PDA

Bekijk Volledige Versie : Cipiers slaan gevangene dood in België



Marsipulami
10-08-09, 21:30
Sporen van geweld aangetroffen op overleden gevangene Jamioulx

Er zijn sporen van geweld aangetroffen op het lichaam van de 31-jarige Michael T., de gedetineerde die zaterdag in de gevangenis van Jamioulx was overleden. Dat blijkt volgens het parket van Charleroi uit een autopsie die op het lichaam uitgevoerd werd. Drie cipiers van de instelling zijn inmiddels ondervraagd door een onderzoeksrechter.

Tussenkomst cipiers
Uit de autopsie, die gisteren werd uitgevoerd, blijkt dat de gevangene wellicht overleden is door een tussenkomst van de cipiers, op het moment dat de gevangene om disciplinaire redenen overgebracht werd naar een andere cel.

Ondervraging
De drie betrokken cipiers werden vandaag ondervraagd door een onderzoeksrechter, maar er werd nog geen enkele beschuldiging uitgesproken. Uit onderzoek zal nu moeten blijken of de handelingen van de cipiers, gezien de situatie, gelegitimeerd waren. (belga/dea)
10/08/09 19u03

Marsipulami
11-08-09, 11:16
Grève des gardiens de la prison de Jamioulx

11.08.09 - 08:13

L'autopsie du détenu décédé ce week-end à Jamioulx a révélé des traces de violences sur le corps. Plusieurs gardiens ont été entendus par les enquêteurs. Il n'y a pas d'inculpation mais, ce mardi matin, le personnel a décidé de faire grève.

Les agents pénitenciaires sont devant les portes de la prison de Jamioulx ce mardi matin, un arrêt de travail qui touche donc l'établissement.

Selon les agents pénitenciaires, la manière dont la presse a relayé les faits de ces derniers jours met en cause leur sécurité au sein et à l'extérieur de l'établissement.

En ce qui concerne le détenu décédé, l'enquête en cours devra déterminer s'il s'agit de violence disproportionnée ou usage légitime de la force.

Hier, en tout cas, la famille a pris connaissance du rapport d'autopsie. La famille, par la voix de son conseil, s'est dite apaisée face à la volonté du parquet de Charleroi de communiquer dans ce dossier. Une rencontre est d'ailleurs prévue ce matin entre la famille du détenu et le procureur de Roi de Charleroi.

knuppeltje
11-08-09, 11:29
Sporen van geweld aangetroffen op overleden gevangene Jamioulx

Oeps, dat cellen-tekort is wel erg nijpend bij jullie zeker.

Marsipulami
11-08-09, 11:44
Oeps, dat cellen-tekort is wel erg nijpend bij jullie zeker.

Nog niet zo nijpend als in Marokko

zie video:

YouTube - Scandale de la prison marocaine Where are human rights in Morocco?

mark61
11-08-09, 12:07
Tis nu wel een close call, neem ik die gevangenis in B of die in MA?

knuppeltje
11-08-09, 17:08
Nog niet zo nijpend als in Marokko

zie video:

[/url]

Ik weet niet. Volgens mij maken ze er uit kostenoverweging een soort bio-industrie van. Questi van schaalvergroting. Gewoon zoveel mogenlijk varkens op een plek. :)

Eke
11-08-09, 17:30
Ik weet niet. Volgens mij maken ze er uit kostenoverweging een soort bio-industrie van. Questi van schaalvergroting. Gewoon zoveel mogenlijk varkens op een plek. :)


"Boevenwelzijn en milieu zijn juist gebaat bij schaalverkleining!!!!

Hoe minder dieven, verkrachters, oplichters per vierkante meter, hoe meer leefruimte voor de criminelen, hoe lager de CO2-uitstoot van hun uitwerpselen, hoe minder milieuvervuiling ....dus een schonere maatschappij eigenlijk.
Kortom : een kleinere boevenpopulatie is goed voor mens, dier en milieu":blij:



vrij vertaald : Megavarkensstallen, Alex van Kalken.

knuppeltje
12-08-09, 09:54
=Eke;4041608]"Boevenwelzijn en milieu zijn juist gebaat bij schaalverkleining!!!!

Ik weet niet, maar behalve die boeven zelf, zit er niemand om hun welzijn te springen denk.


Hoe minder dieven, verkrachters, oplichters per vierkante meter, hoe meer leefruimte voor de criminelen, hoe lager de CO2-uitstoot van hun uitwerpselen, hoe minder milieuvervuiling ....dus een schonere maatschappij eigenlijk.
Kortom : een kleinere boevenpopulatie is goed voor mens, dier en milieu":blij:

O, dieven, verkrachters en oplichters zijn eigenlijk geen crminelen dus.
Grote kans dat ze dat zelf ook vinden denk. Tis maar net hoe je dat bekijkt natuurlijk.
Het laatste klopt weer wel, maar ik geloof niet dat dat genoeg is om er de jackpot mee te winnen.



vrij vertaald : Megavarkensstallen, Alex van Kalken.

van mij mogen ze er ook onbewoonde eilanden mee bevolken. Ik bedoel, Australië is er uiteindelijk toch ook een vrij beschaafd land mee geworden.

Soldim
12-08-09, 10:20
van mij mogen ze er ook onbewoonde eilanden mee bevolken. Ik bedoel, Australië is er uiteindelijk toch ook een vrij beschaafd land mee geworden.

Ik heb gehoord van Indische studenten die er wellicht een andere mening op na houden....

knuppeltje
12-08-09, 10:31
Ik heb gehoord van Indische studenten die er wellicht een andere mening op na houden....

Dat zijn echt niet de enige. Abo's en alle Asiëns bijvoorbeeld kunnen er van meespreken, de laatsten vooral de laatste decennia. Heb er al meer dan 40 jaar nogal wat familie wonen, de verhalen zijn me dus bekend. Het was dan ook sarcastisch bedoeld.

Oorspronkele nationale Ausie-sporten waren ooit: kangoeroeschieten, zuipen en vrouwenmeppen.

mark61
12-08-09, 12:05
Dat zijn echt niet de enige. Abo's en alle Asiëns bijvoorbeeld kunnen er van meespreken, de laatsten vooral de laatste decennia. Heb er al meer dan 40 jaar nogal wat familie wonen, de verhalen zijn me dus bekend. Het was dan ook sarcastisch bedoeld.

Oorspronkele nationale Ausie-sporten waren ooit: kangoeroeschieten, zuipen en vrouwenmeppen.

Aboriginalschieten bedoel je.

knuppeltje
12-08-09, 12:19
Aboriginalschieten bedoel je.

Das inderdaad waar, maar dat klinkt gelijk zo bot. :gsm:

Marsipulami
13-08-09, 11:12
Turkije spreekt van foltering na dood gevangene Jamioulx

De dood van een Turkse gedetineerde in de gevangenis van Jamioulx zorgt voor verontwaardigde reacties in Turkije. Uit een autopsie bleek dat Michael Takin wellicht overleden is door een tussenkomst van de gevangenbewaarders, op het moment dat hij om disciplinaire redenen werd overgebracht naar een andere cel.

Folterpraktijken
De Turkse media spreken over folterpraktijken in de Belgische gevangenissen. Volgens het Turkse persbureau Anatolie heeft de voorzitter van de commissie Mensenrechten van het Turkse parlement een brief geschreven naar het Belgische parlement om navraag te doen naar de omstandigheden van de dood van de gedetineerde. Turkije zelf wordt vaak met de vinger gewezen omwille van zijn gevangenissysteem.

Onderzoek
Het stoffelijk overschot van Michael Takin werd vandaag naar Turkije gerepatrieerd. Hij wordt begraven in zijn geboortestad Sivas, in het centrum van het land. Bij de autopsie werden sporen van geweld aangetroffen op het lichaam van Takin. Het lopende onderzoek moet uitmaken of de handelingen van de cipiers aangepast waren aan de situatie en of ze al dan niet tot de dood van de gevangene leidden.

Cipiers
Er werden drie cipiers ondervraagd, waarop hun collega's van de gevangenis van Jamioulx gisteren in staking gingen. De gevangenisbewakers gingen vandaag opnieuw aan het werk. Er is voorlopig nog niemand in beschuldiging gesteld, en evenmin zijn er tegen de drie cipiers disciplinaire maatregelen uitgesproken. De komende dagen vinden er nog verhoren plaatse, en er komt ook een wedersamenstelling van de feiten. (belga/sam)

12/08/09 21u32

mark61
13-08-09, 11:39
Turken die zich zorgen maken over een christelijke medeburger. That'll be the day.