel meevallen. Naar de bios is toch gewoon een uitje met vrienden? Als ik gewoon door een film heen praat en m'n telefoon opneem, mis je echt niet de film hoor. Of je bent wel heel erg snel afgeleid..

Sorry hoor, maar je gsm aanlaten (en opnemen!) in de bios getuigt echt van slechte manieren. Beetje in de categorie van popcorn gooien naar iemand twee rijen verder. Als je zin hebt om te ouwehoeren ga je toch gewoon naar de kroeg?

mark61
28-07-09, 23:35
Ouwe bokken versus ontaarde Fransoos. Weet je vader dat je met le popcorn gooit? :haha:

knuppeltje
29-07-09, 09:51
lol ik pas blijkbaar in dat plaatje van 'overlastgever' maar ik vind het wel meevallen. Naar de bios is toch gewoon een uitje met vrienden? Als ik gewoon door een film heen praat en m'n telefoon opneem, mis je echt niet de film hoor. Of je bent wel heel erg snel afgeleid..

Totaal geen fatsoen fransoosje, foei!

naam
29-07-09, 10:03
Bij verschillende gelegenheden vernomen dat Nederlanders vooral willen dat groente er goed uitziet. Groente voor de Nederlandse markt ziet er dus altijd prachtig uit maar smaakt nergens naar. Of het nu niet mogelijk is om groente te kweken die er goed uitziet én goed smaakt óf dat Nederlanders bovendien prijs stellen op groente zonder smaak is mij nooit uitgelegd.
Eens een Italiaanse kok gezien die Nederlands tomaten alleen ter garnering gebruikte ("smaken nergens naar maar zien er prachtig uit"), in het gerecht zelf deed hij andere tomaten.


Net terug uit Italië en daar wel eens tomaten in de supermarkt gekocht die kwamen uit....Nederland en die smaakte heerlijk. Ik snap eigenlijk niet waarom in Italië Nederlandse tomaten worden verkocht.

Joesoef
29-07-09, 10:28
Net terug uit Italië en daar wel eens tomaten in de supermarkt gekocht die kwamen uit....Nederland en die smaakte heerlijk. Ik snap eigenlijk niet waarom in Italië Nederlandse tomaten worden verkocht.

Hangt af van de vraag van de klant (oa moment van plukken, ras). In Frankrijk komen de klasse I uien uit Nederland. Het is veelal het moment van plukken, ik heb een tijdje levensmiddelen ingekocht en soms (vooral in de zomer als de vraag groot was) kreeg ik nog groene tomaten. Rijpen doen ze niet, bijkleuren en zacht worden wel. Smaak blijft prut.

Julien
29-07-09, 12:27
Ouwe bokken versus ontaarde Fransoos.
Hoezo ontaard? :P


Weet je vader dat je met le popcorn gooit? :haha:
Eh doe ik dat dan? Misschien op mijn 14e,15e wel eens gedaan. Maar ik had het over telefoon opnemen en met de mensen naast je praten tijdens de film. De bioscoop is geen bibliotheek?

Joesoef
31-07-09, 14:20
Hoezo ontaard? :P


Eh doe ik dat dan? Misschien op mijn 14e,15e wel eens gedaan. Maar ik had het over telefoon opnemen en met de mensen naast je praten tijdens de film. De bioscoop is geen bibliotheek?


Bleek over vrouw om opmerking in bioscoop
Uitgegeven: 31 juli 2009 14:24
Laatst gewijzigd: 31 juli 2009 14:24
LEEDS - Een groep jongeren heeft in de Britse stad Leeds bleekmiddel in het gezicht van een vrouw gegooid omdat ze vroeg of de groep niet door een film heen wilde praten.
© ANP

Het incident gebeurde zondag in een restaurant, kort nadat de vrouw met haar gezin de bioscoop had verlaten. Dat schrijft The Independent vrijdag op gezag van de politie.

De vrouw is met brandwonden aan haar gezicht, schouders en rug naar het ziekenhuis gebracht. Er wordt nog onderzocht of de schade aan haar ogen

mark61
01-08-09, 22:22
Hoezo ontaard? :P


Eh doe ik dat dan? Misschien op mijn 14e,15e wel eens gedaan. Maar ik had het over telefoon opnemen en met de mensen naast je praten tijdens de film. De bioscoop is geen bibliotheek?

Ja, dat is het wel. Druk kakelen doe je maar in een pretpark. Tis gek, maar er zijn mensen die actually voor de film komen en die aandachtig proberen te volgen.

Ik ben de afgelopen 15 jaar welgeteld één keer naar een gewone bioscoop geweest. Wat een bende.

TonH
02-08-09, 09:27
Ik snap die franzoos wel. In de meeste mediterane landen ben je luid bij muziek en praat je door voorstellingen heen. Alleen wel altijd beneden het geluidsniveau van de voorstelling en dat issie kennelijk even vergeten.

knuppeltje
02-08-09, 09:58
Ja, dat is het wel. Druk kakelen doe je maar in een pretpark. Tis gek, maar er zijn mensen die actually voor de film komen en die aandachtig proberen te volgen.

