PDA

Bekijk Volledige Versie : Sudanese woman 'faces 40 lashes' over broek dragen



mark61
29-07-09, 07:18
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/46125000/jpg/_46125039_007643600-1.jpg
Lubna Hussein was arrested in a restaurant in Khartoum

A Sudanese woman who is due to appear in court in Khartoum says she faces up to 40 lashes for wearing trousers.

The woman, Lubna Hussein - a former journalist who now works for the United Nations - has invited journalists and observers to the trial.

She was arrested in a restaurant in the capital with other women earlier this month for wearing "indecent" clothing.

She said 10 of the women arrested, including non-Muslims, later each received 10 lashes and a fine of $100.

Ms Hussein and two other women asked for a lawyer, delaying their trials.

Now Ms Hussein has printed 500 invitation cards and sent out emails, saying she wanted as many people as possible to attend her hearing on Wednesday.

She says she has done nothing wrong under Sharia law, but could fall foul of a paragraph in Sudanese criminal law which forbids indecent clothing.

"I want to change this law, because this law doesn't match in constitution," she told the BBC.

"It is important that people know what is happening," Ms Hussein is reported to have written on the invitations she circulated.

"They will lash me 40 times, and also fine me 250 Sudanese pounds ($100)."

The BBC's James Copnall in Khartoum says Ms Hussein is determined to generate as much publicity as she can.

In a related development, a female journalist who wrote an article critical of the way Ms Hussein has been treated has been charged with defaming the police.

Amal Habbani faces a substantial fine if found guilty, AFP news agency reports.

mark61
29-07-09, 07:28
France condemns Sudan floggings

France has condemned the flogging of several women in Sudan, who were being punished for wearing trousers.

The foreign ministry called on Khartoum to abandon the prosecution of several others charged with the same offence.

The women were arrested in a Khartoum restaurant and accused of wearing clothes that threatened the values and virtue of Sudanese society.

One of the women facing charges is a well-known local journalist who has invited reporters to attend her trial.

Lubna Ahmed al-Hussein said several of the women who she was arrested with had pleaded guilty to the charge and been flogged immediately.

The French foreign ministry said in a statement it "strongly condemned" the punishment.

"France, which is fighting for the abolition of cruel, inhuman or degrading punishment or treatment and is combating violence against women, demands that the Sudanese authorities break off its prosecution of these people," the statement said.

Khartoum, unlike South Sudan, is governed by Sharia law.

Several of those punished were from the mainly Christian and animist south, Ms Hussein said.

Non-Muslims are not supposed to be subject to Islamic law, even in Khartoum and other parts of the mainly Muslim north.

Die fransozen...

Julien
29-07-09, 12:39
Khartoum, unlike South Sudan, is governed by Sharia law.

Several of those punished were from the mainly Christian and animist south, Ms Hussein said.

Non-Muslims are not supposed to be subject to Islamic law, even in Khartoum and other parts of the mainly Muslim north.

Die fransozen...

Frankrijk heeft toch groot gelijk? Waarom zouden christenen slachtoffer moeten worden van de achterlijke shari'a?

Witte78
29-07-09, 12:45
Frankrijk heeft toch groot gelijk? Waarom zouden christenen slachtoffer moeten worden van de achterlijke shari'a?

Of waarom zouden moslims dit moeten? Lidmaatschap opzeggen is nogal gevaarlijk.

Julien
29-07-09, 12:49
Of waarom zouden moslims dit moeten? Lidmaatschap opzeggen is nogal gevaarlijk.

Wat mij betreft wordt er niemand slachtoffer van de achterlijke shari'a, maar als moslims zelf voor de shari'a kiezen, dan kun je hen dit toch moeilijk verbieden?

mark61
29-07-09, 14:01
Frankrijk heeft toch groot gelijk? Waarom zouden christenen slachtoffer moeten worden van de achterlijke shari'a?

Het seculiere Frankrijk als beschermer der gelovigen :hihi:

Dat ze niet op alle juridische discriminatie overal ter wereld commentaar hebben. Over Birma hoor je ze niet, want daar zit Total stiekem stilletjes te pompen :lachu:

mark61
29-07-09, 14:21
Wat mij betreft wordt er niemand slachtoffer van de achterlijke shari'a, maar als moslims zelf voor de shari'a kiezen, dan kun je hen dit toch moeilijk verbieden?

Soedan is een militaire dictatuur. De laatste keer dat daar wat gekozen werd was voor jouw geboorte.

Julien
29-07-09, 15:54
Het seculiere Frankrijk als beschermer der gelovigen :hihi:

Dat ze niet op alle juridische discriminatie overal ter wereld commentaar hebben. Over Birma hoor je ze niet, want daar zit Total stiekem stilletjes te pompen :lachu:

Wat een trieste non-argumenten zeg. Frankrijk heeft sowieso een grotere band met Afrika dan met Azië. Dus het is niet zo verwonderlijk dat je Frankrijk meer hoort over Afrikaanse dan over Aziatische landen. Daarnaast kan Frankrijk zich niet met elke problematiek bemoeien.

mark61
29-07-09, 18:45
Wat een trieste non-argumenten zeg. Frankrijk heeft sowieso een grotere band met Afrika dan met Azië. Dus het is niet zo verwonderlijk dat je Frankrijk meer hoort over Afrikaanse dan over Aziatische landen. Daarnaast kan Frankrijk zich niet met elke problematiek bemoeien.

Band zegtie. Eufemisme voor voortdurende neokoloniale invloed. Die Vietnamezen hebben jullie vrolijk eruit gesmeten :hihi:

Nee, precies, je moet prioriteiten stellen. Dus doen we Soedan, een ex-ENGELSE kolonie waar de Fransen sinds Fashoda geen ruk te zoeken hebben. Zoek maar even op :hihi:

mark61
04-08-09, 18:08
Police have fired tear gas at supporters of a Sudanese woman charged with wearing "indecent clothing", shortly after her trial was postponed.

Lubna Ahmed Hussein says she was arrested for wearing trousers.

She has adopted a defiant attitude, urging authorities to try her although she faces up to 40 lashes in public.

Earlier, she told the BBC she was not afraid, saying: "Flogging is not pain, flogging is an insult to humans, women and religions."

Ms Hussein has resigned from a UN job that would have given her immunity to take on the case - indicating she wants it to become a test case for women's rights in Sudan.

"If the court's decision is that I be flogged, I want this flogging in public," she told the BBC's Today programme.


FROM THE TODAY PROGRAMME


More from Today programme
But Ms Hussein's trial in the capital, Khartoum, was delayed for a month after the judge said he needed to verify if she was immune from prosecution because of her former position at the UN.

After her hearing was adjourned, Ms Hussein said the authorities wanted to delay her trial until the fuss around it went away.

Scores of women protested outside the court, some holding up banners saying "No return to the dark ages".

Then the riot police drove them away, reports the BBC's James Copnall in Sudan.

First they marched up the road, banging their batons against their plastic shields, and later they fired tear gas and charged the protesters.

One of Ms Hussein's lawyers, Manal Khawajali, complained that she was beaten up by police outside the court.

'My message'

Ms Hussein was arrested in a restaurant in the capital with other women earlier this month for wearing clothing deemed "indecent" under Khartoum's Sharia law.


ANALYSIS

James Copnall, BBC News, Khartoum
In theory Khartoum is governed by a relatively strict interpretation of Islamic law.

But the law is not meant to apply to non-Muslims, following a 2005 peace deal between the largely Muslim north and the essentially non-Muslim south.

Although Lubna Hussein says she is facing prosecution for "indecent clothing" for wearing trousers, it is not unusual to see women wearing them.

Southern girls wear tight blue jeans and no headscarves in shopping malls; Muslim women too can be seen in trousers, though usually only in the sort of cafe frequented by the elite and foreigners. From time to time southerners are arrested for producing illegal alcohol.

She said 10 of the women arrested with her, including non-Muslims, each received 10 lashes and a fine.

"Before police caught me, there are maybe 20,000 girls and women getting flogged for dress reasons," she said.

If this could happen in a restaurant in Khartoum, imagine what the situation must be for women in Darfur, Ms Hussein said.

"This is my message."

Ms Hussein and two other women asked for a lawyer, delaying their trials.

Under a 2005 peace deal between the mainly Muslim north and the largely Christian and animist south, Sharia law is not supposed to be applied to non-Muslims living in the capital.

Our correspondent says it is not that unusual to see women - both Muslim and non-Muslim - wearing trousers in the city.

Ms Hussein says she has done nothing wrong under Sharia law, but could fall foul of a paragraph in Sudanese criminal law which forbids indecent clothing.

Spoetnik
04-08-09, 18:48
Band zegtie. Eufemisme voor voortdurende neokoloniale invloed.

