PDA

Bekijk Volledige Versie : Religieus geweld laait op in Nigeria



mark61
28-07-09, 17:49
Gepubliceerd: 27 juli 2009 22:00 | Gewijzigd: 28 juli 2009 09:29 NRC

Reuters, AP, BBC

Bauch, 27 juli. Bij drie aanvallen van streng islamitische militanten op politieposten in het noorden van Nigeria zijn sinds gisteren 150 doden gevallen. De milities vechten voor een striktere naleving van de islamitische wet in het overwegend door moslims bewoonde noorden van Nigeria.
Ooggetuigen maakten vandaag melding van nieuwe vuurgevechten rond politiestations in de stad Potiskum, in de deelstaat Yobe, en Maiduguri, de hoofdstad van de deelstaat Borno. In Potiskum werd het politiestation in brand gestoken, aldus ooggetuigen. Een verslaggever van de BBC heeft honderd lichamen geteld, de meeste van militanten, vlakbij het politiebureau in Maiduguri.

Gisteren vielen volgens ooggetuigen en ziekenhuismedewerkers ruim vijftig doden toen islamitische militanten in de aangrenzende deelstaat Bauchi een aanval lanceerden tegen een politiepost. Het geweld barstte los toen naar schatting zeventig militanten met vuurwapens en explosieven het politiestation aanvielen, naar verluidt uit wraak voor de arrestatie van hun leiders. Politieagenten en soldaten lanceerden een tegenaanval.

Het geweld in de deelstaat Borno was volgens ooggetuigen het werk van de ‘Talibaan’, een aanduiding die wordt gebruikt voor de fundamentalistische groepering Boko Haram. Deze groepering voerde in ieder geval de aanval zondag in de deelstaat Bauchi uit. Boko Haram vestigde in 2004 een basis in Yobe, wat er mogelijk op duidt dat de groep ook betrokken is bij de aanval in deze deelstaat.

Nigeria, het meest inwonerrijke land van Afrika met 140 miljoen inwoners, is verdeeld in een islamitisch noorden en een christelijk zuiden. 12 van de 36 Nigeriaanse deelstaten voerden in 2000 een strenge vorm van islamitische wetgeving in. Boko Haram vindt dat die onvoldoende wordt nageleefd.

In de stad Jos vielen vorig jaar honderden doden bij geweld tussen moslims en christenen. In Jos lijkt het religieuze geweld echter meer een uiting van andere conflicten, over onder andere grondbezit.

Slinger
28-07-09, 17:55
Gepubliceerd: 27 juli 2009 22:00 | Gewijzigd: 28 juli 2009 09:29 NRC

Reuters, AP, BBC

Bauch, 27 juli. Bij drie aanvallen van streng islamitische militanten op politieposten in het noorden van Nigeria zijn sinds gisteren 150 doden gevallen. De milities vechten voor een striktere naleving van de islamitische wet in het overwegend door moslims bewoonde noorden van Nigeria.
Ooggetuigen maakten vandaag melding van nieuwe vuurgevechten rond politiestations in de stad Potiskum, in de deelstaat Yobe, en Maiduguri, de hoofdstad van de deelstaat Borno. In Potiskum werd het politiestation in brand gestoken, aldus ooggetuigen. Een verslaggever van de BBC heeft honderd lichamen geteld, de meeste van militanten, vlakbij het politiebureau in Maiduguri.

Gisteren vielen volgens ooggetuigen en ziekenhuismedewerkers ruim vijftig doden toen islamitische militanten in de aangrenzende deelstaat Bauchi een aanval lanceerden tegen een politiepost. Het geweld barstte los toen naar schatting zeventig militanten met vuurwapens en explosieven het politiestation aanvielen, naar verluidt uit wraak voor de arrestatie van hun leiders. Politieagenten en soldaten lanceerden een tegenaanval.

Het geweld in de deelstaat Borno was volgens ooggetuigen het werk van de ‘Talibaan’, een aanduiding die wordt gebruikt voor de fundamentalistische groepering Boko Haram. Deze groepering voerde in ieder geval de aanval zondag in de deelstaat Bauchi uit. Boko Haram vestigde in 2004 een basis in Yobe, wat er mogelijk op duidt dat de groep ook betrokken is bij de aanval in deze deelstaat.

