PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslima's verlaten Atheneum massaal



Aït Ayt
19-08-09, 13:43
Moslima's verlaten Atheneum massaal

Exodus ondanks kleedkamer voor meisjes met hoofddoek

ANTWERPEN - Het Koninklijk Atheneum richt een kleedkamer in voor meisjes met een hoofddoek, waar ze hun hoofddoek kunnen afzetten. Maar de meeste moslima's lijken de school te verlaten.
Vanaf 1 september is de hoofddoek niet meer toegelaten op het Koninklijke Atheneum. Om te vermijden dat de moslima-leerlingen zich aan de schoolpoorten moeten omkleden, richt de school een kleedkamer in met een spiegel. Een geste die de vele moslimleerlingen niet lijkt te sussen.

'Mij zien ze niet meer op het Atheneum', zegt El Hachmi Fateha. 'Over een aantal maanden wordt die kleedkamer toch afgeschaft. De directie vindt daar wel weer een argument voor. Dat we met teveel tegelijkertijd in die kamer zitten, of zo.' El Hachmi zou dit schooljaar starten aan het laatste jaar Kantoor. Aangezien er in Antwerpen nog maar twee scholen zijn waar de hoofddoek is toegelaten, denkt zij er aan om haar diploma te halen via de middenjury.

'Ik sta ook op de wachtlijst van een school in Deurne', gaat El Hachmi verder. 'Neen, de hoofddoek mag daar ook niet, maar op het Atheneum blijven zou betekenen dat ik de directrice gelijk geef. Dat kan ik niet. De meeste moslima's hebben zich trouwens al uitgeschreven. Mijn klas telde zeventien leerlingen. Elf of twaalf van hen gaan niet meer naar de school. Veel moslima's zullen er op 1september niet aan de schoolpoorten staan.'

Volgens directrice Karin Heremans hebben nog maar twee leerlingen de school verlaten. 'De inschrijvingen lopen normaal', zegt ze. 'Ongetwijfeld zullen sommige leerlingen onze school verlaten. Andere leerlingen zullen zich dan weer opnieuw welkom voelen op onze school.'

Het actieplatform Boeh! (Baas Over Eigen Hoofd) werd de jongste weken overspoeld met telefoontjes van bezorgde moslimouders en radeloze moslima's. Boeh! reageerde al scherp toen het verbod werd ingevoerd en neemt nu ook geen blad voor de mond. 'Dit is een schijnmanoeuvre', aldus Samira Azabar van Boeh!. 'Een kleedkamer inrichten, is aan meisjes een signaal geven dat het verbod aanvaard is. Het gelijkekansenbeleid van de school heeft gefaald.'

Leerlinge Chaïma Bouchejra (17) draagt geen hoofddoek en zit als sinds het eerste middelbaar op het Atheneum. Weldra begint ze aan haar laatste jaar Humane Wetenschappen, al twijfelt ze nog of ze op het Atheneum blijft. 'Ik overweeg steeds vaker om een hoofddoek te dragen, maar de school ontzegt mij die mogelijkheid', aldus Chaïma. 'Als enige meisje in de klas droeg ik geen hoofddoek. Ik voelde mij nooit onderdrukt en begrijp het verbod dus niet. Wat de kleedkamer betreft, geloof ik in de goede bedoelingen van mevrouw Heremans, maar tegelijkertijd gaan daar nog problemen van komen. Het is een kamertje van een paar vierkante meter groot. Hoe moeten tweehonderd moslima's zich daar allemaal omkleden? En ja, veel meisjes zullen de school verlaten. Ik schat dat de school op 1september zo'n 400 leerlingen minder telt.'

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=T12DT62H

Joesoef
19-08-09, 14:15
Volgens directrice Karin Heremans hebben nog maar twee leerlingen de school verlaten. 'De inschrijvingen lopen normaal', zegt ze. 'Ongetwijfeld zullen sommige leerlingen onze school verlaten. Andere leerlingen zullen zich dan weer opnieuw welkom voelen op onze school.'

Het zal binnenkort wel blijken hoe het uiteindelijk heeft uitgepakt.



'Ik sta ook op de wachtlijst van een school in Deurne', gaat El Hachmi verder. 'Neen, de hoofddoek mag daar ook niet, maar op het Atheneum blijven zou betekenen dat ik de directrice gelijk geef. Dat kan ik niet.