Inside France's secret war
For 40 years, the French government has been fighting a secret war in Africa, hidden not only from its people, but from the world. It has led the French to slaughter democrats, install dictator after dictator – and to fund and fuel the most vicious genocide since the Nazis. Today, this war is so violent that thousands are fleeing across the border from the Central African Republic into Darfur – seeking sanctuary in the world's most notorious killing fields
http://www.independent.co.uk/news/world/africa/inside-frances-secret-war-396062.html
Maar daar hoor je Julien dan weer niet over..

Olive Yao
04-08-09, 21:31
Inside France's secret war
For 40 years, the French government has been fighting a secret war in Africa, hidden not only from its people, but from the world. It has led the French to slaughter democrats, install dictator after dictator – and to fund and fuel the most vicious genocide since the Nazis. Today, this war is so violent that thousands are fleeing across the border from the Central African Republic into Darfur – seeking sanctuary in the world's most notorious killing fields
http://www.independent.co.uk/news/world/africa/inside-frances-secret-war-396062.html
Maar daar hoor je Julien dan weer niet over..

Dit lijkt op CIA-misdaden sinds de tweede wereldoorlog. Geen reden om te denken dat fransen betere mensen zijn dan amerikanen.

Olive Yao
04-08-09, 22:01
“Of ik een sluier wil dragen of niet, of ik wil bidden of niet, dat is tussen God en mij”.

De Pers dinsdag 4 augustus 2009


“Wereld, help me: pak Soedan aan!”

Dat zweepslagen pijn doen is niet belangrijk, wel dat ze vrouwen beledigen, zegt Lubna Hussein tegen De Pers.

Dinsdagochtend om tien uur Nederlandse tijd wordt de uitspraak verwacht van de rechtbank in de Soedanese hoofdstad Khartoum in de zaak tegen Lubna Hussein. Haar misdaad: zij droeg een broek.

Mevrouw Hussein, wat is er gebeurd?

‘Op 3 juli zat ik in een restaurant in Khartoum te kijken naar het wekelijkse optreden daar van een Egyptische zangeres. Om elf uur kwamen politieagenten binnen en die begonnen de kleding van de vrouwen te keuren. Ze namen vijftien vrouwen die een broek droegen mee naar het bureau. Daar bleken nog vier christelijke vrouwen uit het zuiden van Soedan vast te zitten om dezelfde reden. Een aantal vrouwen lieten ze vrij. Tien bekenden schuld en die kregen elk tien zweepslagen en een geldboete. Drie van ons riepen de hulp in van een advocaat en lieten het op een rechtszaak aankomen.’

Draagt u altijd een broek?

‘Meestal.’

Al eens problemen mee gehad?

‘Ik niet. Maar vijf jaar geleden zag ik hoe een gemeentefunctionaris op straat een jong meisje afranselde om haar kleding. Ik stapte op hem af en zei als je niet ophoudt, sla ik jou. Het was een klein mannetje. Hij zei: alleen omdat je een oudere vrouw bent, sla ik je niet. En hij verdween.’
Hussein is in de dertig.

Gelooft u niet dat een broek tegen de islamitische wet is?

‘Nee. En al helemaal niet dat de islam toestaat dat meisjes en vrouwen worden geslagen om wat zij aan hebben. Laat mij het Koranvers of de overlevering maar zien waar dat uit blijkt. Hoe dan ook valt dit onder de relatie tussen God en het individu. Ik ben moslim en ik respecteer alle regels. Maar of ik een sluier wil dragen of niet, of ik wil bidden of niet, dat is tussen God en mij. De staat of de politie heeft er niets mee te maken.’

Hussein schrijft columns in de Arabische krant Sahafa en werkte anderhalf jaar voor de VN in Soedan.

In de rechtszitting heeft u uw baan bij de VN opgegeven omdat u geen diplomatieke bescherming wilt.

‘Dat klopt. Ik wil alle vrouwen van Soedan verdedigen en mij daarom niet aan de zaak onttrekken. ’

Wat verwacht u van de uitspraak?

‘Erg moeilijk te zeggen. De maximumstraf is veertig zweepslagen. Tot voor kort gebeurde dat publiekelijk, maar nu niet meer. De regering is te bang dat de beelden via mobieltjes met camera’s op YouTube komen.
Zweepslagen zijn misschien pijnlijk, maar daar gaat het niet om. Wat belangrijk is: dit is beledigend. Beledigend voor vrouwen en een schending van de mensenrechten.
Misschien geeft de rechtbank mij een boete in plaats van zweepslagen. Maar ik zal weigeren die te betalen. Mijn doel is om de wet uit 1991 die zogenaamd onzedelijke kleding strafbaar stelt, te veranderen.’

Wat krijgt u voor reacties?

‘Heel goede reacties, van mensen uit de hele wereld die mij steunen. Ook slechte natuurlijk. Maar ik voel mij veilig. Zelfs al weet ik dat ik zou kunnen worden vermoord, toch voel ik mij veilig en ben ik niet bang.
Hoewel ik al veel steun krijg in de media, wacht ik nog op regeringen van andere landen die druk uitoefenen op de regering van Soedan om deze wet af te schaffen. En om een alomvattend vredesverdrag te sluiten die een eind maakt aan de oorlog hier. Dat is alles wat ik wil.’

VN-secretaris-generaal Ban Ki Moon heeft al wel zijn grote zorg over de zaak uitgesproken.

mark61
04-08-09, 22:19
Dit lijkt op CIA-misdaden sinds de tweede wereldoorlog, en kan heel wel waar zijn - geen reden om te veronderstellen dat fransen betere mensen zijn dan amerikanen. Wel zijn de CIA-misdaden goed gedocumenteerd. Zijn die van de fransen dat ook?

Bejja. Neem Congo Brazzaville, een overzichtelijke case. Elke keer als de concessie van Elf Aquitaine (> Total, hoofdkwartier op Quai d'Orsay, handig om de hoek van het ministerie van BZ) verlengd moet worden, en de zittende dictator teveel vraagt, wisselt Parijs ff Pascal Lissouba in voor Denis Sassou-Nguesso en vice versa. Is de een president, dan zit de ander in de rimboe verzetstrijder te wezen en in ruil voor wapens wil ie wel een voordeliger deal sluiten.

Tis bijna slapstick. Julien weet van niks, maak hem niet wakker. Sssst.

Olive Yao
04-08-09, 23:19
Bejja. Neem Congo Brazzaville, een overzichtelijke case. Elke keer als de concessie van Elf Aquitaine (> Total, hoofdkwartier op Quai d'Orsay, handig om de hoek van het ministerie van BZ) verlengd moet worden, en de zittende dictator teveel vraagt, wisselt Parijs ff Pascal Lissouba in voor Denis Sassou-Nguesso en vice versa. Is de een president, dan zit de ander in de rimboe verzetstrijder te wezen en in ruil voor wapens wil ie wel een voordeliger deal sluiten.

Tis bijna slapstick. Julien weet van niks, maak hem niet wakker. Sssst.

Hoe Julien hierover denkt weet ik niet, maar ik denk dat rechtvaardigheid in de wereld niet bestaat zolang zulke misdaden niet erkend en bestraft zijn.

Joesoef
05-08-09, 05:43
En onze fundi's zwijgen, bang om een uitspraak te doen.

mark61
05-08-09, 08:50
En onze fundi's zwijgen, bang om een uitspraak te doen.

Soedan is slim. Ze mogen de shari`a niet opleggen aan niet-moslims, dus hebben ze hem geseculariseerd en is het gewoon een wet op indecente kleding. Indecent volgens wie? Hebben de zuiderlingen op die partij gestemd die aan de macht is? Nee, het is een dictatuur. Dus de wetten zijn sowieso ongeldig.

Toch worden, net als in Iran, niet-moslims stiekem toch onderworpen aan de shari`a. Christenen mogen geen alcohol drinken, varkens eten gaat denk ik nog net, of niet, kan je varkensvlees krijgen in Teheran?, en vrouwen moeten islamitische kleding aan.

Charlus
05-08-09, 14:37
<...>Toch worden, net als in Iran, niet-moslims stiekem toch onderworpen aan de shari`a. Christenen mogen geen alcohol drinken, varkens eten gaat denk ik nog net, of niet, kan je varkensvlees krijgen in Teheran?, en vrouwen moeten islamitische kleding aan.
Is te rijmen met "geen dwang in religie". Niet-moslims worden immers niet gedwongen tot het Islamitische geloof. Een moslim mag alles met niet-moslims doen (van doodmaken tot hoofddoekverplichting), zolang je ze maar niet dwingt in Allah te geloven.
Op zich wel gek, die hoofddoekverplichting voor niet-moslima's. Is de reden voor de hoofddoek niet juist dat daardoor moslima's zich onderscheiden van niet-moslima's? Misschien moet ik maar eens naar Iran om de ayatollah's daar de Islam uit te leggen.
Net de laatste aflevering gezien van de Belg die Mekka niet in mocht. Rondreizende fotografe werd er terecht door moslim op aangesproken dat ze zonder mahram reisde, terwijl ze het wel eens was met het Islamitische autorijverbod voor vrouwen. Waarom verbiedt de Islam dat eigenlijk? Ik vernam uit de serie verder dat de Islam klonen verbiedt en dat soennieten spermadonatie beschouwen als overspel. Gelijk hebben ze. Volgens Shi'iten geen overspel omdat man en vrouw elkaar niet ontmoeten. Shi'iten kennen geen verbod op afbeeldingen, dus allemaal plaatjes van de profeet en aanhang op de markt te koop en een met dierenafbeeldingen verluchte moskee. Ik had zelf
verwacht dat Shi'iten (minderheid) strenger zouden zijn dan Soennieten (meerderheid), maar ogenschijnlijk dus niet.
Deze reactie is langer uitgevallen dan ik in gedachten had.

Joesoef
05-08-09, 14:49
Toch worden, net als in Iran, niet-moslims stiekem toch onderworpen aan de shari`a. Christenen mogen geen alcohol drinken, varkens eten gaat denk ik nog net, of niet, kan je varkensvlees krijgen in Teheran?, en vrouwen moeten islamitische kleding aan.

In Theran kan je bij enkele supermarkten gewoon varkensvlees kopen. Of het nu nog zo is weet ik niet maar destijds konden christenen (maar niet de bekeerde) tijdens de mis gewoon een slokje wijn nemen. Ach, er wordt daar zo veel zelf getookt en gebrouwen. Daarnaast, iedereen kent wel iemand die aan blikjes bier, flessen wij of wat sterkers kan komen op een zeer eenvoudige manier.

mark61
05-08-09, 15:03
Is te rijmen met "geen dwang in religie". Niet-moslims worden immers niet gedwongen tot het Islamitische geloof. Een moslim mag alles met niet-moslims doen (van doodmaken tot hoofddoekverplichting), zolang je ze maar niet dwingt in Allah te geloven.
Op zich wel gek, die hoofddoekverplichting voor niet-moslima's. Is de reden voor de hoofddoek niet juist dat daardoor moslima's zich onderscheiden van niet-moslima's? Misschien moet ik maar eens naar Iran om de ayatollah's daar de Islam uit te leggen.

Nee, je mag niet alles met niet-moslims doen. Overigens is het natuurlijk een beetje academisch; traditioneel lopen niet-islamitische vrouwen er natuurlijk toch al ingepakt bij. Niet omdat ze in een moslimland wonen, maar omdat ze traditioneel zijn. Omdat we het over een niet-westers land hebben. Eh je kent die Griekse vrouwtjes wel.

Ja, dat is lastig, als je over die hoofddoek gaat beginnen met ze. Al erkennen ze misschien die hadith niet (ik dacht dat dat uit een hadith komt). Maar enfin, anders neem je SA als voorbeeld.


Waarom verbiedt de Islam dat eigenlijk?

Dat verbiedt de islam niet, maar een stel reactionaire ouwe mannetjes. Die tegelijkertijd toestaan dat diezelfde vrouwen met een namahram, namelijk de chauffeur, op stap gaan. Bizar, to say the least. Het gaat gewoon om ordi vrouwenonderdrukking.

Dat toont dan ook haarfijn aan dat SA echt geen islamitisch land volgens het boekje is. Ik vind het dan ook altijd zo vreemd dat dat land 'fans' heeft onder NL moslims.


Ik had zelf verwacht dat Shi'iten strenger zouden zijn dan Soennieten, maar ogenschijnlijk dus niet.

Nee hoor, eerder integendeel. Je moet niet zomaar afgaan op wat je uit Teheran hoort krakelen door de powers that be. Onderhand zal jou ook bekend zijn dat Iran transsexualiteit erkent en ombouwoperaties subsidieert. Ondenkbaar in SA etc.

Godsdienst wordt vormgegeven door de gelovigen. Geen godsdienst is intrinsiek streng of niet streng, het is maar waar en wanneer de 'strengen' de overhand krijgen.

Als niet-gelovige zou je kunnen begrijpen dat Iran 1979 een opstand was tegen een wrede dictator, allereerst, en een backlash van conservatieve kleine burgers en boeren tegen de gierende sociale veranderingen onder de sjah. Dus dat brengt dan een bepaald soort volk aan de macht. En macht corrumpeert, weten we allemaal, dus naar hoe het nu gaat hoef je niet te kijken voor euh islamic guidance.

Je moet bedenken dat Iran en vele andere landen geen (sterke) democratische instellingen hebben, waardoor de gewone burger geen bescherming tegen de staat heeft. Er is geen civiele samenleving, zoals ze dat in Turkije zo fijn noemen. Daar is die discussie namelijk expliciet. Het is het voorlijkste land in de islam, op veel, niet alle, gebieden.

Dus als je machteloos tegenover de dictator staat ligt het onder die omstandigheden voor de hand dat je een beroep doet op religie. Die beschermt tegen willekeur van boven, zo is de hoop. Je angstvallig aan regeltjes houden is precies dat: angst voor chaos, geweld, verlies van de laatste bezittingen. Veel moslims die ik heb gesproken overal ter wereld zijn daar echt vreselijk bang voor. Dat het dunne laagje vernis van beschaving / godsdienst eraf valt en ze aan de wilde dieren overgeleverd zijn.

In alle andere landen ter wereld waar je sji`ieten vindt (er zijn dan weer vele ondersoorten) zijn ze in de minderheid, en dat maakt ze vaak liberaler dan de omringende soennieten.

Tis goed dat je wat van Johan L. hebt opgestoken, al is ie niet helemaal helder. Maar dat maakt dat ie de vragen stelt die 'men' hier stelt. Dus dat komt goed uit.

mark61
05-08-09, 15:07
In Theran kan je bij enkele supermarkten gewoon varkensvlees kopen. Of het nu nog zo is weet ik niet maar destijds konden christenen (maar niet de bekeerde) tijdens de mis gewoon een slokje wijn nemen. Ach, er wordt daar zo veel zelf getookt en gebrouwen. Daarnaast, iedereen kent wel iemand die aan blikjes bier, flessen wij of wat sterkers kan komen op een zeer eenvoudige manier.

Ja dat weet ik, van die zelfstook enzo. Maar tis niet als in Marokko of Algerije waar je even (enfin, even, maar toch) een kratje bij de supermarkt haalt, als moslim of otherwise. Christenen in Iran mogen dus officieel geen drank gebruiken voor eh recreatieve doeleinden, maar wel varkensvlees.

Julien
06-08-09, 00:45
Inside France's secret war
For 40 years, the French government has been fighting a secret war in Africa, hidden not only from its people, but from the world. It has led the French to slaughter democrats, install dictator after dictator – and to fund and fuel the most vicious genocide since the Nazis. Today, this war is so violent that thousands are fleeing across the border from the Central African Republic into Darfur – seeking sanctuary in the world's most notorious killing fields
http://www.independent.co.uk/news/world/africa/inside-frances-secret-war-396062.html
Maar daar hoor je Julien dan weer niet over..

Frankrijk doet nog steeds heel veel goede dingen voor Afrika. Frankrijk is niet voor niets het meest geliefde westerse land bij de bevolking in veel Afrikaanse landen. Ook ex-kolonies. Die band is er wel degelijk. Chirac werd al te vaak als held onthaald tijdens staatsbezoeken en in Frankrijk zelf is de Afrikaanse cultuur op veel terreinen merkbaar.

Maar gaan jullie Nederlanders maar lekker verder zeuren over hoe slecht Frankrijk is en in de zomer met je pindakaas en hagelslag stinken op een Franse camping.

Vicks
06-08-09, 03:40
Der gebeuren nog ergere dingen in de wereld dan deze shizzle hier te droppen alleen maar omdat er een link is tussen Islam, the boogie Islam!

In Amerika bijvoorbeeld vind er elke 32 seconden een verkrachting plaats.

mark61
06-08-09, 06:58
Frankrijk doet nog steeds heel veel goede dingen voor Afrika. Frankrijk is niet voor niets het meest geliefde westerse land bij de bevolking in veel Afrikaanse landen. Ook ex-kolonies. Die band is er wel degelijk. Chirac werd al te vaak als held onthaald tijdens staatsbezoeken en in Frankrijk zelf is de Afrikaanse cultuur op veel terreinen merkbaar.

Maar gaan jullie Nederlanders maar lekker verder zeuren over hoe slecht Frankrijk is en in de zomer met je pindakaas en hagelslag stinken op een Franse camping.

:hihi: neokoloniale chauvinist

mark61
06-08-09, 06:59
Der gebeuren nog ergere dingen in de wereld dan deze shizzle hier te droppen alleen maar omdat er een link is tussen Islam, the boogie Islam!

In Amerika bijvoorbeeld vind er elke 32 seconden een verkrachting plaats.

Ergere zeker, maar bizardere nauwelijks, vind je niet? Of het met islam te maken heeft betwijfel ik een beetje, jij zegt het.

Dat was Zuid-Afrika. En is Zuid-Afrika. Maar wat wou je daarmee zeggen? Dat het daarom OK is om spijkerbroeken te verbieden en lijfstraffen uit te delen?

Spoetnik
12-08-09, 15:28
Frankrijk doet nog steeds heel veel goede dingen voor Afrika. Frankrijk is niet voor niets het meest geliefde westerse land bij de bevolking in veel Afrikaanse landen. Ook ex-kolonies. Die band is er wel degelijk. Chirac werd al te vaak als held onthaald tijdens staatsbezoeken en in Frankrijk zelf is de Afrikaanse cultuur op veel terreinen merkbaar.

Maar gaan jullie Nederlanders maar lekker verder zeuren over hoe slecht Frankrijk is en in de zomer met je pindakaas en hagelslag stinken op een Franse camping.

Gelukkig voor de Afrikanen neemt China inmiddels langzaam maar zeker de rol van Frankrijk over :p

knuppeltje
13-08-09, 08:03
Gelukkig voor de Afrikanen neemt China inmiddels langzaam maar zeker de rol van Frankrijk over :p

Van de Afrikanen ook vrees ik.

PaRiSCaSa
14-08-09, 01:49
Maar gaan jullie Nederlanders maar lekker verder zeuren over hoe slecht Frankrijk is en in de zomer met je pindakaas en hagelslag stinken op een Franse camping.

:haha:

mark61
14-08-09, 09:36
:haha:

Je koloniale reflex is nog prima in orde :duim:

Als patron blankbaas een grapje maakt lacht de koloniaal uitbundig mee. Haal die onderdrukking es tussen je oren vandaan man.

naam
14-08-09, 09:40
Je koloniale reflex is nog prima in orde :duim:

Als patron blankbaas een grapje maakt lacht de koloniaal uitbundig mee. Haal die onderdrukking es tussen je oren vandaan man.

:haha:

En wat is er bovendien mis met hagelslag en pindakaas?

knuppeltje
14-08-09, 11:37
:haha:

En wat is er bovendien mis met hagelslag en pindakaas?

Dat je er dik van wordt.

Julien
14-08-09, 12:48
Je koloniale reflex is nog prima in orde :duim:

Als patron blankbaas een grapje maakt lacht de koloniaal uitbundig mee. Haal die onderdrukking es tussen je oren vandaan man.

de enige patron blankbazen zijn mensen zoals jij die nog in zulke patronen denken. waarschijnlijk zal het wel aan je leeftijd liggen. wat the fuck heb ik met een kolonie te maken, ik zie een mens gewoon als een mens, jij ziet een afrikaan volgens mij als een zielig iemand waar je zo politiek correct mogelijk over moet praten, want blanken zoals jij moeten het goede voorbeeld geven. dát is pas typisch blank superieursdenken.

mark61
14-08-09, 13:06
de enige patron blankbazen zijn mensen zoals jij die nog in zulke patronen denken. waarschijnlijk zal het wel aan je leeftijd liggen. wat the fuck heb ik met een kolonie te maken, ik zie een mens gewoon als een mens, jij ziet een afrikaan volgens mij als een zielig iemand waar je zo politiek correct mogelijk over moet praten, want blanken zoals jij moeten het goede voorbeeld geven. dát is pas typisch blank superieursdenken.

Ik die in zulke patronen denk? Jij bent het die het gefoezel van Frankrijk met 'bevriende' massaslachtende dictatoren als, ik noem een Bokassa, vergoeilijkt en het zelfs een teken van 'geliefd zijn' vindt. Neokolonialer kan echt niet Juul. Ik heb nieuws voor je, veel mensen in die neokolonies zijn het spuugzat, maar kunnen er niets aan doen. Ja, ze gaan Engels leren en richten zich meer op de Angelsaksische wereld.

Frankrijk doorbrak de boycot van Mugabe door hem voor de een of andere flutconferentie uit te nodigen, wat was dat, een jaar geleden? Terwijl hij op de nofly-lijst van de EU stond.

Frankrijk speelt een bijzonder bedenkelijke rol in Congo-Brazzaville, waar het ministerie van BZ Elf Aquitaine (nu Total) bijstaat in het afwisselen van de dictators om goedkopere oliedeals te kunnen sluiten. Weet jij zulke dingen eigenlijk, of wil je dat niet weten?

Je verdere gebabbel kan ik niet zo volgen.

Julien
14-08-09, 13:20
Ik die in zulke patronen denk? Jij bent het die het gefoezel van Frankrijk met 'bevriende' massaslachtende dictatoren als, ik noem een Bokassa, vergoeilijkt en het zelfs een teken van 'geliefd zijn' vindt. Neokolonialer kan echt niet Juul. Ik heb nieuws voor je, veel mensen in die neokolonies zijn het spuugzat, maar kunnen er niets aan doen. Ja, ze gaan Engels leren en richten zich meer op de Angelsaksische wereld.

Frankrijk doorbrak de boycot van Mugabe door hem voor de een of andere flutconferentie uit te nodigen, wat was dat, een jaar geleden? Terwijl hij op de nofly-lijst van de EU stond.

Frankrijk speelt een bijzonder bedenkelijke rol in Congo-Brazzaville, waar het ministerie van BZ Elf Aquitaine (nu Total) bijstaat in het afwisselen van de dictators om goedkopere oliedeals te kunnen sluiten. Weet jij zulke dingen eigenlijk, of wil je dat niet weten?

Je verdere gebabbel kan ik niet zo volgen.

Ik zeg niet dat Frankrijk heilig is en geen dictators steunt. ik erken dat zelf en als je het graag wil horen, Frankrijk is af en toe een behoorlijk hypocriet en raar land. maar ja, daar is Frankrijk niet de enige in..

Ik vind wel dat je in ouderwetse koloniale patronen denkt. Aangezien je zo reageerde op Pariscasa. Een Marokkaan die in Frankrijk woont is volgens jou namelijk gelijk een slaafse ondergeschikte van een Fransman als hij het opneemt voor Frankrijk (wat volgens mij niet eens het geval was, ik maakte een opmerking over nederlanders)? Andersom verwacht jij natuurlijk wel van een Nederlandse Marokkaan dat hij in Nederland integreert...hoe hypocriet..

mark61
14-08-09, 13:29
Ik zeg niet dat Frankrijk heilig is en geen dictators steunt. ik erken dat zelf en als je het graag wil horen, Frankrijk is af en toe een behoorlijk hypocriet en raar land. maar ja, daar is Frankrijk niet de enige in..

Ik vind wel dat je in ouderwetse koloniale patronen denkt. Aangezien je zo reageerde op Pariscasa. Een Marokkaan die in Frankrijk woont is volgens jou namelijk gelijk een slaafse ondergeschikte van een Fransman als hij het opneemt voor Frankrijk (wat volgens mij niet eens het geval was, ik maakte een opmerking over nederlanders)? Andersom verwacht jij natuurlijk wel van een Nederlandse Marokkaan dat hij in Nederland integreert...hoe hypocriet..

Ik vind het bizar dat iemand die loopt te roepen dat Nederlandse Marokkanen mietjes zijn omdat ze niet harder tegen NLers tekeer gaan, die trots is op zijn Marokkaan-zijn bladibla, die niet wil dat zijn zus door een vreemde man wordt weggebracht etc., wel schaapachtig moet meelachen in de context van Frankrijk's rol in Afrika.

Eigenlijk was Marokko niet bezet en is er geen bevrijdingsoorlogje gevoerd? Oh ik begin zeker over historisch besef en moet daarover ophouden, als ouwe lul :hihi: Hm ja dat kan ook. Lang leve het neokolonialisme. Half Marokko is van Franse bedrijven.

Ik verwacht alleen eerlijkheid.

Olive Yao
07-09-09, 17:04
Geen lijfstraf voor broekdragende vrouw

Een vrouw in Sudan krijgt geen zweepslagen voor het in het openbaar dragen van een broek. Wel is ze door een islamitische rechtbank veroordeeld tot een boete van omgerekend 140 euro.

De voormalige journaliste werd in juli samen met twaalf andere vrouwen opgepakt in een restaurant in Khartoem. Ze waren gekleed in een broek en dat wordt in Sudan als obsceniteit beschouwd. De vrouw werkte voor de Verenigde Naties, waardoor ze diplomatieke onschendbaarheid genoot, maar ze nam ontslag. Ze wilde per se een proces om een statement te maken tegen de strenge kleedingvoorschriften in haar land.

De principiële broekdraagster liep daarbij het risico om tot maximaal veertig zweepslagen te worden veroordeeld. Ze weigert overigens de boete te betalen en zegt liever een maand de gevangenis in te gaan. Haar advocaten proberen haar dat te ontraden.


Wereldomroep


video van demonstratie (http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/geen-lijfstraf-voor-broekdragende-vrouw)