PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland geeft Ghana hoofd opgehangen koning terug



Marsipulami
24-07-09, 12:55
Nederland geeft Ghana hoofd opgehangen koning terug

Het hoofd van koning Badu Bonsu II uit Ghana is officieel terug in Ghanese handen. De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen, zaakgelastigde van Ghana in Nederland Odoi-Anim en de Ghanese stamleider Etsin Kofi II, ondertekenden gisteren in Den Haag de verklaring die de overdracht van het hoofd van de vorst eindelijk tot een feit maakte. Een achterachterkleinzoon van Badu Bonsu was erbij aanwezig.

Sterk water

Het hoofd was zelf ook op het ministerie, maar was slechts voor gasten uit Ghana te bezoeken. Badu Bonsu II doodde in 1838 twee Nederlandse gezanten en werd door zijn eigen volk uitgeleverd aan de Nederlanders in de Goudkust (het tegenwoordige Ghana). De koning werd opgehangen. Zijn hoofd werd verwijderd, geconserveerd en naar Nederland gebracht. Daar stond het op sterk water in Leiden, hetgeen volgens een verslaggever van Radio Voice of Africa sommige mensen in Ghana nog wel lelijk dwarszit.

Toen de Ghanese president Kufour vorig jaar een staatsbezoek bracht aan Nederland, kwam de kwestie van de teruggave aan het rollen. "Overal ter wereld hechten mensen groot belang aan de manier waarop hun voorouders worden begraven. Op een manier die hun ziel koestert. Wij moeten degenen die we eerden in het leven vaarwel kunnen zeggen. We moeten weten dat onze voorouders kunnen rusten in vrede", zei Verhagen bij de overdracht.

Jenever

Nadat de overdracht was bezegeld met jenever, een drank die ook door Ghanezen altijd op prijs wordt gesteld, hieven zwarte vrouwen een lied aan waarmee ze de dode zijn rust toewensten. De Afrikaanse gasten waren ook gekleed in zwart of rood, of in een combinatie daarvan, allemaal volgens Ghanese begrafenisrituelen.

"Koning Badu Bonsu II leefde en heerste terwijl Nederlanders de handelsposten controleerden. Na zijn dood is hij een symbool geworden van deze woelige tijden", aldus Verhagen verder. "Ons gedeeld verleden behelst ook de verfoeilijke slavenhandel, waar onze handelaren aan deelnamen en die door hen in stand werd gehouden. We negeren dat gedeelde erfgoed niet."

Veel belangstelling

In Ghana is veel belangstelling voor de zaak. De overdracht zou volgens Radio Voice of Africa zelfs live zijn uitgezonden, in elk geval via de radio. (anp/sam)
24/07/09 10u58

knuppeltje
24-07-09, 13:15
[SIZE="4"] Badu Bonsu II doodde in 1838 twee Nederlandse gezanten en werd door zijn eigen volk uitgeleverd aan de Nederlanders in de Goudkust (het tegenwoordige Ghana).

Plaatvervangende schaamte of berouw?

Eerste die vuige moordenaar uitleveren, en dan later uit wroeging om zijn schedel komen zeuren, bah! :fpotver:

mark61
24-07-09, 13:55
Plaatvervangende schaamte of berouw?

Eerste die vuige moordenaar uitleveren, en dan later uit wroeging om zijn schedel komen zeuren, bah! :fpotver:

Ze waren gewoon bang dat ze anders uitgeroeid zouden worden denkk

Olive Yao
24-07-09, 19:39
Waarom werd de koning opgehangen? Hij had twee hollandse "gezanten" gedood.

Wat deden die gezanten daar eigenlijk?

Het gaat hier dus om meer dan een laatste rustplaats voor deze dode. Het gaat om erkenning van een misdaad.

Eke
24-07-09, 20:12
Al enkele eeuwen zaten de Nederlanders in Ghana als slavenhandelaar.
De koning verzette zich tegen deze smerige handel. Toen handelaars aan tegenstanders van de koning munitie hadden verstrekt werden de 7 ( 7 volgens Netwerk, 2 volgens de krant)ter dood gebracht.
De koning hoopte de woede van Nederland te sussen met 7 kalebassen goudstof---het was een machtige vorst-maar Den Haag pikte dat niet...die eiste de doodstraf.

Nu naar NU. Onze 'empathische' minister van buitenlandse zaken vergat

1) dat het heel schokkend is om het hoofd van opa (overovergrootvader ?)
te zien opduiken in sterk water
Hij had hier geen rekening meegehouden en de achterkleinzoon zat op een plekje achteraf te vechten tegen z'n emoties...