Zeer volwassen reactie :moe:

knuppeltje
19-08-09, 14:19
Moslima's verlaten Atheneum massaal


Volgens directrice Karin Heremans hebben nog maar twee leerlingen de school verlaten. 'De inschrijvingen lopen normaal', zegt ze.

Je kunt je dus afvragen wat massaal is. Volgens mij kunnen we beter nog een paar weken wachten om te zien hoe het in mekaar steekt.

Victory
19-08-09, 14:23
Alle moslims moeten zich uitschrijven natuurlijk, niet alleen de dames. Gewoon netzoals in Frankrijk eigen prive scholen beginnen als er verder geen openbare alternativen zijn.

Charlus
19-08-09, 14:26
Moslima's verlaten Atheneum massaal
Exodus ondanks kleedkamer voor meisjes met hoofddoek
de meeste moslima's lijken de school te verlaten.

Volgens directrice Karin Heremans hebben nog maar twee leerlingen de school verlaten. 'De inschrijvingen lopen normaal', zegt ze.
Gekke koppenbakkers daar in België.

'Ongetwijfeld zullen sommige leerlingen onze school verlaten. Andere leerlingen zullen zich dan weer opnieuw welkom voelen op onze school.'
Precies. Met die pestkoppen van het toneel wordt het meteen een stuk gezelliger.

Charlus
19-08-09, 14:28
Alle moslims moeten zich uitschrijven natuurlijk, niet alleen de dames. Gewoon netzoals in Frankrijk eigen prive scholen beginnen als er verder geen openbare alternativen zijn.
De laatste tijd nog 10-jarige meisjes laten executeren?

mark61
19-08-09, 14:29
Alle moslims moeten zich uitschrijven natuurlijk, niet alleen de dames. Gewoon netzoals in Frankrijk eigen prive scholen beginnen als er verder geen openbare alternativen zijn.

In Frankrijk zijn destijds ook maar een paar meisjes 'weggelopen'. Stelde werkelijk niks voor. Dat hoofddoekverbod trouwens ook niet :hihi:

Victory
19-08-09, 14:45
In Frankrijk zijn destijds ook maar een paar meisjes 'weggelopen'. Stelde werkelijk niks voor. Dat hoofddoekverbod trouwens ook niet :hihi:
Ik heb er geen cijfers van gezien, maar in een documentaire lieten ze een aantal ("illegale") prive scholen zien en werd er gezegd dat er heel veel van zulke scholen zijn. Er werd les gegeven door hoogopgeleide moslim studenten.

mark61
19-08-09, 14:50
Ik heb er geen cijfers van gezien, maar in een documentaire lieten ze een aantal ("illegale") prive scholen zien en werd er gezegd dat er heel veel van zulke scholen zijn. Er werd les gegeven door hoogopgeleide moslim studenten.

Oh informele schooltjes. Waarom richten ze geen echte op? Er zijn een aantal erkende islamitische scholen in Frankrijk.

Ik kan me herinneren dat er nauwelijks iemand wegging, ook al omdat die hoofddoeken eigenlijk niet verboden werden. Ze heetten voortaan 'bandana' en dat betekende dat de oren eronder uit moeten komen :haha: :verward:

Victory
19-08-09, 14:59
Oh informele schooltjes. Waarom richten ze geen echte op? Er zijn een aantal erkende islamitische scholen in Frankrijk.

Ik kan me herinneren dat er nauwelijks iemand wegging, ook al omdat die hoofddoeken eigenlijk niet verboden werden. Ze heetten voortaan 'bandana' en dat betekende dat de oren eronder uit moeten komen :haha: :verward:

Dat kan meerdere reden hebben,
1. te incompetent?
2. regels te strict?
3. worden tegengewerkt (zie 2.)?
4. Financieel te zwaar?

Marsipulami
19-08-09, 15:21
'Radicale moslimmannen riepen me toe dat ik moest worden opgehangen'


woensdag 19 augustus 2009


ANTWERPEN - Interview Atheneum Antwerpen blijft bij hoofddoekverbod Agressieve en radicale reacties van moslims hebben Karin Heremans, de directrice van het Koninklijk Atheneum Antwerpen, nog meer overtuigd dat een hoofddoekverbod noodzakelijk is: 'Godsdienstvrijheid? Akkoord. Maar godsdienst kan niet zomaar zijn wetten opleggen.'

Van onze redacteur

Eind juni stond het Atheneum aan de Rooseveltplaats, hartje Antwerpen, in rep en roer. De aankondiging dat vanaf 1 september moslimmeisjes hun hoofddoek op school zouden moeten afdoen, leidde tot hevige protestacties. 'Die radicalisering die toen aan het licht is gekomen, heeft mij in mijn overtuiging gesterkt dat een hoofddoekverbod de juiste keuze is', zegt directrice Karin Heremans in haar kantoor. 'Als we leerlingen verliezen omdat die zich niet goed voelen in een klas met alleen maar hoofddoekmeisjes, dan is er een probleem en moet je ingrijpen.'

Toch toont Heremans veel begrip voor moslimleerlingen met een hoofddoek. Aan de ingang van de school wordt een deel van de traphal speciaal opgefrist, zodat moslima's er discreet hun hoofddoek kunnen afdoen. Aan de muur komt een spiegel, een fris groen kleurtje en het opschrift: Bij ons is iedereen een vip. 'We zitten hier op het drukste knooppunt van de stad', zegt de directrice. 'Nogal wiedes dat wij niet vragen om de hoofddoek voor de schoolpoort af te zetten.'

U spreekt van een radicalisering. Waaruit leidt u die af?

'Enkele uitspraken van de imam waren toch niet mis te verstaan. (Imam Nordine Taouil riep ouders op hun dochters thuis te houden tot het hoofddoekverbod werd opgeheven, red.) Tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding deden moslimmeisjes altijd al hun hoofddoek af. Maar plots werd dat een probleem. Hetzelfde bij buitenlandse studiereizen, waaraan moslimmeisjes niet meer mochten deelnemen, omdat ze vergezeld moesten worden van hun vader of oudste broer. De radicalisering nam echt wel stevige proporties aan.'

'Op straat ben ik al aangesproken. Drie radicale moslimmannen van tussen de dertig en veertig riepen me in Borgerhout toe dat ik zweepslagen hoorde te krijgen en dat ik moest worden opgehangen.'

Ligt u daar niet wakker van?

'Neen. Ik kan zulke zaken goed van mij afzetten, anders hou je deze job niet lang vol. Gelukkig kreeg ik ook zeer veel steunbetuigingen. Stapels e-mails heb ik gekregen. Die radicalisering is eigenlijk maar een subcultuur bij de moslims. Veel progressieve moslims hebben hier in mijn bureau wel hun steun betuigd. Maar in het publieke debat laten ze hun stem niet horen. Terwijl er toch ook veel moslimouders mij gelijk gaven en zich niet in dat radicale protest herkenden.'

Wat verwacht u op 1 september?

'Geen idee. Een deel van de leerlingen zal naar een andere school gaan, om daar dan de hoofddoek af te zetten. Maar ik verwacht dat velen al na een trimester, na hun eerste rapport, zullen terugkeren. Onze school heeft een jarenlange traditie in het begeleiden van leerlingen met taalproblemen en nog zoveel andere faciliteiten die andere scholen niet altijd kunnen bieden.'

'Ik heb ook leerlingen gesproken die blij zijn dat ze de hoofddoek tenminste op één plaats zullen kunnen afzetten. Want thuis moeten ze die dragen onder druk van hun familie. Leerlingen moeten eigen keuzes kunnen maken, dat is ons doel. Bereik je dat door de hoofddoek te verbieden of door hem toe te staan? Om trouw te blijven aan actief pluralisme moesten we voor het eerste kiezen.'

U moet toch protestacties verwachten op de eerste schooldag?

'Waar waren die mensen dan toen al die andere scholen de hoofddoek verboden? Dit bewijst alleen maar dat we op een kritiek punt zijn aanbeland. Politici moeten zich echt eens over die situatie bezinnen.'


Peter De Backer

mark61
19-08-09, 21:28
'Radicale moslimmannen riepen me toe dat ik moest worden opgehangen'


woensdag 19 augustus 2009


ANTWERPEN - Interview Atheneum Antwerpen blijft bij hoofddoekverbod Agressieve en radicale reacties van moslims hebben Karin Heremans, de directrice van het Koninklijk Atheneum Antwerpen, nog meer overtuigd dat een hoofddoekverbod noodzakelijk is: 'Godsdienstvrijheid? Akkoord. Maar godsdienst kan niet zomaar zijn wetten opleggen.'

Van onze redacteur

Eind juni stond het Atheneum aan de Rooseveltplaats, hartje Antwerpen, in rep en roer. De aankondiging dat vanaf 1 september moslimmeisjes hun hoofddoek op school zouden moeten afdoen, leidde tot hevige protestacties. 'Die radicalisering die toen aan het licht is gekomen, heeft mij in mijn overtuiging gesterkt dat een hoofddoekverbod de juiste keuze is', zegt directrice Karin Heremans in haar kantoor. 'Als we leerlingen verliezen omdat die zich niet goed voelen in een klas met alleen maar hoofddoekmeisjes, dan is er een probleem en moet je ingrijpen.'

Toch toont Heremans veel begrip voor moslimleerlingen met een hoofddoek. Aan de ingang van de school wordt een deel van de traphal speciaal opgefrist, zodat moslima's er discreet hun hoofddoek kunnen afdoen. Aan de muur komt een spiegel, een fris groen kleurtje en het opschrift: Bij ons is iedereen een vip. 'We zitten hier op het drukste knooppunt van de stad', zegt de directrice. 'Nogal wiedes dat wij niet vragen om de hoofddoek voor de schoolpoort af te zetten.'

U spreekt van een radicalisering. Waaruit leidt u die af?

'Enkele uitspraken van de imam waren toch niet mis te verstaan. (Imam Nordine Taouil riep ouders op hun dochters thuis te houden tot het hoofddoekverbod werd opgeheven, red.) Tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding deden moslimmeisjes altijd al hun hoofddoek af. Maar plots werd dat een probleem. Hetzelfde bij buitenlandse studiereizen, waaraan moslimmeisjes niet meer mochten deelnemen, omdat ze vergezeld moesten worden van hun vader of oudste broer. De radicalisering nam echt wel stevige proporties aan.'

'Op straat ben ik al aangesproken. Drie radicale moslimmannen van tussen de dertig en veertig riepen me in Borgerhout toe dat ik zweepslagen hoorde te krijgen en dat ik moest worden opgehangen.'

Ligt u daar niet wakker van?

'Neen. Ik kan zulke zaken goed van mij afzetten, anders hou je deze job niet lang vol. Gelukkig kreeg ik ook zeer veel steunbetuigingen. Stapels e-mails heb ik gekregen. Die radicalisering is eigenlijk maar een subcultuur bij de moslims. Veel progressieve moslims hebben hier in mijn bureau wel hun steun betuigd. Maar in het publieke debat laten ze hun stem niet horen. Terwijl er toch ook veel moslimouders mij gelijk gaven en zich niet in dat radicale protest herkenden.'

Wat verwacht u op 1 september?

'Geen idee. Een deel van de leerlingen zal naar een andere school gaan, om daar dan de hoofddoek af te zetten. Maar ik verwacht dat velen al na een trimester, na hun eerste rapport, zullen terugkeren. Onze school heeft een jarenlange traditie in het begeleiden van leerlingen met taalproblemen en nog zoveel andere faciliteiten die andere scholen niet altijd kunnen bieden.'

'Ik heb ook leerlingen gesproken die blij zijn dat ze de hoofddoek tenminste op één plaats zullen kunnen afzetten. Want thuis moeten ze die dragen onder druk van hun familie. Leerlingen moeten eigen keuzes kunnen maken, dat is ons doel. Bereik je dat door de hoofddoek te verbieden of door hem toe te staan? Om trouw te blijven aan actief pluralisme moesten we voor het eerste kiezen.'

U moet toch protestacties verwachten op de eerste schooldag?

'Waar waren die mensen dan toen al die andere scholen de hoofddoek verboden? Dit bewijst alleen maar dat we op een kritiek punt zijn aanbeland. Politici moeten zich echt eens over die situatie bezinnen.'


Peter De Backer

Ze liegt, dat lijkt me wel duidelijk nu :cheefbek: