PDA

Bekijk Volledige Versie : Debatten met en zonder moslimfilosoof Ramadan over legitimiteit van zijn ontslag



Ron Haleber
05-09-09, 10:44
http://www.nrc.nl/multimedia/dynamic/00247/Tariq_Ramadan_BC_247441e.jpg

Tariq Ramadan tijdens het debat in de Arminiuskerk in Rotterdam.
(Foto Bas Czerwinski)

<!--
-->Tariq Ramadan vindt dat hij juist heel nodig is

Debatten met en zonder moslimfilosoof Ramadan over legitimiteit van zijn ontslag

Gepubliceerd: 5 september 2009 09:37 | Gewijzigd: 5 september 2009 10:29

Door onze redacteuren Mark Hoogstad Sheila Kamerman


Rotterdam, 5 sept. Over het ontslag van Tariq Ramadan werden gisteren in Rotterdam twee debatten gevoerd. De stad en de universiteit zijn verdeeld.
<STYLE type=text/css> .article_related_box table { width: 225px; } </STYLE>

Nieuws - Hoogleraren willen Tariq Ramadan op universiteit Amsterdam (http://www.nrc.nl/binnenland/article2345826.ece/Hoogleraren_willen_Tariq_Ramadan_op_universiteit_A msterdam)
Nieuws - Ramadan: Rotterdam stuurde al eerder aan op breuk (http://www.nrc.nl/binnenland/article2342148.ece/Ramadan_Rotterdam_stuurde_al_eerder_aan_op_breuk)
Nieuws - Universiteit blijft bij wegsturen Ramadan (http://www.nrc.nl/binnenland/article2339741.ece/Universiteit_blijft_bij_wegsturen_Ramadan)Twee debatten op één dag, maar allebei te laat. Ze worden gevoerd als de hoofdpersoon, moslimfilosoof Tariq Ramadan, al lang is ontslagen door de gemeente Rotterdam en door de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). „Dit gesprek hadden we veel eerder en veel vaker in deze stad moeten voeren”, verzuchtte filosoof en gespreksleider Henk Oosterling gisteravond.
De dag begon op de universiteit, zonder deelname van Ramadan, en eindigde in de Arminiuskerk, mét deelname van de omstreden islamoloog. Meer dan ooit was Ramadan aanjager van debat in het Rotterdam. De 47-jarige moslimwetenschapper was ditmaal vooral zelf inzet van de discussie, door zijn werk voor de door het Iraanse regime gefinancierde zender Press TV. Om die reden verbraken de gemeente en de universiteit vorige maand de banden met respectievelijk hun integratieadviseur en hun gasthoogleraar burgerschap en identiteit.

In de Arminiuskerk waren veel bekende argumenten en verwijten te horen. Ramadan verweet het stadsbestuur en de universiteit hypocrisie: „Gaat de gemeente nu ook alle Iraanse schepen weren uit de haven?” Wethouder Rik Grashoff (participatie, GroenLinks) benadrukte nog maar eens dat Ramadans positie onhoudbaar was geworden. „Ramadan straalt nu de vermoorde onschuld uit, maar wat ik nog altijd mis is zijn inlevingsvermogen”, zei hij na afloop. Ramadan op zijn beurt verweet Grashoff gebrek aan moed. „Dit verhaal gaat niet over mij, maar over de toekomst van Nederland.”
Over die toekomst maakt Ramadan zich zorgen, zegt hij. Ondanks alle islamdebatten en stadsdialogen regeert in Rotterdam (47,5 procent migranten) het wantrouwen.

„Als ik u beluister, besef ik hoezeer ik hier nodig ben”, beet Ramadan lijsttrekker Marco Pastors van Leefbaar Rotterdam toe. „U creëert een sfeer van angst. Dat is voor u de enige manier om straks de verkiezingen te winnen.”
Pastors was niet onder de indruk. Ramadan is in zijn ogen „een orthodoxe moslim”, die niet de islam wil moderniseren, maar de moderniteit wil islamiseren. Deze meneer is een schriftgeleerde voor wie de uitgangspunten van de Koran onwrikbaar zijn, zei hij na afloop. „Dat maakt hem per definitie ongeschikt voor de functie van bruggenbouwer.”

Aan de universiteit ging het debat over academische vrijheid en academische verantwoordelijkheid. Als de gemeente zijn adviseur ontslaat om politieke redenen, moet een universiteit diezelfde man dan ontslaan vanwege ongewenste nevenactiviteiten?

Waarnemend voorzitter Steven Lamberts van het college van bestuur zei dat de academische vrijheid binnen de universiteit bijna absoluut is. Iedereen mag denken, zeggen en schrijven wat hij wil. Maar dat betekent niet dat iedereen mag werken voor wie hij wil. Ramadan, zei Lamberts, ging met zijn werkzaamheden voor Press TV te ver.

Diverse academici gingen niet zonder meer met die stelling akkoord. Socioloog Willem Schinkel erkende dat Iran foute machtshebbers heeft, maar hij vond het standpunt van het college – dat een zender fout is als een fout regime ervoor betaalt – te rigide. „Dat is het Bush-standpunt. Er is ook een Obama-standpunt. Dat is de dialoog.”

Hoogleraar geschiedenis van maatschappij, media en cultuur Henri Beunders vond dat Ramadan het keihard neerslaan van de verkiezingsdemonstraties in Iran had moeten veroordelen. Hij had daar bij Press TV immers een mooi podium voor. Schinkel vindt dat onzin: „Als hij dat doet, is hij zijn podium kwijt. Het is wel heel makkelijk om hier vanuit Rotterdam te roepen dat hij zijn kop moet uitsteken als je zeker weet dat die dan wordt afgehakt.”

Schinkel stond niet alleen toen hij stelde dat er op z’n minst een debat had
moeten worden gevoerd over het al dan niet ontslaan van Ramadan. „Je kunt verschillend denken over zijn deelname aan dat programma. Zo heeft Oxford University een andere afweging gemaakt.”

Alleen plaatsvervangend rector Lamberts kende geen enkele twijfel. Hij vond het alleen „ongemakkelijk” dat de indruk is ontstaan dat de universiteit het stadsbestuur heeft gevolgd. Dat, zei Lamberts, is echt niet waar. „Ik had het liefst de overeenkomst met Ramadan opgezegd voordat de gemeente dat deed. Dat was bijna gelukt.”

Bron: NRC.

knuppeltje
05-09-09, 10:58
Tariq Ramadan vindt dat hij juist heel nodig is [/B].

Dat had ie ook even in het debat aan de universiteit moeten vertellen natuurlijk.
Maar daar schitterde hij door afwezigheid.
Wie was er ook weer laf volgens hem?

Slinger
05-09-09, 14:06
http://www.nrc.nl/multimedia/dynamic/00247/Tariq_Ramadan_BC_247441e.jpg

Tariq Ramadan tijdens het debat in de Arminiuskerk in Rotterdam.
(Foto Bas Czerwinski)

<!--
-->Tariq Ramadan vindt dat hij juist heel nodig is



Moed had hij kunnen laten zien tov zijn Iraanse werkgevers.

Ron Haleber
05-09-09, 15:45
Moed had hij kunnen laten zien tov zijn Iraanse werkgevers.

Simplistischer kan het niet! :slaap:

broodjeaap
05-09-09, 18:45
Dear ron, politiek zou zo moeten zijn, dat ze aan de zog. waardigheid van de mens tegemoet zou moeten komen. Maar politiek is geen onderneming tbv. de verwerkelijking van de humaniteit, maar van de menselijke machtswil. Wat niet uitsluit, dat politiek zich ook als door 'filosofie/religie bewogen' aan ons gezichtsveld toont:dit is echter alleen een vorm van onmacht, welke intussen zelf anders niet dan op juist die menselijke machtswil teruggaat. De onderneming, om politiek op een andere, bijv. een religieus-islamitische basis te stellen, bewijst zich als een aan de werkelijkheid tegenovergestelde levenspraxis, als een aangelegenheid van waanvoorstellingen.
Zelf had ik een katholieke professor uit bijv. Polen veel leuker gevonden.

Ron Haleber
06-09-09, 13:05
[quote=broodjeaap;4067437]Dear ron, politiek zou zo moeten zijn, dat ze aan de zog. waardigheid van de mens tegemoet zou moeten komen. Maar politiek is geen onderneming tbv. de verwerkelijking van de humaniteit, maar van de menselijke machtswil.

Ja maar ik begrijp niet dat die macht zo onbenullig tegen een wetenschapper die nota bene op andermans verzoek kwam, moet worden gebruikt? begrijp jij dat?


Zelf had ik een katholieke professor uit bijv. Polen veel leuker gevonden.[/


Ja zo ken ik er nog wel een paar:)

Slinger
06-09-09, 14:03
Simplistischer kan het niet! :slaap:

Maar klaarblijkelijk te moeilijk voor Ramadan.

Slinger
06-09-09, 14:08
Dear ron, politiek zou zo moeten zijn, dat ze aan de zog. waardigheid van de mens tegemoet zou moeten komen. Maar politiek is geen onderneming tbv. de verwerkelijking van de humaniteit, maar van de menselijke machtswil. Wat niet uitsluit, dat politiek zich ook als door 'filosofie/religie bewogen' aan ons gezichtsveld toont:dit is echter alleen een vorm van onmacht, welke intussen zelf anders niet dan op juist die menselijke machtswil teruggaat. De onderneming, om politiek op een andere, bijv. een religieus-islamitische basis te stellen, bewijst zich als een aan de werkelijkheid tegenovergestelde levenspraxis, als een aangelegenheid van waanvoorstellingen.
Zelf had ik een katholieke professor uit bijv. Polen veel leuker gevonden.

Ze hebben echt liever een islamitische prediker.