2) onze huidige minister van buitenlandse zaken had een uitgelezen kans om nog eens nadrukkelijk namens het Nederlandse volk z'n diepe verontschuldigingen aan te bieden voor die harteloze schurken onder ons die zakken vulden dankzij andermans ellende......ik heb niks gehoord op het nieuws.....

Eke
24-07-09, 20:22
. Het gaat om erkenning van een misdaad.


Heb jij nou het gevoel dat die erkenning gegeven is, Olive ? Met een paar getekende overdrachtspapieren en een glaasje fris ????

Ik wil graag dat Maxime Verhagen officieel aanwezig is namens ons volk bij de ter aarde bestelling van de vorst.

mark61
24-07-09, 22:24
Waarom werd de koning opgehangen? Hij had twee hollandse "gezanten" gedood.

Wat deden die gezanten daar eigenlijk?

Het gaat hier dus om meer dan een laatste rustplaats voor deze dode. Het gaat om erkenning van een misdaad.

Die gezanten kwamen wellicht onderhandelen over handelscontracten, grondaankoop, vestiging factorij, who knows.

Het wordt wijd en zijd als zeer onbeleefd beschouwd ongewapende diplomaten te vermoorden. Dat was bijvoorbeeld de reden dat Djenghis Khan steden platbrandde en alle inwoners over kling joeg. Ze vermoordden zijn ongewapende afgezanten.

Naar de normen van de tijd was een moordenaar executeren niet echt extreem of bizar.

Intussen hebben Hollanders daar natuurlijk alle mogelijke beestachtige misdaden gepleegd, maar dat is uit dit specifieke incident niet op te maken zo direct.

De Ashanti deden zelf aan slaven houden; dat was het punt niet. Het liep uit de hand toen de westerse slavenhalers gigantische aantallen slaven eisten en de Ashanti-koningen zich genoodzaakt zagen hun eigen volk uit te leveren.

In Ghana wordt daar vandaag de dag niet half zo'n heisa over gemaakt als in het westen of ex-kolonies waar de slaven terechtkwamen. Dat slavernij sec slecht is is een concept dat uit Europa komt. Verder nergens vandaan.

Eke
25-07-09, 08:11
De Ashanti deden zelf aan slaven houden; dat was het punt niet. .


Gisteravond heb ik een item gezien over deze zaak op Netwerk met een interviewtje met de nazaat en begeleiders : ze waren trots op de voorvader dat hij ten strijde was getrokken tegen de slavenhandelaren.

Maar .....de stam hield zelf slaven :maf2: Dat waren ze dan even vergeten ?

mark61
25-07-09, 08:16
Gisteravond heb ik een item gezien over deze zaak op Netwerk met een interviewtje met de nazaat en begeleiders : ze waren trots op de voorvader dat hij ten strijde was getrokken tegen de slavenhandelaren.

Maar .....de stam hield zelf slaven :maf2: Dat waren ze dan even vergeten ?

Dat waren ze even vergeten. Ze voerden een toneelstukje op voor de blankbaas.

Dit soort onzin interesseert een kleine minderheid in Ghana, tenzij er geld uit te maken valt. Het schuldgevoel van de blanke melken, u weet wel.

Olive Yao
25-07-09, 22:29
Heb jij nou het gevoel dat die erkenning gegeven is, Olive ? Met een paar getekende overdrachtspapieren en een glaasje fris ????

Ik wil graag dat Maxime Verhagen officieel aanwezig is namens ons volk bij de ter aarde bestelling van de vorst.

Roerend mee eens, Eke.

Olive Yao
25-07-09, 22:45
Die gezanten kwamen wellicht onderhandelen over handelscontracten, grondaankoop, vestiging factorij, who knows.

Het wordt wijd en zijd als zeer onbeleefd beschouwd ongewapende diplomaten te vermoorden. Dat was bijvoorbeeld de reden dat Djenghis Khan steden platbrandde en alle inwoners over kling joeg. Ze vermoordden zijn ongewapende afgezanten.

Naar de normen van de tijd was een moordenaar executeren niet echt extreem of bizar.

Intussen hebben Hollanders daar natuurlijk alle mogelijke beestachtige misdaden gepleegd, maar dat is uit dit specifieke incident niet op te maken zo direct.

De Ashanti deden zelf aan slaven houden; dat was het punt niet. Het liep uit de hand toen de westerse slavenhalers gigantische aantallen slaven eisten en de Ashanti-koningen zich genoodzaakt zagen hun eigen volk uit te leveren.

In Ghana wordt daar vandaag de dag niet half zo'n heisa over gemaakt als in het westen of ex-kolonies waar de slaven terechtkwamen. Dat slavernij sec slecht is is een concept dat uit Europa komt. Verder nergens vandaan.

Hier toch ook mee eens, behalve de passage over Djengis Khan. Inderdaad, er zijn wel gezanten vermoord, maar als steden zich niet meteen overgaven werd de gehele bevolking ook uitgemoord.

Djenghis Khan was zo'n onmenselijke misdadiger en democide plegend monster dat het me, als ik aan hem denk, dwars zit dat mensen geen kans hebben gekregen hem te straffen. Toen ik een stuk over hem las was ik ontdaan, en mn gevoel verzet zich ertegen dat hij ongestraft gestorven is (net als bij Stalin, of op andere schaal Ronald Reagan).

mark61
25-07-09, 23:27
Hier toch ook mee eens, behalve de passage over Djengis Khan. Inderdaad, er zijn wel gezanten vermoord, maar als steden zich niet meteen overgaven werd de gehele bevolking ook uitgemoord.

Djenghis Khan was zo'n onmenselijke misdadiger en democide plegend monster dat het me, als ik aan hem denk, dwars zit dat mensen geen kans hebben gekregen hem te straffen. Toen ik een stuk over hem las was ik ontdaan, en mn gevoel verzet zich ertegen dat hij ongestraft gestorven is (net als bij Stalin, of op andere schaal Ronald Reagan).

Dat was omdat ze altijd de gezanten vermoorden. Elke stad dacht weer slim te zijn. Dat was dom :) In any case, als ze zich niet overgaven kregen ze ook de klop :hihi:

Djengis Khan was ws. niet bloediger dan de rest in die tijd, alleen kreeg ie erg slechte pers, in Europa, China en de wereld van de Islam. Als de vijand steeds wint wordt ie nooit fijn afgeschilderd natuurlijk, wat denk jij?

De Middeleeuwers voelden zich toch al niet fijn, dus beschouwden ze hem als de Gesel Gods. Aangezien een klein volkje uit zijn stammencoalitie Tatar heette noemden ze het hele zooitje maar Tartaren, van Tartaros, de Hel :strik:

Het was de eerste grote heerser in die tijd die aan absolute godsdienstvrijheid deed, ik herhaal nog maar eens hoe hij op regenachtige zondagmiddagen schuddebuikend vertegenwoordigers van de grote godsdiensten met elkaar liet debatteren. Verder organiseerde hij een DHL die een bericht in een week van Peking naar Europa kon overbrengen, en introduceerde hij papiergeld in Europa. Dat was nog nooit vertoond. Heel modern ventje. En dat voor een afgekeurd kind van een verstoten stamhoofdechtgenote. Ze was ooit ff ontvoerd geweest door de buren en het leek erop dat ze net toen zwanger was geworden van de kleine Djengis :chinees:, die overigen Temudjin heette.

mark61
25-07-09, 23:30
En heb ik wel eens verteld van die slaven uit Dahomey (nu Benin) die naar Brazilië werden afgevoerd, zich vrijkochten of werden vrijgelaten, en zich terug haastten naar Dahomey om daar zelf een lucratieve slavenbusiness op te zetten? Je kan de rijkdom die dat opleverde nu nog zien in Porto Novo. Aanrader als je toch in de buurt bent :hihi:

Eke
26-07-09, 08:55
Roerend mee eens, Eke.

Goed om te lezen. Alleen al de overtochten( zoals er omgegaan werd met de slaven) naar Amerika waren misdadig en mensonterend !

Dat leeft nog steeds bij nakomelingen van hen, juist bij hen die zich er wel in verdiept hebben....
Bovendien zijn er NU ook nog slaven. Zo'n bezoek van Nederland kan dat nog weer eens onder de (media) aandacht brengen en het kan mss bijdragen tot verandering..

knuppeltje
26-07-09, 11:36
Ik wil graag dat Maxime Verhagen officieel aanwezig is namens ons volk bij de ter aarde bestelling van de vorst.

Ben jij helemaal zot, weet jij wel wat dat kost?
Het is wel belastinggeld wat daarmee gemoeid is. Tenslotte waren ze zelf ook slaven-leveranciers, stelletje tuig. :fpotver: