PDA

Bekijk Volledige Versie : Vier gevangenen ontsnapt uit Justitiepaleis in Brussel



Saida_Antwerpen
04-08-09, 09:23
In Brussel zijn 4 gevangenen ontsnapt uit het gerechtsgebouw. Ze zouden hulp gekregen hebben van enkele handlangers en zijn er vandoor gegaan in een blauwe Renault Clio.
Volgens het parket gaat het om zware gangsters. Ze zouden betrokken zijn geweest bij een schietpartij.

Later meer.

Bron: www.deredactie.be

Saida_Antwerpen
04-08-09, 09:24
Dit is al de derde ontsnapping in enkele weken tijd...wat moeten ze in het buitenland wel van ons landje denken :hihi:

Saida_Antwerpen
04-08-09, 09:26
Drie gevangenen ontsnapt uit Justitiepaleis Brussel

Uit het justitiepaleis van Brussel zijn deze morgen drie gevangenen ontsnapt. Dat vernam de redactie uit goede bron.
Vier gedetineerden moesten vanmorgen voor de vakantiekamer van de franstalige correctionele rechtbank verschijnen in verband met een homejacking.

In volle zitting stormden twee gewapende en gemaskerde mannen de raadkamer binnen en namen drie gedetineerden mee. Ze gingen te voet op de vlucht.

Ook in januari was er al een spectaculaire ontsnapping uit het Brusselse justitiepaleis. Tijdens een zitting van de kamer van inbeschuldigingstelling konden twee gedetineerden ontsnappen met hulp van een gewapende medeplichtige die plots opdook in het zaaltje waar normaal geen buitenstaanders toegang hebben.

De man had een bivakmuts over het hoofd getrokken, bedreigde alle aanwezigen met een pistool en gooide zijn twee kompanen een wapen toe. Aangezien de gedetineerden op dat moment niet geboeid waren, konden zij het wapen grijpen en hun bevrijder helpen. Enkele ogenblikken later liepen zij het gerechtsgebouw uit zonder dat iemand ze nog een strohalm in de weg kon leggen. Een van de twee kon later weer ingerekend worden.

Bron: www.destandaard.be

Olive Yao
04-08-09, 22:28
Dit is al de derde ontsnapping in enkele weken tijd...wat moeten ze in het buitenland wel van ons landje denken :hihi:

Het is vooral moeilijk voorstelbaar dat gewapende mannen het gerechtsgebouw binnen konden komen. Is daar geen beveiliging?

mark61
04-08-09, 22:39
Het is vooral moeilijk voorstelbaar dat gewapende mannen het gerechtsgebouw binnen konden komen. Is daar geen beveiliging?

De metaaldetectoren stonden uit, en de monumentenzorg is tegen camera's. Dat was nog in beraad.

Olive Yao
04-08-09, 22:41
De metaaldetectoren stonden uit, en de monumentenzorg is tegen camera's. Dat was nog in beraad.

En de beveiliger was ziek.

mark61
04-08-09, 22:43
En de beveiliger was ziek.

Da weet ik niet, maar wat ik noemde was in die nieuws.

Olive Yao
04-08-09, 22:48
Da weet ik niet, maar wat ik noemde was in die nieuws.

:watte?: Wat?! Dacht dat je een grapje maakte.

mark61
04-08-09, 22:50
:watte?: Wat?! Dacht dat je een grapje maakte.

Seriously. We hebben het hier over België, hoor.

Kweenie wat de motivatie voor die detectoren was. Ze gingen zeker te vaak af?

mark61
04-08-09, 22:56
Zwaar bewapende gangsters bevrijden gevangenen uit Brussels justitiepaleis

HLN update Uit het Brusselse justitiepaleis aan het Poelaertplein hebben twee zwaar bewapende gangsters vanochtend drie gedetineerden bevrijd. Ze namen de benen toen ze werden voorgeleid voor de correctionele rechtbank (zittingzaal 01.4). Ze moesten zich verantwoorden voor een brutale maar mislukte homejacking in Londerzeel, in november vorig jaar. Omdat ze al een zwaar strafblad hadden, riskeerden ze een zware straf.

Bevrijd door handlangers
Oussama Trimini Langeri (28), Youssef Oulad Has Chaib (27) en Abdelhakim Akil (27) moesten zich samen met een andere verdachte voor de correctionele rechtbank verantwoorden voor een mislukte homejacking in Londerzeel, eind vorig jaar. Toen ze de zaal werden binnengeleid en de handboeien werden losgemaakt, doken twee gemaskerde en gewapende handlangers op. Die hielden de aanwezigen onder schot en dwongen iedereen om op de grond te gaan liggen. Daarop sloegen de vijf op de vlucht. De vierde verdachte bleef gewoon in de zaal zitten. :hihi: Volgens het parket waren de metaaldetectoren niet eens aangesloten. Zo konden bezoekers ongehinderd makkelijk binnen en buiten.

Twee ontsnapten eerder veroordeeld
Er waren een vijftal ongewapende veiligheidsagenten aanwezig, maar die konden de ontsnapping niet voorkomen. Bovendien kenden ze het profiel van de gangsters niet. De misdadigers liepen via de gang naar de uitgang in de Wolstraat en zouden daar met een donkere Renault Clio gevlucht zijn. Voorlopig ontbreekt elk spoor. De politie heeft een klopjacht ingezet. Langeri (28) kreeg in 2005 vier jaar cel voor diefstallen met geweld en Chaib (27) werd in 2002 veroordeeld tot vijf jaar cel voor gelijkaardige feiten. De derde, Akil (27), zou niet eerder veroordeeld zijn.

Veiligheidspersoneel legt werk neer
Het veiligheidspersoneel van het Brusselse justitiepaleis heeft het werk intussen neergelegd. "Het personeel van het veiligheidskorps verkeert in shock na de ontsnapping met geweld", verklaarde Gaston Merkelbach, permanent secretaris van de Franstalige vakbond CSC. Merkelbach preciseerde dat één van de veiligheidspersoneelsleden in de zittingzaal, waar twee gewapende mannen binnendrongen, met een pistool tegen de slaap werd bedreigd.

Soort Belgische Karremans. Je bent getraind om erop los te knallen, maar als het moet schijt je in je broek. Word dan banketbakker.

"Belachelijke opmerking"
De beveiling laat zwaar te wensen over. "Het gebouw is inderdaad niet de beste plaats om risicoprocessen te laten plaatsvinden", laat justitieminister Stefaan De Clerck weten. "Een deel van het gebouw moet volledig heringericht worden worden voor strafzaken. Het is dringend." Tijdens een interview in het VRT-journaal reageerde minister De Clerck ook nog geërgerd op een vraag over zijn functioneren. "Een belachelijke opmerking", zei de minister toen het nieuwsanker stelde dat hij met acht ontsnappingen op tien dagen een niet zo goede beurt lijkt te maken. "Ik doe mijn job. Omdat nu een aantal mensen per toeval ontsnappen, maakt u zo'n belachelijke opmerking. Ik vind dat ongepast." De minister heeft zich intussen wel geëxcuseerd.

Kind bedreigd met kalasjnikov
De ontsnapten moesten zich verantwoorden voor een homejacking op 27 november 2008. Zes gangsters, waaronder twee minderjarigen, bedreigden toen in Londerzeel twee vrouwen en een peuter met handvuurwapens en een kalasjnikov. De daders eisten de sleutels van de Audi maar konden enkel een laptop en wat cash geld meegrissen. Op het einde van de A12, in Meise, belandde de auto van de criminelen en van de politie na een wilde achtervolging in de gracht. Er volgde een kogelregen en uiteindelijk konden ze toch gevat worden.

Niet de eerste ontsnapping
In januari was er al een spectaculaire ontsnapping uit het Brusselse gerechtsgebouw. Tijdens een zitting van de kamer van inbeschuldigingstelling konden twee gevangenen ontsnappen met hulp van een gewapende medeplichtige. De man bedreigde iedereen met een pistool en wierp zijn twee kompanen een wapen toe. Enkele ogenblikken later wandelden de niet geboeide ontsnappers het gerechtsgebouw uit zonder dat iemand ze nog iets in de weg kon leggen. Een van de twee kon later wel ingerekend worden. (dea/belga)
_______

Waarom heeft België toch altijd van die extreem gewelddadige misdadigers? Meer dan NL, lijkt het. Bende van Nijvel, politieke moorden, moord op veearts ivm hormonen...

Saida vindt het vast maar zielige jongens. Jongens die een kalasjnikof op een kleuter richten, dat zijn toch geen criminelen? Die moet je een aai over hun bol geven. Racistische Belgische kleuters ook :cheefbek:

Olive Yao
04-08-09, 22:58
Seriously. We hebben het hier over België, hoor.

Kweenie wat de motivatie voor die detectoren was. Ze gingen zeker te vaak af?

Dat kan, die gaan soms al af van een metalen gesp van een riem. Dan moet je riem af, niet de detector.

mark61
04-08-09, 22:59
Dat kan, die gaan soms al af van een metalen gesp van een riem. Dan moet je riem af, niet de detector.

Weet je hoe 10 Belgen een lamp in een fitting draaien?

Olive Yao
04-08-09, 23:02
(...)
Omdat nu een aantal mensen per toeval ontsnappen (...)

:verward: "Per toeval ontsnappen"? Saïda_Antwerpen, doe iets!

Marsipulami
05-08-09, 01:00
De veiligheidsrisico's van gerechtsgebouwen zijn evenredig met de transparantie van het gerechtelijk apparaat voor het publiek en de democratische controle.

Een stuk makkelijker is het om verdachten te laten veroordelen in de gevangenis door bevoegde magistraten en om zoveel mogelijk pottenkijkers te weren.

http://www.polfed-fedpol.be/police/ops/images/gezocht/040809_EVADES_OULADbis.jpg

Ik verwijs naar bovenstaande foto van Youssef Oulad Haj Chaib. (gisteren ontsnapt uit het gerechtsgebouw)

Bij binnenkomst in de gevangenis wordt een foto gemaakt van nieuwe gedetineerden. Dezelfde foto wordt meestal gebruikt voor opsporingsberichten indien een gedetineerde ontsnapt. De foto van bovenstaand heerschap vertoond duidelijk tekenen van vers geweld tegen hem gebruikt. Aangezien de foto wellicht gemaakt werd bij aankomst in de gevangenis gaat het naar alle waarschijnlijkheid om politiegeweld.

Publieke en democratische controle op de manier waarop verdachten en veroordeelden worden behandeld is een goede zaak in een samenleving en rechtstreeks te relateren met het beschavingsniveau van een samenleving.

mark61
05-08-09, 08:56
De veiligheidsrisico's van gerechtsgebouwen zijn evenredig met de transparantie van het gerechtelijk apparaat voor het publiek en de democratische controle.

Hoezo? Waarom is er geen transparantie meer als je metaaldetectoren gebruikt, desnoods fouilleert, en veel gewapende parketwachten? Als er camera's zijn? Onzintegenstelling.

De uitgebreide veiligheidscontroles op vliegvelden weerhouden mensen er niet echt van massaal op vliegvakantie te gaan, of wel?


Ik verwijs naar bovenstaande foto van Youssef Oulad Haj Chaib. (gisteren ontsnapt uit het gerechtsgebouw)

Dat is dan een grof schandaal, maar heeft hier verder niets mee te maken. Het publiek kon daar dan kennis van nemen.

Het kan natuurlijk zijn dat de arrestant heftig verzet pleegde bij arrestatie. Daar mogen ze dan wel onderzoek naar doen. In ieder geval beschik jij over die foto, dus met de transparantie valt het dan wel mee.

Maar leg nou nog es uit hoe veiligheidsmaatregelen de transparantie van een proces in de weg staan. Besides, je vindt het wel best zo, overvallen op rechtszalen?

mark61
05-08-09, 21:20
Op het VRT-joernaal vanavond: vergelijking beveiliging rechtbanken van Gent, Antwerpen, en natuurlijk 'onze noorderburen', Den Haag en Breda. Nederland is nog steeds de norm voor Vlaanderen :hihi:

Niet dat ik denk dat die NL druiven iets hadden veranderd aan de uitkomst van zo'n gewelddadige bevrijding. Maar misschien schrikt het af.

Ron Haleber
05-08-09, 21:58
Saïda, die Ollanders overdrijven over die paar Belgen - in het vlaams:volgens jou "op vrijersvoeten"....

Jouw minister heeft gelijk: dat heeft niets te betekenen!

Hij zegt vandaag dan ook in 'de morgen':

De Clerck: "Ik stap pas op als er 29 tegelijk ontsnappen"

<SCRIPT language=javascript type=text/javascript>var id2 = '0.08868040758762152';</SCRIPT><!-- start embeddedContextsMaster -->http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/13/6/3/media_xl_983643.jpg
De drie voortvluchtigen: Oussama Trimini Langeri, Abdelhalim Akil en Youssef Oulad Haj Chaib.
<!-- end embeddedContextsMaster --><SCRIPT language=javascript type=text/javascript>var id2 = '0.5457470867148503';</SCRIPT><!-- start embeddedContextsNonMasterAboveDelimiter --><!-- photo as non-master on the detail : photoId 983648 - contextId 834430 -->http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/18/11/8/media_l_983648.jpg

"Pas als er 29 tegelijk ontsnappen, stap ik op"


<!-- end embeddedContextsNonMasterAboveDelimiter -->Ondanks de recente golf van ontsnappingen, is minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) niet van plan om op te stappen.

"Herinner u de ontsnapping van 28 gevangenen in Dendermonde, enkele jaren geleden. Wel, als er morgen 29 gevangenen tegelijk de benen nemen, zal ik opnieuw een ontslag overwegen. Eerder niet", zegt de minister in verschillende kranten.

De Clerck nam in 1998 al ontslag na de ontsnapping van Marc Dutroux.

"Ik heb al een keer ontslag genomen. Een tweede keer zou te veel van het goede zijn.

Ik doe mijn job nog altijd met volle overgave. Ik doe alles wat mogelijk is. Dat is ook mijn opdracht. Maar ik vind het klein als ze zoals een schooljuffrouw zeggen: u bent niet goed bezig."

"Nieuw justitiepaleis"
Sinds gisteren plaatst de minister grote vraagtekens achter het voortbestaan van het Brusselse gerechtsgebouw, het grootste van Europa. "Misschien is het beter om in Brussel een volledig nieuw justitiepaleis te bouwen', zegt De Clerck. "Die piste wordt onderzocht en ten laatste eind dit jaar moet er een beslissing genomen worden. Intussen nemen we een aantal tijdelijke maatregelen om nog meer ontsnappingen te voorkomen. Er zullen camera's komen, er komt meer politiepersoneel en we zorgen voor mobiele metaaldetectoren. Ik neem mijn verantwoordelijkheid, maar ik wil niet blijven investeren in kortetermijnoplossingen."

De Clerck wil de incidenten van de voorbije weken aanhalen om extra geld los te weken bij de regeringspartners. "Het zijn budgettair harde tijden, maar hopelijk kan er geld vrijgemaakt worden om in het Brusselse justitiepaleis te investeren. Er ligt op de begroting 10 miljoen euro klaar. De vraag is of we daar de volgende drie jaar de gevels mee gaan poetsen of echte veiligheidswerken mee gaan uitvoeren. Voor mij is het duidelijk welke richting we moeten inslaan." (dea)

Marsipulami
05-08-09, 22:45
Hoezo? Waarom is er geen transparantie meer als je metaaldetectoren gebruikt, desnoods fouilleert, Als er camera's zijn? Onzintegenstelling.

Hmm, daar zit iets in. Maar metaaldedectoren hebben maar relatieve waarde -allerlei (evt. vloeibare springstoffen) kunnen bv niet gedetecteerd, evenmin als echt uitziende plastic nepwapens, evenmin echte wapens die een minimun aan metaal bevatten - bovendien kunnen niet alle metalen gededecteerd, tenslotte hebben ook ongewapende bezoekers een hoeveelheid metaal bij, zoals protesen, haarspelden, horloges, sleutels, corsetten, metaal in de schoenzolen, broeksriemen en bretellen.


en veel gewapende parketwachten?

Het gerechtsgebouw van Brussel heeft 44 ingangen. Dat komt neer op het aanwerven van 44 extra personeelsleden en als men in een 24 u bewaking voorziet moet dit aantal personeelsleden nog vermenigvuldigen met minstens 3De maatschappelijke kost is hoog. En wat als men dit personeelslid gewoon omverknalt en verder wandelt naar de zaal waar de zitting plaats vindt ? Bovendien is er niet enkel in Brussel een probleem. Ook in andere gerechtsgebouwen is er een probleem. Dan was er ook nog het feit dat de kindercreches in België vragen naar meer subsidies inzake beveiliging na de acties van Kim Degelder.


en veel gewapende parketwachten?

"Gewapende" parketwachten verergeren het probleem. Indien er in geval van deze topic gewapende ambtenaren aanwezig waren, dan waren er mogelijks doden gevallen, iets wat nu niet het geval was. Er zijn gewoon een paar middelmatige criminelen gevlucht. Personages die binnen afzienbare tijd toch sowieso terug zouden komen in de vrije samenleving.


De uitgebreide veiligheidscontroles op vliegvelden weerhouden mensen er niet echt van massaal op vliegvakantie te gaan, of wel?

Klopt, maar ik wil wel betalen om op vliegvakantie te gaan maar niet om een gerechtgebouw te betreden.


Dat is dan een grof schandaal, maar heeft hier verder niets mee te maken. Het publiek kon daar dan kennis van nemen.

Die foto is maar openbaar gemaakt omdat gedetineerde in kwestie ontsnapt is. Anders was het publiek niet op de hoogte. Ondertussen is de foto trouwens op de officiële website van de politie vervangen door een andere foto. Mogelijks leest de politie mee op Maroc.nl.

http://www.polfed-fedpol.be/police/ops/images/gezocht/040809_OULAD_HAJ_CHAIB_Youssef.JPG


Het kan natuurlijk zijn dat de arrestant heftig verzet pleegde bij arrestatie.

Dat kan zeker en mogelijks was het gebruik van politiegeweld noodzakelijk. Maar het is ook gebruikelijk dat politiediensten van de gelegenheid gebruik maken om te laten zien wie de baas is. De smoes 'verzet bij arrestatie' is juridisch gezien haast onweerlegbaar als een arrestant zonder reden in elkaar geslagen wordt. Bovendien stijgt het aantal klachten over politiegeweld achter de muren van het politiekantoor bij het bevoegde comité P van de politie ieder jaar.


Daar mogen ze dan wel onderzoek naar doen.

Ja de politie die zichzelf onderzoekt en op basis van verslagen opgemaakt door de collega van de politieagent die over de schreef ging.


In ieder geval beschik jij over die foto, dus met de transparantie valt het dan wel mee.

De foto werd vrijgegeven naar aanleiding van de ontsnapping van heerschap in kwestie. Anders had het grote publiek die foto nooit gezien. Jaarlijks worden in België honderden gedetineerden opgesloten met zichtbare sporen van (al dan niet te verantwoorden) politiegeweld.


Maar leg nou nog es uit hoe veiligheidsmaatregelen de transparantie van een proces in de weg staan. Besides, je vindt het wel best zo, overvallen op rechtszalen?

Een grotere beveiliging en een betere bewapening van het personeel heeft een dubbel effect. Enerzijds is het ontradend voor criminelen die iets willen ondernemen, anderzijds kan het ook leiden tot aggressievere acties van criminelen.

In België zit de wijkagent bevoegd voor het controleren van adreswijzigingen van burgers steevast met zijn dienstwapen in zijn gordel achter zijn pc op het politiekantoor. De penitentiaire beambten daarentegen die vaak alleen instaan voor de bewaking van tientallen veroordeelde criminelen en psychopaten zijn in regel ongewapend. Dit laatste om een geweldspiraal te voorkomen.

mark61
05-08-09, 23:32
Hmm, daar zit iets in. Maar metaaldedectoren hebben maar relatieve waarde -allerlei (evt. vloeibare springstoffen) kunnen bv niet gedetecteerd, evenmin als echt uitziende plastic nepwapens, evenmin echte wapens die een minimun aan metaal bevatten - bovendien kunnen niet alle metalen gededecteerd, tenslotte hebben ook ongewapende bezoekers een hoeveelheid metaal bij, zoals protesen, haarspelden, horloges, sleutels, corsetten, metaal in de schoenzolen, broeksriemen en bretellen.

Yep. Dat maakt het dan zinloos. Vandaar dat alle vliegvelden erover beschikken. Waar mensen al hun metalen voorwerpen, tot de kleinste toe, moeten afdoen

Redenering van het soort 'mwah reddingsboten redden nooit iedereen op een schip, dus laten we ze maar afschaffen'.

Man hou nou op met die onzin. Je hebt nog nooit gevlogen begrijp ik? Echt een wezenloze reactie.

