PDA

Bekijk Volledige Versie : Onschuldige Amerikaan na 23 jaar vrijgesproken



Marsipulami
09-08-09, 11:01
Onschuldige Amerikaan na 23 jaar vrijgesproken

Een inwoner van de Amerikaanse staat Texas heeft 23 jaar onschuldig in de gevangenis gezeten. Uitgebreid DNA-onderzoek wees uit dat hij niet verantwoordelijk kan zijn geweest voor een verkrachting op kerstavond in 1985. Dat meldt De Telegraaf.

De 46-jarige Ernest Sonnier werd vrijdag vrijgelaten, zo maakte zijn advocaat Alba Morales gisteren bekend. Sonnier zat een levenslange celstraf uit. Morales werkt voor een organisatie die zich inzet voor mensen die onterechte zijn veroordeeld.

Geen bewijs
Het afgelopen jaar werden allerlei bewijsstukken in de zaak van Sonnier onderworpen aan vergelijkend DNA-onderzoek. "Er is geen enkel bewijs dat Ernest linkt met het misdrijf", aldus Morales. Volgens de raadsvrouw hebben de tests uitgewezen dat twee andere personen verantwoordelijk waren voor de verkrachting.

Het is niet de eerste keer dat DNA-onderzoek uitwijst dat een Amerikaanse gevangene ten onrechte achter de tralies zit. Sinds 1989 werden al 241 mensen vrijgelaten nadat DNA-onderzoek hen had vrijgepleit. (adv)

knuppeltje
09-08-09, 17:10
[SIZE="4"][B]Het is niet de eerste keer dat DNA-onderzoek uitwijst dat een Amerikaanse gevangene ten onrechte achter de tralies zit. Sinds 1989 werden al 241 mensen vrijgelaten nadat DNA-onderzoek hen had vrijgepleit. (adv)

Als ze bij jullie meer aan DNA onderzoek zouden doen, dan was er misschien niet zoveel uitbraak, wie weet? :stout:

mark61
10-08-09, 08:09
Levenslang voor een verkrachting? Kan alleen een zwarte dader zijn. En ja hoor:

http://www.innocenceproject.org/

papol
10-08-09, 09:39
Sonnier was convicted based on relatively shaky eyewitness identification by the victim in the case – an identification supported by forensic science that was improperly conducted and presented. A Houston Police Department Crime Lab analyst identified seminal fluid on the rape kit swabs and the victim’s shirt, jeans and underwear. The analyst conducted testing to determine the perpetrator’s blood type and found no trace of Sonnier’s blood type on any of the evidence. When he testified at Sonnier’s trial, the analyst only addressed the fluid found in the rape kit and did not tell the jury that seminal fluid found on the victim’s clothing had no trace of Sonnier’s blood type. During the analyst’s testimony, the prosecution suggested that Sonnier could still be the perpetrator because the victim was menstruating during the attack and her blood type could have overwhelmed the perpetrator’s. The analyst agreed – even though there was no reference to this possibility in the analyst’s pre-trial notes and reports, and the analyst did not test all of the items of evidence for the presence of blood that could have come from the victim. In short, the analyst agreed with a conclusion that the evidence did not support. Sonnier’s privately retained attorney did not challenge the forensic testimony and did not call a single witness in Sonnier’s defense.


Behoorlijk domme advocaat ...

Gr.P

Olive Yao
10-08-09, 20:02
Levenslang voor een verkrachting? Kan alleen een zwarte dader zijn. En ja hoor:

http://www.innocenceproject.org/

Politie en jury erop uit om hem te veroordelen? Zal wel een zwarte dader zijn. En ja hoor.

Olive Yao
10-08-09, 20:14
Innocence Blog
Ernest Sonnier’s First Days of Freedom
Posted: August 10, 2009 12:30 pm



Ernest Sonnier spent the weekend with his family for the first time in 23 years after he was freed from prison Friday based on evidence of his innocence. The Innocence Project will continue working to fully clear Sonnier’s name, as DNA testing has implicated the two real perpetrators of the crime for which Sonnier was convicted. The facts of the case are here.

More than 17 relatives – encompassing five generations and ranging in age from 18 months to 94 years – joined Sonnier at the Harris County Courthouse Friday as he was freed on bond pending further proceedings. Two other men proven innocent by DNA testing – James Giles and James Waller – were also on hand to congratulate and support Sonnier and his family.

Hundreds of Innocence Project supporters sent personal messages to Sonnier this weekend welcoming him home. Send yours here.

(...)

His mother, Altha Davis, told reporters that she always knew he was innocent because he was with her when the crime was allegedly committed – on Christmas Eve 1985. “It’s been long for me, so long,” she said. “I’m happy and so sad at the same time.”

Joesoef
10-08-09, 20:26
Hoe heeft die man dat in godsnaam uitgehouden?

mark61
10-08-09, 22:05
Ik begrijp nooit hoe onschuldigen dat uithouden. En voor schuldigen lijkt het me ook al geen pretje.

Ze hebben de beste jaren van zijn leven gestolen. En die, en de levens, van tot nog toe 220 anderen en counting.

Hij had wel een paar inbraken op zijn naam staan, en hij zou berecht worden wegens moord met 2 anderen. Die anderen zijn daarvoor veroordeeld, hij is alleen voor de -daar verder van losstaande- verkrachting veroordeeld.

Zo van, zwart, lichtelijk crimineel, zit wel goed.

Witte jury no doubt.

Soldim
11-08-09, 07:02
Witte jury no doubt.

Ik heb ooit ergens gelezen dat zwarte juryleden meestal dezelfde of zelfs een ergere bias hebben. Als ik het me goed herinner worden komen juryleden meestal uit de lagere middenklasse, en de verdachten staan een of twee treden lager op de sociale ladder. De afkeur voor de vermeende levenswijze van de verdachten is vooral bij hen die zich aan dat leven ontvochten hebben, maar vaak wel onder vooroordelen van de rest van de samenleving gebukt gaan, nogal groot.

mark61
11-08-09, 07:51
Ik heb ooit ergens gelezen dat zwarte juryleden meestal dezelfde of zelfs een ergere bias hebben. Als ik het me goed herinner worden komen juryleden meestal uit de lagere middenklasse, en de verdachten staan een of twee treden lager op de sociale ladder. De afkeur voor de vermeende levenswijze van de verdachten is vooral bij hen die zich aan dat leven ontvochten hebben, maar vaak wel onder vooroordelen van de rest van de samenleving gebukt gaan, nogal groot.

Ja ik weet. Soort koloniale samenleving waarin van boven naar beneden getrapt wordt.