Ik ben de afgelopen 15 jaar welgeteld één keer naar een gewone bioscoop geweest. Wat een bende.

In Italië is vooral La Scala berucht om de luidruchtigheid van het publiek. Zangers zijn er menigmaal uitgejouwd als het plebs het niet naar hun zin vond. Carrières zijn er gebroken. Onze eigen Gré Brouwestein - niet bepaald een van de minste - had er een hekel aan om daar te zingen, en zelfs Callas moest het bij dat plebs nog wel eens ontgelden. Maar luidruchtig praten was daar heel normaal vroeger. Men kwam vaak niet voor de opera - maar om de hoge C van de tenor te horen - en dan was het muis stil - zeker in de wat dat betreft beruchte France Grand Opera's waar er veel in voorkomen, en die dan in de Italiaanse versie werden opgevoerd. Vroeger had je in de zaal van menig operahuis in Italië alleen staanplaatsen, dat was ook al niet bevorderlijk voor de rust in de tent - zeker niet met het Italiaanse temperament. Testen hebben uitgewezen dat zittend de mens zich rustiger gedraagt dan staande, dat weten ze tegenwoordig in de Scala ook.

mark61
02-08-09, 15:02
In Italië is vooral La Scala berucht om de luidruchtigheid van het publiek. Zangers zijn er menigmaal uitgejouwd als het plebs het niet naar hun zin vond. Carrières zijn er gebroken. Onze eigen Gré Brouwestein - niet bepaald een van de minste - had er een hekel aan om daar te zingen, en zelfs Callas moest het bij dat plebs nog wel eens ontgelden. Maar luidruchtig praten was daar heel normaal vroeger. Men kwam vaak niet voor de opera - maar om de hoge C van de tenor te horen - en dan was het muis stil - zeker in de wat dat betreft beruchte France Grand Opera's waar er veel in voorkomen, en die dan in de Italiaanse versie werden opgevoerd. Vroeger had je in de zaal van menig operahuis in Italië alleen staanplaatsen, dat was ook al niet bevorderlijk voor de rust in de tent - zeker niet met het Italiaanse temperament. Testen hebben uitgewezen dat zittend de mens zich rustiger gedraagt dan staande, dat weten ze tegenwoordig in de Scala ook.

Ja, en in de Giuseppe Di Meazza :hihi: (het stadion van Inter en AC)

Julien
02-08-09, 19:57
Ik snap die franzoos wel. In de meeste mediterane landen ben je luid bij muziek en praat je door voorstellingen heen. Alleen wel altijd beneden het geluidsniveau van de voorstelling en dat issie kennelijk even vergeten.

Knappe jongen als je boven het geluidsniveau van een film in de bioscoop uit wil komen. Ook ik heb niet zo'n harde stem...




Maar als ik het goed begrijp volgen jullie allemaal de film niet meer als er mensen in de zaal beginnen te praten of te bellen? Eigenlijk vind ik dat best triest.. :hihi:

Joesoef
02-08-09, 20:06
Knappe jongen als je boven het geluidsniveau van een film in de bioscoop uit wil komen. Ook ik heb niet zo'n harde stem...




Maar als ik het goed begrijp volgen jullie allemaal de film niet meer als er mensen in de zaal beginnen te praten of te bellen? Eigenlijk vind ik dat best triest.. :hihi:


Het is triest als je niet geen rekening met een ander wilt houden. Zie je trouwens wel vaker terug in de maatschappij, steeds minder normen en waarden, steeds minder mensen die rekening houden met anderen, ikke ikke.



Pakweg 250 mensen per zaal, gesprek van mens tot mens 3x2 minuten, 125x3x2/90=8,3. Als iedereen zich net zoals jij zich nergens wat van aantrekt dan zit er gemiddeld 8 man continu door de film heen te kletsen.

Julien
02-08-09, 20:12
Joesoef ben jij ook zo'n persoon die gaat klagen als iemand praat in de stiltecoupé van de trein?

No hard feelings, en dan kun je me respectloos noemen, maar ik vind het echt belachelijk dat er in Nederland openbare plekken zijn waar je niet MAG praten.. dat is echt de omgekeerde wereld. Wat betreft de bioscoop, mij zou het echt niet uitmaken als de helft van de zaal tijdens de film aan het praten is, volgen doe ik de film nog steeds

Joesoef
02-08-09, 20:17
Joesoef ben jij ook zo'n persoon die gaat klagen als iemand praat in de stiltecoupé van de trein?

No hard feelings, en dan kun je me respectloos noemen, maar ik vind het echt belachelijk dat er in Nederland openbare plekken zijn waar je niet MAG praten.. dat is echt de omgekeerde wereld. Wat betreft de bioscoop, mij zou het echt niet uitmaken als de helft van de zaal tijdens de film aan het praten is, volgen doe ik de film nog steeds


Kijk, daarin zit hem nu de kneep. JIJ bent van mening dat het niet erg is, JIJ legt afspraken die gemaakt zijn opzij.

H.P.Pas
02-08-09, 20:27
Joesoef ben jij ook zo'n persoon die gaat klagen als iemand praat in de stiltecoupé van de trein?


Sterker nog.
De conducteur of zonodig de ME hoort die iemand de trein uit te flikkeren.

Joesoef
02-08-09, 20:28
Sterker nog.
De conducteur of zonodig de ME hoort die iemand de trein uit te flikkeren.


En helaas, de raampjes van de stiltecoupe gaan niet open, ik zou zo iemand er hoogst persoonlijk door heen proppen.

TonH
02-08-09, 23:29
Knappe jongen als je boven het geluidsniveau van een film in de bioscoop uit wil komen. Ook ik heb niet zo'n harde stem...




Maar als ik het goed begrijp volgen jullie allemaal de film niet meer als er mensen in de zaal beginnen te praten of te bellen? Eigenlijk vind ik dat best triest.. :hihi:

Waarschijnlijk ben je stokdoof of zo afgestompt door alle omgevingsgeluiden dat je het zelf niet eens meer hoort. Kans is echter groter dat jij en ik nooit in dezelfde filmzaal hebben gezeten...

Laat ik het ook nog even uitleggen: een bioscoop (=levens bekijker) is een theater. Ik mag hopen dat je in het Concertgebouw, de Stopera of de Stadsschouwburg je telefoon uit hebt, je snater houdt en op je stoel blijft zitten. Zo niet dan loop je het risico dat de dirigent of regiseur je hoogstpersoonlijk bij de kladden grijpt en je de zaal uit timmert.

Ok, je komt misschien niet in dat soort theaters. Mooi. En anders zul je best begrijpen dat in die gevallen je niet alleen de concentratie van de toeschouwers doorbreekt, maar vooral de concentratie van de performers.

De bioscoop heeft geen performers, maar er zijn echt veel mensen die bij een stuk make-believe concentratie nodig hebben om 'op' te gaan in die fantasiewereld. Iedere oetlul die daar doorheen tettert verstoord dat genoegen. Daarom alleen al zou je er rekening mee kunnen houden.

Maar wat Knuppeltje zegt dan? Over de Scala? Inderdaad en niet alleen daar. Al sinds de oude Grieken was het heel gewoon dat publiek en acteurs met elkaar interactie hadden. En meestal ging het daarbij niet zachtzinnig aan toe. Ook recenter is het in Nederland wel gebeurd dat er met tomaten gegooid werd of dat een halve zaal leeg liep tijdens een Holland Festival voorstelling. Dat laatste omdat bij de mensen de trommelvliezen letterlijk knapten en ze het gevoel hadden dat het bloed hun uit de oren liep. En die tomaten werden gegooid uit protest tegen de zoveelste ouwbollige voorstelling waar de toenmalige theater baronnen niet vanaf wilden stappen.

Lawaai en rumoer. Wat is nu het verschil met jij en de jouwen? Al deze gedragingen zijn direct gericht op datgene wat in de voorstelling gebeurd. Ik heb ook in een bioscoopzaal gezeten die bij een spannende achtervolgingscene ineens massaal slap van de lach lag omdat de speedboot uit de Amsterdamse grachten sprongen op de werfkelders in Utrecht en dan weer in Amsterdam in het water plonste... Of tijdens een tranentrekkend moment in een Brug Te Ver schoot iedereen in de lach toen Liv Uhlman iets uitkraamde dat Nederlands had moeten zijn, maar zo beroerd klonk dat het hilarisch was. Weg sfeer...
Maar allemaal gericht op wat er op dat moment zich voor je ogen ontrolde.

Voor lekker kletsen, telefoneren, sigaretje roken, hapje eten en voortdurend in en uitlopen heb je een andere plek: de kroeg. Oeps sorry, die sigaret mag geloof ik niet meer he? En met je pilsje naar buiten lopen schijnt ook al een probleem te zijn... zucht. Maar ik neem aan dat het duidelijk is.

Laatste gedachte: zou er misschien een réden zijn waarom dat geluid in de bioscopen de laatste jaren zo achterlijk hard stond? Zou het kunnen dat men daarmee een tijd lang heeft geprobeerd kleppers als jij te overstemmen?

Gelukkig zullen we nu helemaal nooit meer samen in een bioscoop zitten en waar ik nu woon hébben we niet eens een bioscoop. En ook geen trein en stiltecoupés... Wat een paradijs eigenlijk. :D

Julien
03-08-09, 00:35
Waarschijnlijk ben je stokdoof of zo afgestompt door alle omgevingsgeluiden dat je het zelf niet eens meer hoort. Kans is echter groter dat jij en ik nooit in dezelfde filmzaal hebben gezeten...