Je zou me eigenlijk gelijk moeten geven maar dat gaat zo moelijk :hihi:


Het gerechtsgebouw van Brussel heeft 44 ingangen. Dat komt neer op het aanwerven van 44 extra personeelsleden en als men in een 24 u bewaking voorziet moet dit aantal personeelsleden nog vermenigvuldigen met minstens 3De maatschappelijke kost is hoog. En wat als men dit personeelslid gewoon omverknalt en verder wandelt naar de zaal waar de zitting plaats vindt ? Bovendien is er niet enkel in Brussel een probleem. Ook in andere gerechtsgebouwen is er een probleem. Dan was er ook nog het feit dat de kindercreches in België vragen naar meer subsidies inzake beveiliging na de acties van Kim Degelder.

Ja en dus? We laten het maar zo? Ja, het probleem van de gloednieuwe rechtbanken van Gent en Antwerpen is dat er in de ene helemaal geen beveiliging is, en in de andere de metaaldetector uit staat :hihi:


"Gewapende" parketwachten verergeren het probleem.

Misschien wel, misschien niet. Ik kan me van NL geen gewapende bevrijdingsacties herinneren, laat staan doden. Hmm, er was ooit een incident, wat was dat ook alweer...


Indien er in geval van deze topic gewapende ambtenaren aanwezig waren, dan waren er mogelijks doden gevallen, iets wat nu niet het geval was. Er zijn gewoon een paar middelmatige criminelen gevlucht. Personages die binnen afzienbare tijd toch sowieso terug zouden komen in de vrije samenleving.

Mogelijks hadden ze dan niet eens een poging ondernomen. Mogelijks waren ze neergeknald. Magoed, jij bent dus van de laat maar lopen.
Ik zie dat Vlamingen mellow worden. Jij en Saida doen aan categorieën misdadigers, mja, overvallers, is niet erg joh, ze zijn anders toch ook zo weer vrij.

Ik stel voor dat jullie de rechtbanken en gevangenissen afschaffen, het kost allemaal maar geld en die lui komen toch weer vrij, vroeg of laat.

Je lacht je gek met die belgen.


Klopt, maar ik wil wel betalen om op vliegvakantie te gaan maar niet om een gerechtgebouw te betreden.

Nou begin je weer over geld. Eh, je argument was hoogdravend over transparantie en democratie en the lord knows what. Nou is het weer dat je er geen frankske voor over hebt, die hele zooi. Man zwets toch niet zo. Je wil geen belasting betalen voor beveiliging? Ah zo. Schaf het dan op vliegvakanties ook af. Jouw democratische behoeften blijken skin deep.


Bovendien stijgt het aantal klachten over politiegeweld achter de muren van het politiekantoor bij het bevoegde comité P van de politie ieder jaar.

En? Er gebeurt niks? Boeiend. Tis net Turkije. Enfin in NL mag de politie ook een hoop.


De foto werd vrijgegeven naar aanleiding van de ontsnapping van heerschap in kwestie. Anders had het grote publiek die foto nooit gezien. Jaarlijks worden in België honderden gedetineerden opgesloten met zichtbare sporen van (al dan niet te verantwoorden) politiegeweld.

Daar zou toch es iemand wat aan moeten doen. Maar wat was nou het verband met de beveiliging van rechtbanken? Geen.


Een grotere beveiliging en een betere bewapening van het personeel heeft een dubbel effect. Enerzijds is het ontradend voor criminelen die iets willen ondernemen, anderzijds kan het ook leiden tot aggressievere acties van criminelen.

Je geeft geen antwoord op mijn 2 vragen. Dat is altijd zo vermoeiend.

Heb je daar statistische informatie over? In Nederland gebeurt er vooralsnog niks. In F, L en Duitsland gaat het trouwens al net zo als hier.

Maar wat had je nou voor oplossing? Gewoon laten gaan die lui? België als de risée van Europa? Gevangenen en verdachten ontsnappen links en rechts. Burgers vinden het geen echte misdadigers :hihi:

Marsipulami
06-08-09, 00:13
Ik stel voor dat jullie de rechtbanken en gevangenissen afschaffen, het kost allemaal maar geld.

Het kost zeker veel geld. Een gedetineerde opsluiten kost ongeveer 165 euro per dag of zo'n 5000 euro per maand. Enkel de rijkste landen van de wereld kunnen zich een humane bejegening van criminelen veroorloven.

Bovendien houden deze cijfers geen rekening met de politiekost van opsporing en gerechtelijk onderzoek.

Tenslotte worden er miljoenen procedures gevoerd waarvan de advocaat a priori weet dat ze nutteloos zijn, maar wel geld in het laatje brengen. Ik ben voorstander van een systeem waar advocaten enkel betaald worden voor procedures die ze ook effectief winnen.



en die lui komen toch weer vrij, vroeg of laat

Dat is de realiteit en ook het resultaat van gezond verstand. Dat relativeert de ernst van ontsnappingen.

Bofko
06-08-09, 00:34
Het gerechtsgebouw van Brussel heeft 44 ingangen. Dat komt neer op het aanwerven van 44 extra personeelsleden en als men in een 24 u bewaking voorziet moet dit aantal personeelsleden nog vermenigvuldigen met minstens 3De maatschappelijke kost is hoog.

Is dit een Belgenmop ? Ongelooflijk zeg......

Ik zal wat goedkopere alternatieven aandragen:
1) 42 ingangen dichtmetselen.
2) In een ander gebouw met 2 ingangen gaan zitten.





En wat als men dit personeelslid gewoon omverknalt en verder wandelt naar de zaal waar de zitting plaats vindt ?
Het is maar te hopen dat mannen met geweren dit maar niet lezen, ze gaan nog denken dat ze geen strobreed in de weg gelegd gaat worden.




Dan was er ook nog het feit dat de kindercreches in België vragen naar meer subsidies inzake beveiliging na de acties van Kim Degelder.
Tsjah, zo werkt dat bij instanties die in paniek raken.




Dat is de realiteit en ook het resultaat van gezond verstand. Dat relativeert de ernst van ontsnappingen.
En de rechtsstaat..... En het vertrouwen daarin....

Ik heb begrepen dat de regeringen van Wallonie en Vlaanderen de federale Belgische staat financieel leegzuigen. Misschien dat het tijd wordt om afscheid van elkaar te nemen zoals Tsjechie en Slowakije dat geweldloos en abrupt deden beginjaren 90.Brussel mag wat mij betreft bij Wallonie.

Julien
06-08-09, 00:35
België lijkt wel Duckstad waar ook steeds 'de zware jongens' ontsnappen uit gevangenissen met of zonder hulp van Zwarte Magica :hihi:

mark61
06-08-09, 07:06
Het kost zeker veel geld. Een gedetineerde opsluiten kost ongeveer 165 euro per dag of zo'n 5000 euro per maand. Enkel de rijkste landen van de wereld kunnen zich een humane bejegening van criminelen veroorloven.

Ja, dat roep je nu al voor de 200ste keer zo onderhand. Dus wat wou je? Dat zeg je er nooit bij. Je wilt gewoon klagen zonder oplossingen.


Dat is de realiteit en ook het resultaat van gezond verstand. Dat relativeert de ernst van ontsnappingen.

OK we schaffen de rechtspraak en de gevangenissen af.

Slinger
06-08-09, 08:25
Het kost zeker veel geld. Een gedetineerde opsluiten kost ongeveer 165 euro per dag of zo'n 5000 euro per maand. Enkel de rijkste landen van de wereld kunnen zich een humane bejegening van criminelen veroorloven.



Waarom kan het in Nederland wel en in België niet?

Marsipulami
06-08-09, 08:35
Is dit een Belgenmop ? Ongelooflijk zeg......

Ik zal wat goedkopere alternatieven aandragen:
1) 42 ingangen dichtmetselen.
2) In een ander gebouw met 2 ingangen gaan zitten.




Het is maar te hopen dat mannen met geweren dit maar niet lezen, ze gaan nog denken dat ze geen strobreed in de weg gelegd gaat worden.



Tsjah, zo werkt dat bij instanties die in paniek raken.



En de rechtsstaat..... En het vertrouwen daarin....

Ik heb begrepen dat de regeringen van Wallonie en Vlaanderen de federale Belgische staat financieel leegzuigen. Misschien dat het tijd wordt om afscheid van elkaar te nemen zoals Tsjechie en Slowakije dat geweldloos en abrupt deden beginjaren 90.Brussel mag wat mij betreft bij Wallonie.

België gebruikt het beschikbare geld om zwembaden te beveiligen.

'Niemand binnen zonder identiteitskaart'

donderdag 06 augustus 2009Auteur: (yd)

BRUSSEL - 'Het is inderdaad opvallend rustig dit jaar', zegt Jos Geuens, die als gedeputeerde van de provincie Antwerpen verantwoordelijk is voor het provinciaal domein De Nekker in Mechelen. 'Misschien is het toeval? Dit voorjaar was het wel mooi weer, maar er waren geen hete dagen, waardoor er geen overrompeling was. Dat vermijdt al veel problemen. Bovendien zijn nu veel migrantenjongeren op vakantie in hun thuisland.'

Toch missen de verstrengde veiligheidsmaatregelen ook in De Nekker hun effect niet. 'Hier komt niemand nog binnen zonder zijn paspoort te tonen', zegt Geuens. 'Als er veel volk staat aan te schuiven, lopen onze veiligheidsagenten langs de rij en vragen zij de mensen hun paspoort klaar te houden, zodat alles vlot verloopt. Zij doen ook al een eerste controle. Dat schrikt allochtone jongeren met slechte bedoelingen af. Vroeger konden zij makkelijk een valse naam opgeven. Nu blijven ze weg, omdat ze weten dat ze niet meer ongestraft amok kunnen maken.'

'De tijd dat de politie de migrantenjongeren van het station naar het domein moest escorteren, is echt wel voorbij. Op topdagen hoor je hier weer meer Nederlands dan Frans. De Mechelaar komt terug', zegt Geuens.

'Tegelijk merk ik dat de migranten uit Brussel meer naar het domein in Hofstade afzakken. Daar moet je geen identiteitskaart tonen en is de toegang gratis. Maar ook daar zijn er nog geen problemen geweest.' (yd)

alghafur
06-08-09, 21:57
Seriously. We hebben het hier over België, hoor.

Kweenie wat de motivatie voor die detectoren was. Ze gingen zeker te vaak af?
tis crisis (garptje he) hhahaha komt er van er moesten nog meer gaan lopen. Slim zijn ze niet in onze regering. De slimme mensen hier zijn het gewone volk.

alghafur
06-08-09, 21:59
België lijkt wel Duckstad waar ook steeds 'de zware jongens' ontsnappen uit gevangenissen met of zonder hulp van Zwarte Magica :hihi:

funny das een goei

Marsipulami
02-12-09, 12:54
Tot 12 jaar cel voor homejackers die uit Brussels justitiepaleis ontsnapten

De correctionele rechtbank van Brussel heeft celstraffen tot 12 jaar uitgesproken tegen drie mannen die op 4 augustus op brutale manier ontsnapten uit het Brusselse justitiepaleis. Ze stonden terecht voor een homejacking die ze eind november vorig jaar pleegden in Londerzeel.

Met behulp van gewapende kompanen ontsnapten de drie uit het Brusselse justitiepaleis. Een vierde beklaagde, Hakim Ait Hammouche Taieb, bleef in de zaal zitten en kreeg vandaag ook de lichtste straf: vijf jaar cel, waarvan de helft met uitstel. Binnen twee maanden komt hij in aanmerking om vrij te komen.

Oussama Trimini vliegt voor twaalf jaar achter de tralies. Hij werd ook schuldig bevonden aan poging tot doodslag op politieagenten en een eerste homejacking twee dagen voor die in Londerzeel. Akil en Oulad Haj kregen respectievelijk zeven en acht jaar gevangenisstraf. (belga/adv)

Olive Yao
20-04-10, 17:51
Belg vrijgesproken wegens personeelstekort

Krux 16 april 2010


Een Brusselse rechter heeft donderdag een wegpiraat vrijgesproken omdat er niemand beschikbaar was om de man vanuit zijn cel naar de rechtbank te brengen. De rechter oordeelde dat dit ,,een onaanvaardbare schending van het recht op verdediging was'' en sprak de man vrij. Dat hebben Vlaamse media vrijdag gemeld.

Begin maart werden in België ook al enkele mensenhandelaars vrijgesproken om dezelfde reden. Toen lukte het drie keer achter elkaar niet om hen naar de rechtbank te laten vervoeren.

Olive Yao
20-04-10, 18:11
Weet je hoe 10 Belgen een lamp in een fitting draaien?

Er gaat er dan toch één op de tafel staan met de gloeilamp en de anderen tillen de tafel op en draaien die in de rondte?