PDA

Bekijk Volledige Versie : Ex-minister regering Bush mogelijk vervolgd



knuppeltje
05-09-09, 11:34
Washington, 5 sep. De voormalige Amerikaanse minister van Justitie, John Ashcroft, kan worden vervolgd wegens het schenden van de rechten van burgers na de terroristische aanslagen van september 2001. Een federaal beroepshof in de Verenigde Staten heeft dit gisteren bepaald. Dit berichten Amerikaanse media vandaag

De drie rechters weigerden met hun vonnis de ex-minister vrij te waren van vervolging. Ze menen dat Ashcroft mensen gevangen liet zetten op een manier die "volstrekt onverenigbaar is met de Amerikaanse grondwet".

Ashcroft liet mensen zonder aannemelijke redenen opsluiten met behulp van wetgeving waarmee getuigen kunnen worden gegijzeld. Hij kan volgens de magistraten worden vervolg wegens misbruik van wetgeving. De uitspraak is een gevolg van een procedure van een slachtoffer van Ashcroft en het beleid van de toenmalige regering van president Bush, Abdullah Kidd, een islamitische Amerikaan uit Kansas.

Hij werd in maart 2003 op de luchthaven Dulles van de Amerikaanse hoofdstad gearresteerd toe hij op het punt stond naar Saudi-Arabié te reizen. Kidd werd op verschillende plaatsen ondervraagd en na zestien dagen vrijgelaten. Zijn paspoort werd afgenomen. Kidd verloor zijn baan door de affaire.

terwijl Kidd gevangen zat, vertelde de toenmalige directeur van de FBI, Robert Mueller, aan parlementsleden dat de aanhouding van Kidd een van de grootste successen in de strijd tegen het terrorisme was geweest. Mueller noch andere autoriteiten hebben ooit uitgelegd waarom dat is gezegd.

het is niet bekend hoeveel mensen er in de 'oorlog tegen het terrorisme' van de regering-Bush onder het mom van gijzeling van getuigen zijn vastgezet. Het overkwam in ieder geval Jose Padilla in mei 2002 op het vliegveld van Chicago. Hij zou van plan zijn geweest een 'vuile bom', een explosief met radioactief afval, te willen maken.

Voorts werd een advocaat, Brandon Mayfield, twee weken als 'getuige' opgesloten omdat hij iets te maken zou hebben gehad met de bomaanslagen in Madrid in 2004. De Amerikaanse regering heeft zich naderhand verontschuldigd voor deze vergissing. Mayfield heeft 2 miljoen dollar schadevergoeding gekregen.

Waarnemers menen dat de beroepskamer in de zaak van Kidd de deur wijd open heeft gezet voor schadeclaims van anderen die door Ashcrofts misbruik van de wetgeving gevangen werden gezet. (NRC.nl)

Nu nog al dat ander tuig uit die regering.

Slinger
05-09-09, 13:43
[B

Nu nog al dat ander tuig uit die regering.

En uit nog een paar andere regeringen, maar dat zal wel een vrome wens blijven...

knuppeltje
06-09-09, 09:27
En uit nog een paar andere regeringen, maar dat zal wel een vrome wens blijven...

Heel vroom dek ik. Maar van deze regering zou het heel misschien nog wel eens kunnen meevallen. Maar net wat je met meevallen bedoelt natuurlijk. Maar je bent het dus met me eens dat het tuig was.

Slinger
06-09-09, 09:31
Heel vroom dek ik. Maar van deze regering zou het heel misschien nog wel eens kunnen meevallen. Maar net wat je met meevallen bedoelt natuurlijk. Maar je bent het dus met me eens dat het tuig was.

't Is niet van belang wat ik vind. Wat wel van belang is dat het Amerikaanse politieke systeem hiermee weer eens zijn kracht laat zien, itt tot de regeringen waar ik op doelde.

knuppeltje
06-09-09, 10:23
't Is niet van belang wat ik vind. Wat wel van belang is dat het Amerikaanse politieke systeem hiermee weer eens zijn kracht laat zien, itt tot de regeringen waar ik op doelde.

We zullen eens afwachten.