PDA

Bekijk Volledige Versie : Darwin is weinig geliefd bij Brusselse jongeren



Marsipulami
01-08-09, 21:21
Darwin is weinig geliefd bij Brusselse jongeren

zaterdag 01 augustus 2009

Bron: BELGA Auteur: BELGA

BRUSSEL - Bijna een kwart (23,5 pct) van de leerlingen in het secundair, hoger en universitair onderwijs in Brussel gelooft dat de mens een creatie is van god. Dat blijkt uit een studie van een onderzoekster aan de ULB van enkele jaren geleden, zo schrijft La Libre Belgique zaterdag.
Het aandeel creationisten was opmerkelijk hoger bij jonge moslims. Van hen opteerde 82,8 procent voor dit antwoord in een meerkeuzevraag.

Volgens Hervé Hasquin, oud-rector aan de ULB, constateert men sinds enkele jaren een afname van de wetenschappelijke kennis rond het ontstaan van de mens en stijgt het aantal jongeren dat gelooft in de goddelijke schepping, "vooral in Brussel en onrustbarend bij de leerlingen in het hoger onderwijs".

Hasquin ziet een verklaring in de toename van de moslimbevolking, die traditioneel huiverachtig staat tegenover Darwin. Maar hij wijst ook op de toenemende aanwezigheid van de protestantse kerken van het evangelische type.

Uit de studie van de ULB-onderzoekster blijkt ook dat jonge katholieken beter in staat zijn een onderscheid te maken tussen hun geloof en de wetenschap. Hoewel 20 procent onder hen ook verklaart "dat de evolutieleer niet helemaal overtuigend is".

"Wat problematisch is, is dat sommige van die jongeren later zelf in het onderwijs zullen staan", aldus Hasquin.

Bar
02-08-09, 09:26
Ik heb al langer de indruk dat we weer een achterlijke periode van de menselijke historie ingaan.

knuppeltje
02-08-09, 10:18
[SIZE="4"][B]"Wat problematisch is, is dat sommige van die jongeren later zelf in het onderwijs zullen staan", aldus Hasquin.

Ben het volkomen met hem eens.

Ron Haleber
02-08-09, 14:37
Ik heb al langer de indruk dat we weer een achterlijke periode van de menselijke historie ingaan.

Inderdaad! En de gelovigen van allle gezindte gaan ons daarin voor! Zowel het denken als de politiek zijn regressief geworden...

Is er nog een weg - terug? - naar toen het gezonde verstand nog de regel was?:)

Gezien deze website - op hoge uitzondering na - vrees ik het ergste...:maf2:

mark61
02-08-09, 14:44
Tis raar inderdaad. Flinke deuk in het vooruitgangsgeloof geslagen. Ik dacht dat de wereld 'moderner' zou worden, maar nee.

In hoofdzaak ligt dat aan de VS en de rest van het westen, niet aan 'de moslims'.

Eventuele 'anti-Darwinmoslims' hebben het 100% van Ami fundamentalisten. In de wereld van de islam is voorheen nooit een onvertogen woord gevallen over Darwin etc.

Julien
02-08-09, 20:07
Tis raar inderdaad. Flinke deuk in het vooruitgangsgeloof geslagen. Ik dacht dat de wereld 'moderner' zou worden, maar nee.

In hoofdzaak ligt dat aan de VS en de rest van het westen, niet aan 'de moslims'.

Eventuele 'anti-Darwinmoslims' hebben het 100% van Ami fundamentalisten. In de wereld van de islam is voorheen nooit een onvertogen woord gevallen over Darwin etc.

Een moslim zal net zo goed als een christen altijd ontkennen dat wij van apen afstammen, daarin zit echt geen verschil tussen de islam en het christendom. De fanatiekste anti-darwinisten die je op tv ziet, zijn dan wel vaak christenen, maar dat wil niet zeggen dat er onder moslims geen felle anti-darwinisten zijn..

Charlus
02-08-09, 20:12
<...>Een moslim zal net zo goed als een christen altijd ontkennen dat wij van apen afstammen, daarin zit echt geen verschil tussen de islam en het christendom.<...>
Julien de gekke creationist, tenminste als ik je tot nu toe goed heb begrepen in dat je christen bent.

