PDA

Bekijk Volledige Versie : Toch geen menging na splitsing tussen mens en chimpansee



Ron Haleber
08-09-09, 20:13
Toch geen menging na splitsing tussen mens en chimpansee

Gepubliceerd: 5 september 2009 10:13 | Gewijzigd: 7 september 2009 12:38

Hendrik Spiering

Het is een stuk minder waarschijnlijk dat er na de evolutionaire splitsing tussen mens en chimpansee, (zo’n 6 miljoen jaar geleden), nog een miljoen jaar lang regelmatig mengvormen van de oer-chimps en de proto-mensen ontstonden en dat wij vooral van die hybrides zouden afstammen (Trends in Ecology and Evolution, online 5 augustus).

<STYLE type=text/css> .article_related_box table { width: 225px; } </STYLE>

Dit speelt zich allemaal af aan het begin van de menselijke evolutie. Het huidige mensengeslacht Homo ontstond pas rond 2 miljoen jaar geleden uit toen nog altijd chimpanseeachtige voorlopers.
De hybride afstamming was de conclusie van een groep Harvard-genetici, drie jaar geleden. Zij konden anders niet verklaren dat genen op het X-chromosoom van chimpansee en mens onderling veel nauwer verwant leken dan die op de andere, niet-geslachtschromosomen.
Maar nu hebben andere genetici van Harvard en uit Atlanta deze verschijnselen verklaard uit een snellere mutatiesnelheid bij vooral chimpanseemannen.
Het oude idee (Nature, 29 juni 2006) leek de beste verklaring voor die afwijkende, grotere verwantschap op het X-chromosoom, omdat juist grote genetische verschillen op het X-chromosoom hybridisering al snel onmogelijk maakt. Hier zou het dus andersom zijn: terwijl de andere genen al lang uiteenliepen tussen oerchimps en oermensen, bleef het X-chromosoom van de oermens en de oerchimpansee nauw verwant door de regelmatige onderlinge menging, die om de een of andere reden bleef bestaan (niemand weet overigens waarom).
De nieuwe verklaring is dat de mutatiesnelheid bij mannen hoger is dan bij vrouwen (doordat spermacellen vaker delen dan eicellen die bij de geboorte allemaal al klaar liggen). Dat verschil in mutatiesnelheid leidt tot een schijnbare ‘mutatievertraging’ op het X-chromosoom doordat dat chromosoom tweederde van de evolutionaire tijd ‘in’ vrouwen zit, en maar eenderde ‘in’ mannen. Bij de andere chromosomen is die verblijfstijd gelijk, met uitzondering van het Y-chromosoom dat alleen bij mannen voorkomt, en die muteert dus het snelst. Die verschillen blijken dus groot genoeg om de eerder gevonden verschillen in X-chromosoomvariatie bij chimpansee en mens te verklaren zonder een complexe menselijke afstamming van mengvormen te veronderstellen.

knuppeltje
09-09-09, 10:19
Toch geen menging na splitsing tussen mens en chimpansee

Daar ben ik op dit forum anders nog niet zo zeker van. :)

Ron Haleber
09-09-09, 15:27
Daar ben ik op dit forum anders nog niet zo zeker van. :)

Gelukkig viel deze site buiten hun onderzoek!;)

Maar ik ben er zeker van, Harvard zou jou erg dankbaar zijn als je er een lijstje van maakt bij welke personen hier de splitsing tussen aap en mens nog niet is gelukt! :fpotver:

Geef het even, dan stuur ik het ze op!

knuppeltje
10-09-09, 10:15
Gelukkig viel deze site buiten hun onderzoek!;)

Maar ik ben er zeker van, Harvard zou jou erg dankbaar zijn als je er een lijstje van maakt bij welke personen hier de splitsing tussen aap en mens nog niet is gelukt! :fpotver:

Geef het even, dan stuur ik het ze op!

Zo gauw ik daar helemaal zeker over ben. :maf2: