PDA

Bekijk Volledige Versie : Baby Ziyann had een halve dag de Marokkaanse nationaliteit



azulay
11-08-09, 13:12
11-08-2009, Eindhovens Dagblad


door Rianneke Huibers ENGELEN – Zoals elke jonge vader toog Aadil Bentmim gisteren trots naar het Stadskantoor in Den Bosch om zijn pasgeboren dochter Ziyann aan te geven.

Zijn dochter kreeg aan de balie behalve de Ne*derlandse ook de Marokkaanse nationaliteit. Maar dat wilde Bent*mim, die samenwoont met de Nederlandse Sandy van de Ven, niet.

„ Als ze later toch de Marokkaanse nationaliteit wil, kan ze dat zelf regelen.”

De ambtenaar was onvermurwbaar. U bent Marokkaans, dus uw dochter ook, was de boodschap. Dat bevreemdde Bentmim, want twee jaar geleden kregen Sandy en hij ook een dochter en zij is wél alleen Nederlandse. Tenminste, dat dacht Bentmim. Gisteren bleek dat de oudste dochter óók als Marokkaanse is geregistreerd. „Terwijl ik een uittreksel heb van de aangifte, en daar staat weer alleen de Neder*landse nationaliteit op. Dat is dus later aangepast, zonder mij daarvan in kennis te stellen.”

Na een telefoontje van de krant naar burgerzaken is de ‘zaak Bentmim’ nog eens bekeken. „In princi*pe is het zo dat je de Marokkaanse nationaliteit niet kunt opgeven en dus ook automatisch doorgeeft”, legt hoofd burgerzaken Jan Poelstra de Marokkaanse wetgeving uit. „ Gemeenten moeten die regel gewoon uitvoeren.” Maar die regel geldt níet, wanneer de ouders niet getrouwd zijn. En de ouders van Ziyann zijn dat niet. Bentmim is wel de wettelijk erkende vader. „Maar de Marokkaanse wetgeving is pas veranderd. Als je wel van plan bent binnenkort te gaan trouwen, dan geef je weer wél de nationaliteit door”, legt Poelstra uit. Dus werd Bentmim gebeld met de vraag of er een huwelijk in het verschiet lag. Nee dus. „ Dan is het een fout van burgerzaken”, erkent Poelstra. De toevoeging van de Marokkaanse nationaliteit van beide dochters is dezelfde dag nog verwijderd.

Witte78
11-08-09, 13:41
Het ontgaat me nog steeds volledig waarom de Nederlandse overheid zich iets aantrekt van de Marokkaanse wetgeving.

Eke
11-08-09, 14:08
Het ontgaat me nog steeds volledig waarom de Nederlandse overheid zich iets aantrekt van de Marokkaanse wetgeving.


Witte, Marokko is een bevriende natie !
Er wordt vast wel druk uitgeoefend op Marokko, want het is toch onlogisch om geslacht na geslacht te blijven horen bij het Marokkaanse koninkrijk. BTW :Is er trouwens dienstplicht ?

Volgens mij speelt er ook mee dat Marokko ingesteld is geraakt op de grote hoeveelheid geld die weggetrokken Marokkanen meer of minder trouw blijven overmaken naar Marokko toe.
Je hebt nu een soort 'noblesse oblige'. Je bent Marokkaanse Nederlander, dus ook verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in Marokko.