Charlus
02-08-09, 20:16
<...>Het aandeel creationisten was opmerkelijk hoger bij jonge moslims.<...>
Sukkels.

Julien
02-08-09, 20:18
Julien de gekke creationist, tenminste als ik je tot nu toe goed heb begrepen in dat je christen bent.

Is een creationist per definitie gek?

Ik persoonlijk geloof in God en dat de mens niet van de apen afstamt. Maar ik geloof weer wel in de wetenschappelijke theoriëen dat de aarde en het heelal zoveel miljoenen/miljarden jaren oud zijn en dat er een soort van evolutie heeft plaatsgevonden bij diersoorten.

Witte78
02-08-09, 20:23
Is een creationist per definitie gek?

Ik persoonlijk geloof in God en dat de mens niet van de apen afstamt. Maar ik geloof weer wel in de wetenschappelijke theoriëen dat de aarde en het heelal zoveel miljoenen/miljarden jaren oud zijn en dat er een soort van evolutie heeft plaatsgevonden bij diersoorten.

Alleen creationisten denken dat de evolutietheorie inhoudt dat de mens van de aap afstamt. Bij deze foute gedachten begint de ellende al, en hij is er met geen mogelijkheid uit te slaan.

mark61
02-08-09, 21:38
Een moslim zal net zo goed als een christen altijd ontkennen dat wij van apen afstammen, daarin zit echt geen verschil tussen de islam en het christendom. De fanatiekste anti-darwinisten die je op tv ziet, zijn dan wel vaak christenen, maar dat wil niet zeggen dat er onder moslims geen felle anti-darwinisten zijn..

De mens stamt niet van de apen af. Jullie christenen kunnen wel blijven liegen over de ET, maar het helpt echt niet :hihi:

Je bent niet helemaal bij, katholieken hebben niets tegen de ET. Enfin, officieel dan. Neanderthalers als jij zullen er altijd zijn :lachu:

Ik zei, goed lezen, dat tot voor kort er in de islamitische wereld geen vuiltje aan de lucht was. Anti-darwinisme is recent en geïnspireerd door Ami christenen.

Charlus
02-08-09, 23:21
<...>Is een creationist per definitie gek?<...>
Gewetensvraag. Nee, niet gek in de zin van zwaar geestelijk gehandicapt. Iemand die het spoor bijster is. Net als de scheiding van kerk en staat is de scheiding van religie en wetenschap een groot goed.

Ik persoonlijk geloof in God
Ieder zijn meug.

en dat de mens niet van de apen afstamt.
Mensen die de ET onderschrijven en toepassen denken dat evenmin, zoals de voorgaande prikkers al uiteen hebben gezet.

Maar ik geloof weer wel in de wetenschappelijke theoriëen dat de aarde en het heelal zoveel miljoenen/miljarden jaren oud zijn en dat er een soort van evolutie heeft plaatsgevonden bij diersoorten.
Geloven in is misplaatst in dit verband. Je kunt niet naar eigen inzicht (delen van) verschillende wetenschappelijke theorieën geloven en andere weer niet omdat die niet stroken met je religie. Nou ja, je kunt het wel doen, maar dan ben je zoals gezegd het spoor bijster. Natuurwetenschappen vormen één consistent geheel.
Je hebt zo te lezen een alternatieve evolutietheorie bedacht: "een soort van evolutie bij diersoorten" gedurende miljoenen jaren terwijl de mens al die tijd dezelfde is gebleven. Je maakt het jezelf niet gemakkelijk.

ronald
03-08-09, 00:52
sen denken dat evenmin, zoals de voorgaande prikkers al uiteen hebben gezet.

Geloven in is misplaatst in dit verband. Je kunt niet naar eigen inzicht (delen van) verschillende wetenschappelijke theorieën geloven en andere weer niet omdat die niet stroken met je religie. Nou ja, je kunt het wel doen, maar dan ben je zoals gezegd het spoor bijster. Natuurwetenschappen vormen één consistent geheel.
Je hebt zo te lezen een alternatieve evolutietheorie bedacht: "een soort van evolutie bij diersoorten" gedurende miljoenen jaren terwijl de mens al die tijd dezelfde is gebleven. Je maakt het jezelf niet gemakkelijk.

In de natuurwetenschap gaan we ervan uit dat de waarheid van een bepaalde bewering getoetst kan worden aan de werkelijkheid, aangezien de werkelijkheid die deze waarheid opleverde in staat is deze prestatie te herhalen (voor wie er maar naar vraagt... jij niet). Beweringen die in dit opzicht een probleem opleveren (voor niet-dieper denkend niet dus) doordat de desbetreffende werkelijkheid zich niet meer laat reproduceren, worden daarmee automatisch minder tot de wetenschap gerekend (niet door jou dus). De ET is een speculatieve "wetenschap" dat gebaseerd is op speculaties, bezighoudend met onbekende fenomenen. Speculaties kun je net zo goed naar het rijk van de fabelen doorschuiven. Heeft niets met wetenschap te maken.
Charlus... wat loop je weer te blaten.....

rikky
03-08-09, 05:57
kijkt allen deze film, en leer!!

Zeitgeist, The Movie | Final Edition [ Dutch subtitles ]

mark61
03-08-09, 07:08
In de natuurwetenschap gaan we ervan uit dat de waarheid van een bepaalde bewering getoetst kan worden aan de werkelijkheid, aangezien de werkelijkheid die deze waarheid opleverde in staat is deze prestatie te herhalen (voor wie er maar naar vraagt... jij niet).

Hou op met je domme gelul. Je probeert het elke keer weer. Je snapt niets van wetenschap, of wil er niks van begrijpen, of je denkt als elke gelovige, als ik een mantra maar vaak genoeg herhaal, dan wordt het vanzelf waar en gaan de mensen het geloven.

Soldim
03-08-09, 07:51
In de natuurwetenschap gaan we ervan uit dat de waarheid van een bepaalde bewering getoetst kan worden aan de werkelijkheid,


Klopt.


. De ET is een speculatieve "wetenschap" dat gebaseerd is op speculaties, bezighoudend met onbekende fenomenen.

Fout. ET levert toetsbare beweringen, die in de praktijk getoetst zijn en worden en waarvan de resultsten de ET volledig ondersteunen.

In de natuurwetenschappen wordt de ET en afgeleiden daarvan dagelijks gebruikt.

Tomas
03-08-09, 07:59
In de natuurwetenschappen wordt de ET en afgeleiden daarvan dagelijks gebruikt.

Belangrijker: De industrie maakt gebruik van de ET. Fossiele brandstoffen worden gezocht op basis van de ET. Die doen dat niet omdat ze een verborgen agenda hebben van satan, maar om centjes te verdienen. Naar olie zoeken op basis van de bijbel (wordt echt gedaan) heeft tot nu toe nooit wat opgeleverd.

Interessanter is om te zien wat er in de hersenen gebeurd van een gelovige ala Ronald e.a. als ze met deze eenvoudige feiten worden geconfronteerd. Daar moet iets bijzonders gebeuren. Alle verbindingen van het korte- naar het langetermijngeheugen moeten dan plots verbroken worden.

Voor Julien: http://www.talkorigins.org/faqs/homs/specimen.html

naam
03-08-09, 08:29
Belangrijker: De industrie maakt gebruik van de ET. Fossiele brandstoffen worden gezocht op basis van de ET. Die doen dat niet omdat ze een verborgen agenda hebben van satan, maar om centjes te verdienen. Naar olie zoeken op basis van de bijbel (wordt echt gedaan) heeft tot nu toe nooit wat opgeleverd.

Interessanter is om te zien wat er in de hersenen gebeurd van een gelovige ala Ronald e.a. als ze met deze eenvoudige feiten worden geconfronteerd. Daar moet iets bijzonders gebeuren. Alle verbindingen van het korte- naar het langetermijngeheugen moeten dan plots verbroken worden.

Voor Julien: http://www.talkorigins.org/faqs/homs/specimen.html


God heeft de olie er al ingestopt. Het is helemaal niet gevormd vanuit fosiele overblijfselen. :wow:
Het was gewoon een kant en klaar schepping inclusief bergen, rivieren, gletschers, (nep) ijstijden met o.a. als gevolg de Utrechtse heuvelrug, etc......

