PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders met Mexicaanse groep vallen onder controle leger



Joesoef
12-08-09, 06:50
Militaire inzet bij Mexicaanse griep
door Roy Klopper
Den Haag - Patiënten die in ons land de Mexicaanse griep krijgen, lopen kans opgevangen te worden in kazernes of militaire hospitalen.

Defensie treft momenteel voorbereidingen om bij te springen in het geval de nieuwe influenza ons land ontwricht. Militairen staan in het najaar, als de griepgolf naar verwachting op zijn hoogtepunt is, klaar om overal in het land compleet ingerichte noodziekenhuizen te bouwen. Ook liggen er draaiboeken klaar om patiënten met helikopters van marine en luchtmacht uit moeilijk bereikbare gebieden zoals de Waddeneilanden te halen en in kazernes onder te brengen.

In het geval van groot ziekteverzuim onder beveiligers of politie kunnen militairen na overleg met andere ministeries worden ingezet voor beveiligingstaken. "Het Rijk neemt talrijke maatregelen om besmetting zo eel mogelijk te beperken en ervoor te zorgen dat het normale leven in het land gewoon doorgaat. Daarin speelt Defensie een grote rol", zo bereidt de krijgsmachtleiding haar werknemers via een interne mededeling voor op hun naderende taak.

Voorrang

In het 'Continuïteitsplan Defensie' is vastgelegd dat zowel de hulp aan burgers als de buitenlandse missies zoals in Oeroezgan bij een pandemie voorrang krijgen op andere taken. Daarom zullen eenheden die zich hiermee bezighouden ook meteen worden aangevuld als ze zelf ook te maken krijgen met zieke militairen.

Via interne informatiekanalen verspreidt Defensie voortdurend voorlichting over preventieve maatregelen tegen de griep. Ze hoopt hiermee het aantal ziektegevallen in eigen gelederen te beperken. De artsen en gezondheidscentra binnen de krijgsmacht zijn gemobiliseerd om verspreiding tegen te gaan. Volgens Defensiezegsman Maarten Hilbrandie zijn altijd eenheden paraat om civiele hulp te verrichten. "In het kader van de verwachte griepgolf worden nu vooraf extra en specifiek op deze situatie geënte voorbereidingen getroffen."

Eke
12-08-09, 11:09
Militairen staan in het najaar, als de griepgolf naar verwachting op zijn hoogtepunt is, klaar om overal in het land compleet ingerichte noodziekenhuizen te bouwen.


Opvallend, Joesoef ! Gisteren werd nog uitgebreid verklaard dat het om een gewone, milde griep zou gaan.

Er wordt in ieder geval vooruit gedacht, voor als het virus gaat muteren.

:hihi: Ik wilde de slaapkamers al schoon gaan maken, voor als de dokter komt. "Mam, die komt niet hoor als wij de Mexicaanse griep hebben"....dan juist niet.
:hihi: wat heerlijk dat er schone kamers klaar staan, dankzij Defensie !!!!

knuppeltje
12-08-09, 11:12
:hihi: wat heerlijk dat er schone kamers klaar staan, dankzij Defensie !!!!

Wat moeten ze de volgende keer verzinnen om jouw de boel weer te laten schoonmaken? :vreemd: :)

Joesoef
12-08-09, 11:31
Opvallend, Joesoef ! Gisteren werd nog uitgebreid verklaard dat het om een gewone, milde griep zou gaan.


Men is wat aan het doorslaan. Het griepprotocol dat ik voor mijn bedrijf onder ogen kreeg is van gelijke strekking.

Eke
12-08-09, 11:49
Wat moeten ze de volgende keer verzinnen om jouw de boel weer te laten schoonmaken? :vreemd: :)

Het is nog niet schoongemaakt,hoor :blij:
Ik kan tig dingen bedenken die leuker zijn dan stof afnemen...uche.uche.
het is lekker om elke dag de ramen wijd open te zetten en het liefst verdwijn ik dan meteen erdoor naar buiten of in een krant of boek.....

Wat ik bedoelde : Defensie zorgt nu voor schoon linnengoed en afgezeemde bedden.In hun noodhospitalen. Die lui hebben pas discipline !!!!!

Maar iegenlijk fiep ik maar wat. In m'n hart hoop ik dat het los zal lopen met al die zieken en complicaties.....Een griep kan gemeen zijn.

En ik kan best wel huishouden. Ik ga het zo weer doen want ik heb weer frisse tegenzin :ego:.

Eke
12-08-09, 11:55
Men is wat aan het doorslaan. .

O, gelukkig ! Pak van m'n hart, weer :blij:

Ik moet vaak denken aan die inval in Irak. Helemaal uitgedokterd van te voren, met dure schema's......>>>>>Ze waren de mensen vergeten die er woonden ! Water, voedsel, elektriciteit enz. !!!!!Na 3 dagen was er voor veel mensen nauwelijks nog wat te drinken in een bepaald gebied.......

Dan stel ik het toch op prijs dat ze ook het worst-case-scenario hier voorbereiden. Al is het hopelijk niet nodig.

reallife
13-08-09, 10:38
O, gelukkig ! Pak van m'n hart, weer :blij:



:hihi:

Dit staat er op de website van de organisatie waarvoor ik werk.

Mexicaanse griep

Op dit moment is er veel aandacht voor de grieppandemie die het komende najaar wordt verwacht. De overheid heeft bedrijven en organisaties gevraagd zich voor te bereiden op de eventuele gevolgen als grote aantallen (ca. 30%) medewerkers zich tengevolge van de griep gaan ziekmelden. Deze voorbereidingen zullen er op gericht zijn dat zorg- en dienstverlening zo goed mogelijk kunnen doorgaan. Daarnaast is het niet uitgesloten dat er nog een extra beroep gedaan kan worden op onze organisatie in het kader van zorgverlening aan door de griep getroffen personen uit de regio. Op dit moment zijn binnen onze organisatie diverse personen en afdelingen gestart met de voorbereiding van een continuïteitsplan. U zult via Intranet regelmatig worden geïnformeerd over de voortgang.

Het plan zal zich richten op:

Maatregelen om personeel te beschermen tegen de griep;

U moet hierbij vooral denken aan preventie en aan vaccinaties zodra een vaccin beschikbaar komt.

Vaststellen van kwetsbare processen en knelpunten;

Welke invloed heeft een personeelsuitval ten gevolge van de pandemie op de directe zorgverlening, en b.v de maaltijdvoorziening, levering van middelen en materialen.

Vaststellen van prioriteiten in de werkzaamheden;

Welke activiteiten moeten doorgaan, en welke kunnen tijdelijk stopgezet worden als een groot deel van de medewerkers uitvalt ten gevolge van de griep


Inzicht geven in de consequenties voor verschillende aspecten;

Vaststellen van ondermeer organisatorische (crisismanagement) en financiële gevolgen

Geven van voorlichting en communicatie

Vaststellen op welke wijze wij onze cliënten, familie, medewerkers en vrijwilligers informeren over en tijdens de grieppandemie en de te nemen maatregelen.


Voor meer informatie verwijzen wij u naar:


Richtlijn voor medewerkers

Folder Hoesten of niezen

Wat is een grieppandemie

Printversie A4 poster hygiëne

Actuele stand van zaken en veel gestelde vragen www.rivm.nl

Zou een militair mijn nachtdienstje over willen nemen in geval dat? :argwaan:

reallife
13-08-09, 10:41
Het is nog niet schoongemaakt,hoor :blij:
Ik kan tig dingen bedenken die leuker zijn dan stof afnemen...uche.uche.
het is lekker om elke dag de ramen wijd open te zetten en het liefst verdwijn ik dan meteen erdoor naar buiten of in een krant of boek.....



Zeker weten :rood:

Eke
13-08-09, 16:37
Zou een militair mijn nachtdienstje over willen nemen in geval dat? :argwaan:

Een sergeant-majoor staat tot uw beschikking , zuster !

Alles en iedereen boven de 50+ die maar enigzins kan zorgen wordt gewoon ingeschakeld ....Het land roept !:hihi: