PDA

Bekijk Volledige Versie : De smoes van sociale druk om het dragen van een hoofddoek te verbieden



Marsipulami
12-09-09, 00:24
Werknemers oefenen sociale druk uit op andere werknemers om solidair te zijn. Aan fabriekspoorten staan tijdens stakingen steevast stakingsposten die andere werknemers proberen te overtuigen of te verhinderen om binnen te gaan. Niks mis mee. Zo werkt vrije meningsuiting en democratie.

Bofko
12-09-09, 14:46
Nee, nee Mars.
Zo werkt sociale druk en zo werken sociologische mechanismes. Heeft verder niks met vrije meningsuiting en democatie te maken. Een feitelijke constatering van iets dat plaatsvindt in een democratie wil niet zeggen dat de democratie dus zo werkt of zo behoort te werken. Verkrachtingen vinden ook plaats in een democratie maar hebben helemaal niets met democratie te maken.

Het gaat hier om een menselijke waarde.
'Overtuiging' is acceptabel (niet bij iedere staatsvorm overigens), 'intimidatie' niet. Grens is niet altijd even makkelijk te trekken dat geef ik onmiddellijk toe.'Sociale druk' is een lastig evalueerbaar begrip m.b.t. waarde. De een zal overtuiging van de een al als sociale druk voor de ander opvatten, de ander niet.

Armadillo
12-09-09, 16:02
Wat hij zegt ^^

Bovendien, de vergelijking gaat ook een beetje mank. Als religie iets is wat heilig is en een mensenrecht etc, dan mag dus ook niet toegestaan worden dat mensen onder druk gezet worden om religieuze uitingen te doen.

Als het niet zo belangerijk is en groepsdrang is toegestaan, dan moeten er uberhaubt geen woorden aan vuil worden gemaakt als de overheid of een of andere instantie zich in de strijd mengt.

knuppeltje
13-09-09, 09:16
Werknemers oefenen sociale druk uit op andere werknemers om solidair te zijn. Aan fabriekspoorten staan tijdens stakingen steevast stakingsposten die andere werknemers proberen te overtuigen of te verhinderen om binnen te gaan. Niks mis mee. Zo werkt vrije meningsuiting en democratie.

Lelijk Machiavellistisch paapje toch.

tr_imparator
13-09-09, 10:47
Ik beftwijfel of in geval van het dragen van hoofddoekjes, sociale druk enige betekenis heeft. Ik kan mij voorstellen dat die druk van de familie kan komen, maar van vriendinnen op school, lijkt mij nihil.

Het argument is dat als er 10 leerlingen zijn met een hoofddoek en 1 niet, dat er dan druk is, maar ik kan mij dan ook voorstellen dat wanneer er 1 met hoofddoek is en 10 zonder dat er dan ook sociale druk is? En hoe zit het dan met minderheden? Drie krijgen dan ook een enorme ''sociale'' druk omdat ze anders zijn. Ik denk niet dat het een goed plan is om sociale processen door middel van wetten te reguleren. Het is beter om diversiteit te promoten. ''Dit is wat we nu hebben, maar zo kan het ook'' '. Je dwingt mensen niks op dan, maar je geeft ze wel een keuze. Je kan de leerlingen van een school beter leren respect voor elkaar te hebben en mensen met een andere visie of overtuiging te accepteren, in plaats van dingen te gaan verbieden.

Niet alleen Belgie, maar ook andere landen hebben zo een verbod. Bij sommige landen heb ik het idee dat ze echt zo een wet invoeren om de seculariteit te handhaven, omdat dat nodig is. Bij Belgie kan ik mij die motieven niet zo goed indenken. Vind het eigenlijk een beetje staatsracisme hier.

Ik hoop dat we met Nederland niet die richting op willen gaan, gezien de opkomst van Wilders, is die hoop wellicht van valse aard.