Tomas
03-08-09, 08:43
God heeft de olie er al ingestopt. Het is helemaal niet gevormd vanuit fosiele overblijfselen. :wow:
Het was gewoon een kant en klaar schepping inclusief bergen, rivieren, gletschers, (nep) ijstijden met o.a. als gevolg de Utrechtse heuvelrug, etc......

Ja, ik ben dat echt als argument wel eens tegengekomen. Daarbij wordt dan wel even aan het feit voorbnij gegaan dat deze waanzinnige God dan besloot om een universum in 6 dagen te maken inclusief alle aanwijzingen en bewijzen van een oud universum, de bigbang theorie, een oude aarde en de evolutie van het leven. En helemaal kloppend ook nog eens. Dus zonder grappen, vergissingen of grollen. Die god geloofde dus wel in evolutie. Nam in ieder geval de moeite om zijn schepping er op te laten lijken.

knuppeltje
03-08-09, 08:47
Een moslim zal net zo goed als een christen altijd ontkennen dat wij van apen afstammen,

Dat is ook niet zo volgens de geleerden.
Wij stammen af via de apen van de reptielen en die weer.........
Volgens geleerden hebben wij van zowel die reptielen en later de zoogdieren nog herinneringen van de hersenstrukturen en herrinnerringen aan het daarbij ontstane brein. Een constante vernieuwing door aanpassingen, uitbreidingen en opstapelingen. Het schijnt te zijn dat daardoor elk nieuw element om te kunnen werken nog steeds voorgaande elementen gedeeltelijk nodig heeft.
Wij schijnen dus niet alleen een menselijk brein te hebben, maar ook nog gedeeltelijk een zoogdieren brein en een reptielen brein. Het zelfde geldt voor onze hersenstrukturen. En dat alles schijnt nog steeds te werken. De mens is een wandelend museum volgens geleerden, ofwel: een conglomeraat van ongelijksoortige structuren en processen, afkomstig uit verschillende 'lagen' van het dierenrijk, zoals reptielen en zoogdieren.
Een en ander schijnt uit het menselijk gedrag te blijken.
Volgens mij ook op dit forum. :gsm:

Tja, tis nog al wat voor die arme gelovigen, das wel spottend met hun heilige huisje.

knuppeltje
03-08-09, 08:49
Is een creationist per definitie gek?

Hardleers.

H.P.Pas
03-08-09, 08:56
De ET is een speculatieve "wetenschap" dat gebaseerd is op speculaties, bezighoudend met onbekende fenomenen. Speculaties kun je net zo goed naar het rijk van de fabelen doorschuiven. Heeft niets met wetenschap te maken.
.....

:wtf: Dat noem ik nou onfatsoenlijk.
Vingers in de oren en tatatataa..

knuppeltje
03-08-09, 08:58
TRANEN VAN DE KROKODIL, over de te snelle evolutie van onze hersenen. Geschreven door Piet Vroon, hoogleraar functieleer en theoretische psychologie aan de Rijksuniversiteit Utrcht.

Bar
03-08-09, 09:22
Voor Julien: http://www.talkorigins.org/faqs/homs/specimen.html

Allemaal grappen en grollen van de Grote Knutselaar.

Daarnaast vult Hij zijn dagen met het bedenken van kledingvoorschriften (en meer zaken van eminent belang) voor creaturen op biljarden planeten in zijn kosmische speeltuin.

Ron Haleber
03-08-09, 10:32
God heeft de olie er al ingestopt. Het is helemaal niet gevormd vanuit fosiele overblijfselen. :wow:
Het was gewoon een kant en klaar schepping inclusief bergen, rivieren, gletschers, (nep) ijstijden met o.a. als gevolg de Utrechtse heuvelrug, etc......

De vraag blijft dan waar die grote gasbellen vandaan komen waarop we tenslotte kokkerellen?

Één van de opperwezens van de religies zal het erg benauwd hebben gekregen bij het verteren van al die organische resten van Zijn schepping...

En heeft toen uit nood maar een enorme scheet gelaten!

Eentje van dat specimen liet Hij bij Slochteren! Die Drenten waren nu toch van die vieze stinkerds - dus ze zouden het toch niet merken...

Omdat het te gevaarlijk was om die zomaar vrij te laten, heeft Hij hem in een holte diep onder de grond losgelaten...

Tegelijk heeft Hij daarmee volgens Zijn geopenbaarde fatsoensnormen gehandeld. :zozo:

Lees er bij voorbeeld de Soenna maar op na... Een moslim laat in het bijzijn van anderen geen onwel riekende scheet! :)

Salah zal deze voor ons kostbare openbaring wel in de oude teksten en bij de wijze geleerden hebben teruggevonden!


Wouter Bos en Jan Peter doen ondertussen hun financiële voordeel met deze onverwachte heilige opluchting van hun Opperwezen! :love:

De orthodoxe Moraal van het verhaal: er was helemaal geen wetenschappelijke Evolutie. Weg met Darwin..:fpotver:



:wtf: Dat noem ik nou onfatsoenlijk.
Vingers in de oren en tatatataa..

Ja zo is het leven nu eenmaal in het gasrijke Drente! En luitjes als Julien kunnen zich - zoals ze bekennen - daarom niet netjes gedragen in de bioscoop - laat staan op andere plaatsen waar stilte geboden is!

naam
03-08-09, 10:49
Ja, ik ben dat echt als argument wel eens tegengekomen. Daarbij wordt dan wel even aan het feit voorbnij gegaan dat deze waanzinnige God dan besloot om een universum in 6 dagen te maken inclusief alle aanwijzingen en bewijzen van een oud universum, de bigbang theorie, een oude aarde en de evolutie van het leven. En helemaal kloppend ook nog eens. Dus zonder grappen, vergissingen of grollen. Die god geloofde dus wel in evolutie. Nam in ieder geval de moeite om zijn schepping er op te laten lijken.


Wat is 6 dagen? Het grappige is ook dat toen dit verhaal geschreven werd, men nog dacht dat de aarde het centrum van het universum was. Dat de aarde ergens weggestopt zit aan de zijkant in de arm van een melkweg wist men toen nog niet. Laat staan dat er meerdere melkwegen zijn.

Misschien waren het wel 6 melkwegroteringen (de melkweg draait ook rond). God had toen geen zin om dat ook nog uit te leggen, dus beperkte hij zich tot de aarde en de zon. (hooguit de maan nog even meenemen om aan te geven dat het ook nacht kan zijn).


Ik heb wel eens een leuke discussie gehad met iemand uit Urk die niet wilde geloven dat de lichtjes aan de hemel sterren waten die miljoenen lichtjaren verweg stonden. Hij zei, ja "dat leren jullie daar in het westen". Ik zat even met mijn mond vol tanden. Misschien gelooft Ronald ook wel dat die lichtjes geen sterren zijn en dat de aarde inderdaad het middelpunt is van de wereld en dat de zon om de aarde draait.

Het zijn ook speculaties dat bergen door de aardkorst omhoog zijn geduwd of dat er ooit ijstijden waren en dinosauriers rondliepen. Fosielen oud, neeeh, hoe kom je daarbij. Die god heeft ook wel een gevoel voor humor door hier en daar alternatieven te geven voor de schepping. Ronald trapt daar niet in hoor.

naam
03-08-09, 10:55
De vraag blijft dan waar die grote gasbellen vandaan komen waarop we tenslotte kokkerellen?

Één van de opperwezens van de religies zal het erg benauwd hebben gekregen bij het verteren van al die organische resten van Zijn schepping...

En heeft toen uit nood maar een enorme scheet gelaten!

Eentje van dat specimen liet Hij bij Slochteren! Die Drenten waren nu toch van die vieze stinkerds - dus ze zouden het toch niet merken...

Omdat het te gevaarlijk was om die zomaar vrij te laten, heeft Hij hem in een holte diep onder de grond losgelaten...

Tegelijk heeft Hij daarmee volgens Zijn geopenbaarde fatsoensnormen gehandeld. :zozo:

Lees er bij voorbeeld de Soenna maar op na... Een moslim laat in het bijzijn van anderen geen onwel riekende scheet! :)

Salah zal deze voor ons kostbare openbaring wel in de oude teksten en bij de wijze geleerden hebben teruggevonden!


Wouter Bos en Jan Peter doen ondertussen hun financiële voordeel met deze onverwachte heilige opluchting van hun Opperwezen! :love:

De orthodoxe Moraal van het verhaal: er was helemaal geen wetenschappelijke Evolutie. Weg met Darwin..:fpotver:




Ja zo is het leven nu eenmaal in het gasrijke Drente! En luitjes als Julien kunnen zich - zoals ze bekennen - daarom niet netjes gedragen in de bioscoop - laat staan op andere plaatsen waar stilte geboden is!


Als god olie kan maken, kan ie ook gas maken en steenkool en bruinkool, alle organische materialen in verschillende staat van ontbinding.
Zo wil god ons doen leren wat er kan gebeuren.

knuppeltje
03-08-09, 11:05
Zo wil god ons doen leren wat er kan gebeuren.

Kan ie dat niet even bij de EO komen doen. Lijkt me wel leuk. Nu kunnen ze boeken schrijven en filmpjes maken zoveel ze willen, maar als god daar even tijd voor uittrekt bij de EO, dan is dat voor iedereen veel duidelijker.

Charlus
03-08-09, 11:05
Ook deze heeft 100pagina's-potentie, maar de ervaring leert dat Ronald er toch wel mee uitscheidt na 30/40 pagina's en Snowwhite is naar Islam en meer vertrokken (heeft ze trouwens meermalen aangekondigd, dus volgens mij hoeven haar fans zich geen zorgen te maken, 't is net Tina Turner). Ongelovige honden die het allemaal met elkaar eens zijn dat schiet niet op.
Julien leek veelbelovend.

Charlus
03-08-09, 11:12
God heeft de olie er al ingestopt. Het is helemaal niet gevormd vanuit fosiele overblijfselen. :wow:
Het was gewoon een kant en klaar schepping inclusief bergen, rivieren, gletschers, (nep) ijstijden met o.a. als gevolg de Utrechtse heuvelrug, etc......Ja, ik ben dat echt als argument wel eens tegengekomen. Daarbij wordt dan wel even aan het feit voorbnij gegaan dat deze waanzinnige God dan besloot om een universum in 6 dagen te maken inclusief alle aanwijzingen en bewijzen van een oud universum, de bigbang theorie, een oude aarde en de evolutie van het leven. En helemaal kloppend ook nog eens. Dus zonder grappen, vergissingen of grollen. Die god geloofde dus wel in evolutie. Nam in ieder geval de moeite om zijn schepping er op te laten lijken.
Hij zal er zijn redenen voor gehad hebben. Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk. Misschien om ons op de proef te stellen. Hoe sterk is ons geloof in goddelijke schepping wanneer we geconfronteerd worden met ogenschijnlijke bewijzen voor biologische evolutie en een voorgeschiedenis van miljarden jaren?

Charlus
03-08-09, 11:17
<...>dat de aarde inderdaad het middelpunt is van de wereld<...>
De aarde is nu eenmaal de grootste planeet ter wereld.

Armadillo
03-08-09, 11:34
De ET is een speculatieve "wetenschap" dat gebaseerd is op speculaties, bezighoudend met onbekende fenomenen.
De evolutietheorie is pure wetenschap en juist daarom waarschijnlijk zo moeilijk te begrijpen voor mensen die gewend zijn te discusseren over zweverige thema's.

Ron Haleber
03-08-09, 11:41
Als god olie kan maken, kan ie ook gas maken en steenkool en bruinkool, alle organische materialen in verschillende staat van ontbinding.
Zo wil god ons doen leren wat er kan gebeuren.

Naam je moet mij eens vertellen - bij voorbeeld - hoe jij "hebt geleerd" dat God vierkante cirkels kan maken!

Dat moet je mij toch eens verklappen!
Bij voorbaat dank!

naam
03-08-09, 11:48
De aarde is nu eenmaal de grootste planeet ter wereld.

Nee, hoor er worden er meer ontdekt.
Helaas heeft dit allemaal geen nut aangezien god de planeten heeft gemaakt, waardoor onderzoek naar geboorten van planeten meteen onzin is. Hier worden weer miljarden vergooid.



Astronomen van de Universiteit van Florida in Gainesville verwachten de komende jaren minstens 150 nieuwe exoplaneten te vinden. Tot nu toe zijn er een kleine driehonderd planeten bij andere sterren bekend. Binnenkort gaat het MARVELS-project van start, waarmee tientallen sterren tegelijkertijd onderzocht kunnen worden op de aanwezigheid van planeten. MARVELS staat voor Multi-object Apache Point Observatory Exoplanet Large-Area Survey. Er wordt gebruik gemaakt van de 2,5-meter Sloan-telescoop op Apache Point in New Mexico. Die heeft een beeldveld van zeven vierkante graden. Via glasvezels wordt het licht van zestig sterren in het beeldveld van de telescoop naar gevoelige spectrografen geleid (later wordt dit aantal verhoogd naar honderdtwintig). Op die manier kunnen minieme schommelingen van sterren worden gemeten, waaruit de aanwezigheid van zware reuzenplaneten blijkt. Het door NASA gesponsorde MARVELS-project moet het mogelijk maken om op grote schaal statistisch onderzoek te doen aan het geboorteproces en de ontstaansvoorwaarden van reuzenplaneten.

naam
03-08-09, 12:01
Naam je moet mij eens vertellen - bij voorbeeld - hoe jij "hebt geleerd" dat God vierkante cirkels kan maken!

Dat moet je mij toch eens verklappen!
Bij voorbaat dank!


Helaas zijn dat tegenstrijdigheden die niet kunnen in onze simpele driedimensionale wereld; in een andere dimensie misschien wel.
Ik overigens wel eens een vierkante bal gezien, maar misschien telt dat niet?

naam
03-08-09, 12:06
En god is nog steeds bezig met creëren. Wat nou zes dagen?


Sterrenkundigen hebben, met behulp van de Submillimeter Array op Hawaï, een compacte kern ontdekt in een donkere wolk van gas en stof op 23.000 lichtjaar van de aarde. Vermoed wordt dat de kern, die nog ijskoud is en verder geen bijzondere activiteit vertoont, de voorloper is van één of meerdere zware sterren. Binnen een volume dat kleiner is dan de Oortwolk van kometen die ons zonnestelsel omhult, bevindt zich maar liefst 120 zonsmassa's aan materie. Uit recent theoretisch onderzoek en computersimulaties blijkt dat een compacte kern als deze binnen 50.000 jaar zware sterren kan vormen.



In de beroemde Orionnevel, een geboorteplaats van nieuwe sterren op 1300 lichtjaar afstand van de aarde, is een dubbel zonnestelsel-in-wording ontdekt. Het gaat om twee jonge, relatief lichte sterren die eens in de paar duizend jaar om elkaar heen draaien, op een onderlinge afstand van ongeveer zestig miljard kilometer. Rond een van de sterren was door de Hubble Space Telescope al een afgeplatte schijf van gas en stof ontdekt, waaruit in de toekomst een planetenstelsel kan ontstaan. Met de Submillimeter Array, een netwerk van schotelantennes op de 4200 meter hoge vulkaantop Mauna Kea op Hawaii, is nu ontdekt dat de begeleidende ster ook door zo'n protoplanetaire schijf wordt omgeven. Het is voor het eerst dat een dubbelster is gevonden waarvan beide componenten in de toekomst mogelijk door planeten worden vergezeld. De ontdekking is gepubliceerd in Astrophysical Journal Letters .

ronald
03-08-09, 13:00
Hou op met je domme gelul. Je probeert het elke keer weer. Je snapt niets van wetenschap, of wil er niks van begrijpen, of je denkt als elke gelovige, als ik een mantra maar vaak genoeg herhaal, dan wordt het vanzelf waar en gaan de mensen het geloven.
Misschien doe je eens een boek open over wetenschapsfilosofie of iets over exacte wetenschappen. Zal je wellicht uit je eigen kringetje van taalwetenschap halen en zaken juister beoordelen. Mag ook je kop in het zand blijven houden hoor. Mij best. Ook jij vervalt in hetzelfde geleuter over wetenschap terwijl je niet eens basisprincipes kent.

mark61
03-08-09, 13:25
Misschien doe je eens een boek open over wetenschapsfilosofie of iets over exacte wetenschappen. Zal je wellicht uit je eigen kringetje van taalwetenschap halen en zaken juister beoordelen. Mag ook je kop in het zand blijven houden hoor. Mij best. Ook jij vervalt in hetzelfde geleuter over wetenschap terwijl je niet eens basisprincipes kent.

Lees de posts van de andere bereidwilligen die, zuchtend en steunend en tegen beter weten in, je voor de honderdste keer uitleggen hoe het zit.

Je beledigt alle prikkers met je wezenloze verhaaltjes.

maartenn100
03-08-09, 13:30
ha, de Ronald. Lang geleden. Nog altijd geen modus vivendi gevonden tussen je geloof en ET?
Ik hoop van wel.
Weet je, wat zo gevaarlijk is aan de Evolutietheorie en waarom het zoveel debat en emoties losweekt?
Omdat het zo simpel te begrijpen is.
Wie wordt geboren met toevallig betere eigenschappen kan makkelijker voor nakomelingen zorgen (die ook zullen overleven met die eigenschappen) dan wie weinig functionele eigenschappen heeft meegekregen in de natuur. 'Gehandicapt' is of wordt geboren in een voor hem of haar ongunstig milieu.

Zo werkt evolutie, via wegselectie van niet-werkende organismen. De rest blijft over.
Massale wegselectie van onaangepaste dieren en mensapen, waardoor enkel de aangepasten kunnen overleven en volgende generaties met hun genen kunnen voortbrengen.

Zo eenvoudig is ET, en vandaag in allerlei natuurlijke levensprocessen zichtbaar, aan het werk.

Kijk naar bacterieën, die massaal kweken, en er ontstaan toevallig mutaties die zo'n bacterie met zo'n mutatie doen overleven in een milieu, niettegenstaande de antibiotica. Zodat deze zich weer massaal kunnen voortplanten. Dat heet 'resistent' worden tegen antibiotica.
Evolutie, onder de ogen van artsen en biologen in laboratoria aan het werk in de geneeskunde.

De mens is een dier dat ooit eigenschappen had (meer ontwikkelde hersenen) waardoor ie beter overleefde dan z'n broertjes aapachtigen. Daardoor kon hij overleven en z'n broertjes en zusjes aap niet of deze vormden een andere 'lijn'. De mens kon zich, in z'n omgeving, voortplanten en mensenkinderen maken, die meer kans hadden de natuur hier te overleven dan de rest. Wat geen generaties meer kon brengen.

As simple as that. Een kleuter, een klein kind, niet gepreoccupeerd door letterlijke interpretaties uit geloofskwesties, doorziet metéén de eenvoud en waarheid van de ET.

En dat maakt het zo emotioneel, heel het debat. Het is zo eenvoudig te snappen. En zo moeilijk te verenigen met de mythische aspecten uit de monotheïstische godsdiensten.
Gelukkig vinden meer en meer gelovigen een middenweg. Ze aanvaarden de werkelijkheid en 'leggen geen valse getuigenis af' (want huldigen waarheidslievendheid en oprechte getuigenissen als ethisch hoogstaande norm) van wat ze waarnemen, en verenigen dat met de ethische geboden vanuit hun religie.

Ik wens je die zoektocht ook toe, Ronald. Succes.

mvg
Maarten

Charlus
03-08-09, 17:27
ha, de Ronald. Lang geleden. Nog altijd geen modus vivendi gevonden tussen je geloof en ET?<...>
Zeg dat nou niet man. Dan gaat Ronald weer beweren dat zijn bezwaren tegen de ET niks met zijn religie van doen hebben, tussen wetenschap en religie is geen verzoening mogelijk (behalve wanneer de ouderdom van de aarde in het geding is, in dat geval vertelt religie de wetenschap hoe de vork in de steel zit: 6.000 jaar), Ronald zijn bezwaren tegen de ET zijn puur wetenschappelijk van aard, de ET kent geen praktische toepassingen want hij deugt om te beginnen al niet. Maakt niet uit dat je met wetenschappelijke artikelen aankomt die uitleggen hoe de ET wordt gebruikt bij de exploratie van aardolie, die zijn gewoon gelogen.

maartenn100
03-08-09, 18:16
ja, ik weet het niet. Heb Ronald niet meer gelezen. Ik neem aan dat hij dogmatisch is, en dus zijn ideeën niet wil aanpassen aan de bewijzen, maar net andersom.
Goed. Met zo'n mensen kan je natuurlijk nooit een eerlijke discussie aangaan.
Maar bon, ik zal het wel lezen van hemzelf ipv het via via ;) te horen...
.