PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramadan: 'Ik breek niet met dit land'



Ron Haleber
09-09-09, 09:49
Ramadan: 'Ik breek niet met dit land'


Islamoloog Tariq Ramadan is ondanks zijn vertrek uit Rotterdam niet van plan Nederland links te laten liggen. Mogelijk komt hij naar de Vrije Universiteit.

Bent u blij met het debat in Nederland na uw ontslag in Rotterdam?
"Ik ben blij dat mensen zien wat er verkeerd was aan de ontwikkeling. Het kostte de universiteit negen weken om mij een brief te schrijven voor mijn aanstelling en twee dagen voor een ontslagbrief."
"Hetzelfde geldt voor de gemeente. Het is duidelijk dat die handelde uit een politieke noodtoestand. In een debat in Rotterdam vrijdag hebben veel mensen met wie ik heb samengewerkt, gezegd dat ze dit niet acceptabel vinden. Nu zie je dat mensen van allerlei overtuigingen opkomen voor principes. Dat is precies wat ik wilde. Een echte burger accepteert het niet om als tweederangs burger behandeld te worden"

Had u ook politieke steun verwacht?
"Nee, ik verwacht niets van politici, want ze zijn allemaal bang van de beweging van Wilders, die tijdens de laatste verkiezing liet zien hoe sterk hij was. Dat gebeurt op lokaal niveau in Rotterdam, en op nationaal niveau. De volgende verkiezingen komen al snel."

Wat zijn uw plannen voor activiteiten in Nederland, nu u weg bent uit Rotterdam?
"Ik zal nooit mijn banden met Nederland verbreken. Ik heb tien tot twaalf uitnodigingen gekregen de laatste weken. Ik heb een indirect en een direct voorstel van de universiteiten in Amsterdam."
"Het aanbod van de hoogleraren van de UvA was bekend. De Vrije Universiteit heeft zelf een aanbod gedaan. Ze willen mij uitnodigen als gasthoogleraar. Ik zal daar binnenkort besprekingen over beginnen."

U werd in Rotterdam aangesteld als bruggenbouwer, maar kan dat als u zo'n controversieel persoon bent?
"Mijn baan had betrekking op burgerschap, identiteit en gevoel van verbondenheid. De Leefbaarpartij probeerde mijn rol te beperken tot iemand die alleen voor islamitische intellectuelen actief was, maar dat was niet juist. De eerste tijd was er helemaal geen controverse. Toen het politieke klimaat veranderde, werd ik gebruikt als een symbool."

Steeds vaker klinkt de roep om religie uit het publieke leven te bannen, ook christelijke organisaties. Hoe staat u daar tegenover?
"Ik heb vorig jaar een lezing gegeven voor burgemeesters en ambtenaren over de rol van publieke autoriteiten en religie. Er zijn twee principes: niet opdringen van eigen overtuigingen, en publieke activiteiten moeten niets van doen hebben met de missionaire activiteiten van het geloof. Dus niet iemand brood geven met als doel ook een Bijbel of Koran te geven. Het is geen probleem als mensen hun waarden in het openbaar uitdragen. Het mandaat van dit soort organisaties moet duidelijk zijn. De staat kan ook niet alles alleen doen."

Is het niet veiliger om deze organisaties helemaal uit te bannen?
"Dat is niet realistisch. Religie is juist aan het terugkomen. Het is beter om een manier voor samenwerking te vinden dan te hopen op het verdwijnen van religie. Dat gaat niet gebeuren."

U was net in debat met een Iraans mensenrechtenactiviste. Een goede kandidaat voor uw programma op Press TV (betaald door de Iraanse regering, de reden van het ontslag in Rotterdam)?
"Nee, mijn programma gaat daar niet over. Het gaat niet over politiek. Het gaat over islam en leven, het zijn discussies over religie."

Ze sprak over de uitleg van de islam door het Iraanse regime.
"Dat is niet de essentie van mijn programma. Mijn positie is dat ik altijd voor de dialoog ben. Als u het hierover wilt hebben: ik was uitgenodigd door Pauw en Witteman, en dat werd afgezegd onder politieke druk. Dit is geen spelletje."

"Ik heb een manier waardoor ik in Iran en daarbuiten interpretaties van de islam bespreekbaar kan maken. Ik kan haar uitnodigen als het gaat om religieuze interpretaties, maar ik houd me niet bezig met politiek. Ik heb feministes uitgenodigd en zeer kritische personen. Kijk naar het programma en vertel me dan wat ik verkeerd doe."

bron: Parool

Slinger
09-09-09, 09:55
Ramadan: 'Ik breek niet met dit land'


Islamoloog Tariq Ramadan is ondanks zijn vertrek uit Rotterdam niet van plan Nederland links te laten liggen. Mogelijk komt hij naar de Vrije Universiteit.


Komen we dan nooit van deze islamfundamentalist af? Nou ja, op naar de volgende rel.

knuppeltje
09-09-09, 10:04
Komen we dan nooit van deze islamfundamentalist af? Nou ja, op naar de volgende rel.

Al eens een boek van hem gelezen?

Slinger
09-09-09, 10:05
Al eens een boek van hem gelezen?

Nee. Ik lees geen boeken van fundamentalisten.

knuppeltje
09-09-09, 10:11
Nee. Ik lees geen boeken van fundamentalisten.

Dus jij weet alleen van horen zeggen dat ie een fundementalist is.
Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog moet het voor zo'n geschiedenisman als jij toch intregeren wat zo'n man allemaal te vertellen heeft lijkt me zo.
Mwa, als echte erudiet houd jij het natuurlijk liever bij horen zeggen.

Slinger
09-09-09, 11:14
Dus jij weet alleen van horen zeggen dat ie een fundementalist is.
Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog moet het voor zo'n geschiedenisman als jij toch intregeren wat zo'n man allemaal te vertellen heeft lijkt me zo.
Mwa, als echte erudiet houd jij het natuurlijk liever bij horen zeggen.

Inderdaad, iedereen maakt een keuze vooraf, en daar is helemaal niets mis mee. Er bestaan ontzettend veel meer boeken dan een mens in zijn hele leven kan lezen en dat Ramadan een fundamentalist is blijkt in elk geval uit zijn daden en zijn uitlatingen. Overigens, over boeken lezen hoef jij me niets te vertellen, sinds je met een boek kwam aanzetten dat jij klaarblijkelijk zelf niet gelezen had en ik toevallig wel. Weet je nog, Stones Socrates?

knuppeltje
09-09-09, 11:20
en dat Ramadan een fundamentalist is blijkt in elk geval uit zijn daden en zijn uitlatingen.

Uit welke daden dan wel?

Volgens mij lul je weer gewoon met de kudde mee maar weet noch snap je er ook maar iets van, net als van Stone trouwens.

Slinger
09-09-09, 11:23
Uit welke daden dan wel?

Volgens mij lul je weer gewoon met de kudde mee maar weet noch snap je er ook maar iets van, net als van Stone trouwens.



Nu ze toch samen komen in topic, Socrates en Ramadan, ik vind dat ze wel wat van elkaar weghebben. Beiden een voorkeur voor totalitaire regimes.

knuppeltje
09-09-09, 11:35
Nu ze toch samen komen in topic, Socrates en Ramadan, ik vind dat ze wel wat van elkaar weghebben. Beiden een voorkeur voor totalitaire regimes.

Tja, hoe dom kan een mens weer zijn als ie met zoiets komt aanzetten.

Slinger
09-09-09, 13:14
Tja, hoe dom kan een mens weer zijn als ie met zoiets komt aanzetten.

By the way, welke boeken van Ramadan heb jij gelezen?

knuppeltje
10-09-09, 10:04
By the way, welke boeken van Ramadan heb jij gelezen?

Als jij eerst eens bewijst dat ie een voorkeur heeft voor 'totalitaire regimes', zonder weer zo uit je nek te lullen, dan vertel ik dat nog wel eens.

Slinger
10-09-09, 15:39
Als jij eerst eens bewijst dat ie een voorkeur heeft voor 'totalitaire regimes', zonder weer zo uit je nek te lullen, dan vertel ik dat nog wel eens.

't Is me wel weer duidelijk. Je hebt er gewoon weer geen een gelezen.

knuppeltje
11-09-09, 10:10
't Is me wel weer duidelijk. Je hebt er gewoon weer geen een gelezen.

