PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramadan: Aboutaleb wilde me kwijt



Ron Haleber
08-09-09, 11:27
Ramadan: Aboutaleb wilde me kwijt

Gepubliceerd: NRC 8 september 2009 11:04 | Gewijzigd: 8 september 2009 12:06

Door onze redacteuren

Amsterdam, 8 sept. Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam heeft volgens de ontslagen integratieadviseur Tariq Ramadan achter de schermen aangestuurd op een breuk met hem.
<STYLE type=text/css> .article_related_box table { width: 225px; } </STYLE>

Achtergrond - Tariq Ramadan vindt dat hij juist heel nodig is (http://www.nrc.nl/binnenland/article2350598.ece/Tariq_Ramadan_vindt_dat_hij_juist_heel_nodig_is)
Archief - Hoogleraren willen Tariq Ramadan op universiteit Amsterdam (http://www.nrc.nl/binnenland/article2345826.ece/Hoogleraren_willen_Tariq_Ramadan_op_universiteit_A msterdam)
Discussie - Opiniedossier Tariq Ramadan (http://www.nrc.nl/ramadan)
Archief - Universiteit blijft bij wegsturen Ramadan (http://www.nrc.nl/binnenland/article2339741.ece/Universiteit_blijft_bij_wegsturen_Ramadan)

De rector van de Erasmus Universiteit zou Ramadan op verzoek van de gemeente in mei hebben gevraagd zijn functie als integratieadviseur neer te leggen. Hij zou dan verbonden kunnen blijven aan de Rotterdamse universiteit en dat kunnen combineren met een functie bij de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Geloofsgenoten
Tariq Ramadan: „Als ik zou aanblijven, zou Aboutaleb – zelf ook een moslim – de schijn kunnen wekken te veel op de hand te zijn van zijn geloofsgenoten”, zegt Ramadan vandaag in een vraaggesprek met deze krant. Aboutaleb weerspreekt de woorden van de 47-jarige islamoloog. Hij heeft, aldus zijn woordvoerder, geen bemoeienis gehad met het vertrek.
Ramadan werd vorige maand door het stadsbestuur ontslagen als gemeentelijk integratieadviseur. Hij zou zijn geloofwaardigheid hebben verloren door zijn werkzaamheden voor Press TV, een door het Iraanse regime gefinancierde satellietzender. Om dezelfde reden moest Ramadan onder druk van het college van bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam ook opstappen als gasthoogleraar Burgerschap en Identiteit. Zijn leerstoel werd betaald door de gemeente Rotterdam. Ramadan heeft aangekondigd zijn ontslag bij de rechter aan te vechten.

Lees het interview met Tariq Ramadan in NRC Handelsblad van 8 september

knuppeltje
08-09-09, 11:49
Ramadan: Aboutaleb wilde me kwijt

Gepubliceerd: NRC 8 september 2009 11:04 | Gewijzigd: 8 september 2009 12:06

Door onze redacteuren

Amsterdam, 8 sept. Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam heeft volgens de ontslagen integratieadviseur Tariq Ramadan achter de schermen aangestuurd op een breuk met hem.
<STYLE type=text/css> .article_related_box table { width: 225px; } </STYLE>

Achtergrond - Tariq Ramadan vindt dat hij juist heel nodig is (http://www.nrc.nl/binnenland/article2350598.ece/Tariq_Ramadan_vindt_dat_hij_juist_heel_nodig_is)
Archief - Hoogleraren willen Tariq Ramadan op universiteit Amsterdam (http://www.nrc.nl/binnenland/article2345826.ece/Hoogleraren_willen_Tariq_Ramadan_op_universiteit_A msterdam)
Discussie - Opiniedossier Tariq Ramadan (http://www.nrc.nl/ramadan)
Archief - Universiteit blijft bij wegsturen Ramadan (http://www.nrc.nl/binnenland/article2339741.ece/Universiteit_blijft_bij_wegsturen_Ramadan)

De rector van de Erasmus Universiteit zou Ramadan op verzoek van de gemeente in mei hebben gevraagd zijn functie als integratieadviseur neer te leggen. Hij zou dan verbonden kunnen blijven aan de Rotterdamse universiteit en dat kunnen combineren met een functie bij de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Geloofsgenoten
Tariq Ramadan: „Als ik zou aanblijven, zou Aboutaleb – zelf ook een moslim – de schijn kunnen wekken te veel op de hand te zijn van zijn geloofsgenoten”, zegt Ramadan vandaag in een vraaggesprek met deze krant. Aboutaleb weerspreekt de woorden van de 47-jarige islamoloog. Hij heeft, aldus zijn woordvoerder, geen bemoeienis gehad met het vertrek.
Ramadan werd vorige maand door het stadsbestuur ontslagen als gemeentelijk integratieadviseur. Hij zou zijn geloofwaardigheid hebben verloren door zijn werkzaamheden voor Press TV, een door het Iraanse regime gefinancierde satellietzender. Om dezelfde reden moest Ramadan onder druk van het college van bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam ook opstappen als gasthoogleraar Burgerschap en Identiteit. Zijn leerstoel werd betaald door de gemeente Rotterdam. Ramadan heeft aangekondigd zijn ontslag bij de rechter aan te vechten.