Nigeria, het meest inwonerrijke land van Afrika met 140 miljoen inwoners, is verdeeld in een islamitisch noorden en een christelijk zuiden. 12 van de 36 Nigeriaanse deelstaten voerden in 2000 een strenge vorm van islamitische wetgeving in. Boko Haram vindt dat die onvoldoende wordt nageleefd.

In de stad Jos vielen vorig jaar honderden doden bij geweld tussen moslims en christenen. In Jos lijkt het religieuze geweld echter meer een uiting van andere conflicten, over onder andere grondbezit.

Religie is van ondergeschikt belang bij dit soort conflicten. Wie verkondigde dat ook al weer?

mark61
28-07-09, 18:06
Religie is van ondergeschikt belang bij dit soort conflicten. Wie verkondigde dat ook al weer?

Wat is 'dit soort'?

Ik verkondigde dat religie een ondergeschikte rol speelt bij conflicten tussen (islamitische) locals en (christelijke) immigranten, over land onder andere. Daar is hier geen sprake van.

Het gaat niet tussen burgers onderling, maar fanatieke moslims en de politie en het leger. In feite vallen ze iedereen aan. De politie en het leger zitten ook vol met moslims.

Maar jij denkt, negerts, moslims, een pot nat.

EDIT: Slinger komt alleen langs om te zieken. Is niet echt geïnteresseerd, wil alleen puntjes scoren. Arme leerlingen van hem. Alhoewel het hoe langer hoe onwaarschijnlijker is dat ie leraar is.

mark61
29-07-09, 07:46
Nigerian troops are tracking down members of an Islamist sect who went on a killing spree in northern cities.

Soldiers are searching areas near the home of sect leader Mohammed Yusuf in Maiduguri, the capital of Borno state.

On Tuesday the army shelled the compound, exchanging heavy gunfire with militants. At least 140 people have been killed in three days of violence.

President Umaru Yar'Adua said the army had acted to nip a potentially dangerous problem in the bud.

Maj Gen Saleh Maina told the Associated Press news agency troops were hunting for sect members in homes and a mosque and near the railway station. He said the operation was being carried out "to prevent further loss of lives and property".

Residents and civilians have been told to leave.

Mr Yusuf's group, known as Boko Haram, is being blamed for attacked on police stations and government buildings in four states in Nigeria.

Many civilians were also shot dead or stabbed at random.

Boko Haram is against Western education, and believes Nigeria's government is being corrupted by Western ideas and wants to see Islamic law imposed across Nigeria.

State of alert

Late on Tuesday explosions and gunshots could be heard from the Doidamgari area of Maiduguri, where Mohammed Yusuf's home is situated and the Boko Haram have their spiritual headquarters.



President Umaru Yar'Adua ordered Nigeria's national security agencies to take all necessary action to contain and repel attacks by the extremists.

"It is the government that has moved to nip a potentially dangerous problem in the bud," he said before leaving on a visit to Brazil.

"These people have been organising, penetrating our societies, procuring arms, learning how to make explosives and bombs to disturb the peace and force abuse on the rest of Nigerians.

"And I believe the operation we have launched now will be an operation that will contain them once and for all."

Outside Maiduguri, there is a heightened state of alert across the northern states:

• In the city of Kano, police arrested 53 people after an attack on a police station outside the city on Monday; police also shot and killed three suspected militants as they tried to reach Maiduguri

• In Sokoto, in the far north-west, police arrested five men said to have been caught in the act of planning an attack

• In Bauchi, scene of the first bloodshed on Sunday, 176 people remain under arrest



President Yar'Adua said 'a potentially dangerous problem' had been tackled
A BBC reporter counted about 100 bodies of residents and militants in the streets of Maiduguri on Monday.

Maiduguri police said 103 had died in the violence in the city, including 90 members of Boko Haram, eight police officers, three prison officials and two soldiers.

At least 39 people were killed in the violence in Bauchi.

Sharia law is in place across northern Nigeria, but there is no history of al-Qaeda-linked violence in the country.

The country's 150 million people are split almost equally between Muslims in the north and Christians in the south.

in kader:

ANALYSIS

By Caroline Duffield, BBC News, Nigeria
Tensions are never far from the surface in northern Nigeria. Poverty and competition for scarce resources, along with ethnic, cultural and religious differences have all fuelled sudden violence.

But the latest violence is not between communities, it involves young men from religious groups, arming themselves and attacking local police.

Fringe religious groups in Nigeria have claimed links to the Taliban before - individuals have also been accused of links to al-Qaeda. But Nigeria is very different to countries like Mali or Algeria, where groups such as al-Qaeda in the Islamic Maghreb operate.

The idea of radical Islamist militants gaining a serious foothold in Nigeria is usually dismissed, because of the strength of local identities and traditions.

Slinger
29-07-09, 08:42
Wat is 'dit soort'?

Ik verkondigde dat religie een ondergeschikte rol speelt bij conflicten tussen (islamitische) locals en (christelijke) immigranten, over land onder andere. Daar is hier geen sprake van.

Het gaat niet tussen burgers onderling, maar fanatieke moslims en de politie en het leger. In feite vallen ze iedereen aan. De politie en het leger zitten ook vol met moslims.

Maar jij denkt, negerts, moslims, een pot nat.

EDIT: Slinger komt alleen langs om te zieken. Is niet echt geïnteresseerd, wil alleen puntjes scoren. Arme leerlingen van hem. Alhoewel het hoe langer hoe onwaarschijnlijker is dat ie leraar is.

Wat maak je je toch weer druk om mij! Heb jij soms een trauma overgehouden aan je schoolperiode, dat je het daar steeds over hebt?

mark61
29-07-09, 09:52
Wat maak je je toch weer druk om mij! Heb jij soms een trauma overgehouden aan je schoolperiode, dat je het daar steeds over hebt?

Het zou godgeklaagd zijn als zo'n varken als jij de jeugd mocht bederven.

Slinger
29-07-09, 11:05
Het zou godgeklaagd zijn als zo'n varken als jij de jeugd mocht bederven.

:)

Je eerste grappige opmerking in jaren. Met zo'n beschuldiging bevind ik me in uitmuntend gezelschap, dat weet jij ook wel. Ik zie het dus als een groot compliment.

knuppeltje
29-07-09, 11:44
:)Je eerste grappige opmerking in jaren. Met zo'n beschuldiging bevind ik me in uitmuntend gezelschap, dat weet jij ook wel. Ik zie het dus als een groot compliment.

Oeps, je kunt beter maar lezen wat er staat, want volgens mij staat er niet wat jij leest. Of je doet maar net alsof, kan ook natuurlijk.

Slinger
29-07-09, 11:49
Oeps, je kunt beter maar lezen wat er staat, want volgens mij staat er niet wat jij leest. Of je doet maar net alsof, kan ook natuurlijk.

Deze regel kan natuurlijk nooit meer gelezen worden zonder dat er associaties ontstaan. Mark weet dat wel, jij niet, schat ik.

knuppeltje
29-07-09, 11:54
Deze regel kan natuurlijk nooit meer gelezen worden zonder dat er associaties ontstaan. Mark weet dat wel, jij niet, schat ik.

Ga je nu jezelf voor de domme houden?

Slinger
29-07-09, 11:57
Ga je nu jezelf voor de domme houden?

By the way, ik heb mijn boek van Joris ook terug gezien, ik weet nu waar het staat. Komende week ga ik het herlezen.

knuppeltje
29-07-09, 12:01
By the way, ik heb mijn boek van Joris ook terug gezien, ik weet nu waar het staat. Komende week ga ik het herlezen.

Goedzo, maar dan deze keer wel lezen wat er staat, en niet wat je denkt dat er staat.

Slinger
29-07-09, 12:10
Goedzo, maar dan deze keer wel lezen wat er staat, en niet wat je denkt dat er staat.

Het ligt natuurlijk ook wel aan Joris. Als iemand goed en helder schrijft kun je na tientallen jaren nog precies reproduceren wat hij zegt.

knuppeltje
29-07-09, 12:22
Als iemand goed en helder schrijft

Wees gerust, dat is exact wat Joris doet. Moet je de recensies er maar eens op naslaan. Anders denk je misschien wel dat ik bevooroordeeld ben.

Slinger
29-07-09, 14:39
Wees gerust, dat is exact wat Joris doet. Moet je de recensies er maar eens op naslaan. Anders denk je misschien wel dat ik bevooroordeeld ben.

Jij neemt blijkbaar alleen recensies in aanmerking die jouw oordeel ondersteunen.

Ben je er nu al achter wie er nog meer van beschuldigd werd dat hij de jeugd bedierf?

knuppeltje
30-07-09, 09:34
=Slinger;4030936]Jij neemt blijkbaar alleen recensies in aanmerking die jouw oordeel ondersteunen.

Hoe je erbij komt weet ik niet, maar laat maar zitten.


Ben je er nu al achter wie er nog meer van beschuldigd werd dat hij de jeugd bedierf?

Die zijn er ondertussen al tig geweest.

mark61
30-07-09, 09:40
Die zijn er ondertussen al tig geweest.

Hij denkt dat ik hem met Socrates vergelijk. Maar ik heb nieuws voor hem: ik vind hem gewoon een bederver zonder enige waarde.

Overeenstemming van terminologie berust volledig op toeval.

knuppeltje
30-07-09, 09:46
Hij denkt dat ik hem met Socrates vergelijk. Maar ik heb nieuws voor hem: ik vind hem gewoon een bederver zonder enige waarde.

Overeenstemming van terminologie berust volledig op toeval.

Ik mag hangen als ie weet waarop die Socra werkelijk is veroordeeld. Tip voor hem: Lees I.F. Stone.
Maar in het kader van de onderwijsvernieuwing was een beroepsverbod voor Slingers een hele verbetering volgens mij.

Slinger
30-07-09, 10:11
Ik mag hangen als ie weet waarop die Socra werkelijk is veroordeeld. Tip voor hem: Lees I.F. Stone.
Maar in het kader van de onderwijsvernieuwing was een beroepsverbod voor Slingers een hele verbetering volgens mij.

Je kunt de verslagen van het proces zo nalezen bij Plato en Xenophon. De uitgesproken aanklacht was dat hij de jeugd bedierf. Stone heb ik al lang gelezen. Jij ook? Hij komt met de theorie dat er een aantal onderliggende motieven waren voor Socrates' veroordeling. Interessant en misschien waar, maar niet bewezen.

knuppeltje
30-07-09, 10:28
Je kunt de verslagen van het proces zo nalezen bij Plato en Xenophon.

Reken maar dat Stone die heeft gelezen, naast alles wat er over dat proces nog te lezen viel, hij heeft er een hele studie van gemaakt.
Het bederven van de jeugd was niet het belangrijkste. De happy few - de vrije Griekse burger, was toch al zo decadent als de pest. Rebellie tegen het systeem daarentegen wel. Door dan stiekem - dan weer openlijk, de vrije jeugd aan te zetten om gemeenschappelijke taken waartoe men opgedragen kon worden niet uit te voeren, dreigde dat het systeem onderuit te halen. En dat was volgens Stone - die dat proces dus heeft bestudeert, de ware reden.

Stone heb ik dus wel degelijk gelezen. Ik vrees alweer dat jij net als bij Joris weer gelezen hebt wat er niet stond, een bekende kwaal van je. Als je Stone al gelezen hebt natuurlijk.

Slinger
30-07-09, 11:03
Reken maar dat Stone die heeft gelezen, naast alles wat er over dat proces nog te lezen viel, hij heeft er een hele studie van gemaakt.
Het bederven van de jeugd was niet het belangrijkste. De happy few - de vrije Griekse burger, was toch al zo decadent als de pest. Rebellie tegen het systeem daarentegen wel. Door dan stiekem - dan weer openlijk, de vrije jeugd aan te zetten om gemeenschappelijke taken waartoe men opgedragen kon worden niet uit te voeren, dreigde dat het systeem onderuit te halen. En dat was volgens Stone - die dat proces dus heeft bestudeert, de ware reden.

Stone heb ik dus wel degelijk gelezen. Ik vrees alweer dat jij net als bij Joris weer gelezen hebt wat er niet stond, een bekende kwaal van je. Als je Stone al gelezen hebt natuurlijk.


Stone weet het niet zeker, hij interpreteert. Hij gaat ervan uit dat er andere motieven bij Anitus en de Atheense democraten waren dan ze uitspraken. Socrates heeft overigens nooit aangezet tot opstand tegen de staat of tot burgerlijke ongehoorzaaamheid.

knuppeltje
30-07-09, 12:46
Stone weet het niet zeker, hij interpreteert. Hij gaat ervan uit dat er andere motieven bij Anitus en de Atheense democraten waren dan ze uitspraken. Socrates heeft overigens nooit aangezet tot opstand tegen de staat of tot burgerlijke ongehoorzaaamheid.

Ik zei al dat jij niet leest wat er staat, althans weer bij Stone niet denk. Overigens schijnt Plato niet een echt verslag over dat proces te hebben geschreven, maar eigen geconstrueerde dialogen. Het schijnt niet goed mogelijk te zijn om duidelijk Plato's eigen stem te laten spreken, gezien hij het meeste opschreef in geconstrueerde dialogen. Als aanhanger van Socrates was ie misschien ook niet onbevooroordeeld.
Stone heeft dan ook alle bronnen aangeboord die hij maar kon vinden. Vandaar uit komt hij tot de conclusie dat Socrates de vrije jeugd aanzette tot burgerlijke ongehoorzaamheid - door het weigeren van toebedeelde taken uit te voeren. En Socrates had blijkbaar veel aanhang onder de vrije jeugd. Gezien het aantal vrije burgers in de stad-staat Athene destijds maar een goeie 10% van de bevolking bedroeg - was het dwarsliggen van de jeugd daarvan heel slecht om het systeem te handhaven.

Slinger
30-07-09, 13:35
Stone heeft dan ook alle bronnen aangeboord die hij maar kon vinden. Vandaar uit komt hij tot de conclusie dat Socrates de vrije jeugd aanzette tot burgerlijke ongehoorzaamheid - door het weigeren van toebedeelde taken uit te voeren. .

Waar heeft Stone dat gevonden? Vertel eens welke bronnen hij nog meer heeft gebruikt.

knuppeltje
31-07-09, 08:57
Waar heeft Stone dat gevonden? Vertel eens welke bronnen hij nog meer heeft gebruikt.

Jij hebt hem toch?

Slinger
31-07-09, 09:44
Jij hebt hem toch?

Inderdaad en daarom weet ik dat het onzin is wat jij zegt. Stone heeft geen nieuwe bronnen gebruikt. Dat zou ook wel een beetje vreemd zijn, dat er na 2500 jaar nog nieuwe bronnen over deze zaak opdoken. Stone heeft wat er al eeuwen is herlezen en is op grond daarvan tot een nieuwe interpretatie gekomen. In het kort komt het er op neer dat de door Plato en Xenophon genoemde twee officiële aanklachten niet de werkelijke reden waren voor de veroordeling van Socrates, maar dat er een andere, niet genoemde reden achter zat, wat overigens een andere is dan de door jou genoemde. Interessant en leuk, het boek leest als een soort detective, en soms word je meegesleept in zijn redenering, maar op het eind realiseer je je dat het niet zo geweest hoeft te zijn.

knuppeltje
31-07-09, 10:17
Inderdaad en daarom weet ik dat het onzin is wat jij zegt.

Tja, alweer niet gelezen wat er staat dus. Je lult maar een ein door hoor.

Slinger
31-07-09, 10:18
Tja, alweer niet gelezen wat er staat dus. Je lult maar een ein door hoor.

Op welke pagina staat wat jij zegt?

knuppeltje
31-07-09, 10:24
Op welke pagina staat wat jij zegt?

Pleurt op, ga eens een keer proberen begrijpenlijk te lezen.

Slinger
31-07-09, 10:31
Pleurt op, ga eens een keer proberen begrijpenlijk te lezen.

Probeer eens wat anders te lezen dan websites die je op het verkeedere been zetten.

knuppeltje
31-07-09, 14:54
Probeer eens wat anders te lezen dan websites die je op het verkeedere been zetten.

Tis dapper geprobeerd jochie, maar ik bedoel toch echt dat boek.

Slinger
31-07-09, 14:56
Tis dapper geprobeerd jochie, maar ik bedoel toch echt dat boek.

Maar wat jij zegt staat er helemaal niet in. Ook het percentage dat je noemt niet. Stone geeft heel andere reden waarom Socrates vervolgd werd, volgens hem dan.

Olive Yao
31-07-09, 18:46
(...)
Mr Yusuf's group, known as Boko Haram, is being blamed for attacked on police stations and government buildings in four states in Nigeria.
(...)
Boko Haram is against Western education, and believes Nigeria's government is being corrupted by Western ideas and wants to see Islamic law imposed across Nigeria.

Boko Haram betekent "onderwijs is verboden", las ik vandaag.

knuppeltje
01-08-09, 09:08
Maar wat jij zegt staat er helemaal niet in. Ook het percentage dat je noemt niet. Stone geeft heel andere reden waarom Socrates vervolgd werd, volgens hem dan.

Tis goed hoor jochie, als jij niet wilt lezen wat er staat moet je dat gewoon zelf weten.

knuppeltje
01-08-09, 09:11
Boko Haram betekent "onderwijs is verboden", las ik vandaag.

Yep, en ze laten het niet bij dat watjesachtige al Qaida schooltje fikken.
Dit zijn pas de echte ware godsvruchtigen.

Slinger
01-08-09, 10:33
Tis goed hoor jochie, als jij niet wilt lezen wat er staat moet je dat gewoon zelf weten.

Wat jij zegt is gewoon klinkklare onzin. Kijk nou zelf eens wat je schrijft: Socrates zou de doodstraf gekregen hebben omdat de Volksvergadering bang was dat leerlingen van hem door zijn onderricht bepaalde burgerplichten niet meer zouden vervullen??? Zeer onwaarschijnlijk. En je vraagt van ons om te geloven dat Stone om dat te verkondigen een heel boek heeft geschreven? Wie het boek heeft gelezen weet dat de werkelijke reden, volgens Stone dan, van heel wat meer fundamentele aard is.

knuppeltje
01-08-09, 12:57
Wie het boek heeft gelezen weet dat de werkelijke reden, volgens Stone dan, van heel wat meer fundamentele aard is.

Tja Slinger, de jeugd misleiden door hen aan te zetten tot burgelijke ongehoorzaamheid kan tot heel fundamentele verschuivingen zorgen in een samenleving zoals die was in de stad-staat Athene destijds. Daar had de zeer elitaire heersende klasse geen enkele zin in.

Nogmaal, je geeft weer blijk van niet te lezen wat er staat, en het staat er toch echt. Stone geeft een heel heldere kijk op de achterliggende motivatie voor dat vonnis.

Slinger
01-08-09, 16:22
Tja Slinger, de jeugd misleiden door hen aan te zetten tot burgelijke ongehoorzaamheid kan tot heel fundamentele verschuivingen zorgen in een samenleving zoals die was in de stad-staat Athene destijds. Daar had de zeer elitaire heersende klasse geen enkele zin in.

Nogmaal, je geeft weer blijk van niet te lezen wat er staat, en het staat er toch echt. Stone geeft een heel heldere kijk op de achterliggende motivatie voor dat vonnis.

Je laat weer eens zien dat je er helemaal niets van weet, want de heersende klasse was op het moment van Socrates' veroordeling helemaal niet elitair.

Het waren juist de democraten die aan het bewind waren.

Voor Socrates was dat nu juist het probleem, want hij hoorde juist niet bij de democratische partij, wat je overal kunt verifiëren, ook op andere plaatsen dan bij Stone.

Kortom, je lult uit je nek. Ik vind het overigens wel brutaal dat je zelf met het boek van Stone komt aanzetten en dat vervolgens niet alleen blijkt dat je het boek helemaal niet gelezen hebt, maar dat je zxelfs van het hele ondewerp dat er in behandeld wordt de ballen verstand hebt.

Ga je ook zo te werk met de Israëldiscussies?