Als jij het zegt zal het wel zo zijn. Maar ik heb je hier zelfs nog een stel citateen uit een van zijn boeken gegeven. Daarvoor heb ik dat boek weer even opengeslagen. Lul dus niet zo uit je nek.
Maar wanneer geeft je nu eens antwoord op mijn vraag: waaruit blijkt dat Rammadan een 'voorkeur heeft voor totalitaire regimes'?
Mwa, het zal er weer wel niet van komen denk.

Max Stirner
11-09-09, 10:23
Maar wanneer geeft je nu eens antwoord op mijn vraag: waaruit blijkt dat Rammadan een 'voorkeur heeft voor totalitaire regimes'?
Mwa, het zal er weer wel niet van komen denk.



Denk niet dat het zo is, maar zou dat standpunt wel kunnen be-argumenteren:


1) Zijn mening dat journalisten moeten worden opgeleid door de overheid.

2) Zijn weigering om zich over de politieke situatie in Iran uit te spreken - want hij 'doet slechts aan religie' blablablaba - terwijl hij daar wat betreft NL geen enkele moeite mee lijkt te hebben.

Gelukkig is ie nog steeds bereid om ons te redden.

knuppeltje
11-09-09, 10:38
=Max Stirner;4072217]Denk niet dat het zo is, maar zou dat standpunt wel kunnen be-argumenteren:

Is ook niet, vandaar dat hij er in verschillende niet in mag.


1) Zijn mening dat journalisten moeten worden opgeleid door de overheid.

Bron?


2) Zijn weigering om zich over de politieke situatie in Iran uit te spreken - want hij 'doet slechts aan religie' blablablaba - terwijl hij daar wat betreft NL geen enkele moeite mee lijkt te hebben.

Bron?


Gelukkig is ie nog steeds bereid om ons te redden.

Das toch weer mooi van hem, niet dan? :maf2:

Slinger
11-09-09, 12:11
Als jij het zegt zal het wel zo zijn. Maar ik heb je hier zelfs nog een stel citateen uit een van zijn boeken gegeven. Daarvoor heb ik dat boek weer even opengeslagen. Lul dus niet zo uit je nek.
Maar wanneer geeft je nu eens antwoord op mijn vraag: waaruit blijkt dat Rammadan een 'voorkeur heeft voor totalitaire regimes'?
Mwa, het zal er weer wel niet van komen denk.

Ik zie geen citaten.

Zie verder de argumenten van Stirner en daar komt nog eens bij dat Ramadan geprobeerd heeft in Genève de opvoering van een toneelstuk te verbieden. Komt precies overeen met een betoog in Plato's De Staat

knuppeltje
11-09-09, 13:55
=Slinger;4072359]Ik zie geen citaten.

Was in een andere topic over hem. Bij de sitaten heb ik toen de titel van het boek gegeven, het was dus uit 'EEN JIHAD VAN VERTROUWEN'. Was in antwoord op weer jouw gelieg.


Zie verder de argumenten van Stirner

En?


en daar komt nog eens bij dat Ramadan geprobeerd heeft in Genève de opvoering van een toneelstuk te verbieden.

Bron? En dan een echte.


Komt precies overeen met een betoog in Plato's.

Ga je nu doen of je daar ook maar iets van begrijpt? Liet Plato zich over toneelstukken uit, en wilde hij die ook al verbieden. :fpotver:
Mwa, het is al weer heel lang geleden dat ik dat werk gelezen heb.

Krijg ik nog ooit antwoord van je op de vraag naar het bewijs dat hij 'een voorkeur voor totalitaire regimes heeft'. Of blijft het weer bij een stomme opmerking van een dom varken?

Ron Haleber
11-09-09, 16:10
Was in een andere topic over hem. Bij de sitaten heb ik toen de titel van het boek gegeven, het was dus uit 'EEN JIHAD VAN VERTROUWEN'. Was in antwoord op weer jouw gelieg.

Krijg ik nog ooit antwoord van je op de vraag naar het bewijs dat hij 'een voorkeur voor totalitaire regimes heeft'. Of blijft het weer bij een stomme opmerking van een dom varken?

Ik ben net bezig een brief te schrijven naar een Marokkaan
die wegens een administratieve fout onterecht in de bajes is ingesloten...

Jouw discussie met blinden als Max en Slinger doet mij denken alsof je praat met cipiers van Tariq R... :alien:

Door de telefoon met de ambtenaren daar heb ik ook de indruk tegen beton te praten.

Alles wordt verkeerd verstaan. Of wordt ter zijde geschoven...

K. zelfs als je een advocaat neemt dan verstaan ze je nog niet! :maf2:

Slinger
11-09-09, 16:11
Was in een andere topic over hem. Bij de sitaten heb ik toen de titel van het boek gegeven, het was dus uit 'EEN JIHAD VAN VERTROUWEN'. Was in antwoord op weer jouw gelieg.



En?



Bron? En dan een echte.



Ga je nu doen of je daar ook maar iets van begrijpt? Liet Plato zich over toneelstukken uit, en wilde hij die ook al verbieden. :fpotver:
Mwa, het is al weer heel lang geleden dat ik dat werk gelezen heb.

Krijg ik nog ooit antwoord van je op de vraag naar het bewijs dat hij 'een voorkeur voor totalitaire regimes heeft'. Of blijft het weer bij een stomme opmerking van een dom varken?

Het is wel verbazingwekkend dat je De Staat hebt gelezen en je niet is opgevallen wat Socrates volgens Plato allemaal wilde doen om de hoi polloi achting voor de regering in te scherpen. Elke classicus weet dat de contouren van een totalitaire staat, zoals we die in de twintigste eeuw in Europa hebben gezien, daar al werden geschetst, compleet met censuur en een onderdrukkingsapparaat. Allerlei kunstvormen, ook het toneel en zelfs de Ilias moesten gecensureerd worden. Maar je hebt recent toch Stones Het Proces Socrates gelezen? Daar staat het ook in.

Zijn voorkeur voor een totalitaire regering heeft Ramadan laten zien in zijn daden, in een uitlating en in zijn zwijgen op een cruciaal moment. Net als Plato heeft Ramadan laten zien ook censuur te willen toepassen, in Genève anmelijk. Bovendien heeft hij dus aanbevolen dat de regering journalisten moet opleiden. Ik hoef toch niet uit te leggen dat het bestaan van een onafhankelijke journalistiek één van de grondslagen van een open samenleving is? En inderdaad, dan is er nog de kwestie Press-tv. Ramadan heeft ervoor gekozen samen te werken met een totalitaire regering (alweer een parallel met Plato) en in zijn functie te zwijgen toen het bloed door de straten van van Teheran vloeide, en heeft zich daarmee tot uithangbord van dat regime gemaakt.

Max Stirner
11-09-09, 16:56
Is ook niet, vandaar dat hij er in verschillende niet in mag.



Bron?



Bron?



Das toch weer mooi van hem, niet dan? :maf2:




1) Irritatie riep Ramadan echter ook op. Zo las SP-raadslid Josine Strörmann „met stijgende verbazing” dat journalisten volgens de moslimfilosoof opgeleid zouden moeten worden door de overheid. „Dan moet je onwillekeurig aan Iran denken.”


2) U was net in debat met een Iraans mensenrechtenactiviste. Een goede kandidaat voor uw programma op Press TV (betaald door de Iraanse regering, de reden van het ontslag in Rotterdam)?
"Nee, mijn programma gaat daar niet over. Het gaat niet over politiek. Het gaat over islam en leven, het zijn discussies over religie."

Ze sprak over de uitleg van de islam door het Iraanse regime.
"Dat is niet de essentie van mijn programma. Mijn positie is dat ik altijd voor de dialoog ben. Als u het hierover wilt hebben: ik was uitgenodigd door Pauw en Witteman, en dat werd afgezegd onder politieke druk. Dit is geen spelletje."

"Ik heb een manier waardoor ik in Iran en daarbuiten interpretaties van de islam bespreekbaar kan maken. Ik kan haar uitnodigen als het gaat om religieuze interpretaties, maar ik houd me niet bezig met politiek.

knuppeltje
12-09-09, 11:22
=Max Stirner;4072771][I]1) Irritatie riep Ramadan echter ook op. Zo las SP-raadslid Josine Strörmann „met stijgende verbazing” dat journalisten volgens de moslimfilosoof opgeleid zouden moeten worden door de overheid. „Dan moet je onwillekeurig aan Iran denken.”

had even de kwoot zelf geplaatst, in plaats weer iets dat iemand had gelezen dat....


2) U was net in debat met een Iraans mensenrechtenactiviste. Een goede kandidaat voor uw programma op Press TV (betaald door de Iraanse regering, de reden van het ontslag in Rotterdam)?
"Nee, mijn programma gaat daar niet over. Het gaat niet over politiek. Het gaat over islam en leven, het zijn discussies over religie."

Je had ook kunnen aantonen waarin hij zogenaamd liegt, weer doe je dat dus niet.


Ze sprak over de uitleg van de islam door het Iraanse regime.
"Dat is niet de essentie van mijn programma. Mijn positie is dat ik altijd voor de dialoog ben. Als u het hierover wilt hebben: ik was uitgenodigd door Pauw en Witteman, en dat werd afgezegd onder politieke druk. Dit is geen spelletje."

Ik begrijp dat hij dat voor haar en jou, wel de essentie had moeten maken. Moet dat onze Ambasadeur, of elke oliehandelaar die er handel drijf ook? Zitten we zo weer zonder een hoop handel denk. Waarom worden die niets verweten over hun houding ten opzichte van dat rigime?
P&W hadden hem trouwens toch de duimschroeven kunnen aandraaien toch als het zo'n leugenaar was?


"Ik heb een manier waardoor ik in Iran en daarbuiten interpretaties van de islam bespreekbaar kan maken. Ik kan haar uitnodigen als het gaat om religieuze interpretaties, maar ik houd me niet bezig met politiek.

Voor jou is dat dus niet genoeg.

knuppeltje
12-09-09, 11:32
=Slinger;4072721]Het is wel verbazingwekkend dat je De Staat hebt gelezen

Maar wat het allemaal met de hele kwesti Ramadan te doen heeft weet ik niet, maar je kletst maar een eind weg als je daar zin ik hebt.


Zijn voorkeur voor een totalitaire regering heeft Ramadan laten zien in zijn daden, in een uitlating en in zijn zwijgen op een cruciaal moment.

Van het eerste geef jij nog steeds daarvan geen enkel bewijs.
En voor het tweede, als dat al zoal mocht zijn, geldt dat dan ook voor vele miljoenen zo.

Max Stirner
12-09-09, 12:17
had even de kwoot zelf geplaatst, in plaats weer iets dat iemand had gelezen dat....



Je had ook kunnen aantonen waarin hij zogenaamd liegt, weer doe je dat dus niet.



Ik begrijp dat hij dat voor haar en jou, wel de essentie had moeten maken. Moet dat onze Ambasadeur, of elke oliehandelaar die er handel drijf ook? Zitten we zo weer zonder een hoop handel denk. Waarom worden die niets verweten over hun houding ten opzichte van dat rigime?
P&W hadden hem trouwens toch de duimschroeven kunnen aandraaien toch als het zo'n leugenaar was?



Voor jou is dat dus niet genoeg.



1 ) Daar heb ik ff geen zin in.

Hij heeft dat ongetwijfeld gezegd - en anders gaan we dat heus nog wel horen.


2) Ik zegt niet dat hij liegt. Doe ff een beetje je best.


Ik zei : Over de huidige politieke situatie in Iran zwijgt hij, over die in NL allesbehalve.

Dus hij zal wat er in NL momenteel gebeurt wel veel ernstiger vinden dan wat er in Iran plaatsvindt. Duidelijk, toch ?


3) Ook al presenteerde hij Lingo. Hij zou simpelweg niet voor de propagandazender van dit regime moeten werken:



Hoewel jazz-muziek (swing) in Nazi-Duitsland voor een Duits publiek verboden was en als entartete negermuziek werd beschouwd, had de genazificeerde radio uitstekende dansorkesten die voor Engelstalige uitzendingen gericht op Engeland werden ingezet. Propaganda moet doelmatig zijn en kent daarom een eigen strategie met op het oog bijbehorende tegenstrijdigheden. De analogie met Ramadan bij Press TV is onontkoombaar.


http://www.vkblog.nl/bericht/276532/Tariq_Ramadan

knuppeltje
12-09-09, 12:20
1 ) Daar heb ik ff geen zin in.

Zulke smoesjes zie ik hier wel meer. :slapen:

Max Stirner
12-09-09, 12:47
Zulke smoesjes zie ik hier wel meer. :slapen:


Ja maar ja. Heb er echt geen zin in.