Laat ik het ook nog even uitleggen: een bioscoop (=levens bekijker) is een theater. Ik mag hopen dat je in het Concertgebouw, de Stopera of de Stadsschouwburg je telefoon uit hebt, je snater houdt en op je stoel blijft zitten. Zo niet dan loop je het risico dat de dirigent of regiseur je hoogstpersoonlijk bij de kladden grijpt en je de zaal uit timmert.

Ok, je komt misschien niet in dat soort theaters. Mooi. En anders zul je best begrijpen dat in die gevallen je niet alleen de concentratie van de toeschouwers doorbreekt, maar vooral de concentratie van de performers.

De bioscoop heeft geen performers, maar er zijn echt veel mensen die bij een stuk make-believe concentratie nodig hebben om 'op' te gaan in die fantasiewereld. Iedere oetlul die daar doorheen tettert verstoord dat genoegen. Daarom alleen al zou je er rekening mee kunnen houden.

Maar wat Knuppeltje zegt dan? Over de Scala? Inderdaad en niet alleen daar. Al sinds de oude Grieken was het heel gewoon dat publiek en acteurs met elkaar interactie hadden. En meestal ging het daarbij niet zachtzinnig aan toe. Ook recenter is het in Nederland wel gebeurd dat er met tomaten gegooid werd of dat een halve zaal leeg liep tijdens een Holland Festival voorstelling. Dat laatste omdat bij de mensen de trommelvliezen letterlijk knapten en ze het gevoel hadden dat het bloed hun uit de oren liep. En die tomaten werden gegooid uit protest tegen de zoveelste ouwbollige voorstelling waar de toenmalige theater baronnen niet vanaf wilden stappen.

Lawaai en rumoer. Wat is nu het verschil met jij en de jouwen? Al deze gedragingen zijn direct gericht op datgene wat in de voorstelling gebeurd. Ik heb ook in een bioscoopzaal gezeten die bij een spannende achtervolgingscene ineens massaal slap van de lach lag omdat de speedboot uit de Amsterdamse grachten sprongen op de werfkelders in Utrecht en dan weer in Amsterdam in het water plonste... Of tijdens een tranentrekkend moment in een Brug Te Ver schoot iedereen in de lach toen Liv Uhlman iets uitkraamde dat Nederlands had moeten zijn, maar zo beroerd klonk dat het hilarisch was. Weg sfeer...
Maar allemaal gericht op wat er op dat moment zich voor je ogen ontrolde.

Voor lekker kletsen, telefoneren, sigaretje roken, hapje eten en voortdurend in en uitlopen heb je een andere plek: de kroeg. Oeps sorry, die sigaret mag geloof ik niet meer he? En met je pilsje naar buiten lopen schijnt ook al een probleem te zijn... zucht. Maar ik neem aan dat het duidelijk is.

Laatste gedachte: zou er misschien een réden zijn waarom dat geluid in de bioscopen de laatste jaren zo achterlijk hard stond? Zou het kunnen dat men daarmee een tijd lang heeft geprobeerd kleppers als jij te overstemmen?

Gelukkig zullen we nu helemaal nooit meer samen in een bioscoop zitten en waar ik nu woon hébben we niet eens een bioscoop. En ook geen trein en stiltecoupés... Wat een paradijs eigenlijk. :D

mensen als jij moeten ze juist de toegang tot de bioscoop verbieden, ik denk dat 2 uurtjes gevangeniscellen bewaken leuker voor je is. Dan kun je iedereen bekritiseren die zich niet aan de normen en waarden houdt.. :moe:

TonH
04-08-09, 22:30
mensen als jij moeten ze juist de toegang tot de bioscoop verbieden, ik denk dat 2 uurtjes gevangeniscellen bewaken leuker voor je is. Dan kun je iedereen bekritiseren die zich niet aan de normen en waarden houdt.. :moe:

Hahaha! Ik weet niet welke van je pilletjes op zijn, maar ik hoop dat de apotheek nog open is.

:duim: oftewel 'up yours' zoals we hier vriendelijk plegen te zeggen

mark61
04-08-09, 22:42
Jamaica is wel wat voor Juul. Daar schieten ze bij films met Clint Eastwood gezellig live mee. Het projectiedoek ligt dan ook altijd aan flarden. En hier en daar een bioscoopganger.

TonH
04-08-09, 23:13
Jamaica is wel wat voor Juul. Daar schieten ze bij films met Clint Eastwood gezellig live mee. Het projectiedoek ligt dan ook altijd aan flarden. En hier en daar een bioscoopganger.

Hoeft niet zo ver... Openlucht voorstelling op de Mani is voldoende. Er is daar geen bord te vinden dat niet doorzeefd is met kogels van kalibers waarvan ik niet eens wist dat ze in handvuurwapens af te schieten waren... :boogjes:
Laat hem hier maar genieten.

Charlus
04-08-09, 23:35
<...>No hard feelings, en dan kun je me respectloos noemen, maar ik vind het echt belachelijk dat er in Nederland openbare plekken zijn waar je niet MAG praten<...>
Het mag wel, maar is onbeschoft. Je dwingt ahw. anderen er iets van te zeggen, daarmee hen in een vervelende positie manoeuvrerend. Ik neem aan dat jij ook het recht hebt om muziek keihard te draaien. Wie er last van heeft, moet maar komen klagen.
Stel je eens voor dat kerkgangers tijdens de zondagse preek doorlopend met elkaar zitten te ouwehoeren. Profaner: hoe irritant is het niet wanneer mensen tijdens vergaderingen een tweespraak beginnen.
Waarom mekker je hier zo over door? Bespeur ik het voor gelovigen typische voorbijgaan aan de gevoeligheden van anderen (terwijl ze er gelijktijdig wel op staan dat tat. met hun eigen gevoeligheden rekening wordt gehouden)?

mark61
04-08-09, 23:44
Hoeft niet zo ver... Openlucht voorstelling op de Mani is voldoende. Er is daar geen bord te vinden dat niet doorzeefd is met kogels van kalibers waarvan ik niet eens wist dat ze in handvuurwapens af te schieten waren... :boogjes:
Laat hem hier maar genieten.

Nou als jij hem wil hebben. Hij krijst zo de hele Peloponnesos bij elkaar.

TonH
05-08-09, 00:02
Nou als jij hem wil hebben. Hij krijst zo de hele Peloponnesos bij elkaar.

Laat maar komen dat Fransoosje. Ook vroeger al genoeg van die varkentjes hier gewassen, getuige de vele ruïnes van Franse kruisridders. :boer:

Charlus
05-08-09, 00:25
<...>Jongeren die overlast veroorzaken, kunnen zo worden geweigerd.

De zogenaamde 30+ Vip Movie, inclusief popcorn en garderobe, vindt vooralsnog alleen plaats in de vestiging op het Rotterdamse Schouwburgplein. De nieuwe avond is er nu al een succesnummer: zondag was de zaal met vijfhonderd bezoekers en Harry Potter op het witte doek uitverkocht.<...>
Bij nader inzien: wat dondert het dat mensen door HP heen kletsen? Draagt bij aan de sfeer. Of zit men daar soms voor de Hoogstaande Artistieke Ervaring? Tot in het diepst van de ziel geroerd wanneer Harry een bijzonder moeilijke goocheltruuk tot een goed einde brengt.
Toen ik vroeger regelmatig naar de bios ging, was er van geklets of andere overlast nooit sprake. Hangt af van het soort bios/film. Dat was jaren '80. The Belly Of An Architect, Kaos, I've heard The Mermaids Singing, Oci Ciornie, Fitzcarraldo, Man Of Flowers... Alleen in de jaren '80 werden goeie films gemaakt, hoewel Being There, Monsieur Hulot, Charlie Chaplin. Nu met vrouw en stiefkinderen naar Ice Age 3-3D.

mark61
05-08-09, 09:01
Alleen in de jaren '80 werden goeie films gemaakt,

Nou nou, Spaanse cinema, Iraanse, Iñarritu (Mexico), hier en daar een Amerikaanse...

Charlus
05-08-09, 14:00
<...>Nou nou, Spaanse cinema, Iraanse, Iñarritu (Mexico), hier en daar een Amerikaanse...
Ik heb een Amerikaanse (Being There) en Canadese (I've heard...) film genoemd. De opsomming was daarnaast niet uitputtend vwb. mijn persoonlijke voorkeur.
Ik heb nog nooit een goede Spaanse film gezien. Bedoel je Almodóvar? Hysterisch/overspannen. Films uit al te exotische regionen raken me niet, daarvoor zijn cultuur en taal (ik doel hier vnl. op de beeldtaal, de manier waarop iets verteld wordt) me te vreemd en bovendien heb ik het grootste deel van de tijd niet de indruk naar een speelfilm te kijken maar naar een documentaire over verre zeden en gebruiken en de algehele doffe ellende ter plekke. Misschien heb je nog een specifieke suggestie?
Dat van die jaren '80 was wat gechargeerd. Volgens mij heeft iedereen een ontvankelijke periode in zijn leven, grofweg van 16 tot 30 jr. Na je dertigste komt er niets meer bij. Mensen beginnen dan te mekkeren dat er geen goeie muziek meer gemaakt wordt, de smaak ontwikkelt zich niet meer. Voor mij dus de jaren '80. Supersubjectief. Vroeger waren kleuren veel helderder dan nu.

Slinger
05-08-09, 14:13
Nou nou, Spaanse cinema, Iraanse, Iñarritu (Mexico), hier en daar een Amerikaanse...

Ja, ik ken ze. Politiekcorrecte derdewereldfilms. :slapen:

Werken beter dan slaappillen.

mark61
05-08-09, 15:35
Ik heb een Amerikaanse (Being There) en Canadese (I've heard...) film genoemd. De opsomming was daarnaast niet uitputtend vwb. mijn persoonlijke voorkeur.
Ik heb nog nooit een goede Spaanse film gezien. Bedoel je Almodóvar? Hysterisch/overspannen. Films uit al te exotische regionen raken me niet, daarvoor zijn cultuur en taal (ik doel hier vnl. op de beeldtaal, de manier waarop iets verteld wordt) me te vreemd en bovendien heb ik het grootste deel van de tijd niet de indruk naar een speelfilm te kijken maar naar een documentaire over verre zeden en gebruiken en de algehele doffe ellende ter plekke. Misschien heb je nog een specifieke suggestie?
Dat van die jaren '80 was wat gechargeerd. Volgens mij heeft iedereen een ontvankelijke periode in zijn leven, grofweg van 16 tot 30 jr. Na je dertigste komt er niets meer bij. Mensen beginnen dan te mekkeren dat er geen goeie muziek meer gemaakt wordt, de smaak ontwikkelt zich niet meer. Voor mij dus de jaren '80. Supersubjectief. Vroeger waren kleuren veel helderder dan nu.

Ik reageerde zoals je ziet op 'alleen in de jaren 80'. Niet op het ontbreken van Amerikaanse films. Gek, dat lezen.

Almodóvar heeft na zijn inderdaad aanvankelijk hysterische Jan Cremerdebuut heel goede films gemaakt. Ik noem een Hable con ella en Volver. Die heb je blijkbaar niet gezien. En ken je Mar Adentro bijvoorbeeld, van een andere regisseur?

Specifieke suggestie: alle films van Abbas Kiarostami en de familie (vader, moeder en dochter) Makhmalbaf. Zit je me nou te vertellen dat je te monocultureel bent om een iets andere beeldtaal te begrijpen? Ik vind die films glashelder. Ze zijn wel wat documentairachtig ja, dat heeft ook te maken met het idee dat de persoonlijke belevenissen van een individu niet zo belangrijk zijn. Is een cultureel ding. Ik mis dat vooral in Turkse literatuur en films, hoewel die laatste beter worden.

Atanarjuat, eerste Inuitfilm, meteen briljant.

Kijk eens naar Rozi ke zan shodam (De dag dat ik een vrouw werd) of 10, een film die je zeer zal aanspreken; vrouwelijke taxichauffeur krijgt bonte stoet passagiers. Haar zoontje zit vaak bij haar in de auto; ruzies met ex-echtgenoot; alles met 2 camera's op dashboard opgenomen. Een passagier is een vrouw die zich heeft kaalgeschoren omdat ze geen hoofddoek op wil :hihi:

Man, als we even buiten de tijdseis (>80) treden, wat dacht je van al die grote Russische films, jezus. Maar die begrijp je niet? Tarkovskij, Konchalovsky, de films van de Tsjech Menzel, Joegoslavische films. Recentelijk WWW it's a wonderful world uit Marokko, post-modern :hihi:

Dat van die levensfase is ook waar, maar wat Oost-Europa betreft is het een waarheid als een koe dat het communisme / mensen onder druk prima films opleverde. Nu is het grotendeels slappe hap.

Je kan me ook niet vertellen dat de beeldtaal van Chen Kaige enzo je niet aanspreekt, Het rode korenveld en Raise the red lantern enzo. Zelfs een film als Tampopo, Japan dus, is nog wel te volgen.

Alleen de meeste Koreaanse films, daar begrijp ik werkelijk geen hout van. Op een na, hoe heette die ook weer? Jongen en meisje trekken van leegstaand huis naar leegstaand huis.

Vooruit, ga kijken.

mark61
05-08-09, 15:38
Ja, ik ken ze. Politiekcorrecte derdewereldfilms. :slapen:

Werken beter dan slaappillen.

Jij kent niks, boerenlul, anders zou je niet zulk stompzinnig comentaar hebben.

Wat is er in godsnaam polcor aan Iñarritú of Atanarjuat? Je kletst maar wat. Je weet van niks en balkt er maar op los. Ga de Two Towers nog es lezen :hihi:

Aan de ene kant zijn filmers in die landen bijna per definitie anti-regime, dus daar zijn ze dan niet polcor. Aan de andere kant maakt ze dat dus ook niet polcor hier, want polcor is links, is 'niet teveel commentaar op andere landen'.

De kritiek in die films op van alles, islam bijvoorbeeld, is typisch iets voor jou.

Enfin, tegen welke boerenpummel vertel ik dit ook. Geschiedenisleraar my ass :hihi:

knuppeltje
05-08-09, 15:56
Ja, ik ken ze. Politiekcorrecte derdewereldfilms. :slapen:

Werken beter dan slaappillen.