Lees het interview met Tariq Ramadan in NRC Handelsblad van 8 september

In ieder geval, liever kwijt dan rijk.
Eigenlijk dom van Ramadan om er niet opin te gaan. Geen geouwehoer meer over de politieke kant van zijn benoeming in Rotterdam, en er een leerstoel bij.
Wat wil je nog meer.

Joesoef
08-09-09, 14:49
NRC:

‘Er was een probleem en dat probleem was ik’
Weggestuurde integratieadviseur Tariq Ramadan over het Nederland dat bang zou zijn voor islam.
Moslimfilosoof Ramadan vindt niet dat hij fouten heeft gemaakt. Zijn ontslag wijt hij aan burgemeester Aboutaleb, én aan angst. Angst voor de islam.
Door onze redacteuren
MARK HOOGSTAD EN SHEILA KAMERMAN
Amsterdam, 8 sept.

Hij oogt rustig maar strijdbaar. In hemdsmouwen vertelt moslimfilosoof Tariq Ramadan hoe teleurgesteld hij is in de Rotterdamse wethouders, in het bestuur van de Erasmus Universiteit (EUR) en vooral in burgemeester Ahmed Aboutaleb (PvdA). Die had binnen het stadsbestuur moeten pleiten voor zijn aanblijven, vindt hij. Maar het college ontsloeg hem als integratieadviseur, nadat vorige maand bekend werd dat Ramadan (47) als presentator werkt voor het door het Iraanse regime gefinancierde televisiestation Press TV.

Getergd is Ramadan vooral over de opmerking die Aboutaleb in april maakte in de raadszaal, toen Ramadans positie ter discussie stond na vermeende homofobe uitspraken: „We kunnen deze constructie uitzitten, maar mijn advies zou zijn: nooit meer.” Ramadan: „De gemeente had onderzoek gedaan, waaruit bleek dat ik valselijk beschuldigd ben. Kort daarop werd ik uitgenodigd bij de rector. Hij vroeg mij naar een andere Nederlandse universiteit uit te wijken en de banden met de gemeente te verbreken. Uit alles werd mij duidelijk dat de burgemeester achter dit verzoek zat. De universiteit moest zijn probleem oplossen en dat probleem was ik.” Aboutaleb ontkent deze lezing stellig.

Hoe weet u dat de burgemeester daarachter zat?

„De rector verwees in het gesprek tweemaal naar de burgemeester, die gezegd zou hebben dat er sprake was van ‘een lastige situatie’. ”

Heeft u gevraagd waarom Aboutaleb van u af wilde?

„Zo direct niet, maar ik vroeg wel waarom de rector aandrong op mijn vertrek. Het antwoord was dat ik, met de raadsverkiezingen in zicht, vroeg of laat een politiek probleem zou worden. Ik heb het aanbod niet geaccepteerd.”

De burgemeester is ook moslim. Heeft dat meegespeeld?

„Dat denk ik zeker. Voordat hij burgemeester werd, zei hij tegen mij: ‘Jij doet goede dingen. Zoals jij zouden er meer moeten zijn.’ Als burgemeester kwam hij terug op dat standpunt. Hij wil niet de schijn wekken het op te nemen voor geloofsgenoten. Ik begrijp dat wel: een moslimburgemeester én een moslimintellectueel. Dat is net te veel voor de mensen.”

Aboutaleb weerspreekt desgevraagd de woorden van de islamoloog. Hij heeft, aldus zijn woordvoerder, geen bemoeienis gehad met het vertrek en geeft verder geen commentaar.

De rector zei dat u niet begrijpt hoe gevoelig uw werk voor Press TV ligt in de westerse wereld.
Weg in een week

12 augustus Website ScienceGuide meldt dat Tariq Ramadan een discussieprogramma presenteert op Press TV, een door het Iraanse regime gefinancierde satellietzender.

13 augustus Rector Steven Lamberts van de Erasmus Universiteit spreekt Ramadan, op vakantie in Mauritius, aan op diens nevenactiviteiten. Hij vindt die ongewenst. Ramadan zegt dat hij bedenktijd kreeg van de rector en stelt een persverklaring op. Als hij over ruim twee weken terug is van vakantie, neemt hij een besluit, schrijft hij.

14 augustus Van de gemeente krijgt Ramadan naar eigen zeggen een sms met de boodschap: don’t talk, [wethouder] Rik Grashoff voert het woord.

17 augustus Ramadan schrijft een open brief om zijn standpunt verder te verduidelijken. Hij stuurt deze naar het college en naar NRC Handelsblad, die het stuk een dag later plaatst op de opiniepagina.

18 augustus NRC Handelsblad meldt dat het Rotterdamse stadsbestuur besloten heeft de banden met Ramadan te verbreken. Het besluit wordt die middag bekrachtigd in een collegevergadering. Bij de Erasmus Universiteit is hij niet langer welkom als gasthoogleraar. Grashoff heeft Ramadan die middag nog niet persoonlijk op de hoogte gebracht van het besluit. Tegenover journalisten reageert Ramadan diezelfde avond furieus op zijn ontslag.

„De rector plaatst mij buiten de westerse wereld. Maar ik ben in Zwitserland geboren, ik ben in Europa opgegroeid en opgeleid. Ik ben onderdeel van dit continent. Ik zou het westen dan niet begrijpen? Het is ironisch dat ik in het westen behandeld word zoals je behandeld zou kunnen worden in oosterse, niet-democratische landen. Wat hier is gebeurd, is niet westers. Alleen door mij weg te zetten als een niet-begrijpende buitenstaander, kan de rector zijn eigen beslissing rechtvaardigen.”

Wat betekent dat?

„De redenering van de rector weerspiegelt het diepere gevoel dat in Nederland leeft: u bent een moslim, dus u bent niet in staat om onze christelijke normen en waarden te doorgronden. Dat is triest.”

Wat vond u van het raadsdebat over uw functioneren in april?

„Het was vernederend. Mensen zonder enige kennis van zaken, zonder ooit een boek van mij gelezen te hebben, hadden een mening over mij en over mijn functioneren. Het ging om de gemeenteraadsverkiezingen. Ik was een soort pingpongbal. Waarom moet ik luisteren, dacht ik. Maar ik besefte ook dat Rotterdam nog een lange weg te gaan heeft. Het debat gaf me ook energie: hier is nog veel werk te doen.”

Heeft u zelf fouten gemaakt?

„Nee. Ik had ook geen tijd om iets fout te doen. Wellicht had ik meer moeten aandringen op het publiceren van mijn rapporten met adviezen aan de gemeente. Twee van de drie liggen ongepubliceerd in een bureaula. Als mij iets kwalijk te nemen is, dan is het dat ik al die tijd te netjes ben gebleven.”

Waarom zijn twee van de drie rapporten niet gepubliceerd?

„Uit angst. Ik zou het anders niet weten. Het ene ging over de arbeidsmarkt, de andere over de rol van de media. Beide waren visies, op basis van gesprekken met mensen uit het Rotterdam. Ik heb 34 voorstellen gedaan. Daar is niets mee gedaan. Ik had moeten zeggen: ik wil dat die voorstellen worden gepubliceerd, dan kunnen we erover praten en dan weet iedereen wat ik geadviseerd heb. Tegenstanders zeggen nu dat ik schrijf dat de gemeente journalisten moet opleiden. Alsof ik een stalinist zou zijn. Ik vind wel dat journalisten, maar ook politici, meer kennis moeten hebben over wat er speelt in de stad.”

Wat speelt er in de stad?

„Rotterdam, heel Nederland, is bang en boos. Politici springen daarop in door de angst voor de islam aan te wakkeren. Geert Wilders is daar het beste voorbeeld van. Andere partijen dwingt hij in de achtervolging. Je kan Wilders wegzetten als een dwaze leider, maar je kan niet voorbijgaan aan de angst onder kiezers. Een tegenbeweging is nodig; mensen die wijzen op ideeën, op betrokkenheid, op overeenkomsten. Daar was ik mee bezig.”

Waarom zijn mensen zo bang?

„Daar zijn verschillende oorzaken voor. De globalisering. Nederland is een klein land, onderdeel van een wereld die steeds groter en bedreigender wordt. Kortom, een identiteitscrisis. Ten tweede: de immigratie zal niet stoppen. De economische vraag naar arbeidskrachten botst met de cultuur van deze mensen. Ten derde: de tweede en derde generatie allochtonen ontwikkelt zich snel en wordt steeds zichtbaarder. Zij zijn Nederlanders. Zij spreken zich uit. Dat is nieuw en dus bedreigend. Ten slotte: de islam. Dagelijks zien we beelden van geweld dat direct of indirect is verbonden met moslims. Dat valt niet te ontkennen. Neem de cartoonrellen, de bomaanslagen in Madrid en Londen. Dat leidt tot wantrouwen.”

Wat is volgens u het tegengif?

„Ik zeg tegen moslims: heb begrip voor de angst, maar verzet je tegen het politieke misbruik ervan. Dus zeg tegen Wilders: je liegt, je cultiveert de angst. Maar stel je open op naar anderen. Leg hun uit wie je bent, wat je wilt en dat je een bijdrage wilt leveren. Mensen zijn bang, maar geen racisten.”

Wat betekent uw ontslag voor het integratiedebat in Nederland?

„Als ik zie hoe gemêleerd het publiek afgelopen vrijdag was tijdens het debat in de Arminiuskerk [georganiseerd door het actiecomité Steun Tariq]. Moslims en niet-moslims zaten door elkaar. Als ik dat zie, ben ik niet pessimistisch. Er hing een sfeer van: dit laten we niet gebeuren. Als dat mijn erfenis is, dan heeft mijn ontslag ook nog positieve kanten.”