Nooit van Almodovar gehoord zeker?

Slinger
05-08-09, 16:02
Nooit van Almodovar gehoord zeker?

Jij wel? Gaat dat bij jou op dezelfde manier als met Stone?

mark61
05-08-09, 16:05
Jij wel? Gaat dat bij jou op dezelfde manier als met Stone?

Je weet dus weer niet waar je over babbelt, zoals gewoonlijk. John2-trekjes.

knuppeltje
05-08-09, 16:17
Jij wel? Gaat dat bij jou op dezelfde manier als met Stone?

Zalig zijn de armen van geest Heer, maar houdt die knakkers het liefst zover mogenlijk van hier.

Slinger
05-08-09, 16:33
Zalig zijn de armen van geest Heer, maar houdt die knakkers het liefst zover mogenlijk van hier.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=276871&page=2

Charlus
05-08-09, 23:38
Ik heb een Amerikaanse (Being There) en Canadese (I've heard...) film genoemd. De opsomming was daarnaast niet uitputtend vwb. mijn persoonlijke voorkeur.
Ik heb nog nooit een goede Spaanse film gezien. Bedoel je Almodóvar? Hysterisch/overspannen. Films uit al te exotische regionen raken me niet, daarvoor zijn cultuur en taal (ik doel hier vnl. op de beeldtaal, de manier waarop iets verteld wordt) me te vreemd en bovendien heb ik het grootste deel van de tijd niet de indruk naar een speelfilm te kijken maar naar een documentaire over verre zeden en gebruiken en de algehele doffe ellende ter plekke. Misschien heb je nog een specifieke suggestie?
Dat van die jaren '80 was wat gechargeerd. Volgens mij heeft iedereen een ontvankelijke periode in zijn leven, grofweg van 16 tot 30 jr. Na je dertigste komt er niets meer bij. Mensen beginnen dan te mekkeren dat er geen goeie muziek meer gemaakt wordt, de smaak ontwikkelt zich niet meer. Voor mij dus de jaren '80. Supersubjectief. Vroeger waren kleuren veel helderder dan nu.
Ik reageerde zoals je ziet op 'alleen in de jaren 80'. Niet op het ontbreken van Amerikaanse films. Gek, dat lezen.

Almodóvar heeft na zijn inderdaad aanvankelijk hysterische Jan Cremerdebuut heel goede films gemaakt. Ik noem een Hable con ella en Volver.
Hable con ella valt wat mij betreft in de eerder genoemde categorie. Volver... dat was toch met die moeder die net deed alsof ze dood was omdat..., waarom ook al weer? Je ziet, ik probeer het zonder IMDB en Google te doen.
Ik vind het maakwerk, gekunsteld, drakerig, sentimenteel. Een kwestie van smaak hoor, je hoef, en zult, het niet met me eens zijn. Een film moet voor mij ook mooooooi zijn. Het laatste fragment uit Kaos dat speelt in de herinnering van Pirandello zijn moeder onder muziek uit Le Nozzi Di Figaro. De fantasieën van Polly uit I've Heard The Mermaids Singing. Koyaanisqatsi desnoods.

Die heb je blijkbaar niet gezien.
Volver iig. wel. Hable Con Ella... Van de synopsis kreeg ik al de kriebels.

En ken je Mar Adentro bijvoorbeeld, van een andere regisseur?
Nee, dus nu neem ik even mijn toevlucht tot IMDB... Ah, de killer uit No Country For Old Men. Daar komt die arme Bardem nooit meer vanaf. De plot zou van Almodóvar in een serieuze bui kunnen zijn, ja toch? Spaanse cinema...

Specifieke suggestie: alle films van Abbas Kiarostami en de familie (vader, moeder en dochter) Makhmalbaf.
Ik zal eens zien.

Zit je me nou te vertellen dat je te monocultureel bent om een iets andere beeldtaal te begrijpen? Ik vind die films glashelder.
Je leest alweer te snel. Ik zei niet dat ik ze niet begrijp, maar dat ze me niet raken. Mogelijk raken ze me niet omdat ik ze niet begrijp. Ik bedoel eigenlijk dat ik gevoelsmatig niets ervaar bij die films. Ja, noem het maar monocultureel. Bollywood-films lijken voor mij van een andere planeet afkomstig. Turkse muziek, bachata (is mijn vrouw gek op), Marokkaanse muziek waar ze het op WSDB wel eens over hebben. Aan de andere kant snapt mijn vrouw niet wat ik in Schubert zie. Ik veroordeel overigens niet, doe iig. daartoe mijn best.

Ze zijn wel wat documentairachtig ja, dat heeft ook te maken met het idee dat de persoonlijke belevenissen van een individu niet zo belangrijk zijn. Is een cultureel ding. Ik mis dat vooral in Turkse literatuur en films, hoewel die laatste beter worden.
Zou kunnen, wschnl. heb jij meer zicht op zulke zaken dan ik.

Atanarjuat, eerste Inuitfilm, meteen briljant.
Zegt me niets. Ga ik beslist een proberen.

Kijk eens naar Rozi ke zan shodam (De dag dat ik een vrouw werd) of 10, een film die je zeer zal aanspreken; vrouwelijke taxichauffeur krijgt bonte stoet passagiers. Haar zoontje zit vaak bij haar in de auto; ruzies met ex-echtgenoot; alles met 2 camera's op dashboard opgenomen. Een passagier is een vrouw die zich heeft kaalgeschoren omdat ze geen hoofddoek op wil :hihi:

Man, als we even buiten de tijdseis (>80) treden,
Was geen vooropgestelde eis hoor.

wat dacht je van al die grote Russische films, jezus. Maar die begrijp je niet? Tarkovskij, Konchalovsky, de films van de Tsjech Menzel, Joegoslavische films. Recentelijk WWW it's a wonderful world uit Marokko, post-modern :hihi:
Tarkovsky, da's echt heel erg. Pretentieuze gebakken lucht. Ik heb Nostalgia (is toch van hem?) gezien, wat een yawnfest. Heeft hij niet ook een film over iconenschilder Rublev gemaakt? Daar is mij van bijgebleven dat ik 'm in zijn geheel vergeten ben.
Er zijn voor mij 2 grote Russische films: Oblomov en Oci Ciornie. Mikhailkov dus.

Dat van die levensfase is ook waar, maar wat Oost-Europa betreft is het een waarheid als een koe dat het communisme / mensen onder druk prima films opleverde. Nu is het grotendeels slappe hap.
Dat rechtstreekse verband zie ik niet zo. In Italië zuchtte men ook onder een dictatuur ergo fraaie films?

Je kan me ook niet vertellen dat de beeldtaal van Chen Kaige enzo je niet aanspreekt, Het rode korenveld en Raise the red lantern enzo. Zelfs een film als Tampopo, Japan dus, is nog wel te volgen.
Oh ja, die zijn wel mooi (Rode Korenveld) resp. leuk (Tampopo). Zhang Yimou dan toch. Ook hier geldt dat wat mij betreft hoofdzakelijk van verstandelijke waardering sprake is. Geen films die ik vaker dan 1 keer hoef te zien, itt. de films uit het rijtje dat ik eerder noemde.

Alleen de meeste Koreaanse films, daar begrijp ik werkelijk geen hout van. Op een na, hoe heette die ook weer? Jongen en meisje trekken van leegstaand huis naar leegstaand huis.
Geen idee.

Vooruit, ga kijken.
Ja baas.

knuppeltje
06-08-09, 08:46
[QUOTE=Slinger[/QUOTE]

Geef nu maar gewoon toe dat je weer eens uit je nek aan het lullen was, omdat je van de hele Spaanse filmkunst geen ene ruk afweet.

Slinger
06-08-09, 09:05
Geef nu maar gewoon toe dat je weer eens uit je nek aan het lullen was, omdat je van de hele Spaanse filmkunst geen ene ruk afweet.

Je bent wel brutaal zeg. Uit je nek lullen, dat doe jij alleen maar, zoals voortaan iedereen weet.

Ik heb verschillende Spaanse films gezien, zoals het hier genoemde Hable con ella. Slaapverwekkend. Doe mij maar de Italianen.

sjaen
06-08-09, 09:12
La Vita È Bella, Roberto Benigni

met Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Giustino Durano

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Italiaanse man met zijn vrouw en zoontje afgevoerd naar een Duits werkkamp. Om het kind het vooruitzicht van een zekere dood te besparen, stelt hij de reis voor als een spel, waarin je prijzen kunt winnen. De man gelooft er heilig in dat hij de geestelijke gezondheid van zijn zoontje kan redden en gaat vastbesloten door met toneelspelen, zelfs wanneer ze in het kamp zijn aangekomen en keihard moeten werken.

Slinger
06-08-09, 09:14
La Vita È Bella, Roberto Benigni

met Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Giustino Durano

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Italiaanse man met zijn vrouw en zoontje afgevoerd naar een Duits werkkamp. Om het kind het vooruitzicht van een zekere dood te besparen, stelt hij de reis voor als een spel, waarin je prijzen kunt winnen. De man gelooft er heilig in dat hij de geestelijke gezondheid van zijn zoontje kan redden en gaat vastbesloten door met toneelspelen, zelfs wanneer ze in het kamp zijn aangekomen en keihard moeten werken.

Zou verplicht moeten worden. We zullen de afloop maar niet verklappen.

Slinger
06-08-09, 09:25
Er zijn wel goede Spaanse films. Ik herinner me plotseling, van een paar jaar geleden, Pans' Labyrinth.

Huiveringwekkend, maar meesterlijk.